خوف و رجا
راه هلاک و راه نجات کدام است؟
قال اباعبدالله (ع) یابن جندب! يهلك المتكل على عمله. و لا ينجو المجترئ على الذنوب الواثق برحمة الله. قلت فمن ينجو؟ قال الذين هم بين الرجاء و الخوف كأن قلوبهم في مخلب طائر شوقاً إلى الثواب و خوفاً من العذاب.
« مستدرک الوسائل، جلد11، صفحه 226»
امام جعفر صادق علیه السلام در بخشی از سفارشهای خود به عبدالله بن جندب فرمودند:
اى پسر جندب! آنكه بر كردار خويش تكيه كند هلاك شود و آنكه در عين اميد به رحمت الهى در ارتكاب گناهان جسارت ورزد، نجات نيابد.
عبدالله پرسيد: پس اهل نجات كيست؟
حضرت فرمود: كسانى كه ميان بيم و اميدند و از شوق ثواب و خوف عذاب، قلوبشان انگار در چنگال پرنده اى (شكارى) اسير است.
✍پس نه گناهکار باید بخاطر عصیانش از شدت خوف، از رحمت حق ناامید شود و نه مؤمن باید بخاطر اطاعتش خود را ایمن بداند. هیچیک نباید از حالت خوف و رجا خارج شوند و در عمل باید به وظیفه خود که توبه و استغفار و اطاعت و اجتناب از معصیت است پایبند باشند.
🌷🌿🌺🍀🌸
#خوف_و_رجا
#یاس_و_امن
#هلاک_و_نجات
https://eitaa.com/dreshkevari
51.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🇮🇷هفته دفاع مقدس گرامی باد. یاد و نام شهدا و جانبازان و آزادگان و همه رزمندگان دفاع مقدس جاودانه باد.🇮🇷
روز وصل دوستداران یاد باد
یاد باد آن روزگاران یاد باد
کامم از تلخی غم چون زهر گشت
بانگ نوش شادخواران یاد باد
گر چه یاران فارغند از یاد من
از من ایشان را هزاران یاد باد
مبتلا گشتم در این بند و بلا
کوشش آن حق گزاران یاد باد
گر چه صد رود است در چشمم مدام
زنده رود باغ کاران یاد باد
راز حافظ بعد از این ناگفته ماند
ای دریغا رازداران یاد باد
https://eitaa.com/dreshkevari
دو یادداشت از فرودگاه مهرآباد
1. روی میز صدور کارت پرواز تابلوی کوچکی بود که روی آن این مضمون نوشته بود که از پذیرش خانم هایی که پوشش اسلامی ندارند معذوریم. اما در جلوی این تابلو تابلوی دیگری گذاشته بودند که تابلوی مربوط به حجاب دیده نمی شد و من از روی کنجاوی با دیدن دو تابلوی پشت سرهم توانستم آن را ببینم. ضمنا خانمی که پشت میز نشسته بود و کارت صادر می کرد خودش پوشش مناسبی نداشت.!
2. در سالن انتظار فرودگاه فروشگاهی هست که بخشی از آن کتابفروشی است که کتابها را با پنجاه درصد تخفیف به فروش می رساند. تا اینجای داستان قشنگ است.
به تماشای کتابها رفتم، اما نه تنها حتی یک کتاب درباره اسلام ندیدم، کتابی که از نویسنده ای ایرانی حتی سکولار باشد هم ندیدم. همه کتابها ترجمه بود، حتی کتابهای درباره تاریخ ایران و شخصیت های ایرانی مثل کورش هم از نویسندگان خارجی با ترجمه فارسی بود.
ضمنا تابلوی پنجاه درصد تخفیف هم به زبان انگلیسی است، گویی که به فارسی نمیتوان این مطلب را نوشت!
طبق این فرهنگ منحط خودباخته، همه چیز خارجیش خوبه!
بر سر فرهنگ ایرانی و اسلامی ما چه می آید و این فرهنگ چه آینده ای خواهد داشت؟!
