تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲.۶۱۰ #همراه_با_نظرات_شما الانش هم زندگی معنایی ندارد. آخه خدا برای چی ما را آفرید.
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۳
#همراه_با_نظرات_شما
ممنون استاد. اولا از بهترین عیدی از یک پدر واقعی
با اینکه از پدر خود یتیم هستم و همیشه احساس یتیمی می کردم ولی امروز تازه فهمیدم که از پدر معنوی و واقعی یتیم بودم.
ثانیا ممنون از اینکه اشک ام را در آوردی البته اشک بد نه. بلکه اشک شوق و شادی
امروز احساس کردم دوباره پدری به دست ِآوردم امیدوارم این همه میگند امام زمان پدر واقعی ما هست درکش کنم و بهش برسم.
شرمنده استاد اگه سوالم و اعتراضم درست و به حق نباشه. امیدوارم خدا منو ببخشه اگه جسارتی کرده باشم. من مثل بقیه دوستان سواد قرآنی خوبی ندارم (اگر چه شما تو صحبت هاتون گفته بودی که خود را با کسی نباید مقایسه کرد)
پس حالا ما که جلوه ای از خدا هستیم و کاره ای نیستیم. نباید اعتراض کنیم چون در واقع هیچی نیستیم.
پس انتخاب و اختیار و حسابرسی نباید دیگه معنا داشته باشد.
ما مثل مهره های شطرنج هستیم که خدا ما را از این سمت به اون سمت جابجا می کند.
چطور به معنای زندگی برسیم؟
و اینکه خدا استغفر الله بیکار بود که ما را بیافریند و این همه درد سر هم برای خودش و هم برای ما بکند.
#همراه_با_نظرات_استاد
سلام و برکات الهی بر شما.
۱ـ از اینکه از مطالب من ناراحت نشدید، از شما و از خداوند تشکر می کنم.
۲ـ ما *جلوه* اراده و أسماء و صفات الهی هستیم، پس لطفا نفرمائید *پس ما هیچی نیستیم* بلکه ما *خیلی مهم و مفید و ارزشمند* و حتی می توانیم و باید *خلیفه خدا باشیم.*
۳ـ لطفا نفرمائید: « انتخاب و اختیار و حسابرسی نباید مطرح باشد » زیرا شما با انتخاب خودتان (و بدون اجبار) « نامه نوشتید » و (بدون اجبار) « کلماتش را درست و بی غلط نوشتید. »،
مثلا شما بانوان مؤمن، می توانید با ازدواج اسلامی، *انسان بیافرینید* و *مهر و محبت و حیاء و پاکدامنی* را به همسر و فرزندان و اطرافیان خود بفهمانید و *انسانیت* را در آنها متجلی کنید.
۴ـ پس هر انسانی، می تواند با توانائی های بسیار فراوانی که خالق او به او *امانت* سپرده، به اختیار خودش، « ظالم یا عادل »،« صالح یا فاسد »،« شاکر یا کافر »،« متأهل یا مجرد »،« عاقل یا جاهل »،« صادق یا دروغگو »،« خیرخواه یا بدخواه »،« مفید یا مضر »،« محسن یا شرور » و *اهل فضائل* یا *جرثومه رذائل* باشد.
پس انسان، *مهره بی اراده و بی خاصیت شطرنج نیست.* لذا خود شما نسبت به افراد مختلف، *قضاوت یکسانی ندارید.*
و جالب اینکه *اثر وجودی والدین* خود را حتی بعد از خارج شدن آنها از این *جلسه آزمون دنیا* در جانتان احساس می کنید در حالی که هیچ حیوانی نسبت به والدینش چنین احساسی ندارد.
۵ـ زندگی يعنی: تشخیص عاقلانه، بصیرت مومنانه، تلاش عاشقانه و حرکت موحدانه در مسیر حق.
۶ـ خداوند *بی کار* نیست: *كُلَّ يَوْمٍ هُوَ في شَأْنٍ* بلکه چون *خالق* است *دائما* زیبائی و عظمت می آفریند،
و ما هم که *جلوه و آیت* اوئیم باید دائما و عاقلانه و مؤمنانه: *شاد، شاکر، فعال، مفید، خلاق، مبتکر، زیباآفرین، مهربان، منصف، مجاهد و مروج فضائل* باشیم.
