هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
درس احکام ۳.mp3
16.12M
📚کلاس آموزش احکام
🖊حجتالاسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه سوم
رساله نماز و روزه؛ مسأله ۷۹۱ تا ۷۹۵ (روزه بیمار)
📆هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌕 احکام روزه ۱۱
🌺 مبطلات روزه ۴: خوردن و آشامیدن (۳)
❇️ مسأله ۸۱۷. نُه چیز روزه را باطل میکند:
۱. خوردن و آشامیدن؛
۲. آمیزش جنسی؛
۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛
۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛
۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛
۶. قی کردن؛
۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «عليهمالسّلام» (بنابر احتیاط واجب)؛
۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛
۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب).
🍃 مبطل بودن برخی از موارد فوق اختلافی است، که إنشاءالله در آینده بیان میشود.
🛑 ۱. خوردن و آشامیدن
🍃 در جلسات و مطالب قبل بیان شد:
قاعده کلّی: بطلان روزه بهوسیلهی انجام مبطلات دو شرط اساسی دارد:
🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی
🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور
✅ البته توجّه شود که این قاعده استثنائاتی دارد که در جای خود بیان میشود (موارد سهوِ مبطل)
◀️ در اين فرسته یکی از استثنائات بیان میشود👇
❇️ مسأله ۸۷۸. برخی از مکروهات روزه عبارت است از:...
۱۱. مضمضه زیاد برای روزهدار مکروه است.
🍃 و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، یک مرتبه خالی کردن کافی است،
و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد.
🍃ٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام): فِي الصَّائِمِ يَتَمَضْمَضُ؟
قَالَ: لَا يَبْلَعْ رِيقَهُ حَتَّى يَبْزُقَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. (الكافي)
❇️ مسأله ۹۱۰. اگر روزهدار هنگام وضو (که مستحبّ است قدری آب در دهان بگرداند و مضمضه کند) با اطمینان به فرو نرفتن آب، مضمضه کند و آب بیاختیار فرو رود، در صورتیکه این کار برای وضوی نماز واجب باشد، روزهاش صحیح است،
ولی اگر برای وضوی غیر نماز واجب و یا برای غیر وضو مانند خنک شدن و امثال آن انجام دهد و آب بیاختیار فرو رود، بنابر احتیاط باید قضای آن روز را بگیرد.
🍃 عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیهالسّلام): فِي الصَّائِمِ يَتَوَضَّأُ لِلصَّلَاةِ فَيَدْخُلُ الْمَاءُ حَلْقَهُ؟
فَقَالَ: إِنْ كَانَ وُضُوؤُهُ لِصَلَاةِ فَرِيضَةٍ فَلَيْسَ عَلَيْهِ شَيْءٌ،
وَ إِنْ كَانَ وُضُوؤُهُ لِصَلَاةِ نَافِلَةٍ فَعَلَيْهِ الْقَضَاءُ. (الكافي)
✅ این مسأله (مضمضه کردن و آب در دهان گرداندن) جزء مسائل اختلافی است، و چون مبتلابه است توجه به آن مهمّ است.
📌قدر متیقّن این است که اگر روزهدار برای خنک شدن مضمضه کند، و حتی سهواً هم فرو رود روزه باطل است.
📌و از آن طرف هم قدر متیقّن این است که اگر برای وضوی نماز واجب مضمضه کند، و سهواً فرو رود روزه صحیح است.
اما برای اغراض دیگر اختلاف است:👇
🍃 امام (رحمهالله): اگر روزهدار آب را بدون قصد آشامیدن وارد دهان کرده و مضمضه کند، و بعد بدون اختیار آب وارد حلق بشود و پایین برود، روزهاش باطل میشود؛ مگر اینکه مضمضه ی او برای وضو یا غسل بوده باشد.
فرقی هم ندارد هدف از وضو ادای نماز واجب بوده، یا ادای نماز مستحب، یا به قصد مطلق طهارت وضو گرفته شده باشد.
