eitaa logo
معارف اسلامی و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی
524 دنبال‌کننده
234 عکس
28 ویدیو
2 فایل
این کانال با هدف تبیین معارف قرآن،نهج البلاغه،روایات و پاسخگویی به سوالات و شبهات دینی (اعتقادی، اخلاقی، قرآنی و...) راه اندازی شده است.
مشاهده در ایتا
دانلود
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه سیزدهم: حجاب حق الله و حق الناس سوال: آیا حجاب یک موضوع شخصی است و یا حق الله و حق الناس هم هست؟ پاسخ: حجاب و پوشش خانم یک موضوع شخصی نیست بلکه هم حق الله و هم حق الناس است. حفظ حرمت و حیثیت زن اختصاص به خود او ندارد، بلكه این تكلیف از طرف خداوند بر عهده انسان گذاشته شده بنابراین، زن نسبت به خود و اجتماع مسئولیت دارد؛ زیرا اولاً، كرامت او نعمت خداوند است و به شكرانه آن، باید ازكرامت خود حفاظت نماید. ثانیاً، حفظ جامعه از آلودگی وظیفهای است كه جامعه بر گردن زن نهاده است، زن نمیتواند حیثیت اجتماع را نادیده بگیرد؛ زیرا بیحجابی حرمت را میشكند و آرام آرام موجب آموزش و عادت دیگران میگردد. زن باید این مسأله را کاملا درک کند که حجاب او تنها مربوط به خود او نیست تا بگوید من از حق خودم صرف نظر کردم، حجاب زن مربوط به مرد نیست تا مرد بگوید من راضیم، حجاب زن مال خانواده نیست تا اعضای خانواده رضایت بدهند، حجاب زن حقی است الهی ... حرمت زن و حیثیت زن به عنوان حق الله مطرح است، عصمت زن حق الله است ، زن به عنوان امین حق الله از نظر قرآن مطرح است. (زن در آینه جلال و جمال ص 423) از طرف دیگر حق الناس است، وقتی خانم بدون پوشش و همراه با آرایش در جامعه ظاهر می شود دلِ مردان را می لرزاند و اسباب بهم ریختن آرامش روانی مردان را فراهم می آورد. جوان مجرد در آرزوی دست یافتن به او می سوزد و فرد متاهل وقتی او را می بیند با همسرش دچار اختلاف می شود و آرامش زندگی خود را از دست می دهد. پس اگر خانمی در اثر بی توجهی سبب شد که جوان مجردی آسیب ببیند و یا مرد متاهلی زندگی اش از هم بخورد او هم باید پاسخگو باشد. ممکن است بگویید او نباید به من نگاه کند گرچه این حرف درست است و او هم نباید به شما نگاه می کرد تا به گناه بیفتد، ولی شما هم به اندازه ای که زمینه گناه را فراهم کرده اید مقصر هستید و باید در پیشگاه خداوند پاسخگو باشید. بی حجابی در واقع ظلم به دیگران است و ظلم از گناهانی است که انسان اگر توبه نکند مجازات آن را در همین دنیا خواهد دید و البته عذاب اخروی سخت تر و شدیدتر خواهد بود. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه چهاردهم: معنی عفاف و ارزش آن در دین سوال: عفاف به چه معناست و چه ارزشی از نگاه دین دارد؟ عفاف یعنی آن حالت نفسانی؛ یعنی رام بودن قوه شهوانی تحت حکومت عقل و ایمان. عفاف و پاکدامنی یعنی تحت تاثیر قوه شهوانی نبودن. در فضلیت عفت به طور عام و عفت جنسی به طور خاص روایات فراوانی به دست ما رسیده است. امام علی علیه السلام می فرمایند: «هنگامی که خداوند خیر و خوبی بنده اش را بخواهد، در برابر غذاهای حرام عفت شکم و در برابر محرمات جنسی، عفت جنسی به او می دهد. (غررالحکم و دررالکلم، ح 142) عفاف از چنان ارزشی برخوردار است که اجر عفیف بودن با اجر شهادت برابری می کند (نهج البلاغه، حکمت 474). اگر خانمی می خواهد که اجر شهید را داشته باشد، با عفاف می تواند به این جایگاه برسد و می تواند به وسیله عفاف فرشته ای از فرشتگان الهی بشود. عفاف که یک فضیلت اخلاقی است نمود ظاهری خود را در پوشش کامل خانم و کلام سنگین او نشان می دهد. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
✍️داستان مرتاض هندی و مرحوم علامه طباطبایی (ره) ✍️آیت الله شبیری زنجانی می فرمودند: ( در شصت -هفتاد سال قبل سه تا موسی در قم بوده اند دوست و رفیق.یکی سید موسی صدر. یکی سید موسی شبیری و دیگری شیخ موسی قمی فرزند شیخ علی زاهد قمی): مرتاضی از هند به قم آمده بود و ادعاهای عجیبی داشت.از جمله اینکه می گفت می توانم انسان ها را با نیروی روحم از زمین بلند کنم. .. و راست می گفت.تعدادی از مردم را بلند کرده بود. روزی در مجمع ما آمد. دوستم سید موسی صدر -بعدها:امام موسی صدر- گفت: اگر می توانی مرا از زمین بلند کن.مرتاض گفت درون آن سینی -که بزرگ هم بود- بنشین.ما با خود فکر کردیم سید موسی حالا وردی ذکری چیزی می گوید و جادوگری این مرتاض را باطل و ویران می کنم.اما مرتاض کمی تلاش کرد و آقا موسی را با سینی حدود یک متر به هوا برد. وقتی قضیه تمام شد ما سید موسی صدر را-که جوانی نو خط بود- سرزنش کردیم که این چه کاری بود کردی؟ چرا آبروی ماها را بردی. سید گفت: می خواستم طلسمش را بشکنم. ولی هر چه تلاش کردم گویی مرا بسته بودند و نمی توانستم از روی سینی به زمین بپرم. مرتاض را نزد استاد خود علامه طباطبایی تبریزی بردیم. ما که جمعی از شاگردان علامه بودیم و برخی هایمان گویی خود را باخته بودند و بعضی با کمال وقار و اطمینان نفس به همراه این مرتاض به منزل علامه رفتیم.وارد اتاق علامه شدیم. با روی خوش از ما شاگردانش استقبال و برخورد کرد و در گوشه ای نشست. گفتیم که این مرتاض از هند امده و کارهای خارق العاده می کند و برخی نمونه هایش را هم ما دیده ایم. علامه فرمود: مثلا چه کارهایی؟ گفتیم مثلا انسان را روی هوا بلند می کند. هیچ تعجبی در علامه بر انگیخته نشد و فرمودند خب نشان دهد. مرتاض گفت: به ایشان بگویید می خواهد تا ایشان را بلند کنم؟ وقتی به علامه گفتیم ایشان فرمود انجام دهد. من همینطور که مشغول نوشتن بودم به نوشتنم ادامه می دهم و او کار خودش را بکند. مرتاض مقداری دم و دستگاهش را در اورد و اورادی می خواند و مدتی کارهایش طول کشید. علامه هم کماکان سرش روی کاغذ بود و کنار دیوار نشسته بود و مشغول نوشتن. مدتی گذشت یک دفعه علامه سر خود را بالا آورد و نگاهی به مرتاض کرد و دوباره سرش را پایین انداخته و مشغول نوشتن شد. مرتاض در هم شد اما دوباره ادامه داد. اوراد و اذکاری می خواند که ما نمی فهمیدیم و اداها و اطواری هم در می اورد. مدتی گذشت دوباره علامه سرش را لحظه ای بالا اورده و نظری به چشمان مرتاض انداخت و دوباره مشغول نوشتن شد. مرتاض که آثار ناراحتی در چهره اش موج می زد و عصبی هم شده بود که نتوانسته بود علامه را از زمین بلند کند باز هم ادامه داد و این بار کارهایش بیشتر طول کشید. علامه در مرحله سوم نگاهش را به او دوخت و اندکی طول داد. مرتاض پا شد و وسایل خود را جمع کرد و بیرون رفت.با سراسیمه گی و التهاب. برخی از ماها پی اش رفتیم و از وی پرسیدیم چه شد؟ نتوانستی؟ با عصبانیت گفت من تمام نیرو و توان خود را بکار گرفتم تا روح وی را تسخیر کنم و بعد او را از زمین بلند کنم ونهایتا ایشان نگاهی به من کردند و تمام اورادم باطل شد و کارهایم نقش بر آب . به علاوه نفوذ نگاهشان جوری بود که کم مانده بود قبض روح شوم. مثل اینکه کسی گلوی مرا گرفته و کم مانده بود خفه شوم. دفعه ی دوم سعی بیشتری کردم ولی ایشان با یک نگاه کوتاه دوباره کم مانده بود جان مرا بگیرد. دفعه ی سوم نهایت درجه ی تلاشم را و هر چه بلد بودم به کار بردم تا تسخیرش کنم ولی این بار هم جوری نگاه کرد که احساس خفگی و اینکه کسی گلوی مرا می فشرد از دو دفعه ی قبل بیشتر شد و این بود که فهمیدم این روح را نمی توان تسخیر کرد و خیلی عظمت دارد. مرتاض که از شکست خوردنش ناراحت بود و قدرت روحی یکی از پروردگان مکتب امام جعفر صادق و امام زمان علیهما السلام را دیده بود همان شب از قم رفت و تمام برنامه هایش به هم ریخت. ارادت ما هم به علامه ی طباطبایی-علیه الرحمه- بیشتر از قبل شد. 💖⃟🌹 رسانه تخصصی اخلاق و معنویت https://eitaa.com/joinchat/903741454C9164ef5fd4
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه پانزدهم: انواع زیبایی سوال: آیا زیبایی فقط زیبایی ظاهر است و یا زیبایی های دیگری هم وجود دارد؟ بسیاری از دختران نوجوان و جوان ما که به دنبال یافتن هویت خود هستند تصور می کنند که اگر بخواهند در جامعه دیده شوند باید زیباتر به نظر برسند و از آنجایی که غالب مردان به اینان توجه بیشتری دارند سعی می کنند خودشان را زیباتر جلوه دهند. به نظر شما آیا زیبایی ظاهر برای خانم مهم تر است و یا زیبایی روح و روان؟ آیا ارزش دارد که نوجوانِ دختر برای زیبا شدن ظاهر باطن خود را نازیبا کند؟ زیبایی دارای مراتبی است که از زیبایی حسی شروع می شود و بعد زیبایی عقل و بعد هم زیبایی دل و در نهایت هم زیبایی معنوی و روحی است. توجه داشته باشید که زیبایی مطلق وجود ندارد و اگر انسان صورت زیبا داشته باشد و سیرت زیبا نداشته باشد چنین انسانی در زندگی موفق نخواهد بود. آنچه سبب قوام زندگی است زیبایی عقل و اندیشه و زیبایی معنوی و روحی است نه زیبایی جسم انسان. در روایت داریم کسی که با زنی به خاطر زیباییش ازدواج کند از او چیز هایی خواهد دید که او را خوش نمی آید. پس اگر خودمان را بشناسیم متوجه خواهیم شد که زیبایی معنوی و عقلی به مراتب ارزشمند تر از زیبایی ظاهر است و حاضر نخواهیم شد به خاطر زیبایی ناپایدار جسمی روح روان خود را آلوده و نازیبا کنیم. اگر به دنبال زیبایی پایدار هستیم به این روایت امام علی علیه السلام توجه کنیم که فرمودند: « صِيَانَةُ المَرْأَةِ أَنْعَمُ لِحَالِهَا وَ أَدْوَمُ لِجَمَالِهَا؛ پوشيدگي زن (با توجه به موقعيت روحي و جسمي اش) براي او بهتر است و زيبايي اش را پايدارتر مي سازد. به قول سعدی شیرین سخن: صورت زیبای ظاهر هیچ نیست / ای برادر سیرت زیبا بیار جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
🔹حضرت امام سجاد (علیه السلام) فرمودند : « أنَّ لِلعَبّاسِ عِندَاللّهِ مَنزِلَةٌ يَغبِطُهُ بِها جَميعُ الشُّهداءِ يَومَ القيامَةِ » ؛ عبّاس (علیه السلام) را نزد خداوند منزلتى است كه در روز قيامت همه شهيدان بر آن رشك مى برند. 💐💐💐 ✨ میلاد با سعادت سردار وفا و ادب ؛ حضرت اباالفضل العباس را محضر مقدس حضرت ولیعصر (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه الشریف) و محبّین حضرتش تبریک و تهنیت عرض می‌نماییم. https://t.me/andiseh09132532756 https://eitaa.com/dr09132532756
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه شانزدهم: آرایش زن در اجتماع سوال: چرا اسلام مخالفِ آرایش زن در اجتماع است؟ اولا خداوند متعال علاقه به آرایش و آراستگی را در وجود زن قرار داده تا خود را برای شوهرش بیاراید و سبب آرامش شوهر و استحکام زندگی خانوادگی شود. در روایتی از نبی گرامی اسلام آمده است که فرمودند: « أَ لَا أُخْبِرُكُمْ بِخَيْرِ نِسَائِكُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ إِنَّ خَيْرَ نِسَائِكُمُ ... الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانُ عَنْ غَيْرِهِ؛ مى‏خواهيد بهترين زنان را معرفى كنم؟ گفتند آرى يا رسول اللَّه. فرمود: بهترين زنان آنست كه ... براي شوهرش زيبائي هاى خود را اظهار كند و نسبت به ديگران (از مردان) مستور و خوددار باشد. (براي شوهرش آرايش و خودنمايي کند، اما خود را از نامحرمان بپوشاند). ثانیا نهی از آرایش فقط اختصاص به اسلام ندارد و همه ادیان آسمانی این نهی را داشته اند. ثالثا اگر آرایش در بیرون خانه برای زنان نهی شده به دلیل همان آثار مخربی است که می تواند بر افراد جامعه داشته باشد. در آرزوی وصال سوختن و مقایسه کردن و بهم خوردن امنیت روانی جامعه و زنای فکر و اندیشه قسمتی از این آسیب هاست. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه هفدهم: حجاب اجباری سوال: آیا به نظر شما حجاب اجباری اثر عکس نداره؟ وقتی نوجوان رو مجبور به حجاب می کنیم با ما لجبازی می کنه و خلافش رفتار می کنه؟ اولا همان طور که اشاره شد حجاب ریشه در فطرت انسان دارد و نشانه حیا و عفت انسان است. ثانیا وقتی انسان پذیرفت و باور داشت که خداوند بهترین ها را برای رشد و کمال او قرار داده باید به لوازم آن اعتقاد هم پایبند باشد. اگر پذیرفتم که مسلمان هستم و تابع قرآن، قرآن به صراحت موضوع حجاب را مطرح کرده است. البته اینجا بحث چادر به معنای امروزی آن مطرح نیست بلکه مقصود این است که بدن خانم و حتی آقا پوشیده باشد و پوشش فقط اختصاص به خانم ندارد. ثالثا چگونه است که هیچ کس نسبت به اجباری بودن قوانین راهنمایی رانندگی اعتراض نمی کند، ولی همین که پای دین به میان می آید عده ای کاسه داغتر از آش شده و خودشان را آزادی خواه و دوست دار مردم می دانند. اگر قانون است حفظ سلامت روح و روان مردم که از سلامت جسمشان مهم تر است. رابعا تاريخ امروز غرب آيينه اي روشن در مقابل ماست، كساني كه در جامعه به دنبال بي حجاب كردن خانم ها هستند بروند و در غرب مطالعه كنند و ببينند كه زنان در آن جوامع كه آزاد آزادند از چه وضعيتي برخوردارند. امروز زنان غربي دارند به اسلام روي مي آورند و حجاب را مايه امنيت و آرامش رواني خود مي دانند و زنان ما به دنبال آزادي غرب و گرفتاري در منجلابي هستند كه رهايي از آن به اين سادگي ها امكان پذير نخواهد بود. خامسا وظیفه ما مراقبت از روح و روان شماست. چطور می شود که اگر دکتر بگوید این غذا برای شما خوب نیست هیچ اعتراضی نمی کنید و با دکتر لجبازی نمی کنید چرا که او را متخصص این کار می دانید اما با خدا لجبازی می کنید. سادسا هیچ کس و تحت هیچ شرایطی حق ندارد امنیت جامعه را بهم بزند، ما همه مانند ساکنان یک کشتی هستیم که اگر یک نفر بخواهد جای خود را سوراخ کند فقط خودش غرق نمی شود بلکه دیگران را هم غرق می کند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
ولادت با اسعاد حضرت علی اکبر را خدمت اعضای محترم کانال به ویژه جوانان عزیز تبریک عرض می کنم.
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه هجدهم: پاک بودن دل نه نگاه به ظاهر سوال: چرا شما این قدر به پوشش خانم گیر دادید؟ مهم این است که دل انسان پاک باشه، چکار به ظاهرش دارید؟ خیلی ها هستند که حجاب و پوشش کامل دارند و اهل فساد اخلاقی هستند، ولی ما پوشش کامل هم نداریم و کار خلاف هم نمی کنیم؟ اولا اگر تاکید بر پوشش خانم هست جهت حفظ سلامت خودِ خانم و در مرحله بعد سلامت روان مردان جامعه و حفظ کانون خانواده است. پوشش نامناسب هم امنیت زن را بهم می زند و هم خانواده و جامعه را دچار نا امنی می کند. ثانیا ظاهر و باطن در هم تاثیر دارند و نمی شود گفت که من دلم پاک است ولی اثری از پاکی دل در ظاهرم مشاهده نشود. امروزه اين اصل تربيتي پذيرفته شده كه ظاهر انسان در باطن و بالعكس اثر مي گذارد. امام علي (ع) در سخني گهربار و نوراني مي فرمايند: «إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ- فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ- إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُمْ؛ اگر بردبار نيستي خود را بردبار نشان ده، زيرا كم اتفاق مي افتد كه كسي خود را شبيه قومي كند و از آنان به شمار نيايد»(حكمت 207). حیا و عفت که یک فضیلت اخلاقی است نمودش در گفتار، پوشش و رفتار متجلی می شود. ثالثا از منظر قرآن درون پاك، بيرون پاك مي پروراند: «وَ اَلْبَلَدُ اَلطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ اَلَّذِي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاّنَكِداً كَذلِكَ نُصَرِّفُ اَلْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْكُرُونَ ؛ و زمین پاک است که گیاهش به اذن پروردگارش بیرون می آید، و زمینی که ناپاک است، جز گیاهی اندک و بی سود از آن بیرون نمی آید؛ این گونه نشانه ها را برای گروهی که سپاس گزارند [به صورت های گوناگون] بیان می کنیم. (اعراف، 58) اگر تخمه كدو را بشكني و آبياري كني سبز نمي شود، پوست آن را هم بكاري سبز نمي شود، هر دو بايد با هم باشد، ايمان وقتي داراي ارزش است كه در كنار آن عمل صالح باشد. حال اگر كسي قلبش به قول خودش پاك است ولي عمل صالح ندارد مانند همان تخمه كدو است كه بدون پوست سبز نمي شود و در مقابل اگر كسي عمل به ظاهر صالح دارد، و دركنار آن مرتكب گناه مي شود، نشان مي دهد كه قلب پاكي ندارد و پوستِ بدون تخمه است. رابعا اگر خانم هایی را می بینید که در عین پوشش کامل دارای فساد اخلاقی هستند معنایش نادرست بودن پوشش و چادر نیست، بلکه آنان از چادر و پوشش کامل سوء استفاده می کنند. همین طور ممکن است افرادی از نماز هم سوء استفاده کنند، آیا باید گفت چون فلانی از نماز سوء استفاده می کند من نماز نمی خوانم؟ آیا باید گفت چون فلان دکتر خلاف حرف خودش رفتار کرد من دیگر دکتر نمی روم؟ در مقوله حجاب و پوشش هم همین طور است. آیا باید گفت چون فلان خانم از پوشش سوء استفاده کرده من چادر را کنار می گذارم واقعا این حرف منطقی نیست. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به شبهات اعتقادی موضوع: شبهات و سوالات حجاب جلسه نوزدهم: علاقمند کردن کودکان به چادر قبل از سن بلوغ سوال: چه راهکارهایی را برای علاقه مند کردن کودکان به چادر قبل از سن بلوغ پیشنهاد می کنید؟ پاسخ - در انتقال مفاهیم دینی سخت گیری نکنید و به طور کلی سبک تربیتی سخت گیرانه نداشته باشید. - از اصل تدریج استفاده کنید؛ یعنی از همان کودکی به مرور کودک را با پوشش آشنا کنید مثلا با لباس کامل بر بدن کودک پوشاندن، استفاده از روسری و ... - از روش تداعی معانی استفاده کنید و از چادر خاطره خوشی در ذهن دخترتان بجا بگذارید طوری که هر گاه چادر را می بیند به یاد آن خاطرات خوش بیفتد. - خودتان الگوی خوبی باشید و چادر را باور داشته باشید و چادر را یک وسیله دست و پا گیر معرفی نکنید. - وقتی کودک خودش بدون گفتن شما چادر سرش کرد، او را زیاد تشویق کنید و البته بیشتر تشویق کلامی و عاطفی، از او عکس بگیرید و آن را پروفایل و عکس صفحه موبایل و لپ تاپ خود قرار دهید. - کودک با همسالانی بازی کند که والدین آنها تقیدات شما را در موضوع چادرداشته باشند. - اگر می خواهید الگوی موفقی ارائه دهید الگوی زنانی ارائه دهید که چادر داشته اند و یا دارند که در این زمینه الگوهای دینی، علمی، ورزشی می توانند موثر باشند. - از روش تربیتی غیر مستقیم یعنی قصه و داستان استفاده کنید. داستانهایی که قهرمان قصه یک زن محجبه است مثل داستان های حضرت زهرا، حضرت زینب، حضرت مریم سلام الله علیهم اجمعین و... - از همان کودکی فضیلت حیا و عفت را در کودکان رشد دهید. برهنگی و تشویق به برهنگی آثار خوبی برای کودک در نوجوانی نخواهد داشت. وقتی مادر، کودک را شبیه یک عروسک می کند و در بیرون هم دیگران به شدت به او توجه می کنند تصور می کند که برای محبوب واقع شدن بهترین کار برهنگی است. - وقتی کودک چادر سر می کند اجازه ندهید دیگران کودک شما را تحقیر کنند. - کاری نکنید کودک شما از چادر زده شود. مثلا چادرش گلی شده و شما او را سرزنش کنید که چرا مراقبت نکردی. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
بسمه تعالی سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت مقدمه به باور و اعتقاد ما شیعیان، امامان معصوم دوازده نفر هستند که اولین آنان امام علی (علیه السلام) و آخرین آنان حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشند. خداوند متعال بعد از فرستادن یازده نور و هدایتگر به دلیل این که همه آنان به دست جباران و ستمگران به شهادت رسیدند، آخرین حجت و ذخیره خود را از نظرها پنهان کرد تا هر وقت جامعه بشری آمادگی برای پذیرش داشت دوباره به او اذن حضور و تشکیل حکومت دهد. مهدویت در طول تاریخ به خصوص بعد از دوران غیبت کبری مورد توجه افراد با انگیزه های متفاوت قرار گرفته است. عده ای معتقد شده اند که باید اجازه دهیم دنیا پر از ظلم شود تا حضرت ظهور کند، عده ای معتقدند که باید برای زمینه سازی حضرت تشکیل حکومت داد و عده ای هم مهدویت را بهانه ای برای رسیدن به اغراض نفسانی خود گردانیده اند و با استفاده از جهالت مردم فرقه های انحرافی به راه انداخته اند و مردم را به خود دعوت نموده اند. جهت تنویر افکار عمومی و بیان ویژگی های مهدویت اصیل بر آن شدیم تا به صورت پرسش و پاسخ به سوالات پیرامون مهدویت پاسخ دهیم. ان شاء الله مورد قبول امام زمان (علیه السلام) واقع شود. سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت موضوع: مهدویت در آیات قرآن جلسه اول سوال: آیا در قرآن هم به موضوع مهدویت اشاره شده است؟ پاسخ: موضوع مهدویت و منجی آخر الزمان مورد عنایت خداوند متعال در قرآن کریم هست که مهم ترین موارد آن عبارتند از: آیه اول: «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِين‏، و ما اراده کرده ایم که منت گذاریم بر کسانی که در زمین مورد استضعاف واقع شدند و آنان را پیشوایانی و آنان را وارثان زمین می گردانیم»(قصص/5) شیخ طوسی در کتاب «الغیبه» با ذکر سند این سخن را از امام علی نقل می کند که ایشان در تفسیر آیه شریفه فرمودند: « هم آل محمد يبعث الله مهديهم بعد جهدهم فيعزهم و يذل عدوهم؛ آنان آل محمد هستند که خداوند مهدی ایشان را بر می انگیزد بعد از کوشش و تلاششان و آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل می گرداند. (تفسيرنورالثقلين ، ج‏4، ص110) آیه دوم: «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصَّالِحُونَ؛ و در زبور داوود بعد از ذکر (تورات موسی) امام نوشتیم که زمین را بندگان صالح من به ارث می برند» (الانبیا/105) امام باقر علیه السلام درباره این آیه فرمودند که اینان اصحاب مهدی در آخرالزمان هستند. آیه سوم: «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ يَأْبَى اللَّهُ إِلاَّ أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَ لَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ ، هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ آنها مى‏خواهند نور خدا را (دين و كتاب او را) به سخنانشان خاموش نمايند در حالى كه خداوند نمى‏خواهد جز آنكه نور خود را (و لو به گذشت زمان و تكامل عقول و آمدن مصلح كل) كامل نمايد هر چند كافران خوش ندارند. اوست كه رسول خود را با (وسايل) هدايت و دين حق و درست فرستاد تا آن را بر هر دينى پيروز گرداند هر چند مشركان خوش ندارند. (التوبه، 32-33) آيه فوق كه با همين الفاظ در سوره" صف" نيز آمده است و با تفاوت مختصرى در سوره" فتح" تكرار شده، خبر از واقعه مهمى مى‏دهد كه اهميتش موجب اين تكرار شده است، خبر از جهانى شدن اسلام و عالمگير گشتن اين آئين مى‏دهد. تكامل اين برنامه هنگامى خواهد بود كه" مهدى (ع)" ظهور كند و به برنامه جهانى شدن اسلام تحقق بخشد. (تفسير نمونه) " مرحوم طبرسى"" در مجمع البيان" از امام باقر(ع) در تفسير اين آيه چنين نقل مى‏كند:“ان ذلك يكون عند خروج المهدى فلا يبقى احدا الا اقر بمحمد (ص)، به درستی که آن به هنگام خروج مهدی است پس هیچ کس باقی نمی ماند مگر این که به محمد (ص) اقرار می کند». ادامه دارد👇👇👇
آیه چهارم: «وَعَدَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَيَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِي الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَيُمَكِّنَنَّ لَهُمْ دِينَهُمُ الَّذِي ارْتَضى‏ لَهُمْ وَ لَيُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً يَعْبُدُونَنِي لا يُشْرِكُونَ بِي شَيْئاً وَ مَنْ كَفَرَ بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ؛ خداوند به كسانى از شما (مسلمانان) كه ايمان آورده و كارهاى شايسته كرده‏اند وعده داده است كه قطعا آنها را در روى زمين جانشين (خود) كند و حكومت بخشد همان گونه كه كسانى را كه پيش از آنها بودند (مانند مؤمنان قوم نوح و قوم هود و صالح و قوم يونس) جانشين ساخت، و حتما آن دينى را كه براى آنها پسنديده است (دين اسلام) براى آنها مستقر و استوار سازد، و بى‏ترديد حال آنها را پس از بيم و ترس به امن و ايمنى تبديل نمايد به طورى كه تنها مرا بپرستند و چيزى را شريك من قرار ندهند. و هر كه پس از اين (نعمت بزرگ) كفران ورزد، چنين كسانى به حقيقت نافرمانند.(النور/55) عن النبي(ص)أنه قال لو لم يبق من الدنيا إلا يوم واحد لطول الله ذلك اليوم حتى يبعث رجلا صالحا من أهل بيتي يملأ الأرض عدلا و قسطا كما قد ملئت ظلما و جورا؛ اگر از عمر جهان جز یک روز باقی نمانده باشد، خداوند آن روز را به قدری طولانی می کند تا مردی از فرزندان من قیام نماید و دنیا را از عدل و قسط پرسازد همان طور که از جور و ستم پر شده است.(مجمع البيان في تفسير القرآن) وعده استخلاف در آيه، جز با اجتماعى كه با ظهور مهدى (عليه السلام) بر پا مى‏شود با هيچ مجتمعى قابل انطباق نيست‏ (الميزان في تفسير القرآن) محصول تمام زحمات پيامبران، و تبليغات مستمر و پى‏گير آنها، و نمونه اتم حاكميت توحيد و امنيت كامل و عبادت خالى از شرك در زمانى تحقق مى‏يابد كه مهدى آن سلاله انبياء و فرزند پيامبر اسلام (ص)ظاهر شود، همان كسى كه همه مسلمانان اين حديث را درباره او از پيامبر(ص)نقل كرده‏اند« لو لم يبق من الدنيا الا يوم لطول اللَّه ذلك اليوم حتى يلى رجل من عترتى، اسمه اسمى، يملأ الارض عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا»(در كتاب منتخب الاثر يكصد و بيست و سه حديث در اين مضمون از منابع مختلف اسلامى مخصوصا از منابع اهل تسنن نقل شده است به اين كتاب صفحه 247 به بعد مراجعه فرمائيد) مرحوم طبرسى در ذيل آيه مى‏گويد: از اهل بيت پيامبر(ص)اين حديث نقل شده است: «انها فى المهدى من آل محمد؛ به درستی که آیه درباره مهدی از آل محمد است»(تفسير نمونه) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت موضوع: دعا برای امام زمان (ع) جلسه دوم سوال: ما چه دعا بكنيم و چه دعا نكنيم اراده خداوند تعلق گرفته كه امام زمان سالم بماند، پس دعاي ما چه تاثيري دارد؟ دعا براى سلامتى و فرج امام عصر(عج)، اطاعت از امر خداوند و پیروى از رسول اکرم و اهل بیت«ع» است. «دعا» براى آن حضرت داراى آثار و حکمت هایى است ؛ از جمله: ۱. نشانه علاقه و محبّت قلبى به آن حضرت است و در نتیجه موجب تقویت ایمان و یقین است. ۲. گشایش و فرج مؤمنان در آن است ؛ چنان که خود آن حضرت در نامه اى مرقوم داشتند: «براى تعجیل در ظهورم دعا کنید که ظهور من، به نفع شما و موجب فرج و گشایش امور شما خواهد بود» (کمال الدین، ج ۳، ص ۶۸۵) ۳. فزونى نعمت، یکى از آثار دعا براى آن حضرت است ؛ زیرا شکر نعمت هاى الهى - به خصوص نعمت امامت ولایت آن حضرت - موجب افزونى نعمت است. علاوه بر اینکه شکر واقعى، موجب فاصله گیرى از گناه و تقرّب به خداوند است و این در جلب نعمت هاى الهى مؤثّر است. مسلّم است که دعا براى امام زمان(عج) موجب احترام و بزرگداشت آن حضرت و توجّه بسیار و دائمى به او و اداى شکر نعمت وجود آن حضرت است. ۴. دعا، اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتواى پیمان با او، دین دارى، شریعت محورى و تصمیم قلبى بر اطاعت امر امام«ع» و یارى رساندن او با نثار جان و مال است. ۵. سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران است. زنده نگه داشتن مسئله امامت، از امور بسیار ضرورى و مورد تصدیق عقل و شرع است و دعا براى امام زمان(عج)، در راستاى همین مهم قابل ارزیابى است. ۶. اداى حقوق بسیارى که آن حضرت بر ما دارد، دعاهاى ما داراى این فایده است که بعضى از حقوق او را ادا کنیم (ر.ک: کافى، ج ۲، ص ۱۷۲ ؛ بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۲۶) ۷. دعا براى آن حضرت، این فایده را هم دارد که خود آن حضرت نیز براى یارى دهنده و دعا کننده اش دعا مى کند (ر.ک: مهج الدعوات، ص ۳۰۲) ؛ زیرا این دستور دینى ما است که قطعاً مورد عمل او قرار دارد. ۸. از دیگر فواید دعا، تقرّب دعا کننده به خداوند متعال است ؛ زیرا ائمه اطهار«ع» وسیله هاى تقرّب و وصول الى اللَّه هستند. ۹. از دیگر آثار دعا براى ولى عصر(عج) نورانیت قلب دعا کننده و کسب نور از آن خورشید فروزان الهى است. اشراق نور امام«ع» بر قلب مؤمن، درخشنده تر از خورشید نور افشان است (کافى، ج ۱، ص ۱۹۴) ۱۰. طول عمر، از دیگر منافع و آثار دعا براى امام زمان(عج) است و روایات متعددى بر این امر دلالت دارد و... (ر.ک: سید مهدى شمس الدین، در ساحل انتظار، ص ۳۸ - ۴۱) ادامه دارد👇👇👇
11. امام (ع) در بين ما زندگي مي كند و بيشترين دشمن را دارد. اصولا يكي از اهداف جبهه كفر و استكبار شامل آمريكا، اسراييل و وهابيت چگونگي مقابله با امام زمان است؛ بنابراين امام در معرض بيشترين خطر از ناحيه شياطين جن و انس است و دعاي ما سبب مي شود كه به اراده خداوند اين خطرات دفع شود. 12. خداوند كارها را با سبب انجام مي دهد. سلامتي سبب مي خواهد و دعا سبب سلامتي مي شود و اگر ما دعا نكنيم خداوند به دل افراد ديگري مي اندازد كه براي سلامتي حضرت دعا كنند و يا اسباب ديگري را فراهم مي كند تا سلامتي امام محفوظ بماند. 13. اگر دعا و صدقه هزار خاصيت داشته باشد، نهصد و نود و نه خاصيت آن براي دعا كننده و صدقه دهنده است و يك خاصيت آن به حال دعا شوند سود دارد. دعا براي سلامتي امام زمان (عج) بهانه اي است كه خودمان رشد كنيم. مضمون کلّى دعاى «اللهم کن لولیک...»؛ درخواست یارى الهى و حفظ و سلامتى آقا امام زمان(عج) است که از جمله وظایف مهم شیعیان در عصر غیبت است. در این دعا از خداوند مى خواهیم که ولىّ و سرپرست آن حضرت باشد ؛ یعنى، او را تحت ولایت خاصه خودش - که مخصوص مقرّبان درگاهش است - قرار بدهد و حافظ و نگه دار او از جمیع بدى ها، بلاها و سختى ها باشد. همچنین قائد و رهبر و پیشوا براى آن حضرت باشد ؛ یعنى، او را تحت زعامت و قیادت مخصوص خود قرار دهد... در ادامه از خداوند مى خواهیم که «عین»، یعنى، نگهبان آن حضرت باشد و او را تحت حراست و حمایت خاصه خودش، از هر گزندى حفظ کند و آن حضرت را به گونه اى در زمین مستقرّ سازد که مردم با میل و رغبت، ولایت او را بپذیرند و سالیان سال، حضرت بدین گونه بر مردم حکومت کند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت موضوع: دعا برای امام زمان (ع) جلسه دوم سوال: ما چه دعا بكنيم و چه دعا نكنيم اراده خداوند تعلق گرفته كه امام زمان سالم بماند، پس دعاي ما چه تاثيري دارد؟ دعا براى سلامتى و فرج امام عصر(عج)، اطاعت از امر خداوند و پیروى از رسول اکرم و اهل بیت«علیهم السلام» است. «دعا» براى آن حضرت داراى آثار و حکمت هایى است ؛ از جمله: ۱. نشانه علاقه و محبّت قلبى به آن حضرت است و در نتیجه موجب تقویت ایمان و یقین است. ۲. گشایش و فرج مؤمنان در آن است ؛ چنان که خود آن حضرت در نامه اى مرقوم داشتند: «براى تعجیل در ظهورم دعا کنید که ظهور من، به نفع شما و موجب فرج و گشایش امور شما خواهد بود» (کمال الدین، ج ۳، ص ۶۸۵) ۳. فزونى نعمت، یکى از آثار دعا براى آن حضرت است ؛ زیرا شکر نعمت هاى الهى - به خصوص نعمت امامت و ولایت آن حضرت - موجب افزونى نعمت است. علاوه بر اینکه شکر واقعى، موجب فاصله گیرى از گناه و تقرّب به خداوند است و این در جلب نعمت هاى الهى مؤثّر است. مسلّم است که دعا براى امام زمان(عج) موجب احترام و بزرگداشت آن حضرت و توجّه بسیار و دائمى به او و اداى شکر نعمت وجود آن حضرت است. ۴ . دعا، اظهار تجدید عهد و پیمان با آن حضرت است و محتواى پیمان با او، دین دارى، شریعت محورى و تصمیم قلبى بر اطاعت امر امام«ع» و یارى رساندن او با نثار جان و مال است. ۵. سبب زنده نگه داشتن یاد امام غایب در دل منتظران است. زنده نگه داشتن مسئله امامت، از امور بسیار ضرورى و مورد تصدیق عقل و شرع است و دعا براى امام زمان(عج)، در راستاى همین مهم قابل ارزیابى است. ۶ . اداى حقوق بسیارى که آن حضرت بر ما دارد، دعاهاى ما داراى این فایده است که بعضى از حقوق او را ادا کنیم (ر.ک: کافى، ج ۲، ص ۱۷۲ ؛ بحارالانوار، ج ۷۲، ص ۲۲۶) ۷. دعا براى آن حضرت، این فایده را هم دارد که خود آن حضرت نیز براى یارى دهنده و دعا کننده اش دعا مى کند (ر.ک: مهج الدعوات، ص ۳۰۲) ؛ زیرا این دستور دینى ما است که قطعاً مورد عمل او قرار دارد. ۸. از دیگر فواید دعا، تقرّب دعا کننده به خداوند متعال است ؛ زیرا ائمه اطهار«ع» وسیله هاى تقرّب و وصول الى اللَّه هستند. ۹. از دیگر آثار دعا براى ولى عصر(عج) نورانیت قلب دعا کننده و کسب نور از آن خورشید فروزان الهى است. اشراق نور امام«ع» بر قلب مؤمن، درخشنده تر از خورشید نور افشان است (کافى، ج ۱، ص ۱۹۴) ۱۰. طول عمر، از دیگر منافع و آثار دعا براى امام زمان(عج) است و روایات متعددى بر این امر دلالت دارد و... (ر.ک: سید مهدى شمس الدین، در ساحل انتظار، ص ۳۸ - ۴۱) 11. امام (ع) در بين ما زندگي مي كند و بيشترين دشمن را دارد. اصولا يكي از اهداف جبهه كفر و استكبار شامل آمريكا، اسراييل و وهابيت چگونگي مقابله با امام زمان است؛ بنابراين امام در معرض بيشترين خطر از ناحيه شياطين جن و انس است و دعاي ما سبب مي شود كه به اراده خداوند اين خطرات دفع شود. 12. خداوند كارها را با سبب انجام مي دهد. سلامتي سبب مي خواهد و دعا سبب سلامتي مي شود و اگر ما دعا نكنيم خداوند به دل افراد ديگري مي اندازد كه براي سلامتي حضرت دعا كنند و يا اسباب ديگري را فراهم مي كند تا سلامتي امام محفوظ بماند. 13. اگر دعا و صدقه هزار خاصيت داشته باشد، نهصد و نود و نه خاصيت آن براي دعا كننده و صدقه دهنده است و يك خاصيت آن به حال دعا شوند سود دارد. دعا براي سلامتي امام زمان (عج) بهانه اي است كه خودمان رشد كنيم. مضمون کلّى دعاى «اللهم کن لولیک...»؛ درخواست یارى الهى و حفظ و سلامتى آقا امام زمان(عج) است که از جمله وظایف مهم شیعیان در عصر غیبت است. در این دعا از خداوند مى خواهیم که ولىّ و سرپرست آن حضرت باشد ؛ یعنى، او را تحت ولایت خاصه خودش - که مخصوص مقرّبان درگاهش است - قرار بدهد و حافظ و نگه دار او از جمیع بدى ها، بلاها و سختى ها باشد. همچنین قائد و رهبر و پیشوا براى آن حضرت باشد ؛ یعنى، او را تحت زعامت و قیادت مخصوص خود قرار دهد... در ادامه از خداوند مى خواهیم که «عین»، یعنى، نگهبان آن حضرت باشد و او را تحت حراست و حمایت خاصه خودش، از هر گزندى حفظ کند و آن حضرت را به گونه اى در زمین مستقرّ سازد که مردم با میل و رغبت، ولایت او را بپذیرند و سالیان سال، حضرت بدین گونه بر مردم حکومت کند. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلام خدمت اعضای محترم کانال. سال جدید رو خدمت تمامی سروران گرامی تبریک عرض می کنم. ان شا الله سال خوبی پیش رو داشته باشید. ان شا الله جوانان ازدواج کنند و ازدواج کرده ها در پرتو بندگی خدا به آرامش برسند. التماس دعا.
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت موضوع: تشخیص مهدی واقعی از مهدی های دروغین جلسه سوم سوال: با توجه به این که در طول تاریخ افراد زیادی مدعی شده اند که مهدی موعود هستند و عده ای از مردم هم فریب آنان را خورده اند، آیا راهی وجود دارد که وقتی حضرت ظهور کردند مردم دچار اشتباه نشوند و یقین کنند که ایشان همان مهدی موعود واقعی و حقیقی هستند؟ 1. در طول تاریخ مدعیان زیادی ادعای مهدویت نموده که رسوا شده اند. 2. آنچه برای ظهور لازم است احساس نیاز جهانی و نا امیدی از همه مکتب های غیر الهی و آمادگی یاران امام زمان (ع) برای همکاری با ایشان است. 3. زمان ظهور مانند زمان برپایی قیامت علمش فقط در اختیار خداوند است. 4. ظهور دارای نشانه های حتمی است؛ یعنی قطعا اتفاق می افتد، مانند خروج سفیانی، خسف بیداء، خروج یمانی، قتل نفس زکیه، صیحه آسمانی 5. حضرت مهدی (عج) هنگام ظهور به دیوار کعبه تکیه می دهند و می فرمایند: «بقیه الله خیر لکم ان کنتم مومنین» (هود، 86) 6. احتمال دارد برای کسانی که در شک و تردید باشند امام معجزاتی بیاورند. 7. در روایات هم برای سیمای ظاهری حضرت و هم نسبت به اوصاف اخلاقی آن حضرت سفارشاتی شده تا مردم بتوانند ایشان را از مدعیان دروغین تشخیص دهند مثلا درباره سیمای ظاهری ایشان گفته شده که جوانی زیبا روی است و چهره اش مانند ماه درخشان است. این در حالیست که اکثر مدعیان مهدویت یا در سن جوانی نیستند و یا اصلا کسی اینان را نمی بیند که بفهمد راست می گویند یا دروغ مثل شخصیت انحرافی احمد حسن بصری که هیچ اطلاعاتی از شخص او در دسترس نیست. 8. احتمال دارد برخی از بزرگان دین مانند مراجع که مورد تایید مردم هستند و در زمان غیبت از فیض دیدار امام محروم نبوده اند ایشان را تایید کنند. 9. عجیب این است که با وجود این همه نشانه و علامت برای تشخیص امام زمان (ع) عده ای از جهالت مردم استفاده می کنند و خودشان را امام زمان معرفی می کنند. آیا بیان این همه نشانه کافی نیست که یقین کنیم آن عده ای که خود را مهدی موعود یا نائب خاص ایشان معرفی می کنند دروغگویند؟ 10. چه خوبست که برای رهایی از چنگ جریان های انحرافی مهدویت خصوصا جریان انحرافی احمد حسن بصری بصیرت خود را افزایش دهیم که گرفتار فرقه های انحرافی نشویم. جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه چهارم: علت غیبت امام زمان (علیه السلام) مقدمه بحث: 1)تكلیف مبتنی بر اصل «اختیار» است. 2)سیره و روش پیامبران و رهبران الهی در معاشرت با افراد جامعه و حل و فصل امور مبتنی بر روش متعارف و معمول میان انسان‎ها می‎باشد، و استفاده از معجزه و روش‎های خارق‎العاده، امری استثنایی بوده و بهره‎گیری از آن به موارد ویژه اختصاص دارد؛ زیرا در غیر این صورت غرض از تكلیف و هدایت و ارشاد كه آزمایش انسان‎ها و رشد و تعالی آنان از روی اراده و اختیار خویش است، عملی نخواهد شد. 3) با توجه به این‎كه وجود و حضور امام زمان(عج) خطری جدی برای ستمكاران و تبهكاران می‎باشد، بدیهی است آنان به شدت با او خصومت ورزیده، و وجود و حضورش را تحمل نكردند، و در صدد قتل و نابودی او برآیند. 4) تشكیل حكومت عدل جهانی، با حفظ اصول یاد شده(رعایت اصل اختیار، استفاده از روش‎های عادی زندگی، مصونیت رهبر از خطر دشمنان) در صورتی امكان‎پذیر است كه همه ملتها از نظر روحی و فكری پذیرای چنان حكومتی با چنان رهبری باشند. با توجه به نکات فوق به دلایل غیبت امام مبتنی بر دلایل نقلی و عقلی اشاراتی خواهیم داشت. 1-حفظ جان امام قال رسول الله(ص): «لا بد للغلام من غيبة فقيل له و لم يا رسول الله قال يخاف القتل، رسول خدا فرمودند: ناچار این فرزند من غیبت خواهد کرد، به ایشان گفته شد برای چه ای رسول خدا؟ فرمودند از کشته شدن می ترسد» ‏(علل‏الشرائع،ج1،ص243، باب علة الغيبة) 2-آزمايش مردم عَنْ مَنْصُورٍ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(ع)يَا مَنْصُورُ إِنَّ هَذَا الْأَمْرَ لَا يَأْتِيكُمْ إِلَّا بَعْدَ إِيَاسٍ وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَيَّزُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى تُمَحَّصُوا وَ لَا وَ اللَّهِ حَتَّى يَشْقَى مَنْ يَشْقَى وَ يَسْعَدَ مَنْ يَسْعَدُ؛ از منصور نقل شده که گفت، امام صادق به من فرمودند: «این امر برای شما آشکار نمی شود مگر بعد از نا امیدی بسیاری از مردم از ظهور، نه چنین است به خدا قسم نمی آید تا شما شناخته شوید، نه چنین است به خدا قسم نمی آید تا شما امتحان شوید، نه چنین است به خدا قسم نمی آید تا هر که می خواهد بدبخت شود بدبخت بشود و هر که می خواهد سعادت مند شود، سعادت مند بشود. 3-بيعت نكردن امام عصر با طاغوتهاي زمان أَنَّهُ وَرَدَ عَلَيْهِ مِنَ النَّاحِيَةِ الْمُقَدَّسَةِ عَلَى يَدِ مُحَمَّدِ بْنِ عُثْمَانَ وَ أَمَّا عِلَّةُ مَا وَقَعَ مِنَ الْغَيْبَةِ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ«يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْياءَ إِنْ تُبْدَ لَكُمْ تَسُؤْكُمْ»إِنَّهُ لَمْ يَكُنْ أَحَدٌ مِنْ آبَائِي إِلَّا وَقَعَتْ فِي عُنُقِهِ بَيْعَةٌ لِطَاغِيَةِ زَمَانِهِ وَ إِنِّي أَخْرُجُ حِينَ أَخْرُجُ وَ لَا بَيْعَةَ لِأَحَدٍ مِنَ الطَّوَاغِيتِ فِي عُنُقِي (بحارالأنوار، ج52، ص92،باب 20- علة الغيبة و كيفية انتفاع الناس به في غيبته صلوات الله عليه) یکی دیگر از دلایلی که برای غیبت امام نقل شده این است امام، زمانی ظهور می کند که بیعت هیچ طاغوتی در گردنش نیست بر خلاف پدران بزرگوارش که به دلیل شرایط ناچار به بیعت با ستمگران می شدند. البته بیعت نه به این معنا که حکومت کفر را تایید کنند و یا با آن همکاری کنند بلکه به این معنا که اقدام عملی علیه حاکمان جور نداشته باشند که چون شرایط را آماده نمی دیدند به اقدام عملی دست نمی زدند. 4-آماده پذيرش نبودن جامعه جهاني واقعیت این است که ظهور آخرین حجت الهی نیازمند پذیرش و آمادگی جامعه جهانی است چرا که اگر بشریت این آمادگی را نداشته باشد وقتی حضرت ظهور کنند باز هم همان اتفاقات ناگواری که برای اجداد طاهرینش افتاد برای ایشان هم خواهد افتاد، پس به تعبیر قرآن تا خودِ مردم نخواهند که سرنوشت خود را تغییر دهند کسی نخواهد توانست سرنوشت آنان را تغییر دهد (انفال، 53، رعد، 11). 5-مشكل غايب بودن امام عصر از ناحيه مردم است. ممکن است این سوال به ذهن برسد که چرا خداوند لطف خود را از مردم دریغ می دارد و چرا امام معصوم حاضر نیست بهره کامل خود را به مردم برساند، آیا اشکال به خدا و امام بر می گردد یا اشکال به مردم بر می گردد؟ در پاسخ باید گفت که نه خدا بخیل است که بخواهد لطف خود را از مردم دریغ کند و نه امام که مظهر اسماء و صفات خداوند است دوست دارد که غائب باشد. خواجه نصیر در شرح تجرید الاعتقاد به صورت خلاصه و موجز مشکل را این گونه بیان می کند که «وُجُودُهُ لُطْفٌ وَ تَصَرُّفُهُ لُطْفٌ اخَرُ وَ عَدَمُهُ مِنَّا؛ وجود امام لطف است و تصرف امام لطفی دیگر است و نبود امام به ما بر می گردد(كشف المراد في شرح تجريد الاعتقاد،علامه حلي،ص385) معنای این حرف این است که مردم متاسفانه آمادگی برای ظهور آن حضرت ندارند، مردم تقوای لازم را ندارند وگرنه منعی از ناحیه امام نیست. ادامه دارد👇👇👇
6-اگر امام زمان غايب نمي شد، بايد قيام مي كرد و براي اينكه كشته نشود - با تاييدات الهي- بايد همه دشمنان را مي كشت، در حالي كه از نسل كافران ممكن است افراد مومن زيادي متولد شوند. بايد آنچه از ودائع الهي در اصلاب مردان هستند بيرون بيايند و بعد امام زمان قيام كند، مانند زمان حضرت نوح(ع)كه تا چهل سال قبل از طوفان هيچ زاد و ولدي صورت نگرفت و مردم آن يا واقعا كافر بودند و يا مومن، طوفان آخرالزمان هم بايد در شرايطي بيايد كه اين مطلب تحقق پيدا كرده باشد.(استاد رضا محمدي، کارشناس پرسش و پاسخ اعتقادی رادیو معارف) 7-مشخص شدن راز واقعي غيبت پس از ظهور عبدالله بن فضل مى‏گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه فرمود:به ناچار صاحب اين امر داراى غيبتى خواهد بود كه تبهكاران در آن به شك و ترديد مى‏افتند. عرض كردم: فدايت شوم؛ چرا؟ فرمود: به خاطر امرى كه اجازه بيانش را (به‏طور تفصيل) نداريم. عرض كردم: حكمت غيبتش چيست؟ فرمود: (اجمالش اين است كه) راز غيبت مهدى (عج) همان راز غيبت حجت‏هاى پيش از اوست و حكمت (واقعى) غيبت بعد از ظهور آشكار مى‏گردد، چنان كه راز كارهايى كه خضر عليه السلام انجام داد، كشتى را سوراخ كرد، پسر بچه‏اى را كشت و ديوارى را بنا كرد، بعد از جدايى او از موسى عليه السلام روشن گرديد. (و موسى عليه السلام قبل از جدايى، راز آن‏ها را نمى‏دانست و از آن رو به خضر عليه السلام نيز اعتراض نمود). اى پسر فضل! اين امر (غيبت مهدى (عج)) كار خداوند، از اسرار او و از امور غيبى و الهى است و چون مى‏دانيم خداوند، حكيم است بايد تصديق كنيم كارهاى او (از جمله در غيبت نگه داشتن ولىّ خودش) همه داراى حكمت و راز است، گرچه براى ما آشكار نباشد. (كمال الدين و تمام النعمه،ص482) 8-اتمام حجت شده باشد. همه تفكرها ماترياليست، كمونسيت، اومانيست و...بيايند و حرفشان را بزنندتا وقتي آن اسلام ناب بيايد مردم قدرش را بدانند. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع): «أَنَّهُ قَالَ مَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى لَا يَبْقَى صِنْفٌ مِنَ النَّاسِ إِلَّا قَدْ وُلُّوا عَلَى النَّاسِ حَتَّى لَا يَقُولَ قَائِلٌ إِنَّا لَوْ وُلِّينَا لَعَدَلْنَا ثُمَّ يَقُومُ الْقَائِمُ بِالْحَقِّ وَ الْعَدْلِ؛ امام صادق فرمودند: «امر ظهور اتفاق نخواهد افتاد مگر این که هیچ گروهی باقی نمی مانند مگر این که بر مردم ولایت پیدا می کنند تا این که گوینده ای نگوید اگر ما سرپرست مردم می شدیم حتما به عدالت حکم می کردیم، سپس قائم به حق و عدل قیام می کند». (بحارالأنوار، ج52، ص244، والغيبه للنعماني، ص274) (استاد محمدي، رادیو معارف) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه پنجم: فایده غیبت سوال: وقتی امام زمان غائب است غیبت او چه فایده ای برای مردم دارد؟ پاسخ تصور ما این است که امام زمان اگر ولایت ظاهری نداشته باشد کارکرد دیگری برای بشریت ندارد، در حالی که آنچه مهم است این که امام ولایت معنوی (باطنی) دارد و با این ولایت است که مومنان را هدایت می کند و از گمراهی ها نجات می بخشد. امام مانند خورشیدِ پشت ابر است. آیا می توان گفت که چون نور خورشید را نمی بینیم خورشید برای ما فائده ندارد؟ طبیعی است که هیچ انسان عاقلی چنین حرفی را نمی زند. در روایات از امام معصوم به خورشید پشت ابر تعبیر شده است. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در پاسخ اين پرسش كه چه فايده‏اى وجود مهدى عليه السلام در عصر غيبتش دارد فرمود: «اى والّذى بعثنى بالنبوّة انّهم ينتفعون به، و يستضيئون بنور ولايته فى غيبته كانتفاع النّاس بالشّمس و ان جلّلها السّحاب؛ سوگند به کسی که مرا به نبوت مبعوث کرد، که مردم در زمان غیبت از او بهره می برند و از نور ولایت او در زمان غیبتش روشنایی می گیرند همانند بهره بردن مردم از خورشید اگر چه ابر آنان را بپوشاند». ‏(بحار،ج52، ص93) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي
سلسله مباحث پاسخگویی به سوالات و شبهات مهدویت جلسه ششم: طول عمر حضرت مهدی (ع) سوال: چگونه ممکن است یک انسان از چنین عمر طولانی برخوردار باشد؟ 1. عمر طولانی با توجه به قدرت گسترده و نامتناهی خداوند امر پیچیده ای نیست. 2. در بین امت های قبلی هم پیامبرانی بوده اند که از عمر طولانی برخوردار بوده اند. به طور مثال قرآن کریم درباره حضرت نوح (ع) می فرماید که نوح علیه السلام 950 سال در بین قومش بود تا این که طوفان آمد (عنکبوت، 14) و بعد از طوفان هم مدتها حضرت نوح زندگی کردند به طوری که در روایات عمر ایشان تا 2500 و حتی 3000 سال نقل شده است. 3. قرآن کریم درباره حضرت یونس (ع) می فرماید که اگر ایشان در زمره تسبیح کنندگان نبود، قطعا تا روزی که انسان ها برانگیخته می شوند (روز قیامت) در شکم ماهی می ماند (صافات، 143-144) وقتی خداوند با قدرت خود می تواند یک انسان را زنده، در شکم ماهی تا روز قیامت نگه دارد چه استبعادی دارد که عمر یک انسان در روی کره زمین طولانی نباشد. 4. مطابق باور ما برخی از اولیای الهی مدتها قبل از حضرت مهدی (ع) متولد شده اند و الان هم زنده هستند که در آیات و روایت به افرادی مانند حضرت عیسی علیه السلام، حضرت ادریس و حضرت خضر علیهما السلام اشاره شده است. 5. دانشمندان علوم تجربی هم معتقدند که می توان با تغذیه سالم، کم خوردن و رفع بیماریهای روانی طول عمر انسان را افزایش داد. 6. اگر این نظریه را هم بپذیریم که اولیای خدا می توانند با قدرت روحی خود جسم را مدیریت کنند مشکلات طول عمر کمتر خواهد شد؛ چرا که در چنین شرایطی ولی خدا به جسم خود توجه دارد تا جسم نشاط و شادابی خود را برای هدف الهی حفظ کند (ر.ک: دادگستر جهان، ابراهیم امینی، ص198) جمع آوری و تالیف: دکتر محمد اسماعیل زاده- کارشناس تعلیم و تربیت اسلامی – مشاور خانواده كانال معارف اسلامی و پاسخگويي به سوالات و شبهات دینی 👇 👇 👇 لینک کانال در تلگرام – شماره تماس با کارشناس https://t.me/andiseh09132532756 لینک کانال در ایتا – شماره تماس با کارشناس https://eitaa.com/dr09132532756 ️آدرس: طبس گلشن، فاز یک امیر المومنین (ع)، مسجد ائمه بقیع علیهم السلام، كانون فرهنگي _ تبليغي مسجد ائمه بقيع (عليهم السلام) با رويكرد تخصصي _ خانواده و سبك زندگي اسلامي