هدایت شده از شهید آرمان علیوردی
🏴 تو را از پا درآوردند اما بیخبر بودند
که جان تازه میبخشد شهادت آرمانها را
📣 دومین سالگرد طلبه بسیجی شهید مدافع امنیت آرمان علیوردی
🎙 با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین میرهاشم حسینی
📢 با حضور حاج سعید حدادیان، حاج امیر عباسی و کربلایی محمدحسین حدادیان
📆 زمان: جمعه ۴ آبان ماه، از ساعت ۱۵
📍 مکان: شهرک اکباتان، خیابان ورزش
#آرمان_عزیز
#شهید_آرمان_علی_وردی
--------------
📣 کانال رسمی شهید آرمان علیوردی
@shahid_armanaliverdy
هدایت شده از میرهاشم حسینی
دست نوشته «آرمان عزیز» در نوجوانی چند سال قبل از «شهادت»
موضوع: هدف
تاریخ نگارش : ۴ آبان
تاریخ دستیابی به هدف: روز ۴ آبان ۱۴۰۱
برداشت از نوشته شهید:
۱_ تلاش برای تبدیل شدن به انسان جامع علمی فرهنگی سیاسی مذهبی....
۲_پیش برد اهداف اسلام و انقلاب بر طبق نظرات رهبر
۳_ تلاش برای نابودی اسرائیل با راهکار اراده و همت و پشتکار ما جوانان
۴_ تلاش شیعیان برای گسترش اسلام بدون مرز
۵_ دستیابی به توانایی در جهت نجات افراد ضد انقلاب
۶_ گسترش شیعه واقعی
۷-عاقبت بخیری خود در دنیا و آخرت
یا علی !!
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
جلسه ۲۵. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۶۹. المسألة السادسة و العشرون، الولایة من قبل الجائر. ۵ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.42M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۵: «محبوبترين خلق، خادم مردم»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«اَلْخَلْقُ عِيَالُ اَللَّهِ تَعَالَى؛
فَأَحَبُّ اَلْخَلْقِ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مَنْ نَفَعَ عِيَالَ اَللَّهِ، وَ أَدْخَلَ عَلَى أَهْلِ بَيْتِي (بیت) سُرُوراً؛
وَ مَشْيٌ (المشي) مَعَ أَخٍ مُسْلِمٍ فِي حَاجَةٍ أَحَبُّ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى مِنِ اِعْتِكَافِ شَهْرَيْنِ فِي اَلْمَسْجِدِ اَلْحَرَامِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 از جهت اداره و کفایت امر زندگی همه خلائق عائلۀ خداوند متعالند، مثل افراد یک خانواده.
محبوبترین خلائق در نزد خداوند متعال آن کسی است که به عیال خداوند نفع برساند.
🌱 در یک خانواده، پدر خانواده از آن فردی از افراد خانواده بیشتر خشنود میشود که ببیند به همهی افراد خانواده خیر میرساند.
اینجا هم خلق عالم است؛ چه مؤمن، چه غیر مؤمن، مگر آن کسانی که از معاندین و دشمنان خدا باشند.
و الّا عائلهی الهی یعنی همین مردمی که روی زمین هستند.
❌ نه اینکه عبادت و اعتکاف و تضّرع پیش خدای متعال کمقدر باشد.
بعضی به خطا وقتی به اینطور روایات میرسند، اولین چیزی که به ذهنشان میآید وَهن واردکردن به عبادت و به تضّرع و به اعتکاف و به نماز و اینهاست!
✅ نه، این در جای خود معلوم است که ذکر الله و توجّه به خدا و ترّنم به آیات قرآن و توسّل به پروردگار و ارتباط قلبی با خدا جزو عالیترین درجات یک انسان است، در این شکّی نیست.
🛑 اينجا میخواهد از این انحراف جلوگیری کند که کسی غرق شود در عبادات شخصی، و از عبادات اجتماعی غافل بماند!
🍃 لذا میفرماید: این که شما با برادر مؤمنتان حرکت کنید و حاجت او را برآورده کنید، این پیش خدا محبوبتر است از اينکه بروید اعتکاف؛
یعنی ترجیح عبادات اجتماعی و کمک به خلق بر عبادات فردی و شخصی، آن را موهون نمیکند، این را توقیر و تعظیم میکند.