۷ـ *زیبائی* و *جذابیت* تمام *مسابقات ورزشی و علمی* در *سختی* آنهاست،
پس *مــشکلات* و *مسائل* و *گـره های* زندگی، *دردسر* نیستند بلکه با برداشتن *میم* از ابتدای مـشکلات و حل مسائل و *دستگیره* قرار دادن گره ها، *بالا رفتن* را آسان و زندگی را *شیرین* و *انگیزه* تلاش ما بیشتر می کنند.
لذا افراد *ازدواج* کرده، افراد *بچه دار* ، افراد *شاغل* ، شرکت کنندگان *کنکور* و *مسابقات کشوری و جهانی* حتما از *نشاط* بیشتری برخوردارند نسبت به افراد، مجرد، منزوی، بیکار، معتاد، تنبل و ...
👈واژه: #جلوه #زندگی #اختیار
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲.۶۱۲ #پرسش معنی ناقص را میشه بیزحمت بازتر کنید؟ #پاسخ ممکن است فردی (تحت تأثیر خ
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۴
#پرسش
فرق تمام و کمال و بودن و شدن را بفرمایید.
#پاسخ
۱ـ *تمام* هر چیزی است که در *اجزاء* آن *نقص* و *کمبودی* نیست.
(مثلا: اگر گوشی شما، باطری، یا میکروفون، یا لامپ نداشته باشد و یا نرم افزار *اندروید* بر روی آن نصب نشده باشد، *ناقص* است و کار ساخت یا تعمیرش هنوز *تمام* نیست.)
۲ـ *تلفن* از روز اول *اختراع* آن تا به امروز بسیار *تکامل* پیدا کرده است. یعنی: *عملکرد* آن، *بهتر* و *بیشتر* و *راحت تر* شده است.
*زبان نوزاد* هم در طول مراحل *رشد* کودک، *کامل* می شود یعنی: او می تواند به تدریج از حروف و کلمات و جملات *بیشتر* و *مناسب تر* و *معنادارتر* و *زیباتری* استفاده کند و *منظور* خودش را با *خانواده* و *دوستان* و *مردم* و *خالق* خود بهتر و روشن تر مطرح کند.
پس افراد *پرحرفی* که هنوز *دعــا* و *نمــاز* و *مناجات* ندارند، (با اینکه زبانشان سالم است اما) هنوز *رشد* کلامی آنها، *ناقص* است.
۳ـ مردم گیلان، بجای فعل *رفتن* از *شدن* استفاده می کنند.
*شدن* در ادبیات هم به معنی *صیروریت* و *تحول معنوی* است.
اما *بودن* به معنی: *در جا زدن* و *بی حرکت* و *بدون رشد و تحول* ماندن است.
👈واژه: #تمام #کمال #بودن # شدن
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۵
#پرسش
صمد و غنی چه تفاوتی دارند؟
#پاسخ
۱ـ *صمد* یعنی: برتر از همه چیز. وجود مطلق و بسیط و نامحدود.
حضرت امام حسین صلوات الله علیه در *دعای عرفه* می فرمایند:
*اِلـهى اَنْتَ الْغَنِىُّ بِذاتِـــكَ اَنْ يَصِلَ اِلَيْكَ النَّفْـــعُ مِنْــكَ*
(خدایا؛ ذات تو چنان بی نیاز است که حتی سودی از تو به خودت هم نمی رسد.)
(هر چیزی غیر از خداوند، *مرکّب* و به *اجزاء* خودش نیازمند است، اما خداوند چون *هستی مطلق* یا *صرف الوجود* است، پس أجزائی ندارد که به آنها محتاج باشد.)
۲ـ *غنی* یعنی: هیچ *نقص و نیاز و حاجتی* ندارد و به *غیر خود* بی نیاز است.
