سلام
آیا برای یادگیری فلسفه اسلامی به صورت تخصصی لزوما باید به حوزه علمیه رفت؟
علیکم السلام می توان گفت شیوه تحصیل حوزوی برای آموختن فلسفه اسلامی مناسب تر از شیوه های دانشگاهی است. اما امروزه بدلیل دسترسی به منابع، درسها و اساتید می توان بیرون از حوزه هم فلسفه اسلامی را آموخت.
http://eitaa.com/dreshkevari
با سلام و تحیت بنظر شما مرحوم آیت الله مصباح در مباحث فلسفه اخلاق و اخلاق بیشتر متاثر از کدامیک از علما و بزرگان پیشین بوده اند؟
سلام علیکم. آیت الله مصباح رضوان الله تعالی علیه متفکری مستقل بود و در مواضعش کمتر اثرپذیری از دیگران دیده می شود. اما در حدی که بنده می توانم بگویم شاید بطور نسبی ایشان از ملاصدرا، علامه طباطبایی، امام خمینی، آیت الله بهجت و شهید مطهری رحمه الله علیهم بیش از دیگران متاثر بود.
http://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی
#برشی_از_یک_کتاب
✅ علامه طباطبایی از پیشگامان فلسفه تطبیقی است. او از نخستین فیلسوفان اسلامی است که با برخی فلسفههای جدید غرب مقابله علمی کرده و به نقد و بررسی آنها پرداخته است.
✅ در نیمه نخست قرن 14 شمسی، به ویژه حدود دهه سی، فلسفه مارکسیسم در ایران به ویژه از طریق حزب توده منتشر میگردید و توجه بسیاری از روشنفکران را به خود جلب کرده بود. انتشارات حزب توده و به ویژه آثار تقی ارانی در این زمینه قابل ذکر است.
✅ اندیشههای فیلسوفان کلاسیک غرب، همچون دکارت و کانت نیز اندک اندک در محافل دانشگاهی و در میان تحصیلکردگان غربی مطرح بود. علامه طباطبایی که با این اندیشهها از طریق آثار و ترجمههای فارسی و عربی آشنا بود، نخستین واکنش را با تشکیل جلسات درسی که حاصل آن، تألیف کتاب اصول فلسفه بود، نشان داد. وی در این کتاب، ضمن نقد فلسفه مارکسیسم، تقریری نو از فلسفه اسلامی ارائه داد. این اثر هم از جهت اشتمال بر آرای نو، هم از حیث روش طرح بحث و تبویب مباحث فلسفی و هم از نظر ادبیات فلسفی، بدیع و بیسابقه بود.
✅ این نخستین بار بود که یک فیلسوف اسلامی از نظریه معرفت به صورتی جدید و ابتکاری سخن میگوید و مباحث مابعدالطبیعی در باب هستی، حرکت، زمان و الهیات فلسفی را نیز در قالبی نو و ناظر به پرسشهای فلسفی معاصر طرح میکند. اکثر فلاسفه معاصر ایران از شاگردان علامه طباطبایی هستند.
پ ن: برشی از کتاب برخی از فیلسوفان معاصر اسلامی در حوزه علمیه، تالیف دکتر محمد فنایی اشکوری
🌸 کانال نخبگانی و متفاوت "مطالعات فلسفه سیاسی و انقلاب اسلامی" با حضور بیش از 1200 عضو فرهیخته.🌺 دنبال کنید👇
🆔 @mirkhalili
ریشه قساوت صهیونیسم
شیوه مقابله صهیونیستها با مخالفان در تورات موجود (کتاب مقدس یهودیان) که مبنای اسراییل برای قلع و قمع فلسطینیان و مخالفان است.
In the Old Testament God permits, in fact requires, the Israelites to engage in massacres. In the land God has given to the Israelites, the inhabitants of a city that surrenders will be enslaved, but if the city resists, “you shall not leave a single soul alive” (Deuteronomy 20:11, 16). “You must utterly destroy them; you shall make no covenant with them, and show no mercy to them” (Deuteronomy 7:2). If in some Israelite city some inhabitants practice idolatry, “you shall surely put the inhabitants of that city to the sword, destroying it utterly, all who are in it and its cattle” (Deuteronomy 13:16).
Moses himself carried out a massacre of Israelites who had practiced idolatry (Exodus 32:25–9). Moses was angry when the Israelites spared women and children, and ordered them to kill all the prisoners except the virgins, whom they could keep for themselves (Numbers 31:13–18). Samuel was angry with Saul when the army let some animals live; for that sin, God deprived Saul of the kingdom (1 Samuel 15). Samuel himself hewed a prisoner to pieces (1 Kings 15:32–3).
ترجمه:
در عهد عتیق، خداوند به اسرائیلیها اجازه میدهد که در قتل عام شرکت کنند. در سرزمینی که خدا به بنی اسرائیل داده است، ساکنان شهری که تسلیم می شود برده خواهند شد، اما اگر شهر مقاومت کند، «شما حتی یک نفر را زنده نگذارید» (تثنیه 20:11، 16). شما باید آنها را کاملاً نابود کنید. با آنها عهد نبند و به آنها رحم نکن» (تثنیه 7: 2).
اگر در برخی از شهرهای اسرائیلی برخی از ساکنان بت پرستی کنند، "به یقین ساکنان آن شهر را به شمشیر بکشید و تمام کسانی که در آن هستند و چهارپایانش را نابود کنید" (تثنیه 13:16).[به گفته عهد عتیق] خود موسی قتل عام اسرائیلیانی را که بت پرستی کرده بودند انجام داد (خروج 32:25-9). موسی از زمانی که بنی اسرائیل از زنان و کودکان در امان ماندند عصبانی شد و به آنها دستور داد که همه زندانیان را بکشند به جز باکرهها که میتوانستند آنها را برای خود نگه دارند (اعداد 31: 13-18).هنگامی که لشکر به برخی از حیوانات اجازه زندگی داد، سموئیل بر شائول خشمگین شد. به خاطر آن گناه، خدا پادشاهی شائول را محروم کرد (اول سموئیل 15). خود سموئیل یک زندانی را تکه تکه کرد (اول پادشاهان 15:32-3).
این در حالی است که فرمان ششم از ده فرمان خدا به حضرت موسی این است که:
Thou shalt not kill! قتل مکن.
http://eitaa.com/dreshkevari
در این یادنامه از ابعاد گوناگون اندیشه های آیت الله مصباح یزدی رحمه الله بحث شده است.
"رویکرد عرفانی آیت الله مصباح یزدی" عنوان بحث فنایی اشکوری در این مجموعه است که حاوی متن سخنرانی همراه با پرسش و پاسخ و مباحثه علمی است.
http://eitaa.com/dreshkevari
عرفان و صلح
مدعاي ما اين است که جهانبيني عرفاني الهام¬گرفته از تعاليم اسلامي جهانبيني صلح است. عناصر بسياري در عرفان هست که مقتضي و مشوق صلح و دوستي و برادري است و جنگ و خشونت در قطب مخالف عرفان قرار دارد. عناصر کليدي عرفان همچون عدالت، رحمت، عشق و محبت، تهذيب نفس و قطع تعلقات دنيوي، و سعه صدر مناسبترين زمينه را براي استقرار صلح و برادري فراهم مي کنند. جنگ و خشونت از ستمگري، خودخواهي، نفرت، ناپاکي، دلبستگي به دنيا، جهل، تعصب و تنگ نظري بر مي خيزد و سلوک عرفاني اساسا براي مقابله و خشکاندن ريشه هاي اين رذايل است.
تنها با دروني سازي و نهادينه کردن اين ارزش هاست که مي توان به استقرار صلح حقيقي و پايدار دست يافت. هر نوع کوششي براي مقابله با جنگ و استقرار صلح از راه هايي همچون مذاکرات ديپلماتيک و معاملات سياسي بدون توجه به تربيت معنوي انسان بر اساس عناصر يادشده هر چند قابل ستايش است، اما چونان بريدن سطح ظاهر علف¬هرزهايي است که همچنان در خاک ریشه دارد و به محض مناسب شدن زمينه دوباره سر از خاک برخواهد آورد. از اين رو صلحي که صرفا بر مبناي منافع سياسي و اقتصادي و ناشي از محاسبه معادلات قدرت باشد هر چند ممکن است بطور مقطعي و موقتي شعله هاي جنگ را خاموش کند، اما خاکستر سوزان آن هر لحظه ممکن است با تغير شرايط و وزيدن نسيمي دوباره شعله ور شود.
در کنار آنچه گفتيم بايد توجه داشت که مراد ما از صلح پذيرش ستم و تجاوز و تسليم و سکوت در برابر متجاوز و اشغالگر نيست. بلکه عارف پيش از ديگران و بيش از ديگران خود را موظف به مقابله و ستيز با ستم و تجاوز مي داند. عارف همانگونه که از ظلم و تجاوز نفرت دارد، از قبول ظلم و تجاوز نيز بيزار است. عارف اهل تجاوز و تهاجم نيست، اما در مقابل تجاوز و تهاجم نيز تسليم نمي شود؛ بلکه مدافعي شجاع و از جان گذشته است و نبرد دفاعي را به عنوان جهاد مقدس تکليف الهي خود مي داند. الگو و سرمشق عارفْ پيامبر خدا (ص) و اصحاب او همچون علي ابن ابي طالب (ع) است که ياور مظلوم و دشمن ظالم بودند. همانگونه که در ياري مظلوم ترديدي به خود راه نمي دادند در ايستادگي در مقابل ظالم و متجاوز نيز درنگ نمي کردند.
متأسفانه امت اسلامي به دليل دوري از تعاليم اسلامي بويژه عرفان اصیل اسلامي امروزه مبتلا به هردو مشکل است. آنجا که بايد صلح و برادري حاکم باشد نفرت و خشونت حاکم است و آنجا که بايد دفاع و مقامت باشد تسليم و ذلت ديده مي شود. از يک سو برخي از گروه هاي مسلمان به جهت بي اطلاعي از اين تعاليم و به دليل فقدان تربيت معنوي و عرفاني گرفتار انواع اختلافات و جنگ هاي فرقه اي و قومي هستند و برادرکشي و خونريزي را در سرلوحه کار خود قرار داده اند. از سوي ديگر، برخي از مسلمانان بويژه دولت ها در مقابل تجاوز استکبار و صهيونيسم راه تسليم و ذلت را برگزيده و حتي براي سرکوب مسلمانان مبارز با استکبار جهاني همکاري هم مي کنند. آنها برخلاف آموزه های قرآنی نسبت به مسکبتران و متجاوزان تسليم و نسبت به مسلمانان شديد هستند.
توجه مسلمانان به تعاليم عرفاني اسلام و بازگشت به سنت اصيل عرفان اسلامي و رواج فرهنگ عرفاني نقشي تعيين کننده در کاهش درگيري ها و اختلافات و برادر کشي ها از يکسو و تقويت روحيه ايستادگي در مقابل مستکبران و متجاوزان و دفاع از حقوق پايمال شده مظلومان و مستضعفان از سوي ديگر خواهد داشت.
نتیجه مقاله عرفان و صلح نوشته فنائی اشکوری در فصلنامه الاهیات اجتماعی، شماره 3.
http://eitaa.com/dreshkevari
1_5332078568.mp3
39.34M
Islamic Perspective on Modern Approach to Religous Experience
Presentation at Shia-Mennonite Dialogue 8
June 17-18, 2023
By Mohammad Fanaei Eshkevari
Professore of Comparative Philosophy
http://eitaa.com/dreshkevari
👆دیدگاه اسلامی درباره رویکرد مدرن به تجربه دینی
مقاله ای که در نشست گفتگو بین شیعه و منونایت توسط فنایی اشکوری ارایه شد.