eitaa logo
🌺دروس حوزوی؛ حامد اصغری🌺
412 دنبال‌کننده
601 عکس
91 ویدیو
136 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۵۳: «رسالة حقوق: حقّ مسنّ، پیرمرد و پیرزن» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 في الفقیه [رَوَى إِسْمَاعِيلُ بْنُ اَلْفَضْلِ عَنْ ثَابِتِ بْنِ دِينَارٍ] عَنْ سَيِّدِ اَلْعَابِدِينَ عَلِيِّ بْنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ:... «وَ حَقُّ اَلْكَبِيرِ تَوْقِيرُهُ لِسِنِّهِ، وَ إِجْلاَلُهُ لِتَقَدُّمِهِ فِي اَلْإِسْلاَمِ قَبْلَكَ، وَ تَرْكُ مُقَابَلَتِهِ عِنْدَ اَلْخِصَامِ، وَ لاَتَسْبِقْهُ إِلَى طَرِيقٍ، وَ لاَتَتَقَدَّمْهُ، وَ لاَتَسْتَجْهِلْهُ؛ وَ إِنْ جَهِلَ عَلَيْكَ اِحْتَمَلْتَهُ وَ أَكْرَمْتَهُ لِحَقِّ اَلْإِسْلاَمِ وَ حُرْمَتِهِ» 🖊 شرح حدیث: 🍃 کسی که سنّش زیاد است، زن و مرد مسنّ: 1⃣ او را محترم بداری به خاطر سنّش. 🌱 نفس سنّ بیشتر، یک موجبی است برای توقیر. 2⃣ او را تجلیل کنی، بزرگ بداری به خاطر این که او بر شما در اسلام تقدّم دارد. 🌱 شما نبودید، بیست سال، سی سال او مسلمان بود، خدا را عبادت می‌کرد، از این جهت از شما جلو است. 3⃣ در برخوردها و بگو مگوها با او دهان به دهان نشوی! 🌱 «مقابله نکنی» یعنی: با او جرّ و بحث نکنی! ملاحظه‌اش را بکنی! 🛑 بعضی از جوانها این ملاحظه را نمی‌کنند. وقتی به مسنّی می‌رسند و می‌توانند او را در بحث علمی، در بحث سیاسی بپیچند، دریغ نمی‌کنند! حقّ او این است که این کار نشود. 4⃣ در راه‌‌رفتن، جلوتر از او قرار نگیری! احترامش کنی! 5⃣ وقتی می‌خواهید وارد یک جایی بشوید، اتاقی، جلسه‌ای، بر او تقدّم نجویید! پیرمرد را مقدّم کنید! 6⃣ گاهی انسان، کسی را در یک جلسه‌ای اصلاً اعتنا نمی‌کند! کأن لم‌یَکن شیئاً مذکوراً. این‌طور با مرد مسنّ یا زن مسنّ و پیر برخورد نکنید! 7⃣ اگر او با شما این‌طور رفتار کرد، شما را ندیده گرفت، شما از او تحمّل کن! به خاطر حقِّ اسلام او و حرمت اسلام، این مرد مسنّ را یا زن مسنّ را تکریم کنی! ✅ درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی که در جوامع مادّی وجود دارد. 🍃 پیداست نشاط جوان بیشتر است، حوصله‌اش بیشتر است، توانایی جسمی و خلّاقیت ذهنی‌اش بیشتر است، وقتی با یک پیرمردی، پدرش باشد، برادرش باشد، عمویش باشد، یا پیرزنی مادرش باشد، خواهر بزرگش باشد، وقتی مواجه می‌شوند، با بی‌اعتنایی تمام؟! 🍂 کأنّه این پیر اصلاً زیادی مانده، بی‌جا مانده، باید برود. ❌ این، درست نگاهِ مادّی است، ✅ نقطه‌ی مقابل این، نگاهِ معنویِ امام سجاد (علیه‌السّلام) است. 🍃 همین یک قلم را انسان رعایت کند، شما ببینید چه جوّ شادی، با نشاطی در جامعه پیدا می‌شود. 🍃 همه‌ی جوان‌ها می‌دانند یک روزی پیر خواهند شد، اگر خدا به آن‌ها عمر بدهد، همین سرنوشتی که امروز متوجّه این شخص پیر است، این سرنوشت فردا مربوط به شما جوان‌هاست. اگر در جامعه بنا بر این باشد که پیران هتک بشوند، همه‌ی جوان‌ها می‌دانند که فردا هتک خواهند شد. اگر بنای جامعه بر این باشد که پیران، افراد سال‌خورده احترام بشوند، همه‌ی جوان‌ها می‌دانند که فردا احترام خواهند شد. معیار مادیّت و معنویت، این‌هاست. 