البته اگر روزه باطل شود (مضمضه برای غیر وضو و غسل)، باید در ادامهی روز از انجام مبطلات روزه اجتناب کند؛ و پس از ماه رمضان هم قضای آن را بجا آورد، ولی کفاره لازم نیست.
🍃 حضرت آقا (حفظهالله): در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، اگر آب بیاختیار فرو رود، بنا بر احتیاط واجب مکلف روزهی آن روز را قضا نماید.
🍃 آیتالله سیستانی (حفظهالله): فقط کسی که آب را برای رفع تشنگی مضمضه کند و آب بیاختیار فرو رود، باید روزهاش را قضا کند، و اگر مضمضه ی او جهت دیگری داشته باشد، و آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است.
🍃 آیتالله مکارم (حفظهالله): اگر براى وضو آب در دهان کند، و بیاختیار فرو رود قضا بر او واجب نیست.
✅ نکته: این مسئله اولاً فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر؛ و ثانیاً مربوط به مضمضمه است نه استنشاق.
◀️ یکی از مصادیق مبتلابه در مضمضه، مراجعه به دندانپزشکی است، که آبی توسط دستگاه در دهان قرار میدهند، که اگر مطمئن باشد فرو نمیرود مراجعه در غیرضرورت هم مانعی ندارد، ولی اگر سهواً فرو رود تابع نکات فوق است.
🍃 مقلّدین مقام معظّم رهبری (حفظهالله) چون حضرت آقا در این مسأله احتیاط دارند، یا باید به احتیاط عمل کنند، یعنی اگر سهواً فرو رفت روزه را نگه دارند، و قضای آن را هم بعداً بهجا آورند،
یا با رعایت الأعلم فالأعلم به مرجع بعدی مراجعه نمایند. مثلاً آیتالله سیستانی میفرمایند: اگر قبل از رفتن اطمینان نداشت چیزی پایین میرود، ولی بعداً بدون اختیار پایین رفت، اشکالی ندارد.
❇️ مسأله ۹۱۱. اگر روزهدار میداند بر اثر مضمضه، آب بى اختیار یا از روی فراموشی فرو مىرود، نباید مضمضه كند.
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۱
🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) در خطبه شعبانیه
🍀 نبیّ مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه توصیه فرمودند که در ماه مبارک رمضان با ۲۰ عمل انس پیدا کنیم،
که آنها عبارتند از:
🌱 ۱. صدقه به فقراء و مساکین
🌱 ۲. تعظیم و احترام بزرگتر
🌱 ۳. رحم و مهربانی به کوچکتر
🌱 ۴. صله رحم
🌱 ۵. کنترل زبان
🌱 ۶. کنترل و محافظت از چشم و نگاه
🌱 ۷. کنترل گوش از صداهای حرام
🌱 ۸. مهربانی و ترحّم به ایتام
🌱 ۹. توبه و استغفار از گناهان
🌱 ۱۰. دعاء کردن و انس با خدا
🌱 ۱۱. سجده طولانی برای خدا
🌱 ۱۲. افطاری دادن و اطعام دیگران
🌱 ۱۳. اخلاق نیکو (حُسن خُلق)
🌱 ۱۴. آسان گرفتن و مدارا با زیردستان و کارگران و کارمندان
🌱 ۱۵. ترک آزار و اذیت به دیگران
🌱 ۱۶. عادت کردن به خواندن نمازهای مستحبی
🌱 ۱۷. دقّت در انجام واجبات
🌱 ۱۸. کثرت صلوات بر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت (علیهمالسّلام)
🌱 ۱۹. قرائت قرآن کریم
🌱 ۲۰. ورع و اجتناب از مشتبهات
📚 امالی (شیخ صدوق)، صفحه ۹۳
📚 اقبال الاعمال (سید بن طاووس)، ج ۱، ص ۲
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔰دو ماهنامه #جواهر_امین شماره ششم
دوماهنامه فقه و اصول حوزه علمیه آیتالله حق شناس(ره)
📚با هدف تثبیت و تعمیق لمعه شریف و اصول فقه
📖 مطالعه نسخه pdf:
https://eitaa.com/hhaghshenas/23437
🔰ضرورت اجتهاد:
🔸 مجموعه بیانات بزرگان در خصوص اهمیت اجتهاد
🔰مقدمات اجتهاد:
🔸سلسله جلسات رجال استاد اصغری
🔸یادداشت، شناخت اسامی سکونی در منابع فریقین
🔸یادداشت، شرایط راوی برای بیان روایت
🔸یادداشت، تبیین جهر و اخفات منهی در آیه ۱۱۰ سوره نساء
🔰اصول فقه:
🔸یادداشت، صحیح و اعم از دیدگاه آیتالله شبیری
🔸یادداشت، ادوار اصول فقه
📝مقاله تبیین استحاله ترتب از منظر جناب آخوند(ره)
🔺و...