🍃 لذا آقایان در طواف واجب هم این را فتوا میدهند که اگر وسط طواف کسی آمد حاجتی از شما خواست، بروید حاجتش را برآورده کنید و برگردید، اگر تا نیمهی طواف رسیده باشید، حکمش این است، اگر گذشته باشید حکمش این است.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۹؛ مرحوم راوندی
📆 ۴ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۵ مکاسب محرّمه).
جلسه ۲۴. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۴. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و إطلاق الوجوب. ۵ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.25M
🎙جلسه ۲۴. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۳۴؛ و إطلاق الوجوب
📆 شنبه؛ ۵ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۴: «محبوبترین اعمال نزد خدا خوشحال کردن برادر مؤمن»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«مِنْ أَحَبِّ اَلْأَعْمَالِ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِدْخَالُ اَلسُّرُورِ عَلَى اَلْمُؤْمِنِ؛ إِشْبَاعُ جَوْعَتِهِ، أَوْ تَنْفِيسُ كُرْبَتِهِ، أَوْ قَضَاءُ دَيْنِهِ».
🖊 شرح حدیث:
🌱 سند این روایت، سند صحیحی است.
🍃 آنچه ماها به طور متعارف از جملهی «ادخال السّرور» معمولاً میفهمیم این است که: شوخی کنند، طرف خوشحال و مسرور بشود، شاد بشود.
🍃 لکن این روایت نشان میدهد که مطلب وسیعتر از این است.
◀️ ادخال السرور علی المؤمن به چه شکل باشد؟
🍃 یکی از انواع ادخال سرور این است که:
1⃣ برادر مؤمن شما که گرسنه است، او را سیر کنید، اطعام کنید.
2⃣ یا اگر یک غمی دارد، کربی دارد، تنفیس کنید یعنی برای او غمگساری کنید.
🌱 یا زباناً با او تسلّی میدهید،
یا آن چیزی که موجب غم او و اندوه اوست، آن را برطرف میکنید.
ناراحتیای دارد، آن ناراحتی را برطرف میکنید.
تنفیس کربت او میشود.
3⃣ یا قرضی دارد، آن قرض را ادا میکنید.
🌱 گاهی قرض برای انسان مایهی غم و غصه و نگرانی و دغدغهی خاطر است، شما توانایی دارید قرضش را ادا میکنید، او را خوشحال میکنید.
🍃 به نظر میرسد که منحصر به اینها هم نیست.
هر طوری که انسان بتواند برادر مؤمن را خوشحال کند.
🍃 شاید عبارت «تنفیسُ کربتِه» یک معنای عامّی باشد که شامل همهی اینها باشد.
🌱 فرض کنید دستش تنگ است نه در حدّ اضطرار، شما یک پولی به او میدهید، یک پولی به او میرسانید، یک کمکی به او میکنید، این است.
🌱 گرفتاری خانوادگی دارد، دست به کار میشوید، پا در میانی میکنید گرفتاری خانوادگی او را برطرف میکنید.
🍃 همهی اینها ادخال السرور فی قلب المؤمن است.
که حضرت میفرمایند: اینها جزو محبوبترین کارهاست.
در نظام ارزشی اسلامی، از محبوبترین کارها، اینها است.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۲؛ فیض کاشانی
📆 یکشنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۸ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از میرهاشم حسینی
♦️بسم رب الشهدا و الصدیقین
مراسم دومین سالگرد شهادت طلبه بسیجی شهید عزیز آرمان علی وردی
به همراه یادواره بیش از ۱۳۵ شهید حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه)
🔰سخنران: حجتالاسلام والمسلمین استاد سید میرهاشم حسینی
🔰بانوای :
حجت الاسلام و المسلمین اباذری
حاج علی جهانبخش
⏰زمان: سه شنبه ۸ آبان ماه ۱۴۰۳ ، ساعت ۲۰
📌مکان:
حوزه علمیه آیت الله مجتهدی رحمة الله علیه
( میدان قیام ، خیابان مولوی، خیابان موسوی کیانی ، کوچه مسجدآقا)
◀️ جلسه مشترک دو حوزه علمیه
آیتاللهمجتهدی(ره) و آیتاللهحقشناس(ره)
(امین الدوله_فیلسوف الدوله)
🔴مجلس برای خواهران برقرار است
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
https://eitaa.com/joinchat/188809216Cd6eff9e6f5
جلسه ۲۶. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷۲. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... ثمّ إنّه یسوّغ. ۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
12.33M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۶: «برترين عمل»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیهالسلام) قَالَ: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ):
«مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ سُرُورٍ تُدْخِلُهُ عَلَى مُؤْمِنٍ، أَوْ تَطْرُدُ عَنْهُ جُوعاً، أَوْ تَكْشِفُ عَنْهُ كَرْباً، أَوْ تَقْضِي عَنْهُ دَيْناً، أَوْ تَكْسُوهُ ثَوْباً».