🛑 بعضی خیال می‌کنند تفاوت جوامع غیر اسلامی و اسلامی فقط در مسائل شهوات جنسی است. در همه‌ی جزء جزء زندگی، این تمدّن مادّیِ مبتنیِ بر مادّی‌گری و قطع رابطه‌ی با معنویت و اخلاق و خدا (اخلاق الهی)، در همه‌ی این زوایای زندگی‌اش دچار مشکل است، مشکلاتی که آن را درک هم نمی‌کنند. ❌ بدترین مشکلات آن مشکلی است که کسی آن را درک نکند. مثل معتادی که معتاد به یک دارویی است، به یک مخدّری است. وقتی این مخدّر گیرش می‌آید و می‌کشد، کِیف می‌کند، خودش را در اوج می‌بیند، اصلاً نمی‌فهمد در چه حالی است. شما که از بیرون نگاه می‌کنید، می‌بینید که دارد در لجن غَلت می‌خورد، به طرف سقوط می‌رود، خودِ او نمی‌فهمد! وضع دنیای مادّی این‌طوری است، دارند غَلت می‌خورند و نمی‌فهمند، لکن طبیعت مسائل اجتماعی، طبیعت‌های زودبازده نیست، در طول زمان فهمیده می‌شود. پنجاه سال، صد سال می‌گذرد؛ «حتّی عَفَوا و قالوا قد مسَّ آبائنا الضَّرَّاءُ و السَّرّاء» [سوره اعراف، آیه ۹۵]، زندگی‌شان خوب می‌شود، می‌گویند: بله، پدران ما وضع‌شان بد بود. غافل از این‌که خودشان دارند می‌روند به سمت دره‌ی سقوط، ناگهان می‌رسند لبه‌ی پرتگاه! راهی برای بازگشت ندارند. خاصیت امور بلندمدّت این است. 🍃 این که ما مرتّب توصیه می‌کنیم: مراقب باشیم! قدم‌های‌مان را درست برداریم! اخلاص بورزیم! اخلاق بورزیم! برای این است که بیماری‌های اجتماعی مثل سرماخوردگی نیست که همان اوّلش انسان دو تا عطسه بکند، بفهمد چه خبر است. مثل یک سرطان پیشرفته‌ای است که بعد از آن که همه‌جا را گرفت، خودش را نشان می‌دهد، که دیگر قابل علاج نیست. بیماری‌های بزرگ و اجتماعی از این قبیل است. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ صفحه ۶۹۷؛ فیض کاشانی 📆 دوشنبه، ۳۰ آبان ۱۳۹۰ (جلسه ۴۴۶ مکاسب محرّمه)
هدایت شده از KHAMENEI.IR
12.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببینید | رهبرانقلاب در پاسخ به شهیدخوش‌لفظ که گفت «دعا کنیدشهید شوم»: شما بعد از ۱۲۰سال که از دنیا رفتید،قطعا شهید هستید. 🗓 بازنشر دیدار خانواده خوش لفظ بارهبرانقلاب به مناسبت سالگرد شهادت ☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | شهید همیشه زنده 🔺 بازنشر بخشی از پیام رهبر انقلاب بمناسبت سالگرد شهادت جانباز عزیز، علی خوش‌لفظ ☑️ @Khamenei_ir
33.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم فرمایشات فوق العاده گفت و گوی شهید خوش لفظ با رهبر فرزانه انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (دام ظله و حفظه الله تعالی) 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
هدایت شده از محمود زرین‌پر
12.81M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‏بسم الله الرحمن الرحیم مسئول مجاهد نگاهی بر زندگی شهید محمدجواد تندگویان رضوان الله تعالی علیه سالگرد شهادت 💠کانال ایتا | عضویت👇 @mahmoodzarrinpar
2⃣1⃣ جلسه دوازدهم 📚 رساله نماز و روزه (مقام‌معظّم‌رهبری (حفظه‌الله)) ❇️ مسأله ۹۵۴ تا ۹۷۳ (روزه؛ کسانی که روزه بر آنان واجب نیست و راه ثابت شدن اول ماه)
