eitaa logo
معارف اسلامی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
524 دنبال‌کننده
233 عکس
28 ویدیو
2 فایل
این کانال با هدف تبیین معارف قرآن،نهج البلاغه،روایات و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی (اعتقادی، اخلاقی، قرآنی و...) راه اندازی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه هفتم: مسکن حضرت مهدی (ع) سوال: مسکن امام زمان (ع) در زمان غیبت کجاست؟ پاسخ مسكن آن جناب تعيين نشده وشايد مسكن معيني نداشته باشد و به طور ناشناس در بين مردم زندگي و رفت و آمد كند و نيز ممكن است نقاط دور افتاده را براي زندگي انتخاب كند. در احاديث وارد شده كه در موسم حج حاضر مي شود و در اعمال حج شركت مي كند، او مردم را مي شناسد، اما مردم او را نمي شناسند. با توجه به این که مشخص بودن مسکن آن حضرت می تواند حساسیت هایی را برای افراد ایجاد کند به نظر می رسد که اقتضای غیبت این باشد که امام (ع) مسکن مشخصی نداشته باشند و یا اگر داشته باشند فقط عده ای از اولیای الهی از آن خبر داشته باشند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلام و خدا قوت جناب استاد لطفا راهنمایی بفرمایید که برای سنگ قبر میت چه چیزهایی باید رعایت بشه و چه آیات و ادعیه ای نوشته بشه برای میت سودمند هست پاسخ بسم الله الرحمن الرحیم چون مردم لگد میکنن رفت وآمد میشه وممکنه هتک حرمت بشه نباید آیه یا مطلبی بنویسند که اسم خدا و اسم پیامبران وائمه علیهم السلام باشه مطالب عادی که حالا می نویسن یه چیزایی که حالا نوشتید نوشتید ننوشتید هم ننوشتید خیلی کار مهمی نیست کار لازمی نیست که حالا مثلا روی سنگ قبر چیز خاصی بنویسن همین که اسمشو بنویسند ومشخصاتش رو که بعدها گم نکنن بدونن که این شخص کی بوده وقبر مشخص بشه برن زیارتش همین کافیه اما اینکه بخواد آیه نوشته بشه دعا نوشته بشه نه جاش اونجانیست چون هتک حرمت میشه روش میشینن لگد میزنن وحرامه اما برای میت هیچ سودی نداره اما برای کفنش خوبه که قرآن یا جوشن کبیر یا تو مفاتیح هست یک دعایی که روی کفن میت نوشته بشه روی کفنش بنویسن خوبه اما روی سنگ قبرش نه .چیزایی که مینویسن ذوقیه. 📌📌 کانال اصول دین پاسخ به سوالات اعتقادی توسط حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی⬇️⬇️ https://eitaa.com/joinchat/3602645023C15b0da7178 آدرس تلگرام https://t.me/osooledin1 💐💐💐 https://t.me/andiseh09132532756 https://eitaa.com/dr09132532756
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه هشتم: مسجد مقدس جمکران سوال: اگر خواب حجت شرعی نیست چگونه می توان به یک خواب اعتماد کرد و بر اساس آن مسجد ساخت و این همه هزینه کرد؟ پاسخ: اولا مسجد مقدس جمکران بر خلاف تصور شما در اثر یک خواب ساخته نشد، بلکه این حادثه کاملا در بیداری اتفاق افتاده است. در سند مسجد جمکران می‌خوانیم که «حسن بن مثله جمکرانی» می‌گوید در سال 373 هجری در شب سه شنبه خوابیده بودم، بیدارم کردند و آمدم به موضعی که الان به آن مسجد مقام می‌گویند، امام زمان(عج) و جمعی از یارانش نشسته بودند که حضرت به من دستور احداث این مسجد را دادند. (خبرگزاری ابنا در گفتگو با حجه الاسلام عزیز الله حیدری، کارشناس مسائل مهدویت) ثانیا حسن بن مثله جمکرانی پس از گرفتن دستور از امام مبنی بر ساخت مسجد، به ایشان عرض کرد که اگر من به مردم بگویم که شما دستور داده اید، مردم حرف من را باور نخواهند کرد. حضرت ‌فرمودند من دلیلی قرار می‌دهم تا مردم باور کنند. فرمودند شما برو در گله اصغر کاشانی، گوسفندی با فلان مشخصات وجود دارد و اگر این گوسفند را در روز چهارشنبه ذبح کرده و بین مردم تقسیم کنند، هر مریض لاعلاجی شفا پیدا می‌کند. او این کار را انجام داد و همه مریض ها شفا پیدا کردند و از آن پس مسجد ساخته شد. این دلیل اثبات صحیح بودن ادعای حسن بن مثله جمکرانی است. همچنین حضرت می‌فرمایند که این زمین را شخصی غصب کرده و در آن چندین بار کشت و زرع نموده است و سه فرزند این شخص به عقوبت غصب زمین، جوان مرگ شده‌اند. بعد از آن هم ما کرامات گوناگونی از این مسجد دیده ایم که به اصطلاح جدید دانشمندان کلام در غرب، به آن تجربه دینی، می‌گویند. این تجربه مکرر دینی نیز دلیل دیگری بر صحت سند این مسجد است. مرحوم شهید آیت الله صدر در کتاب اصول خود، در بحث حدیث متوا‌تر، بحث حساب احتمالات را بیان می‌کند و می‌گوید وقتی طرف تکرار حادثه‌ای زیاد باشد، طرف مخالف آن منفی می‌شود. یک حادثه به دفعات تکرار نمی‌شود و به قول ایشان چراغ دروغ، کم فروغ است. بنابر حدیث متوا‌تر، وقتی نمونه‌های زیاد از کرامات این مسجد و عنایات امام زمان (عج) داریم دلیل بر صحت این مسجد است. (خبرگزاری ابنا در گفتگو با حجه الاسلام عزیز الله حیدری، کارشناس مسائل مهدویت) جمع آوری: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه نهم: ادعای مشاهده امام زمان و نیابت خاص سوال: در طول تاریخ افرادی پیدا شده اند که مدعی ارتباط با امام زمان بوده اند و درباره عده ای هم گفته شده که محضر امام زمان تشرف یافته اند چگونه می توان تشخیص داد که کدام دسته درست می گویند و آیا امکان ملاقات با امام زمان وجود دارد؟ پاسخ: 1. امکان دیدن امام زمان هم عقلا و هم نقلا هست؛ چرا که امام در بین مردم زندگی می کند و نمی توان گفت هیچکس بعد از غیبت کبری نتوانسته امام زمان را ببیند. 2. اگر کسی ادعای نیابت خاص داشته باشد و بگوید من نماینده امام زمان هستم مثل جریان انحرافی احمد الحسن و اتباع او که احمد الحسن را نائب خاص امام زمان می دانند، قطعا این افراد دروغگو و دجّال هستند که باید دقت کنیم در دامِ حیله و نیرنگ آنان گرفتار نشویم. 3. ما معتقدیم که عده ای از افراد پاک سرشت و با تقوا که لزوما عالم دینی هم نبوده اند توانسته اند محضر امام زمان مشرف شوند و یا حتی امام زمان (ع) به دیدار آنان بیاید، اما این افراد هرگز ادعای ملاقات و نیابت خاص نکرده اند و غالبا هم جریان تشرفات ایشان بعد مرگشان نقل شده است. در هر صورت ملاک تشخیص گفتار و تقوای خودِ شخص هست که به واسطه قرائن می توان فهمید درست می گوید یا دروغ می گوید. البته ذکر این نکته هم لازم است که هر که را اسرار حق آموختند قفل کردند و دهانش دوختند، پس اگر کسی لیاقت دیدار و ملاقات با امام را داشته باشد هرگز این راز را فاش نخواهد کرد مگر این که قرائنی بر این امر دلالت کند همان گونه در داستان تشرف برخی افراد نقل شده و اینان هیچ گاه نخواسته اند از جریان ملاقات خود با امام سوء استفاده کنند. 4. نظر مراجع معظم تقلید درباره کسانی که ادعای ارتباط و نیابت خاص با امام زمان دارند به شرح ذیل است. - ادعاي ارتباط خاص با حضرت حجت در زمان غيبت آن بزرگوار دروغ است و شركت در مجالسي كه در آن چنين ادعاها مي شودحرام است، و مومنين بايد بي اساس بودن چنين ادعا رابراي مردم بيان كنند كه گمراه نشوند.(صافي گلپايگاني) - اين افراد دروغگو و دجالند، و در صورتي كه امكان هدايت آنها نباشد، بايد مردم را متوجه نمود تا از آنها دوري كنند.(آيت الله سيستاني) - اين ادعاها مخصوصا اگر همراه با ادعاي پيامي از ناحيه ي معصومين باشد، بايد تكذيب شود.(مكارم شيرازي) - اين مطالب اساس ندارد، و تقويت و ترويج اين امور موجب وهن مذهب و جايز نيست ومومنين بايد با شركت نكردن در اين مجاس و تذكر دادن به افراد كاري كنند كه اين مجاس از بي رونقي تعطيل شود.(تبريزي) - ادعا تا يقين آور نباشد،اعتبار ندارد،و تثبيت آنچه ثابت نيست جايز نيست.(بهجت)(مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع،ج3،ص225) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه دهم: برخاستن هنگام شنیدن نام حضرت مهدی (ع) سوال: آیا وقتی نام حضرت مهدی (علیه السلام) برده می شود لازم است که انسان از جا برخیزد و دست روی سر بگذارد؟ 1. روايتي است مشتمل بر داستان سفر دعبل به خراسان و خواندن قصيده اي براي ائمه اطهار در محضر امام رضا تا آنجا كه در شعر خود به نام حضرت صاحب الامر مي رسد، امام هشتم با شنيدن نام مبارك حضرت مهدي از جاي خود برخاسته قيام مي نمايد، و دست بر روي سر گذاشته و مي فرمايد: «اللهم عجل فرجه و سهل مخرجه»(منتخب الاثر،ص506،منتهي الامال،ج2،ص584) 2. روايت ديگري كه روزي در محضر امام صادق(ع) نام امام عصر برده شد، امام ششم به منظور تعظيم و احترام نام آن حضرت از جاي برخاسته قيام فرمود.(مكيال المكارم،ج2،ص172،منتهي الامال،ج2،ص584) عملكرد دو امام بزرگوار براي هميشه حجت و سند بوده و حداقل مراتب آن استحباب شرعي است. 3. اگر سند روايتي ضعفي داشته باشد،دو چيز آن را جبران مي كند. الف: سيره مستمر شيعه ب: روايات من بلغ(به قصد رجا و به اميد اينكه شرعا مطلوب است انجام داد،نه به عنوان يك مستحب قطعي)(ماهنامه معارف،ش78،ص29،آيت الله سيد علي شفيعي) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه یازدهم: فلسفه نذر و صدقه و صلوات برای امام زمان (ع) سوال: فلسفه نذر، صدقه و صلوات برای امام زمان (ع) چیست؟ 1. نظام حاكم بر اين عالم نظام اسباب و مسببات است«ابي الله ان يجري الاشياء الا باسبابها؛ خداوند ابا دارد که امور را جاری کند مگر به وسیله اسبابشان» سلامتي، پيروزي، قيام و فرَج سبب مي خواهد و از مهمترين اسباب ، اسباب معنوي است. بنابراين دعا و صدقه سبب مي شود. 2. اين صدقه و صلوات و دعا بي اثر نيست،كه اگر بي اثر بود حكيمانه نبود و از همين مجاري است كه حضرت مهدي(ع) از گزند دشمنان فراواني كه دارد سالم مي ماند. 3. اين دعا و صدقه بيشتر از آنكه براي امام زمان (عج) فائده داشته باشد،براي خود شخص فائده دارد. - دليل بر اين است كه ما امام زمان را باور داريم. - دليل بر اين است كه ما ايمان به غيب داريم. - از خود گذشتگي،سخاوت و بخشش انسان است كه ديگران را برخود مقدم بدارد. 4. دعا براي ظهورحضرت در روايات بسيار سفارش شده است و خود حضرت هم از شيعيان خواسته كه براي ظهورش بسيار دعا كنند مثل این روایت که فرمودند: «وَ أَكْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِيلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِكَ فَرَجُكُمْ؛ برای تعجیل در فرج زیاد دعا کنید چرا که فرج شما در آن است». (بحارالأنوار،ج52،ص 92،باب 20- علة الغيبة و كيفية انتفاع الناس به في غيبته صلوات الله عليه) منبع: رادیو معارف، حجه الاسلام رضا محمدی کارشناس پرسش و پاسخ اعتقادی جمع آوری: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه دوازدهم: وظایف منتظران سوال: منتظران واقعی امام زمان (ع) چه وظایفی دارند؟ 1. افزایش شناخت، معرفت و محبت به امام که از حد شناخت شناسنامه ای فراتر رویم و بدانیم که امام واسطه فیض الهی است. 2. پیروی از فرمان های امام عصر که در واقع همان پیروی از دستورات قرآن کریم و اجداد طاهرین ایشان است. 3. آماده کردن خود و جامعه برای ظهور. کسی می تواند جامعه را بسازد که اول خودش را ساخته باشد. تا تقوای درون نباشد نمی توان دیگران را هدایت کرد. 4. دعا برای ظهور جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
