هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷شهید #سنوار:
;صلح و مذاکره در کار نیست
یا پیروز میشویم یا کربلا رخ میدهد;
@solhmirzaei_ir
5⃣ جلسه پنجم
📚 رساله نماز و روزه (مقاممعظّمرهبری (حفظهالله))
❇️ مسأله ۸۱۷ تا ۸۳۹ (روزه؛ واجبات روزه: ۲. پرهیز از مبطلات روزه: ۱. خوردن و آشامیدن و...)
هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۵. روزه (مسأله ۸۱۷ تا ۸۳۹، رساله نماز و روزه، واجبات روزه، ۲. پرهیز از مبطلات، ۱. خوردن و آشامیدن و...). ۲۶ مهر ۱۴۰۳ .mp3
7.12M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه پنجم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۵: «صله رحم، دوستی و مجالست با مساکین»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 قَالَ أَبُوذَرٍّ (رَضِيَ اَللهُ عَنْهُ): وَ دَخَلْتُ يَوْماً عَلَى رَسُولِ اَللهِ (صَلَّى اَللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) وَ هُوَ فِي اَلْمَسْجِدِ جَالِسٌ وَحْدَهُ، فَاغْتَنَمْتُ خَلْوَتَهُ...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ أَوْصِنِي!...
قُلْتُ: يَا رَسُولَ اَلله؛ زِدْنِي!
قَالَ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): «صِلْ قَرَابَتَكَ وَ إِنْ قَطَعُوكَ؛ وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ؛ وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ»
🖊 شرح حدیث:
✳️ در ادامه درخواست ابوذر براى بيشتر دانستن، حضرت (صلّی الله عليهوآله) مىفرمايند:
1⃣ «صِلْ قَرَابَتَكَ»
با نزديكان و خويشاوندان خود ارتباط خود را محفوظ بدار!
🍃 يكى از اسرار ماندگاری فرهنگ اسلامى و تبادل نسل به نسل معارف الهی، مسأله صله رحم است.
يعنى كانون گرم خویشاوندى و خانوادگى بايد باقى بماند، بهترين وسيله ارتباط تفكّرات صحيح و سُنَن صحيح اسلامى به نسلهاى بعد همين محيطهاى خانوادگى است.
اين يكى از علل و حِكَم توصيه به صله رحم است كه قطع رحم از محرّمات است.
🌱 «وَ إِنْ قَطَعُوكَ»؛ هرچند از طرف مقابل پاسخ مناسبی داده نمیشود، اما تو ارتباط را قطع نكن! ارتباط را حفظ كن!
🍃 شايد رازش اين است كه بالأخره در اكثر موارد اين ارتباط يک جانبه به ارتباط دوجانبه خواهد انجاميد، البته حِكَم و منافع گوناگون ديگرى هم میشود تصور كرد.
2⃣ «وَ أَحِبَّ اَلْمَسَاكِينَ»
مستمندان را دوست بدار!
🍃 اين يک احساس خيلى مفيدی است، به عدالت كمک مىكند، به دورى از محيطهاى إسراف و تجمّل و تُرَف و تعدّی از حدود كه مخصوص برخورداران از ثروت است، به دورى از اينها كمک مىكند.
3⃣ «وَ أَكْثِرْ مُجَالَسَتَهُمْ»
با آنها نشست و برخاست كن!
🍃 طبيعت مادّیِ انسان به سمت اين است كه به سوى ثروت و اهل ثروت و غنا برود.
در محيط مادّی چون معيار مادّه است، انسان هرجا پول بود به سمت او كُرنش مىكند، لذا ميل به همنشيني با أغنياء و ثروتمندان به وجود مىآيد.
🍃 نقطه مقابلش اين است كه انسان به سمت كسانى كه برخورداریشان از ثروت كم است يا برخوردار نيستند اصلاً به اين سمت توجه كند،
🌱 نشست و برخاست با اينها انسان را از آن محيط دور مىكند، از آن دلبستگیها دور مىكند.