🌺 حدیث اخلاقی جلسه ۱۲: «آثار يقين و رضا» 📜 روایت ابتدای درس خارج مقام معظّم رهبری (حفظه الله) 🌕 [عَنْهُ عَنْ مُعَلًّى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْوَشَّاءِ عَنْ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ اِبْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِي وَلاَّدٍ اَلْحَنَّاطِ وَ عَبْدِالله بْنِ سِنَانٍ] عَنْ أَبِي عَبْدِالله (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ: «مِنْ صِحَّةِ يَقِينِ اَلْمَرْءِ اَلْمُسْلِمِ أَنْ لاَيُرْضِيَ اَلنَّاسَ بِسَخَطِ اللهِ، وَ لاَيَلُومَهُمْ عَلَى مَا لَمْ يُؤْتِهِ اَللهُ؛ فَإِنَّ اَلرِّزْقَ لاَيَسُوقُهُ حِرْصُ حَرِيصٍ، وَ لاَيَرُدُّهُ كَرَاهِيَةُ كَارِهٍ، وَ لَوْ أَنَّ أَحَدَكُمْ فَرَّ مِنْ رِزْقِهِ كَمَا يَفِرُّ مِنَ اَلْمَوْتِ لَأَدْرَكَهُ رِزْقُهُ كَمَا يُدْرِكُهُ اَلْمَوْتُ»؛ ثُمَّ قَالَ: «إِنَّ اللهَ بِعَدْلِهِ وَ قِسْطِهِ جَعَلَ اَلرَّوْحَ وَ اَلرَّاحَةَ فِي اَلْيَقِينِ وَ اَلرِّضَا، وَ جَعَلَ اَلْهَمَّ وَ اَلْحَزَنَ فِي اَلشَّكِّ وَ اَلسَّخَطِ.» 🖊 شرح حدیث: 🍃 انسان معمولاً آن جايی به فكر راضى كردن مردم، ولو با سخط إلهی مى‌افتد، كه در امور زندگى چشمش را به كمک آنان دوخته است. پس يقين او به خدا ضعيف است، يا دنبال اين است كه از آن‌ها رزقی بگيرد، يا از آن‌ها مقامى بگيرد، يا دنبال احترام آن‌هاست. 🍃 بالأخره علت اين‌كه اين و آن را راضى مى‌كند، به بهاى به خشم آوردن خداى متعال، اين است كه چشم به دست كسانى دارد كه آن‌ها را راضی كرده، 🌱 چشم به دست آن‌ها داشتن، معنايش اين است كه از خداى متعال مأيوس است، 🌱 يقين ندارد كه كار او، سرنوشت او، زمام امور او به دست خداست، اين را يقين ندارد. 🛑 وقتى يقين ندارد، دچار اين بَليّه می‌شود، كه برای رسيدن به مال و منال، يا پُست و مقامى دل اين و آن را به دست می‌آورد، ولو اين‌كه با سخط إلهی باشد، راهى كه آن‌ها می‌خواهند برود، ولو اين‌كه آن راه مرضیّ الهى نباشد، وجه ارتباطش با يقين اين است. ✅ پس انسان اگر به درستى، به حكمت و تدبير الهى نسبت به خود و نسبت به عالم وجود، يقين داشته باشد، مردم را به چيزى كه موجب سخط الهى است، راضى نمى‌كند. 🍃 حرفى را براى خوش‌آيند زيد و عمرو به زبان نمی‌آورد، در حالى كه می‌داند خدا از اين حرف ناراضى است. ⛔️ اين، نشانه ضعف يقين است، و الّا اگر واقعاً بداند كار دست خداست، در برابر خواسته‌های غير مشروع می‌ایستد، اين ايستادگی دليل صحّت يقين است. 🍃 نقطه مقابل هم اين است كه اگر يک مشكلى، محروميّتی در زندگى دارد، اين و آن را متّهم نكند كه فلانى نگذاشت، ما به جايى برسيم. اگر فلانى نبود، من فلان مقام را پيدا می‌كردم. 🍃 خير، بر طبق ضابطه‌ها و سُنن الهی در آفرينش و تقديرات، اين نعمت روزى تو نشده، به فلانى ربطى ندارد. ◀️ اگر كسى يقين و رضا داشت، احساس راحتی مى‌كند، احساس امنيّت و آرامش مى‌كند؛ چون يقين دارد، و می‌داند اين وضعيت موجود براساس حكمت إلهی، تدبير و تقدير إلهی است. از كسى هم گله‌مند نيست، حالت رضا و آرامش به او دست مى‌دهد. 📚 الشّافی (تلخیص کتب اربعه)؛ جلد ۱، صفحه ۴۹۲؛ فیض کاشانی 📆 ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۶ (جلسه ۱۷۳ مکاسب محرّمه).