🖊 شرح حدیث:
🍃 این حدیث دنبالهی مضمونی است که در روایت جلسۀ قبل عرض شد؛
🍃 یعنی ترجیحِ عباداتِ جمعی در وزن و مقدار بر عبادات شخصی و فردی عندالله.
میفرماید: پیش خدای متعال با فضيلتتر از اینکه سروری را در قلب مسلمانی وارد کنيد و او را خوشحال کنید،
یا گرسنگی او را برطرف کنید،
یا از کرب، یعنی شدّتِ مشقّت و شدّت همّ و غم، انسانی را نجات دهيد،
یا اینکه قرضش را ادا کنید،
یا اینکه بر او لباسی بپوشانید،
این خدماتی را که مردم در حوادث عمومی و بلایای عمومی انجام میدهند، اينها مصداقهای همین حدیث است که انسان بتواند به یک مسلمان کمکی بکند و کشف ضُرّ او بکند.
هیچ عملی پیش خدای متعال از اینگونه عمل با فضيلتتر نیست.
🛑 البته مضمون حدیث این نیست که رابطهی فردی با خدا نادیده گرفته شود، از اهمیت آن رابطه هم کاسته نمیشود.
پیوند با خدای متعال پشتوانه همهی این چیزهاست که انسان قلباً با خدای متعال همراه باشد، و این کارها را هم به خاطر خدا انجام دهد، لكن در مقام توزین عمل عند الله اینطور نیست که مردم در شدّت زندگی کنند، و انسان دلش را خوش كند كه برای خودش ذکر «سبحان الله» و «الحمد الله» بگوید، این کافی نیست.
◀️ بایستی در میدان عبادات جمعی برود.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۹؛ مرحوم راوندی
📆 ۵ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۶ مکاسب محرّمه).
◀️ سعید بن هبةالله راوندی کاشانی معروف به «قطب راوندی»
(درگذشت: ۵۷۳ ه.ق)
محدث، مفسر، متکلّم، فقیه و مورّخ شیعه در قرن ششم هجری،
و از شاگردان طبرسی (امین الاسلام، فضل بن حسن) صاحب تفسیر مجمع البیان است.
او از قدیمیترین شرحنویسان بر نهج البلاغه، و نخستین فقیه شیعه است که کتابی در «آیات الاحکام» براساس ابواب فقهی نگاشته است.
راوندی تلاش کرده است جایگاه استدلال به قرآن را در فقه شیعه تقویت کند، و هر چند به لحاظ فقهی تحت تأثیر شیخ طوسی و سید مرتضی است، ولی او را فقیهی با اندیشهای مستقل دانستهاند.
راوندی نویسندهای پرکار است، ولی بسیاری از آثار او از بین رفته است.
معروفترین آثار وی کتاب «الخرائج و الجرائح»، «فقه القرآن» و «منهاج البراعة» هستند.
ابن شهرآشوب مازندرانی و منتجبالدین رازی مشهورترین شاگردان او هستند.
مرقد او در قم و در صحن بزرگ حرم حضرت معصومه (سلاماللهعلیها) است.
◀️ سید ابوالرضا ضیاءالدین، فضل الله بن علی بن عبید الله حسینی راوندی (درگذشته در ۵۷۰) از علمای شیعه در قرن ششم هجری است.
او در یکی از شهرهای اطراف کاشان به نام راوند به دنیا آمد.
او ادیب هم بوده و دیوان شعری نیز از او به یادگار مانده است.
فضلالله راوندی از استادان ابن شهر آشوب، منتجب الدین بن بابویه و محمد بن حسن طوسی، پدر خواجه نصیرالدین طوسی بوده است.
کتاب «النوادر» نوشته ایشان است.
