eitaa logo
دُرّ و یاقوت
1.6هزار دنبال‌کننده
19 عکس
4 ویدیو
3 فایل
ادمین کانال @ahlebeyt14
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢 درّ و یاقوت علوی 9️⃣ 🌹خدا، رسول یا مردم⁉️ 🔺به عنوان جانشین رسول خدا، قدرت را در دست گرفتند و سقیفه به جای غدیر حاکم شد 🔸کم کم با گسترش دامنه اسلام، مسائل و موضوعات جدیدی مطرح شد که خلفا از پاسخ آن، عاجز ماندند و با مراجعه به قرآن و همینطور سنت رسول خدا نیز مشکل حل نشد! و دستگاه حاکم، با مسئله ای به نام «ما لا نصَّ فیه» مواجه شد، یعنی مواردی که در دین مطرح نشده است 🔹بنا شد این مشکل، توسط برخی از صحابه که مورد تأیید دستگاه حاکم هستند حل شود و نظر شخصی آنان، در عرض قرآن و سنت، مبنای حکم شرعی قرار گیرد، طبعاً نظرات و اجتهادات شخصی آنان، متفاوت بود و این امر سبب مشکلاتی در حوزه دین شد. 💢وقتی موضوع را با خلیفه در میان گذاشتند گفت: همۀ شما درست می گویید!! ✅اکنون پای سخن مولایمان امیر المؤمنین امام علی علیه السلام می نشینیم:«گاه مسأله (و دعوايى) مطرح مى‏ شود و قاضى به رأى خود در آنجا حكم مى‏ كند، سپس شبيه همان دعوا نزد قاضى ديگرى عنوان مى ‏گردد، او درست بر خلاف اوّلى حكم مى‏ كند، سپس همه اين قضات (با آن آراى ضدّ و نقيض) نزد پيشوايشان كه آنان را به قضاوت منصوب كرد، گرد مى‏ آيند و او رأى همه آنها را تصديق و تصويب مى ‏كند در حالى كه خداى آنها يكى و پيامبرشان يكى و كتابشان (نيز) يكى است!(چگونه ممكن است اين همه آراى ضدّ و نقيض در مسأله واحد، حكم خداوند باشد!) ❓آيا خداوند سبحان به آنها دستور اختلاف و پراكندگى داده است و آنها اطاعت فرمان او كرده ‏اند! يا اين كه آنها را از اختلاف بر حذر داشته و آنها عصيان نموده ‏اند! يا اين كه خداوند، دين ناقصى نازل كرده و در تكميل آن از آنها كمك خواسته است! يا اين كه آنها شريكهاى خدايند و حق دارند بگويند (و حكم صادر كنند و قانون بنويسند) و بر خداوند لازم است رضايت دهد! يا اين كه خداوند سبحان دين كاملى نازل كرده، ولى پيامبر در تبليغ و اداى آن كوتاهى نموده است! 🟡 حال آن كه خداوند سبحان مى ‏فرمايد: «ما چيزى در قرآن فروگذار نكرديم» و «در قرآن بيان همه چيز آمده است» و نيز فرموده: «بخشهاى قرآن يكديگر را تصديق و تأييد مى ‏كنند» و هيچ گونه اختلافى در آن راه ندارد» (تا مايه اختلاف آرا شود، چگونه ممكن است در قرآن اختلافى باشد در حالى كه) خداوند سبحان‏ مى ‏فرمايد: «اگر اين قرآن از ناحيه غير خدا بود اختلافات بسيارى در آن مى ‏يافتند». خطبه 18 نهج البلاغه، ✅نتیجه این که خداوند، دین کامل فرستاد و رسول خدا نیز این دین کامل را(غدیر) ابلاغ نمود، اما کوتاهی مردم، سبب شد نا اهلان به جای اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قدرت را در دست گیرند و دینی التقاطی شکل گیرد و توحید از دست برود، دینی که بخشی از آن، از خداوند است و بقیه اش نظرات شخصی دیگران.! 🟢 اما شیعه با اعتقاد به غدیر، توحید را حفظ کرد و اجتهاد در شیعه به معنای تلاش در جهت استنباط حکم خداوند، از قرآن و سنت است نه دخالت دادنِ نظر شخصی خود در دین. نگاه کنید: پيام امام امير المومنين عليه السلام، ج‏1، ص: 607 🌺 💎 ۹ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 0️⃣1️⃣ 🌹چرا ماجرا را مثل دُم گربه اینقدر می کشید⁉️ 🔸گاهی گفته می شود بعد از رحلت رسول خدا عده ای دنبال سقیفه رفتند و اقلیتی راه غدیر را پیمودند، هر چه بود گذشت، اکنون پس از 1400 سال معنا ندارد به آن پرداخته شود، آیا می خواهید امام علی را زنده کنید و حقش را به ایشان بدهید؟! 