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی) 🌺 مادر باردار و شیرده 🍃 ... وَ عَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْراً فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ أَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿بقرة - ۱۸۴﴾ 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الْحَامِلُ الْمُقْرِبُ وَ الْمُرْضِعُ الْقَلِيلَةُ اللَّبَنِ لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ، لِأَنَّهُمَا لَا تُطِيقَانِ الصَّوْمَ، وَ عَلَيْهِمَا أَنْ يَتَصَدَّقَ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ يُفْطِرُ فِيهِ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ عَلَيْهِمَا قَضَاءُ كُلِّ يَوْمٍ أَفْطَرَتَا فِيهِ تَقْضِيَانِهِ بَعْدُ. (الكافي) 🍀 ۱. زنى كه زاييدن او نزديک است، 🌱 و روزه براى حملش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر روزه براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. (امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله سيستانى: در صورتی که برای خودش ضرر دارد هم بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست) 🍀 ۲. زنى كه بچه شير مى‌دهد، و شير او كم است، چه مادر بچه، يا دايه او باشد، يا بى‌اجرت شير دهد، 🌱 اگر روزه براى بچه‌اى كه شير مى‌دهد ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهد؛ 🌱 و نيز اگر براى خودش ضرر دارد، روزه بر او واجب نيست، و بنابر احتياط واجب بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد. و در هر دو صورت روزه‌هايى را كه نگرفته بايد قضا نمايد. ولى اگر كسى پيدا شود كه بى‌اجرت بچه را شير دهد، يا براى شير دادن بچه از پدر يا مادر بچه يا از كس ديگرى كه اجرت او را بدهد اجرت بگيرد، احتياط واجب آن است كه بچه را به او بدهد و روزه بگيرد. (امام (رحمه‌الله)) (🍃 حضرت آقا: اگر روزه برای خودش ضرر دارد در حکم بیمار است، و بنابر احتياط واجب يک مُد طعام هم فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: در صورتی که برای خودش ضرر دارد فدیه لازم نیست. 🍃 آیت‌الله سيستانى: ولى بنا بر احتياط واجب اين حكم اختصاص به موردى دارد كه شير دادن بچه منحصر به همين راه باشد، و امّا اگر راه ديگرى براى شير دادن بچه باشد، مثلاً چند زن در شير دادن او شركت كنند، يا از شير دادن با شيشه و پستانک كمک بگيرد ثبوت اين حكم محل اشكال است.) 🌺 پیرمرد و پیرزن؛ ذوالعطاش (تعذّر و تعسّر) 🍃 عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ (علیه‌السّلام) يَقُولُ:‏ الشَّيْخُ الْكَبِيرُ، وَ الَّذِي بِهِ الْعُطَاشُ، لَا حَرَجَ عَلَيْهِمَا أَنْ يُفْطِرَا فِي شَهْرِ رَمَضَانَ؛ وَ يَتَصَدَّقُ كُلُّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا فِي كُلِّ يَوْمٍ بِمُدٍّ مِنْ طَعَامٍ، وَ لَا قَضَاءَ عَلَيْهِمَا، فَإِنْ لَمْ يَقْدِرَا فَلَا شَيْ‏ءَ عَلَيْهِمَا. (الكافي) 1⃣ پیرمرد و پیرزنی که اصلاً توانایی روزه گرفتن ندارند، یا گرفتن روزه برایشان مشقّت دارد، روزه بر آن‌ها واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد (كه تقريباً ۷۵۰ گرم است) گندم يا جو و مانند اين‌ها به فقير بدهند. (امام، آیت‌الله سیستانی و مکارم) 🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً توانایی ندارند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهند. ◀️ كسى كه به واسطۀ پيرى روزه نگرفته، اگر بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى روزه‌هايى را كه نگرفته به جا آورد. (امام و آیت‌الله مكارم) 🍃 (آیت‌الله خامنه ای و سيستانى: بنابر احتياط مستحب قضای روزه ها را بگیرند.) 