eitaa logo
معارف اسلامی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
524 دنبال‌کننده
234 عکس
28 ویدیو
2 فایل
این کانال با هدف تبیین معارف قرآن،نهج البلاغه،روایات و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی (اعتقادی، اخلاقی، قرآنی و...) راه اندازی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه بیست و چهارم: شب قدر و مقدرات انسان سوال: اگر شب قدر مقدرات انسان تقدیر می شود پس چه فرقی می کند انسان تلاش بکند یا نکند؟ مجبور است مطابق مقدرات الهی عمل کند؟ پاسخ 1. عدم درک صحیح از معنای قضا و قدر سبب شده انسان تصور کند که در سرنوشت خود اثرگذار نیست در حالی که قضا و قدر الهی از مجرای اراده و اختیار انسان محقق می شود. انسان در شب قدر می تواند با دعا کردن و درخواست از خداوند بهترین مقدرات را برای خودش رقم بزند. 2. قضا و قدر الهی به معنای فراهم کردن اسباب و وسایلی است که از طریق اراده انسان در طول یک سال شکل می گیرد. مثلا انسان در طول این یکسال گناه می کند و قضا و قدر الهی اسباب سقوط او را فراهم می کند که ناشی از سوء اختیار خودش است و یا کار نیک انجام می دهد و قضا و قدر الهی همسو با کار نیک او در جهت رشد معنوی او محقق می شود. به عبارتی خداوند چنان نظام متقن و علت و معلولی را در عالم حاکم کرده که هر گفتار و رفتار ما انسان ها که از اختیار یا سوء اختیار خودمان نشات می گیرد آثار خاص خود را بجا خواهد گذاشت و چون خداوند مشیت این امور را به عهده دارد از این جهت به او انتساب پیدا می کند. 3. خداوند انسان را موجودی مختار خلق کرده و اختیار هم از مصادیق قضا و قدر الهی است. خداوند از انسان خواسته که در شب های قدر با اختیار خود بهترین مقدرات را از او بخواهد. منتهی همان طور که گفته شد بهترین مقدرات از طریق اراده انسان صورت می گیرد. تا انسان در این زمینه قدمی برندارد نباید انتظار داشته باشد که بهترین مقدرات برای او صورت بگیرد. مثلا دانش آموزی به جای درس خواندن و تلاش فقط در شب قدر دعا کند که خدایا من در فلان رشته و بهترین دانشگاه قبول شوم بدون تلاش چنین امری محقق نخواهد شد. به بیان دیگر مقدرات انسان بستگی به تلاش اختیاری انسان دارد. «تقدیر الهى در شب قدر به وسیله فرشتگان و بر طبق شایستگی افراد، و میزان ایمان عملشان تعیین می شود. یعنى براى هر كس آن چیزی را مقدّر مى كنند كه شایسته آن است؛ یا به تعبیری دیگر، زمینه هایش از ناحیه خود او فراهم شده است و این نه تنها منافاتى با اختیار ندارد، بلكه تاكیدى بر آن است (تفسیر نمونه، ج27، ص 187). 4. نظام اسباب و مسببات در عالم یک نظام طولی است که برای انجام یک کار هم ابزار لازم دارد و هم اراده انسان و هم مشیت خداوند و بدون مشیت خداوند هیچ اتفاقی نمی افتد و مشیت خداوند بالاتر از اراده انسان است. پس گاهی ممکن است انسان اراده بکند ولی خداوند صلاحِ بنده را چیز دیگری مقدر فرموده باشد که از آن تعبیر به حکمت خداوند می شود. 5. خداوند عالم السر والخفیات است و می داند که بندگانش در طول عمرشان با اختیار خود چه کارهایی را انجام خواهند داد و چه خواسته هایی دارند و در جهت آن تلاش خواهند کرد. در وواقع مقدرات انسان در شب قدر بر مبنای تفکر انسان و رفتار او تعیین می شود. پس اگر گفته می شود شب قدر شب تقدیر برای انسان است، این تقدیر بر اساس افکار و رفتار خودِ انسان شکل می گیرد و چون انسان مختار است می تواند بهترین افکار و رفتار را برای خود رقم بزند. جمع بندی تعیین مقدرات یکساله انسان در شب قدر بی حساب و گتره ای نیست بلکه از مجرای اراده و اختیار انسان می گذرد و چون خداوند عالم است و می داند که در طول یکسال آینده بندگانش چه کارهایی را انجام خواهند داد بر اساس افعال بندگان همان را برایشان تقدیر می کند. لطف خداوند آن قدر زیاد است که اگر بنده ای تصمیم به انجام کار زشتی گرفته و بعد از انجام آن پشیمان شده خداوند هم تقدیر خود را بر اساس همان پشییمانی و رفتار جدید عوض می کند. به عبارتی بعضی از تقدیرات انسان در لوح محفوظ است که قابل تغییر نیست و برخی دیگر در لوح محو و اثبات است که قابل تغییر است. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه بیست و یکم: شیوه صحیح قرآن به سر گرفتن سوال: در فضای مجازی متنی به نقل از علامه حسن زاده آملی پخش شده که ایشان کیفیت خاصی را برای قرآن به سر گرفتن در کتاب هزار و یک نکته نقل کرده اند. متن نقل شده به این صورت است «در آن بخش از دعا که قرآن ها را برابر چهره می گیرند،قرآن را به شکل استخاره باز کرده و روبروی چهره می گیریم. آنجا هم که بنا است قرآن بر سر گذاشته شود بدون این که صفحه باز شده تغییر کند آن را روی سر قرار دهید. به این شکل که قرآن به شکل باز شده و رو به بالا باشد. یعنی صفحات و نوشته ها رو به آسمان و جلد قرآن روی سر قرار می گیرد. بعد از برداشتن قرآن از سر آن صفحه را علامت گذارده یا شماره صفحه را حفظ کنید تا سر فرصت مطالعه کنید. آنچه در این ۲ صفحه به دست شما رسیده، تقدیری است که در شب قدر مقدر شده. یعنی خوانشی است بر احوالات شما در سالی که پیش رو دارید. اینگونه است که آن چه در شب قدر نازل می شود سرنوشت یک ساله را معین می کند. خوشا به حال آنانی که در این چند شب، هر شبشان صفحه ای روشن تر و پسندیده تر از شب قبل دارد. منبع: هزار و یک نکته حضرت علامه حسن حسن زاده آملی» سوال این است که آیا چنین چیزی را علامه نقل کرده اند و اگر درست است چه توجیهی دارد؟ پاسخ: 1. چنین مطلبی در کتاب علامه وجود ندارد پس انتساب این مطلب به جناب علامه دروغ محض است و دشمنان خوب فهمیده اند که برای انحراف افکار عمومی باید سخن خود را مستند به کلام بزرگانی مانند علامه کنند تا مورد قبول افکار عمومی قرار گیرد. پس هر مطلبی را شنیدیم صرف انتساب آن به یک شخص مهم نباید سبب تلقی به قبول شود. همچنان که در دوره پیامبر هم آن قدر دروغ به پیامبر بستند که پیامبر هشدار داده فرمودند: « هر کس به عمد بر من دروغ ببندد باید جایگاه خودش را در جهنم ببیند» (من لا یحضره الفقیه، ج4، ص364). 2. در این کتاب تنها از بسر گرفتن قرآن در نکته ۴۹۰ صحبت شده که برخلاف متن شایعه که به ظواهر توجه دارد، مخاطب را دعوت به توجه و حضور قلب می نماید! “در لیالى قدر قرآن به دل کن، نه فقط قرآن به سر، که اولى جوهر ذات تو گردد و دومى خارج از گوهر تو است (ر.