شرح دعای روز 24 ماه مبارک رمضان.mp3
4.43M
شرح دعای روز بیست و چهارم ماه رمضان
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
5.91M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
چه تلاوت دلنشینی، ماشاء الله
http://eitaa.com/dreshkevari
سوال درباره تجربه نزدیک به مرگ
سلام و عرض ادب. براساس تحقیقی که انجام دادم، بزرگترین پایگاه های تجربه نزدیک به مرگ جهان، بیان می دارند که اولا تجربه گران با ادیان گوناگون، هرکدام بزرگان دین خود را در تجربه نزدیک به مرگ خود می بینند. مسیحی، بودایی، مسلمان، هندو و...
ثانیا بیان می کنند که در تجارب زیادی بیان شده که تناسخ وجود دارد و تجربه گران زندگی های گذشته شان را دیده اند. و ثالثا در تجارب زیادی گفته شده «فقط» عشق ورزیدن به خدا و تمام مخلوقات اهمیت دارد. و نه دین خاصی.
با تحقیق بیشتر یافتم مسئله تناسخ و اهمیت منحصر عشق و نه دین خاص، علاوه بر تجارب نزدیک به مرگ در این موارد هم بیان شده است:
1- در هیپنوتیزم (برخی از مهمترین کتب این زمینه نوشته «مایکل نیوتن» می باشد).
2- روح گرایی (spiritism) که با الن کاردک شروع شد و امروزه هم با روش «مدیوم شیپ» دنبال می شود. در این روش با ارواح مثبت ارتباط گرفته می شود و سوال از آن ها پرسیده می شود.
همچنین گزارش تناسخ از کودکان بسیار زیادی جمع آوری شده است که زندگی قبلی خود را به یاد می آوردند. فکر کنم 2500 مورد جمع آوری شده.
همچنین جایی خواندم (ولی مطمئن نیستم) که با مدیتیشن و بیدارشدن کندالینی، فرد متوجه تناسخ می شود.
از مراکز پیشگام جمع آوری شواهد تجربی و علمی بسیاری از این زمینه ها، «بخش مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا» می باشد.
امیدوارم مراکز تخصصی حوزوی بررسی نمایند که چه نقد جدی به این باور و شواهد آن می توان داشت.
و پیشنهاد می کنم شما هم حتما این مطالب را بخوانید و ببینید چه نقدی به نظرتان می رسد.
چرا که به نظرم در آینده احتمالا بیشترین طرفداران را داشته باشد.
👆پاسخ تجربه نزدیک به مرگ و باور دینی
با سلام تحیت چند نکته در اینجا شایان توجه است.
تجربه های باطنی اعم از رؤیا، تجربه های نزدیک به مرگ، هیپنوتیزم و هر نوع تجربه فراروانشناختی، حتی تجربه های دینی و عرفانی اولا حجیت مطلق ندارند، ثانیا مصون از خطا نیستند، ثالثا از عوامل بیرونی از جمله از باورهای پیشین تجربه گر اثر می پذیرند، رابعا در بساری از موارد بین اصل تجربه و تفسیر آن از سوی تجربه گر یا دیگران خلط می شود و تفسیر و تعبیر را به پای تجربه می نویسند، خامسا این تجربه ها برای همه یکسان نیستند و تجربه های متعارض بین تجربه گران دیده می شود .
این نکات، ابهام و عدم شفافیت و دلالت این گونه تجربه ها را نشان می دهد. لذا در تعبیر آنها و داوری قطعی دربارۀ آنها باید دقت کرد. جز وحی انبیا و الهام معصومین هیچ نوع تجربۀ باطنی هیچ تجربه گری بطور قطعی و بدون شرط مصون از خطا نیست و حجیت ندارد و در نتیجه رد و قبول آن باید برمبنای معیار معتبر انجام گیرد.