2⃣ اگر انسان مرضى دارد كه زياد تشنه می شود و مبتلا به بيمارى استسقاء است، و نمى‌تواند تشنگى را تحمل كند، يا براى او مشقت دارد، روزه بر او واجب نيست. ولى در صورت دوم (مشقّت) بايد براى هر روز يک مد گندم يا جو و مانند اين ها به فقير بدهد. و احتياط واجب آن است كه بيشتر از مقدارى كه ناچار است آب نياشامد، و چنان‌چه بعد بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط واجب بايد روزه‌هايى را كه نگرفته قضا نمايد. (🍃 حضرت آقا: در صورتی که اصلاً نمی‌تواند تحمّل کند هم بنابر احتياط واجب فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم (ظاهراً): در هر دو صورت بايد فدیه بدهد. 🍃 آیت‌الله مكارم: بهتر است بیشتر آب نیاشامد 🍃 آیت‌الله خامنه ای و سيستانى: و چنان‌چه بعد از ماه رمضان بتواند روزه بگيرد، بنابر احتياط مستحب قضای روزه‌ها را بگیرد) ✅ احکام نموداری از کانال مقام معظّم رهبری نیز تقدیم می‌شود 👇👇
🔄 یادآوری 📚 احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) 🆔 @leader_ahkam
احکام نموداری روزه زن باردار یا شیرده (زن بارداری که زایمانش نزدیک است) ۱. چنانچه روزه برای خود مادر ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد (بدون اینکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده، بنابر احتیاط یک مد طعام فدیه به فقیر داده شود و وظیفه دیگری ندارد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد، الف: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای خود مادر ضرر داشت: ✅ قضا ساقط است ولی برای هر روز علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام دیگر به فقیر داده شود. ب: به این جهت که روزه گرفتن در طول سال برای فرزند شیر خوار یا جنین ضرر داشت: ✅ بنابر احتیاط یک مد طعام به فقیر داده شود و بعداً هر وقت که بتواند باید روزه ها را قضا نماید. ج: اگر بدون عذر، قضای آن را بجا نیاورده است: ✅ علاوه بر فدیه ای که بنابر احتیاط واجب لازم بوده، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ۲. اگر روزه برای جنین یا فرزند شیرخوار ضرر دارد: 💠 روزه را افطار کند و اگر تا رمضان سال بعد ( بدون آنکه روزه برای او ضرر داشته باشد) قضای آن را بجا آورده باشد، می بایست یک مد طعام به عنوان فدیه به فقیر بپردازد. 🔰 اگر قضای روزه را بجا نیاورد: الف: چنانچه بدون عذر شرعی بجا نیاورد: ✅ علاوه بر فدیه، یک مد طعام به عنوان کفاره تأخیر بدهد و قضای روزه را در سالهای بعد بجا آورد. ب: اگر به جهت ضرر برای خودش یا فرزند بجا نیاورد: ✅ همان فدیه کفایت میکند وکفاره تأخیر ندارد، ولی سالهای بعد قضای روزه را بجا آورد. ✳️ ملاحظات: 🔘 هرگاه تأخير قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان ديگر بر اثر سهل‌انگارى و بدون عذر شرعى باشد، كفاره تأخير واجب است. 🔘 مادری که روزه برای خودش ضرر دارد حتی اگر باردار نباشد و به فرزند شیر ندهد، مطابق احکام کسی که به جهت مریضی روزه نمی گیرد، عمل کند. 