◀️ پدر: فضل بن حسن طبرسی (امین الاسلام)؛ مجمع البیان (متوفی ۵۴۸)
پسر: حسن ابن فضل طبرسی؛ مکارم الأخلاق
نوه: علی بن حسن طبرسی؛ مشکاة الأنوار
🍃 ارتباطی با بالاییها ندارد: احمد بن علی طبرسی؛ احتجاج (همدوره امین الاسلام)
طبرسی ها.pdf
216.2K
📜 شخصیت جناب طبرسی
🍃 صاحب مجمع البیان [فضل بن حسن طبرسی (امین الاسلام)]
🍃 صاحب الإحتجاج علی أهْلِ اللّجاج [احمد بن علی طبرسی]
🍃 صاحب مکارم الأخلاق [حسن ابن فضل طبرسی]
🍃 صاحب مشکاة الأنوار
[علی بن حسن طبرسی]
جلسه ۲۵. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۴. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... و منه ظهر المنع. ۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
13.18M
🎙جلسه ۲۵. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۳۴؛ و منه ظهر المنع
📆 یکشنبه؛ ۶ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۵: «خوشحال کردن برادر مؤمن، خوشحال کردن پیامبر اعظم و اهلبیت»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ خَلَفِ بْنِ حَمَّادٍ عَنْ مُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ] عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«لاَيَرَى أَحَدُكُمْ إِذَا أَدْخَلَ عَلَى مُؤْمِنٍ سُرُوراً أَنَّهُ عَلَيْهِ أَدْخَلَهُ فَقَطْ، بَلْ وَ اَللَّهِ عَلَيْنَا، بَلْ وَ اَللَّهِ عَلَى رَسُولِ اَللَّهِ (صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)».
🖊 شرح حدیث:
🍃 میفرماید: وقتی شما خرسندی، سرور و شادی را برای برادر مؤمنتان فراهم میکنید، گمان نکنید که فقط او را شاد کردید، او را خوشحال کردید!
سوگند به خدا ادخال سرور به ما کردید، ما را خوشحال کردید.
سوگند به خدا این، ادخال سرور بر پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآله) است.
✅ خیلی مطلب مهمّ و عجیبی است،
شما وقتی یک برادر مؤمنتان را خوشحال میکنید، خرسند میکنید، امام زمان (سلاماللهعلیه و عجِّلاللهفرجه) را خرسند و خوشحال کردید.
چقدر اهمیت دارد این قضیه!
همهی اینها برای ایجاد التیام و همدلی در میان امّت اسلامی و جامعهی اسلامی است.
البته ما این احتمال را میدهیم که این روایات مربوط باشد به خصوص شیعه در دوران ائمّه (علیهمالسلام) که فشارها زیاد بود، از طرف حکّام طاغوت شیعه را تار و مار میکردند، همهی همّشان این بود که جریان نفوذناپذیر و تأثیرناپذیر در درون جامعه را که حرفهایی داشت و با جریان کلّیای که این طواغیت بوجود آورده بودند مخالف بود، این جریان را از بین ببرند.
در زمان همهی خلفاء تقریباً الّا ما شَذّ منهم و نَدَر از خلفای بنیامیّه و بنیعبّاس یک چنین چیزی وجود داشته.
در یک چنین شرائطی، حضرات ائمّه (علیهمالسلام) میخواستند که این جریان را حفظ کنند.
حفظش هم به این بوده است که با همدیگر التیام داشته باشند، به هم محبّت داشته باشند، با هم همکاری و همدلی بکنند، و هلمّ جرّا.
از قدیم هم که دربارهی زندگی ائمّه (علیهمالسلام) کار میکردیم، همین احتمال به ذهن میآمد که میخواهند این جریان را حفظ کنند و نگه بدارند.
همین کارها و تدابیر الهی هم بود که موجب شد تشیّع بماند و الّا باید صد بار نابود میشد و از بین میرفت.
🌱 اگر فرض را بر این بگذاریم که این روایت ناظر به شیعیان آن دوران است، لکن ملاکاً ناظر است به زمان ما، اگرچه شامل همهی مسلمین نباشد.
هر جا خطراتی جریان اصیل را تهدید میکند، این جریان بایستی بر انسجام خود، بر التیام میان خود، بر ارتباطات روزافزون خود، مستمرّاً بیفزاید، آن را تقویت بکند.