💢اگر ما به این موضوع به عنوان یک مسئله تاریخی بنگریم شاید حق با آنان باشد. اما اگر با دید اعتقادی به این آن نگاه کنیم می بینیم گذر زمان نقشی در پرداختن یا نپرداختن به آن ندارد، ما به عنوان عبدالله مطیع محمد بن عبدالله هستیم زیرا ایشان رسول الله است و «كسى كه از پيامبر اطاعت كند، خدا را اطاعت كرده است؛»(نساء، 80) 🔹پس از ایشان، به حکم خدا، ما باید مطیع کسی باشیم که اطاعت از او، اطاعت از خداوند باشد یعنی اطاعت از ولیُّ الله و همه از رسول خدا نقل کرده اند که رسولخدا در غدیر خم فرمود: «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏، فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏»(سنن ابن ماجه، ترمذی، نسائی و مسند احمد بن حنبل)سپس بر این مسئله بیعت گرفت و قطعاً بیعت مربوط به ولایت و امارت و حاکمیت است نه دوستی و رفاقت. 🟢 در مکتب غدیر، شرط عصمت برای ولیُّ الله و امام منصوب از طرف خداوند لحاظ شده است تا توحید حفظ شود. 🔺اما رهروان مکتب سقیفه، مجبور شدند نظر شخصی خلفا، صحابه و نهایتاً ائمه چهارگانه(مالک، ابو حنیفه، احمد بن حنبل و شافعی) خود را که معصوم نبودند مصدر و منبع دین قرار دهند و مع الاسف شراکت در دین شکل گرفت، ⚠️و هزاران سال هم از این ماجرا بگذرد باز باید دید پیروی از کدام مکتب، سبب حفظ توحید می شود؟ غدیر یا سقیفه؟ 🌺 💎 ۱۰ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 1️⃣1️⃣ 🌹به عقب برگشتند 📘بعد از قرآن، مهمترین و معتبرترین کتاب نزد اهل تسنن محسوب می شود، این کتاب را که «صحیح بخاری» می نامند محمد بن اسماعیل بخاری(بخارائی) در حدود سال 232 هجری قمری نوشت و بیش از 7000 حدیث دارد؛ 🔺در بخشی از کتاب، تیتری با عنوان «بَابٌ فِي الْحَوْضِ‏ وَ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى: إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَر» به چشم می خورد که ذیل آن، ماجرایی عجیب نقل شده است، 🟢 رسول اعظم خدا می فرماید: در حالی که کنار حوض کوثر هستم و امتم راسیراب می کنم جماعتی از اصحابم بر من وارد می شوند اما آنان را از نزدیک شدن به حوض باز می دارند و به سوی جهنم می برند می گویم: پروردگارا! اینان از اصحاب من هستند، خطاب می رسد: تو نمی دانی اینان پس از تو چه کردند! (1) آنان به عقب(جاهلیت) بازگشتند و مرتدّ شدند! 🔸پس من می گویم: «سُحْقًا سُحْقًا لِمَنْ غَيَّرَ بَعْدِي» دور باشند، دور باشند از رحمت خداوند کسانی که پس از من، سنّتم را تغییر دادند. صحيح البخاري، ج‏10، ص 191، باب فی الحوض، احادیث شماره 5859 تا 5874. 🔺تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل! (1) این تعبیر، بیانگر شدت و بزرگی این فاجعه است نه به معنای آگاه نبودن رسول خدا از این ماجرا. 🌺 💎 ۱۱ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی2️⃣1️⃣ 🌹چرا فقط خدا؟ 