#قطرات_بارانی_۲۶۷
#سوال
🌷استادگرامی برای اینکه ربط تفکر و تذکریافتن روشن تر شود لطفا بیشتر توضیح میفرمایید ؟
چطور تفکراتمان را به عبادت ارزشمندتر از عبادت ۷۰ ساله تبدیل کنیم ؟
#جواب
🌿لطفا در سوره نحل آیه ای را بیابید که بفرماید: « ذکر » مقدم بر « تفکر » است.
لطفا متن و ترجمه آن آیه را بنویسید.
🌾سوره النحل
بِالْبَيِّنَاتِ وَالزُّبُرِ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ (۴۴)
همراه با دلايل روشن و كتابها و بر تو نيز قرآن را نازل كرديم تا آنچه را براى مردم نازل شده است برايشان بيان كنى و باشد كه بينديشند. (۴۴)
دکتر غفرانی: أحسنت به شما.
#سوال
🌷حالا لطفا آیه ای را در قرآن بیابید که بفرماید: *قرآن، « یادنامه » خود شماست.*
#جواب
🌿سوره الأنبياء
لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا فِيهِ ذِكْرُكُمْ أَفَلَا تَعْقِلُونَ (۱۰)
كتابى بر شما نازل كردهايم كه در آن ذکر شماست. آيا به عقل در نمىيابيد؟ (۱۰)
🍃واژه: #ذکر #تفکر #قرآن #یادنامه_خانوادگی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۶۸
🌾همانطور که با ورق زدن و مرور « آلبوم عکس خانوادگیمان »، خاطرات گذشته خود را به یاد می آوریم و به تغییرات ظاهری خود و اطرافیانمان پی می بریم و از میزان رشدمان لذت می بریم،
خداوند می فرماید:
لَقَدْ أَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ كِتَابًا *فِيــهِ ذِكْـــرُكُـــمْ* أَفَلَا تَعْقِلُونَ؟ [أنبیاء/۱۰]
پس قرآن، « *یادنامه خانوادگی خود ماست* » که اگر « تعقل » کنیم آن را تصدیق می کنیم و از آن لذت می بریم و با « روشن شدن گذشته » می توانیم مسیر آینده خودمان را بهتر طی کنیم.
ضمنا خداوند می فرماید:
.... وَ أَنْزَلْنَا إِلَيْكَ *الذِّكْـــــــرَ* لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ وَ *لَعَلَّـــهُمْ يَتَفَكَّــــرُونَ* [نحل/۴۴]
یعنی: این « یادنامه » برای « سرگرمی نیست » بلکه برای اینست که شما با آن، و در آن « تفکر » کنید.
اینکه بیاندیشیم و ببینیم:.پدر و مادر ما ابتدا « *أهل کجا بودند* » و « *چه شد* » که در زمین مستقر شدند؟
اینکه چرا عمو هابیل ما شهید شد؟
اینکه چرا تمام آباء و اجداد ما، در « *دو مسیر کاملا متضاد* «: فکر و کفر، حق و باطل، شکر و شرک، خیر و شر، صدق و کذب، خداپرستی و خودپرستی، حلال خوری و حرام خواری، عدل و ظلم، إصلاح و إفساد، ..... و فضائل و رذائل قرار گرفتنه اند؟
اینکه بیاندیشیم کدامیک از گذشتگان ما، « زیبا » و کدامشان « زشت » زندگی کردند؟
اینکه بیاندیشم کدامیک از گذشتگان ما، به « سعادت » رسیدند و کدامشان سر از « شقاوت » درآوردند؟
اینکه کدامشان را می توانیم « انسان » و کدامشان را باید « حیوان یا بدتر از حیوان » بنامیم؟
می بینید که با این « ذکر و تذکر قرآنی » و با این « یادآوری کلمه کلمه یادنامه خود »، چقدر روشن و واضح می توانیم « *راه زندگی » و « فردای خود* » را بیابیم و به درستی و با رضایت و اطمینان آن را طی کنیم و خود را به قله ی انسانیت و کمال حقیقت برسانیم.
🍃واژه: #تفکر #ذکر #قرآن #یادنامه_خانوادگی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۶۹
🌾با عرض سلام:
جزاکم الله خیراً کثیراً استاد محترم، به این نگاه بینظیر حکیمانه که در قطرات بارانی_۲۶۵ ذکر شده.
پیشاپیش این عید بزرگ هم بر شما مردان مؤمن و قهرمان مبارک باشد
دکترغفرانی
🌴چقدر زیبا و چقدر جالب است که « *نام مادر شوهر* » و « *نام بهترین عروس تاریخ بشریت* »،« یکی » است.