🔰فقه:
🔸 یادداشت فقه و مسائل روز، شروط امر به معروف و نهی از منکر
🔸یادداشت، بازخوانی حکم بازی با شطرنج
🔸یادداشت فقه الرضا(ع)، فقه الرضا(ع) ام الفقه المنسوب الی الرضا(ع)
🔸یادداشت ادوار فقه
📝مقاله، بررسی فقهی اجارهٔ سهام در فرایند انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام
🔺و...
🔰همراه با ویژهنامه «آیتالله العظمی سید محمدکاظم یزدی طباطبائی(ره)»:
🔷مصاحبه با حجتالاسلام والمسلمین حامد اصغری استاد حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔺و...
🔴کاری از طلاب سطح یک حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره)
🗓 ماه رمضان و شعبان سال ۱۴۴۵
#جواهر_امین
#فقه_و_اصول
#اللمعة_الدمشقیة
#اصول_الفقه
#الموجز
#دو_ماهنامه_جواهر_امین
#کاری_از_طلاب_مقطع_سیکل_حوزه_علمیه_آیت_الله_حق_شناس_قدس_سره
#امین_الدوله_فیلسوف_الدوله
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
جواهر امین 6.pdf
8.2M
🔰دو ماهنامه #جواهر_امین شماره ششم
دوماهنامه فقه و اصول حوزه علمیه آیتالله حق شناس(ره)
📚با هدف تثبیت و تعمیق لمعه شریف و اصول فقه
📖 مطالعه نسخه pdf:
https://eitaa.com/hhaghshenas/23437
🔰ضرورت اجتهاد:
🔸 مجموعه بیانات بزرگان در خصوص اهمیت اجتهاد
🔰مقدمات اجتهاد:
🔸سلسله جلسات رجال استاد اصغری
🔸یادداشت، شناخت اسامی سکونی در منابع فریقین
🔸یادداشت، شرایط راوی برای بیان روایت
🔸یادداشت، تبیین جهر و اخفات منهی در آیه ۱۱۰ سوره نساء
🔰اصول فقه:
🔸یادداشت، صحیح و اعم از دیدگاه آیتالله شبیری
🔸یادداشت، ادوار اصول فقه
📝مقاله تبیین استحاله ترتب از منظر جناب آخوند(ره)
🔺و...
🔰فقه:
🔸 یادداشت فقه و مسائل روز، شروط امر به معروف و نهی از منکر
🔸یادداشت، بازخوانی حکم بازی با شطرنج
🔸یادداشت فقه الرضا(ع)، فقه الرضا(ع) ام الفقه المنسوب الی الرضا(ع)
🔸یادداشت ادوار فقه
📝مقاله، بررسی فقهی اجارهٔ سهام در فرایند انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام
🔺و...
🔰همراه با ویژهنامه «آیتالله العظمی سید محمدکاظم یزدی طباطبائی(ره)»:
🔷مصاحبه با حجتالاسلام والمسلمین حامد اصغری استاد حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🔺و...