🔺گرفتار برخی از علمای ناصبی(دشمن اهلبیت علیهم السلام) شده بودم که خیلی اهل جدل بودند و هر جوابی در پاسخ شبهاتشان می دادم رد می کردند، حدود چهل و اندی مسئله مشکل که در پاسخش مانده بودم را یادداشت کردم و به قم رفتم تا از احمد بن اسحاق اشعری قمی، وکیل امام حسن عسکری علیه السلام در قم، کمک بگیرم، وقتی به منزل ایشان رفتم گفتند: که به سفر رفته است،خود را به ایشان رساندم و مشکل را مطرح کردم، ایشان فرمود: سعدبن عبد الله! من عازم سامراء هستم، بیا با هم برویم و پاسخ سؤالاتت را از امام حسن عسکری علیه السلام بپرس. 🔹خوشحال شدم و به همراه ایشان به محضر امام شرفیاب شدیم، 🟢امام فرمودند: سعد بن عبد الله! برای پاسخ سؤالاتت آمده ای؟ عرض کردم بله! یابن رسول الله! فرمودند: از نور دیده ام، فرزندم بپرس(این درحالی بود که حضرت مهدی علیه السلام به ظاهر کودک بودند)یک یک سؤالاتم را از ایشان می پرسیدم و کاملترین پاسخ را استفاده می کردم ... 🔹عرض کردم: مولایم! به چه دلیل مردم نمی توانند(و حق ندارند) امام را خودشان انتخاب کنند؟ ایشان فرمودند: امام درستکار یا امام فاسد و خرابکار؟ عرض کردم: امام درستکار، فرمودند: آیا این احتمال وجود دارد که به جهت این که مردم از درون افراد آگاهی ندارند انتخابشان اشتباه باشد و (ناخواسته) فردی خرابکار را انتخاب کنند؟ ✅ عرض کردم: بله درست می فرمایید، کلام مرا تایید کردند و فرمودند: به همین جهت است که مردم نمی توانند خودشان امام انتخاب کنند،سپس فرمودند: حضرت موسی علیه السلام با آن مقام و جلالت، هفتاد نفر از بهترین مؤمنان قومش را برگزید و با خود به میقات آورد اما معلوم شد آنان منافقند و به عذاب الهی هلاک شدند!(اعراف، 155) 🔸در ادامه فرمودند: وقتی انتخاب شخصیتی چون موسی کلیم، اشتباه در بیاد انتخاب مردم تکلیفش مشخص است. 🔻به همین جهت است که انتخاب امام، ربطی به مهاجرین و انصار ندارد.»(و صرفاً به دست خداست.) احتجاج، طبرسی، ج‏2، ص: 465 🌺 💎 ۱۲ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 3️⃣1️⃣ 🌹مگر می شود همه اشتباه کنند؟ ⁉️آیا ممکن است همۀ امّت اسلام پس از رحلت رسول اعظم خدا، راهِ اشتباه را برگزیده و گمراه شوند؟ و فقط عده ای انگشت شمار بر حق باشند؟ 🔹حضرت موسی علیه السلام به فرمان الهی، برادرش هارون را جانشین خود قرار داد و به آنان توصیه کرد تا بازگشتش از ایشان پیروی کنند، اما پس از آن که آمدنش طولانی شد... 💠ادامه ماجرا را از زبان قرآن می شنویم: «...و پيش از آن، هارون به آنها گفته بود: «اى قوم من! شما به اين وسيله(گوساله) مورد آزمايش قرار گرفته ‏ايد! پروردگار شما خداوند رحمان است! پس، از من پيروى كنيد، و فرمانم را اطاعت نماييد!» ولى آنها گفتند: «ما هم چنان گرد آن مى‏ گرديم (و به پرستش گوساله ادامه مى ‏دهيم) تا موسى به سوى ما بازگردد!» (طه، 90 و 91) 🟢 واقعیت امر در مورد امّت اسلام نیز همین است، فرد دیگری را جلو انداختند و گفتند: با او بیعت کنید چرا که اگر بیاید فتنه و جنگ به پا می شود و همه چیز از دست می رود این کلام افشاگرانه شهیده راه ولایت است که فرمود: «زَعَمْتُمْ‏ خَوْفَ‏ الْفِتْنَةِ» آیا گمان کرده اید (اگر علی بیاید) خوف فتنه خواهد بود؟! «أَلا فِي الْفِتْنَةِ سَقَطُوا وَ إِنَّ جَهَنَّمَ لَمُحِيطَةٌ بِالْكافِرِين‏» بدانید در فتنه سقوط کردند و قطعاً جهنم کافران را در بر خواهد گرفت. (دلال الامامه، ص 116) ♨️و در یک کلمه، مردم را بر دنیایشان ترساندند و شد آن چه نباید می شد! و این سیاستی است دیرینه! 🌺 💎 ۱۳ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 4️⃣1️⃣ 🌹مگر می شود...؟ 