هدایت شده از حوزه مجازی اخلاق آیت الله حق شناس (ره)
جلسه ۹. روزه (مسأله ۹۰۱ تا ۹۲۷، رساله نماز و روزه، مواردی که فقط قضای روزه واجب است و احکام قضاء). ۱ آذر ۱۴۰۳ .mp3
8.62M
🔈 استاد:حجتالإسلام #اصغری
#احکام_روزه
📆 جلسه نهم
🔹حوزه مجازی اخلاق
آیت الله حق شناس ره
🔹 @hhaghshenasmajazi
👇👇👇👇👇👇👇👇
🌺 حدیث جلسه ۹: «صفات برجسته شیعه محبوب اهل بیت (عليهمالسّلام)»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 الشافي: [مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ عَنْ عِدَّةٍ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ اَلْهَاشِمِيِّ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ عَبَّادٍ قَالَ بَكْرٌ وَ أَظُنُّنِي قَدْ سَمِعْتُهُ مِنْ إِسْمَاعِيلَ عَنْ عَبْدِاَلله بْنِ بُكَيْرٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«إِنَّا لَنُحِبُّ مَنْ كَانَ عَاقِلاً، فَهِماً، فَقِيهاً، حَلِيماً، مُدَارِياً، صَبُوراً، صَدُوقاً، وَفِيّاً.
إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ؛
فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللهَ عَلَى ذَلِكَ،
وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا»
🖊 شرح حدیث:
🍃 در كتاب "شافي"، مرحوم فيض كه "خلاصه كتب أربعه" است، از امام صادق (عليهالسلام) نقل مىكند:
◀️ هر كس اين هشت صفت را داشته باشد، ما او را دوست میداریم:
1⃣ عقل
2⃣ فهم
3⃣ فقه
4⃣ حلم
5⃣ مدارا
6⃣ صبر
7⃣ صدق
8⃣ وفا
🍃 انبياء كسانى هستند كه خداى متعال آنها را به مكارم اخلاق مخصوص كرده است.
🌱 يعنى حتماً اين خُلُق عالى و مستحسن بشری را در آنها قرار داده است،
❌ نه به اين معنا كه ديگران از آنها بینصیب ماندهاند،
🍃 يعنى خداى متعال به طور حتم در انبياء الهى و برگزيدگان خود اين خصوصيات را قرار داده است.
✅ همه پيامبران داراى صدقند، دارای وفايند، و از اين قبيل،
❇️ لكن آن مكارم اخلاقى كه در اينجا به آن اشاره شده است، چيزهايی است كه در ادامه حديث آنها را خواهيم خواند...
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۶۹ مکاسب محرّمه).
🌺 حدیث جلسه ۹: «مکارم اخلاقی انبياء الهى»
📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله)
🌕 عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:
«... إِنَّ اَللهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَصَّ اَلْأَنْبِيَاءَ بِمَكَارِمِ اَلْأَخْلاَقِ؛
فَمَنْ كَانَتْ فِيهِ فَلْيَحْمَدِ اَللهَ عَلَى ذَلِكَ،
وَ مَنْ لَمْ تَكُنْ فِيهِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللهِ عَزَّ وَ جَلَّ، وَ لْيَسْأَلْهُ إِيَّاهَا؛
قَالَ: قُلْتُ: جُعِلْتُ فِدَاكَ؛ وَ مَا هُنَّ؟
قَالَ (علیهالسّلام): هُنَّ اَلْوَرَعُ، وَ اَلْقَنَاعَةُ، وَ اَلصَّبْرُ، وَ اَلشُّكْرُ، وَ اَلْحِلْمُ، وَ اَلْحَيَاءُ، وَ اَلسَّخَاءُ، وَ اَلشَّجَاعَةُ، وَ اَلْغَيْرَةُ، وَ اَلْبِرُّ، وَ صِدْقُ اَلْحَدِيثِ، وَ أَدَاءُ اَلْأَمَانَةِ.»
🖊 شرح حدیث:
🍃 اين مكارمی كه خداى متعال بر انبياء منّت گذاشته و به آنها عطا كرده است:
1⃣ اوّلش ورع است
ورع يعنى: حالت پرهيز از محارم الهى، نزديک نشدن به غُرُقگاههاى الهى.
2⃣ قناعت
در مقابل شُحّ و حرص است.
3⃣ پايداری و استقامت
ادامه راه در هر راهى كه انسان حركت میكند.
4⃣ شکر
نعمت خدا را به ياد داشتن، و خدا را بر آن سپاس گزاردن؛ و لازمه اين هم اين است كه نعمت را در جاى خود مصرف كردن.
