eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
411 دنبال‌کننده
603 عکس
98 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام ۶.mp3
18.17M
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه ششم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۱۷ تا ۸۳۱ (پرهیز از مبطلات؛ ۱. خوردن و آشامیدن) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🌕 احکام روزه ۱۴ 🌺 مبطلات روزه ۷: رساندن غبار غلیظ به حلق، و فرو بردن تمام سر در آب ❇️ مسأله ۸۱۷. نُه چیز روزه را باطل می‌کند: ۱. خوردن و آشامیدن ۲. آمیزش جنسی ۳. کاری که موجب خروج منی شود (استمنا) ۴. باقی ماندن بر جنابت یا حیض یا نفاس تا اذان صبح ۵. اماله با چیزهای روان و مایع ۶. قی کردن ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبر و ائمه «عليهم‌السّلام» (بنابر احتیاط واجب) ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق (بنابر احتیاط واجب) ۹. فرو بردن تمام سر در آب (بنابر احتیاط واجب). 🍃 مبطل بودن برخی از موارد فوق اختلافی است. 🍃 در جلسات و مطالب قبل بیان شد: قاعده کلّی: بطلان روزه به‌وسیله‌ی انجام مبطلات دو شرط اساسی دارد: 🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی 🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور 🛑 ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق ❇️ مسأله ۸۶۲. بنابر احتیاط واجب روزه‌‌دار باید غبار غلیظ؛ مانند غباری که از جارو کردنِ زمین خاکی بر می‌خیزد، همچنین دود سیگار و دیگر دخانیات را فرو ندهد و اگر چنین کند بنابر احتیاط روزه‌‌اش باطل است. 🍃 آیت‌الله مکارم: هرگاه در حلق تبديل به گِل شود و فرو رود، روزه را باطل مى‌كند. ❇️ مسأله ۸۶۳. استعمال اسپری که حاوی داروی رفع تنگی نفس است برای روزه‌‌دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نمی‌‌شود. 🍃 بخار غليظ، روزه را باطل نمى‌كند، مگر اين كه در دهان به صورت آب درآيد و فرو دهد. [🌱 آیت‌الله مکارم: احتیاط واجب بخار غلیظ را نرساند.] ❇️ مسأله ۸۶۴. داخل شدن غبار و دود به دهان و بینی بدون این‌که به حلق برسد، روزه را باطل نمی‌کند. ❇️ مسأله ۸۶۵. هرگاه به سبب باد، غبار غلیظى برخیزد و فرد با اين‌كه توجه دارد که روزه است، مواظبت نكند و غبار به حلق او برسد، بنابر احتیاط واجب روزه‏اش باطل مى‏شود. ❇️ مسأله ۸۶۶. اگر فراموش كند كه روزه است و غبار و مانند آن به حلقش برسد، روزه‏اش باطل نمی‌‌شود. همچنین اگر بى‌اختيار غبار به حلق برسد، روزه صحیح است. 🛑 ۹. فرو بردن تمام سر در آب ❇️ مسأله ۸۶۷. اگر روزه‌دار عمداً تمام سر را (یک‌باره) در آب فرو ببرد، بنابر احتیاط واجب روزه‌اش باطل می‌‌شود، و باید روزه آن روز را قضا کند. (🍃 آیت‌الله سیستانی: فرو بردن سر در آب روزه را باطل نمى‌كند، و کراهت شدیده دارد) ❇️ مسأله ۸۶۹. اگر نصف سر را در آب فرو ببرد و بیرون بیاورد، و سپس نصف دیگر سر را در آب فرو برد، روزه‌اش باطل نمی‌شود. ❇️ مسأله ۸۷۰. اگر عمداً تمام سر را زیر آب ببرد ولی مقداری از موها بیرون