🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۲: «التیام زخم دل نیکوکار»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیر المؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«اَلْمُحْسِنُ اَلْمَذْمُومُ مَرْحُومٌ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 یکی از دغدغه های انسانهای ضعیفی مثل ما این است که کار نیکی را انجام میدهند، ولیکن مورد قدردانی قرار نمیگیرند، عمل نیک آنها مورد کفران قرار میگیرد!
این روایت برای التیام نهادن بر زخم دل چنین کسانی است.
🍃 میفرماید: آن کسی که کار نیکی را انجام میدهد امّا مورد مذمّت قرار میگیرد، مورد رحمت خدا قرار میگیرد.
رحمت خدا خیلی بهتر از رحمت مردم و تَلطّف مردم و قدردانی مردم است.
🍃 روایت دیگر این است:
🌕 أَفْضَلُ اَلنَّاسِ عِنْدَ اَللَّهِ مَنْزِلَةً وَ أَقْرَبُهُمْ مِنَ اَللَّهِ وَسِيلَةً اَلْمُحْسِنُ يُكَفَّرُ إِحْسَانُهُ.
🍃 مُحسنی که احسان او مورد کفران قرار میگیرد، افضل مردم در نزد خداست.
در قرآن کریم هم در سورۀ قمر آنجایی که راجع به حضرت نوح میفرماید: "قال ربّ إنّی مغلوب فانتصر"،
بعد از آن همه تبلیغ، خدمات و زحمات او مورد کفران قرار گرفت!
و خدای متعال طوفان را فرستاد و آب آسمان و زمین، همۀ زمین را فرا گرفت،
میفرماید: "فحملناها علی ذات ألواح و دُسُر"،
او را سوار کشتی کردیم، "تجری بأعیُنِنا"، این کشتی زیر نظر خود ما حرکت میکرد، با عنایت ویژه ما حرکت میکرد، "جزاءً لِمن کان کُفِر"، این پاداش آن کسی است که مورد کفران قرار گرفت.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۴؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۷ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۲۲ مکاسب محرّمه).
هدایت شده از 🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
📋 النوع الرابع: المسألة الثانية و العشرون: معونة الظالمين
🌱 کمک به ظالم در ظلم، و غیرظلم
🍃 رساله آموزشی؛ مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
جلسه ۲۱. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۲۹. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و أمّا القسم الثالث. ۳۰ مهر ۱۴۰۳ .mp3
12.77M
🎙جلسه ۲۱. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۲۹؛ و أمّا القسم الثالث
📆 دوشنبه؛ ۳۰ مهر ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۱: «دفاع از مؤمن و برخورد با لبخند»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ سَعْدَانَ بْنِ مُسْلِمٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مَنْ أَخَذَ مِنْ وَجْهِ أَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ قَذَاةً كَتَبَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ عَشْرَ حَسَنَاتٍ، وَ مَنْ تَبَسَّمَ فِي وَجْهِ أَخِيهِ كَانَتْ لَهُ حَسَنَةٌ».
🖊 شرح حدیث:
🌱 قذاة یعنی خاشاک.
🍃 هر کس از صورت برادر مؤمنش خاشاکی را بردارد، کأنّه ده کار خوب انجام داده است، خدا به حساب او ده حسنه مینویسد.
🌱 خاشاک برداشتن، ممکن است به معنای ظاهری قضیه باشد، مثلاً از روی صورتش، یا لباسش خاشاکی را برمیدارید و دور میاندازید؛ برای اینکه او این عیب را جلوی چشم دیگران نداشته باشد،
🌱 شاید هم معنای کنایی در این تعبیر ملحوظ باشد؛ یعنی آن چیزهایی که خدشهی به آبروی اوست، به وجاهت اوست، این را بردارید.
🍃 اگر احساس میکنید یک چیزی وجود دارد که به آبروی او صدمه میزند، سعی کنید آن را از بین ببرید؛
یا با خودش صحبت کنید، تذکّر به او بدهید،
یا اگر یک جایی صحبت از او میشود، شما از او دفاع کنید، نگذارید چهرۀ او را مشوّه کنند!
