eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
333 عکس
242 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
ادراک معقول: حکمتی در اوج شکوه ابن سنیا در رسالۀ معراجیه نقل می کند که رسول خدا (ص) امیر المؤمنین علی (ع) را به تعقل و ادراک معقول تشویق می فرمود: «براي اين بود که شريف ترين انسانها و عزيزترين انبيا و خاتم رسولان (ص) با مرکز حکمت و فلک حقيقت و خزانه ي عقل، يعني امير المؤمنين (ع) چنين گفت که: «يا عليُّ اِذا رأيت الناس يتقرّبون اًّلي خالقهم بأنواع البِرِّ تَقرَّبْ أنتَ اًّليه بأنواع العقل تَسبِقُهُم؛ اي علي! چون مردمان در کثرت عبادت رنج برند، تو در ادراک معقول رنج بر تا بر همه سبقت گيري. و اين چنين خطاب را جز چون او، بزرگي راست نيامدي که او در ميان خلق، چنان بود که معقول در ميان محسوس؛ لاجرم چون با ديده ي بصيرتِ عقل، مدرکِ اسرار گشت همه ي حقايق را دريافت و ديدن حکم داد و براي اين بود که گفت: "لو کُشفَ الغطأُ ما ازددتُ يقيناً"؛ اگر پرده برداشته شود، بر يقين من افزوده نگردد. هيچ دولت آدمي را زيادت از ادراک معقول نيست، بهشتي که به حقيقت آراسته باشد به انواع زنجبيل و سلسبيل، ادراک معقول است و دوزخ با عقاب و اشغال متابعت، اشغال جسماني است که مردم در بندِ هوا افتند و در جحيمِ خيال بمانند.» (ابن سینا، معراج نامه، ص15) از این حکمت درخشان نبوی استفاده می شود که طلب معرفت نزدیک راه برای تقرب به حق تعالی و ادراک معقول برترین فضیلت است، البته بدون اینکه راه های دیگر تقرب و انواع نیکوکاری ها نفی یا کم ارزش تلقی شود. ضمنا ابن سینا در نهایت این معرفت را معرفت شهودی و از جنس دیدن (رؤیت) تفسیر می کند، نه شناخت عقلی و حصولی محض. نقطۀ اوج دیگر در بیان زیبا و بلیغ شیخ الرئیس آنجاست که در بارۀ مولا می گوید: « او در ميان خلق، چنان بود که معقول در ميان محسوس.» جا دارد انسان ساعت ها در این تعبیر باشکوه خیره بنگرد و غرق در زیبایی و تأمل در ژرفای معنای آن شود! @dreshkevari
پاسخ به هشت پرسش مخالفان فلسفه.pdf
164.6K
پاسخ به اشكال هاي رايج به فلسفه. فنائي اشكوري
پرسشی از شورای محترم نگهبان. مطابق اصل یکصد و پانزدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی « رییس جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند انتخاب گردد: ایرانی الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوا، مؤمن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور.» با توجه به مناظزه ای که دیدیم آیا به نظر آن شورای محترم همه حضرات شرایط فوق را دارند؟ اهل امانت و تقوا و مؤمن و معتقد به مبانی... هستند؟ البته اکثر نامزدهای محترم این شرایط را دارند، اما آیا همه هفت نفر واجد این شرایط هستند؟ کاری به گذشته و مسائل شخصی و خصوصی افراد نداریم و نباید داشته باشیم. بلکه طبق همان چیزی که به صورت علنی و آشکار میلیون ها نفر در مناظره دیدند اگر بخواهیم سخن بگوییم آیا همۀ آقایان شرایط یادشده را دارند؟ منظور از رجال مذهبی و سیاسی در قانون چیست؟ آیا معنای لغوی رجل مراد است، یعنی جنس مذکر؟ در این صورت نیمی از مردم ایران این شرط را واجد هستند. مراد از مذهبی چیست؟ آیا مراد کسی است که مذهبی داشته باشد؟ در این صورت اکثر قریب به اتفاق مردم ایران این شرط را دارند. اکثر مردم مذهبی دارند. مراد از سیاسی چیست؟ آیا مراد کسی است که به نحوی وارد سیاست شده باشد و حرف های سیاسی بزند؟ اگر این باشد میلیون ها ایرانی این شرط را هم دارند. به نظر قاصر این حقیر مراد از رجال مذهبی و سیاسی شخصیت های برجسته مذهبی و سیاسی است. یعنی در مذهبی بودن برجسته و شاخص است، هم از نظر دانش و معرفت مذهبی و هم از نظر پایبندی به مذهب و فعالیت مذهبی. رجل سیاسی هم یعنی شخصیت برجسته سیاسی و سیاستمدار که اهل اندیشه، تدبیر، سابقه و قدرت سیاسی برجسته است؟ اگر غیر از این است بنده عامی را راهنمایی فرمایید. اگر شما هم با این معنا موافقید پرسش این است که آیا همۀ افراد تأیید شده به این معنا از رجال مذهبی و سیاسی هستند؟! به نظرم اگر کسی چنین ادعایی درباره همه هفت نفر بکند شوخی کرده است. به نظرم برخی از آقایان فقط به معنای لغوی رجل هستند و به معنای اینکه مذهبی دارند مذهبی هستند و به معنای اینکه برخی فعالیتهای سیاسی داشته اند سیاسی هستند نه از رجال مذهبی و سیاسی (یعنی شخصیت های برجسته دینی و سیاستمدار.) @dreshkevari