در این محیط ها چه قدر تفکر انقلاب و فرهنگ شهدا غریب است!
https://eitaa.com/dreshkevari
1_6913425256.mp3
49.79M
نظام اندیشه عرفانی شمس تبریزی
دکتر فنایی اشکوری
همایش بین المللی شمس تبریزی در خوی آذربایجان غربی
6 مهر 1402
https://eitaa.com/dreshkevari
علامه محمد اقبال لاهوري (۱۲۵۶ـ۱۳۱۷خورشيدي) از نخستين انديشمندان مسلمان است که بسي بيش از همۀ پيشينيان و معاصران مسلمانش، فلسفۀ غرب را ميشناخت. او در دانشگاههاي غرب، همچون کمبريج و مونيخ فلسفه را نزد اساتيد فن آموخته بود، و انديشههاي فيلسوفاني همچون بيکن، دکارت، کانت، هگل، آگوست کنت، برگسون، نيچه و وايتهد را ميشناخت و با علوم طبيعي و علوم انساني جديد، بهويژه حقوق و اقتصاد آشنا بود.
اقبال با سيطرۀ فلسفۀ يوناني بر تفکر مسلمانان مخالف بود و بر آن بود که آموزههاي اسلامي بيشتر به مطالعۀ تجربي اهتمام دارد تا با نوع تفکر انتزاعي يوناني.
او با اينکه از کودکي در مدارس انگليسي و در جواني در دانشگاههاي اروپايي تحصيل کرده بود و با فلسفه و فرهنگ غرب بهخوبي آشنا بود، سخت دلدادۀ اسلام و مخالف با سلطۀ استعماري اروپا بر بلاد اسلامي و تقليد از اروپاييان بود و کرباس خود را بر حرير استعمارگران ترجيح ميداد و مِي نوشيدن از خم فرنگ را سرکشيدن جام زهري ميدانست که نتيجۀ محتومش مرگ است.
اقبال در گروهي سرّي بنام «عروه» که سيدجمال از بنيانگذاران آن در حيدرآباد بود، پرورش يافته بود و تحت تأثير انديشههاي سيد بود. اقبال دلبسته به عرفان اسلامي و شيفتۀ مولانا بود و بر ديوار حريم دلش اشعار مولانا را آويخته بود و از چشمِ مست مولانا سرور کبريايي وام ميگرفت؛ اما از تصوف زندگيگريز تنبلپرور بهشدت انتقاد ميکرد و آن را مايۀ فقر و فلاکت مسلمين ميدانست.
درويشي اقبال به دلق و کلاه و بيعملي نيست؛ بلکه در کار جهان کوشيدن است.
اقبال قبا پوشد در کار جهان کوشد
درياب که درويشي با دلق و کلاهي نيست
او روح بيقراري بود که همچون موج آسودگي را عدم و هستي را در رفتن و سکون را عين نيستي ميديد.
ساحل افتاده گفت گرچه بسي زيستم
هيچ نه معلوم گشت آه که من کيستم
موج زخود رفتهاي، تيز خراميد و گفت
هستم اگر ميروم، گر نروم نيستم
اين انديشهها در اشعار و آثار اقبال بهويژه کتاب مهم تجديدبناي انديشه ديني در اسلام آشکار است.
او اين درس را از امام حسين آموخته بود، چنانکه ميگفت:
رمز قرآن از حسين آموختيم
زآتش او شعلهها اندوختيم
#اقبال_لاهوری
#فلسفه_اسلامی
#فلسفه_غرب
https://eitaa.com/dreshkevari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تسبیح مخصوص استغفار
از گناهان کبیره!!!!!
لابد هرچه گناه بزرگتر باشه تسبیح هم باید بزرگتر باشه!
آثار آشنايي فلاسفه ايراني با فلسفة غرب
آشنايي فیلسوفان اسلامی با فلسفۀ غرب، آثاري در فعاليت فلسفي آنها داشته است که به برخي از آنها اشاره ميشود. اين آثار را ميتوان به محتوايي و شکلي تقسيم کرد.