امروز در مورد تفکّر تشیّع و مودّت اهل بیت و تبعیت از مکتب اهل بیت در مقابل مخالفینش، این معنا وجود دارد.
نسبت به یک دایرهی وسیعتری هم وجود دارد، نسبت به مخالفینی که در عناد با شیعه مشترکند.
امروز در منطقه، در دنیای اسلام به برکت انقلاب اسلامی یک جریان عظیم گرایش اسلامی بوجود آمده.
همهی قدرتها و مستکبران دنیا در برابر این جریان قرار گرفتهاند، مگر غیر از این است؟!
باید خودش را نگهدارد، نگهداشتنش هم با حفظ التیام است.
ممکن است این التیامی که شما با فلان برادر مسلمانتان، با یک مذهب دیگری از مذاهب اسلامی در شمال آفریقا یا نقطهی دیگری از دنیا دارید، با التیامی که شما اینجا در تهران با فلان برادر مؤمن دارید، نوعش تفاوت داشته باشد، امّا فرق نمیکند آن هم التیام است.
در مقابل آن دشمن بایستی مُلتئِم بود.
این است که امروز فریضه است برای همه که این وحدت اسلامی را، این نزدیکی دلهای مسلمین را، در قضیهی فلسطین، در قضایای جاری دنیای اسلام، در قضایای مختصّ به نظام جمهوری اسلامی حفظ کنند.
اینهایی که این را خراب میکنند، نمیفهمند که چکار میکنند.
به خاطر یک تصوّری، یک توهّمی، یک ضربهای ناگهان به این بنای عظیمی که دارد با این همه دقّت و ظرافت بالا میرود، وارد میکنند، نمیفهمند چکار میکنند!
یک کلمه حرفی میزنند، یک حرکتی انجام میدهند، خراب میکنند.
توجّه ندارند که امروز وظیفه این است که ما در مقابل دشمنی که میخواهد این موجودیت را از بین ببرد، این هویت را نابود کند، باید این هویت را حفظ کنیم، این موجودیت را بایستی هر چه ممکن است، حفظ کنیم.
حفظش هم در صورتی میشود که از درون همدیگر را نکوبند! به هم بدی نکنند!
در همهی سطوح، در همهی لایهها این معنا صدق میکند.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۳؛ فیض کاشانی
📆 دوشنبه، ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۱۹ مکاسب محرّمه)
جلسه ۲. العروة الوثقی. فصلٌ في الجماعة. ۶ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.65M
🎙جلسه ۲. العروة الوثقی؛ فصلٌ في الجماعة
📆 یکشنبه؛ ۶ آبان ۱۴۰۳
#العروة_الوثقی
#فصلٌ_في_الجماعة
جلسه ۲۷. فقه۳، مکاسب؛ ج۲، ص ۷۵. المسألة ۲۶، الولایة من قبل الجائر... مسوّغات... و الأولی أن یقال. ۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
10.07M
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۷: «چهار نشانه سعادت انسان»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عن امیرالمؤمنین (علیه السّلام) عن رَسُول اللهِ (صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ و سلّم) أنه قال:
«أَرْبَعَةٌ مِنْ سَعَادَةِ اَلْمَرْءِ:
اَلْخُلَطَاءُ اَلصَّالِحُونَ،
وَ اَلْوَلَدُ اَلْبَارُّ،
وَ اَلْمَرْأَةُ اَلْمُؤَاتِيَةُ،
وَ أَنْ تَكُونَ مَعِيشَتُهُ فِي بَلَدِهِ».
🌸 «امیرالمومنین (علیه السّلام) از قول پیامبر اکرم (صلّی الله علیه و آله) نقل می کنند که فرمود:
«چهار چیز از سعادت انسان است:
دوستان و معاشران صالح، فرزند نیکوکار، زن سازگار، و اینکه محل کسب و کار او در شهر خودش باشد.»
🖊 شرح حدیث:
🍀 چهار چیز را هر کسی دارا است، این را برای خودش سعادتی بداند.
خب، حالا که این چهار چیز جزو اموری است که انسان سعادت خود باید بداند،
[پس] اولاً اگر داشت، باید آن را حفظ کند و قدر آن را بداند؛
ثانیاً در مقام ارزشگذاریِ داشتهها و نداشتههای خود، تقدیر (اندازه گیری) و تقویم (قیمتگذاری و ارزیابی) صحیح داشته باشد؛ دنبال این چیزها باشد که این ها سعادت است.
