eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
350 عکس
255 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
معنای سخن آیت الله حسن زاده چیست؟ نقل شده است که از حضرت استاد آیت الله حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه پرسیدند: بعد از شما به چه کسی مراجعه کنیم؟ گفتند: خودم! گفتند: حالت جسمانی شما که از بین می رود؟ گفتند: خودم! منظور ایشان چیست و این سخن به چه معناست؟ پاسخ می دانیم که بنام عرفان و تصوف جریان ها و گروه های مختلف با عقاید و رفتارهای گوناگون در طول تاریخ الی یومنا هذا شکل گرفته است. یکی از پدیده های مرتبط با این ماجرا داستان قطبیت و مرید و مرادی است که در گروه های دراویش شاهد هستیم. این موضوع البته غیر از بحث لزوم استاد در عرفان است و نباید با آن خلط شود. قطب دراویش فقط استاد و مربی نیست و یا اصلا استاد و مربی نیست. شأن و شئونی دیگر برای خود قائل است. باید توجه داشت که بنام عرفان انواع سوء استفاده ها و عوام فریبی ها صورت می گیرد و افراد جاه طلب و تشنه دنیا گاه از این طریق و با سوء استفاده از این امر مقدس بدنبال نام و نان و اهوای خود می روند و قومی را گمراه می کنند. در بسیاری از مواردی افراد جاه طلب با انتساب خود به بزرگان متوفی و ادعای تقرب به آنها و شاگردی در محضرشان و داشتن ارتباط خاص با آن بزرگان و داشتن اجازه مخصوصی از آنها برای خود کسب جایگاه می کنند و بدنبال آن برای خود دکان و دستگاه راه می اندازند و با بهره گیری از قدرت "استخرار" جمعی را زیر علم خود گردمی آورند تا از این نمد کلاهی نصیبشان شود. بزرگان راستین عرفان چه در گذشته و چه در زمان ما هرگز برای خود تشکیلات و دم و دستگاه نساختند و در پی جلب توجه دیگران به خود نبودند و شأنشان اجل از این است که بخواهند از این طریق برای خود جایگاهی دنیوی جستجو کنند. آنها از دنیا و جاذبه های آن همچون شهرت و ثروت گریزان بوده اند. بزرگانی مانند آیت الله بهجت و آیت الله بهاء الدینی و علامه طباطبائی قدس الله اسرارهم و بسیاری از شاگردان بی واسطه و باواسطه شان ازاین گروهند. آنها نه مدعی کشف و کرامت و شفا دادن و انجام اعمال خارق العاده بوده اند، نه دوست داشته اند به این امور شناخته شوند، گرچه برخی از آن بزرگان برخوردار از جایگاه های بلند معنوی بوده اند. آنچه این بزرگان به آن اهتمام داشته اند اولا خودسازی و تربیت نفس در علم و عمل و ثانیا تعلیم معارف و تربیت مستعدان بوده است. علامه حسن زاده با بصیرت و فراستی که حاصل ایمان است می خواهد راه را بر هرگونه سوء استفادۀ افراد از طریق ادعای انتساب به ایشان ببندد. او با این بیان می خواهد پیشگیری کند از اینکه فردا کسی مدعی شود که جانشین علامه حسن زاده است و از این طریق برای خود کسب اعتبار کند و مغازه عرفان فروشی باز کند و جمعیتی را بدنبال خود راه اندازد. علامه شاگردان بزرگ و شایسته ای دارد که هر یک استادان بزرگ حکمت و عرفان هستند و علاقمندان به معارف معنوی و تربیت اخلاقی از محضرشان فیض می برند، استادانی که ماموریت و رسالت خود را در تعلیم و تربیت می دانند و شأن و جایگاه دیگری برای خود قایل نیستند. معرف این اساتید معرفت و تربیتی است که از اساتیدی همچون آیت الله حسن زاده فراگرفته اند، نه چیز دیگر. اما نکتۀ دیگری هم از این بیان می توان استفاده کرد و آن اینکه اولیای خدا با مرگ ارتباطشان با دنیا قطع نمی شود. هستند کسانی که حتی پس از مرگ قادر بر تصرف در نفوس و دستگیری از مستعدان هستند و می توان از روح آنها برای سیر در مسیر کمال مستفیض شد. والله العالم http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مجلس ذکر! روش درست و موثر ذکر گفتن! افضل اعمال وقتی با جهل و حماقت ترکیب شود تبدیل به کاری مضحک و ابلهانه و تخدیری می شود. برای یافتن علل انحطاط مسلمین به ذهنمان اینقدر فشار نیاوریم. علت انحطاط همین است. علت العلل جهل است! http://eitaa.com/dreshkevari
