🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَلله عَنْهُ):
وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَلله (صَلَّى اَلله عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ؛
1⃣ فَقَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): يَا أَبَاذَرٍّ؛ إِنَّ لِلْمَسْجِدِ تَحِيَّةً،
قُلْتُ: وَ مَا تَحِيَّتُهُ، يَا رَسُولَ اَلله!
قَالَ: رَكْعَتَانِ تَرْكَعُهُمَا، ثُمَّ اِلْتَفَتُّ إِلَيْهِ
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَمَرْتَنِي بِالصَّلاَةِ، فَمَا اَلصَّلاَةُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلصَّلاَةُ خَيْرُ مَوْضُوعٍ، فَمَنْ شَاءَ أَقَلَّ، وَ مَنْ شَاءَ أَكْثَرَ
2⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَحَبُّ إِلَى اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): اَلْإِيمَانُ بِالله، ثُمَّ اَلْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ
3⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله! أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَكْمَلُ إِيمَاناً؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَحْسَنُهُمْ خُلُقاً
4⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْمُؤْمِنِينَ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): مَنْ سَلِمَ اَلْمُسْلِمُونَ مِنْ لِسَانِهِ وَ يَدِهِ.
5⃣ قُلْتُ: يَا رَسُولَ الله! أَيُّ اَلْهِجْرَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «مَنْ هَجَرَ اَلسُّوءَ»
6⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَللَّيْلِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم): «جَوْفُ اَللَّيْلِ اَلْغَابِرِ»
7⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّلاَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «طُولُ اَلْقُنُوتِ»
8⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّدَقَةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «جُهْدٌ مِنْ مُقِلٍّ إِلَى فَقِيرٍ فِي سِرٍّ»
9⃣ قُلْتُ: فَأَيُّ اَلصَّوْمِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «فَرْضٌ مُجْزِئٌ وَ عِنْدَ اَللهِ أَضْعَافُ ذَلِكَ»
🔟 قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلزَّكَاةِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «أَغْلاَهَا ثَمَناً وَ أَنْفَسُهَا عِنْدَ أَهْلِهَا»
1⃣1⃣ قُلْتُ: وَ أَيُّ اَلْجِهَادِ أَفْضَلُ؟
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «مَا عُقِرَ فِيهِ جَوَادُهُ، وَ أُهَرِيقَ دَمُهُ»
2⃣1⃣ قُلْتُ: «وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🌺 حدیث جلسه: "عظیمترین آيه قرآن"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: «وَ أَيُّ آيَةٍ أَنْزَلَهَا اَللهُ عَلَيْكَ أَعْظَمُ؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «آيَةُ اَلْكُرْسِيِّ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر میپرسد:
🌱 يا رسول الله! كداميک از آيههايى كه خداى متعال بر تو فرستاده بزرگتر است؟
مراد بزرگی كمّی نيست. چون معلوم است كدام آيه در قرآن بلندتر و بزرگتر از ديگر آيات است، بلكه مراد عظمت مضمونی و محتوايی است.
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرمایند: "آية الكرسي".
✅ شايد وجهش اين است كه آية الكرسی شامل ده موضوع توحيدی است.
از اول آية الكرسی، تا «و هو العليّ العظيم»، همين آيه اول، كه به نظر ما آية الكرسی همين آيه اوّل است، آنجایی كه بإطلاقه بگويند آية الكرسي، همين آيه اول مراد است.
مگر تصريح كرده باشند به آن دو آيه بعدى، تا «هم فيها خالدون».
✅ در اين آيه اول ده موضوع توحيدی و معرفتی وجود دارد كه دقت در اينها و ملاحظه اينها بسيار مهم است.
🍃 عظمت و بزرگی آيه به آن موضوعى است كه در آن آيه مطرح شده است، هرچه آن موضوع با اهميتتر باشد، آيه عظمت بيشترى پيدا مىكند.