🍃 سپس میفرماید: کسی که لبخندی به برادر مؤمنش بزند، این، یک کار نیک است، یک ثواب است.
✅ رفع عیب، ده ثواب دارد، امّا تبسّم، لبخندزدن به برادر مؤمن که دل او را خوش میکند، این هم یک حسنه است، یک ثواب است.
🍃 قابل توجّه حضرات عبوس!
که داشتیم ما در بین بعضیها که مقدّس هم بودند، مردمان خیلی خوبی هم بودند، واقعاً ما هیچ خدشهای هم بر اینها وارد نمیکنیم.
مردمان خوب، معروف به خوبی، حتّی از کثرت زهد و تقدّس، کارشان به جایی رسیده بود که وقتی نیاز به این نبود که عبا را به سر بکشند، این کار را میکردند!
یک وقت هوا سرد است، انسان عبا را به سر میکشد.
لکن این عدّه، آن وقتی که نیازی هم نبود، عبا را سرمیکشیدند، انسان به آنها سلام میکرد، لکن جوابی نمیشنید.
🍃 بنده مکرّر به یکی از اینها سلام میکردم، امّا جواب سلام نمیشنیدم!
نمیتوانم بگویم جواب نمیدادند! لابدّ سلام من را نمیشنیدند که جواب نمیدادند.
🛑 یک توجّهی، یک تبسّمی، یک لطفی، ابداً!
داشتیم از این قبیل مقدّسها.
❌ این، اخلاق درستی نیست.
با لبخند با مردم مواجه بشوید!
البته با لبخند و با روی خوش بودن هیچ منافاتی با وقار و متانتداشتن ندارد.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۰؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۵ مکاسب محرّمه)
جلسه ۲۳. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۵۵. المسألة الثانية و العشرون، معونة الظالمين... و أمّا العمل له في المباحات. ۱ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.85M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۳: «رحمت الهی برای نیکوکار»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«يَدُ اَللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَوْقَ رُءُوسِ اَلْمُكَفَّرِينَ تُرَفْرِفُ بِالرَّحْمَةِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این دربارهی آن کسانی است که احسان آنها، کار نیک و خدمت آنها مورد ناسپاسی قرار میگیرد؛
چون یک چنین کسانی که مورد ناسپاسی قرار میگیرند ممکن است از کار خیر مأیوس بشوند.
این روایات شریفه این معنا را میخواهد در ذهنها از بین ببرد، که اگر خدمت میکنید، کار نیک انجام میدهید، امّا از شما سپاسگزاری نمیشود، قدردانی نمیشود، بلکه خدمت شما کفران میشود، بدانید که نفس این کفرانشدن نعمت موجب جلب رحمت خداست، مثل همۀ مشکلات دنیا؛
چون ترازوی الهی میزانی است که هیچ کم نمیگذارد،
کسانی در اینجا بهرهمندی های زیادی دارند، «اذهبتم طیّباتکم فی الحیاة الدنیا» خیری که لازم بود به شما برسد همینجا بردید، دیگر طلبی از خدا ندارید.
از آن طرف هم هر بلائی که به مؤمن برسد، هر سختی، هر شدّت روحی و جسمی، عنوانی، شأنی، مالی، هر طور سختیای به کسی برسد، یک اجری در مقابلش آنطرف هست، کاملاً میزان الهی درست و دقیق است، کم نمیگذارند.
هر چه اينجا از شما کم گذاشته شد، آنجا به شما عوضش داده خواهد شد بدون تردید.
🍃 یکی هم همین است خدمت میکنید، زحمت میکشید، کار خوب انجام میدهید، امّا کسی نمیفهمد، یا میفهمد و عمداً کفران میکند، یا خباثت میکند، یا جهالت، بدانید که در مقابلش رحمت الهی است.
«ید الله تبارک و تعالی فوق رؤوس المکفّرین ترفرف بالرحمة»،
رحمت را بالای سر آنها برافراشته میکند، چه از این بهتر!
🍃 انسان آرزو میکند که جزو مکفّرین قرار بگیرد و قدردانی نشود،
در بین ما که متأسفانه تقدیرها و تشویقهای بیخودی هم داریم، کار نکرده را مورد تشویق قرار میدهیم،
🍃 «و یُحبّون أن یحمدوا بما لمیفعلوا».