بماند، بنابر احتیاط واجب روزه باطل می‌شود. ❇️ مسأله ۸۷۱. اگر شک کند که تمام سر زیرآب رفته یا نه، روزه‌اش صحیح است. ❇️ مسأله ۸۷۲. اگر روزه‌دار بی‌اختیار در آب بیفتد و تمام سر او را آب بگیرد یا به زور سر او را زیر آب ببرند، روزه‌اش باطل نمی‌شود ولی باید فوراً سر را از زیر آب خارج کند، همچنین اگر فراموش کند که روزه است و سر را در آب فرو برد، روزه‌ باطل نمی‌شود، ولی هرگاه یادش آمد، باید فوراً سرش را از آب بیرون بیاورد. 🍃 اگر براى آن كه كسى را از غرق شدن نجات دهد (اختياراً) سر را در آب فرو برد، اگر چه نجات دادن او واجب باشد، روزه‌اش باطل مى‌شود. 🍃 آیت‌الله مكارم: غوّاصان، اگر سر خود را در كلاهک پنهان كنند و با آن زير آب روند، روزه‌ی آن‌ها صحيح است. (🌱 آیت‌الله خامنه ای: اگر لباس به سر او چسبیده باشد، اشکال دارد.) ❇️ مسأله ۸۷۳. ریختن آب روی سر یا ایستادن زیر دوش حمام، روزه را باطل نمی‌‌کند. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۴ 🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در خطبه شعبانيه 🌸صلوات بر پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و اهل بیت (علیهم‌السّلام)🌸 🍀 نبیّ مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه، عظمت "صلوات" در این ماه را این‌چنین تبیین فرمودند: 🍃 مَنْ أَكْثَرَ فِيهِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَيَّ، ثَقَّلَ اللهُ مِيزَانَهُ يَوْمَ تَخِفُّ الْمَوَازِينُ 🌱 صلوات، سنگین کننده میزان اعمال 🌸 نکاتی ناب پیرامون ذکر "صلوات" 1⃣ استحباب نفسی صلوات (ذکر مطلق است، و به خودی خود مستحبّ است) 🍃 إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِيماً (سوره مبارکه احزاب – آیه ۵۶) 2⃣ به هر صورتی یادی از پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله و سلّم) شد، مستحبّ است صلوات فرستاده شود، ولو هنگام قرائت نماز باشد 🍃 يستحبّ الصلاة على النبيّ (صلّى الله عليه و آله) حيث ما ذكر، أو ذكر عنده، و لو كان في الصلاة و في أثناء القراءة... و لا فرق بين أن يكون ذكره باسمه العلميّ كمحمّد و أحمد، أو بالكنية و اللقب كأبي القاسم و المصطفى و الرسول و النبيّ، أو بالضمير. (العروة الوثقى) 3⃣ مستحبّ است وقتی نام شریف ایشان (صلّى الله عليه و آله) نوشته شد، صلوات هم نوشته شود. 🍃 إذا كتب اسمه (صلّى الله عليه و آله) يستحبّ أن يكتب الصلاة عليه. (العروة الوثقى) 4⃣ درود خدا و ملائکه و تمام مخلوقات بر مُصَلِّی 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام) قَالَ: إِذَا ذُكِرَ النَّبِيُّ (صلّى الله عليه و آله) فَأَكْثِرُوا الصَّلَاةَ عَلَيْهِ؛ فَإِنَّهُ مَنْ صَلَّى عَلَى النَّبِيِّ (صلّى الله عليه و آله) صَلَاةً وَاحِدَةً صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ أَلْفَ صَلَاةٍ فِي أَلْفِ صَفٍّ مِنَ الْمَلَائِكَةِ، وَ لَمْ يَبْقَ شَيْ‏ءٌ مِمَّا خَلَقَهُ اللهُ إِلَّا صَلَّى عَلَى الْعَبْدِ لِصَلَاةِ اللهِ عَلَيْهِ وَ صَلَاةِ مَلَائِكَتِهِ، فَمَنْ لَمْ يَرْغَبْ فِي