نخستين اثر اين آشنايي، شناخت بهتر فلسفه و ورود فلاسفۀ اسلامي به حوزههاي جديد مباحث فلسفي و ناظر به پرسشها و نيازهاي روز است. فلسفۀ سنتي اسلامي بيشتر متمرکز بر مباحث وجود و نفس است؛ درحاليکه فلسفۀ جديد غرب دامنۀ گستردهاي دارد. اين آشنايي موجب شد فلاسفۀ ما به شاخههاي ديگر فلسفه توجه کنند و برخي از شاخههاي فلسفههاي مضاف، مانند معرفتشناسي، فلسفۀ اخلاق، و فلسفۀ تاريخ را با رويکرد اسلامي عرضه کنند.
اثر دوم، نقد برخي آراء فلسفي غربيان و برداشتن گامهاي ابتدايي در فلسفۀ تطبيقي است.
اثر ديگر آشنايي با فلسفۀ غرب، تحولي است که در ساختار فلسفۀ اسلامي ايجاد شد؛ مثلاً در کتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم براي نخستينبار و بهتبع آن در کتاب آموزش فلسفه، مباحث معرفتشناسي وارد مباحث فلسفي و بر مباحث وجود مقدم داشته شد.
از جهت شکلي و نحوۀ عرضۀ مباحث در فلسفۀ اسلامي نيز تحولات و تغييراتي حاصل شد. مهمترين تحول که زمينۀ ديگر تحولات شد، عموميت يافتن نسبي فلسفه است. در اين دوره توجه به فلسفه محدود به افراد خاصي در حلقههاي تخصصي حوزۀ علميه نبود؛ بلکه جمع بزرگي از تحصيلکردگان جديد دانشگاهي و علاقهمندان غيردانشگاهي به مباحث فلسفي علاقهمند و با آن مباحث درگير شدند. اين وضعيت ايجاب ميکرد که در نحوۀ عرضۀ فلسفه، چه از جهت محتوا و چه از جهت شکل، تجديدنظري صورت گيرد.
از جهت شکلي دو تحول رخ داد؛ نخست فارسينويسي است. البته فارسينويسي در فلسفۀ اسلامي از ابنسينا و با تأليف کتاب دانشنامۀ علائي آغاز شد و فيلسوفان ديگر مانند سهروردي، خواجه نصيرالدين طوسي، صدرالمتألهين و سبزواري آثاري به فارسي دارند؛ اما اين آثار نسبت به آثار عربي آنها اندک است. مثلاً صدرالمتألهين که دهها اثر فلسفي بهزبان عربي دارد، ظاهراً تنها يک رسالۀ مختصر فارسي بهنام سه اصل دارد.
تحول دوم کوشش براي سادهنويسي است؛ چون طيف گستردهاي از مخاطبان فلسفه علاقهمندان غيرمتخصص در فلسفه هستند؛ بايد کوشيد هرچه روانتر و آسانيابتر، فلسفه را عرضه کرد. گرچه در اين راه گامهايي برداشته شده؛ اما همچنان نثر فلسفي ما دشوار است (ر. ک: فنائي اشکوري، 1389، خاتمه، ص 365ـ374). موفقترين استاد در ميان اساتيد يادشده در اين زمينه، شهيد مطهري است که بهجهت تدريس فلسفه در محيطهاي مختلف و براي مخاطبهاي متنوع و آشنايي با نثر معاصر فارسي، توانست بيش از ديگران در اين جهت موفق باشد.
در اين دوره نيز مانند دورههاي پيشين محدوديتها و کمبودهايي در مواجهه با فلسفۀ غرب ديده ميشود. نخست اينکه پرداختن اساتيد يادشده به فلسفۀ غرب در حاشيۀ فعاليت علمي آنها قرار داشت، نه در متن کارشان. ديگر اينکه آشنايي آنها با فلسفۀ غرب در اغلب موارد غيرمستقيم و از طريق تاريخ فلسفهها و برخي ترجمههاي محدود و يا به وساطت برخي طرفداران آن فلسفههاست. و سوم اينکه در مواجهه آنها با فلسفۀ غرب، جنبۀ دفاعي و انتقادي غلبه دارد. آنها بيشتر به قصد دفاع از باورهاي ديني و مقابله با شبهاتي که ريشه در فلسفههاي غرب دارد به فلسفۀ غرب پرداختهاند؛ نه از آن جهت که آن فلسفه فيحد نفسه ارزش مطالعه و تعمق داشته باشد.
✍قسمتی از مقاله "مواجهه حوزه علمیه با فلسفه غرب" ماهنامه معرفت شماره 307
https://eitaa.com/dreshkevari
دعا برای مرزداران
انا عند القلوب المنکسره
برای پیروزی مجاهدان مقاومت بر دشمن وحشی و جنایتکار صهیونیستی دعای امام سجاد (ع) برای مرزداران را با خضوع و خشوع و با دلی شکسته دربرابر پروردگار بخوانیم و از خداوند نجات مردم مظلوم فلسطین را مسئلت کنیم.
دعای 27 صحیفه سجادیه
الدعا۶ لاهل الثغور
https://eitaa.com/dreshkevari
ضرورت کمک رسانی مردمی به مجاهدان خط مقدم جهاد با دشمن صهیونیستی
من اصبح و لم یهتم بامور المسلمین فلیس بمسلم.
چرا فعالان و سازمان های مربوطه فراخوان کمک های مردمی به ملت قهرمان و مظلوم فلسطین را اعلام نمی کنند؟
سالها شعار آزادی فلسطین و حمایت از مردم فلسطین را سر دادیم. امروز روزی است که بیش از هر زمان دیگر وظیفه کمک رسانی به این مردم حماسه ساز را داریم.
آیا سهم ما فقط شعار دادن برای آزادی فلسطین و گوش دادن به اخبار این نبرد بی امان است و وظیفه و تکلیف دیگری نداریم؟
این در حالی است که حامیان استکباری صهیونیست ها سیل کمک های نجومی خود را به این رژیم خونریز سرایز کرده اند.
کمک مالی یک جمیعت هشتاد میلیونی می تواند تأثیری چشمگیر بر بهبود اوضاع این مردم که زیر بمبباران وحشیانه دشمن جان و مال و عزیزانشان را از دست می دهند داشته باشد.
https://eitaa.com/dreshkevari
هدایت شده از نظم نوین|جلال الدین فنائی
| صبر استراتژیک ایران
صبر استراتژیک به معنای ثبات در اجرای یک استراتژی خاص و پایبندی به آن در طول اجرایش به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر است. یکی از عوامل بسیار مهم در موفقیت یک استراتژی، صبر در اجرای آن است. با این حال، صبر استراتژیک بدان معنا نیست که منتظر باشیم تا استراتژی خودبخود پیادهسازی شود. استراتژی نحوه رسیدن به اهداف است و صبراستراتژیک، ضامن ثمربخشی آن. این نوع صبر به دستیابی به نتایج مطلوب در طولانیمدت کمک میکند و با نگاه کلان، از تصمیمات عجولانه ممانعت می کند.
ایران یکی از بارزترین مصادیقی است در عرصه بین المللی که در بکارگیری صبر استراتژیک مهارت خاصی دارد. ایران آنقدر صبر و حوصله دارد که حامیان سیاست هایش را هم به شدت کلافه می کند. صبر ایران در مقابل جمهوری باکو و از دست ندادن حواس و تمرکزش بر راهبرد اصلی خود نمونه ای از ثبات در اجرا و پایبندی به استراتژی خود است. دشمنان ایران با تمام توان خود خواستند که ایران را وادار کنند که در قفقاز مداخله نظامی کند، اما ایران تمرکز خود را از راهبرد خود برنداشت و ضمن پایش تحولات به گونه ای قفقاز را مدیریت کرد که در کوتاه مدت یا شاید هم میان مدت نیاز به مداخله نظامی در این منطقه نداشته باشد.
برعکس ایران تمرکز خود را روی مقابله با غرب و اسرائیل حفظ کرده و تشویش ها و سروصداهای جانبی او را از هدفش منحرف نکرده. یکی از بزرگترین گام هایی که ایران در این رابطه برداشت، دوستانه کردن روابط خود با عربستان سعودی در زمان مناسب بود. ایران با نزدیک کردن عربستان سعودی به خود، سعی در بهبود و تکمیل تصویر و نقشه بزرگتر خود دارد.
عادی سازی روابط عربستان با اسرائیل یا به عبارت بهتر علنی سازی روابط این دو دولت، ضربه جبران ناپذیری را به ایران وارد می کرد و ایران را در منطقه خود منزوی می ساخت و در نهایت به تضعیف ایران و قدرت گرفتن اسرائیل منجر می شد.
از طرفی ایران در همین موضوع هم شتابزده و عجولانه و یک جانبه راهبردش را اجرا نکرده. گفت و گو با عربستان را با سرعت و اشتیاق معقولی دنبال می کند و از طرف دیگر مولفه های دیگری را هم در نظر می گیرد تا در روند تصمیمگیری بازیگران دیگر علی الخصوص عربستان بیشترین تاثیر را بگذارد. از جمله این مولفه ها، تقویت مقاومت در فلسطین بوده.
عملیات طوفان قدس، افتخارش به رزمندگان دست از جان شسته فلسطینی می رسد، اما چنین عملیات بزرگ و پیچیده ای به نظر می رسد که با برنامه ریزی و تسلیح کشوری بزرگ تر و توانمندتر به لحاظ نظامی و اطلاعاتی بوده. در نگاه اول به نظر می رسد که این حد از عملیات اطلاعاتی از پس گروه های نظامی محدود بر نمی آید، دستکم می توان گفت که ایران در فرآیند رسیدن فلسطین به این نقطه از توانمندی، نقش تسهیلگر و حامی موثر را داشته است. اسرائیل روحش از حمله فلسطین خبر نداشته و کاملا شوکه شده. از نظر من عملیاتی به این بزرگی و با مشارکت هزاران مبارز فلسطینی، تنها در جای کوچکی چون غزه برنامه ریزی نشده. از در و دیوار غزه جاسوس و خبرچین اسرائیلی می بارد و تمام امواج و اصوات در این منطقه کوچک شنود می شود. چطور بوده که اسرائیل هیچ بویی از آن نبرده؟
اسرائیل وانمود می کرد که می تواند امنیت منطقه را تامین کند و کشورهایی چون عربستان مشتری آن امنیت بودند. اما امروز اسرائیل چیزی برای عرضه ندارد و بازیگران منطقه به عینه اسب بازنده این شرطبندی را تماشا می کنند. راه اندازی کارگاه های جدید، ساخت هزاران راکت، جابه جایی مواد اولیه راکت ها، رفت و آمد سازندگان آن، ساخت انبارهای جدید، تهیه و مونتاژ پهپاد و تمرین کاربری آن، کندن تونل های جدید و تخلیه خاک های ناشی از کنده کاری در بیرون از تونل، آموزش نیروها و جذب نیروهای جدید، مرور تاکتیک ها با فرماندهان، همه و همه با وجود دسترسی اسرائیل به آسمان غزه و ایضا تمام ماهواره ها و امکانات سیا و کشورهای مدعی جهان انجام شد.
تا همینجا هم محور مقاومت پیروزی بزرگی کسب کرده و اسرائیل شکست فراموش نشدنی خورده است. آن چیزی که بدیهی است آن است که طراحان چنین عملیات پیچیده ای برای از اینجا به بعد هم حتما طرح ریزی کرده اند. از آنجا که تحولات اخیر سرشار از شگفتی بوده، باید منتظر ماند تا تصویر روشن تری از اتفاقاتی که رخ داده به دست بیاید.
@JalaleddinFanaei
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مزارع زرشک روستای افین
ایران، خراسان جنوبی، بیرجند😍
@khabarfarda_ir
4_5857049366866432614.mp3
7.41M
پاسخ به سوالات کتاب خداشناسی 1
فنایی اشکوری