🔴کاری از طلاب سطح یک حوزه علمیه آیت الله حق شناس(ره)
🗓 ماه رمضان و شعبان سال ۱۴۴۵
#جواهر_امین
#فقه_و_اصول
#اللمعة_الدمشقیة
#اصول_الفقه
#الموجز
#دو_ماهنامه_جواهر_امین
#کاری_از_طلاب_مقطع_سیکل_حوزه_علمیه_آیت_الله_حق_شناس_قدس_سره
#امین_الدوله_فیلسوف_الدوله
💠حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
@hhaghshenas
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام
🖊حجتالاسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه چهارم
رساله نماز و روزه؛ مسأله ۷۹۶ تا ۸۰۴ (روزه مستحبّی، نیّت روزه)
📆هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
درس احکام ۴.mp3
16.29M
📚کلاس آموزش احکام
🖊حجتالاسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه چهارم
رساله نماز و روزه؛ مسأله ۷۹۶ تا ۸۰۴ (روزه مستحبّی، نیّت روزه)
📆هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌕 احکام روزه ۱۲
🌺 مبطلات روزه ۵
❇️ مسأله ۸۱۷. نُه چیز روزه را باطل میکند:
۱. خوردن و آشامیدن؛
۲. آمیزش جنسی؛
۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛
۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛
۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛
۶. قی کردن؛
۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «عليهمالسّلام» (بنابر احتیاط واجب)؛
۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛
۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب).
🍃 مبطل بودن برخی از موارد فوق اختلافی است، که إنشاءالله در آینده بیان میشود.
🛑 ۴. باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح
🍃 در جلسات و مطالب قبل بیان شد:
قاعده کلّی: بطلان روزه بهوسیلهی انجام مبطلات دو شرط اساسی دارد:
🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی
🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور
❇️ مسأله ۸۴۰. اگر کسی در شب ماه رمضان جنب باشد، باید تا قبل از اذان صبح (طلوع فجر) غسل کند، و اگر عمداً تا آن هنگام غسل نکند، روزهاش باطل است.
البته تا مغرب باید از انجام کارهایی که روزه را باطل میکند، خودداری کند.
❇️ مسأله ۸۴۱. اگر در شب ماه رمضان جنب شود و بدون عمد تا اذان صبح غسل نکند، مانند اینکه در خواب جنب شود و خواب او تا بعد از اذان صبح ادامه یابد، روزهاش صحیح است.
🍃 در مورد فراموشی غسل معمول مراجع میفرمایند که باید روزه قضاء شود، امّا مقام معظّم رهبری (حفظهالله) تفصیل میدهند👇
❇️ مسأله ۸۴۵. اگر در ماه رمضان، غسل جنابت را فراموش کند و با حالت جنابت صبح کند، روزه آن روز صحیح است، ولی اگر این فراموشی چند روز طول بکشد باید روزههای ایام فراموشی را قضا کند، البته نمازها در هر حال باطل است.
🍃 اما در مورد فراموشی غسل در مورد بانوان معمول مراجع اتفاق نظر دارند که روزه صحیح است👇
❇️ مسأله ۸۵۳. اگر زن غسل حیض یا نفاس را فراموش کند و بعداً یادش بیاید، روزههایی را که در این مدت گرفته صحیح است؛ خواه روزه ماه رمضان باشد یا غیر آن.
🛑 ۵. اماله کردن
❇️ مسأله ۸۴۵. اماله کردن با چیز روان (تنقیه)، اگر چه از روی ناچاری و برای معالجه باشد، روزه را باطل میکند،
ولی استفاده از شیاف جامد، اشکال ندارد، و روزه را باطل نمیکند.
🍃 لذا اگر فرد روزهدار سر درد شدید گرفت، اگر قرص بخورد روزه باطل میشود، اما اگر آمپول عضلانی مسکّن تزریق کند، یا از شیاف مسکّن استفاده نماید روزه صحیح است.
🛑 ۶. قی کردن
❇️ مسأله ۸۵۵. هرگاه روزهدار عمداً قی (استفراغ) کند، روزهاش باطل میشود؛ هرچند به واسطه بیماری و مانند آن ناچار به این کار باشد،
ولی اگر سهواً یا بیاختیار باشد، روزه باطل نمیشود.