چرا خداوند به غیر خود *بی نیاز مطلق* است؟
چون *غیر از خدا* اصلا *چیزی نیست.*
👈واژه: #صمد #غنی
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۰ متن پیاده شده *جلسه اول_بخش۱* زندگی از منظر سوره مبارکه الرحمن (استاد غفرانی)
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۶
#پرسش
سلام علیکم و رحمه الله
آیا حیوانات شکر خدا را میکنند؟
چرا کسی که شکر نمیکنه را به حیوان نسبت میدی؟
در حالی که حیوانات تسبیح و شکر خداوند را دارند
#پاسخ
سلام و صلوات الهی بر شما. تمام مخلوقات *تسبیح* دارند و حیوانات، هیچ رفتاری خارج از *غرائزشان* انجام نمی دهند. اما *شکـر* و *قدردانی* کاری *عاقلانه و مؤمنانه* و مخصوص مخلوق صاحب *اختیار و علم و معرفت* است.
👈واژه: #تسبیح #شکر
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۷
#همراه_با_نظرات_شما
در کتاب حجت از کافی شریف، بابی هست تحت عنوان *ائمة گواهان خداى عزوجل باشند بر خلقش*
برای نمونه، در یکی از روایات این بخش آمده:
بريد عجلى گويد: از امام صادق (ع) راجع بقول خداى عز و جل *«و اين گونه شما را امتى ميانه قرار داديم تا بر مردم گواه باشيد»* پرسيدم، فرمود: ما هستيم امت ميانه و مائيم گواهان خدا بر خلقش و حجتهاى او در زمينش.
#همراه_با_نظرات_استاد
سلام و رحمت الهی بر شما. در اینکه أئمه أطهار صلوات الله علیهم *حجّت الهی* هستند شکی نیست، نکته اینجاست که *حجیّت هر امامی* از طریق *نواب و اصحاب و شیعیان خاص* ایشان در اختیار سایر مردم جهان قرار می گیرد و أنبیاء الهی و مرسلین علیهم السلام و رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم *بدون این نواب و حامیان خاص* راه بجائی نمی برند.
👈واژه: #حجت_الهی #نواب
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۸
#همراه_با_نظرات_شما
به عقیده اکثر مفسران شیعه آیه ۱۴۳ سوره بقره ضمن گرامیداشت مسلمانان این نکته را نیز به آنان متذکر میشود ، همانطور که... باید در مشهد و محضر پیامبر ...
#همراه_با_نظرات_شما
اگر *امت شاهد و وسط* را (بلا تشبیه مانند دوربین های أمنیتی در خیابانها) فقط *شاهد أعمال* مردم بدانیم، در آنصورت مجبوریم مصداق آنها را فقط *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم بدانیم. (البته اینکه این *گواهی أعمال مردم* در دادگاه الهی، آیا اصلا لازم است یا خیر، و دانستن این *شاهد اعمال* بودن أئمه برای مردم، آیا *سودی* دارد یا خیر، برای من روشن نیست.) اما اگر این *امت وسط* و *امت شاهد* دارای *کارکردهای* دیگر مثل: *اسوه* و *حجّت* و *ملاک* و *تراز* بودن هم باشند (که از آیات این برداشت می شود) در آنصورت آنها، *حواریون* و *شیعیان خاصی* خواهند بود که چون خودشان را با أئمه أطهار صلوات الله علیهم *تراز و تنظیم* کرده اند، برای *سایر مردم جهان* می توانند *ملاک و معیار* باشند و برای *تحول جهانی* و فراهم آوردن زمینه ظهور حق، ایجاد *رغبت* کنند.
👈واژه: #امت_شاهد_وسط
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۲۹
#همراه_با_نظرات_شما
یکی از دلایل شاهد بودن پیامبر بر اعمال انسان:
آیه ۴۵ سوره احزاب و آیه سوره فتح است چراکه در این آیات یکی از رسالت های پیامبر را مسئله شاهد بودن بیان میکند:(یا ایها النبی انا ارسلناک شاهدا و مبشرا و نذیرا)
#همراه_با_نظرات_استاد
من گمان می کنم این *شاهد* بودن (در کنار دو نقش بشیر و نذیر بودن برای مردم) *نقشی* بسیار مهمتر از *گواهی أعمال* در دادگاه آخرت باشد.
👈واژه: #شاهد
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۳۰
#پرسش
جسارتاً راجع به نفی مصداق امت وسط از ائمه، اشکال داشتم:
چرا با وجود تصریح روایات، ائمه مصداق *امت وسط* نیستند؟
اگر اشتباه نکنم، در جایی از جلسه هم فرمودید چهارده نفر که نمی توانند امت باشند!