تجدید چاپ کتاب: تعهد به حقیقت در این کتاب برخی از مباحث فلسفۀ دین طرح شده است. نظریه ای که در این کتاب ارائه شده این است که ما قبل از تعهد به هرچیزی به حقیقت تعهد داریم. بنابر این پیش از دلبستگی به هرچیزی باید دلبسته به حقیقت باشیم. قداست هر امر مقدس تابع قداست حقیقت است و تنها در ذیل آن اعتبار پیدا می کند. ما قبل از هر میثاق و پیمانی با حقیقت میثاق بسته ایم. بنابر این دلبستگی به حقیقت و تعهد به آن نخستین اصل در حیات بشر و مهمترین معیار برای هر دلبستگی و تعهدی است و هر چیز دیگری باید با این معیار سنجیده شود. چاپ نخست این کتاب در سال 1378منتشر شد. اینک پس از 22 سال چاپ دوم آن به شمارگان محدودی منتشر گردید. محل توزیع: قم، خیابان جمهوری اسلامی، کتابفروشی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و دیگر شعب آن. http://eitaa.com/dreshkevari
بحران فرار مغزها تقاضای مهاجرت 1000 پزشک از کشور فقط ظرف 3 ماه ‏امیر صدری، سرپرست روابط عمومی سازمان نظام پزشکی: 🔹 در سه ماهه تابستان امسال بیش از هزار پزشک برای مهاجرت از ایران و فعالیت در حوزه پزشکی در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی «گود استندینگ» کرده‌اند و این آمار از افزایش محسوس مهاجرت پزشکان در سال ۱۴۰۰ حکایت دارد./برنا اگر این اخبار درست باشد فاجعه است. این فقط یک نمونه از فرار مغزهاست. در رشته های دیگر نیز کم و بیش همین وضعیت وجود دارد ما نخبه می پروریم با سرمایه این مملکت اما سود و ثمرش به جیب بیگانگان و دشمنان می رود، عمدتا آمریکا، کانادا و استرالیا. از یک طرف شعار مرگ بر آمریکا سر می دهیم از طرف دیگر هر روز ارزشمندترین هدایا را تقدیم آمریکا می کنیم! ریشه ها و زمینه های این مصایب چیست؟ راه حل آن کدام است؟ آیا همیطور باید نشست و تماشاکرد بهترین سرمایه های مملکت غارت شود؟ چرا کسی فکری نمی کند؟ راه حل اساسی ایجاد اشتغال مناسب با تحصیلات افراد و تأمین نیازهای معقول آنها است به گونه ای که انگیزۀ کمتری برای خروج از کشور داشته باشند. در کنار این امر، لازم است قانونی تصویب شود که به موجب آن افرادی که قصد مهاجرت دارند ملزم باشند هزینه تحصیلاتشان را از دبستان تا آخرین مرحله تحصیلی خود مطابق با نرخ کشور مقصد به خزانه کشور پرداخت کنند. این خیانت است که پول ملت ایران صرف پرورش نیروی متخصص برای آمریکا وکانادا شود. در این خیانت نه فقط فرد فراری بلکه مدیریت مربوطه کشور نیز مسئول است. چرا که فرار مغزها معلول بی تدبیری، بی کفایتی و بی... آنهاست. http://eitaa.com/dreshkevari
Photo from فنایی اشکوری
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فنایی اشکوری: اگر تنها باشی هر قدر هم که قوی باشی دریده و بلعیده می شوی. اگر اتحاد و هبستگی باشد (در داخل) و متحد و هم پیمان داشته باشی(در خارج)، می توانی بر دشمن غلبه کنی، هر قدر هم که قوی باشد . به امید اینکه سیاست داخله و خارجه ما این درس مهم و حیاتی را خوب بیاموزد. http://eitaa.com/dreshkevari
