eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
411 دنبال‌کننده
603 عکس
98 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث جلسه ۱۱: "در راه خدا از ملامت ملامت‌گران نترس" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «لاَ تَخَفْ فِي اللهِ لَوْمَةَ لاَئِمٍ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 از ملامت ملامت‌گران در راه خدا نترس. آموزش عجيبی است، اين امر مهمّی است، بسيارى از كوتاهی ها ناشى از همين است كه انسان از ملامت ملامت‌گران می‌ترسد، چه در اعمال شخصى و چه در اعمال سياسى. 🍃 قبل از انقلاب جوان مسلمان در دانشگاه، در فرودگاه يا در مراكز عمومى، نماز نمی‌خواند، چون خجالت می‌كشيد، ملامتش می‌كردند. زن مسلمان حجاب را رعايت نمی‌كرد؛ چون هو می‌كردند، 🍃 در مسائل سياسى آن جايى كه به حق يک موضعى را می‌گيريد، ناگهان سيل ملامت‌ها به سوی شما سرازير مى‌شود، ملامت‌ها هم انواع گوناگونی است. از انتقاد و ايراد، مقاله و هرزنامه و جعل خبر و غيره. 🍃 اگر مؤمن در راه حق اين ملاحظات را داشته باشد، قدم از قدم بر نخواهد داشت، پس حركت مؤمن در طريق حق، و اقامه حق و عدل، با اين خطر هميشه همراه است، اگر قرار بشود كه اين خطر موجب بشود كه انسان حركت نكند، و پيش نرود، كارى برای اقامه حق و عدل نخواهد شد. 🍃 گاهی به بعضی گفته شده است كه چرا در مقابل فلان حكم باطل موضع‌گيرى نكرديد؟ يا از آن حق واضح طرفداری نكرديد؟ 🌱 می‌گويند: ترسيديم بگويند فلانى از فلان جناح است. لومة لائم، يعنی اين. در راه خدا از ملامت ملامت‌گران نترس! البته اين سنگ‌هايى كه به طرف ما نشانه می‌روید، بدن ما را مجروح و آزرده خواهد كرد، به ما آسيب می‌زند، ولى خدای متعال وعده نصرت داده است: «إنّ الله يُدافع عن الّذين آمنوا». بالأخره وقتى انسان در جبهه حق قرار گرفت، خداى متعال هم دفاع اصلى و تعيين كننده را در نقطه تعيين كننده از او خواهد كرد. 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۱۰ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۷ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه یازدهم: نکات تکمیلی ◀️ واجبات نماز ❇️ قاعدة "لاتعاد" 🌕 وَ رَوَى زُرَارَةُ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) أَنَّهُ قَالَ: «لاَ تُعَادُ اَلصَّلاَةُ إِلاَّ مِنْ خَمْسَةٍ: اَلطَّهُورِ، وَ اَلْوَقْتِ، وَ اَلْقِبْلَةِ، وَ اَلرُّكُوعِ، وَ اَلسُّجُودِ» ثُمَّ قَالَ: «اَلْقِرَاءَةُ سُنَّةٌ، وَ اَلتَّشَهُّدُ سُنَّةٌ، وَ لاَ تَنْقُضُ اَلسُّنَّةُ اَلْفَرِيضَةَ». (من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۳۳۹) 1⃣ نیّت ❇️ تعریف نیّت و هي القصد إلى الفعل بعنوان الامتثال و القربة. و يكفي فيها الداعي القلبي، و لايعتبر فيها الإخطار بالبال، و لا التلفظ. 📚 العروة الوثقی ❇️ غایات و انگیزه‌های اقامه نماز و لغايات الامتثال درجات: 1⃣ أحدها: وهو أعلاها أن يقصد امتثال أمر الله، لأنّه تعالى أهل للعبادة و الطاعة، و هذا ما أشار إليه أمير المؤمنين (عليه السلام) بقوله: "إلهي ما عبدتك خوفا من نارك، و لا طمعا في جنتك، بل وجدتك أهلا للعبادة فعبدتك". 2⃣ الثاني: أن يقصد شكر نعمه التي لاتحصى. 3⃣ الثالث: أن يقصد به تحصيل رضاه، و الفرار من سخطه. 4⃣ الرابع: أن يقصد به حصول القرب إليه. 5⃣ الخامس: أن يقصد به الثواب و رفع العقاب، بأن يكون الدّاعي إلى امتثال أمره رجاء ثوابه و تخليصه من النار 📚 العروة الوثقی ❇️ اقسام دهگانه ریاء (مسألة ٨): يشترط في نية الصلاة بل مطلق العبادات الخلوص عن الرياء، فلو نوى بها الرياء بطلت، بل هو من المعاصي الكبيرة، لأنه شرك بالله تعالى، ثم إن دخول الرياء في العمل على وجوه (۱۰ گانه): 1⃣ اصل نماز برای غیر خدا 2⃣ تشریک بین خدا و غیر او 3⃣ بعضی از واجبات برای غیر خدا 4⃣ بعضی از اجزای مستحبّ برای غیر خدا 5⃣ مکانی خاصّ مثل مسجد برای غیر خدا 6⃣ زمان خاصّ مثل اول وقت برای غیر خدا 7⃣ بعضی از اوصاف و کیفیات و خصوصیات برای غیر خدا (مثلاً نماز به جماعت يا قرائت با تأنّی برای غیر خدا) 8⃣ ريا در مقدمات عمل (راه رفتن به سمت مسجد) 9⃣ ریا در بعضی از اعمال خارج از نماز 🔟 عجب (از دیدن مردم به شگفت بیاید) ⛔️ در مورد ۱ تا ۷ به نظر غالب مراجع نماز باطل است. 