و این دو بانوی بزرگوار، و این دو همسر بی همتا، و این دو مادر نازنین، و این دو مصداق کوثر، هر دو « *فاطمــه* » هستند.
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۰
🌾 با سلام و آرزوی سلامتی برای همه ی اعضای محترم
#سوال
🌷استاد امکانش هست بررسی اجمالی در دعاهای ماه رجب داشته باشیم تا به درک بهتری از این دعاها برسیم؟
#جواب
🌿 علیکم السلام و رحمه الله و برکاته
متأسفانه حتی ده درصد أعضاء گروه هیچ بروز و ظهور مثبت یا منفی در مسائل مطرح شده ندارند.
بخشی از أعضاء گروه فقط منتظر « غذای آماده » هستند،
و بخشی از آنها با اینکه مشکلات فراوانی دارند اما فقط دنبال سرگرمیهای سیاسی هستند و بخشی هم فقط برای بازنشر اطلاعات از گروههای دیگر آماده اند.
از آنجا که « عرضه » بدون « تقاضا » نوعی « بی حرمتی » و « ناسپاسی » است لذا از اجابت تقاضای شما عذرخواهی می کنم.
اما اگر شما یا هر یک از أعضاء محترم گروه، یافته هایتان را مطرح کنید من هم با افتخار نظرم را عرض خواهم کرد. إن شاء الله تعالی
🍃واژه: #رجب #عرضه #سئوال
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۱
#سوال
🌷استاد واقعا ما دوست داریم در بحث شرکت کنیم ولی علم کم و اینکه راه و روش کار رو درست نمی دانیم مانع اظهار نظر ما میشه
ما همیشه عادت داشتیم به محض پیدا کردن یک سوال از نت سرچ کرده و جواب رو به همون ختم کنیم و شما تازه ما را با روش زیبای خودتون دارید آشنا میفرمایید ای کاش کمک میکردید تا مثل خودتون خبره بشیم ؟
وقتی تراوش ذهنی نداریم و نمیتوانیم جواب درخوری بدهیم لاجرم سکوت اختیار میکنیم😔
#جواب
🌿 این جمله شایع در میان مردم که می گویند: « تا نگرید طفل کی نوشد لبن » به نظر می رسد عبارت غلطی است
و جمله درست آن اینست که: تا « مکیدن » نباشد از هیچ سینه ای شیر تراوش نمی کند.
لذا از رسول أکرم صلی الله علیه و آله چنین مضمونی نقل شده است که فرموده اند: هیچ إفاضه ای بدون سئوال صورت نمی گیرد.
قرآن هم می فرماید: فقط مرا بخوانید تا إجابت کنم.
بنابراین تا أعضاء محترم گروه متناسب با موقعیت خودشان، اظهار نظر نکنند، رشد و نشاطی رخ نمی دهد.
#سوال
🌷بله شاید برای چندمین بار من هم میگم
وقتی جناب گوگل نمیتونه راهنمایی کنه
وعلم ماهم در این حده،بهتره سکوت کنیم ؟وفقط خجالت بکشیم
#جواب
🌿فقط در سینما باید سکوت کرد.
اما حضور در هر کاروانی، حتما باید با بروزاتی همراه باشد تا زندگی ما به حسرت منجر نشود.
🍃واژه: #سئوال #سکوت #ادامه #قطرات_بارانی_۲۷۰
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۲
#سئوال
🌷اگه فردی (مجرد یا متاهل باشه و) با همسری از جنس خودش زوج نشه، آیا با چیزهای دیگه زوج میشه یا نه؟
انسان با چه چیزایی ممکنه زوج بشه؟
#جواب
🌿به نظر می رسد قبل از هر گونه اظهار نظری باید ابتدا معنای « جفت » و « زوج » و « نکاح » و فرق میان آنها روشن شود تا مصادیق آنها مشخص شوند.
تا معلوم شود که *چرا « زوجیت برای هر نفسی اجباری است: و إذا النفوس زوجت » ؟*
تامعلوم شود که چرا از منظر قرآن، « *تمام مخلوقات (چه بخواهند چه نخواهند و چه بفهمند و چه نفهمند إجبارا) زوج هستند* » اما ممکن است « انسان، رغبتی به نکاح نداشته باشد. »
متأسفانه در تصویر سازی از این سه واژه ، تلاش دقیقی را ندیده ام.
لا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلى ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ .... (إبراهیم/۸۸)
همه چیز عالم خلقت، زوج هستند: مثل هیدروژن و اکسیژن، آسمان و زمین، ....
