11.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ایران باشکوه دربردارنده مواریث فرهنگی کم نظیری در جهان است که چشم هر بینندهای را مجذوب خود میکند. برخی از میراث ملموس ایران که در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده را با هم ببینیم.
تهیه و تدوین: خشایار لهراسبی
✅کانال ایرانگرد👇
https://eitaa.com/joinchat/3811442862C293f6ca16b
https://eitaa.com/dreshkevari
نسبت عرفان و دین
جهان، انسان و دين سه کتاب الهي هستند که مراتب ظاهر و باطن دارند و اين مراتب بر يکديگر منطبقاند. نوعي شناختِ ساحتي از حقيقت و باطن جهان و دين، شناخت حصولي و عقلي است. نوعي ديگر از شناخت و ساحتي از معرفت، باطن هست که جز از راه طهارت درون و تزکية نفس بهدست نميآيد.
اين شناخت نوعي معرفت شهودي و بيواسطه است که حاصل آن عيناليقين و حقاليقين است. گرچه درجات عالي و خطاناپذير اين نوع معرفت مختص معصومان است، اما اصل اين امر اختصاص به معصوم ندارد. بر اساس آموزههاي قرآني و روايي هرکسي ميتواند با تهذيب نفس و تحصيل طهارت به درجهاي از شناخت شهودي از حقايق باطني نايل گردد. مراد از عرفان اسلامي چيزي جز اين نيست.
گرچه نميتوان ادعا کرد که معرفت معصومان (وحياني و الهامي) و عرفا (کشفي و شهودي) از يک سنخ است، اما در اين امر اشتراک دارند که از راههاي عاديِ عقلي، تجربي و تقليدي بهدست نيامدهاند و طهارت روح هم به نسبت در هر دو حوزه شرط است.
بنابراين در کنار شريعت که ظاهر دين است، دين بُعدي باطني دارد که به آن عرفان ميگوييم. به همين وزان متون ديني خاصه قرآن علاوه بر معناي ظاهري، داراي بطون معنايي است که از طريق تأويل ميتوان به آن نايل شد.
عرفان با دين ناسازگار نيست. متن ديني معنايي ظاهري دارد که ممکن است عارف و غيرعارف از آن معناي ظاهري، فهمي يکسان داشته باشند و بين آنها اختلافي نباشد. اما ممکن است عارف علاوه بر معناي ظاهري، فهمي از معناي باطني متن ديني داشته باشد که با ظاهر دين متفاوت است، نه متعارض. همچنين، فهم باطني ممکن است با فهم نادرست از ظاهر ناسازگار باشد.
مثلاً اگر ظاهرگرايي، خدا را جسم بداند بيشک با فهم عرفاني ناسازگار خواهد بود که اين نيز به معناي ناسازگاري دين و عرفان نيست. بنابراين اختلاف فهم برخي عارفان با فهم غيرعارفان هرگز به معناي اختلاف بين عرفان و دين نيست.
✍ محمد فنایی اشکوری
آفاق عرفان اسلامی، ص 165.
https://eitaa.com/dreshkevari
علت مخالفت برخي متشرعان با عرفان
پرسش ديگر مرتبط با اين موضوع اينکه اگر عرفان بُعدي از دين است چرا بسياري از متدينان و متشرعان در اديان مختلف ازجمله مسيحيت و اسلام با عرفان مخالفاند و عارفان را طرد ميکنند؟
پاسخ
درست است که برخي متشرعان با عرفان مخالفاند و آن را ناسازگار با دين ميدانند، اما اين مخالفت نميتواند دليلي منطقي بر مغايرت عرفان با دين باشد.
يکي از ريشههاي مخالفت با عرفان، فهم نادرستي است که مخالفان از برخي دعاوي عرفاني دارند.
زبان عرفاني به جهاتي رمزگونه و پيچيده است و با زبان متعارف فرق دارد و اين امر براي بسياري موجب سوءفهم ميشود. جمود بر فهم ظاهري و قشري از دين نيز زمينهاي ديگر براي مخالفت برخي متشرعان با اهالي عرفان است که ميکوشند در سطح ظاهر دين متوقف نشوند. از سوي ديگر، وجود برخي تعبيرها يا تفسيرهاي مخالف با دين در سخنان بعضي از مدعيان عرفان و همچنين بياعتنایي برخي آنها به احکام شريعت و روآوردن به پارهاي آداب و احکام بدعتآميز و تندرويها، عوامل ديگر مخالفت برخي متشرعان با عرفان است.
بعضي از مخالفتها با عرفان و عارفان از سوي کساني است که همة دين را در ظاهر آن خلاصه کرده و معارف باطني دين را ناديده گرفته و از رسيدن به مقصود عرفا بازماندهاند و چون اين کار ندانستهاند در انکار ماندهاند.
آنها از اين حقيقت غافلاند که جزء، هميشه جزء عرضي نيست و ما ميتوانيم جزء طولي نيز داشته باشيم، يعني دين ميتواند بُعد طولي، دروني و باطني نيز داشته باشد. همچنين شناخت منحصر به شناخت حصولي و بحثي نيست، بلکه نوع برتري از معرفت بهنام معرفت شهودي وجود دارد که به لايههاي باطني امور راه مييابد؛ چنانکه دينداري نيز صرفاً التزام به ظواهر شرعي نيست، بلکه دين برتر، صيرورت وجودي در سايۀ حب الهي و تخلق به اخلاق خداوندي است.
صرفاً نميتوان به کمک علوم ظاهري مثل ادبيات و لغت و از راه نقل يا استدلال عقلي، به باطن دين رسيد؛ بلکه اين معرفت، راه و روشي متفاوت با راه و روش علوم ظاهري دارد.
راه نيل به باطن دين همان است که در باب روش تحصيل معرفت عرفاني گفتيم. تنها با تهذيب نفس و هماهنگ شدن و همسنخ شدن باطن انسان با باطن دين و تخلق به اخلاق الهي است که ميتوان به آن راه يافت.
تا اين همسرشتي حاصل نشود، آن معرفت بهدست نخواهد آمد.
✍️محمد فنایی اشکو ی
آفاق عرفان اسلامی، ص 164.
https://eitaa.com/dreshkevari
1_5047458465.mp3
28.65M
فلسفه علوم انسانی اسلامی
مقدمه ای بر چیستی، چرایی و چگونگی اسلامی سازی علوم انسانی
فنایی اشکوری 10/3/1402
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
فلسفه دانی غیر از فلسفه ورزی است.
هر فلسفه دان و مدرس فلسفه و مولف آثار فلسفی لزوما فیلسوف نیست.
ممکن است کسی عمری فلسفه بخواند و با متون، مسائل، نظریات و براهین فلسفی آشنا باشد، اما ذات فلسفه را نشناسد، روش تفکر فلسفی را نداند، تفاوت نظام های مختلف فلسفی را نشناسد و از ارتباط فلسفه با امور دیگر و تأثیر و تأثر آنها آگاه نباشد. در نتیجه چنین شخصی نمی تواند خلاقیت فلسفی داشته باشد و از فلسفه برای حل مشکلات و معضلات استفاده کند و بالاتر از همه، زیست او فیلسوفانه نیست.
موضوع این کتاب فلسفه شناسی و مهارت یافتن در تفکر فلسفی است و هدفش شناخت ماهیت فلسفه، روش تفکر فلسفی، نسبت فلسفه با علم، دین، زندگی، شیوه نوآوری و خلاقیت در فلسفه و نقش فلسفه در حل مسائل اجتماعی و رفع نیازهای بشر است.
#فلسفه
#تفکرفلسفی
@dr_fanaei
📍For the Love of Hussain - Documentary. An independent film by Pastor John Shuck and Josh Townsley.
✳️ نسخه کامل مستند «به عشق حسین ع»، کاری از دو مسیحی معتقد آمریکایی حاضر در راهپیمایی اربعین
✅ جان شاک کشیش آمریکایی کلیسای Southminster Presbyterian در پورتلند اورگان است که پس از حضور در راهپیمایی اربعین، بشدت تحت تأثیر قرار میگیرد و هر ساله در کلیسای خود مراسم عزاداری برپا میکند. او مستندی در این باره با همراهی «جاش تاونزلی» ساخت.
⚠️ کیفیت بالا⚠️https://t.me/HQTOP/34
#اسلام_در_آمریکا | #فهم_بین_الادیانی | #جان_شاک | #اربعین
🎦 ترجمه و تدوین: انجمن ترنم صلح
@ThrillOfPeace
مواجهه و معامله خدا با نیک رفتاران و بدرفتاران
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ يَعْقُوبَ بْنِ يَزِيدَ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ يَحْيَى عَنْ مَنْصُورِ بْنِ حَازِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلسَّعَادَةَ وَ اَلشَّقَاوَةَ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَ خَلْقَهُ فَمَنْ عَلِمَهُ اَللَّهُ سَعِيداً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ شَرّاً أَبْغَضَ عَمَلَهُ وَ لَمْ يُبْغِضْهُ وَ إِنْ كَانَ عَلِمَهُ شَقِيّاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً وَ إِنْ عَمِلَ صَالِحاً أَحَبَّ عَمَلَهُ وَ أَبْغَضَهُ لِمَا يَصِيرُ إِلَيْهِ فَإِذَا أَحَبَّ اَللَّهُ شَيْئاً لَمْ يُبْغِضْهُ أَبَداً وَ إِذَا أَبْغَضَ شَيْئاً لَمْ يُحِبَّهُ أَبَداً.
امام صادق عليه السلام : خداوند عزّ و جلّ پيش از آن كه خلق خود را بيافريند خوشبختى و شور بختى را آفريد ؛ پس خداوند كسى را كه بداند خوشبخت است، دشمن نمى دارد و چنانچه كار بدى انجام دهد، كارش را دشمن مى دارد اما خود او را دشمن نمى دارد و هرگاه بداند بدبخت است ، هرگز او را دوست نمى دارد و چنانچه كار خوبى انجام دهد، كارش را دوست مى دارد اما به خاطر سرنوشتش وى را نا خوش مى دارد .
بحار الانوار، ج5، ص157.
✍مواجهه ما با نیک رفتاران و بدرفتاران باید چگونه باشد؟
یک تفاوت ما با خدا این است که ما نمی دانیم چه کسی سعید و چه کسی شقی است. پس بر این اساس نمی توانیم درباره نیک و بد بودن ذات افراد و حسن عاقبت یا سوء عاقبت کسی نظر دهیم و داوری کنیم، هرچند باید نسبت به نیک رفتاران خوش بین باشیم. ما می توانیم درباره نیک و بد اعمال اشخاص براساس عقل و شرع داوری کنیم، نه پیشگویی از سعادت و شقاوت آنها.
نسبت به رفتار بد البته نباید بی تفاوت باشیم. مطابق تعالیم دینی مستفاد از آیات و روایات و سیره معصومین وظیفه ما خیرخواهی و کمک است به صورت ارشاد و راهنمایی در حد توان و همینطور دعا برای هدایت و اصلاح.
در مقابل ستمگران و متجاوزان اگر ارشاد و هدایتگری موثر واقع نشود وظیفه ما مقابله و مبارزه و بازداشتن آنها به نحو مناسب و معقول و در حد توان است.
🔹http://eitaa.com/dreshkevari
ماهنامه معرفت 307
تیر 1402
✍مواجهۀ حوزۀ علميه ايران با فلسفۀ غرب
محمد فنائي اشکوري (ص 9)
🔹http://eitaa.com/dreshkevari