ک: http://shayeaat.ir/post/606/) 3. شیوه صحیح قرآن به سر - که برگرفته از سیره ائمه علیهم السلام است - همان است که در کتاب شریف مفاتیح الجنان ذکر شده و سیره علما در طول دوران های متعدد بوده است. 4. دقت کنیم هر مطلبی را در فضای مجازی دریافت کردیم ابتدا از صحت آن آگاه شویم و آن گاه برای دیگران ارسال کنیم تا به طور ناخواسته مرتکب گناه نشویم. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه بیست و سوم: نماز جمعه آخر ماه مبارک رمضان از پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) حدیثی را دیدم که در آن نمازی روایت شده بود که زمان آن جمعه آخر ماه رمضان بود و نوشته شده بود که اگر هر کس آن را بجا بیاورد تمام نمازهای قضایش اگر چه نماز قضای والدین باشد ادا می شود. آیا این حدیث صحت دارد و آیا انجام آن به جای نمازهای قضا کفایت می کند؟ در پاسخ به این پرسش به مطالب ذیل توجه نمایید: مقدمه براي اين كه ميزان اعتبار يك روايت مشخص شود آن روايت را بايد از چند جهت بررسي كرد. ابتدا بررسي سندي و بعد بررسي متني در بررسي سند اولا بايد معلوم شود كه چه شخص يا اشخاصي اين روايت را نقل كرده اند و به عبارتي زنجيره بيان حديث تا پيامبر چه كساني هستند؟ آيا مي شود به اينان اعتماد كرد و يا خير؟ كه علم رجال عهده دار اين امر است. ثانيا بايد كيفيت سند از جهت مسند يا مرسل بودن و... بررسي شود كه علم درايه عهده دار آن هست. به طور مثال اگر حديث سند نداشته باشد و به اصطلاح مرسل باشد كه قابل اعتنا نيست مگر اين كه مرسل بودن حديث دليل خاص خود را داشته باشد و اگر مسند و داراي سلسله سند باشد خود به صحيح، حسن، موثق و ضعيف تقسيم مي شود. در مرحله دوم و بعد از اطمينان از بررسي سند حديث نوبت به بررسي محتواي حديث مي رسد كه باز در اين بخش هم بايد حديث در تعارض با آيات قرآن، روايات قطعي الصدور و عقل برهاني يا مصباحي و يا فطري نباشد. نباشد. بعد از ذكر اين مقدمه چند نكته ذكر مي گردد: الف) بررسي سندي حديث 1. اولا چنين روايتي در منابع معتبر شيعي وجود ندارد (به نقل از مركز ملي پاسخگويي به سوالات ديني) 2. وقتي در منابع معتبر يافت نشده نشان مي دهد كه اين حديث از نظر علم رجال و درايه داراي اشكال است. در عين حال براي اين كه مطمئن شويم نياز به بررسي متني هم داريم و نبايد به صرف ضعف در سند يك روايت را رد كرد. ب) بررسي متني حديث 1. از نگاه قرآن كريم نماز واجب شرعي است كه هر انساني مكلف است در وقت هاي پنجگانه آن را بجا آورد و اين روايت در تعارض با فرمايش خداوند متعال است. 2. از منظر روايات هيچ گاه مستحبات نمي تواند جاي واجبات را پركند، به تعبير مولايمان حضرت علي (ع): «لا قربه بالنوافل اذا اضرت بالفرائض؛ هيچ نزديكي به مستحبات نيست وقتي به واجبات ضرر مي رساند» يعني انجام مستحبات زماني ارزش دارد كه انسان واجباتش را انجام داده باشد وگرنه انجام مستحبات بدون انجام واجبات انسان را به سعادت نمي رساند. 3. از نظر حکم شرعی و فتوای فقهای اسلام نماز قضا تنها با خواندن و به جا آوردنش از ذمه انسان ساقط می گردد و هیچ راه و وسیله دیگری برای اسقاط این تکلیف وجود ندارد و روایات صحیح فراوانی بر این امر دلالت دارد. روایات متعددی دلالت بر «وجوب قضاء ما فات کما فات» (شیخ حر عاملی، وسائل الشیعه، مؤسسه آل البیت، سال ۱۴۰۹ هـ.ق، ج‏۸، ص 268) دارد؛ یعنی قضاء نمازی که فوت شده و از دست رفته، باید همانگونه که از دست رفته باشد. اگر ۲ رکعت بود ۲ رکعت، اگر شکسته بوده شکسته و .... بنابراین هیچ چیزی جز بجا آوردن نمازهای قضا شده نمی‌تواند جایگزین آن شود. 4. عقل مصباحي و برهاني قبول نمي كند كه يك انسان همه عمر در دوري از خدا سپري كند و با يك عبادت مختصر تمام آن تكاليفي كه بر عهده اش بوده است ساقط شود. آيا عدالت و حكمت خدا با چنين رواياتي زير سوال نمي رود؟ انساني كه هشتاد سال كمتر و بيشتر واجباتش را انجام داده با انساني كه در يك ساعت همه نمازهاي قضا را بجا آورده باشند كه يكي نيستند. ادامه دارد
5. اگر روایتی بر خلاف این حکم مسلم و قطعی وجود داشته باشد در تعارض با این روایات متعدد و صحیح است و در برابر آنها نمی تواند ایستادگی کند و به اصطلاح علمای علم اصول ساقط می گردد و قابل اعتنا و توجه نیست. در این گونه موارد باید روایت مخالف را کنار گذاشت و یا به گونه ای که با اصول و ملاک های شناخته شده دینی هماهنگ باشد توجیه کرد. 6. بر فرض صحت سند، منظور این است که ثواب نمازهای مستحبي قضا شده را دارد، مثل نمازهاي نافله كه مستحب هستند و انسان نتوانسته آن ها را بجا آورد حال اگر اين نماز را بخواند خداوند با اين نماز ثواب آن نافله هاي قضا شده را به او مي دهد. يا مثلا در روايات آمده كه روزه فلان روز ثواب شصت سال روزه را دارد. معناي روايت آن نيست كه كسي بگويد آن روز را روزه مي گيرم و شصت سال روزه نمي گيرم. يا كسي شصت سال روزه نگيرد و بعد همان يك روز را روزه بگيرد. نه چنين نيست شصت سال روزه مستجبي نمي تواند جاي يك روز واجب را پر كند. كه در اين صورت در دسته روايات من بلغ قرار مي گيرد. البته اين نكته آخري در خوش بينانه ترين حالت نسبت به اين روايت است كه خواسته باشيم تمام جوانب احتياط را رعايت كرده و براي يك روايت توجيهي بيابيم كه آن را رد نكرده باشيم. ولي به نظر مي رسد كساني كه چنين رواياتي را در فضاي مجازي مجازي منتشر مي كنند به دنبال اهداف ديگري هستند. نتيجه و جمع بندي: به نظر می‌رسد بيان اين نوع احاديث در فضاي مجازي به منظور تخریب باورها و ادا نشدن تکالیف مکلفان منتشر شده است. در واقع برای متزلزل کردن اعتقاد مردم نسبت به فریضه نماز است و افرادی با جعل و انتشار این نوع مطالب درصددند که از ارزش و اعتبار این امر مهم دینی بکاهند تا این امر در ذهن مردم نهادینه شود که اگر نماز نخواندی مهم نیست؛ چرا که در اوقاتی مخصوصی می‌توان همه آن‌ را یک جا بجا آورد و جبران کرد! جمع آوری و تالیف : دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه بیست و نهم: رمضان، قدس و فلسطین سوال: چرا باید از قدس و مردم فلسطین حمایت کنیم؟ این کار چه سودی به حال ما دارد؟ اصلا مسئله فلسطین چه ارتباطی با ما دارد؟ چرا باید با دهان روزه، سختی شرکت در راهپیمایی را هم تحمل کنیم؟ پاسخ 1. حمایت از مظلوم هم مورد تایید و هم مورد تایید نقل است و جمهوری اسلامی ایران از تمام آزادیخواهان جهان در هر نقطه ای که باشند حمایت می کند. 2. حمایت ویژه ما از مردم فلسطین به دلیل جایگاه قدس در دنیای کنونی و وجود غده سرطانی اسراییل است که ام الفساد قرن می باشد و نوعا هر چه توطئه علیه مسلمانان شکل می گیرد اسراییل در آن نقش دارد. 3. حمایت از مظلوم ریشه در ساختار فطری انسان دارد و حتی اگر دین هم آن را تایید نمی کرد، عقلِ انسان می فهمید که باید از مظلوم دفاع کند، همچنانکه اگر دقت کرده باشید بسیاری از افراد دیگر هم در جهان که ممکن است دین آسمانی هم نداشته باشند از مردم فلسطین دفاع می کنند. 4. حمایت از مظلوم علاوه بر تایید عقل مورد تاکید و تایید نقل هم می باشد. امام علی علیه السلام در آخرین سفارش و وصیت خود به امام مجتبی و امام حسین علیهما السلام می فرمایند: « دشمن ظالم و یاور مظلوم باشید» (نهج البلاغه، نامه 47) 5. اگر اسراییل بر قدس مسلط شود یک کانون استعماری در قلب جهان اسلام تشکیل خواهد شد و امنیت منطقه و حتی امنیت ما را به خطر خواهد انداخت. پس حمایت از قدس حمایت از امنیت خودمان هم هست. اگر با اسراییل در قدس نجنگیم باید با آنان در مرزهای جغرافیایی خودمان بجنگیم. پس حواسمان باشد که در دام نقشه دشمن نیفتیم. آمریکا و اسراییل برای منافع استعماری خودشان هزاران کیلومتر دورتر از کشور خودشان با مردم می جنگند و هیچ کس اعتراض نمی کند که شما اینجا چکار می کنید، آن گاه جمهوری اسلامی ایران برای امنیت خودش و منافع جهان اسلام با جبهه کفر می جنگد و متاسفانه عده ای از ما از روی نا آگاهی و یا مغرضانه به این موضوع اعتراض می کنیم. 6. قدس یک جریان است و فلسطین قبله اول ما مسلمانان است. اگر این جریان شکست بخورد در واقع اسلام شکست خورده است. 7. مگر می شود انسان مسلمان باشد و نسبت به عدالت طلبی و مبارزه با ظلم و ستم بی توجه باشد؟ 8. اگر با دهان روزه در راهپیمایی روز قدس شرکت می کنیم اولا هرچه عمل انسان سخت تر باشد پاداش بیشتری دارد، ثانیا روزه را به عنوان یک عمل عبادی در کنار یک عمل سیاسی قرار می دهیم، ثالثا با این عمل هم رضایت خدا و پیامبر و اهل بیت علیهم السلام را به دست می آوریم و هم موجبات خشم و غضب دشمنان دین را فراهم می کنیم که اجر و پاداش فراوانی خواهد داشت. جمع آوری و تالیف : دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه بیست و هفتم: 27 ماه مبارک رمضان شب قدر سوال: چرا در دعای روز ۲۷ رمضان آمده که خدایا مرا ازفضل شبهای قدر بهره مند بگردان، چرا در۱۹ ، یا ۲۱ ، یا۲۳ که به شب قدر نزدیک تر بوده نیاورده، دلیل خاصی داشته است؟ مثلا همون روز ۲۳ می گفت خدایا مرا از فضل قدر بهره مند بگردان. پاسخ 1. شب قدر در واقع یک شب بیشتر نیست گرچه روایات شیعه در این زمینه بیشتر در شب 19 و21 و 23 متمرکز شده است و بیشتر تاکید روی شب 23 است. ضمن این که عده ای هم جمع بین سه شب را بیان داشته اند. 2. «دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان با قطع نظر از سند آن هرگز دلالت ندارد که شب 27 ماه رمضان شب قدر باشد زیرا در آن چنین آمده است: «اللّهم ارزقنی فیه فضل لیله القدر» خدایا روزی کن مرا در آن فضیلت شب قدر را. آنچه خواسته شده است این است که ثواب شب قدر به دعا کننده عطا شود نه اینکه شب بیست و هفتم شب قدر است» (ر. ک: pasokhkade.blog.ir ) 3. در روایات ما هم برای شب 27 اعمالی ذکر شده است که نشان می دهد این شب هم به عنوان یکی از احتمالات شب قدر است، ولی هیچ غیر معصومی به طور قطع نتوانسته بگوید که کدام شب قطعا شب قدر است. حضرات معصومین هم به جهت مصالحی در پاسخ به این سوال شیعیان قطعی بودن یک شب خاص را بیان نداشته اند. در واقع خداوند شب قدر را در میان شب های سال پنهان داشته ولی همان طور که بیان شد قرائن نشان می دهد که شب قدر در ماه مبارک رمضان و یکی از شب های 19،21،23 است. 4. آیا معصوم حتما این دعا را مخصوص این روز نقل کرده اند و یا کسانی که چینش دعاهای روز ماه مبارک را داشته اند خودشان این دعا را برای این روز نقل کرده اند؟ به متن ذیل دقت فرمایید. «مرحوم حاج شيخ عباس قمي در مفاتيح الجنان اشاره مي كند در ترتيب دعاهاي روزانه ماه مبارك اختلاف است، و برخی ادعیه مقدم و برخي مؤخر شده است؛ ومرحوم كفعمي نيز آن را - با مختصري تفاوت - دعاي روز بيست ونهم آورده است ، با توجه به اين نكته پس وپيش شدن آن مشكلي ايجاد نمي كند، واز اين جهت داراي پيام خاصي نيست، اضافه بر آن مرجع (فيه) به معناي (در آن)، به ماه مبارك رمضان بر مي گردد نه به روز خاص، بنابر اين معناي دعا اينگونه مي شود كه خدايا، درك فضيلت شب قدر را در ماه رمضان روزي ام كن. به هر جهت مهم آن است که معانی فراز های دعا باز شود» (ر.ک: https://www.hawzahnews.com) 5. در نهایت اگر بپذیرم که این دعا از معصوم برای این روز هم نقل شده در مقابل دلایل بسیار دیگر که تاکید بر شب 21 یا 23 دارند، روایات شب 23 دارای مرجحات است و سیره علما هم بر همین منوال بوده است. بنابراین وجود یک دعا که از آن شب قدر بودن شب 27 هم اثبات نمی شود نمی تواند به تنهایی نشان دهنده شب قدر بودن شب 27 ماه مبارک باشد، گرچه این شب را هم به عنوان یک احتمال نمی توان از نظر دور داشت و چه خوبست که انسان به این شب هم توجه داشته باشد. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات ماه مبارک رمضان و روزه داری جلسه سی ام: رمضان و زکات فطره موضوع: پاسخ به سوالاتی درباره زکات فطره سوال: زکات فطره جنین چگونه است؟ پاسخ: کودک تا متولد نشده است زکات فطره ندارد. سوال: زکات فطره بر چه کسی واجب می شود؟ پاسخ: کسی که بالغ، عاقل باشد، فقیر نباشد، نان خور دیگری نباشد. (آموزش فقه، ص217) سوال: زکات فطره چه وقت واجب می شود و تا چه زمان باید آن را پرداخت کرد؟ پاسخ: شب عید فطر واجب می شود و بهتر است روز عید پرداخت شود و اگر نماز عید می خواند قبل از نماز عید بنا برااحتیاط واجب آن را بپردازد (همان، ص218). سوال: اگر شوهر به روزه و زکات فطره اعتقاد نداشته باشد تکلیف فطریه زن و فرزندان چه می شود؟ پاسخ: کسی که دیگری فطره او را باید بدهد واجب نیست فطره خود را بدهد هر چند آن دیگری فطره او را نپردازد(همان، ص218). مشهور گفته‌اند: اگر پدری زکات فطره را ندهد زن و فرزند لازم نیست فطره بدهند (https://www.hawzahnews.com) بنابراین زن و فرزند که واجب النفقه شوهر هستند اگر شوهر از پرداخت فطره امتناع می کند نیازی نیست فطریه بپردازند. سوال: فطره مهمان در چه صورت بر میزبان واجب می شود؟ پاسخ حجه الاسلام فلاح زاده درباره فطره میهمان که خیلی سؤال میشود - چون گفتیم کسی که نان‌خور دیگری است، زکات فطره بر خودش واجب نیست و آن میزبان یا کسی که خرجی او را میدهد زکات فطره‌اش را باید بدهد - میهمان اگر در حدی باشد که نان‌خور به حساب بیاید (مثلا شب عید آمده و پنج شب دیگر هم میخواهد بماند یا پنج شب است که آمده و شب عید هم هست یا فردی است که گهگاه خانه شماست، کسی از فامیل که گهگاهی به خانه شما می‌آید و شب عید هم آمده است که عرفاً میگویند که او نان‌خور شماست) بله زکات فطره بر عهده شماست. اما اگر در این حد نباشد، مثلاً یک شب شما افطاری میدهید، افرادی را دعوت میکنید یا یک فردی به‌عنوان میهمان آمده است، او عرفاً و معمولاً نان‌خور به حساب نمی‌آید و زکات فطره‌اش بر عهده خودش است (https://farsi.khamenei.ir). ادامه دارد👇👇👇