🍃واژه: #جفت #زوج #نکاح #ابراهیم_۸۸
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۳
#سئوال
🌷استاد از کجا باید جواب این سوال رو پیدا کنم؟ میشه یه منبع معرفی بفرمایید؟
#جواب
🌿منبع معتبرتری از قرآن سراغ ندارم.
اما افسوس که هنوز غالب افراد دغدغه مند در مطالب نورانی قرآن، ضرورت واژه شناسی را باور ندارند.
🍃واژه: #قرآن #واژه_شناسی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۴
🌾آهای آهالی محترم گروه
اولا: سلام الهی بر شما، ثانیا: صبحتون بخیر،
ثالثا: خدا را شکر که « حی قیوم » به من و شما اجازه داد که امروز هم زنده باشیم و زندگی کنیم و برای آخرتمان توشه برداریم.
#سئوال
« پرسش موکب اربعینی » امروز ما اینست که:
در دعای ماه نورانی رجب، عرض می کنیم: اَعْطِنى بِمَسْئَلَتى اِیَّاکَ، جَمیعَ خَیْرِ الدُّنْیا وَ جَمیعَ خَیْرِ الْأخِرَهِ؟
خدایا؛ از تو می خواهم که « تمام خیرات دنیا و آخرت » را به « من » عطا کنی.
🌷لطفا شما بفرمائید که:
*اگر خداوند « تمــام خیرات دنیا و آخرت » را به « یکی » از ما بدهد، به دیگران چه می رسد؟*
درست است که خداوند « نامحدود » است اما اگر « تمام خیرات » به یک نفر داده شود به بقیه چیزی نمی رسد.
حی علی التفکر
🍃واژه: #سئوال #رجب #خیر
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۵
#جواب_دوستان ⬇️
۱- بنظرم واژه «بمسئلتی» نکته این سوال است. یعنی هر کس به اندازه ی مسئله و سوالی که دارد تمام خیرهای دنیا و آخرت را دریافت میکند.
هر فردی به اندازه ی ظرفی که دارد، دست پر بر میگردد.
۲- میشه گفت که خدا نامحدود و یه چیز محدود در یک چیز نامحدود نمی گنجد
۳-به نظر میرسد که آن کسی که چنین دعایی را میکند خودش به جایی رسیده است که تجلی دهنده اسما الهی است به همین سبب با دریافت تمام خیرات , آن را با دیگران هم به اشتراک میگذارد .
۴- استاد یک بار از شما مثالی شنیدم که به نظرم در مورد فهم این جمله ی دعا خیلی کمک کننده است.
به عنوان مثال در حرم های امامان می بینیم که یک چلچراغ در میانه وجود دارد ولی تمام آینه های روی دیوارها از همین چلچراغ ، تمام نور را دریافت می کنند.
دریافت تمام نور از هر آینه منافاتی با دریافت نور توسط آینه ی دیگر ندارد.
۵- نمی دانم این مقایسه درست است یا نه.شاید بتوان این گونه مقایسه کرد که: نمره ۲۰ نمره کاملی برای دانش آموز است. مثلاً وقتی یک دانش آموز نمره ۲۰ می گیرد، نمی توان گفت که دیگر کسی نمی تواند نمره ۲۰ بگیرد...چون هر کسی به اقتضای توانایی خود می تواند نمره کامل را دریافت کند.
درخصوص این دعای مبارک هم، خیر به تناسب اقتضای هر کسی تقسیم می شود.
حال اگر تعدادی از افراد لیاقت دریافت همه ی خیر را داشته باشند" منافاتی با این قضیه ندارد.
۶- به نظرم جمیع خیر دنیا و آخرت، در خواست مقام «لا فرق بینک و بینها» است یعنی مقام ولایت یا خلیفة الهی است و این با هدف خلقت که «ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون» و«العبودیة جوهرة کنهه الربوبیة»مطلق ابناء بشر را میفرماید
و فرمایشی از پیر فرزانه انقلاب امام خمینی که فرمودند رسول الله(ص) آمد
که همه را مثل علی ابن ابیطالب کند
#جواب_دکتر_غفرانی⬇️
🌿 ۱ـ در دعا نمی گوئیم بر اساس ظرفیتم به من خیر بده بلکه « تمام خیر » را تقاضا می کنیم.
۲ـ اگر « نامحدود در محدود نمی گنجد » پس تقاضای « تمام خیر » (که نامحدوند) برای مائی که محدود هستیم ، امکان پذیر نیست و این یعنی: دعا غلط است.