5⃣ بردبارى
يعنى: انسان داراى ظرفيت باشد.
در تعبيرات امروز میگويند: فلانى آدم با ظرفيتی است، نه فقط در مقابل دشنام ديگران از جا در نرود، در مقابل ستايش ديگران هم از جا در نرود، مثل يک دريای عمیقى كه به آسانى نمیشود در آن موج ايجاد كرد، اين معناى حلم است.
6⃣ حيا
به معناى خجالتی بودن نيست، بلكه به معناى اين است كه از آن چيزهايی كه منكر و قبيح است، يک اجتناب نفسانى و روحى نسبت به آنها داشته باشد.
7⃣ گشادگی دست
8⃣ شجاعت
9⃣ غيرت
غيرت همان تعصب خوب نسبت به چيزى كه وابسته به انسان است،
🌱 يک نمونهاش در مورد نواميس انسانى است.
🌱 در مورد دين، غيرت در دين.
🔟 نيكوكاری براى مردم
به كار مردم بپردازد.
اين فرق مىكند با سخاوت.
گاهى اوقات نيكوكاری متضمّن و متوقّف بر دادن پول و مال نيست، كه سخاوت بخواهد.
🍃 يعنی هميشه در فكر گرهگشايی از امور مردم باشد.
1⃣1⃣ راستگويی
حرف دروغ، حرف خلاف بر زبان او جارى نشود.
2⃣1⃣ امانتداری
❇️ اينها آن خصوصيات انبياء است كه خداى متعال به آنها داده است.
🍃 در روايتی آمده است: كه اگر كسى داراى چنين خصوصيات اخلاقى باشد، گناه هم به او ضرر نمیزند.
🌱 اين نكته مهمى است.
نه اينكه گناه، گناه نيست، و يا آثارش را ندارد،
يعنى با داشتن اين صفات، گناه او را از هويّت ايمانی خارج نمىكند.
اگر انسان اين خلقيات را نداشته باشد، هرچند ظواهر شرع را هم رعايت بكند، فايدهای ندارد، اساس شاكله شخصيت معنوى و ايمانی انسان بعد از اعتقادات و ايمانهاى اصلى، به همين خلقيات است.
اينها است كه در انسان مىماند.
محفوظات بعد از مرگ از بين میرود، آنچه كه مىماند و شاكله شخصيت انسانى است، و در قيامت و در عالم برزخ بروز پيدا مىكند، همين خُلقيات انسانى است كه بايد خودمان را به اينها تربيت كنيم.
📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۰؛ فیض کاشانی
📆 ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۰ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۹ (نکات تکمیلی)
🌺 احکام روزه قضا
🍀 ۱. اگر برای عذری مثل مسافرت يا بيمارى و مانند آن روزههایش ترک شده بايد قضا كند، اما اگر نداند تعداد روزههای فوت شده چه اندازه بوده، كافی است مقدارى كه يقين دارد قضا كند، و اضافه بر آن واجب نيست، هر چند احتياط مستحب است.
(🍃 حضرت آقا: اگر شروع عذر را نمیداند، میتواند مقدار کمتر را قضاء کند،
امّا اگر زمان شروع عذر را مىداند، ولی نمیداند چند روز طول كشيده است، مثلاً میداند روز بيستم ماه بيمار شده يا به سفر رفته، و نمیداند تا بيست و پنجم ماه ادامه داشته يا تا بيست و هفتم، به احتياط واجب بايد مقدار بیشتر را قضا كند.)
🍀 ۲. قضای روزه ماه مبارک واجب فوری نیست، "لايجب الفور في القضاء"،
و تا ماه مبارک آینده فرصت دارد که قضاء نماید.
(🍃 آیتالله سیستانی: احتیاط مستحب است تا ماه مبارک آینده قضا نماید)
و كسی كه قضای روزه ماه رمضان را گرفته، اگر وقت قضای روزه او تنگ نباشد، مىتواند پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد.
🍃 ولی بعد از ظهر بدون عذر نباید باطل نماید،
و اگر بعد از ظهر عمداً كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بايد به ده فقير هر كدام يک مد كه تقريباً ۷۵۰ گرم است طعام بدهد، و اگر نمیتواند بايد سه روز روزه بگيرد.
(🍃 امام: صوم کفاره بنابر احتياط پیدرپی باشد.
🍃 آیتالله مکارم: بايد پیدرپی باشد)
🍀 ۳. اگر از چند ماه رمضان روزهی قضا داشته باشد، قضاى هر كدام را كه اول بگيرد مانعى ندارد.