🍃 مسأله ۹۴۷. اگر قسمتي از نماز را هم براي غير خدا به جا آورد، نماز باطل است، چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد و سوره، چه مستحب باشد مانند قنوت، بلكه اگر تمام نماز را براي خدا به جا آورد، ولی براى نشان دادن به مردم در جاي مخصوصي مثل مسجد، يا در وقت مخصوصی مثل اول وقت، يا به طرز مخصوصی مثلًا با جماعت نماز بخواند، نمازش باطل است. (رساله توضیح المسائل امام خمینی) 🍃 آیت‌الله سيستاني: اگر قسمتي از نماز را براى غير خدا به جا آورد، چه آن قسمت، واجب باشد مثل حمد يا مستحب ّباشد مثل قنوت، اگر آن قصد غير خدائی به تمام نماز سرايت كند، مثلًا قصد ريا در عملى باشد كه مشتمل بر آن جزء است، يا آن كه از تدارک آن قسمت، زيادى مُبطل لازم آيد نمازش باطل است. 📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. در بطلان نماز به وسیله زیاده سهویِ کدام رکن اختلاف بود؟ الف) رکوع ب) سجود ج) تكبيرة الإحرام د) نیّت ۲. حکم عدول از نماز ادای ظهر به نماز قضای صبح در رکعت دوم (برای کسی که تنها یک نماز قضای صبح دارد) به نظر مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله) چیست؟ الف) جایز نیست ب) مستحبّ است ج) بنابر احتیاط واجب است د) جایز نیست
🌺 ندای ملک داعی 🔰 حضرت آیت الله حق شناس (رضوان‌ الله‌ علیه) #️⃣ #️⃣
🌺 رجب ماه سرازیر شدن رحمت الهی است، ماه استغفار است. 📝 توصیه های استاد تحریری به مناسبت ورود در ماه مبارک رجب 1⃣ استغفار که صبح و بعد از ظهر دارد ("استغفرالله و اتوب الیه"، در پایان دست‌ها را بلند کرده و بگوید: "اللهم اغفر لی و تُب علیَّ") 2⃣ دو گونه استغفار در طول ماه دارد. 3⃣ هر روز ۶ دعای پر مغز و پر محتوا دارد، مخصوصاً دعایی که از ناحیه مقدسه آمده. ⬅️ (با مرحوم ابوی در مشهد محضر علامه طباطبایی (رضوان الله علیه) بودیم. ایشان در مورد دعایی که از ناحیه مقدسه آمده سؤال کردند: "بسم الله الرحمن الرحیم اللهم انی اسألک بمعانی جمیع ما یدعوک به ولاة امرک..." مرحوم علامه فرمود: خودتان می‌دانید که این دعا یک ماه حرف دارد. ایشان عظمت این دعا را بیان کردند که دارای معارف توحیدی و مسائل عمیق ولایی و تربیتی است). 4⃣ زیارت رجبیه که در مشاهد مشرفه خوانده می‌شود. 5⃣ کسانی هم که بتوانند در ایام البیض معتکف بشوند مطلوب و مورد سفارش است. 6⃣ سعی کنیم در این ایام حرام از ما سر نزند. 🔰 آیت الله تحریری (حفظه‌الله‌) #️⃣ #️⃣
2⃣1⃣ جلسه دوازدهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۱۴۹ تا ۱۶۳ (واجبات نماز: ۲. قیام)
🌺 حدیث جلسه ۱۲: "پرداختن به عيوب خود" 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!... قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي! قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «يَا أَبَاذَرٍّ لِيَرُدَّكَ عَنِ اَلنَّاسِ مَا تَعْرِفُ مِنْ نَفْسِكَ! وَ لاَ تَجِدْ عَلَيْهِمْ فِيمَا تَأْتِي، فَكَفَى بِالرَّجُلِ عَيْباً أَنْ يَعْرِفَ مِنَ اَلنَّاسِ مَا يَجْهَلُ مِنْ نَفْسِهِ [وَ يَجِدَ عَلَيْهِمْ فِيمَا يَأْتِي]» 🖊 شرح حدیث: 🍃 آن چيزى كه از نفس خود، يعنى از عيوب خود می‌دانی، بايد تو را از عيب‌جويی نسبت به مردم منصرف كند. اين يك دستور است. گاهى انسان در ديگران عيوبی را مشاهده مى‌كند و در صدد برمی‌آید آن عيوب را متذكّر بشود كه فلانى مثلاً آدم خسيسی است، فلانى آدم متكبّر، يا لجوجی است، از اين قبيل. 