🔺گر خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت باش! همه با اهل سقیفه همرنگ شدند و اهلبیت را تنها گذاشتند،«..إِلَّا الْقَلِيلَ‏ مِمَّنْ‏ وَفَى لِرِعَايَةِ الْحَقِّ فِيهِم‏» مگر تعداد اندکی که نسبت به حق اهل بیت علیهم السلام وفادار ماندند؛ 🔴 اما این چیز عجیبی نبود! در جامعه ای که همه چیز حول محور رئیس قبیله می گردید و برای اعضاء هر قبیله، خواستِ رئیس قبیله، حجت بود نه حق و باطل، نباید بیش از این توقع داشت. ♨️در جنگ احد، سپاه اسلام متشکل از 1000 نفر، از کنار مسجد به سمت احد حرکت کرد، هنوز در میانه مسیر بودند که عبدالله بن ابیّ، بزرگ خزرجیان و رئیس منافقان از وسط راه برگشت، به محض بازگشت او، 300 نفر از قبیله اش نیز برگشتند! 🔹این در حالی بود که رسول خدا در مقدمه سپاه بود و دشمن شهر را محاصره و قصد نابودی اسلام را داشت. 🔸آن 700 نفر نیز روز بعد در اوج جنگ و درگیری با شایعه کشته شدن پیامبر، همگی و در رأسشان خلیف اول و دوم، پا به فرار گذاشتند و چند نفر انگشت شمار ماندند که در میانشان امیر المؤمنین می درخشید و ندای جبریل در میان آسمان و زمین شنیده می شد، «لَا سَيْفَ إِلَّا ذُو الْفَقَارِ وَ لَا فَتَى‏ إِلَّا عَلِي‏» 🔺«[ياد كنيد] هنگامى را كه در حال گريز [از كوه‏] بالا مى‏رفتيد و به هيچ كس توجه نمى ‏كرديد؛ و پيامبر، شما را از پشت سرتان فرا مى‏ خواند.»(و شما اعتنائی نمی کردید!)آل عمران، 153 ❌نهایتاً این که بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله کدخدا(رؤسای قبایل) را دیدند و دِه را چاپیدند! ⚠️ 💎 ۱۴ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 5️⃣1️⃣ 🌹راستی چرا؟ 🔺 در نظام قبیلگی، اگر کسی یک نفر را به حق یا ناحق، می کشت، این تمام قبیله بودند که خود را متعهد به انتقام از او می دانستند، به همین جهت در جنگ بدر، احد، احزاب و خیبر و حُنین، هرگز نمی بینید که خلفا کسی را کشته باشند، چون همین مسئله را مدّ نظر داشتند تا برای جانشینی رسول خدا، مانعی برایشان پیش نیاید و براحتی بتوانند با نقطه مقابل این سوژه، امام علی را کنار بزنند. 🟢اکنون معنای کلام صدّیقه شهیده را به خوبی می فهمیم که فرمود: «وَ مَا نَقَمُوا مِنْ أَبِي حَسَنٍ؟ نَقَمُوا وَ اللَّهِ مِنْهُ نَكِيرَ سَيْفِهِ‏ وَ شِدَّةَ وَطْأَتِهِ وَ نَكَالَ وَقْعَتِهِ وَ تَنَمُّرَهُ فِي ذَاتِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ» آنها چه ایرادى را بر ابوالحسن علی داشتند؟ والله آنها بر شمشیر برنده او ایراد مى گرفتند، و بى اعتناییش در برابر مرگ در میدان نبرد، و قدرت او در جنجگویى، و ضربات درهم شکننده اش بر دشمن! 🟡 و مولایمان نیز فرمود: «أَلَا إِنَّهَا إِحَنٌ بَدْرِيَّةٌ وَ ضَغَائِنُ‏ أُحُدِيَّةٌ وَ أَحْقَادٌ جَاهِلِيَّة» اینها همه عقده‌ های بدر و اُحد و کینه ‌های دوران جاهلیت است (که هم‌اکنون بروز کرده است.) 🔹سر انجام نتیجه این شد که در پی بی بصرتی و بی تفاوتی مردم، آنان موفق شدند و بازندۀ این میدان، خودِ مردم بودند که به قول قرآن، به خويشتن ستم نمودند، «كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون‏» 🌺 💎 ۱۵ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی6️⃣1️⃣ 🌹عبرتی بس عجیب 🔵 زندگی همانند رانندگی در یک اتوبان با سرعت بالاست که یک لحظه غفلت، ممکن است تمام رشته هایمان را پنبه کنیم! انصار کارنامۀ بس درخشانی در یاری رسول خدا داشتند؛ اما با رحلت رسول اعظم خدا، دچار چنان غفلتی شدند و ضربه ای به اسلام زدند که در تاریخ نظیری ندارد! 