گفتگو پیرامون نقد عرفان و تصوف.pdf
539.6K
بازشناسی جریان های نزاع با میراث عرفان: ستیزی به درازای تاریخ
مقام معظم رهبری و فلسفه با سلام سوالی داشتم اگر صلاح می دانید پاسخ دهید. آیا حضرت آقا (مقام معظم رهبری) فلسفه خوانده اند؟ پاسخ: علیکم السلام، بله. ایشان در خاطراتشان در کتاب: "خون دلی که لعل شد" می فرمایند با آقای محمد جواد حجتی کرمانی نزد مرحوم علامه طباطبائی شفای بوعلی میخواندیم. و همچنین آقای سید کمال شیرازی. (خون دلی که لعل شد، صفحه 101.) باید توجه داشت که اولا کسی شفای بوعلی می خواند که پیش از آن برخی کتاب های فلسفی دیگر دستکم منظومه ملاهادی را خوانده باشد چنانکه در جاهایی گفته آند که منظومه را خوانده آند و الا نمی تواند از چنین درسی استفاده کند. پس ایشان قبل از این درس حتما درسهای فلسفی دیگر خوانده است. ثانیا علامه طباطبائی حاضر نمی شود برای هرکسی درس خصوصی شفا بگوید، مگر اینکه شاکرد را بسیار مستعد ببیند. اگر می فرمودند در درسهای شفای ایشان شرکت می کردیم می شد گفت که این چندان دلالت بر فلسفه دانی نمی کند، اما می گویند درس خصوصی با ایشان داشتند. ثالثا افراد دارای استعداد درخشان لازم نیست مثل دیگران ده ها سال در درسها شرکت کنند تا چیزی یادبگیرند یا نگیرند، بلکه با یک جرقه شعله ور میشوند و باقی مسیر را خود با سرعت طی می کنند مانند خود بوعلی، یا حضرت امام خمینی که مدت نسبتا کوتاهی فلسفه و عرفان خواندند، اما به سرعت به قله رسیدند. رسائل عرفانی حضرت امام مربوط به جوانی ایشان است. البته منظور این نیست که ایشان مانند یک مشتغل به فلسفه حرفه ای بخش زیادی از عمرشان را در فلسفه صرف کرده اند، ایشان اولویت های دیگری داشتند، اما فلسفه خوانده اند ، با آثار فلسفی مأنوسند و اهل مطالعه فلسفه بوده و هستند، علایق فلسفی دارند و اهل تفکر فلسفی هستند و ضمنا فلسفه را محدود به وجود شناسی نمی دانند بلکه به گسترۀ حوزه تفکر فلسفی و خردورزی در عرصه های گوناگون اندیشه و حیات بشری قائل هستند. @dreshkevari
آیا ممنوعیت تبلیغات در دو روز آخر انتخابات عادلانه و منصفانه است؟ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی فصل ششم ـ تبلیغات مـاده 56 ـ فـعالیـت تبـلیغـات انتـخاباتـی نامزدهای نمایندگی هشت روز قبل از روز اخذ رأی ( مرحله اول و دوم ) آغاز و تا بیست و چهار ساعت قبل از اخذ رأی ادامه خواهد داشت . طبق این قانون از 24 ساعت قبل از شروع رای گیری تا پایان رای گیری تبلیغات انتخاباتی ممنوع است. می دانیم که دستگاه تبلیغاتی گسترده دشمن با امکانات بیشماری که در اختیار دارند از شبکه های ماهواره ای تا فضای مجازی از مدتها پیش از انتخابات به خصوص در 24 ساعت قبل از رأی گیری تا آخرین لحظات زمان رای گیری هجمه تبلیغاتی گسترده ای را علیه شرکت در انتخابات، تخریب نامزدهای های جبهه انقلاب و احیانا حمایت از نامزدهای غربگرا به راه می اندازند و به این طریق بر انتخابات و نتیجه آن اثر می گذارند. حال نامزدهای انتخابات که مورد انواع تخریب و تهمت قرار می گیرند اگر نتوانند از خود دفاع کنند هم به انتخابات ضربه می خورد و هم به این نامزدها ظلم می شود و نامزدهای غربگرا حداکثر بهره را از این موقعیت خواهند برد چنانکه در دوره های پیشین شاهد بوده ایم. نتیجه این است که این قانون بدون توجه به این واقعیت تصویب شده و به تبلیغات دشمن توجه نشده است، از این رو عادلانه و منصفانه و قابل دفاع نیست. به سود جریان های غربگرا و به زیان جبهه انقلاب است. در چنین فضایی عقل حکم می کند که ممنوعیت تبیلغات برداشته شود تا همه نامزدها از نظر تبلیغات در شرایط مساوی قرار داشته باشند. @dreshkevari