🍃 آن چيزی كه مربوط به ذات اقدس الهى و مربوط به توحيد پروردگار، صفات و اسماء الهى است، طبعاً اهميتش بيشتر است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۴ اسفند ۱۳۸۵ (جلسه ۱۵۶ مکاسب محرّمه)
2. رساله نماز و روزه؛ اوقات نمازهای یومیه.pdf
379.9K
📜 ۱. اوقات نمازهای یومیه
📜 ۲. تعداد و وقت نوافل یومیه
📚 تحریر الوسیلة
📚 العروة الوثقی
📚@doros_howze_asghari
4⃣ جلسه چهارم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۲۲ تا ۴۰ (احکام اوقات نماز، ترتیب نمازها، و نما،های مستحبّ)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۴. نماز، احکام اوقات نماز (مسأله ۲۲ تا ۴۰ رساله نماز و روزه). ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
11.66M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه چهارم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه: "مضامین صحف ابراهيم"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قَالَ: قُلْتُ يَا رَسُولَ اَلله؛ «فَمَا كَانَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ)؟»
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «كَانَتْ أَمْثَالاً كُلُّهَا؛
أَيُّهَا اَلْمَلِكُ اَلْمُسَلَّطُ اَلْمُبْتَلَى إِنِّي لَمْ أَبْعَثْكَ لِتَجْتَمِعَ اَلدُّنْيَا بَعْضَهَا عَلَى بَعْضٍ، وَ لَكِنِّي بَعَثْتُكَ لِتَرُدَّ عَنِّي دَعْوَةَ اَلْمَظْلُومِ؛ فَإِنِّي لاَ أَرُدُّهَا، وَ إِنْ كَانَتْ مِنْ كَافِرٍ أَوْ فَاجِرٍ فُجُورُهُ عَلَى نَفْسِهِ.»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه سؤالات، جناب ابوذر
🌱 از مضامين صحف ابراهيم (عليهالسّلام) سؤال میكند:
🍃 حضرت (صلّی الله عليهوآله) میفرماید:
صحف ابراهيم تعبيرات تمثيلی و مثالها بود،
نصايحی بود در لباس و شيوه مثال،
از جمله آنها اين بود:
🌱 ای ملک مسلّطی كه به امور مردم ابتلاء پيدا كردی!
من تو را براى جمع كردن دنيا و گردآورى زخارف دنيا براى خودت بر نيانگيختم.
چون همه حوادث عالم معلول اراده الهی است.
همه انسانها و همه ذرات عالم در هر جايى كه هستند خارج از اراده و قدرت الهى نيستند، لذا به فرمانروا خطاب مىشود: "تو كه در سلسله تقديرات الهى قرار گرفته، و به اين منصب نائل شدى، نبايد هدفت جمع مال باشد، وظيفه اصلى حاكمان اين است كه رفع ظلم كنند."
❌ اين ابتلاء همیشگى جوامع بشری است كه بعضى از مردم بر بعض ديگر طغيان میكنند، و ستم روا میدارند، تو بايد مانع اين بشوی.
❇️ از نگاه دين، رسالت حاكمان عبارت است از اقامه عدل، و رفع ظلم از مظلومين، اگرچه كافر يا فاجر باشد.
🌱 من دعاى او و تظلّم او را ردّ نخواهم كرد، و ترتيب اثر خواهم داد.
فجور و گناه او مانع نمىشود از اينكه خداى متعال به او توجّهی نكند،
هر چند او سزای فجور خود را خواهد ديد،
لكن در تنظيم روابط انسانها در اين عالم چون بايد عدل برقرار باشد،
بنابراين اگر ظلمی انجام بگيرد حتّی نسبت به يک فاجر و كافر و او از خداى متعال شكوهای بكند، شكوه او رد نخواهد شد.
✅ اينجا مخاطب مَلِك و پادشاه است، اما مراد فرمانرواست.
◀️ فرمانروای در هر حيطهای،
شما هم در محيط قضاوت تان، در محيط كارتان يک فرمانروا هستيد،
اين معنا در مورد همه كسانى كه به نحوى مسئوليت دارند صادق است، كه بایستى در محيط كار و محيط عيش خودشان و زندگى خودشان نگذارند به كسى ستم شود،
و بدانند كه نفرين و شكايت مظلوم پيش خداى متعال ردّ نخواهد شد.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۲؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۵۷ مکاسب محرّمه)
🌹احکام نماز : استاد اصغری
۱. حکم تکلیفی و وضعی را در مسأله ذیل مشخص نمایید.