۳- این سفره برای همه پهن است و همه مجازند بعد از هر نمازی در این ماه نورانی چنین تقاضایی داشته باشند.
۴- أحسنت و صد آفرین به شما.
آری، اگر هزاران قطعه « آینه » در کنار هم باشند می توانند تمام نور خورشیدی که به آنها می تابد را دریافت کنند بدون اینکه از سهم دیگران کم شود.
۵- آفرین و صد بارک الله به شما.
تمام دانش آموزان و دانشجویان یک کلاس می توانند « تمام مطالب مطرح شده » را بفهمند و همه « نمره بیست » بگیرند بدون اینکه سهم فهم دیگران کم شود.
اینکه فرمودید: « خیر به تناسب اقتضای هر کسی تقسیم می شود. » با متن دعا مغایرت دارد.
زیرا من « جمیع خیر » را تقاضا کردم و خداوند *حتما و باید* آن را إجابت کند.
۶- چه عبارت زیبایی را نقل فرمودید. لطفا سند این عبارت حضرت امام را هم بفرمائید. بسیار ممنون.
🍃واژه: #جواب #قطرات_بارانی_۲۷۴ #خیر #رجب
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۶
🌾آهای أهالی محترم گروه
اولا: سلام و صلوات الهی بر شما،
ثانیا: صبح این روز عزیز که سالروز میلاد فرخنده و نورانی جوادالأئمه صلوات الله علیه است بر شما مبارک باشد.
ثالثا: از پاسخ هایتان به پرسش دیروز بسیار ممنونم.
رابعا: « پرسش موکب اربعینی » امروز ما اینست که:
« هر مؤمنی، جمیع خیر دنیا و جمیع خیر آخرت و انصراف از جمیع شر دنیا و آخرت » را اصلا برای چه « مقصودی » لازم دارد؟ » (به چه درد او می خورد؟)
حضرت موسی علیه السلام، پس از مدت طولانی که از مصر گریخت و در صحرای سینا تا فلسطین، علف بیابان خورد، بسیار گرسنه شده بود و از خداوند « یک قرص نان » می خواست اما ادب به خرج داد و فرمود: رَبِّ إِنِّي لِما أَنْزَلْتَ إِلَيَّ مِنْ خَيْــــــرٍ فَقيرٌ (قصص/۲۴)
*الآن من و شما به چه چیزی نیازمند شده ایم که « جمیع خیر » را از خداوند می خواهیم؟*
حی علی الدعا.
🍃واژه: #رجب #خیر #نیاز
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۷
#سوال
با عرض سلام و سپاس از زحمات شما.
در مورد مبحث نظم که آن را به خوبی برایمان تبیین فرمودید
یک سوال مطرح شده
فرموده اید در صورت رعایت قوانین، به بچه ها امتیاز بدیم و آنها را تشویق کنیم. 🌷در صورت عدم رعایت قوانین چه کنیم؟ آیا مجازیم از پیامدهای منطقی استفاده کنیم؟ یعنی تنبیه محترمانه و متناسب با عمل اشتباه؟ مثلا از قبل قرار بذاریم اگر وسیله یا کتابی سر جایش نباشد برای مدت معلومی توقیف شود و ...
#جواب
🌿 سلام و رحمت و برکات الهی در این ایام نورانی بر شما و سلام به دقت مؤمنانه شما.
« رعایت قوانین » (که بهتر بود می گفتم « مقررات »)، برای « عقل و فطرت » تمام مردم جهان، زیبا و شیرین است.
لذا « مراسم نظامیان در روز ارتش » در تمام کشورها دیدنی و جذاب است و در تمام مسابقات کشوری و جهانی خصوصا فوتبال و والیبال، می بینید که حتی نوجوانان چقدر با عصبانیت به « رعایت نشدن مقررات » توسط « داورها » اعتراض می کنند.
اما چون هنوز « عقلانیت و بلوغ » کودکان به حد نصاب لازم نرسیده و « حواس و هوس و تنبلی » بر آنها غلبه دارد لذا « رعایت نکردن » آنها، معمولا جنبه « عمدی و لجاجت و طغیان و عدوان و تعدی » ندارد.
پس باید از یکسو نسبت به بیشتر این تخلفات آنها، « تغافل و إغماض » صورت بگیرد اما از سوی دیگر گاهی لازم است (بدون آنکه بچه مقصر اعلام شود و مورد توبیخ قرار بگیرد) به آن « تخلف » توجه شود.