❇️ مسأله ۸۵۶. اگر هنگام آروغ زدن، چیزی در دهان روزهدار بیاید، باید آن را بیرون بریزد ولی اگر بیاختیار فرو رود، روزهاش صحیح است.
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۲
🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّیاللهعلیهوآله) در خطبه شعبانيه
🌸ورع🌸
🍀 نبیّ مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه برترین عمل در ماه مبارک رمضان را "ورع" دانستند.
🍃 قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (علیهالسّلام): فَقُمْتُ، فَقُلْتُ:
يَا رَسُولَ اللهِ؛ مَا أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ؟
فَقَالَ: يَا أَبَا الْحَسَنِ؛ أَفْضَلُ الْأَعْمَالِ فِي هَذَا الشَّهْرِ الْوَرَعُ عَنْ مَحَارِمِ اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ.
🍀 ورع، ویژگی شیعیان
🌱 عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: قَالَ الصَّادِقُ (علیهالسّلام):
شِيعَتُنَا أَهْلُ الْوَرَعِ، وَ الِاجْتِهَادِ...
(صفات الشيعة؛ الصدوق؛ ص ۲)
🍀 مراتب ورع
مرحوم علّامه مجلسی در شرح کتاب شریف کافی (مرآة العقول في شرح أخبار آل الرسول)، و بحار الأنوار
و مرحوم مولی صالح مازندرانی در شرح کافی ۴ مرتبه ورع را اشاره مینمایند:
۱. ورع تائبين
۲. ورع صالحين
۳. ورع متّقين
۴. ورع سالكين
◀️ اما توضیح این موارد:
🌸 ۱. ورع التائبين؛ و هو ما يخرج به الانسان عن الفسق، و يُوجِب قبول شهادته
🌱 ۱. گناه نکند و عادل باشد.
🌸 ۲. ورع الصّالحين؛ و هو التوقّي من الشبهات لخوف سقوط المنزلة بارتكابها
🌱 ۲. مرتکب امور شبهه ناک هم نشود؛ چون میترسد مرتبه و جایگاه او نزد خدای تعالی پایین بیاید (شبهه حرام بودن پول، لقمه و...)
🌸 ۳. ورع المتقين؛ و ترك الحلال الّذي يتخوّف منه أن ينجرّ إلى الحرام، كترك التكلّم بأحوال الناس لمخافة أن ينجرّ إلى الغيبة
🌱 ۳. در مورد کسی بیان خوبیِ او را در جایی که میترسد منجرّ به غیبت و بدگویی او شود ترک کند.
🌸 ۴. ورع السّالكين؛ و هو الإعراض عن غيره سبحانه خوفاً من صرف ساعة من العمر فيما لايفيد زيادة القرب منه.
🌱 ۴. از هر آنچه لحظهای انسان را از توجه به خدای تعالی و مقام قرب او دور کند، اعراض نماید.
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام
🖊حجتالاسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه پنجم
📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۰۵ تا ۸۱۶ (نیّت روزه)
📆هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
احکام ۵.mp3
19.62M
📚کلاس آموزش احکام
🖊حجتالاسلام والمسلمین اصغری
⛳️ جلسه پنجم
📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۰۵ تا ۸۱۶ (نیّت روزه)
📆هر روز ساعت ۱۳
🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳
🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
هدایت شده از حوزه علمیه آیتالله حقشناس(ره)
🌕 احکام روزه ۱۳
🌺 مبطلات روزه ۶: دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین (عليهمالسّلام)
❇️ مسأله ۸۱۷. نُه چیز روزه را باطل میکند:
۱. خوردن و آشامیدن؛
۲. آمیزش جنسی؛
۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا)؛
۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح؛
۵. اماله با چیزهای روان و مایع؛
۶. قی کردن؛
۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «عليهمالسّلام» (بنابر احتیاط واجب)؛
۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب)؛
۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب).
🍃 مبطل بودن برخی از موارد فوق اختلافی است، که إنشاءالله در آینده بیان میشود.