ما هم آهسته آهسته عادت کردیم، کارهای خوبی را هم که انجام ندادیم، میخواهیم به خاطر آنها ما را حمد کنند، سپاسگزاری کنند.
🍃 فلاتحسبنّهم بمفازةٍ من العذاب،
آن کسانی که دوست دارند بر کار نکرده پاداش بگیرند، بر حُسن نداشته حمد و سپاسگوئی و تمجید شوند، خیال نکنید که اینها از عذاب الهی دور هستند.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۴؛ مرحوم راوندی
📆 ۲۸ دی ۱۳۸۳ (جلسه ۲۳ مکاسب محرّمه).
جلسه ۲۲. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۰. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و لایخفی أنّه لایکاد. ۱ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.31M
🎙جلسه ۲۲. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۳۰؛ و لایخفی أنّه لایکاد
📆 سهشنبه؛ ۱ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۲: «نیکی به شیعیان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [اَلْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى جَمِيعاً عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ سَعْدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَسْلَمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ عَدِيٍّ قَالَ: أَمْلَى عَلَيَّ مُحَمَّدُ بْنُ سُلَيْمَانَ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ قَالَ] قَالَ أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ):
«أَحْسِنْ يَا إِسْحَاقُ إِلَى أَوْلِيَائِي مَا اِسْتَطَعْتَ،
فَمَا أَحْسَنَ مُؤْمِنٌ إِلَى مُؤْمِنٍ وَ لاَ أَعَانَهُ إِلَّا خَمَشَ وَجْهَ إِبْلِيسَ وَ قَرَّحَ قَلْبَهُ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 هر چه میتوانی به شیعیان و پیروان اهل بیت (علیهمالسّلام) نیکی کن!
🌱 خمش به معنای پنجهزدن و سیلیزدن است؛
🍃 یعنی میفرماید: هر احسان و هر اعانتی که مؤمنی به مؤمنی بکند، مثل این است که یک سیلی به چهرهی ابلیس زده یا چنگ بر صورت ابلیس انداخته، و دل او را مجروح کرده است.
◀️ «إنّما یُرید الشیطان أن یوقِع بینکم العداوة و البغضاء». (المائدة - ۹۱)
شیطان از دشمنی و بغضاء و بددلی و وجود اختلاف لذّت میبرد.
🍂 هم شیطانهای جنّ اینطورند که رأسشان ابلیس است و مَرَده و تبعهاش، هم شیاطین انس.
وقتی اختلافی بوجود بیاید، دعوایی بشود، آنها خوشحال میشوند!
🍃 وقتی شما اینجا به برادران مؤمن نیکی کردید در حدّی که آن شیطان اطّلاع پیدا کند (شیطان جنّ فوراً اطلاع پیدا میکند، شیاطین انس دیرتر اطّلاع پیدا میکنند، یا دائرهی اطّلاعشان محدودتر است)، به مجرّدی که اطّلاع پیدا کردند، کأنّه سیلی به صورت آنها زدهاید.
✅ این روایات را هم خودمان در برنامههای زندگی باید به آنها عمل کنیم، هم باید به مردم یاد بدهیم.
البته اگر خودمان اهل عمل نبودیم، حرفمان در مردم تأثیر نخواهد داشت، و یا خیلی سطحی و کم اثر خواهد بود.
لذا لازمهاش این است که اوّل خودمان به آنها عمل کنیم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۲؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۶ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از حمیم (صلح میرزایی)
5.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
یکسری از دستاوردهای معرفتی و اعتقادی، با مطالعه و کلاس به دست نمیآید بلکه حضور میدانی لازم است. میدان #جهاد، یکی از شتابدهندههای بسیار بسیار عالی برای این موضوع است.
#شهید عزیز و عارف، مصطفی #صدرزاده در این قطعه تصویری در یک دقیقه این یافتهاش را تشریح فرموده است.
و جهاداً فی سبیلک فوفّق لنا...🤲
@solhmirzaei_ir