هَذَا فَهُوَ جَاهِلٌ مَغْرُورٌ، قَدْ بَرِئَ اللهُ مِنْهُ وَ رَسُولُهُ وَ أَهْلُ بَيْتِهِ. (الکافی) 🍃 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّى الله عليه و آله): مَنْ صَلَّى عَلَيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ مَلَائِكَتُهُ؛ وَ مَنْ شَاءَ فَلْيُقِلَّ، وَ مَنْ شَاءَ فَلْيُكْثِرْ. (الکافی) 5⃣ استجابت و بالا رفتن دعا در گرو صلوات 🍃 عن أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السّلام) قَالَ: مَنْ دَعَا وَ لَمْ يَذْكُرِ النَّبِيَّ (صلّى الله عليه و آله) رَفْرَفَ الدُّعَاءُ عَلَى رَأْسِهِ؛‏ فَإِذَا ذَكَرَ النَّبِيَّ (صلّى الله عليه و آله) رُفِعَ الدُّعَاءُ. (الكافي؛ ج ‏۲) 6⃣ صد صلوات، و برآورده شدن صد حاجت 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه السّلام) قَالَ: مَنْ قَالَ يَا رَبِّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ مِائَةَ مَرَّةٍ قُضِيَتْ لَهُ مِائَةُ حَاجَةٍ؛ ثَلَاثُونَ لِلدُّنْيَا، وَ الْبَاقِي لِلْآخِرَةِ. (الكافي؛ ج ‏۲) 7⃣ صلوات بر پیامبر و خاندان ايشان (صلّى الله عليه و آله) نفاق را از بین می‌برد 🍃 قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلّى الله عليه و آله): الصَّلَاةُ عَلَيَّ وَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي تَذْهَبُ بِالنِّفَاقِ. (الکافی) 8⃣ عمل مخصوص شب و روز جمعه 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه السلام) قَالَ: مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ مِنَ الصَّلَاةِ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ‏. (بحار الأنوار) 🍃 إِذَا كَانَتْ عَشِيَّةُ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةُ الْجُمُعَةِ نَزَلَتْ مَلَائِكَةٌ مِنَ السَّمَاءِ مَعَهَا أَقْلَامُ الذَّهَبِ وَ صُحُفُ الْفِضَّةِ؛ لَا يَكْتُبُونَ عَشِيَّةَ الْخَمِيسِ وَ لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ وَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ إِلَى أَنْ تَغِيبَ الشَّمْسُ إِلَّا الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ‏). (بحار الأنوار)
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه هفتم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۳۲ تا ۸۵۳ (پرهیز از مبطلات؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. استمناء؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت و... تا اذان صبح) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
احکام ۷.mp3
19.43M