ولى اگر وقت قضاى رمضان آخر تنگ باشد، مثلاً پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم به رمضان مانده باشد، بايد اول قضاى رمضان آخر را بگيرد.
(🍃 حضرت آقا و آیتالله مكارم: بايد بنابر احتياط اوّل قضاى رمضان آخر را بگيرد.
🍃 آیتالله سيستانى: بهتر آن است كه اوّل، قضاى رمضان آخر را بگيرد.)
🍀 ۴. اگر قضاى روزهی چند ماه رمضان بر او واجب باشد، و در نيّت معيّن نكند روزهاى را كه مىگيرد قضاى كدام ماه رمضان است، قضاى سال اول حساب مىشود،
و قضای آخرين سال حساب نمىشود، كه كفاره تأخير از او ساقط شود.
🌺 خوردن سحری و افطار بدون تحقیق
🌸 سحر (طلوع فجر صادق و اذان صبح)
🍃 حضرت آقا (حفظهالله): فجر صادق در مقابل فجر کاذب است.
🌱 فجر کاذب نوری است که مدّتی قبل از طلوع فجر صادق در آسمان پدید میآید و به جای پهن شدن بر روی افق، به صورت عمودی به سمت بالا انعکاس مییابد.
🌱 فجر صادق زمانی است که نور سفید متّصل به سطح افق با روشنایی کم طلوع کرده و در افق پراکنده میشود، و با گذشت زمان، شدّت نور آن بیشتر میشود.
🌱 به دلیل ضعیف بودن فجر صادق، مشاهده آن نیازمند داشتن افق شرقی کاملاً باز و تاریک میباشد، که در داخل شهرها رؤیت آن بسیار مشکل است.
🌱 لذا با توجه به اینکه تشخیص دقیق طلوع فجر سخت است، برای رعایت احتیاط، حدود ۱۰ دقیقه بعد از شروع اذان از رسانهها، نماز صبح خوانده شود.
🍀 ۱. اگر بداند صبح شده و عمداً و اختیاراً کاری که روزه را باطل میکند انجام دهد، قضا و کفاره دارد.
🍀 ۲. در سحر ماه رمضان تا وقتی يقين به طلوع فجر نکرده است، میتواند کارهایی را که موجب باطل شدن روزه است انجام دهد.
🍀 ۳. اگر در سحر ماه رمضان بدون اين كه تحقيق كند صبح شده يا نه، كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، سپس معلوم شود صبح بوده است، بايد قضای آن روز را بگيرد.
🍀 ۴. اگر در ماه رمضان، بعد از تحقيق يقين كند كه صبح نشده و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده قضا لازم نيست.
🍀 ۵. اگر بعد از تحقيق گمان يا حتى شک كند كه صبح نشده، و چيزى بخورد و بعد معلوم شود صبح بوده قضا واجب نيست. (امام و آیتالله سیستانی)
🍃 حضرت آقا و آیتالله مكارم: تنها در صورتی که با تحقيق و علم به اینکه صبح نشده، مبطل انجام دهد، بعد معلوم شود که صبح بوده است، قضا لازم نیست، اما در صورت شک و حتی گمان نیز قضا لازم است.
🍀 ۶. اگر كسى بگويد صبح نشده، و انسان به گفتهی او كارى كه روزه را باطل مىكند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است.
🌸 افطار (مغرب)
🍀 ۱. در روزه ماه رمضان تا وقتی يقين به مغرب نکرده است، نمیتواند افطار کند.
🍀 ۲. اگر در ماه رمضان به گفته کسی که میگوید مغرب شده و اعتمادی به گفته ی او نیست، افطار کند، سپس متوجه شود مغرب نبوده، قضا و کفاره بر او واجب می شود.
🍀 ۳. اگر به گفتۀ كس ديگر كه عادل باشد افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است، قضاى آن روزه بر او واجب است.
🍀 ۴. اگر در هواى صاف به واسطهی تاريكى يقين یا اطمینان پیدا كند، كه مغرب شده و افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده است؛ قضاى آن روزه بر او واجب است.
🍀 ۵. اگر در هواى ابری به گمان اين كه مغرب شده افطار كند، بعد معلوم شود مغرب نبوده، قضا لازم نيست.
(🍃 آیتالله سيستانى: وجوب قضا در اين صورت بنابر احتياط است)
هدایت شده از مرکز فقهی آیتالله مجتهدی (رضواناللهعليه)
🌺 درس را جدّی بگیرید
☑️ اگر میخواهید تأثیرگذار باشید...