🛑 البته نه اینکه سعادت انسان منحصر در اینها است، لکن جزو عناصری است که سعادت انسان را تشکیل میدهد.
🍃 آن چهار چیز اینها هستند:
1⃣ الخلطاء الصالحون؛
اوّل: این که کسانی که انسان با آنها در زندگی آمیزش اجتماعی دارد، رفت وآمد دارد، افت و خیز دارد، مردمان صالحی باشند.
🍃 خیلی مهم است؛ همسایه را، معاشر را، محیط کار را، محیط معاشرت رفاقتی را انسان ملاحظه کند.
بعضیها با اشخاص ناصالح مخالطت و معاشرت میکنند؛ بنابراین معیار میشود ضدّ ارزش.
اگر شما در محیطی هستید که دوستان شما، معاشرین شما، کسانی که رفت و آمد با شما دارند -خانوادگی، دوستانه، محیط کار- مردمان صالحی هستند، این جزو سعادتهای شما است؛ دنبال این باشید؛ اگر دارید حفظ کنید، و اگر هم ندارید دنبال این باشید.
2⃣ و الولد البارّ؛
دوّم: فرزندی که نسبت به والدین بارّ باشد؛ برّ به والدین داشته باشد.
🍃 این هم یکی از سعادت ها است که [فرزند] نیکی کند.
این غیر از صَلاح (صالح بودن) فرزند است -که آن حالا یک نعمت دیگری است- صرف همین که فرزند نیکی کند؛ اگر دارید، این معنا را قدر بدانید، حفظ کنید؛
و اگر ندارید، دنبال این باشید که مقدمات این را فراهم بکنید که فرزند، برّ به شما داشته باشد.
3⃣ و المرأة المواتیة؛
سوم: زن سازگار.
🍂 اگر ناسازگار باشد، خیلی سخت است.
محیط خانواده با سازگاری زن و شوهر، یک محیط امن و امان میشود.
البته اینجا «المرأة المؤاتیة» گفتهاند؛
برای خانمها هم «المرء المؤاتی» و «البعل المؤاتی» [است]؛ شوهر سازگار؛ [چون] شوهر هم گاهی نازساگاری میکند.
4⃣ و أن تکون معیشته فی بلده؛
از جمله سعادتهای انسان این است که زندگی او، معیشت او، کسب و کار او در شهر خودش باشد.
این چهار چیز چیزهایی است که سعادتهای زندگی معمولی و ساده انسان را تامین میکند؛
سعادتهای معنوی و الهی و اخروی هم که چیزهای دیگر است.
📚 النوادر، صفحۀ ۱۰۹؛ مرحوم راوندی
📆 ۶ بهمن ۱۳۸۳ (جلسه ۲۷ مکاسب محرّمه)
جلسه ۲۶. اصول۳، کفایة؛ ج۱، ص ۲۳۶. في النواهي... اجتماع الأمر و النهي... فمن ترک الاقتحام. ۷ آبان ۱۴۰۳ .mp3
11.57M
🎙جلسه ۲۶. اصول۳،کفایةالأصول؛
المقصد الثاني: في النواهي... فصلٌ: اجتماع الأمر و النهي
ج۱، ص ۲۳۶؛ فمن ترک الإقتحام
📆 دوشنبه؛ ۷ آبان ۱۴۰۳
#کفایة_الأصول
#اصول_۳
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۲۶: «برادران مؤمن عالیمقام، برآوردهکنندگان حاجات»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 في الکافي [مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ بَكَّارِ بْنِ كَرْدَمٍ] عَنِ اَلْمُفَضَّلِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«قَالَ لِي: يَا مُفَضَّلُ! اِسْمَعْ مَا أَقُولُ لَكَ، وَ اِعْلَمْ أَنَّهُ اَلْحَقُّ، وَ اِفْعَلْهُ، وَ أَخْبِرْ بِهِ عِلْيَةَ إِخْوَانِكَ.
قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ! وَ مَا عِلْيَةُ إِخْوَانِي؟
قَالَ: اَلرَّاغِبُونَ فِي قَضَاءِ حَوَائِجِ إِخْوَانِهِمْ.