هیچ جا اثبات نشده است که تجربه هایی که ذکر کردید کشف از واقع می کنند. آنچه نشان داده شده این است که افرادی اینگونه تجربه ها را داشته اند. صرف داشتن تجربه ای اثبات کننده محتوای آن نیست. چنانکه ما ممکن است خواب ببینیم پولدار شیدم یا نامزد نمایندگی خواب می بیند برنده شده است، ولی این پولداری و حال خوش محدود به زمانی است که در خوابیم.
این ملاحظات به معنای رد مطلق و بی اعتباری همۀ این تجربه ها نیست. با همه محدودیت هایی که در فهم این تجربه ها داریم، برخی از آنها می توانند دریچه هایی از حقیقت را به سوی ما بگشایند. در بحث دیگری که فایل صوتی و مکتوب آن در همین کانال قابل دسترسی است به برخی از این ها اشاره کرده ام.
در باب دلالت این تجربه ها بر اهمیت عشق به خدا و خلق باید گفت که این چیز کمی نیست. گوهر دین داری همین است. دین داری چیزی جز عشق به خدا و شفقت بر خلق نیست. این عشق و شفقت مستلزم بندگی خدا و خدمت به خلق است. و همه دین همین است. اگر ما از این تجربه ها همین درس را بیاموزیم، دستاورد بزرگی خواهد بود. گام بعدی که باید برداریم این است که کیفیت این بندگی و خدمت را بدانیم. اینجاست که باید از وحی مدد بگیریم. قرار نیست همه معارف و باورها را از تجربه هایی همچون تجربه نزدیک به مرگ اخذ کنیم. همانطور که حل مسائل علمی و ریاضی را از این گونه تجربه های غیر متعارف انتظار نداریم حل همه مسایل متافیزیکی و الهیاتی را نیز نباید از این روش ها انتظار داشته باشیم.
طبق ادعا یک وجه مشترک همه تجربه ها همین عشق به خدا و خلق است. پس این وجه مشترک را اخذ می کنیم. در سایر مباحث مانند حقانیت این یا آن دین، مسئله تناسخ و مانند آن بین تجربه گران وحدت نظر نیست. پس هیچ یک از آن دعاوی اختلافی را نمی توان با استناد به تجربه نزدیگ به مرگ و تجربه های دیگر اثبات یا نفی کرد، چون در آن موضوعات بین تجربه گران توافق نیست و موارد خلاف و نقض وجود دارد. پس برای برسی آن مسایل باید از روش های دیگر معرفتی و بطور خاص عقل استفاده کرد.
اگر این وجه مشترک که اشاره شد مورد توافق همه تجربه گران باشد، یعنی عشق به خدا و خلق معتبر باشد، الحاد و آتئیسم رد میشود و وجود خدا و حیات پس از مرگ تایید می شود؛ به عبارت دیگر مبدأ و معاد که ارکان اصلی اعتقاد دینی هستند تایید می شود.
#تجربه_نزدیک_به_مرگ
http://eitaa.com/dreshkevari
شرح دعای روز 25 ماه مبارک رمضان.mp3
3.57M
شرح دعای روز بیست و پنجم ماه رمضان
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
شرح دعای روز 26 ماه مبارک رمضان.mp3
3.27M
شرح دعای روز بیست و ششم ماه رمضان
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
شرح دعای روز 27 ماه مبارک رمضان.mp3
4.15M
شرح دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari
درباره تناسخ
سوال: یکی از استاد های فلسفه دین دانشگاه تهران می گفت تناسخ بخاطر شواهد تجربی زیادش درسته. (هرچند می گفت به نظرش با فلسفه اسلامی تعارض نداره). نظر شما چیست؟
پاسخ: قبل از اینکه دیدگاه خودمان را مطرح کنیم باید نسبت تناسخ با تفکر حاکم بر علم جدید را روشن کنیم. کسی که به تناسخ قائل است قطعا با تفکر علمی امروز مخالف است. چون در علم امروز می گویند شخصیت و هویت و همینطور آگاهی و حافظه مربوط به مغز است. وقتی انسانی می میرد هویت و آگاهی و حافظه اش هم نابود می شود و قابل انتقال به مغز دیگر نیست. بنا بر این بقای شخصیت و آگاهی و حافظه در بدن دیگر که مدعای تناسخ است طبق این دیدگاه ناممکن است. پس قایل به تناسخ اول باید تکلیفش را با علم جدید و مسئله مغز حل کند. کسی که با تمسک به تجربه به تناسخ قائل می شود، باید ابتدا ارتباط مغز و آگاهی را حل کند و مخالفتش را با تفکر علمی امروز اعلام کند.
اما بر اساس دیدگاه فلسفۀ اسلامی اساس شخصیت انسان نفس مجرد است و آگاهی مربوط به نفس است، گرچه تا هنگامی که نفس به بدن تعلق دارد به ابزار بدن و مغز وابسته است. چون بر اساس دیدگاه ملاصدرا نفس جسمانیة الحدوث و روحانیة البقا است، پس از مرگ و جدایی نفس و بدن، شخصیت و آگاهی باقی است.
برمبنای این دیدگاه نیز تناسخ محال است، و نفسی که از بدن جداشود به بدن دیگر تعلق نمی گیرد. لازمه انتقال نفس از بدنی به بدن دیگر این است که در بدن دوم نفس روحانیة الحدوث باشد؛ یعنی نفس بالغ و حاضر و آماده و از پیش موجود به بدن تعلق گیرد، درحالیکه طبق نظر ملاصدرا براساس حرکت جوهری نفس در بستر بدن هچون بذری شکل می گیرد و رشد می کند. پس تناسخ با حکمت متعالیه ناسازگار است.
ابن سینا هم با ادله و براهینی تناسخ را رد می کند. پس اینکه گفتند تناسخ با فلسفه اسلامی سازگار است هم سخن قابل دفاعی نیست.
برخی از فیلسوفان مسلمان گاهی از تناسخ ملکوتی سخن می گویند که ربطی به تناسخ به معنای مورد بحث در آیین هندو ندارد.
همچنین تناسخ با آموزه های اسلامی نیز که مسیر انسان پس از مرگ را برزخ و قیامت می دانند نه دنیا نیز ناسازگار است.
#تناسخ
http://eitaa.com/dreshkevari
شواهد تجربی تناسخ
سؤال
درباره شواهد تجربی تناسخ (خصوصا در کودکانی که زندگی گذشته شان را به یاد می آورند) چی می شود گفت؟ یک بخش از مطالعات ادراکی دانشگاه ویرجینیا زیر نظر جیم تاکر جمع آوری و صحت سنجی همین کودکان است.
پاسخ
پاسخ دقیق به این پرسش وابسته به اطلاع دقیق از جزئیات پژوهش یادشده است. آنچه به اجمال می توان گفت این است که آنچه آنها می گویند گزارشی است که از نظر آنها گزارش زندگی پیشین افراد است. اما اینکه آنچه می گویند واقعا از زندگی پیشین است، و ناشی از زمینه های دیگر نیست، یک تفسیر و فرضیه است نه یک فکت. پس تفسیر های دیگر هم ممکن است. مثل اینکه کسی خواب ببیند به کرات دیگر رفته و مشاهداتی داشته و آن مشاهدات را بیان کند. آیا اگر کسی چنین خوابی را صادقانه برای ما نقل کند ما می پذیریم که او واقعا به کرات دیگر رفته و مشاهداتش را می گوید؟ رؤیا می تواند متاثر از عوامل مختلف باشد. این مطلب شبیه آن چیزی است در عرفان درباره خیال متصل و منفصل می گویند. تمام این وقایع ممکن است در خیال متصل و درون ذهن فرد رخ داده باشد و رویدادی دورن ذهنی (سابجکتیو) باشد، نه عینی و آبجکتیو.
#تناسخ
http://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
شرح دعای روز بیست و هشتم ماه رمضان
فنایی اشکوری
http://eitaa.com/dreshkevari