به نِعَم و الطاف الهى كه در اوست، آشنا مىكند.
🛑 يكى از عيوب بعضى از ما همين است.
در فلان شهر يا فلان روستا وقتى غنیای به طرف ما مىآيد، نشست و برخاست با او را مغتنم میشماریم، اين، ما را از آن حقيقتی كه اسلام ما را به آن دعوت مىكند، دور مىكند،
🌱 روحانى در هر سِمتى كه باشد يكى از بزرگترين محسّناتش اين است كه به اين دستور عمل كند، مجالست با فقرا كند، با آنها بنشيند، برخيزد، آنها را دوست بدارد، با آنها صميمی باشد، اين خيلى كار بزرگى است.
📚 مكارم الأخلاق؛ صفحه ۴۷۳؛ حسن بن فضل طبرسی
📜 جزوه جلسه ۵ (نکات تکمیلی)
🌺 مبطلات روزه: ۱. خوردن و آشامیدن
🍀 ۱. اگر مسواك را از دهان بيرون آورد و دوباره به دهان ببرد،
یا نخ را با آب دهانش تر كند و دوباره به دهانش ببرد،
یا لبش را با زبان تر کند،
و رطوبت آن را فرو برد روزهی او باطل مىشود،
مگر آنكه رطوبت مسواک یا نخ یا لب در آب دهان به طورى از بين برود كه رطوبت خارج به آن گفته نشود.
🍀 ۲. اگر روزهدار سهواً چيزى بخورد يا بياشامد، روزهاش باطل نمىشود.
🍃 إِنَّمَا هُوَ شَيْءٌ رَزَقَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ، فَلْيُتِمَّ صَوْمَهُ
🍀 ۳. رطوبت مسواک را اگر فرو نبرد ایرادی ندارد، اما اگر سهواً هم فرو برود باطل است،
اما باید تا مغرب امساک کند، و بعد قضای آن را به جا آورد.
🍀 ۴. مضمضه کردن آب در دهان
🍃 امام (رحمهالله): اگر روزهدار آب را بدون قصد آشامیدن وارد دهان کرده و مضمضه کند، و بعد بدون اختیار آب وارد حلق بشود و پایین برود، روزهاش باطل میشود؛ مگر اینکه مضمضهی او برای وضو یا غسل بوده باشد.
فرقی هم ندارد هدف از وضو ادای نماز واجب بوده، یا ادای نماز مستحب، یا به قصد مطلق طهارت وضو گرفته شده باشد.
البته اگر روزه باطل شود (مضمضه برای غیر وضو و غسل)، باید در ادامهی روز از انجام مبطلات روزه اجتناب کند؛ و پس از ماه رمضان هم قضای آن را بجا آورد، ولی کفاره لازم نیست.
🍃 حضرت آقا (حفظهالله): در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، اگر آب بیاختیار فرو رود، بنا بر احتیاط واجب مکلف روزهی آن روز را قضا نماید.
🍃 آیتالله سیستانی (حفظهالله): فقط کسی که آب را برای رفع تشنگی مضمضه کند و آب بیاختیار فرو رود، باید روزهاش را قضا کند، و اگر مضمضهی او جهت دیگری داشته باشد، و آب بدون اختیار پایین برود، روزه صحیح است.
🍃 آیتالله مکارم (حفظهالله): اگر براى وضو آب در دهان کند، و بیاختیار فرو رود قضا بر او واجب نیست.
✅ نکته: این مسئله اولاً فقط برای آب است نه برای غذا و چیزهای دیگر؛ و ثانیاً مربوط به مضمضمه است نه استنشاق.
🍀 ۵. فرو بردن آب دهان، اگر چه به واسطهی خيال كردن ترشى و مانند آن در دهان جمع شده باشد، روزه را باطل نمىكند.