سوال: تفاوت زکات فطره و کفاره در چیست؟ پاسخ حجه الاسلام فلاح زاده کفاره بر همه افراد واجب نمیشود، فقط بر کسانی که روزه نگرفته اند واجب میشود که تفصیلش گفته شده است؛ اما زکات فطره بر تمام افرادی که آن شرائط را داشته اند، واجب میشود؛ چه روزه گرفته باشند و چه روزه نگرفته باشند. در کفاره حتما باید طعام داده شود، یعنی یا گندم باشد یا جو باشد یا آرد، خرما یا برنج باشد و قیمت کفاره کفایت نمیکند. مگر اینکه آدم پول را به فقیر بدهد و به او بگوید که شما با این پول نان تهیه کن یا برنج بخر. ضمنا آن پول باید به‌قدر قیمت برنج هم باشد. چون بعضی از افراد، فطره‌ی دیگران را مثلا به قیمت گندمِ سه هزار و پانصد تومان جمع‌آوری میکنند و مثلاً سی یا چهل تا سه هزار و پانصد تومان میشود؛ بعد میروند و برنج میدهند، میشود به انداره ده نفر غذا. این کفایت نمیکند. یا از مردم نگیرید یا آن ناقصیش را خودتان جبران کنید. یا اگر میخواهید به برنج تبدیل کنید از همان اول قیمت برنج را بگیرید. به همان تعداد باید پرداخته شود. اما در زکات فطره، پرداخت قیمت غذا هم اشکالی ندارد که گفته شد. کفاره، وقت معین ندارد، هر چه زودتر بپردازید، بهتر است؛ اما زکات فطره وقت دارد. مصرف کفاره، فقط فقرا هستند ولی در مصرف زکات فطره، غیر فقرا هم هستند ولی احتیاط مستحب است که به فقرا داده شود. مقدار کفاره متفاوت است، اما همچنانکه گفته شد، مقدار زکات فطره ثابت است: برای هر نفری سه کیلو از چیزهایی که گفته شد. کفاره به سادات هم اگر فقیر باشد، میرسد و میشود آنرا به سید فقیر داد؛ ولی زکات فطره را به سید فقیر نمیشود داد، مگر کسی که زکات میدهد، خودش هم سید باشد؛ که میتواند زکات فطره‌اش را به سید فقیر یا غیر سید بپردازد. سوال: به چه کسانی نمی شود فطریه داد؟ به افراد زیر نمی‌شود فطریه داد: ۱) به پدر و مادر ۲) فرزند و نوه ۳) متجاهر به فسق 4) کسی که فقیر نیست 5) کسی که فطریه را در جهت معصیت مصرف می‌کند 6) غیر سید نمی‌تواند به سید فقیر فطریه بدهد.(تحرم فطره غیر الهاشمی علی الهاشمی، عروه، ج۴، ص۲۱۲) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
با سلام و عرض ادب و تبریک عید سعید فطر خدمت تمامی سروران گرامی. این عید سعید را خدمت یکایک شما خوبان تبریک عرض می کنیم. به امید رشد و تعالی همه شما عزیزان. محمد اسماعیل زاده
ان شاء الله بعد از تعطیلات عید فطر ادامه سلسه مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت تقدیم شما خوبان خواهد شد. التماس دعا.
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه سیزدهم: نشانه های ظهور سوال: برای ظهور حضرت مهدی چه نشانه هایی در روایات ذکر شده است؟ پاسخ نشانه های ظهور به دو دسته حتمی و غیر حتمی در روایات تقسیم شده است. 1. نشانه های حتمی عبارتند از: خروج سفیانی، خسف بیداء، خروج یمانی، قتل نفس زکیه، صیحه آسمانی 2. نشانه های غیر حتمی که زیاد هستند و چند مورد نقل می شود: مردها زیر ابرو بر می دارند (کنایه از تشبه مردان به زنان)، انسان ها یکی در شرق و دیگری در غرب با یکدیگر صحبت می کنند، مردم نماز را ضایع می کنند تا به کارهای دنیا برسند، دروغگو تصدیق و راستگو تکذیب می شود، ریاست به دست زنان می افتد، مومن نتواند نهی از منکر کند مگر در قلبش، والیان در قضاوت رشوه می گیرند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه چهاردهم: آغاز ظهور سوال: در آغاز ظهور چه اتفاقی خواهد افتاد و یاران حضرت چگونه اطراف او جمع خواهند شد؟ از امام باقر عليه السلام روايت شده كه فرمود: مهدى (عج) از گردنه كوه طوى با 313 مرد به عدد رزمندگان بدر فرود مى‏آيد تا آن‏كه وارد مسجدالحرام مى‏شود و چهار ركعت نماز در مقام ابراهيم مى‏خواند. سپس با تكيه بر حجرالاسود، حمد و ثناى الهى به جا آورده و بر پيامبر صلى الله عليه و آله درود مى‏فرستد و به‏گونه‏اى سخن مى‏گويد كه تا به حال كسى آن‏گونه سخن نگفته باشد. نخستين كسانى كه با او دست بيعت مى‏دهند، جبرئيل و ميكائيل خواهند بود. (بحار،ج52، ص307) طبق روايات، ياران حضرت مهدى (عج) شبانگاه به اذن الهى از بستر بيرون آمده، همگى در يك ساعت نزد آن حضرت در مكه اجتماع مى‏كنند. سپس ايشان ظهور مى‏كند و با يارانش وارد مسجدالحرام مى‏شود. آنان پس از بيعت جبرئيل، با آن حضرت بيعت مى‏كنند و با حضرت مهدى (عج) رسالت انقلابى خود را اعلام مى‏كند تا اين كه تعداد يارانش افزايش مى‏يابد؛ وقتى كه به ده هزار نفر رسيدند، آن حضرت از مكه خارج مى‏شود تا زمين را از لوث وجود تبهكاران و ستمكاران پاكسازى كند.(همان)(نوری و حیدری، شناخت حضرت مهدى (عج)، ص161) امام صادق عليه السلام فرمود:آيه«ايْنَ ما تَكُونُوا يِأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَميعاً»درباره ياران قائم (عج) نازل شده، آنان شب از بسترشان بيرون مى‏آيند، در حالى كه صبح در مكه هستند (بحار الانوار مجلسی،ج52، ص286) عبدالعظيم حسنى از امام جواد عليه السلام نقل مى‏كند كه فرمود: «وقتى 313 نفر از اهل اخلاص نزد مهدى (عج) اجتماع كردند، او ظهور مى‏كند و هنگامى كه تعداد يارانش به ده هزار نفر رسيد، به اذن خداوند خروج مى‏كند، سپس به حدى از دشمنان خدا را مى‏كشد كه خداوند از او خشنود گردد». (بحار،ج52،ص283) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه پانزدهم: روش مبارزه امام با وجود سلا ح های پیشرفته کنونی سوال: امام زمان چگونه می خواهد در مقابل این همه سلاح پیشرفته با شمشیر بجنگد؟ 