حوزه علمیه سفیران هدایت طبس تحت اشراف مرکز مدیریت حوزه علمیه قم (ویژه برادران) برای سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از مقطع دیپلم به بالاتر طلبه می پذیرد مزايا: اعطای مدرک سطح ۲ (کارشناسی از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم) امکان ادامه تحصیلی در سطح ۳ (کارشناسی ارشد) توانمند سازی در رشته تخصصی تبلیغ (فن سخنوری، فن رثا، کلاسداری کودک و نوجوان و مشاوره عمومی و...) بهره مندی از مرکز مشاوره اسلامی (مشاوره تحصیلی، استعداد سنجی، ازدواج و ...) اساتید مجرب حجره (خوابگاه) مهلت ثبت نام: ۱۴۰۱/۰۳/۱۵ جهت کسب اطلاعات بیشتر: بصورت حضوری؛ دفتر امامت جمعه شهرستان طبس واقع در میدان حضرت امام(ره)، کوچه زرگر شماره تماس: ۰۹۱۸۳۰۸۲۲۳۱( حجه الاسلام و المسلمین دکتر محمدی، امام جمعه محترم شهرستان طبس) ۰۹۱۵۹۳۳۲۶۵۵(حجه الاسلام والمسلمین نسیانی) ۰۵۶۳۲۸۲۲۸۸۸(نهادامامت جمعه شهرستان طبس)
با سلام و عرض قبولی طاعات شما سروران گرامی در ماه مبارک رمضان. نظر به سوالات و شبهاتی که درباره ماه مبارک رمضان از سوی مخاطبان مطرح می شود فعلا مباحث مرتبط با مهدویت را ادامه نخواهیم داد و ان شاء الله ادامه مباحث مهدویت بعد از پاسخگویی به سوالات و شبهات ماه مبارک رمضان ارائه خواهد شد. التماس دعا.
بسمه تعالي سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری مقدمه ماه مبارک رمضان ماه بندگی خداوند و ماه نزول برکات الهی و نزول قرآن است. ماهی که در آن بندگان مهمان خاص خداوند می شوند تا بتوانند در این مهمانی بهره های خاصی را شامل حال خود گردانند. نظر به سوالات و شبهاتی که گاهی از اوقات برای برخی از مومنین درباره این ماه مبارک پیش می آید مطالبی در چند جلسه تقدیم خواهد شد. سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه اول: معنی رمضان سوال: رمضان به چه معناست؟ پاسخ: «رَمَضانَ» از ماده «رمض» به معناى سوزاندن است. وجه تسميه اين ماه از آن روست كه در ماه رمضان، گناهان انسان سوزانده مى‏شود. در واقع این لطف خداوند است که با دعوت کردن بندگان به مهمانی خودش زمینه ای را فراهم می کند تا گناهان انسان سوزانده شود، ناخالصی ها برطرف شود و زمینه رشد و تعالی انسان فراهم شود. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 مقام والای حضرت خدیجه 🔻 قالَ رَسُولُ‌اللهِ (صَلَّی‌اللهُ‌عَلَیهِ‌وَآلِهِ): «إنَّ خَديجَةَ مِن أحسَنِ النِّساءِ جَمالاً وَ أكمَلِهِنَّ عَقلاً.» ✍️ رسول گرامی اسلام (صلوات‌الله‌علیه‌) در مورد حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) فرمودند: «حضرت خدیجه در زیبایی یکی از بهترین زنان، و در خردورزی از کامل‌ترین آنان بود.» ◾️ وفات حضرت خدیجه (سلام‌الله‌علیها) تسلیت باد 🏴 📚 الموسوعة الكبرى عن فاطمة الزهراء (علیها‌السّلام)، ج 21، ص 371.
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه سوم: عدم عدالت خداوند در کفاره عمدی روزه غنی و فقیر سوال: به نظر می رسد خداوند در کفاره عمدی روزه بین فقیر و غنی عدالت را رعایت نکرده است چرا که ثروتمند پول دارد و می تواند راحت برای هر روز شصت فقیر را اطعام کند ولی فقیر چون پول ندارد مجبور است برای هر روز افطار عمدی شصت روز، روزه بگیرد چرا که پول ندارد تا شصت فقیر را اطعام کند؟ 1. احکامی که خداوند متعال وضع نموده همه در جهت مصالح بشر و رشد و کمال فرد و جامعه است و هیچ انسان معتقدی چه فقیر و چه ثروتمند حق ندارد این احکام را زیر پا بگذارد که اگر این کار را کرد باید منتظر عواقب آن باشد. خداوند متعال جهت مصالح بندگان و برای این که افراد به راحتی حکم شرعی روزه در ماه مبارک را نقض نکنند کفاره سنگینی را برای آنان در نظر گرفته است که در شرایط حاضر اگر کسی از روی عمد اختیار و بدون عذر شرعی اقدام به روزه خواری کند باید شصت روز روزه بگیرد و یا شصت فقیر را اطعام کند. 2. هم فقیر و هم غنی اگر روزه را عمدی افطار کردند اصل قضای روزه به قوت خود باقی است. شما فرض کرده اید که ثروتمند هیچ سالی روزه نمی گیرد و فقط به جای هر روز شصت فقیر را اطعام می کند در حالی که ایشان علاوه بر این که باید شصت فقیر را اطعام کند باید قضای سی روزی که روزه نگرفته را هم بجا آورد. به این عبارت توجه کنید: «هرگاه در ماه مبارک رمضان کارهایی که روزه را باطل می‌کند را از روی عمد و اختیار و بدون عذر شرعی انجام دهد، علاوه بر این که روزه‌ی او باطل می‌شود و قضا دارد، کفاره نیز بر او واجب است اعم از این که هنگام انجام مفطر، عالم به وجوب کفاره باشد یا نه». (سایت مقام معظم رهبری) بنابراین هم برای فقیر و هم برای ثروتمند علاوه بر کفاره روزه (اطعام شصت فقیر یا شصت روز روزه) قضای روزه ها به قوت خود باقی است علاوه بر این که هر دو معصیت خدا را کرده اند. 3. حال این فرض پیش می آید که اگر انجام دهنده افطار عمدی توانایی اطعام شصت فقیر و یا شصت روز روزه را نداشته باشد تکلیف چیست؟ مقام معظم رهبری به این سوال چنین پاسخ داده اند: «هرگاه هیچ یک از این سه کار ممکن نشود باید به هر تعداد فقیر که قادر است غذا بدهد و احتیاط (واجب) آن است که استغفار نیز بکند و اگر به هیچ وجه قادر به دادن غذا به فقرا نیست فقط کافی است که استغفار کند یعنی با دل و زبان بگوید: «اَسْتَغْفِرُاللهَ» (از خداوند بخشایش می‌طلبم). کسی که به خاطر عدم توانایی بر روزه و غذا دادن به فقیر، وظیفه‌اش استغفار است، اگر بعدها تمکن کرد که روزه بگیرد یا به فقرا غذا دهد، لازم نیست این کار را بکند، گر چه موافق احتیاط مستحبی است» (سایت معظم له) بنابراین در فرض مثال شخص فقیر چون نمی تواند شصت فقیر را اطعام کند و نمی تواند شصت روز روزه بگیرد فقط قضای تنها دارد و توبه واقعی می کند تا دیگر به این کار بر نگردد، ولی شخص ثروتمند به دلیل ثروتی که دارد هم باید مثل اولی توبه کند و هم قضای روزه های نگرفته را به جا آورد و هم باید به دلیل پول داشتن شصت فقیر را اطعام کند و این عین عدالت است. والسلام. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه چهارم: درک حال فقرا هدف روزه سوال: مگر خداوند روزه را واجب نکرده که ثروتمندان حال فقرا را درک کنند، اگر این گونه هست چرا باید فقیران روزه بگیرند؟ پاسخ نگاه تک بعدی به آنچه در روایات درباره علت احکام شرعی ذکر شده معمولا چنین ابهاماتی را به ذهن مخاطب القا می کند که مثلا اگر خدا خواسته ثروتمندان حال فقیران را درک کنند پس چه لزومی دارد که فقیران روزه بگیرند. در حالی که یکی از فلسفه های روزه داری درک حال فقرا هست و روزه گرفتن آثار متعدد روحی روانی، جسمانی، معنوی و اخروی دارد که هم فقیر و هم ثروتمند از آن بهره می برند. در این زمینه فقط به ذکر یک روایت بسنده می شود و توضیحات کامل تر در فلسفه روزه داری بیان خواهد شد. به این فرمایش امیر مومنان در خطبه قاصعه عنایت کنید که حضرت می فرمایند: «خداوند بندگان مؤمن خود را از دامهاى شيطان نگه مى دارد، به نمازها و زكاتها و مجاهدتها در گرفتن روزه در روزهايى كه واجب است، تا جسمشان آرامش يابد و در ديدگانشان خشوع آشكار شود و در نفسهاشان فروتنى پديد آيد. و آتش شهوت در دلهاشان فروكش كند و كبر و نخوت از آنان دور شود. زيرا در نماز است كه به تواضع چهره هاى نيكو به خاك مى آلايند و براى اظهار کوچکی، اعضا و جوارح بر زمين مى سايند و شكمها در روزه دارى، از روى خضوع، به پشت مى چسبند. و در زكات است كه ثمرات زمين و غير آن به مستمندان و مسكينان داده مى شود. بنگريد، كه در اين كارها چه فوايدى نهفته است، از سركوبى كبر و غرور، آن گاه كه تازه سر بر مى دارد و دفع خودپسندى آن گاه كه تازه مجال ظهور مى يابد(نهج البلاغه، خ 192). ملاحظه می فرمایید که حضرت علی علیه السلام چقدر زیبا و دلپسند یکی از اهداف روزه را که فقیر و غنی نمی شناسد کسب آرامش های روحی روانی و برطرف کردن رذایل اخلاقی مانند کبر و غرور و خودپسندی بر می شمارند. بنابراین باید دقت کرد که آنچه در روایات درباره فلسفه یک حکم شرعی آمده ممکن است اشاره به یک بخش از حکمت آن عمل داشته باشد و ما باید موضوع را چند جانبه ببینیم که گرفتار این نوع سوالات و شبهات نشویم. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
جلسه پنجم: عدم رعایت عدالت خداوند در روزه دختر و پسر سوال: آیا این عدالت خداست که به دختر 9 ساله که معمولا از نظر جسمی ضعیف تر از پسر 9 ساله است می گوید باید روزه بگیری، ولی به پسر می گوید تا به سن 15 سالگی قمری نرسیده ای روزه بر تو واجب نمی شود. این چه جور عدالتی است؟ پاسخ 1. معمولا یک تصور اشتباه در بین دین داران هست و فکر می کنند تا دختر و پسر به سن بلوغ شرعی نرسیده اند نیازی نیست احکام شرعی را به آنان آموزش دهند در حالی که سن بلوغ شرعی سنی هست که فرزندان ما باید بتوانند آن عبادت را به طور کامل انجام دهند، نه این ما تازه بخواهیم به آنان آموزش نماز و روزه بدهیم. پس لازم است که والدین عزیز بر اساس اصل تدریج چند سال قبل از رسیدن فرزندان به بلوغ شرعی به مرور و به اندازه توان فرزندان از آنان بخواهند که تکالیف شرعی را عمل کنند تا وقتی فرزند به سن بلوغ شرعی می رسد عمل به تکلیف الهی برای او سخت نباشد. مثلا درباره روزه از روزه های کله گنجشکی شروع کنند و تا رسیدن به سن بلوغ مدت زمان روزه داری فرزندان را افزایش دهند. یکی از آسیب های برخی خانواده های ما در آموزش مسائل مذهبی همین است که تصور می کنند هنوز که به سن بلوغ نرسیده و لازم نمی بینند که احکام را به فرزند آموزش دهند در نتیجه وقتی فرزند بعد سن بلوغ با مجموعه همزمان از احکام مواجه می شود حس خوبی نسبت به دین پیدا نمی کند. 2. این سوال از این جهت به ذهن مخاطب رسیده که تصور کرده مکلف شدن به احکام شرعی فقط به توانایی جسمی ارتباط دارد