ولی از نظر قرآن کریم، حتی یک نفر هم میتواند امت باشد: إِنَّ إِبْرَاهِيمَ كَانَ أُمَّةً قَانِتًا لِلَّهِ حَنِيفًا وَلَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكِينَ (سوره نحل، آیه ۱۲۰)
آیا نمی توان اینطور بین نظر شما و روایات جمع کرد که: ائمه مصداق اتمّ امت وسط بوده و در مرتبه بعدی و پایینتر، *مجاهدین خاص* مصداق امت وسط هستند؟
#پاسخ
۱ـ من نفی نکردم اما *انحصار* آن به آن ذوات مقدس را مستدل و مفید نمی بینم. ۲ـ حضرت ابراهیم و أئمه أطهار صلوات الله علیهم، بدون شک، *امت آفرین* و *محور اصلی امت* هستند، اما *بدون مأموم* هیچ *امتی* شکل نمی گیرد و از هیچ امامی *به تنهائی* کاری بر نمی آید. ۳ـ سخن آخر شما، کاملا منطقی و پذیرفتنی و مقصود من است.
👈واژه: #امت_شاهد_وسط
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۳۱
#همراه_با_نظرات_شما
امت ....
#همراه_با_نظرات_استاد
با سلام و احترام و تشکر از اظهار نظر شما. بله أئمه أطهار صلوات الله علیهم *محور* و مردم، تشکیل دهنده *امت* اند و در واقع *امام* را در جامعه *تکثیر* و *قابل رؤیت* می کنند و در *دسترس* همگان قرار می دهند.
👈واژه: #امت
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲.۶۳۲
#پرسش
استاد شما در طی صحبت ها و پرسش و پاسخهاتون فرمودید که انسان نباید به دنبال کسب علم باشد بلکه باید در طلب علم باشد و علمش رو باید از اهل ذکر بگیرد نه اهل علم.
میشه بفرمایید اهل ذکر چه کسانی هستند؟
مثلا برای نجوم، زبان های خارجی، پزشکی و.. به سراغ چه کسی باید رفت؟
#پاسخ
*کسب* برای انسان که *اشرف مخلوقات* است و از سایر مخلوقات، چیزی *کم ندارد* لازم و مفید نیست.
اما انسان باید *طالب* باشد تا *قوای بالقوه و پنهان* او *بالفعل و آشکار* شوند.
*أهل علم،* علم و ثروت حاصل از آن را نتیجه *تلاش خودشان* می پندارند و هیچ *مسئولیتی* در قبال جامعه احساس نمی کنند.
(مثل قارون که گفت: *قالَ إِنَّما أُوتيتُهُ عَلى عِلْمٍ عِنْدي* و حاضر نبود از ثروت خود به دیگران کمک کند.)
اما *اهل ذکر* هر چه دارند را *إفاضة و امانت الهی* و خود را نسبت به آنها *مسئول* و در حال *آزمایش* می دانند.
در تمام علوم، فقط با اساتید *اهل ذکر* می توان رشد کرد اما *مدرکداران* جز غرور و تفاخر و تحقیر، چیزی برای ارائه ندارند.
👈واژه: #کسب #طلب
🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید:
ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام
@dr_ghofrani2
*اطلاعیه:*
ان شاء الله تعالی *سیزدهمین* جلسه *مفاهیم قرآن* از زبان قرآن،
امروز *یکشنبه* ۳ مرداد ماه ، از ساعت: *۱۵ تا ۱۶:۱۵*
در شب *میلاد نورانی امام هادی* صلوات الله علیه برگزار می شود.
لطفا پاسخ این پرسشها را ـ حتی الإمکان ـ از قرآن بیابید:
۱ـ چرا نبی أکرم صلی الله علیه و آله، بر مؤمنین *اولویت* دارند؟
۲ـ *اولویت* یعنی چه؟
۳ـ *اولویت بر مؤمنین* یعنی چه؟
۴ـ آیا *أئمه أطهار* صلوات الله علیهم هم بر مؤمنین *اولویت* دارند؟ چرا؟
۵ـ با *پنج دلیل* ثابت کنید که *مولا* به معنی *دوستی* نیست.
نشانی کلاس:
https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110