1. همان‏طور كه گفته شد، ممكن است فرود حضرت عيسى عليه السلام ازآسمان و بيعتش با حضرت مهدى (عج) موجب شود كه دولت‏هاى مسيحى نشين همچون اروپا و آمريكا، بدون جنگ مهمّى تسليم شوند و بنابر روايات، حضرت مهدى (عج) تورات را از غارى بيرون مى‏آورد.(غيبت نعماني،ص157) 2. ممكن است بر اثر وقوع جنگ‏هاى جهانى، سلاح‏هاى پيشرفته نابود گردد. 3. نمونه پيروزى بر سلاح‏هاى مدرن را همه ملت‏هاى جهان درپيروزى انقلاب اسلامى ايران بر رژيم ستمشاهى و هشت سال دفاع مقدس مشاهده كردند. 4. درروايات ازافراد و گروه‏هايى ياد شده كه زمينه ‏سازان ظهور هستند و چه بسا آنان در قسمتى از جهان حكومت تشكيل دهند و با تهيه كردن سلاح‏هاى مدرن در انتظار ظهور امام باشند و امام بعد از ظهور، رهبرى آنان را به عهده گرفته با امكانات مدرن آن‏ها به جنگ با دشمنان بپردازد و آنان را شكست دهد. (شناخت حضرت مهدى (عج)، ص163) 5. براى استقرار چنان حكومتى بايد حكومتهاى خود كامه و بيدادگر از صحنه جهان خارج شوند؛ و براى خارج كردن آنها، لااقل در شرايط كنونى يك «سلاح برتر» لازم است؛ سلاحى كه شايد حتّى تصوّرش امروز براى ما ممكن نيست. آيا اين سلاح چيزى همانند يك «اشعّه مجهول و مرموز» است كه كار بردش ماوراى همه سلاحهاى كنونى است و مى‏تواند همه آنها را خنثى كند و نقشه استفاده ابرقدرتها را از آن عقيم بگذارد؟ يا يك نوع تأثير مرموز روانى و از كار انداختن دستگاههاى فكرى آنها حتّى از راههاى دور است كه نتوانند هيچ گونه فكرى براى استفاده از سلاحهاى مخرّب كنونى بكنند. مى‏دانيم آن سلاح، سلاحى نيست كه گناهكار و بيگناه را با هم نابود كند و پايه‏هاى عدالت آينده، بر ظلم و ستم امروز بگذارد. 6. حقيقت اين است كه «شمشير» هميشه كنايه از قدرت و نيروى نظامى بوده و هست(حكومت جهانى مهدى (عج)، ص244). جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه شانزدهم: 313 نفر یار امام زمان (ع) سوال: با وجود این همه انسان های خوب و شایسته چگونه است که هنوز 313 نفر جمع نشده اند که امام زمان ظهور کند؟ پاسخ درست است که انسان های خوبِ بسیاری همین الان هم در جهان هستند. اما اگر گفته شده که امام 313 یار می خواهد، 313 نفر را می خواهد که هر کدامشان بتوانند نقطه ای از جهان را اداره کنند. امام زمان فقط 313 نفر مخلص، عاشق و از جان گذشته نمي خواهد، كه اگراين بود بيشتر از اين هم هستند، امام عصر 313 نفر محور مي خواهدكه هر كدام بتوانند جامعه اي را اداره كنند و معناي «عدمه منا» در كلام شيخ طوسي به همين معناست. (استاد فاطمي نيا، تفسير موضوعي آيه 30 سوره ملك) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
💢 رفع خستگی دل با حکمتها 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 إنَّ هَذِهِ الْقُلُوبَ تَمَلُّ كَمَا تَمَلُّ الْأَبْدَانُ، فَابْتَغُوا لَهَا طَرَائِفَ الْحِكْمَةِ. 🔹 اين دل ها همانند بدنها خسته مى شوند، برای نشاط آن به سخنان حکیمانه رو بیاورید. 📚 حکمت 197 نهج البلاغه 📎 https://btid.org/fa/photogallery/201022 📎 📎 📎 📎 https://t.me/andiseh09132532756 https://eitaa.com/dr09132532756
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه هفدهم: ویژگی های یاران حضرت مهدی (ع) سوال: یاران حضرت مهدی چه ویژگی هایی دارند؟ پاسخ 1. قرآن کریم درباره آنان می فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَن دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرينَ يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِم؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، هر كس از شما از دين خود برگردد (زيانى به خدا نمى‏زند) خداوند به زودى گروهى را خواهد آورد كه آنها را دوست دارد و آنها نيز او را دوست دارند، در برابر مؤمنان رام و خاضعند و در برابر كافران مقتدر و پيروز، در راه خدا جهاد مى‏كنند و از سرزنش هيچ ملامتگرى نمى‏هراسند. اين (ايمان و محبت و شهامت) فضل خداوند است كه به هر كس بخواهد مى‏دهد و خداوند (از نظر وجود و توان و رحمت) گسترده است و داناست‏ ‏(المائده/54) 2. رسول خدا (ص) فرمود:ياران مهدى (عج) تلاش گر و كوشا در پيروى از اويند.(عيون اخبار الرضا،ج1، ص63) (نهضت انتظار،ص17) 3. امام علی (ع) درباره آنان می فرمایند: «ثُمَّ لَيُشْحَذَنَّ فِيهَا قَوْمٌ شَحْذَ الْقَيْنِ النَّصْلَ. تُجْلَى‏ بِالتَّنْزِيلِ أَبْصَارُهُمْ، وَيُرْمَى‏ بِالتَّفْسِيرِ فِي مَسَامِعِهمْ، وَيُغْبَقُونَ كَأْسَ الْحِكْمَةِ بَعْدَ الصَّبُوح؛[سپس گروهى (براى يارى او) مهيّا مى‏شوند همچون مهيّا شدن شمشير به دست آهنگر تيزگر، چشم آنان با قرآن روشنى مى‏گيرد و تفسير آياتش به گوش آنها افكنده مى‏شود، و هر صبح و شام از جام حكمت سيراب مى‏شوند] (خطبه /150). 4. امام صادق عليه السلام در حديثى، خصوصيات ياران حضرت مهدى (عج) را اين چنين يادآور مى‏شود:... مردانى كه قلب‏هايشان همانند تكه‏هاى آهن است (از ايمانى راسخ‏ برخوردارند)، هرگز در مورد خدا شكى به دلشان راه نيافته است. اگر به كوه‏ها حمله كنند، آن‏ها را از جايشان مى‏كنند، با پرچم‏هاى خود وارد شهرى (از شهرهاى كفار) نمى‏شوند، مگر آن را ويران مى‏سازند، براى تيمن و تبرك به اسب امام مهدى (عج) دست مى‏مالند، آنان گرد امام مهدى (عج) را گرفته و در جنگ‏ها خود را سپر بلاى ايشان مى‏كنند و آنچه از آنان بخواهد به طور رسا و كامل انجام مى‏دهند، مردانى كه شب را نمى‏خوابند و در نمازشان زمزمه‏اى همانند زمزمه زنبوران دارند، شب را به عبادت سپرى كرده، صبحگاهان بر اسب‏هاى خود سوارند، راهبان شب و شيران روزند، آنان نسبت به قائم (عج) مطيع‏تر از كنيز نسبت به آقايش هستند، برافروخته و نورانى هستند، انگار در قلبشان چراغى است، از خداوند بيمناكند، براى شهادت دعا مى‏كنند و آرزو مى‏كنند كه در راه خدا كشته شوند، شعارشان خونخواهى امام حسين عليه السلام است. وقتى‏كه سير مى‏كنند رعب و وحشت تا مسافت يك ماه راه، در پيشاپيش آن‏ها در حركت است (تبهكاران از مسافت‏هاى دور از آنان مى‏ترسند) خداوند امام مهدى (عج) را به وسيله آنان يارى مى‏كند.(بحار،ج52، ص308) 5. امام صادق (ع) مى‏فرمايد:گويى به ياران قائم مى‏نگرم در نجف كوفه كه توشه آنان تمام شده و لباسهايشان فرسوده گشته و اثر سجده بر پيشانى‏شان آشكار است؛ شيرهاى روز و راهبان شب‏اند و قلبشان مانند پاره‏هاى آهن، محكم است و هر مردى قوه چهل مرد دارد.