🍃 حضرت (صلّی الله‌عليه‌وآله) مى‏فرمايند: به خودت نگاه كن، عيوبی كه در خودت هست ببين! تا ديدن عيب خود، تو را از پرداختن به عيوب ديگران منصرف كند. 🌱 وَجْد در اينجا به معناي خشم و غضب است. 🍃 مى‏فرمايد: غضب نكن بر ديگران، در آن كارى كه خودت هم آن خطا و آن كار بد را مرتكب می‌شوی، مثلاً فلان كس، ثروت‌اندوزی كرد، فلان كس، به دنيا عشق می‌ورزد، اگر ديديم همين عيوب در خودمان هست، به ديگران نپردازيم. ❌ نه اينكه: نهى از منكر نكن! ✅ لُبّ اين دستور اين است كه قبل از آن‌که به ديگران بپردازی به خودت بپرداز! خودت را اوّل اصلاح كن! تا بتوانی اين صلاحيت را پيدا كنی كه به فكر اصلاح ديگران هم باشی. 🍃 اين عيب در انسان بس كه در مردم، عيبى را ببيند كه همان عيب يا بزرگتر از آن را در خود نمی‌بیند. 🛑 اين، مبتلابِهِ ماست. گاهی به شخصى اشكالاتی می‌كنيم، در حالى كه خودمان هم آن اشكال را داريم. ✅ اگر عيبی هست و بايد اصلاح بشود، از نزديکترين فرد، يعنى: خودت شروع كن! 📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی 📆 ۱۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۸ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه دوازدهم: نکات تکمیلی ◀️ واجبات نماز 2⃣ قیام ❇️ اقسام قیام 📚 العروة الوثقی و هو أقسام: 🍃 إما ركن؛ و هو القيام حال تكبيرة الإحرام، و القيام المتصل بالركوع، بمعنى أن يكون الركوع عن قيام... 🍃 و واجب غير ركن؛ و هو القيام حال القراءة، و بعد الركوع. 🍃 و مستحب؛ و هو القيام حال القنوت، و حال تكبير الركوع. 🍃 و قد يكون مباحا؛ و هو القيام بعد القراءة أو التسبيح أو القنوت أو في أثنائها مقدارا من غير أن يشتغل بشئ، و ذلك في غير المتصل بالركوع، و غير الطويل الماحي للصورة. ❇️ واجبات قیام مسألة ٨: يعتبر في القيام الانتصاب، و الاستقرار، و الاستقلال حال الاختيار 📚 العروة الوثقی ❇️ میزان و معیار ضرر 🌕 عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ عُمَرَ بْنِ أُذَيْنَةَ قَالَ: كَتَبْتُ إِلَى أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ)، أَسْأَلُهُ مَا حَدُّ اَلْمَرَضِ اَلَّذِي يُفْطِرُ فِيهِ صَاحِبُهُ، وَ اَلْمَرَضِ اَلَّذِي يَدَعُ صَاحِبُهُ اَلصَّلاَةَ قَائِماً؟ قَالَ: «بَلِ اَلْإِنْسٰانُ عَلىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ» وَ قَالَ: "ذَاكَ إِلَيْهِ، هُوَ أَعْلَمُ بِنَفْسِهِ". 🍃 امام خمینی: اگر انسان احتمال بدهد كه تا آخر وقت بتواند ايستاده نماز بخواند، مى‌تواند اول وقت نماز بخواند، اگر چه احتياط آن است كه نماز را تأخير بيندازد. (مسأله ۹۷۶) 🌱 آیت‌الله سيستانی: اگر انسان مأيوس نباشد كه در آخر وقت بتواند ايستاده نماز بخواند، چنان‌چه اوّل وقت نماز را بخواند و در آخر وقت قدرت بر ايستادن حاصل نمايد، بايد نماز را دوباره به جا آورد، ولى اگر مأيوس از آن باشد كه بتواند نماز را ايستاده بخواند اگر در اوّل وقت نماز را بخواند و سپس قدرت بر ايستادن پيدا كند لازم نيست نماز را اعاده كند. 🌱 آیت‌الله خامنه‌ای ومكارم: اگر انسان احتمال بدهد... بنا بر احتياط واجب در اوّل وقت نماز نخواند. 📚@doros_howze_asghari
🌹احکام نماز : استاد اصغری ۱. اقسام قیام‌های واجب، رکن و غیر رکن را بیان نمایید. ۲. اگر فردی در اول وقت، قدرت بر نماز ایستاده ندارد، و یقین دارد که تا آخر وقت هم نمی‌‌تواند ایستاده نماز بخواند، لذا نماز را اول وقت به صورت نشسته خواند، اما قبل از تمام شدن وقت، توانست ایستاده نماز بخواند، وظیفه او چیست؟ (نظر مقام معظّم رهبری و آیت‌الله سیستانی)
3⃣1⃣ جلسه سیزدهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام معظّم رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۱۶۴ تا ۱۷۹ (واجبات نماز: ۳. تکبیرة الإحرام؛ ۴. قرائت)