آیا نماز و روزۀ استیجاری نامعقول است؟ فلسفۀ نماز و روزۀ استیجاری چیست؟ چه معنا دارد که با نمازخواندن فرزند، تکلیف پدر ادا شود. این مانند آن است که زید درس بخواند، اما مدرک تحصیلی را به عمر بدهند. یکی از آقایان با این بیانات نماز و روزه استیجاری را به تمسخر گرفته و آن را برداشتی نادرست از دین می داند؟ پاسخ شما چیست؟ پاسخ اولا اگر قرار بر نقد نظر فقها و عالمان دین است، تمسخر چه معنا دارد؟ استهزاء کاری غیر اخلاقی است و با آن چیزی اثبات نمی شود. اگر استدلال معتبر برای ادعایشان دارند آن استدلال را بیان کنند. متأسفانه خشم و نفرت و هیجان مانع فهم و داوری درست می شود. ما اگر به هر دلیلی از کسانی عصبانی باشیم به سختی می توانیم دربارۀ آنها و افکارشان داوری درستی داشته باشیم. براستی کنار نهادن حب و بغض در مقام فهم و داوری از مصادیق جهاد اکبر است. ثانیا حوزۀ دین حوزه اسرار و رموز است. اگر قرار بر این باشد که هر چیزی را که با درک عرفی و عادی ما قابل فهم نباشد به سخره بگیریم، بسیاری از احکام مسلم دینی را می توان از روی جهل استهزاء کرد. اصل نماز، روزه، حج، اعتکاف و مانند کارهایی نیست که انسان ها در زندگی عادی و عرفی و غیر دینی خود انجام دهند. این گونه اعمال برای کسی که به دین اعتقاد ندارد بی معنا و لغو است. اما نگاه دیندار متفاوت است. او بر اساس عقلانیت، اصل لزوم عبادت و اطاعت را اثبات می کند و دربارۀ شکل و نحوۀ عبادت تابع احکام شریعت و متعبد به آن است. تعبدی که در دیگر احکام شرعی جاری است درباره نماز و روزۀ استیجاری هم جاری است. البته در کنار این نکته حکمت هایی هم هست که برای ما قابل فهم است. ثالثا این حکم اختصاص به نماز و روزه ندارد. اگر پدری به کسی بدهکار باشد، ورثه موظفند در صورت توان آن دین را ادا کنند. اگر این آقای محترم که نماز و روزه استیجاری را مسخره می کند، از کسی طلبکار باشد و آن شخص از دنیا برود و فرزندان بدهکار بخواهند دین او را به ایشان ادا کنند، آیا ایشان نمی گیرد و آنها را مسخره می کند و به آنها می خندد، یا خوشحال می شود و می گوید عجب قانون خوبیست و چقدر بد می شد اگر با مرگ شخص دین هم از وراث ساقط می شد؟! رابعا این حکم اهمیت تکلیف را نشان می دهد، که حتی با مرگ هم برخی تکالیف مانند نماز و روزه برداشته نمی شوند. این امر موجب می شود که انسان به تکالیفش بیشتر توجه کند و بیشتر پایبند به آن باشد و نگوید گذشته ها گذشت، بلکه تا زنده است بکوشد تکالیفش را انجام دهد و دیونش را ادا کند. خامسا هنگامی که شخص بداند تکالیف او با مرگش ساقط نمی شوند بلکه بر عهده فرزندانش قرار می گیرد، از باب عطوفت و دلسوزی به فرزندانش و پیشگیری از به مشقت افتادن آنها می کوشد تکالیف و دیونش را تا زنده است خود ادا کند. سادسا فرزندان شخص دنباله وجود و ثمرۀ عمر او هستد، چه بُعدی دارد که با اقدام فرزندان شخص تکلیف او ادا شود، چنانکه در دیون مالی این مساله قابل درک است. سابعا بی شک پدر و مادر برگردن فرزند حق دارند و فرزند مدیون والدین و موظف به احسان به آنها است. این تکلیف چنانکه در زمان حیات والدین جاری است پس از مرگ آنها هم جاری است. فرزندان با اعمال نیک و خیرات و مبرات می توانند بخشی از دین خود به والدینشان را ادا کنند. ثامنا خداوند ارحم الراحمین است و رحمتش بر غضبش سبقت دارد. خداوند دنبال بهانه برای به جهنم بردن بندگانش نیست، بلکه بدنبال بهانه ای برای عفو و بخشش آنهاست. مقتضای رحمت الهی این است که راه هایی را برای جبران کاستی های بندگانش حتی پس از مرگ آنها باز بدارد تا هرچه بیشتر مشمول لطف و عنایتش قرار گیرند. تاسعا یکی از حکمت های این گونه احکام مأیوس نشدن از رحمت الهی است. بنده چون خداوند را ارحم الراحمین می داند در هیچ شرایطی از رحمت خدا ناامید نمی شود. اگر بنده در پایان عمر توجه کند که تکالیفی از او فوت شده، گرچه نادم و پیشمان و نگران می شود اما از رحمت خدا ناامید نمی شود و امید می برد که فرزندانش بتوانند بخشی از دیونش را ادا کنند. عاشرا در کنار آنچه گفتیم باید توجه داشت که لازمۀ نماز و روزه استیجاری و مانند آن این نیست که کسی که برایش نماز استیجاری می خوانند مانند کسی است که خود در حیاتش نمازش را خوانده است. هرگز این دو برابر نیستند و قطعا کسی که نماز نخوانده خسارت عظیم کرده است، اما خداوند از باب رحمتش این باب را به روی بندگان عاصیش گشوده تا بخشی از آن خسارت جبران شود. به جای استهزاء عامیانه باید کوشید اهمیت این گونه احکام را درک کرد و خداوند را که ابواب رحمتش را از راه های مختلف به روی بندگانش می گشاید سپاس گفت و شاکر بود و دینی را که به این گونه ظرائف توجه دارد تحسین کرد. http://eitaa.com/dreshkevari
I 📜قالَ الإمامُ الْحَسَنِ الْعَسْکَری علیه السلام: إنَّکُمْ فی آجالِ مَنْقُوصَه وَأیّام مَعْدُودَه، وَالْمَوْتُ یَأتی بَغْتَهً، مَنْ یَزْرَعُ شَرّاً یَحْصَدُ نِدامَهً. «أعیان الشّیعه، ج. ۲، ص. ۴۲» تبیین روایت: شما انسان‌ها مهلت کوتاهی دارید که مدّت زمان آن، حساب شده و معیّن می‌باشد و مرگ، ناگهان و بدون اطلاع قبلی وارد شده، شخص را می‌رباید. پس متوجّه باشید که هرکس هر مقدار در عبادت و بندگی و انجام کار‌های نیک تلاش کند فردای قیامت غبطه می‌خورد که چرا بیشتر انجام نداده است و کسی که کار خلاف و گناه انجام دهد پشیمان و سرافکنده خواهد بود. 🏴شهادتش بر حضرت صاحب العصر عج و همه شیعیان و بر شما تسلیت باد.
🖊 مالکان بعدی کشورمان چه کسانی هستد؟ 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 بعد از لایو قبلی تتلو با دختری به اسم ندا که با ۴۲۶ هزار بیننده همزمان در لایو اینستاگرام رکورد رپر خواننده کانادایی را شکست و بعد از لایو رونالدو فوتبالیست پرتغالی در رتبه دوم قرار گرفت. کریستیانو رونالدو لایو دیگری گذاشت که اینبار پانصد هزار بیینده داشت اما دیشب لایو مجدد تتلو و ندا به رکورد ۶۲۵ هزار بیننده همزمان رسید و الان رکورددار پربیننده ترین لایو اینستاگرام در جهان است. این نکته را مدنظر داشته باشید که ببیندگان رونالدو از سرتاسر جهان بودند و ببیندگان تتلو تنها فارسی زبان... رضا ادیبیان در فرهنگ نسل جدید ایران چه می گذرد؟ آینده ایران با این روند چه خواهد شد؟ نسل فردای ایرانی چگونه خواهد بود؟ به کجا می رویم؟ اکثر ما که مسولیت فرهنگ سازی داریم در این باره بی خبر یا بی تفاوت هستیم. قومی با چشم بستن به روی همه چیز و بازگشت به دوره های کهن مشغول مباحث سنتی و مدرسی (اسکولاستیک) خود هستند. گروهی از ما درگیر جنگ های جناحی و حزبی و دعواهای گروهی و گروهکی و شخصی اند و جمعی هم سرگرم و سرخوش از بحث و جدلهای هپروتی. وجه اشتراک همه این است که کاری به فرهنگ حال و آینده نسل جدید ایرانی نداریم و سیلی را که به راه افتاده نمی بینیم، سیلی که اگر با همین آهنگ و سرعت ادامه یابد (که همه شواهد متاسفانه بر همین دلالت دارند بلکه این سرعت رو به شتاب دم افزون است) همه ما به تاریخ خواهیم پیوست و دورانی خواهد رسید که فرهنگ فاخر ایران اسلامی را تنها در لابلای کتابهای تاریخ باید جستجو کرد. می دانم که این تعبیر خیلی ها را خشمگین خواهد کرد، اما چاره ای نیست، خاصیت حقیقت این است. فاعتبروا یا اولی الابصار! 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 http://eitaa.com/dreshkevari
noormags-آیت_الله_مصباح_و_علوم_انسانی_در_بستر_قرب_الهی-1807729_1708684-pages-deleted.pdf
882.8K
رویکرد اسلامی به علوم انسانی از نگاه آیت الله مصباح یزدی (ره)