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه هفتم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۳۲ تا ۸۵۳ (پرهیز از مبطلات؛ ۲. آمیزش جنسی؛ ۳. استمناء؛ ۴. باقی ماندن بر جنابت و... تا اذان صبح) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🌕 احکام روزه ۱۵ 🌺 مکروهات روزه ❇️ مسأله ۸۷۸. برخی از مکروهات روزه عبارت است از: 1⃣ هر كارى كه سبب ضعف ‏شود؛ (مانند خون دادن و حمام رفتن‏) 🍃 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (عليه‌السّلام):‏ أَنَّهُ سُئِلَ عَنِ الرَّجُلِ يَدْخُلُ الْحَمَّامَ وَ هُوَ صَائِمٌ؟ فَقَالَ: لَا بَأْسَ مَا لَمْ يَخْشَ ضَعْفاً. (وسائل الشيعة؛ جلد ‏۱۰؛ صفحه ۸۱) 2⃣ بوییدن گیاه خوشبو‏؛ (عطر زدن مكروه نیست) 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام): الصَّائِمُ يَشَمُّ الرَّيْحَانَ وَ الطِّيبَ؟ قَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ. قَالَ الْكُلَيْنِيُّ وَ رُوِيَ:‏ أَنَّهُ لَايَشَمَّ الرَّيْحَانَ، لِأَنَّهُ يُكْرَهُ لَهُ أَنْ يَتَلَذَّذَ بِهِ. (وسائل الشيعة؛ جلد ‏۱۰؛ صفحه ۹۲) ✅ استعمال عطر مکروه نیست. 🍃 كَانَ أَبُو عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام) اِذَا صَامَ تَطَيَّبَ بِالطِّيبِ؛ وَ يَقُولُ: الطِّيبُ تُحْفَةُ الصَّائِمِ‏. (الكافي) 3⃣ خیس كردن لباسى كه بر تن است. 4⃣ مسواك كردن با چوب تر‏ 🌱 ولی با مسواک خشک مانعی ندارد، بلکه مستحبّ است. 🍃 عَنِ الْحَلَبِيِّ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللهِ (علیه‌السّلام) أَ يَسْتَاكُ الصَّائِمُ بِالْمَاءِ وَ بِالْعُودِ الرَّطْبِ يَجِدُ طَعْمَهُ؟ فَقَالَ: لَا بَأْسَ بِهِ. (وسائل الشيعة؛ جلد ‏۱۰؛ صفحه ۸۳) 5⃣ كشیدن دندان و هر كارى كه به سبب آن از دهان خون بیاید. 6⃣ چشیدن غذا و مانند آن‏‏ 7⃣ ریختن دارو در بینی در صورتی که به حلق نرسد 8⃣ ریختن دارو در چشم و سرمه كشیدن در صورتى كه بو یا مزه آن به حلق برسد. 9⃣ نشستن زن در آب‏ 🔟 لمس كردن همسر و شوخى با او و هر كارى كه موجب برانگیخته شدن شهوت شود. 1⃣1⃣ مضمضه زیاد برای روزه‌‌دار مکروه است. 🍃 و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، یک مرتبه خالی کردن کافی است، و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد. 🍃ٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (علیه‌السّلام): فِي الصَّائِمِ يَتَمَضْمَضُ؟ قَالَ: لَا يَبْلَعْ رِيقَهُ حَتَّى يَبْزُقَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ. (الكافي) ◀️ بحث مضمضه، در احکام روزه ۱۱ مفصّل بیان شد. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۵ 🌺 کلامی نورانی از امام مجتبی (علیه‌السّلام) 🌸 وَ قَالَ الحسن بن علی (علیهمالسّلام)‏: مَنْ أَدَامَ الِاخْتِلَافَ إِلَى الْمَسْجِدِ أَصَابَ إِحْدَى ثَمَانٍ آيَةً مُحْكَمَةً، وَ أَخاً مُسْتَفَاداً، وَ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً، وَ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً، وَ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى، أَوْ تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى، وَ تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً، أَوْ خَشْيَةً. (تحف العقول؛ ص ۲۳۵) رفت و آمد به هر محیط سالم و عبادی مانند مسجد، که مؤمنان در آن جا جمع می‌شوند، هشت فایده دارد: 1⃣ آيَةً مُحْكَمَةً 🌱 پدیدار شدن اعتقاد و یقین و نشانه‌های محکم. اگر دختری که تازه چادری شده است، جمع انبوهی از زنان چادری را ببیند، اعتقادش به چادرش بیشتر می‌شود. آدم وقتی مکانی را می‌بیند که مؤمنان زیادی در آن‌جا هستند متوجه می‌شود که در مسائل معنوی هم مسابقه وجود دارد. وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ ﴿۱۰﴾ أُولٰئِكَ الْمُقَرَّبُونَ ﴿واقعة - ۱۱﴾ 2⃣ أَخاً مُسْتَفَاداً 🌱 یافتن برادر مؤمنی که همدم و رفیق و مددکار آدم باشد، و از او استفاده و خیر به فرد برسد. امکان ندارد کسی بدون رفیق خوب و مؤمن موفّق شود. رفیق نادرست بالأخره در یک جای زندگی ضربه می‌زند. قند کنار نفت بو می‌گیرد. 3⃣ عِلْماً مُسْتَطْرَفاً 🌱 برخوردار شدن از علم جدید؛ نگاهی نو به عالَم. 4⃣ رَحْمَةً مُنْتَظَرَةً 🌱 بارش رحمت الهی. رحمتی که فرد را از ضلالت و نگون بختی و انحراف نجات می‌دهد، و به معنای واقعی در مسیر خدا حرکت می‌دهد. کسانی راضی از این دنیا می‌روند که مؤمن اند. افراد غیرمؤمن همیشه در دنیا ناراضی اند، و از همه چیز شاکی اند. 5⃣ كَلِمَةً تَدُلُّهُ عَلَى الْهُدَى 🌱 یک کلمه که شخص را در مسیر هدایت قرار می‌دهد. این ارتباط موجب موفقیت در تمام مراحل زندگی می‌شود، و فرد را از زندگی راضی نگاه می‌دارد، و همواره وجدانی سالم و پاک دارد. 6⃣ كَلِمَةً تَرُدُّهُ عَنْ رَدًى 🌱 برکت دیگر این‌که خداوند در آن مکان حکمت و علمی نصیب فرد می‌کند که او را از سستی بیرون می‌آورد و انحراف پیدا نمی‌کند. نعمتِ مسجدی بودن این است که شما جوانان را در سنینی خاصّ که انحراف و سستی زیاد است، حفظ می‌کند. 7⃣ تَرْكَ الذُّنُوبِ حَيَاءً 🌱 بعد از مدتی یک سِری از گناهان را ترک می‌کند. ابتدا ترکِ گناهش از روی حیا در مقابل افراد مؤمن است، و خجالت می‌کشد گناه کند. با خودش می‌گوید: زشت است جلوی آدم‌های خوب، گناه کنم. 8⃣ تَرْكَ الذُّنُوبِ خَشْيَةً. 🌱 و بعد از مدتی درون او حالتی به وجود می‌آید که به خاطر ترس از خدا دیگر مرتکب گناه نمی‌شود. 🎙 فرمایشات استاد معظّم حضرت آیت‌الله سیّد میرهاشم حسینی (حفظه‌الله) 📆 پانزدهم ماه مبارک رمضان ۱۴۳۷
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه هشتم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۵۴ تا ۸۷۳ (پرهیز از مبطلات؛ ۵. اماله کردن؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق؛ ۹. فرو بردن سر در آب) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)
احکام ۸.mp3
15.45M
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه هشتم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۵۴ تا ۸۷۳ (پرهیز از مبطلات؛ ۵. اماله کردن؛ ۶. قی کردن؛ ۷. دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین؛ ۸. رساندن غبار غلیظ به حلق؛ ۹. فرو بردن سر در آب) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه) https://eitaa.com/hhaghshenasmajazi
🌕 احکام روزه ۱۶ 🌺 موارد وجوب قضاء و کفّاره عمد ❇️ مسأله ۸۷۹. هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند (غیر از خواب جنب بدون انجام غسل که مسائل آن بیان شد) از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام شود، علاوه بر این‌که روزه‌ باطل می‌شود و قضا دارد، کفّاره عمد نیز بر انسان واجب می‌شود، چه بداند کفّاره دارد و چه نداند. 🍃 عَنْ عَبْدِاللهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِاللهِ (عليه‌السّلام):‏ فِي رَجُلٍ أَفْطَرَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ مُتَعَمِّداً يَوْماً وَاحِداً مِنْ غَيْرِ عُذْرٍ؟ قَالَ: يُعْتِقُ نَسَمَةً، أَوْ يَصُومُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ، أَوْ يُطْعِمُ سِتِّينَ مِسْكِيناً... (الكافي) 🍃 کفّاره روزه منوط به سه شرط اساسی است: 🌱 ۱. عمد و توجه؛ در مقابل سهو و غفلت و فراموشی 🌱 ۲. اختیار؛ در مقابل اکراه و زور 🌱 ۳. بدون عذر؛ در مقابل بیمار، حرج، سفر، جاهل مخصوصاً قاصر و...👇 ❇️ مسأله ۸۸۰. اگر به دلیل بی‌اطّلاعی از حکم شرعی، کاری را انجام دهد که روزه را باطل می‌کند مانند این‌که نداند خوردن دارو نیز مثل سایر خوردنی‌‌ها روزه را باطل می‌کند و در روز ماه رمضان دارو بخورد روزه‌اش باطل می‌شود، و باید آن را قضا کند، ولی کفّاره واجب نیست. 🍃 در مورد جاهل قاصر (کسی‌‌که یا اصلاً متوجّه جهل خود نیست، و یا اگر متوجّه است راهی برای برطرف کردن جهل خود ندارد) عموماً مراجع می‌فرمایند کفّاره واجب نیست، امّا در مورد جاهل مقصّر (کسی که متوجّه جهل خود بوده و راه‌های رفع جهالت خود را هم می‌داند، ولی در آموختن احکام کوتاهی می‌کند) اختلاف است👇 🌱 امام، آیت‌الله سیستانی و...: اگر به واسطه‌ی ندانستن مسأله كارى انجام دهد كه روزه را باطل مى‌كند، چنان‌چه مى‌توانسته مسأله را ياد بگيرد (جاهل مقصّر است)، بنابر احتياط واجب كفّاره بر او ثابت مى‌شود. 🌱 آیت‌الله مكارم و آقا: اگر به خاطر ندانستن مسأله باشد كفّاره ندارد. ❇️ مسأله ۸۸۱. اگر کاری را که می‌داند حرام است ولی نمی‌داند روزه را باطل می‌کند انجام دهد، علاوه بر قضا، بنابر احتیاط واجب باید کفّاره بدهد. ❇️ مسأله ۸۸۲. اگر چیزی از اندرون روزه‌دار به دهان برگردد، نباید آن‌‌ را فرو برد، و اگر عمداً فرو برد، قضا و کفّاره واجب می‌‌شود. ❇️ مسأله ۸۸۳. اگر کسی نذر کند روز معیّنی را روزه بگیرد، چنان‌چه در آن روز عمداً روزه نگیرد یا روزه‌اش را باطل کند، باید کفّاره بدهد. 🍃 در مسأله فوق روزه خصوصیّتی ندارد، و در واقع شکستن عهد، قسم و نذر است که کفّاره دارد. 1⃣ کفّاره شکستن عهد: مانند کسی است که یک روز از ماه رمضان را عمداً افطار کند؛ یعنی باید شصت روز روزه بگیرد یا شصت فقیر را غذا دهد. 2⃣ کفّاره شکستن قسم: باید یا ده فقیر را اطعام کند، یا آنان را لباس پوشاند، و در صورتی‌‌که مقدور نباشد، سه روز پیاپی روزه بگیرد. 3⃣ کفّاره شکستن نذر: اختلافی است، مرحوم امام و آیت‌الله مکارم: مثل کفّاره شکستن عهد آیت‌الله سیستانی و آقا: مثل کفّاره شکستن قسم ❇️ مسأله ۸۸۴. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که می‌گوید مغرب شده و اعتمادی به گفته او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفّاره بر او واجب می‌شود. 🍃 در واقع در مسأله فوق بدون عذر شرعی روزه را باطل نموده، لذا کفّاره هم واجب است. ❇️ مسأله ۸۸۵. کسی که عمداً روزه خود را باطل کرده، اگر در آن روز به سفر رود، کفّاره ساقط نمی‌شود. ❇️ مسأله ۸۸۶. در آمیزش جنسی روزه هر دو نفر باطل است، و بر هر دو قضا و کفّاره واجب می‌شود. 🖋حجت‌الإسلام و المسلمین استاد اصغری بر محور «رساله نماز و روزه» حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (دام ظلّه العالی)
🌙 ماه بندگی؛ ۱۶ 🌺 انس با اعمال صالحه، در بیان نبیّ مکرّم اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در خطبه شعبانيه 🌸عادت کردن به خواندن نمازهای مستحبّی🌸 🍀 نبیّ مکرّم اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در خطبه معروف شعبانیه، اهمّیت "نماز مستحبّی" در این ماه را این‌چنین تبیین فرمودند: 🍃 مَنْ تَطَوَّعَ فِيهِ‏ بِصَلَاةٍ كَتَبَ اللهُ لَهُ بَرَاءَةً مِنَ النَّارِ 🌱 رهایی از آتش، در گرو نماز مستحبّی 🌸 نکاتی پیرامون "نماز مستحبّی" 1⃣ شیعیان، اهل ۵۱ رکعت نماز در شبانه روز هستند؛ ۱۷ رکعت واجب، و ۳۴ رکعت مستحبّ و نافله 🌱 قَالَ الصَّادِقُ (علیه‌السّلام): شِيعَتُنَا ... أَصْحَابُ إِحْدَى وَ خَمْسِينَ رَكْعَةً فِي الْيَوْمِ وَ اللَّيْلَةِ (صفات الشيعة؛ الصدوق؛ ص ۲) 2⃣ مقرِّب ترین عمل واجبات است، بعد از آن نوافل و نماز مستحبّی 🍃 عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) قَالَ: قَالَ اللهُ عَزَّ وَ جَلَّ: مَنْ أَهَانَ لِي وَلِيّاً فَقَدْ أَرْصَدَ لِمُحَارَبَتِي 🌱 (مقرِّب ترین عمل، واجبات است) وَ مَا تَقَرَّبَ إِلَيَّ عَبْدٌ بِمِثْلِ مَا افْتَرَضْتُ عَلَيْهِ 🌱 (بعد از آن مستحبات و نوافل) وَ إِنَّهُ لَيَتَقَرَّبُ إِلَيَّ بِالنَّافِلَةِ حَتَّى أُحِبَّهُ 3⃣ بنده‌ی من با نوافل محبوب من می‌شود، تا جایی که گوش و چشم و دست و پای او خدایی می‌شود. 🍃 فَإِذَا أَحْبَبْتُهُ كُنْتُ سَمْعَهُ الَّذِي يَسْمَعُ بِهِ، وَ بَصَرَهُ الَّذِي يُبْصِرُ بِهِ، وَ يَدَهُ الَّتِي يَبْطِشُ بِهَا، وَ رِجْلَهُ الَّتِي يَمْشِي بِهَا 4⃣ اگر مرا بخواند او را اجابت می‌کنم، و اگر از من درخواستی کند به او اعطاء می‌کنم. 🍃 إِنْ دَعَانِي أَجَبْتُهُ، وَ إِنْ سَأَلَنِي أَعْطَيْتُهُ 5⃣ ناراحتی پروردگار، وابسته به ناراحتی او 🍃 وَ مَا تَرَدَّدْتُ فِي شَيْءٍ أَنَا فَاعِلُهُ كَتَرَدُّدِي فِي مَوْتِ الْمُؤْمِنِ يَكْرَهُ الْمَوْتَ وَ أَنَا أَكْرَهُ مَسَاءَتَهُ. هیچگاه منِ خدا در امری تردید نمی‌کنم؛ الّا در گرفتن جانِ این بنده مؤمن، که نسبت به مرگ کراهت دارد؛ و من ناراحتی او را بر نمی‌تابم. 📚 کتاب "المؤمن"؛ حسین بن سعید اهوازی؛ صفحه ۳۲ 📚 کتاب "الکافی".
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚کلاس آموزش احکام 🖊حجت‌الاسلام والمسلمین اصغری ⛳️ جلسه نهم 📒 رساله نماز و روزه؛ مسأله ۸۷۴ تا ۸۸۶ (برخی احکام مبطلات؛ مکروهات؛ موارد وجوب قضا و کفّاره) 📆هر روز ساعت ۱۳ 🌸 ماه رمضان ۱۴۴۵ نوروز۱۴۰۳ 🌷حوزه مجازی اخلاق حضرت آیت الله حق شناس (رضوان الله تعالی علیه)