🔘 فديه و کفاره تأخير براي هر روزه عبارت است از یک مد طعام (معادل 750 گرم گندم، آرد، برنج و مانند آن) که بايد به فقير داده شود. 🔘 دادن پول فديه و کفاره به فقير كافى نيست، ولى اگر اطمينان داشت كه فقير به وكالت از صاحب پول، طعام (حداقل معادل 750 گرم برای هر روز) می خرد و سپس آن را به عنوان كفاره قبول مى‏ كند، اشكال ندارد. 🔘 تمام احکامی که درباره زن باردار در این تقسیم بندی بیان شده مربوط به زنی است که زایمان او نزدیک است، ولی زنی که زایمان او نزدیک نیست، پرداخت فدیه مبنی بر احتیاط وجوبی است. 🆔 @leader_ahkam
📜 جزوه جلسه ۱۲ (نکات تکمیلی) 🌺 راه ثابت شدن اوّل ماه: رؤیت هلال‌ 🍃 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ (عليه‌السّلام) قَالَ: صُمْ‏ لِلرُّؤْيَةِ وَ أَفْطِرْ لِلرُّؤْيَةِ، وَ لَيْسَ رُؤْيَةُ الْهِلَالِ أَنْ يَجِي‏ءَ الرَّجُلُ وَ الرَّجُلَانِ فَيَقُولَانِ رَأَيْنَا، إِنَّمَا الرُّؤْيَةُ أَنْ يَقُولَ الْقَائِلُ: رَأَيْتُ، فَيَقُولَ الْقَوْمُ: صَدَقْتَ. 🍀 ۱. اول ماه از پنج راه ثابت مى‌شود: ۱. دیدن ماه توسّط شخص مکلّف ۲. شهادت دو مرد عادل، در صورتی که جمع زیادی رؤیت هلال را انکار نکنند، و گمان اشتباه در آن دو عادل تقويت نشود ۳. شهرتی که موجب علم یا اطمینان باشد (عدّه‌اى كه از گفته‌ی آنان يقين یا اطمینان پيدا مى‌شود بگويند ماه را ديده‌ايم، و هم چنين است هر چيزى كه به واسطه‌ی آن يقين یا اطمینان پيدا شود) ۴. گذشت سى روز از اول ماه قبل ۵. حکم حاكم شرع (🍃 آیت‌الله سیستانی: ثابت نمی‌شود)  🍀 ۲. اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقليد او را نمى‌كند، بايد به حكم او عمل نمايد. ولى كسى كه مى‌داند حاكم شرع اشتباه كرده، نمى‌تواند به حكم او عمل نمايد. 🍃 صِرف ثبوت هلال نزد حاکم تا زمانی که حکم به رؤیت هلال نکند، برای تبعيّت دیگران از وی کافی نیست، مگر آن‌که اطمینان به‌ ثبوت هلال حاصل شود. 🍀 ۳. محاسبات تقویمی، شهادت بر شهادت عدلین، حکم حاکم (طبق نظر کسانی که با آن اول ماه ثابت نمی‌شود): اگر یقین و اطمینان به ثبوت هلال ایجاد کند کافی است.  🍀 ۴. ثبوت هلال اول ماه تقلیدی نیست، بلکه مبانی آن تقلیدی است. 🌺 علت اختلاف نظر مراجع 🍀 ۱. ملاک اثبات رؤیت هلال در شهری برای شهرهای دیگر 🍃 الف) اعتبار اتحاد افق یا قریب الافق بودن (حضرات آیات امام، خامنه‌ای، سیستانی، مکارم) 🍃 ب) اعتبار اتحاد در شب {مثل مکه و کراچی، یا لندن و تهران؛ نه مثل تهران و واشنگتن} (حضرات آیات نوری، صافی) 🌱 موارد اتحاد افق یا قریب الافق بودن: 🍃 شهر دوم اگر در غرب شهر اول باشد، و در خطّ عرضی و طول جغرافیایی نزدیک به آن باشد. مثال: اگر در افغانستان دیده شود، برای ایران ثابت می‌شود. اگر در مشهد دیده شود، برای تهران ثابت می‌شود. 🍃 شهر دوم اگر در شرق شهر اول باشد، و وحدت افق باشد. مثال: اگر در عراق دیده شود، برای تهران ثابت می‌شود. (اختلاف افق کم و ناچیز است؛ تقریباً ۱۰ دقیقه) اگر در عربستان دیده شود، برای ایران ثابت نمی‌شود. (در شمال شرقی است، و وحدت افق نیست) 🍀 ۲. کیفیت رؤیت ماه: با چشم مسلّح یا غیرمسلّح 🌱 رؤیت با دوربین، تلسکوپ و...: (🍃 آیت‌الله خامنه‌ای: کافی است. 🍃 آیت‌الله سیستانی و مکارم: کافی نیست) 🍀 ۳. حکم حاکم 🍀 ۴. شهادت بیّنه نزد حاکم (اطمینان آور باشد یا نه) 🍃 عامل اختلافات فوق: مبانی نظری و اجتهادی، اصولی، ادبیاتی، رجالی، حدیثی و...