قَالَ: ثُمَّ قَالَ: وَ مَنْ قَضَى لِأَخِيهِ اَلْمُؤْمِنِ حَاجَةً قَضَى اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ مِائَةَ أَلْفِ حَاجَةٍ،
مِنْ ذَلِكَ أَوَّلُهَا اَلْجَنَّةُ،
وَ مِنْ ذَلِكَ أَنْ يُدْخِلَ قَرَابَتَهُ وَ مَعَارِفَهُ وَ إِخْوَانَهُ اَلْجَنَّةَ بَعْدَ أَنْ لاَ يَكُونُوا نُصَّاباً؛
وَ كَانَ اَلْمُفَضَّلُ إِذَا سَأَلَ اَلْحَاجَةَ أَخاً مِنْ إِخْوَانِهِ قَالَ لَهُ: أَ مَا تَشْتَهِي أَنْ تَكُونَ مِنْ عِلْيَةِ اَلْإِخْوَانِ».
🖊 شرح حدیث:
🍃 حضرت به مفضّل میفرمایند: گوش کن! ببین چه میگویم!
این حرفی را که میزنم، بپذیر! عمل کن!
و به برادران بزرگوار خود، عالیمقام خود، این را ابلاغ کن!
🌱 عِلیَة جمع علیّ است، مثل صِبیَة که جمع صبیّ است؛ یعنی برترها، بزرگترها، حسابیترها.
به برادرانت این را بگو.
❓پرسیدم: برادران بزرگوار من، چه کسانی هستند؟
✅ حضرت فرمود: کسانی که مایلند، راغبند که حوائج برادران مؤمنشان را برآورده کنند.
🍃 در ادامهی حدیث، حضرت فرمایشی دارند در باب محاسبهی این عمل خیر که واقعاً محاسبهی عجیب و غریبی است.
🍃 در دنیا یک حاجت از برادر مؤمن را روا کردید، در قیامت صد هزار حاجت شما را روا میکنند!
🍃 همان جایی که دست انسان از همه چیز و همه جا کوتاه است، هیچ چیزی همراه انسان نیست مگر عملش.
در این صد هزار حاجت، اوّلیاش بهشت است.
معلوم میشود این مقامات و درجاتی که در آخرت وجود دارد، به قدری زیاد و غیر قابل شمارش است که اگر انسان بخواهد اینها را از خدای متعال طلب کند، ممکن است صدها هزار بلکه میلیونها حاجت بشود، که خدا در مقابل یک حاجتی که شما اینجا برآورده کردید، آنجا این را به شما عطا میکند.
از جملهی آن صدهزار حاجتی که خدا در قیامت برآورده خواهد کرد، یکی این است که شما از خدای متعال بخواهید که خویشاوندیا دوست یا برادر دینی تان را وارد بهشت کند.
البته تحقّق این خواسته به این شرط است که ناصبی نباشد، دشمن اهل بیت نباشد.
کفر هم بلاشک در زمرهی نصّاب است.
🍃 دنبالهی روایت دارد که: مفضّل بن عمر که ساکن کوفه بود و از بزرگان شیعیان، وقتی با یکی از برادران مؤمن و از شیعیانی که در کوفه بودند، کاری داشت و میخواست از آنها کمک بگیرد، به آنها میگفت: دوست داری جزو برترینهای از برادران باشی؟
🍃 بنابراین، شما حضراتی که در مراکزی هستید و مراجعاتی به شما میشود، باید این مراجعات را مغتنم شمارید.
🛑 البته معنایش این نیست که هر کس هر چه خواست، به او اِعطا شود به این تفکّر که این طرف بیت المال و امکانات دولتی است و...، اینطور نیست، باید با حساب و کتاب باشد.
همهی آنچه که از حاجات عرضه میشود، به حق نیست.
امّا آنجایی که واقعاً حاجت به حقی است، و انسان یا از مال خود، یا مال غیر خود اختیار دارد که کمک کند یا گرهای را باز کند یا مشکلی را حل کند، اینجا در صورت توجّه و دستگیری، مشمول این روایت میشود.
در این حدّ از ارزش و اهمیّت است.
امثال من و شما باید قدر این تواناییها را بدانیم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۸۴؛ فیض کاشانی
📆 سهشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۰ (جلسه ۴۲۰ مکاسب محرّمه)