(بحار، ج52، ص386) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: اگر امام صادق عالم بودند چرا کتاب ننوشتند؟ متاسفانه شبهه ای در فضای مجازی دست به دست می شود به گونه ای که تا الان چند نفر پیام داده و پاسخ این شبهه را خواسته اند. به همین جهت ابتدا اصل شبهه ارسال شده و سپس پاسخ آن بیان می شود. اصل شبهه «پرسیدند، امام جعفر صادق كه بود؟ گفتند: بنيان‌گذار فقه شيعه و از "عالم" ترين امامان شيعه. پرسیدند: اگر ايشان خیلی "علم" داشته، آيا كتابی كه نگارش ايشان باشد و ميزان "علم" وی را آشكار سازد، موجود هست؟ گفتند: نه، خودشان كتابی ننوشته‌اند، ولی بيش از شش هزار(؟) دانشجو داشته‌اند. پرسیدند: پس چرا كتابی ننوشته‌اند؟ از ارسطو كه بيش از دو هزار سال پيش می زيسته، كتاب ارغنون و از افلاطون كتاب ١٢جلدی جمهوريت به‌جا مانده كه ميزان علم آن‌ها را آشكار می‌سازد. چطور در مورد ايشان اين‌گونه نيست؟! گفتند: خلفای ظالم وقت اجازه‌ی نگارش به ايشان نمی‌داده.اند. پرسیدند: پس با اين جو اختناق چگونه شش هزار دانشجو داشته‌اند؟! گفتند: نمی‌دانیم! ولی از امام صادق احاديث بسياری به‌جا مانده است! گفتند: در كجا آمده؟ جواب دادند: در كتاب بحارالانوار شیخ‌الاسلام علامه محمد باقر مجلسی و چند كتاب ديگر. پرسیدند: مجلسی در چه قرنی می‌زيسته؟ گفتند: حدودا ٤ قرن پيش. پرسیدند: او از كجا به "علم" امام رسيده ، در حالی كه حدود ٩ قرن بينشان فاصله بوده و كتابی از امام هم در دسترس ایشان و دیگران نبوده؟! یا مثل نهج البلاغه که گفته می‌شود گفتار حضرت امیرالمومنین علی است و نگارنده آن محمد بن حسین بن موسی معروف به سید رضی است، درحالی‌که چهارصد سال بعد از حضرت علی می‌زیسته؟ از کجا فرمایشات ایشان را جمع‌آوری کرده‌اند؟ الان که فلش مموری موجود است، هیچ تضمینی نیست که بتوان اطلاعات داخلش را چهل سال حفظ کرد! چهارصدسال که جای خود دارد! گفتند: زيادی كنجكاوی مكن و همان‌طور که پژوهش‌گر بزرگ احمد کسروی سوال‌های ساده‌تری را پرسش کرد ولی فداییان اسلام دعوت صریح آقای کسروی را برای بحث و گفتگو رد کردند و سپس ایشان را با دفتردارشان در محل (کاخ دادگستری تهران) تکه پاره و نابود کردند، متوجه باش که ریختن خون تو نیزحلال می.شود... و همین شد که سکوت کردم... در ضمن بلافاصله دست دعا به‌سوی آسمان بلند کردم و از خداوند درخواست کردم که دین و مذهبی را به ما معرفی کند که اجازه فکر کردن و سوال کردن را به ما بدهد! هنوز منتظر پیامک ایشان هستم!». پاسخ شبهه 1. علم امام از سنخ علم ما نیست. علم امام علم لدنی هست و اگر امام بخواهد می تواند در طول یک روز چند کتاب را تالیف کند. مقایسه علم معصوم با علم غیر معصوم مقایسه درستی نیست. 2. ممکن است کسی عالم باشد ولی خودش کتابی ننوشته باشد اما شاگردانی را تربیت کرده باشد که سخنان او را نقل کرده باشند که در واقع نقل سخنان آن عالم توسط شاگردان نشان از عالم بودن آن شخص دارد. درباره امام صادق (ع) هم قضیه این طور است که آنچه در شاگردان برجسته ایشان در تفسیر، کلام، فقه و عقاید و سایر شاخه های علوم نقل شده نشان از علم امام دارد. 3. با این که نوشتن کتاب برای امام کار دشواری نبود اما به دلیل جو حاکم و شیعیان دهن لق و مخالفان خودی و عوام، نوشتن کتاب می توانست در جامعه تنش ایجاد کند و موقعیت امام و شیعیان را به خطر بیندازد، این بود که امام ترجیح می دادند مسیر نشر معارف به صورت چند لایه از طریق شاگردان مورد اعتمادشان باشد. شما دقت کنید که گاهی امام در پاسخ یک شخص دو نوع جواب می دادند و این نشان از شرایط سخت آن دوران دارد. نوشتن کتابی که در آن عقاید حقه بیان شود سبب می شد که دستگاه حاکمه امام را متهم به مخالفت با نظام کند و از طرفی سبب از بین رفتن شیعیان می شد که تحلیل آن نیازمند دقت فراوان است (جهت اطلاعات بیشتر درباره این که چرا امام صادق کتاب ننوشتند به فایل متنی و صوتی سخنرانی آقای کاشانی به آدرس http://www.hkashani.com و مقاله «بررسی و تحلیل چرایی عدم نگارش کتاب توسط امام صادق به آدرس https://www.pasokh.org مراجعه فرمایید. 4. شاگردان امام صادق چهار هزار ذکر شده اند و نه شش هزار. ضمن این که بسیاری از اینان ممکن است چند جلسه در کلاس درس حضور داشته اند، مثل این می ماند که الان یک استاد دانشگاه بگوید من تا به حال پنج هزار دانشجو داشته ام ولی آیا همه دانشجویان حرف استاد را فهمیده اند؟ طبیعتا پاسخ به این سوال منفی است و افراد با انگیزه های متعدد پای درس استاد می نشینند، این در حالی است که شاگردان مورد اعتماد حضرت از تعداد انگشتان دست هم کمتر بوده است و می توان به زراره، ابوبصیر، برید و محمدبن مسلم به عنوان سرشناس ها اشاره کرد. ادامه دارد👇👇👇
5. شبهه کننده گفته که سخنان امام در کتاب بحار الانوار آمده و می خواهد نتیجه بگیرد که این سخنان چگونه منسوب به امام است در حالی که اگر شما با علم حدیث آشنایی داشته باشید می دانید که اولا منابع دست اول روایی ما کافی، تهذیب و استبصار و من لا یحضره الفقیه است که نزدیک به دوره معصوم نوشته شده و مجامع روایی بعدی ما از این کتب نقل کرده اند؛ ثانیا علم حدیث مبانی خاص خود را دارد و در صحت و اعتبار یک حدیث هم باید راویان مورد وثوق باشند که علم رجال متصدی آن است و هم اعتبار سند باید بررسی شود و هم دلالت متن باید مورد تایید عقل و نقل باشد تا بتوان حدیث را به عنوان روایت امام بیان کرد. عدم آشنایی افراد با این زنجیره سبب می شود که چنین ابهاماتی ایجاد شود. 6. همین ایراد را به امام علی علیه السلام و نهج البلاغه ایشان گرفتند که عده ای از علما منابع و مصادر سخنان امام در نهج البلاغه را جمع آوری کردند و به این شبهه پاسخ دادند که مثلا اگر سیدرضی فلان حکمت را نقل کرده این حکمت سال ها قبل از او در فلان کتاب نقل شده است. اگر قرار باشد بدون دلیل سخنان افراد را رد کنیم علاوه بر این که علم و دانش از بین می رود دیگر به هیچ حرف و کتابی نمی توانیم اعتماد کنیم. چگونه است که می توان کتاب ارسطو را پذیرفت و کسی در انتساب آن به ارسطو تردید نمی کند اما به امام صادق که می رسد در سخنان ایشان تشکیک می شود. 7. علیرغم همه فشارها از امام صادق هم کتابهایی نقل شده است: - رساله امام ششم به نجاشی (والی اهواز) معروف به رساله عبدالله بن نجاشی. - توحید مفضل؛ امام صادق(ع) در مورد خداشناسی، املا نمود و مفضل بن عمر آن را به نگارش در آورد. - کتاب اهلیلجه؛ از امام صادق(ع). - کتاب مصباح الشریعه و مفتاح الحقیقه، منسوب به امام صادق(ع). - رساله امام صادق علیه السلام به پیروان شیوه رای و قیاس. - رساله آن حضرت درباره غنایم و وجوب خمس در آنها. (در تحف العقول این قسمت و تا بخش شانزدهم از این رساله، نقل شده است). - سفارش امام صادق (ع) به عبد الله بن جندب. - رساله‌ای که برخی از شیعیان آن را نثر الدرر نامیده‌اند. - رساله آن حضرت در احتجاج بر صوفیه که آن حضرت را از طلب رزق و روزی نهی می‌نمودند. - تقسیم الرؤیا، در کشف الظنون است که تقسیم الرؤیا از تالیفات امام جعفر صادق (ع) است. در الذریعة آمده است که ما سندی مبنی بر این که این کتاب به کس دیگری جز امام صادق (ع) منسوب باشد پیدا نکردیم. (ر.