ایران زیبا - ایلام
▫️🌷شرکت در انتخابات و انتخاب اصلح وظیفه دینی، ملی، و انسانی هر ایرانیست. کسی که نمی خواهد در انتخابات شرکت کند در برابر شهیدانی که خون پاکشان را برای حفظ و اعتلا و اقتدار و سربلندی و امنیت این کشور دادند چه جوابی دارد؟! ▫️🌷حاج قاسم ها برای این کشور قطعه قطعه شدند، آیا سزاوار است ما دم از ایرانی بودن وعشق به مملکت بزنیم اما به توصیه آمریکا و صهیونیسم و بوق های دشمنان این ملت گوش دهیم و به صف آنها بپیوندیم.؟! ▫️🌸منافع ملی، امنیت، اعتبار و آینده کشور به انتخابات گره خورده است. چه طور کسی که به وطن و کشورش عشق می ورزد اما نسبت به امری که این اندازه مهم است می تواند بی تفاوت باشد؟ ▫️🌸وجود مشکلات هیچ ربطی به شرکت نکردن در انتخابات ندارد. اتفاقا چون مشکلات هست باید بیشتر و پرشور و تر با چشم بازتر شرکت کنیم تا بتوانیم به رفع این مشکلات کمک کنیم. ▫️🌸شرکت در انتخابات کمترین کاری است که هرکسی باید برای کشورش و آینده خودش انجام دهد. 🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃🌺🍃 @dreshkevari
فارسی را پاس بداریم🗯 یکی از رفتارهای ضدفرهنگی رایج در میان ما استفاده از کلمات خارجی غیر ضروری در زبان فارسی است. 🔸 اصطلاحات و معادل های علمی منظور نیست، چرا که گاهی استفاده از چنین واژه هایی لازم است.🔶 🔹منظور بکارگیری کلمات انگیسی عادی و معمولی (مثل کلمه تایم، اوکی، سورپرایز...) است که معادل فارسی روشنی دارند و از هزاران سال پیش این کلمات در فارسی بوده اند و ظاهرا اخیرا عده ای آنها را فراموش کرده اند! 🔺 متاسفانه منشأ اصلی این بیماری هم صدا و سیماست. این ناهنجاری بیش از یک قرن است که در ایران رایج شده است. ابتدا واژه های فرانسوی بسیاری وارد زبان فارسی شد و این زمان هم دوره ورود واژه های انگلیسی است که با سرعت فزاینده ای در حال گسترش است. ➖ در ادارات و مراکز فروش و روی کالاها و محصولات مختلف این کلمات به شکل مشمئز کننده ای دیده می شود. در گذشته کسانی که می خواستند ادای روشنفکری در بیاورند کلمات خارجی بکار می بردند، اما امروزه این ناهنجاری در میان مردم کم سواد و حتی بی سواد هم دیده می شود. بعضی ها در کلاس های آموزش زبان شرکت می کنند صرفا به این قصد که بعضی از واژه های انگلیسی را یاد بگیرند تا بتوانند کمبود شخصیتشان را با گفتن چند تا از این کلمات جبران کنند. ➖متاسفانه اخیرا در میان برخی حوزویان هم این ناهنجاری راه پیدا کرده و در گفتارها و نوشته هایشان به وفور این کلمات به چشم می خورد. در همین فضای مجازی شاید بیش از هرجای دیگر می توان صدها نمونه از این کلمات را مشاهده کرد، مثل لینک، پست، ویس، لایو، فالور، ریپلای، پارت، ادمین، استوری... از طرفی مرتب اظهار نفرت از غرب و غربزدگی نمودن و از طرف دیگر فراوان از واژه های غربی استفاده کردن چیزی جز مواجهه یک بام و دو هوایی نیست. 🚩این کار چه ناآگاهانه باشد چه آگاهانه کاری ضد فرهنگی و مصداق روشن غربزدگی است. باور کنیم که بکار بردن این کلمات نشان دهنده علم ودانش و روشنفکری و به روز بودن و امثال آن نیست. اگر در یک زمانی چنین کارکردی داشت امروزه قطعا ندارد. هرچه سطح دانش و ادبیات فرد ضعیف تر باشد بیشتر از این واژه ها استفاده می کند. ➖اگر هم کسی می خواهد به مخاطب بگوید که زبان خارجی بلد است و احساس می کند که حیف است زبان دانی اش ناشناخته بماند پیشنهاد می کنم بجای این کار مطالبش را دو زبانه منتشر کند. ترجمه آن چه را که به زبان فارسی نوشته است، به زبان انگلیسی و خط لاتین هم بنویسد و منتشر کند. این کار اتفاقا خیلی هم خوب است و مخاطبان خارجی هم می توانند از مطالب استفاده کنند. @Dreshkevari 📚