eitaa logo
محمد فنایی اشکوری
1.8هزار دنبال‌کننده
333 عکس
242 ویدیو
101 فایل
به نام او سلام این فضا فرصتی است برای طرح مباحث و اندیشه های مبتلابه انسان معاصر در حوزه های فلسفه, عرفان, دین و مسایل اجتماعی با رویکرد عقلانی و معنوی. راه های ارتباط: @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">Fanaei.ir@gmail.com
مشاهده در ایتا
دانلود
وحدت حوزه و دانشگاه در گفت و گوی تسنیم با فنایی اشکوری قسمت دوم
• جوانمردی چیست و جوانمرد کیست؟ جوانمردی گذشت و فداکاری است.اهل فتوت یا جوانمردان با خصلت هایی همچون عدل، احسان، جود، امانت‌داری، خدمت، خوش‌روئی، صفای دل، دستگیری از خلق، بردباری، بخشش، تواضع، پاکدامنی، شجاعت، ایستادن در مقابل ستمگر و ستاندن حق مظلوم از ظالم معروفند. اسوه و مَثَل اعلای جوانمردان و اهل مروّت امیر المؤمنین علی ابن ابی طالب (ع) است. همو که در حقش گفته شد: "لا فتی إلّا علی لاسیف إلّا ذوالفقار." جوانمردی برخورداری از خصلت های والای انسانی است و به جنسیت، شغل، سن، تحصیلات و طبقه نیست. جوانمردی چمران بودن است. http://eitaa.com/dreshkevari
کتاب “تفکر فلسفی در چیستی و چرایی فلسفه و نسبت آن با دیگر علوم و معارف” اثر دکتر محمد فنائی اشکوری منتشر شد. فلسفه، تفکر عقلی روشمند دربارۀ پرسش‌های بنیادین بشر و از زیربنایی‌ترین عناصر سازندۀ فرهنگ و تمدن است. بسیاری از اثرگذارترین شخصیت های متفکر تاریخ در جوامع مختلف فیلسوفان هستند. از اینجاست که شناخت چیستی و چرایی فلسفه اهمیت بسزایی دارد. دربارۀ فلسفه، اهمیت و اعتبارش پرسش‌ها و ابهام‌های فراوانی مطرح است. برخی از این پرسش‌ها بدین قرار است: 1⃣ روش تفکر فلسفی چیست؟ 2⃣چگونه می‌توان در فلسفه نوآوری کرد؟ 3⃣ فلسفه با علوم و معارف دیگر چه نسبتی دارد؟ 4⃣ نسبت فلسفه با دین چیست؟ 5⃣فلسفه چه نقشی در زندگی بشر دارد؟ 6⃣ چرا گروهی با فلسفه مخالف هستند؟ نویسنده می کوشد در فصل‌های گوناگون کتاب به این پرسش ها پاسخ دهد. این کتاب توسط انتشارات حکمت اسلامی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت توزیع در قم 1 بوستان کتاب 2 فروشگاه مجمع (پلاک 104) در مجتمع ناشران شماره فروشگاه . 02537842658 آقای پرهیزکار @dr_fanaei http://eitaa.com/dreshkevari
تلفات و مجروحین امروز در مراسم شادی کنان چهارشنبه سوری چند برابر بیشتر از تلفات و مجروحین روزانه جنگ اوکراین شد!!! معلوم نیست این چه نوع شادی است که از راه مرگ، قطع عضو، کور شدن، سوختگی، معلولیت و آتش سوزی و ویرانی بدست می آید! آیا هیچ ملتی در دنیا هست که اینگونه شادی خود را ابراز کند؟ از قبایل بدوی در جنگل های آموزون تا جوامع توسعه یافته جایی نمی توان یافت که مردم اینگونه شادی کنند!😲😲😲 http://eitaa.com/dreshkevari
غایت حکمت از نظر ملاصدرا توغّل در فلسفه برای ملاصدرا فقط یک مشغله و سرگرمی عقلانی نیست. حتی تحصیل معرفت و کشف حقیقت هم به‌تنهایی مقصود او نبوده است. غرض او صرف دانستن فلسفه هم نیست (فلسفه برای فلسفه)، بلکه برای رفع نقایص نفسانی و تحصیل کمال انسانی و کسب سعادت جاودانی است. چنین غایتی تنها با تفکر نظری حاصل نمی‌شود. سلوک باطن هم بدون پشتوانه عقلانی و هدایت وحیانی کامل نیست. اینجاست که به حکمت متعالیه می‌رسیم. در این مسلک هم تفکر لازم است و هم تعبد، هم فکرت و هم عزلت و عبادت، هم سلوک عقلانی و هم سفر روحانی. جمع غیب و شهود، معرفت به خدای سبحان و اسماء، صفات و افعال او، شناخت نفس، راه تکمیل آن، نهایت و رستاخیزش، و تهذیب آن، غلبه بر هوی، رهایی از تعلقات، انس با خدا، ریاضت، عبادت، تضرع و زاری در بارگاه حضرت باری است که طالب سالک را به‌سوی آنچه که غایت حکمت است نزدیک می‌کند. در‌های ملکوت را به‌سوی سالک می‌گشاید و او را جلیس عرشیان می‌کند. لذا در حکمت متعالیه صدرایی بین حکمت نظری و عملی پیوندی نظام‌مند و ضروری بر قرار است. فقر وجودی ماسوی مبنای فقر سلوکی عبد است. وحدت عینی هستی مبنای وحدت غایت و توجه به مراتب عالم، مبنای منازل و مدارج قرب است. منبع: فنائی اشکوری، تفکر فلسفی، ص 140. http://eitaa.com/dreshkevari
ترجمه انگلیسی ابیات سعدی: بنی آدم اعضای یکدیگرند... Human beings are members of a whole, in creation of one essence and soul. If one member is afflicted with pain, other members uneasy will remain. If you have no sympathy for human pain, the name of human you cannot retain. Sa’adi Shirazi (the great Persian poet) http://eitaa.com/dreshkevari
زیبایی و آراستگی رسول خدا من سنن النبی (ص): انه کان ینظر فی المرآة و یرجل جمته و یمتشط، و ربما نظر فی الماء و سوَی جمته فیه و لقد کان یتجمل لاصحابه فضلاً علی تجمله لاهله، و قال: ان الله یحب من عبده اذا خرج الی اخوانه ان یتهیا لهم و یتجمل » (وسائل الشیعه، ص 344) رسول خدا (ص) همیشه در آینه نگاه می کرد؛ موهای سرش را شانه می کرد و می آراست؛ گاهی (هنگامی که آیینه نبود)، در آب نگاه می کرد و موی سرش را می آراست، نه تنها برای خانواده اش خود را آرایش می کرد بلکه برای یاران خود نیز چنین می کرد و می فرمود: خداوند دوست دارد وقتی بنده اش نزد برادرانش می رود، خود را آماده کند و بیاراید. 🌹🌺🥀🌹 http://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بهترین راه برای حمایت از حیات وحش و مقابله با شکار غیر قانونی حیوانات. وقتی می بینند انسان ها کاری نمی کنند خودشان دست بکار می شوند. بخش معظم طبیعت و حیات وحش ایران بر اثر بی کفایتی مسولان و مدیران نالایق در نیم قرن اخیر نابود شده و باقیمانده آن نیز به سرعت در حال نابودی است. اگر این افراد برای پاسخگویی و تادیب به این گوزن غیور معرفی می شدند کار به اینجا نمی رسید.
نسبت به طبیعت غیور باشیم. اجازه ندهیم کسی به آن تعرض کند. طبیعت یعنی حیات، نابودی طبیعت مرگ ماست. گونه ای گیاهی یا جانوری که منقرض میشود برای ابد محو می شود و قابل احیا و بازگشت نیست. http://eitaa.com/dreshkevari
قبح بدگویی و غیبت از نظر فتیان ( اهل فتوت و جوانمردی) ، چند طائفه اند که فتوت بر ایشان روا نیست. اول سخن‌چینان هستند. پیامبر خدا (ص) فرمود: «حُرِمت شفاعتی علی ثلث: الغمازین و المشائین بالنمیمة و المفرقین بین الأحبة.» سه گروه از شفاعت من محرومند: سخن چینان و کسانی که به بدگویی اقدام می کنند و آنان که بین دوستان جدایی می افکنند. «روی عن ابی عبدالله، (ع): ثلاثة لایدخلون الجنة: السفاک للدم و شارب الخمر و شمّاء بالنمیمة.» سه کس است که وارد بهشت نمی شود: خون ریز، شرابخوار و سخن چین. چنانکه می‌دانیم افراد خون ریز اندک هستند. شرابخوار نیز در میان متشرعان کم است. اما نمامی و سخن چینی جمعیتی بیش از همه دارد و بسیاری از متشرع نمایان و مدعیان دینداری به این بیماری مبتلا هستند. از اینجا معلوم می‌شود بیشتر اهل جهنمْ سخن چینان و بدگویان هستند و عاملی که بیش از هرچیزی آدمی را به عذاب جهنم مبتلا می‌کند زبان است. پس می‌توان گفت که از مهمترین راه‌های تربیت نفس مهار زبان است. http://eitaa.com/dreshkevari