🔶 اگر میخواهید افکارتان، پیشنهادهایتان، خصوصیّات برجستهای که روحیّهی شما بحمدالله از آن برخوردار است، در جامعه تأثیر بگذارد، باید باسواد باشید، باید درس بخوانید، باید ملّا باشید.
درس را جدّی بگیرید؛ نگویید حالا دنیا دارد بر اساس پیشرفتهای فنّی و فنّاوری و مانند اینها اداره میشود، ما نشستهایم داریم مثلاً فرض کنید حاشیهی ملّاعبدالله میخوانیم یا فرض کنید منطق مظفّر میخوانیم! نه، این منطق مظفّر را باید بخوانید؛ این کتاب نحو را یا کتاب صرف را بهعنوان مقدّمه باید بخوانید؛ این کتاب فقه را و کتاب اصول را باید بخوانید تا بتوانید بهعنوان یک روحانی اثرگذار باشید.
🔷 باید درس خواند.
🛑 ما در بین روحانیّون کسانی را داشتیم که از لحاظ مبارزه چیزی کم نداشتند، امّا از لحاظ علمی، نصاب لازم را نداشتند؛ اینها نتوانستند تأثیر قابل توجّهی در پیشرفت این مبارزه یا در ایجاد این حرکت عظیم بگذارند.
✅ آن کسی توانست که -مثل امام- در حدّ نصاب کامل بود. درس بخوانید! این توصیهی اوّل من است؛ درس را جدّی بگیرید.
🔰 مقام معظّم رهبری (حفظهالله)
📅 ۱۳۹۶/۰۶/۰۶؛ دیدار طلاب حوزه تهران.
#️⃣ #حکیمانه
هدایت شده از KHAMENEI.IR
❤️ رهبر انقلاب: افتخار خودِ من این است که یک بسیجی باشم
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: افتخار خودِ من این است که یک #بسیجی باشم؛ سعی کردهام اینجوری عمل کنم.
✏️ سال آخر ریاست جمهوری -دو، سه ماه مانده بود به آخر ریاست جمهوری من- در یکی از دانشگاهها برای یک جمع دانشجو صحبت میکردم و به سؤالات پاسخ میدادم؛ یکی از سؤالات این بود که شما بعد از ریاست جمهوری قصد دارید چه کار کنید و شغلتان چه باشد؟ گفتم: اگر امام به من بگوید برو بشو رئیس عقیدتی سیاسی فلان پاسگاهِ مرزىِ منتهاالیه جنوب شرقی کشور، من با افتخار میروم آنجا و مشغول خدمت میشوم!
✏️ اگر این کار از من برمیآید و این کار را از من میخواهند، من حاضرم و به آنجا میروم؛ توطین نفس کردم. این را از باب اینکه شما فرزندان من هستید، به شما دارم میگویم. صحبت پدرفرزندی است؛ نمیخواهم راجع به خودم صحبت بکنم. هر جا و در هر زمانی به شما نیاز هست، آنجا حاضر باشید. این میشود بسیجی؛ بسیج یعنی این. ۸۶/۲/۳۱
🗓 انتشار به مناسبت #هفته_بسیج
💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از ایران همدل
📣 ایران همدل به "غزه" رسید
🔸 پویش ملی "ایران همدل" همزمان با برگزاری نماز جمعه نصر حضرت آیتالله العظمی خامنهای در ۱۳ مهرماه، در لبیک به ندای رهبر معظم انقلاب مبنی بر کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان آغاز به کار کردو در طول حدود ۵۰ روز از فعالیت این پویش، همچنان با استقبال بینظیر میلیونها نفر از مردم ایران مواجه است.
🔹در ادامه ارائه گزارشهای متنوع از کمکهای مردم شریف ایران در قالب پویش ایران همدل، بخشی از کمکهای مردم ایران به دست مردم مظلوم #غزه رسید و توزیع آن آغاز شده است. محاصره شدید غزه توسط رژیم صهیونیستی و بستن همه راههای کمکرسانی به مردم ، از سختیهای کمکرسانی در غزه است.
🔸این مرحله از کمکهای مردم ایران در قالب "پویش ایران همدل" برای مردم مظلوم و مقاوم غزه، شامل مواد غذایی، دارو و لوازم بهداشتی است که در شرایط دشوار کنونی و محاصره شدید غزه، به سختی ارسال شده است.
🔹 پویش ایران همدل همچنان ادامه دارد و مردم ایران میتوانند با مشارکت در این پویش از طریق سایت khamenei.ir یا کد دستوری #14*، به مردم مظلوم فلسطین و لبنان کمک کنند.
💻 irane-hamdel.khamenei.ir