ک: https://www.x-shobhe.com) 8. مقایسه فلش مموری با کتاب و دست نوشته مقایسه درستی نیست چرا که اطلاعات مموری به راحتی از بین می رود اما اطلاعات یک کتاب ممکن است سال های سال باقی بماند و یا از یک کتاب به کتاب دیگر منتقل شود. 9. بر عکس تصور شبهه کننده هیچ دینی به اندازه اسلام دعوت به تفکر و تعقل نمی کند وخصوصا اسلام شیعی در این زمینه گوی سبقت را از دیگران ربوده است اما تلاش شبهه کننده این است که اسلام شیعی و اهل بیت را افرادی متحجر جلوه دهد. 10. حال و روز احمد کسروی هم مشخص است و پاسخ های قاطعانه و دلایل محکم حضرت امام در کتاب «کشف الاسرار» به شبهات او در تاریخ موجود می باشد. (جهت اطلاع بیشتر درباره این شخص معاند مراجعه کنید به https://www.pasokh.org) جمع بندی متاسفانه عده ای هر روز و با انگیزه های گوناگون در صدد ایجاد شبهه در مبانی فکری و معرفتی شیعیان هستند که هشیاری ما را می طلبد. خصوصا اگر دقت شود انگشت اتهام روی مبانی مانند خداشناسی، معادشناسی و نبوت و امامت است چرا که اگر بتوانند در مبانی تشکیک کنند خواهند توانست رفتار افراد را مطابق میل خود تغییر دهند. همان طور که گفته شد هیچ دینی به اندازه اسلام به تحقیق و پرسش گری توجه نشان نداده و اگر کسی کمترین اطلاعات را در این زمینه داشته باشد این واقعیت را درخواهد یافت. والسلام جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه هجدهم: زمان ظهور امام زمان سوال: آیا کسی می تواند برای ظهور زمان مشخص کند، مثلا بگوید امام زمان هزار سال دیگر ظهور خواهند کرد؟ پاسخ هیچ کس از زمان ظهور خبر ندارد. وقتی دعبل خزاعی برای امام رضا علیه السلام شعری سرود که در آن به امام موعود اشاره داشت، امام گریه کردند و فرمودند آیا می دانی این امام کیست؟ آن گاه به معرفی امام عصر پرداختند و در ادامه فرمودند: «فَإِخْبَارٌ عَنِ الْوَقْتِ وَ لَقَدْ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ أَبِيهِ عَنْ آبَائِهِ عَنْ عَلِيٍّ (ع)أَنَّ النَّبِيَّ (ص)قِيلَ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مَتَى يَخْرُجُ الْقَائِمُ مِنْ ذُرِّيَّتِكَ فَقَالَ مَثَلُهُ مَثَلُ السَّاعَةِ لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلَّا هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلَّا بَغْتَة، و اما درباره وقت ظهور پدرم از پدرش از اجدادش از علی (ع) روایت کرده اند که به پیامبر گفته شد ای رسول خدا چه زمان قائم از ذریه شما ظهور می کند حضرت فرمودند مثَل ظهور مانند مثَل قیامت است که وقت آن را خداوند آشکار نکرده مگر این که در آسمان ها و زمین سنگین است و ناگهانی اتفاق می افتد(بحارالأنوار،ج51،ص154). با توجه به این روایت اگر کسی بخواهد زمان مشخصی برای ظهور اعلام کند نمی توان به گفته او اعتماد کرد. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
بسمه تعالي سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات خداشناسی موضوع: خداوند و گرایش به گناه در انسان سوال: چرا خداوند گرایش به گناه را در وجود انسان قرار داده و می گوید گناه نکن. اگر گناه کردی تو را مجازات می کنم. نمی شد این گرایش ها درون ما نمی بود و مجازات هم نمی شدیم؟ پاسخ: 1. علت این که این سوال به ذهن ما می رسد این است که ما انسان را نشناخته ایم. خداوند متعال انسان را دارای دو دسته گرایش های عالی و دانی قرار داده که گرایش های عالی او را به سوی ملکوت و گرایش های دانی او را به سوی حیوانیت سوق می دهند و ارزش انسان بودنِ انسان به این است که بتواند گرایش های دانی را تحت اشراف عقل در آورد تا بتواند رشد کند و به تعالی برسد. در واقع گرایش های دانی و مادی مانند میل به خوردن، آشامیدن، لذت بردن هم مورد نیاز انسان است، ولی اگر انسان اسیر این گرایش ها شد و در جا زد به سعادت نخواهد رسید و از آنجایی که خداوند حکیم است نسبت به گرایش های حیوانی که جنبه حیوانی دارد و مانع رشد انسان می شود مجازاتهایی را در نظر گرفته تا انسان ها سراغ حرام الهی نروند. 2. اگر تمام انسان ها به جای بندگی خداوند به سمت گناه و نافرمانی خدا بروند هیچ گرد و خاکی بر دامن کبریایی خداوند نمی نشیند، پس اگر می گوید حرام را مرتکب نشو به این دلیل است که مانع رشد ملکوتی انسان می شود. 3. خداوند متعال فقط گرایش به مادیات و گناه را در انسان قرار نداده بلکه گرایش به معنویات و ارزش های متعالی را هم در وجود او نهاده است. قرآن کریم بعد از سوگند خوردن به امور متعدد درباره نفس انسان می فرماید: «فالهمها فجورها و تقواها، قد افلح من زکاها و قد خاب من دساها؛ خداود گرایش های عالی و دانی را به انسان الهام کرد، پس رستگار شد هر که نفس را تزکیه کرد و بدبخت شد آن که نفس را آلوده گناه و عصیان کرد» ( الشمس، 8-10) پس این که تصور کنیم خداوند فقط گرایش به امور پست و مادی و گناه را در ما قرار داده تصور اشتباهی است، خداوند متعال هر دو دسته گرایش را درون انسان قرار داده و او را در انتخاب یکی از این دو آزاد گذاشته است و ارزش و اعتبار انسان به این است که با اختیار خودش یکی از دو راه خیر و شر را انتخاب کند. 4. خداوند متعال انسان را مجموعه ای از امور متضاد قرار داده است هم در جسم او تضادها هست و هم در روان او گرایش های متضاد مثل گناه و ثواب، راست و دروغ و.. وجود دارد و انسان برای رشد ملکوتی چاره ای ندارد جز این که در بین گرایش های متضاد از گناه و نافرمانی دوری کند تا به رشد معنوی برسد. درست مانند دانش آموزی که می خواهد پزشک و استاد دانشگاه شود و برای رسیدن به هدفش چاره ای ندارد جز این که از امور مادی و پست دوری کند. 5. این که خداوند متعال گرایش های معنوی و مادی را برای انسان قرار داده با این هدف بوده که انسان از این گرایش ها در جهت صحیح استفاده کند. حال اگر عده ای از سوء اختیار خود استفاده می کنند و این گرایش ها را در جهت گناه به کار می برند اشکال به خدا بر نمی گردد بلکه به انسان بر می گردد. به طور مثال چاقو وسیله ای است که انسان باید از آن در جهت صحیح استفاده کند اما برخی انسان ها هستند که از چاقو در جهت ظلم و ستم به دیگران استفاده می کنند. آیا می شود گفت چرا باید چاقو را اختراع می کردیم؟ یا باید گفت چاقو وسیله ی خوبی است به شرطی که انسان از آن درست استفاده کند. ادامه دارد👇👇👇
6. خداوند متعال بسان معلمی مهربان که دانش آموزان را نافرمانی اوامرش می ترساند جهت رشد ملکوتی انسان مجازاتهایی را برای بندگان نافرمان در نظر گرفته تا شاید ما انسان ها برای خودمان هم که شده به سمت گناه و معصیت نرویم چرا که گناه و معصیت هم به روح و روان ما آسیب می زند و هم جسم ما را در معرض زوال قرار می دهد و این امری است که آیات رو روایات به درستی بر آن صحه می گذراند و علم تجربی و روانشانسی هم آن را اثبات کرده که بحران های معرفتی، اخلاقی و روحی روانی غرب در اثر همین دوری از خداوند و گرایش به گناهان اتفاق افتاده است. 7. گناه با فطرت انسان سازگاری ندارد و وقتی انسان مرتکب گناه می شود روی فطرت خداجو و خداپرست خود را با سوء اختیار خود می پوشاند و این پوشاندن که با سوء اختیار خودِ انسان شکل می گیرد او را از درجه انسانیت پایین می آورد و در ردیف حیوانات و یا حتی پایین تر از حیوانات قرار می دهد. 8. گناه ظاهری لذت بخش و باطنی سم آلود و آتشین دارد که اگر انسان تقوای الهی را پیشه کند به دلیل این باطن زهرآلود هرگز سراغ گناه نخواهد رفت و روح و روان خود را در معرض آسیب قرار نخواهد داد. گناه علیرغم ظاهر لذت بخش دارای تبعاتی بسیار منفی در روح و روان انسان است که به مرور زمان این آثار آشکار خواهد شد، مگر این که انسان توبه کند که در آن صورت ممکن است لطف خدا شامل او بشود واز این جهنم گناه رهایی یابد. جمع بندی خداوند متعال که حکیم و علیم است جهت مصالح بندگان هم در آنان گرایش های عالی و معنوی و هم گرایش های دانی و مادی قرار داده و از آنان خواسته از گرایش های مادی مانند خوردن، آشامیدن و لذت بردن جهت رشد ملکوتی خود استفاده کنند، اما برخی انسان ها از این اختیار خود سوء استفاده می کنند و با افراط در این امور خود را آلوده به گناه کرده و بر خلاف فطرت خود رفتار می کنند و در نتیجه عواقب آن را هم می بینند. بنابراین اگر از این گرایش ها در جهت صحیح استفاده کردیم هم از نعمت های مادی بهره برده ایم و هم در جهان آخرت سعادتمند خواهیم بود ولی اگر اسیر شهوات و گناه شدیم نه از زندگی دنیا لذت خواهیم برد و نه در آخرت روی سعادت و خوشبختی را خواهیم دید. والسلام. تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه نوزدهم: شیوه حکومت حضرت مهدی (ع) سوال: شیوه حکومت حضرت مهدی چگونه خواهد بود؟ 1. اجراى صحيح و دقيق قوانين الهى‏ امام صادق عليه السلام فرمود: مهدى (عج) به روش پيامبر صلى الله عليه و آله عمل مى‏كند، هر چه (از عادات و سنت‏هاى‏ نامشروع) بوده، آن‏ها را محو مى‏نمايد، چنان كه پيامبر صلى الله عليه و آله امور (رايج در) جاهليت را از بين برد. او اسلام را از نو آغاز مى‏كند (قوانين تعطيل شده آن را پياده مى‏كند). (شناخت حضرت مهدى (عج)،ص 166 ) او روش عادلانه در حکومت حق را به شما می نمایاند و کتاب خدا و سنت پیامبر را که تا آن روز مترک مانده زنده می کند( خطبه 138) 2. قضاوت به روش حضرت داوود(ع) امام صادق(ع)فرمود: «وقتى قائم آل محمد عليه السلام قيام مى‏كند، همانند حضرت داوود (ع) در بين مردم داورى مى‏كند، احتياجى به بيّنه (شهودعادل)ندارد، خداوند به او الهام مى‏كند و به هر كس از آنچه پنهان كرده و انجام داده، خبرمى‏دهد» (بحارج52،ص325و339)(شناخت حضرت مهدى (عج)،167) 3. تقسيم عادلانه ثروت‏ ابو سعيد خدرى از رسول خدا صلى الله عليه و آله چنين نقل مى‏كند: در پايان (عمر) امّتم، مهدى (عج) خروج مى‏كند، در دوران او باران (به حدّ كافى) مى‏بارد و زمين گياه خود را مى‏روياند و مهدى (عج) مال را به طور مساوى و درست به مردم مى‏دهد (منتخب الاثر، ص 473) (شناخت حضرت مهدى (عج)،ص167) 4. ساده زيستى‏ عمرو بن شمر مى‏گويد: در خانه امام صادق عليه السلام بودم؛ مردم از چيزى نمى‏پرسيدند، مگر اين كه آن حضرت پاسخ مى‏داد؛ من به گريه افتادم. فرمود: اى عمرو! چرا گريه مى‏كنى؟گفتم: چگونه گريه نكنم؛ در ميان امّت، مثل تو نيست، امّا در به رويت بسته است (يعنى از مقام اجتماعى و ثروت و مكنت برخوردار نيستى!). امام عليه السلام فرمود: اى عمرو! گريه نكن؛ بيشترين غذاهاى پاكيزه و لذيذ را مى‏خوريم و لباس نرم مى‏پوشيم و حال آن كه اگر چنان شود كه تو مى‏گويى (رهبرى امت به دست ما بيفتد)، همانند امير مؤمنان عليه السلام جز غذاهاى سخت و لباس خشن نخواهد بود و اگر جز اين باشد عاقبتى جز غل و زنجير آتشين نخواهد داشت ‏(بحار، ج52،360)(شناخت حضرت مهدى (عج)،ص 168) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
☘️ بسم الله الرحمن الرحیم ☘️ 💠 امام على عليه السلام: إنْ لَمْ تَكُنْ حَليما فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلاّ أَوشَكَ أَنْ يَكونَمِنْهُمْ؛ اگر بردبار نيستى خود را بردبار جلوه ده، زيرا كمتر كسى است كه خود را شبيه گروهى كند و به زودى يكى از آنان نشود. 📚 نهج البلاغه، حكمت ۲۰۷ https://t.me/andiseh09132532756 https://eitaa.com/dr09132532756
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه بیستم: ظهور امام مهدی و پایان یافتن جهان سوال: آیا با ظهور حضرت حجت جهان پایان می یابد؟ با ظهور حضرت حجت كار شروع مي شود، تا زمان ظهور هر چه گذشته مقدمه بوده است و با ظهور ايشان ذي المقدمه شروع مي شود و بعد از آن حكمت اقتضا مي كند كه بشر سالهاي سال بر روي زمين زندگي انساني داشته باشد. آنچه مطلب را روشن تر مي كند بحث رجعت است، با شهادت امام زمان و رحلت ايشان از دنيا دوران ائمه بعدي شروع مي شود. امام حسين(ع) نخستين كسي است كه رجعت مي كند.(ج52 بحار قريب دويست روايت در موضوع رجعت آورده است)(استاد محمدي، رادیو معارف) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي