eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
174 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲.۴۱۹ من نمی تونم با لینک وارد کلاس بشم، چکار باید کرد؟ از اينكه به زحمت افتاديد عذرخواهی ميكنم. ۱ـ احتمالا بايد كروم گوشی خود را به روزرسانی كنيد. ۲ـ جلسه بعد لطفا يك ربع قبل از شروع كلاس برای ورود به كلاس تلاش كنيد و اگر وارد نشديد پيامی كه برايتان مينويسد را بفرمائيد تا راهنمائی شويد. ممنون. @dr_ghofrani2
۲.۴۲۰ وقتی نعمت رو از دست میدیم..... یعنی خدا دوست داره اگه مریض شدم خیلی هم میل و دلبستگی به سلامتی قبلم نداشته باشم ..... نگاهمون باید اینطوری باشه؟ سلام و صلوات الهی بر شما و سلام بر پيگيری مشتاقانه شما. خيلی خوب بود ممنون. ۱ـ اين مطلب حضرت پدر امت را حضرت پسر در دعای ۱۵ صحيفه سجاديه (درباره سلامتی و بيماری) بازتر بيان فرموده اند. ۲ـ در واقع مؤمن بايد مثل يك شاعر ماهر (كه به بهانه هر حادثه ای، ذوق و هنر خود را ابراز ميكند)، آمد و رفت هر نعمتی را آزمون خود ببيند و در محضر يگانه معشوق آفرينش، غزل سرائی و عشق ورزی خودش را ابراز نمايد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۱ شنیدم که شروع کننده مباشرت باید آقایان باشند و گرنه زدگی پیش میاید و نفرت ولی هنوز متوجه نشدم اینکه زن به سمت مرد برود و عشقش را بروز دهد.. قطعاً تا عرضه جذاب صورت نگيرد، تقاضای مشتاقانه هم رخ نمی دهد، و جذابترين عرضه آنست كه آراستگی ظاهری و بسته بندی و جلباب و عفاف و لفاف هنرمندانه و مناسب و زيباتری داشته باشد. لذا اكثر مغازه دارها (با اينكه خودشان تجربيات و سوابق كاری فراوانی دارند و كارشان كيفيت خوبی هم دارد، اما) طرح تابلو و چيدن ويترين و طرح جعبه كالاهای خود را به مخصصين هنرمند واگذار می كنند. و عروس های زيبا را هم آرايشگرهای هنرمند، جذاب تر می كنند. پس عشق ورزی ميان زن و شوهر، به تلاش هر دوطرف نيازمند است، و آنها بايد با ابراز نــاز و ابراز نيـاز هنرمندانه خود كم كاری طرف ديگر را جبران كند. پس بانوان مؤمن بايد در جالب و دلربا بودن پيشقدم باشند و مردان مؤمن هم در ابراز نياز خود بايد فعال و با نشاط باشند. (البته گاهی درگيری های ذهنی و شغلی مردان، آنها را از نيازشان غافل و از آستانه تحريك باز می دارد، و گاهی رسيدگی به امور فرزندان و تهيه صبحانه و ناهار و شام و مهمانی و غيره، بانوان را از دلربائی غافل می كند.) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۲ میشود قرآن را با محوریت سه تا حق عقل، معرفت و تذکر خواند؟ لطفا ابتدا بفرمائيد تصورتان از حــق چيست؟ ظاهرا در تواصوا بالحق اين سه جنبه با هم درآميخته هستند و تفكيك آن فقط در بيان است نه در اجرا. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۳ میشه تفاوت روح و نفس و من انسان رو بگید؟.... لطفا ابتدا با توجه به متن سجده پايان دعای صباح بفرمائيد شما چند نفر هستيد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۴ استاد ببخشید آیه ۲۵ سوره بقره رو توضیح میدهید..... گویا یک سری رزق همان رزق قبلی است که در دنیا داشتند و یکسری رزق است که عین همان رزق نیست.... ظاهرا در بهشت قرب الهی، همه چيز شبيه نعمت های دنيوی است، با اين فرق كه اينجا همه چيز واقعی و فانی و آنجا همه چيز حقيقی و باقی است، بجز ازواج!!! در آنجا برای رسول أكرم صلی الله عليه و آله و حضرت خديجه كبری سلام الله عليها و حضرت أميرالمؤمنين صلوات الله عليه و حضرت فاطمه زهرا صلوات الله عليها، چه زوجی بهتر از خود آنان می تواند باشد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۵ (ادامه) درس اول: (بخش چهارم) خلاصه « ۸ جلسه » ادعونی یعنی چه؟ ۸ـ (غیر از اطفال و سفیهان و مجنونین،) هر انسانی، یا متوجّه است و در تمام ابعاد زندگیش مقصد و جهتِ آخرتی دارد یا بی‌توجّه و دنبالِ اهدافِ دنیوی و همواره سر در گم است. افراد متوجه به هر بهانه ای دعــا میکنند اما افراد بی توجه، خیلی ادّعـا دارند. دعــا با تواضع عالمانه اما ادّعـا با غرور متکبّرانه همراه است. ۹ـ غالبِ افرادِ بشر، نگاهشان به خدا و أولیاء الهی نگاه ابزاری است، یعنی تا درمانده نشوند سراغ خدا و دعا و نماز نمیروند. فَإِذا رَكِبُــــــوا فِي الْفُلْكِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّـــــاهُمْ إِلَى الْبَـرِّ إِذا هُمْ يُشْــرِكُونَ (عنکبوت/۶۵) (وقتی سوار كشتى سوار هستند، (با تلاطم دریا) خدا را مخلصانه می خوانند اما وقتی خداوند آنها را به خشكى می‌رساند، عوامل دیگر را مؤثّر می پندارند. ۱۰ـ چرا غالب پیروان أنبیاء الهی، بی توجّه و آلوده به رذائل هستند؟ پاسخ: زیرا آنها نمـاز را ضایـع کردند و دنبالِ نفسانیت خود رفتند: فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُــوا الصَّلاة وَ اتَّبَعُــوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَـيًّا (مریم/۵۹) یعنی: اشتباهاً برایِ خـدا و برای رفعِ تکلیف و از روی عـادت و ناآگاهانه و بی‌توجّه نمــاز می‌خوانند و مفاهیم آن را در گفتار و رفتار و اخلاق و زندگیشان، إقامه و رعایت نـمی‌کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۶ با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدین امانتدار. پنجاه و ششمین پذیرائی موکب قرآنی گروه ما اینست که بفرمائید: پیام این عبارت چیست: قالَ: أَ تَسْتَبْدِلُونَ الَّذي هُوَ أَدْنى‏ بِالَّذي هُوَ خَيْرٌ؟ اهْبِطُوا مِصْراً .... (بقره/۶۱) (... فرمود: آيا چيزی بهتر را با چیزی پست‏ تر عوض می کنيد؟ پس به مصر فرود آييد ... ) حی علی خیر العمل 🍃واژه: ۵۶ ۶۱ @dr_ghofrani2
۲.۴۲۷ در کانال تسبیح ۲ سوالی رو استاد پاسخ دادی که برای جبران باید دوباره رجب شعبان و رمضان رو مرور کرد تا به خود سازی رسید.یعنی دقیقا چکار باید کرد؟ لطفا در كانال تسبيح۱ و تسبيح۲ بحث خودشناسی را دنبال كنيد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۸ اگر خانم ....چطور او را راضی و قانع کنیم؟ سلام و رحمت الهی بر شما و سلام بر دلسوزی مؤمنانه شما. پیشنهاد مؤکد من اینست که خصوصا اگر خانمید حتما از هر گونه مداخله در این مسئله خودداری بفرمائید. اما می توانید نکات مثبت اطرافیانتان را مؤمنانه و هنرمندانه و مناسب با آنها، بنحوی تشویق کنید که عقلانیت، اراده، ایمان و احساس مسئولیت اطرافیانتان تقویت شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۲۹ (ادامه) *درس اول:* (بخش پنجم) *خلاصه* « ۸ جلسه » *ادعونی یعنی چه؟* ۱۱ـ *توجّه به خدا* با *دعا و ذکر و نماز* ، *تکلیفی واجب برای همه و همیشه* است و *تعطیلی* ندارد و نباید گفته شود: *خدا که خودش می‌داند*. لذا *خطرناکترین جنبده در منظرِ خدا*، افرادی‌اند که *گوش شنوای حق* و *زبان گویا حق* ندارند و *تــعقّل* نمیکنند: إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّــمُّ الْبُــكْمُ الَّذينَ لايَعْقِلُونَ (انفال/ ۲۲) و *عاجزترین مردم* آنست که از *دعا و توجه به خالق* و *اظهار فقر ذاتی* خود، عاجز است. ۱۲ـ باید با همان لحن و بیان *صحیفه فاطمیه*، *صحیفه علویه*، *دعای عرفه*، *صحیفه سجادیه*، *مناجات خمسه عشر*، *زیارت جامعه کبیره* و *دعـای جوشن کبیر* دعا کنیم. پس *محتوای اصلی دعا* باید *حمد و مدح و شکر و تسبیحِ خداوند* باشد تا اولا: *نقش و مسئولیت و تکالیفِ* خود و *عوامل غفلت و انحراف و تخلّفِ* خود و *کارگزاران الهی* و *دشمنانِ* خود را بشناسیم و با *مراقبت* دائمی، خود را *تطهیر* و *قابلیت و لیاقتِ* خود را برایِ *دریافتِ مواهب الهی* و *باب الحوائج شدن* بیافزائیم. ۱۳ـ رسول أکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: *مردم، خواب‌اند، هرگاه بمیرند بیدار می‌شوند.* لذا خداوند حکیم، *انواعِ حوادث* را برای تمام افرادِ بشرِ پدید می‌آورد تا آنها از خوابِ *غفلت* بیدار شوند، و با *ناله و تضرّع و دعا و نماز* او را بیابند. پس هیچ حادثه‌ای (حتی افتادن یک برگ) *تصادفی* نیست و ما برای رسیدن به *حیاتِ طیبه* ، بیش از *هوا و آب و غذا* به *دعا و ذکر و توجّه و نماز* نیازمندیم. ۱۴ـ هر نوع واکنشِ مثبتی به هر نوع *زیبائی و کمال و خیر و خوبی و حقّی* در هر *فرد و مخلوقی*، *حمد* است. با حمد، باید *نگاه* انسان چنان *آسمانی و زیبابین* شود که جز زیبائی نبیند و او را به *تسبیح* برساند و از هر *عیب و نقص و فقر و سوء و شرّی* گریزان کند. *تسبیح* یعنی: خداوند قطعاً از هر *نقص و نیاز و عیب و شرّی* ، *منزّه* است و ما برای *تقرّب* به او باید از هر *عیب و نقص و فقر و سوء و شرّی* منزه شویم و هر *نقص، عیب، ظُلم و فسادی* را در جهان از *دخالتِ جاهلانة بشر* بدانیم و برای رفع آنها بکوشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲.۴۳۰ لفاف به چه معنا؟ لفاف نوع خاصی از *پوشش* است كه فقط مانع *عريان* بودن است. معمولا (در حضور اشخاص بزرگ و فهميده) مطالب را *صريح* و *بی پرده* نميگويند، بلكه آن را در *لفافه* بيان می كنند. تمام *زيبائی* اشعار شاعرانی مثل جناب حافظ در اينست كه نكات ظريف را در لفافه بيان كرده است. پس ظاهرا بانوان متدين بايد نسبت به *نامحرم* از *عفاف* بهره ببرند اما از لفاف كه *پيچيدگی* و *پوششی نازك و نرم و لطيف* و بسيار *دلربا* است برای *جلب و جذب* همسرشان استفاده كنند. قرآن پوشش بانوان بهشتی را *حرير* توصيف می كند. (يعنی هم عريان نيستند و هم پتو به دور خود نپيچيده اند!) 🍃واژه: @dr_ghofrani2