🔺زمینه هایی چون، درگیری دیرینه و حسادت بین اوس و خزرج و رقابت کور بین آنان و سایر قبایل در این اتفاق شوم بی تأثیر نبود. 🔺سعد بن عبادۀ انصاری بزرگ خزرجیان وقتی دید خلیفه دوم در برابر پیامبر قد علم کرده و نسبت هذیان به پیامبر اسلام می دهد، فهمید که اینان نخواهند گذاشت امام علی علیه السلام جانشین رسول خدا شود؛ به همین جهت در یک اقدام ناشیانه با محاسبه غلط، و به خاطر تعصبات نژادی و ریاست طلبی، برای این که قدرت به دست مهاجرین نیفتد به اصطلاح پیش دستی کرد و انصار را در سقیفه بنی ساعده جمع کرد و با یک سخنرانی آتشین و تحریک کننده، امتیازات انصار را بر شمرد و رضایت هر دو قبیله (اوس و خزرج) را به دست آورد و همه رأی به إمارت او دادند؛ 🔸اما دیری نپایید که مهاجرین و در رأس آنان خلیفه اول و دوم از اجتماع انصار در سقیفه با خبر شدند و در یک چشم به هم زدنی، خود را به سقیفه رساندند و جلسه را به نفع خود مصادره کردند؛ ❌حسادت بشیر بن سعد خزرجی، سبب شد برای این که قدرت به سعد نرسد ابابکر و عمر را تأیید و بیعت کرد و این چنین سد شکسته شد و سپس سایر انصار و مهاجرین بیعت کردند و شد آن چه که شد 🟢حضرت علی علیه السلام درباره اقدام انصار در این حادثۀ تلخ می فرماید: اوّلُ مَن جَرّأ النّاسَ علینا سعدُ بنُ عبادةِ، فتَح باباً وَلَجَه غیرُه و اضرمَ ناراً کان لهبُها علیه و ضوئُها لاعدائه. اول کسی که مردم را بر ما جرئ کرد سعد بن عباده بود، دری را گشود که غیر خودش در آن وارد شد، و آتشی را روشن نمود که شعله(ضرر) آن نصیب خود او و روشنائیش(سودش) نصیب دشمنانش گردید. شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید ج20 ص 307 🔺فرجام سعد بن عبادۀ انصاری، عبرتی بزرگ برای ما و تمام مسئولان. 🌺 💎 ۱۶ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 7️⃣1️⃣ 🌹 مهدویت، غدیر، سقیفه 🔵مهدویت، مورد اتفاق تمام فِرق و مذاهب اسلامی است، در معتبرترین و مشهورترین روایت نبوی در منابع دست اول شیعه و اهل تسنن، پیرامون مهدویت، چنین آمده است: «لَوْ لَمْ‏ يَبْقَ‏ مِنَ‏ الدُّنْيَا إِلَّا يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اللَّهُ ذَلِكَ الْيَوْمَ حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ فِيهِ رَجُلًا مِنْ وُلْدِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي يَمْلَؤُهَا عَدْلًا وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْرا»(1) 🔸اگر از دنیا جز یک روز بیشتر باقی نمانده باشد خداوند آن روز را طولانی می کند تا مردی از فرزندانم که همنام من است را بفرستد، او عالَم را پر از عدل و داد می کند همانگونه که از ظلم و جور پر شده است. 🔹وقتی به بزرگان اهل تسنن گفته می شود اکنون دنیا پر از ظلم و جور است، سقیفه ای تشکیل دهید و همانگونه که سایر خلفا را تعیین کردید آخرین خلیفه یعنی حضرت مهدی را نیز تعیین کنید و او را بفرستید تا عالَم را اصلاح کند می گویند: 🟢 تعیین مهدی با ما نیست! بلکه به دست خداست، در بیش از ده روایت تعابیری آمده است که دلالت می کند تعیین و نصب مهدی به امامت و خلافت، مستقیماً به دست خداست، تعابیری مثل: «حَتَّى يَبْعَثَ اللَّهُ» «يَبْعَثْهُ‏ اللَّه‏» و امثال آن. 