مثلا: مادر لازم است (به نحوی آن فرد مقصر بشنود) ابتدا نسبت به برخی از تخلفات واکنش نشان دهد و بگوید: آخ آخ نمی دانم کی روی دیوار خط کشیده و دیوار را کثیف کرده،
آخ آخ نمی دانم کی شیر آب را نبسته و آب حرام شده،
چراغ اضافی را خاموش نکرده، تراش مدادش را روز میز ریخته،
سهم خوراکی فلانی در یخچال را خورده، دستشویی را نشسته، سیفونش را نکشیده، .....
و بعد به خود همان کودک مقصر، (بدون اینکه او را مقصر اعلام کند) بگوید: پسر خوبم؛ دختر عزیزم، لطفا یک پارچه نمدار بیار و با هم این کثیفی روی دیوار را با هم تمییز کنیم.
و ضمنا چند بار او را نوازش و تشویق و « زیبایی تمییزی » را برایش محسوس کند.
اینکه فرمودید: برای بچه ها، مجازات محترمانه!!! قرار بگذاریم، خوب است اما حتی الإمکان نباید اجرا شوند و نباید فرزند تحقیر شود و نباید « متخلف بودن » به او تلقین شود،
و نباید گفته شود: تو همیشه اینطوری، پسر یا دختر کثیفی هستی، بچه سر به هوایی هستی، خیلی بی دقتی، خیلی از تو بدم آمد ....
(این نوع واکنشهای خالی از مهر و محبت، زشتی تخلف را از بین می برد و فرزند را از تکرار آن تخلف باز نمی دارد.)
معمولا والدین عاقل و هنرمند در مواجهه با تخلف بچه ها، (بعد از توجه به آن تخلف) می گویند: ای پدر صلواتی، حیف که دستم بنده ، حیف که چیزی اینجا نیست که با آن تو را مجازات کنم ... باشه بعدا حساب تو را می رسم، باشه وقتی بابات ـ که این همه از تو طرفدار می کنه ـ از بیرون آمد به او می گم.
(اما وقتی پدر به خانه می آید مادر در گوش فرزندش می گوید: چون فلان کار خوب را انجام دادی به بابات نمی گم به شرط اینکه قول بدی بعد از این بیشتر دقت کنی.)
خلاصه اینکه والدین (و خصوصا مادران مؤمن) برای « پرورش و هدایت نامحسوس فرزندان » باید یک دوره آموزش « هنرپیشگی » دیده باشند!!! و در مکتب حضرت ایوب علیه السلام، « صبر » بیاموزند.
🍃واژه: #قوانین#مقررات #صبر #مجازات#هنرپیشگی
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۲۷۸
#سوال
🌷اینکه مادر به فرزندش ولو به شوخی و خنده بگوید به بابا میگم ، باعث دیدگاه منفی فرزندان نسبت به پدر نمیشود؟ و زمان آمدن ایشان که باید باعث شادی فرزندان باشد را به نگرانی و اضطراب کودک مبدل نمیکند؟
یا گفتن اینکه حیف دستم بنده و چیزی نیست که با آن مجازاتت کنم، ولو به شوخی ، باعث آموزش تنبیه فیزیکی به کودکان نمیشود؟
#جواب
🌿 ۱ـ باید به عناوین مختلف، « جایگاه پدر » و « مقام ولایت » او توسط مادر مطرح و تکریم و تعظیم شود.
۲ـ « شوخی و خنده » را من عرض نکردم بلکه « ناراحتی » مادر (یا پدر) از هر تخلف فاحشی، باید جدی باشد.
۳ـ اینکه « هر تخلفی » نباید به « مجازات بدنی » منجر شود، طبیعی و عقلانی و منطقی نیست. در اسلام « صد تازیانه »،« هشتاد تازیانه »،« قطع دست سارق » و .... پیش بینی و مطرح شده است.
نتیجه این إلقاء غلط غرب زده ها این شده است که امروز اختلاسگرها، محتکرین، قاچاقچیان، گرانفروشان و اخلال گران عرصه های اقتصادی ... « هیچ ترسی » ندارند.
چقدر قرآن از «مجازات دنیوی » سخن گفته است؟
آیا همین ویروسی که همه چیز را به تعطیلی کشانده و این همه سیل و طوفان و ملخ و زلزله هایی که تقریبا هر روز رخ می دهند، آیا اینها « گوشمالی های الهی » نیستند؟
« مجازات بدنی » به عنوان « اثر طبیعی و وضعی کار خلاف » باید باشند اما به بهانه های مختلف حتی الإمکان نباید « اجرا » شوند.
🍃واژه: #مقام_ولایت #مجازات_بدنی #ادامه_قطرات_بارانی_۲۷۷
@dr_ghofrani2