(مسأله ۲۴) کسی که به اندازۀ خواندن یک رکعت از نماز وقت دارد، باید نماز را به نیّت ادا بخواند، ولی نباید عمداً نماز را تا آن وقت به تأخیر بیندازد.)
۲. ترتیب بین نماز ظهر و عصر چه نوع شرطی است (واقعی، علمی، ذُکری)؟ تبیین نمایید.
5⃣ جلسه پنجم
📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۴۱ تا ۵۵ (احکام نماز: ۱. قبله، ۲. پوشش)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۵. نماز، قبله (مسأله ۴۱ تا ۵۵ رساله نماز و روزه). ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ .mp3
8.73M
🔈 استاد:حجت الاسلام #اصغری
#احکام_نماز
📆 جلسه پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه: "توصیهی پیامبر اکرم به ابوذر"
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!
قَالَ: «أُوصِيكَ بِتَقْوَى اَلله، فَإِنَّهُ رَأْسُ أَمْرِكَ كُلِّهِ»
فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى الله عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «عَلَيْكَ بِتِلاَوَةِ اَلْقُرْآنِ، وَ ذِكْرِ اَلله عَزَّ وَ جَلَّ؛ فَإِنَّهُ ذِكْرٌ لَكَ فِي اَلسَّمَاءِ، وَ نُورٌ فِي اَلْأَرْضِ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ جناب ابوذر در ادامه سؤالها از نبیّ مكرّم (صلّی الله عليه و آله) طلب توصيه مىكند؛
يا رسولالله؛ به من توصيهای كنيد!
1⃣ أوصيك بِتَقوى الله
اولين وصيّت حضرت وصيّت به تقوا است.
رأس همه امور تو تقوا باشد، مايه نجات تو در دنيا و آخرت تقواست، مايه قبولى همه كارها و عبادات تقواست «إنّما يتقبّل الله من المتّقين»،
🌱 تقوا عبارت است از مراقبت از خود،
انسان در زندگى مثل آدم مست و خواب حركت نكند، بفهمد چه میكند، مراقب حركات خود باشد كه از چارچوب و محدوده شرع و امر و نهی الهى خارج نشود، همين مراقبت تقواست،
گاهى هم ممكن است در عين مراقبت، از انسان يك لغزشی، خطايی سر بزند، لكن اگر تقوا نبود مثل ماشينی كه فرمانش بريده باشد، از كنترل خارج شود و به جدول بزند.
تقوا، يعنى فرمان را داشته باشيد!
اين لگام سركش اسب نفس در دستتان باشد، اين معناى تقواست.
بايد تمرين كنيم، بهترين وقت تمرين هم همين ايّام جوانى است؛ زيرا هم در جوانى تحصيل آن آسان است، هم ماندگار، اثرش مىماند،
انسان زبانش را، چشمش را، دل خود را مراقب باشد.
2⃣ عليك بتلاوة القرآن
تلاوت قرآن با توجه به معانى آن چنانكه در روايات وارد شده، گويی خداى متعال دارد با شما حرف میزند، اینطوری قرآن را بخوانيد!
عزيزان من! قرآن خواندن را ترك نكنيد!
هيچ روزى بر شما نگذرد مگر اينكه مقدارى تلاوت قرآن بكنيد هر چند كم.
در روايات ما در هر روز تلاوت حداقل پنجاه آيه سفارش شده است، اما اگر پنجاه آيه نشد، دو آيه هم بخوانيد، غنيمت است.
قرآن خواندن هر روز را هرگز ترک نكنيد. سرّی در اين تلاوت قرآن است.
3⃣ و ذكر الله
توصيه بعدى اين است كه خدا را ذاكر باش.
ذكر، اعمّ است از ذكر لسانی، و ذكر قلبى؛
البته لسانی تنها كه فقط لقلقه لسان باشد و به كلّی انسان ساهی و غافل باشد، بعيد است اثرى داشته باشد،
امّا ذكر قلبى بدون لسان، داراى تأثيراتی است.
اگر هر دو با هم باشد خيلى بهتر است.
ذكر الهى مايه ياد در آسمانهاست پيش ملائكه، پيش قدّيسين، پيش ارواح طيّبه، و نور في الأرض.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📆 ۲۷ فروردین ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۱ مکاسب محرّمه).