🍃 در جلسات و مطالب قبل بیان شد:
قاعده کلّی: بطلان روزه بهوسیلهی انجام مبطلات دو شرط اساسی دارد:
🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی
🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور
🛑 ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین (عليهمالسّلام)
✅ توجّه شود که دروغ بستن به خدا و پيامبران و معصومین (عليهمالسّلام) از گناهان کبیره است، امّا محلّ بحث بطلان روزه با این گناه است.
❇️ مسأله ۸۵۷. دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین (علیهم السَلام) بنابر احتیاط واجب روزه را باطل میکند، هرچند بعداً توبه کند و بگوید نسبت دروغ داده است.
[🍃 اختلافات مختصری در فتوا و احتیاط واجب وجود دارد👇
🍃 آیتالله سيستانى (حفظهالله): ... و همچنین بنابر احتياط مستحب دروغ بستن به حضرت زهرا (عليهاالسّلام) و ساير پيغمبران و جانشينان آنان.]
❇️ مسأله ۸۵۸. نقل روایاتی که در کتابها آمده است و انسان نمیداند که دروغ است، اشکال ندارد، هر چند احتیاط مستحب آن است که آنها را با نسبتِ به آن کتاب، نقل کند.
[🍃 اگر بخواهد خبرى را كه نمىداند راست است يا دروغ نقل كند؛ در اينجا دو جهت وجود دارد، حکم تکلیفی و وضعی👇
🌱 حکم تکلیفی:
[معمول مراجع، امام، آیتالله سیستانی: بنابر احتياط واجب
آیتالله مکارم: بايد
آیتالله خامنهای: احتیاط مستحبّ]
از كسى كه آن خبر را گفته، يا از كتابى كه آن خبر در آن نوشته شده نقل نمايد؛ مثلًا بگويد: «فلان راوى چنين مىگويد» و يا «در فلان كتاب چنان نوشته شده است كه پيامبر فرموده ...».
🌱 حکم وضعی: لكن اگر خودش هم خبر بدهد روزهاش باطل نمىشود.
آیتالله مکارم و سیستانی: روزه اشکال دارد)]
❇️ مسأله ۸۵۹. اگر سخنى را با اعتقاد به اينكه راست است از قول خداوند متعال یا پیامبر یا معصومین (علیهمالسّلام) نقل كند و بعد بفهمد دروغ بوده، روزهاش باطل نمىشود.
🍃 زیرا دروغ بستن صدق نمیکند، و در واقع شخص در اينجا اشتباه کرده است.
❇️ مسأله ۸۶۰. اگر روزهدار درحالیکه مىداند دروغ بستن به خداوند متعال و پیامبراكرم (صلى الله علیه وآله) روزه را باطل مىكند، چیزى را كه مىداند دروغ است به آنان نسبت دهد و بعداً معلوم شود راست بوده، بنابر احتیاط باید روزه را تمام کرده و بعداً قضای آن را هم بگیرد.
[🍃 این مسأله اختلافی است، و منشأ اختلاف هم اختلاف در نیّت قاطع است، که در بحث نیّت گذشت👇
🌱 حضرت امام (رحمهالله): روزه اش صحيح است.
🌱 آیات عظام سیستانی، مکارم، و آقا (حفظهم الله): اشکال دارد.]
🍃 آیتالله مکارم (حفظهالله) تصریح کردند: اگر در نقل احكام شرعيه عمداً دروغ گويد، مثلاً واجبى را غير واجب و حرامى را حلال ذكر كند:
🌱 اگر منظورش نسبت دادن آن حكم، به خدا يا پيغمبر باشد روزهاش اشكال دارد،
🌱 و اگر قصدش نسبت دادن فتوا به مجتهد است كار حرامى كرده، اما روزهاش باطل نمىشود.
و کسى که بدون اطّلاع، حکم مشکوکى را نقل مى کند، نیز همین حکم را دارد.
🖋حجتالإسلام و المسلمین استاد اصغری
بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیتالله العظمی خامنهای (دام ظلّه العالی)