در حالی که در بلوغ شرعی خداوند متعال فقط توانایی جسمی را لحاظ نکرده بلکه مجموعه ای از توانمندیهای فکری، معنوی، روانی و جسمی سبب شده که خداوند متعال سن بلوغ را در دختر چند سال زودتر از پسران قرار دهد و ما این را به تجربه هم در زندگی خود می بینیم که دختران زودتر از پسران هم به بلوغ شرعی می رسند و هم زودتر از آنان آمادگی ورود به زندگی مشترک را پیدا می کنند. 3. اگر ما صفاتی مانند علم و حکمت و عدالت خدا را باور داشته باشیم نه این که فقط بر زبانمان جاری باشد خواهیم پذیرفت که خداوند متعال کاملا حکیمانه این قوانین را وضع نموده است. 4. درست است که نوع دختران در این سن از نوع پسران از نظر جسمی ضعیف تر هستند اما دختران از سایر جهات مانند رشد عقلی و روانی از پسران جلوتر هستند و همین که خداوند آنان را مکلف به این دستورات کرده است نشان از زودتر بودن بلوغ آنان دارد. 5. گاهی انسان ضعف جسمی دارد و یا در اثر روزه داری دچار ضعف می شود اما در عوض این ضعف جسمانی روح او قوی می شود و ارزش دارد که انسان ضعف جسمانی را تحمل کند تا روحش قوی شود. خداوند متعال هم با توجه به ساختار وجودی زنان و زودتر آماده شدن دختران برای قبول مسوولیت های زندگی از این طریق خواسته که دارای روح قوی بشوند و این لطفی از سوی خداوند در حق دختران است. 6. پدر و مادر گرامی این که دختر من ضعیف است و به دلیل ضعف جسمانی بخواهید او را از روزه گرفتن منع کنید علاوه بر این در پیشگاه خداوند متعال باید پاسخگو باشید جلو بهره مندی فرزند خود را از معنویت و رشد گرفته اید. آیا شما بهتر از خدا که خالق اوست می دانید که روزه برای دختر 9 ساله ضرر دارد؟ آیا شما مهربانتر از خدا نسبت به دخترتان هستید؟ آیا شما از حکمت های کارهای خداوند بیشتر از او می دانید که او این نعمت را به شما بخشیده و الان کاسه داغتر از آش شده اید؟ ادامه دارد👇👇👇
7. مقام معظم رهبری درباره روزه شخصی که ضعف جسمانی دارد و یا به دلیل روزه گرفتن دچار ضعف جسمانی می شود می فرمایند: « انسان نمی‌تواند به خاطر ضعف روزه را بخورد، ولی اگر به قدری ضعف پیدا کند که تحمل آن بسیار مشکل شود می‌تواند روزه را بخورد، و همچنین اگر برای او ضرر یا خوف ضرر داشته باشد، بنابراین دخترانی که به سن بلوغ - که بنا به نظر مشهور همان تکمیل نه سال قمری است - می‌رسند واجب است روزه بگیرند و ترک آن به صرف دشواری، ضعف جسمانی و مانند آن جایز نیست. بلی اگر برای آنها ضرر داشته و تحمل آن برای ایشان همراه مشقت زیاد باشد می‌توانند افطار کنند». (پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری به آدرس https://farsi.khamenei.ir ) جمع بندی بیاییم خدا را باور کنیم و باور کنیم که خداوند، حکیم، عالم و عادل است و هیچ وقت در حق بندگان مرتکب ظلم نمی شود که اگر این امر را باور کردیم در مقابل دستور خداوند که منطبق بر فطرت زن و مرد و دختر و پسر است مقاومت نخواهیم کرد و سرِ تعظیم فرود خواهیم آورد. حتی اگر فلسفه این کار را هم ندانیم که چرا خداوند به دختر 9 ساله دستور وجوب روزه داده و به پسر 14 ساله وجوب روزه را نداده خواهیم گفت حتما این کار حکمتی دارد که من از آن بی خبرم. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه ششم: خدا و سختی های روزه داری سوال: چرا خدا خوشش میاد به بندگانش سختی بده و دستور داده از اذان صبح تا اذان مغرب بندگانش چیزی نخورند؟ چرا خدا این قدر به بندگانش سخت می گیره؟ پاسخ 1. هر حکم و دستوری که خداوند برای انسان در نظر گرفته در جهت رشد و تعالی خودِ انسان وضع شده وگرنه روزه گرفتن و نگرفتن ما هیچ تاثیری در کبریایی خداوند ندارد. گرجمله کائنات کافر گردند بردامن کبریایش ننشیند گرد 2. انسان دارای دو بعد مادی و معنوی است که بعد معنوی و روحی بعد حقیقی وجود انسان است و اگر انسان بخواهد این بعد وجودی او رشد و تعالی داشته باشد چاره ای ندارد جز این که خواست های غریزی و نفسانی خود را محدود کند و هر دستوری که خداوند در شریعت نازل کرده از جمله روزه گرفتن و سختی دادن به جسم در جهت رشد و تعالی بعد ملکوتی وجود انسان وضع شده است. 3. سختی دادن خداوند به بندگان با انجام تکالیف شرعی مانند نماز و روزه مثل سختی دادن یک معلم به دانش آموز می باشد که به دانش آموز خود می گوید اگر می خواهی فلان رشد علمی را داشته باشی باید برای رسیدن به هدف از خیلی خواسته های مادی مثل خواب و خوراک و تفریحات زیادی بگذری تا بتوانی به نتیجه برسی و یا مثل سختی دادن یک مربی ورزشی به ورزشکار می باشد که بدون سختی و ریاضت جسم امکان ساخته شدن و آمادگی جسمانی وجود ندارد. حال خداوند متعال همین کار را با هدف رشد معنوی انسان انجام می دهد و با سختی دادن به جسم زمینه شکوفایی روح انسان را فراهم می کند. 4. در ورایات ما آثار بسیار ارزشمندی برای گرسنگی و تشنگی بیان شده که خداوند متعال به وسیله روزه داری انسان را از این آثار ارزشمند بهره مند می فرماید که به ذکر چند نمونه بسنده می شود: روایت اول: پیامبر خدا فرمود: «المعدة بیت کل داء، و الحمية راس کل دواء؛ معده خانه هر دردی است و پرهیز اساس هر درمانی است». روایت دوم: رسول خدا (ص) فرمودند: «صوموا تصحوا؛ روزه بگیرید تا سالم باشید» ( بحار الانوار، ج 96، ص 255) روایت سوم: پيغمبر- عليه السلام- فرمودند: «لا تميتوا القلب بكثرة الطّعام و الشّراب فانّ القلب كالزّرع يموت إذا كثر عليه الماء؛ قلب را با زیادی غذا و نوشیدن نمیرانید، زیرا قلب مانند کشت و زرع می ماند که اگر آب بر آن زیاد شود می میرد». روایت چهارم: ابن عباس- رضى الله عنه- روايت كرد كه پيغمبر- عليه الصلاة و السلام- فرمود: «لا يدخل ملكوت السّماء من ملأ بطنه؛ کسی که شکمش پر باشد به ملکوت آسمان وارد نمی شود»‏. روایت پنجم: گفتند: يا رسول الله، كدام كس از مردمان فاضل‏تر؟ فرمودند: «من قلّ طعمه و ضحكه و قنع و رضى بما يستر به عورته، کسی که غذا و خنده اش کم باشد و قانع و راضی باشد به آنچه به وسیله آن برهنگی اش را می پوشاند» (تنبيه الخواطر : 1/100) دقت در روایات فوق چند نکته را روشن می کند: - عامل بسياري از بيماري ها پرخوري است. - بزرگترين مانع پيشرفت معنوي بشر اشتغال به خوردن، آشاميدن و لذائذ جنسي است. البته به صورت معتدل استفاده از این نعمت ها اشکال ندارد. - کم خوری سبب سلامت جسم است. - پرخوری قلب را می میراند. - پرخوری مانع از دیدن ملکوت آسمان ها و زمین می شود. ادامه دارد👇👇👇
علمای اخلاق هم به تاسی از آیات و روایات در بیان فائده های کم خوری و آفات سیری و پرخوری نکاتی را ذکر کرده اند که فهرست وار اشاره می شود: فايده اول صفاى دل و افروختگى خاطر و نفاذ بصيرت. چه سيرى بلادت(كودني)آرد و دل را كور گرداند و بخار بسيار به دماغ رساند، چنانكه در مستى باشد، تا به حدى كه معادن انديشه را در گيرد، و دل به سبب آن از نفاذ فكرت و زودى دريافت گران شود ، بلکه كودك چون بسيار خورد، حفظ او باطل شود و ذهن او فاسد گردد و فهم و ادراك او كندى پذيرد. پيغامبر(ع)فرمود: «من اجاع بطنه،عظمت فكرته و فطن قلبه‏؛ کسی که شکمش را گرسنگی دهد، فکرش بزرگ و قلبش زیرک و بصیر می شود». لقمان پسر خود را گفت: اى پسر، چون معده پر شود، فكرت بميرد و حكمت كند شود و اندامها از عبادت كاهلى نمايد. بو يزيد [بسطامى‏] گفت: گرسنگى أبر است، و چون بنده گرسنه شود، دل حكمت بارد. فايده دوم رقّت دل و صفاى آن، صفايى كه بدان مستعد آن شود كه لذت مناجات دريابد و از ذكر اثر پذيرد. فايده سوم شكستگى و خوارى است، و زوال [سرمستى و] شادى و انباردگى، كه آن آغاز بى‏فرمانى و غفلت است از خداى- عز و جل- و نفس به هيچ چيزى چنان شكسته و خوار نشود كه به گرسنگى‏. فايده چهارم آن كه بلا و عذاب خداى فراموش نكند، و نه اهل بلا را، چه سير را از گرسنگان و گرسنگى ياد نيايد. فايده پنجم و آن از فايده‏هاى بزرگ است، شكستن شهوت همه معصيتهاست، و مستولى شدن بر نفس اماره به بدى، چه منشأ همه معصيتها شهوت و قوّت است، و ماده قوّت و شهوت هر آينه طعام است، پس تقليل آن همه شهوتها و قوّتها را ضعيف كند. فايده ششم دفع خواب است و پيوسته بيدار بودن‏. فايده هفتم آسان شدن مواظبت بر عبادت‏. فايده هشتم در كم خوردن صحت تن است و دفع بيماريها و آمده است كه هارون الرشيد چهار طبيب را جمع كرد: هندى و رومى و عراقى و سوادى و گفت: هر يكى را از شما بايد كه دارويى را كه در او هيچ دردى نيست تعيين كنيد. هندى گفت: دارويى كه در او هيچ درد نيست نزديك من هليله سياه است. رومى گفت: سپندان سفيد است. عراقى گفت: آب گرم است. سوادى گفت- و بصارت بيش از ايشان داشت: هليله معده را درشت كند، و سپندان تنك، و آب گرم سست، و اين هر سه درد است. گفتند تو چه مى‏گويى؟ گفت: دارويى كه در آن دردى نيست نزديك من آن است كه نخورى تا اشتها صادق نشود، و دست از طعام بدارى و هنوز اشتها باقى بود. آن هر سه تصديق نمودند. فايده نهم سبكى مئونت است‏. فايده دهم آن كه ايثار تواند كرد و صدقه تواند داد ايتام و مساكين را بدانچه از طعام فاضل آيد.(ترجمه احياء علوم الدين غزالي،ج3، ص178) جمع بندی با توجه به این همه آثار ارزشمندی که برای کم خوری و آفات زیانبار پرخوری آیا عاقلانه نیست که انسان در پی اجرای فرمان خداوند بر آید و باور کند هر چه را خداوند برای او وضع کرده در جهت رشد و صلاح او بوده است؟ آیا می شود گفت خداوند دوست دارد به بندگانش سخت بگیرد و آیا می توان گفت خدا خوشش می آید که بندگانش را اذیت کند؟ آیا واقعا این نوع دستورات اذیت کردن است؟ اگر این دستورات اذیت کردن است به نظر ما اذیت کردنی است که ما قدر آن را نمی دانیم در واقع این کار خداوند لطف خداوند در حق بندگان است و هرگز به معنای اذیت کردن آنان نیست. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه هفتم: خوش به حال روزه خواران مقدمه بعضی وقت ها روزه داران در فضای اجتماع کسانی را مشاهده می کنند که تظاهر به روزه خواری می کنند و ظاهرا وضع خوبی هم دارند و همین سبب این سوال می شود که خوش به حالشون چقدر راحت هستند، روزه هم که نمی گیرند و لذت دنیا را هم می برند. به نظر شما آیا این تصور ما از راحتی و آرامش روزه خواران صحیح است؟ جهت راهنمایی نکاتی تقدیم می گردد. 1. چرا نمی گویید خوش به حال خودم که به دستور خداوند متعال گوش دادم و بنده مطیع او شدم و خودم را از بندگی غیر خدا رهانیدم و به دامن شرک و کفر گرفتار نشدم. 2. هر انسانی که عمدا روزه خواری می کند و به این کار افتخار هم می کند گرچه ممکن است در ظاهر شادی هم بکند اما حقیقت مطلب این است که در جهنم به سر می برد گرچه ممکن است در شرایط حال حاضر عذاب جهنم را درک نکند. به تعبیر قرآن کریم جهنم کافران را احاطه دارد (توبه، 49). 3. انسانی که خدا را شناخته و حقیقت دستورات دین را درک کرده وقتی حال و روز چنین افرادی را می بیند به حال آنان افسوس می خورد که چرا اینان بندگی خدا را رها کرده و برای رسیدن بهره های زود گذر مادی آرامش دنیایی خود را تباه و عذاب آخرت را هم برای خود خریده اند. 4. انسانی که با خدا قطع ارتباط می کند ممکن است به دلیل تلاش خود در دنیا به آسایش برسد، اما مطمئن باشید که هیچ وقت آرامش را تجربه نخواهد کرد؛ چرا که آرامش فقط با اتصال به مبدا هستی امکان پذیر است، پس انسان های بی خدا نه در دنیا آرامش دارند و نه در آخرت از نعمت های اخروی استفاده خواهند کرد، ولی انسان های وصل به خدا به دلیل تعبد و اطاعت پذیری از خداوند هم در دنیا آرامش دارند و هم در آخرت از نعمت های جاودان الهی استفاده خواهند کرد. این تصور که دنیا پرستان بیش از مومنان از دنیا بهره می گیرند متاسفانه تصور اشتباهی است. امام علی علیه السلام می فرمایند: «بدانيد اى بندگان خدا كه پرهيزكاران هم از دنياى زودگذر بهره گرفتند و هم از سراى آخرت، با اهل دنيا در دنيايشان شركت جستند؛ در حالى كه با اهل دنيا در آخرت [تاريك] آنها شراكت نكردند» (نهج البلاغه، نامه 27) مومنان هم دنیای بهتر و هم آخرت بهتری دارند مشروط به این که ایمان باور قلبی باشد نه فقط گفتار زبانی. اگر ایمان در قلب انسان جایگزین شود حاضر نیست آن را با تمام دنیا عوض کند؛ یعنی ایمان خود را بدهد و در عوض تمام دنیا مالِ او باشد. جمع بندی قدر این نعمت که بندگی خدا را می کنیم بدانیم و افسوس بخوریم به حال کسانی که در ملا عام روزه خواری می کنند در واقع این افراد در جهنمی زندگی می کنند که خودشان خبر ندارند. امروزه بسیاری از بیماریهای روانی، اختلالات، افسردگی و اضطراب مربوط به زندگی هایی است که از خداوند فاصله گرفتند و امروزه روانشناسان غربی به درمانگری معنویت گرا روی آورده اند چرا که فهمیده اند درمان دردهای بشر فقط با روی آوردن به معنویت امکان پذیر است. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه نهم: درجات و مراتب روزه سوال: آیا روزه واقعی همین است که انسان از خوردن و آشامیدن و کارهایی که روزه را باطل می کند خودداری کند و یا غیر از این امور از کارهای دیگر هم باید خودداری کند؟ مثلا به نامحرم نگاه نکند، غیبت نکند و...؟ پاسخ روزه هم به مانند سایر عبادات درجات و مراتبی دارد که در ادامه تبیین می شود: - مرتبه و درجه اول روزه این است که انسان کارهایی را که گفته اند سبب بطلان روزه می شود انجام ندهد مانند خوردن و آشامیدن، رساندن غبار غلیظ به حلق، باقی ماندن بر جنابت تا اذان صبح، آمیزش و...که این حداقل روزه داری و انجام وظیفه و قبولی حداقل نمره در روزه داری است. - مرتبه و درجه بالاتر روزه این است که علاوه بر رعایت نکات قبل اعضا و جوارح خود را از گناه باز دارد مثل این که غیبت نکند، تهمت نزند، به نامحرم نگاه نکندو... حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها می فرمایند: «به چه کار می آید روزه ای که روزه دار زبان و گوش و چشم و اعضا و جوارح خود را از گناه حفظ نکرده باشد؟» (بحار الانوار، ج93، ص295). در وصیت امام صادق علیه السلام آمده که فرمودند: «هرگاه روزه داری، باید که روزه دارد گوش و چشم و مو و پوست و جمیع اعضای تو یعنی از محرمات بلکه از مکروهات» (ر: ک: مفاتیح الجنان، فضیلت ماه مبارک رمضان). - مرتبه بالاتر روزه این است که علاوه بر رعایت دو مرتبه قبل انسان تلاش کند که فکر گناه هم نکند و قلب انسان هم از معصیت و خطا دور باشد که رسیدن به این درجه از روزه زحمت زیاد می خواهد. در فرمایشات حضرت امیر علیه السلام آمده است که :« روزه قلب و خودداری از فکرِ گناه، بالاتر و برتر از روزه زبان است و روزه زبان بالاتر و برتر از روزه شکم است» (غررالحکم و دررالکلم، ص423). جمع بندی روزه دار باید سعی و تلاشش این باشد که در مرتبه اول روزه داری متوقف نشود بلکه با کسب تقوی و پاک کردن درون از آلودگی ها و حفظ اعضا و جوارح سعی کند از این ماه مهمانی خداوند به بهترین وجه استفاده کند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه دهم: غیبت کردن و روزه داری سوال: آیا غیبت کردن در ماه مبارک رمضان سبب بطلان روزه می شود؟ پاسخ غیبت کردن روزه را باطل نمی کند و کسی که غیبت کرده نمی تواند روزه خود را افطار کند چرا که از نظر فقهی غیبت جزء مبطلات روزه نیست. اما کسی که غیبت می کند ارزش و اعتبار روزه خود را به حداقل می رساند. در واقع باطن و حقیقت غیبت در قرآن خوردن گوشت برادر مرده خودِ شخص است. خداوند متعال در این باره می فرماید: «... وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا، أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوه؛ غیبت یکدیگر روا مدارید، هیچ یک از شما آیا دوست می‌دارد که گوشت برادر مرده خود را خورد؟ البته کراهت و نفرت از آن دارید (پس بدانید که مثل غیبت مؤمن به حقیقت همین است)» (حجرات ، 12). به این روایت توجه کنید: «در خبر است كه در عهد پيامبر- عليه السلام- دو زن روزه داشتند، و در آخر روز از گرسنگى و تشنگى چنان شدند كه در بيم هلاك بودند، از پيامبر- عليه السلام- در گشادن روزه دستورى خواستند، قدحي بر ايشان فرستاد تا آن چه خورده‏اند در آن قى كنند، از گلوى هر يكى خونى تازه و گوشتى خام بر آمد، و مردمان از آن متعجب شدند، و پيامبر- عليه السلام- فرمود: «هاتان صامتا عمّا احلّ الله لهما و أفطرتا على ما حرّم الله عليهما قعدت إحداهما على الأخرى فجعلتا تغتابان النّاس فهذا ما اكلتا من لحومهم؛ این دو روزه گرفتند از آنچه خداوند برایشان حلال کرده بود و افطار کردند بر آنچه خداوند برایشان حرام کرده بود، یکی از این دو نزد دیگری نشست و شروع به غیبت از مردم کردند، پس این آن چیزیست که از گوشت های آنان خوردند» (ترجمه احیاء العلوم غزالی، ج1، ص514). یادمان باشد که هر عمل خوب و بد ما علاوه بر صورت دنیایی یک صورت ملکوتی دارد که هم قرآن و هم روایات صورت ملکوتی اعمال ما را تایید می کنند، گرچه بسیاری از ما تا زمانی که در دنیا هستیم توان مشاهده ملکوت اعمال خود را نداریم ولی با ورود به عالم برزخ همه این حقایق به ما نشان داده خواهد شد. البته تاکید می شود که غیبت روزه فقهی را باطل نمی کند و شخص غیبت کننده مجاز نیست که روزه خود را با غیبت کردن افطار کند و همان طور که گفته شد روزه فقط امساک از خوردن و آشامیدن نیست، بلکه انسان باید سعی کند اعضا و جوارح خود را از گناه باز دارد و حتی بهتر این که فکر گناه و معصیت هم نکند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه یازدهم: روزه در نهج البلاغه سوال: آیا در کتاب شریف نهج البلاغه هم امام علی علیه السلام به موضوع روزه داری اشاراتی داشته اند؟ پاسخ در چند مورد امام علیه السلام به موضوع روزه داری اشاره فرموده اند که بیشتر توجه دادن روزه دار به آثار و یا فلسفه روزه داری هست که در ادامه اشاره می شود. 1. در خطبه 110 اموری را به عنوان بهترین وسیله های توسل ذکر می نمایند از جمله ایمان به خدا و رسولش، جهاد در راه خدا، نماز و زکات و درباره روزه می فرمایند: «روزه ماه رمضان سپری در برابر عذاب الهی است». کسی که به روزه متوسل می شود یا سایر آنچه امام فرموده اند در واقع خودش را از عذاب الهی مصون نگه می دارد. این عذاب هم می تواند عذاب دنیوی باشد مثل فشارهای روحی روانی و هم عذاب اخروی و روزه سپری در برابر هر دو دسته از عذاب ها می تواند باشد. 2. در خطبه 192 معروف به خطبه قاصعه با اشاره به عباداتی مانند نماز و زکات و روزه به آثار ارزشمند روزه داری اشاره می کنند و می فرمایند: «خداوند بندگان مؤمن خود را از دامهاى شيطان نگه مى دارد، به نمازها و زكاتها و مجاهدتها در گرفتن روزه در روزهايى كه واجب است، تا جسمشان آرامش يابد و در ديدگانشان خشوع آشكار شود و در نفسهاشان فروتنى پديد آيد. و آتش شهوت در دلهاشان فروكش كند و كبر و نخوت از آنان دور شود. زيرا در نماز است كه به تواضع چهره هاى نيكو به خاك مى آلايند و براى اظهار کوچکی، اعضا و جوارح بر زمين مى سايند و شكمها در روزه دارى، از روى خضوع، به پشت مى چسبند. و در زكات است كه ثمرات زمين و غير آن به مستمندان و مسكينان داده مى شود. بنگريد، كه در اين كارها چه فوايدى نهفته است، از سركوبى كبر و غرور، آن گاه كه تازه سر بر مى دارد و دفع خودپسندى آن گاه كه تازه مجال ظهور مى يابد(نهج البلاغه، خ 192). ملاحظه می فرمایید که حضرت علی علیه السلام کسب آرامش های روحی روانی و برطرف کردن رذایل اخلاقی مانند کبر و غرور و خودپسندی را از آثار ارزشمند روزه داری بر می شمارند. 3. در بخشی ازحکمت 136 می فرمایند: «برای هر چیز زکاتی است و زکات بدن روزه داری است». خصوصیت زکات رشد دهندگی است، خصوصیت زکات این است که پاکیزه می کند، بنابراین انسان با روزه داری سبب رشد معنوی و پاک شدن قلب خود از رذائل می شود. ادامه دارد👇👇👇
4. در حکمت 145 درباره توجه دادن انسان به درجات و مراتب بالاتر روزه داری می فرمایند: «چه بسیار روزه داری که از روزه داریش جز گرسنگی و تشنگی نصیب او نمی شود و چه بسیار شب زنده داری که از شب زنده داریش جز بیدار خوابی و رنج نصیب او نخواهد شد...». در این کلام هم امام علیه السلام می خواهند انسان را توجه دهند که در مرتبه اول روزه داری نماند و بتواند درجات بالاتر روزه داری را به دست آورد و به عبارتی معرفت خود را نسبت به روزه داری افزایش دهد. 5. در حکمت 252 هم امام درباره فلسفه روزه داری می فرمایند که «خداوند روزه را واجب کرد برای امتحان و آزمایش اخلاص مردم» در واقع روزه داری بهترین وسیله برای تمرین اخلاص است؛ یعنی در جایی که هیچ کس نیست حضور خدا را می بینم و خالصانه فقط برای خدا کارم را انجام می دهم. شاید هم دلیلش این باشد که سایر عبادات یک نمود ظاهری دارد ولی روزه دار اگر خودش نگوید که روزه هستم نشانه ای بر روزه دار بودن او وجود ندارد خصوصا این موضوع درباره روزه های مستحبی نمود بیشتری دارد که افرادی خالصانه روزه می گیرند و هیچکس هم خبر نمی شود که این اینان روزه داشته اند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي