23.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
زهد چیست؟
آیا برخوداری از نعمت های مشروع الهی با زهد ناسازگار است؟
جامعه مطلوب اسلامی از نظر اقتصادی چگونه جامعه ای است؟
👤#دکترمحمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
54.2M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آثار سوء تملق و چاپلوسی
رواج نگران کننده تملق در جامعه
مستبدان متملق پرور و متملقان مستبدپرور
👤#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
با انتصاب آقای عارف به عنوان معاون اول مواضع واقعی رییس جمهور محترم در موضوعات زیر تاحدی مشخص شد:
جوان گرایی!
فراجناحی بودن!
تخصصگرایی!
البته باید اعتراف کرد که تناسب تام بین رییس جمهور و معاون برقرار است:
هر دو سالمند
هر دو اصلاح طلب
هردو غیر متخصص در مدیریت اقتصادی!
رعایت تناسب و هارمونی بسیار مهمه!
👤#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
دوستی بیان فوق را نقد کردند و گفتند این تحلیل واقع بینانه نیست.
در پاسخ باید عرض کرد آنچه گفته شد تحلیل نیست، فکت (واقعیت) است. اینکه آقای عارف ۷۳ سال سن دارند، اینکه اصلاح طلبند و اینکه تخصصشان اقتصاد نیست سه فکت است. نه تحلیل است نه تضعیف. از خودشان هم بپرسید تأیید می کنند. مثل اینکه بگوییم آقای عارف مرد است، یزدی است و خیاط نیست.
برای موفقیتشان در حل مشکلات کشور دعا می کنیم.
👤#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
ضرورت آگاهی بخشی درباره فرقه های انحرافی.mp3
3.12M
👆ضرورت آگاهی بخشی درباره فرقه های انحرافی
آیا حق داریم هر جریان فکری قابل نقد را فرقه انحرافی بنامیم؟
ضرورت معیار قرار دادن عقلانیت و انصاف در نقد و داوری
👤#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
10.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سگ را گشادن و سنگ را بستن!
حکایت قاچاقچیان و محیط بانان زحمتکش و فداکار!
👤#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از حوزه علمیه تمدن ساز
💢 ضرورت جهاد تبیین مستلزم تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه علیمه است
فرضیه ای که در اینجا طرح می شود این است که بدون تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه های علمیه جهاد تبیین آن گونه که شایسته است امکان تحقق ندارد.
چه کسی می تواند جهاد تبیین کند؟ کسی می تواند وارد میدان جهاد تبیین شود که با مباحث نیازمند به تبیین آشنا باشد. یعنی موضوعات، پرسش ها و چالش های رایج را بشناسد و توان پاسخگویی به آنها و روشنگری دربارۀ آنها را داشته باشد. از طرح ها، فتنه، و نقشه های دشمن آگاه باشد و راه مواجهه با آنها را بداند. جهاد تبیین واجب است، اما آیا همه ما آمادگی و توان انجام این تکلیف را داریم؟
گرچه گام های مثبتی در تحول حوزه برداشته شده است اما بی شک برنامه های سنتی و رایج حوزه ها برای رسیدن به چنین شناخت و توانی کافی نیست. جهاد تبیین امروز غیر از تبلیغ سنتی است و روش و محتوای آن بسیار متفاوت با گذشته است.
رسالت دین امر ثابتی است که عبارت است از هدایت انسان به سمت فلاح و سعادت و اصولی هم که به فلاح و سعادت منتهی می شود ثابت و ازلی است و تغییر پذیر نیست. اما شیوه تعلیم دین و مقابله با موانع از تحولات زمان اثر می پذیرد. پرسشها و انتظارات و بطور کلی ذهنیت انسان ها و فرهنگ جوامع در طی زمان دستخوش تغییر می شود و در نتیجه شیوه پاسخگویی نیز همواره باید متحول شود.
وقتی تکلیفی واجب شود تحصیل مقدماتش هم واجب می شود. لازمه این سخن ضرورت تحول اساسی در محتوا و روش آموزش و پژوهش و تبلیغ در حوزه های علمیه است. اگر تبیین واجب است، این تحول نیز واجب است و نمی توان آن را نادیده گرفت. و اگر این واجب فوری است وجوب ایجاد این تحول نیز فوری است.
آیا مراکز حوزوی ما در این مسیر قرار دارند؟ آیا به این ضرورت و فوریت توجه هست؟ ما هنگامی می توانیم مدعی شویم که آمادگی برای جهاد تبیین داریم که به اندازه کافی عالمان دینی زبان دان و صاحب نظر در رشته های مختلف علوم گوناگون بویژه #علوم_انسانی داشته باشیم. هنگامی می توانیم مدعی شویم که می توانیم در جهاد تبیین شرکت کنیم که بتوانیم نیازهای معرفتی و فکری جامعۀ اسلامی را تأمین کنیم، از طراحی عقلانی و کارآمد اصل نظام تا کمک به حل معضلات فرهنگی، سیاسی، حقوقی، اخلاقی، تربیتی و غیره. بنابراین جهاد تبیین را باید از خود حوزه شروع کرد.
جهاد تبیین کاری تخصصی است. هیچکس نمی تواند در همه زمینه ها وارد میدان جهاد تبیین شود و به همه پرسشها و شبهه ها پاسخ دهد، جز در حد شعار و خطابه بی اثر. مجاهد میدان تبیین باید متخصص و متمحض در یک رشته علمی خاص باشد. امروزه تعداد علوم و زیرشاخه های آنها بی شمار است. بسیاری از این علوم بویژه علوم انسانی که زیرشاخه های بسیار دارند با معارف دین و نظام اسلامی ارتباط دارند.
حوزه های علمیه باید در رشته های گوناگون مورد نیاز، دانش آموخته و محقق و مبلغ داشته باشند تا بتوانند این نیاز را تأمین کنند. تحقق این امر نیازمند تحول اساسی در نظام آموزشی حوزه است. نظام آموزشی موجود بر اساس نیازهای و چالش های امروز تدوین نشده و پاسخگوی آن نیست.
نکته زیر به عنوان نقطۀ شروع این بحث در اینجا طرح می شود تا هرکس که به این باور رسیده و این ضرورت را احساس می کند بحث را دنبال کند. هر دانش آموخته حوزه علمیه که بخواهد در جهاد تبیین موفق باشد باید مراحل زیر را طی کرده باشد:
▫️ آشنایی با کلیات علوم و معارف اسلامی،
▫️ آشنایی با ابزارها، مهارت ها و روش های تعلیم و تحقیق و تبلیغ مانند زبان، ادبیات و دانش رسانه،
▫️ تخصص در یکی از شاخه ها یا زیرشاخه های علوم اسلامی، مانند تعلیم و تربیت اسلامی
▫️ آشنایی با یکی از شاخه های علوم جدید بویژه علوم انسانی مرتبط با شاخه ای از علوم اسلامی که فرد در آن تخصص دارد، مانند دانش تعلیم و تربیت جدید،
▫️ و آشنایی با فلسفه مرتبط با آن شاخه علمی مورد نظر، مانند فلسفۀ تعلیم و تربیت.
این برنامه باید چنان طراحی شود که در زمان معقولی مثلا کمتر از ده سال از زمان ورود طلبه به حوزه به ثمر رسد. برنامه آموزشی حوزه علمیه هنگامی موفق و پاسخگوی نیاز روز است که بتواند دستکم این انتظار را برآورد و هزاران نفر دانش آموخته ای که مدارج فوق را در رشته های مختلف طی کرده اند پرورش دهد.
✍ استاد محمد #فنایی_اشکوری
♦️ حوزه علمیه تمدن ساز:
✅ @feghheakbar
هدایت شده از محمد فنایی اشکوری
1_9641056210.mp3
10.64M
ضرورت حفاظت کامل از فرماندهان مقاومت
چرا برای پایان دادن به ترور فرماندهان مقاومت فکری نمی شود؟!
http://eitaa.com/dreshkevari
👆این گفتار حدود ۵ ماه پیش در پی ترور تعدادی از فرماندهان مقاومت در لبنان و سوریه و عراق ایراد شده بود و نسبت به تدام این جنایات هشدار داده شده بود.
👤#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari
این «غصه» با که گویم
و این غم کجا برم
شهادت برای شهید مبارک است، اما برای ما فاجعه و مصیبت است.
بله اگر ما در سطحی بودیم که از اینگونه مصایب درس می گرفتیم و قدرت امنیتی و حفاظتی خود را بالا می بردیم و می توانستیم انتقامی بازدارنده و در خور و متناسب با جنایت بگیریم، بخشی از فاجعه جبران می شد، اما ما بارها و بارها اثبات کردیم که هر مصیبت و بلایی بر سر ما بیاید، سیستم حفاظتی و امنیتی ما تکان نخواهد خورد، و ظاهرا چون شهادت را سعادت میدانیم دست دشمن را برای شهید کردن ارزشمند ترین نیروهایمان باز میگذاریم.
مهمترین کاری که در قبال این مصایب می کنیم نوحه سرایی پس از وقوع فاجعه است و در این قضیه از بس تجربه و تکرار کردیم بسیار تبحر پیدا کرده ایم!
انا لله و انا الیه راجعون نه فقط به خاطر مصیبت عظیم این شهادت، بلکه بخاطر مصیبت عظیمتر که نحوه مواجهه ما با دشمن و بی خیالی و بی تفاوتی درقبال تهدیدهای امنیتی است و این مصیبت اعظم است که زمینه را برای مصیبت های عظیم فراهم می کند. کاش و کاش و کاش که گوش شنوایی وجود داشت!
انا لله و انا الیه راجعون.
😭😭😭😭😭😭
#محمدفنایی_اشکوری
https://eitaa.com/dreshkevari