🔸 اکنون سؤال ما این است که حضرت مهدی به عنوان جانشین رسول خدا، نصب و تعیینش طبق منطق سقیفه به دست مردم است یا به دست خدا؟! اگر به دست مردم است پس چرا اقدامی نمی کنند؟ و اگر به دست خداست پس چرا در ابتدای خلافت، دخالت کردند و گفتند: تعیین و نصب امام و جانشین رسول خدا از فروع است و کار مردم نه از اصول و کار خدا! 🔹در تفکر سلفی گری پاسخی که داده می شود این است که هر کاری که صحابه کرده اند درست است و ما حق چون و چرا نداریم، اما پیروان اهل بیت علیهم السلام از همان ابتدا معتقد بوده اند و هستند که امامت و جانشینی رسول خدا همانند بعثت، به دست خداست و غدیر استمرار اهداف بعثت است. 📘(1) ارشاد شیخ مفید، ج‏2، ص 341 و نگاه کنید: سنن ابن ماجه، ترمذی، ابی داوود و مسند احمد بن حنبل از مهمترین کُتُب اهل تسنن. 🌺 💎 ۱۷ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی8️⃣1️⃣ 🌹 ردای امامت 🔵 اصل امامت(به معنای جانشینی رسول گرامی اسلام) مورد اتفاق همه فرقه های اسلامی است، گر چه در جزئیات آن اختلافات دارند. برای کشف واقعیت، باید به سؤالات ذیل پاسخ مناسبی داده شود: 1. شئون و وظایف رسول گرامی اسلام چه بود؟ 2. جانشین حضرت، چه وظائفی را باید بر عهده گیرد؟ شئون و وظایف رسول خدا: 1. دریافت و ابلاغ وحی به امّت 2. تبیین آیات قرآن(نحل، 44) 3. بیان احکام و سایر نیازهای دینی مردم 4. پاسخ کامل به سؤالات و شبهات 5. قضاوت و داوری(نساء، 65) 6. ولایت معنوی 7. حفظ دین از تحریف 8. زعامت و رهبری ✅ گفتنی است، عهده دار شدن این وظایف نیازمند به علمِ کامل، عصمت، و اذن الهی است. ▪️با رحلت پیامبر گرامی اسلام، مهم ترین و اساسی ترین مسئله ای که در میان امّت اسلام مطرح شد، بحث جانشینیِ رسول گرامی اسلام بود. به حکم عقل و نقل جانشین پیامبر خاتم، همۀ شئون و وظائف رسول به جز دریافت وحی(تشریعی) را باید بر عهده گیرد؛ 🔺نتیجه این که ردای امامت فقط بر قامت انسانِ معصوم و مأذون از جانب حق تعالی زیبنده و برازنده است و جای طرح آن، عرش الهی است نه فرش سقیفه! 🌺 💎 ۱۸ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 9️⃣1️⃣ 🌹دوست یا سرپرست؟ 🔵 شیر در زبان فارسی به معنای شیر جنگل، شیر خوردنی و شیر آب به کار برده می شود؛ اما آنگاه که فرزندتان شیر را باز گذاشته و مشغول مسواک زدن است و به او می گویید: شیر را ببند هرگز دچار تردید نمی شود که منظورتان از شیر چیست؟! 🟢تمام بزرگان امّت اسلام در حد تواتر نقل کرده اند که رسول اعظم خدا در غدیرخم فرمود: «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏» 🔺مشکل این جاست که واژه مولی در زبان عربی دارای معانی متعددی است؛ مالک، نعمت دهنده و نعمت داده شده، یاور، دوست، پیرو، همسایه، پسر عمو، هم پیمان، غلام، آزاد کننده و آزاد شده و سر پرست. در چنین مواردی در هر زبانی برای فهم معنای واژه های مشترک، با توجه به شواهد و قرائن، به معنای مورد نظرِ گوینده دست می یابند؛ 🔸واقعیت این است که تردید در معنای «مولی» در حدیث «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏» همانند تردید در معنای واژه «شیر» در مثال فوق است. 🟢 رسول خدا در یک بیابان خشک و سوزان، دستور توقف می دهد، و سپس می فرماید: همه جمع شوند؛ آنگاه منبری از جهاز شتر درست می شود، ایشان پس از حمد و ثنای الهی، سخن از نزدیک بودن اجلشان به میان می آوردند و تاکید و توصیه نسبت به پیروی از قرآن و عترت؛ ♨️در ادامه نسبت به ولایتش بر آنان طبق آیه «النَّبِيُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِم‏» ‏(احزاب، 6) اقرارمی گیرد و آنگاه می فرماید: 🌹 «مَنْ‏ كُنْتُ‏ مَوْلَاهُ‏ فَعَلِيٌّ مَوْلَاه‏» 🔸سپس از تمام جمعیت بر این امر، بیعت می گیرد و بزرگان، دسته دسته برای تبریک و شادباش محضر امام علی می رسند و او را با عنوان «يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِين»‏ مورد خطاب قرار می دهند؛ 🔴با این شواهد و قرائن انبوه، اگر کسی در معنای «مولی» شک کند باید در عقل او شک کرد! 🔺 و به قول آقا امیر المؤمنین باید گفت: «نَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ‏ سُبَاتِ‏ الْعَقْلِ‏ وَ قُبْحِ‏ الزَّلَلِ‏»‏ پناه مى بريم به خدا از خفتن عقل و زشتى لغزش. 🔹در پایان خطبه غدیر، رسول اعظم خدا یک فرمان و تکلیف عمومی صادر کردند و فرمودند: «فَلْيُبَلِّغِ‏ الشَّاهِدُ الْغَائِبَ وَ الْوَالِدُ الْوَلَدَ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَة» تا روز قیامت، تمام کسانی که شاهد این ماجرا بودند به کسانی که این جا نبودند و تمام پدران به فرزندانشان این مطلب را برسانند. (هر نسلی به نسل دیگر ماجرای غدیر را باید منتقل کند) 🌺 💎 ۱۹ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot
🟢 درّ و یاقوت علوی 0️⃣2️⃣ 🌹تو را دوست دارم! 🔹یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود؛ گفت و گوی مفصلی در مورد حقانیت اهل بیت علیهم السلام و ماجرای غدیر داشتیم؛ او اصرارداشت که «مولی» در حدیث غدیر به معنای دوست است و هر چه دلیل می آوردم او بیشتر بر حرف خود پافشاری می کرد؛ 🔸حدود یک ساعتی از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: رفیق! سریع برگرد، کار مهمی دارم! گفت: فرصت ندارم و خانواده منتظر و راه دور! تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم؛ برگرد؛ 🔹بالاخره برگشت و گفت: کارِ مهمت چیست؟ 🔸گفتم: می خواستم به تو بگویم: «دوستت دارم» 🔹ناراحت شد و گفت: مرا از این همه راه برگرداندی که این را به من بگویی؟! مرا دست انداخته ای؟ از تو چنین انتظاری نداشتم 🔵 حالا نوبت من بود که نان را به تنوری که خوب داغ شده بود بچسبانم! 🔸گفتم: عجب! کار مرا ناعاقلانه می خوانی و در عین حال به سرآمد عقلای عالَم، خاتم الانبیاء و المرسلین نسبت می دهید که ده ‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانوادۀ خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد»! 🔹دوستم شرمنده شد و اقرار کرد که پس پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکتۀ مهم تری را بیان کند؛ آری! مسئله جانشینی و تعیین تکلیف امّت پس از ایشان. 💠الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ‏ الْمُتَمَسِّكِينَ‏ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ َالْمَعْصُومِين‏ مِن وُلده عَلَيْهِمُ السَّلَام ⬅️ خاطره مولوی شریف زاهدی از علمای برجسته اهل سنت بلوچستان که مستبصر شد و از پیروان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام گردید. 🌺 💎 ۲۰ 🆔https://eitaa.com/doroyaghoot