🍀 ۶. مضمضه ی زياد براى روزه دار مكروه است،
و اگر بعد از مضمضه بخواهد آب دهان را فرو برد، یک مرتبه خالی کردن کافی است،
و بهتر است سه مرتبه آب دهان را بيرون بريزد.
🍀 ۷. فرو بردن اخلاط سر و سينه، تا به فضاى دهان نرسيده اشكال ندارد،
ولى اگر داخل فضاى دهان شود، احتياط واجب آن است كه آن را فرو نبرد.
(آیتالله سيستانى: احتياط مستحب آن است كه آن را فرو نبرد.)
🍀 ۸. تزریق آمپول و سرم
🍃 امام (رحمهالله): احتياط واجب آن است كه روزهدار از استعمال آمپولى كه به جاى غذا به كار مىرود خوددارى كند،
ولى تزريق آمپولى كه عضو را بىحس مىكند يا به جاى دوا استعمال مىشود اشكال ندارد.
🍃 آيتالله خامنهای: علاوه بر آمپول مغذّی، آمپولی که در رگ تزریق می شود، و انواع سرم هم اشکال دارد.
🍃 آیتالله مکارم: آمپولی که در رگ تزریق می شود، و انواع سرم جایز نیست.
🍃 آیتالله سیستانی: هیچ نوع آمپولی مبطل روزه نیست.
🍃 تزریق واکسن (واکسن کرونا و...) چون عضلانی و دارویی است، به نظر هیچ یک از مراجع اشکالی ندارد، و روزه صحیح است.
🍀 ۹. خون گرفتن مبطل روزه نیست، و اگر باعث ضعف شود مکروه است.
🍀 ۱۰. اگر دوايى را در جراحت يا گوش يا دیگر منافذ خود بريزد، و به درون او فرو رود مبطل نیست، چون صدق خوردن نمیکند.
اما اگر از راه بينى چيزى را عمداً فرو برد، مبطل است.
🍀 ۱۱. اگر چیزی به زور در دهان روزهدار بریزند مبطل نیست،
اما اگر خود او با اجبار و تهدید چیزی بخورد روزهاش باطل است.
هدایت شده از روزنه
یحیای مقاومت
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
عاقبت خبری آمد؛ خبرِ #شهادت_یحیای_جبههی_مقاومت.
ابتدا تنمان لرزید و اشکمان جاری شد؛ اما توصیف آن حماسهی مقتدرانه شهادتش، که سرخط خبرهاشد، دلمان محکمتر شد و اشکمان جاریتر...
بنازم خدایی که موسی را در دامن فرعون پرورش داد؛ داستان حماسهی رهبر حماس تا آخرین نفس را از زبان و دوربین صهیونیستها منتشر ساخت...
خون سرخش همهی آزادمردان جبههی مقاومت را سرمست حماسهی خود نمود و شعارهای بیشرفی یاوهگویان همیشه رسوا که سنوار، ته عمیقترین تونلهای حماس پشت گروگان های اسرائیلی پناه گرفته را برملاتر کرد.
یحیای مقاومت علیدوستی بود سُنّی، که در امتداد مداد حیدر کرار، زندگی را دو گونه نظاره میکرد؛ روز فتح و سلامت و روز نوشیدن شهد شهادت. در اول نباید از فتح و سلامت، سرمست شد؛ و در دوم نباید مایوس. این بود راز سالها رشادت او.
نه فقط خون سرخش دلیرانه بود و اسرائیل شکن. تمام زندگانیاش اسطورهای بود از حماسه و مقاومت؛ یک آن آرام نبود!
یحیای عزیز! اصلا تو کی شهید نبودی؟!
چقدر با تو پُز دادیم که ارتش تا دندان مجهزِ آمریکایی فرانسوی آلمانی انگلیسیِ اسرائیل، هنوز از پس ۴ هزار رزمنده بر نیامده و یک گروگان آزاد نکرده؛ و تنها عِرض خود میبرد و شرف آل یهود بر باد. چرا چون یک ابر مجاهد در سرزمین مقدس غزه، لابلای خانههای خراب و تونلهای تو در تو، بچهرزمندگان را فرماندهی میکند!
یحیای مقاومت!
وقتی محتویات لباست را دیدم؛ تفنگ با چسب بسته شده ات را دیدم! کنار آن ادواتِ نظامی کُهنه، تسبیح و کتاب دعایت را دیدم؛ اشکم بیاختیار جاری شد... یک دنیا درس بود!
حقا تو در عین اقتدار مظلوم بودی!
مگر یاوهگویان نمیگفتند حماس و فلسطینیها جملگی ناصبیاند و دشمن علی؟ تو که با وُسع ناوسیع خود، کربلا آفریدی و شدی خوار کننده اسرائیل و یزیدیان زمانت!
اصلا مگر نمیگفتند: جاسوس اسرائیل هستی یا در سرزمین دگر پناهنده شدهای یا ته تونل پشت مُشتی گروگان پناه گرفتهای؟
پس اینطور شیرانه میانهی میدان چه میکردی؟
یحیا! وقتی خبر فتحی شقاقی آمد؛ دست تو و بچهرزمندههای حماس، جز چندقطعه سنگ نبود... اما امروز که حماسهی شهادتت در عالم پیچید؛ همه حماس را به بُرد موشکهایش میشناسند؛ به نهضتی که دنده عقب ندارد!
به کینهی اسرائیل در دل تمامی بچه عربهای فلسطینی...
محمد هادی طاهریان
#شهید_یحیی_سنوار
@rozaneebefarda
جلسه ۲۰. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۴۷. المسألة العشرون، اللهو... نعم، لو خُصَّ اللّهو. ۲۸ مهر ۱۴۰۳ .mp3
9.88M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۰: «دفاع از آبروی مؤمن»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن أمیرالمؤمنین (علیهالسلام)، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَنْ رَدَّ عَنْ عِرْضِ أَخِيهِ (المسلم) وَجَبَتْ لَهُ اَلْجَنَّةُ اَلْبَتَّةَ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 آبروی مؤمن اینقدر مهمّ است که اگر کسی از آبروی برادر مؤمن خود دفاع کند، به حسب این روایت، بهشت بر او واجب میشود.
🛑 واجبشدن بهشت و تعهّد الهی معنایش این نیست که انسان هر کاری خواست، بکند.
همه چیز دستِ خود ماست.
✅ بله، میتوان بهشت را با یک عمل واجب کرد، بعد -خدای نکرده- با یک عمل دیگر همان را زائل و بر خود حرام کرد!
🍃 به هر حال، آنچه مورد توجّه و اهتمام در این روایت است، آبروی مسلمان است.
❌ شایعهدرستکردن علیه مسلمان، شایعه را بازگوکردن علیه یک مسلمان، مذموم است.
گاهی حرفی علیه یک کسی زده میشود که آبروی او را به خطر میاندازد! ما آن را میشنویم.
گاهی خود ما ابتداکننده نیستیم، امّا همان را نقل میکنیم، نقل ما را هم دیگری نقل میکند،
همینطور این شایعه علیه مسلمانی گسترش پیدا میکند، در حالی که بعد معلوم میشود هیچ چیز هم نبوده!
اگر چیزی هم باشد، نباید منتشر کرد، نبایستی آبروی یک مسلمان را در خطر انداخت.
چه برسد به اینکه موارد متعدّدی هم خلاف واقع است.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۱؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۱ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۲۰ مکاسب محرّمه).
441.doc
1.91M
📋 النوع الرابع: المسألة العشرون؛ اللهو
🌱 ۱. روایات در حرمت لهو، و نقد آن
🍃 مطرح شده توسط مقام معظم رهبری (حفظه الله)
442.doc
1.92M
📋 النوع الرابع: المسألة العشرون؛ اللهو
🌱 ۲. معنای لهو
🍃 مطرح شده توسط مقام معظم رهبری (حفظه الله)