تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۱۶۵۱ #پرسش این بی عدالتی نیست که تمامش میگند بهشت زیر پای مادران و تمامش از ارزش زن
#قطرات_بارانی_۱۶۵۴
📌همراه با نظرات شما
دوست عزیزم کجا وجود آقایون کم رنگ هست اصلا زن خلق شده برای آرامش مرد
📌همراه با نظرات استاد
بله بانوان عاقل و مؤمن، باید عامل *آرامش مردان* و مردان عاقل و مؤمن، باید عامل *آسایش بانوان* باشند.
خداوند بر توفیقات هر دو گروه *مؤمنین و مؤمنات* بیفزاید و آنها را از *همزات شیاطین* حفظ فرماید.
🍃واژه: #آرامش_مردان
#آسایش_بانوان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۵
#پرسش
قضا و قدر یعنی اندازه و مقدار ثابت؟
آیا حب و انس از جنس قضا است؟
اگر هست پس چرا انسان با علم و تذکر و تسبیح و تزکیه, حبش بیشتر میشود ؟
#پاسخ
قضا: یعنی قطعیت، قدر: یعنی: اندازه.
پس *هــــر قـــدر* علم و تذکر و تسبیح و تزکیه، آگاهانه تر و مداوم تر و عملی تر باشد،
*محبت* هم *قطعــــــاً* بیشتر می شود.
🍃واژه: #قضا #قدر #محبت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۶
#پرسش
خواندن قران و برگزاری جلسات دعا به یاد اموات تاثیری نداره؟
#پاسخ
هر کار خوب و خیر و صالحی، قطعا برای شما ثواب و اجر دارد و اموات هم به اندازه *قابلیت و لیاقت و استحقاقشان* (نه به اندازه ارث و پولشان) بهره می برند.
🍃واژه: #خیرات
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۷
#پرسش
استاد شما توصیه می کنین ما چه چیزی از خودمون به جا بذاریم؟
(فرض کنین درآمدی از خودمون نداریم. در حد نوشتن کتاب مثل علامه هم نیستیم)
#پاسخ
*رعایت بندگی* و *ایفاء نقش و ابراز عاقلانه و مؤمنانه تمام توانائی های خدادادی* و *انجام مشتاقانه تکالیفی که خالق ما از ما خواسته،* و خلاصه *اعمال صالح* بهترین ارث و میراثی است که از ما می ماند.
🍃واژه: #ارث
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۸
#پرسش
چرا لازمه تسبیح حمد می باشد؟
#پاسخ
در شهر و در اطراف هر فردی، هزاران هزار *خانه* است، اما انسان خسته و درمانده و در معرض انواع دشمنان و خطرات، از میان تمام آن خانه ها، فقط به آن *خانه ای* پناه می برد که *بداند* در آنجا *أمنیت و آرامش و آسایش* پیدا می کند.
پس انسان باید برای *خودشناسی* بکوشد تا از این طریق، *معرفت الله* لازم برایش حاصل شود و *خالقش* را *محمود* ببیند و به *حمد و سپاس و ستایش و تقدیس* او بپردازد تا به *شوق* لازم برای *تسبیح موحدانه* و *عروج مشتاقانه* و *تقرب مشفقانه* دست پیدا کند.
لذا قرآن بارها می فرماید:
*وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ*
*فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ* وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدينَ.
*وَ إِنْ مِنْ شَيْءٍ إِلاَّ يُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ*
چنین فردی، قطعا به سوی هیچ *من دون الهی،* دست دراز نمی کند و لحظه ای از *اطاعت و تبعیت حق،* غفلت و سرپیچی نمی کند.
🍃واژه: #تسبیح #حمد
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۵۹
#پرسش
تفاوت علاقه و انس چیست؟
#پاسخ
۱ـ کلمه *تفاوت* به معنی: *خلل و نابسامانى و ناهمگونى و تناقض و کمی یا زیادی* است و در *آفرینش* خداوند علیم حکیم، *هیچ تفاوتی* نیست.
متأسفانه این کلمه در فارسی، به جای *فرق و اختلاف* استعمال و رایج شده. پس بهتر است بگوئیم: *فرق علاقه با انس* چیست.
۲ـ هر *علق، علاقه، تعلق، وابستگی و دلبستگی،* (چه کم و چه زیاد،) عامل *توقف و اسارت* انسان است.
ضمن اینکه *هر نوع علاقه ای،* حتما *موقتی و ناپایدار* است و با *تغییر خصوصیات* آن چیز و *تغییر آگاهیهای فرد،* تعلقات او هم قطعا *تغییر* می کنند.
به همین خاطر اکثر دانشجویان ایرانی که با توصیه مشاورین و روانشناسان، *بر اساس علاقه انتخاب رشته* می کنند، از رشته تحصیلی خودشان *راضی نیستند.*
و *اکثر پسرها و دخترهائی* هم که بر مبنای *علاقه های حتی آتشین،* ازدواج کرده اند، خیلی زود نظرشان *عوض* می شود و *علاقه* خود را از دست می دهند و کارشان به *قهر و طلاق* منجر می شود.
۳ـ *انسان* فقط مجاز به *اُنس ورزی* است، که کاری *عاقلانه و منطقی* و *خالی از نفسانیت و خودخواهی* است و فقط نسبت به *هر چیزی* ابراز می شود که از *جنس هستی* باشد.
پس *خداوند* می تواند *انیس و مؤنس* انسان باشد، به *أنبیاء و أولیاء الهی* و به *قرآن* و به *مقام والدین* هم می توان *انس* ورزید اما انسان عاقل، به *هیچ چیز آفل و فانی* انس نمی ورزد.
🍃واژه: #تفاوت #فرق #علاقه #انس
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۰
#پرسش
استاد فرمودید که هر علاقه ای باعث توقف و اسارت انسانه، در مورد شهید فخری زاده عزیز شنیده بودم که ایشون از همان دوران تحصیل در مدرسه علاقه به فیزیک داشتن و راهشون رو انتخاب کرده بودن و در مورد بسیاری دیگر از شهدای علمی هم این موضوع صدق میکنه که بر اساس علاقه مسیر تحصیلی شون رو انتخاب کردن
استاد برام سوال شده که این گرایش و میل به یک رشته تحصیلی خاص که این شهدای عزیز داشتند رو چگونه میبینید و تحلیل میکنید؟
#پاسخ
در کلام شایع میان مردم و حتی خواص جامعه، *کلمات زیادی* به جای کلمات دیگر استعمال می شوند که به آنها *غلط مصطلح* گفته می شود.
مثلا: اکثر مردم،
۱ـ *تفاوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *تبعیض* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالیکه بر عکس است.)
۲ـ *فوت* را *اشتباها و غفلتا* به جای *موت* به کار می برند. (که اولی را خوب و دومی را بد می پندارند در حالی که بر عکس است.)
۳ـ *ایمان* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اسلام* به کار می برند.(و هر مسلمانی را مؤمن می پندارند.)
۴ـ *علاقه* را *اشتباها و غفلتا* به جای *اُنس* به کار می برند.
۵ـ *کسب* علم را *اشتباها و غفلتا* به جای *طلب* علم به کار می برند.
۶ـ *درست* را *اشتباها و غفلتا* به جای *راست* به کار می برند.
۷ـ *اعتقاد* را *اشتباها و غفلتا* به جای *ایمان* و یا بر عکس به کار می برند.
ـ فرق: *قرائت* و *تلاوت* و *تلفظ* ، فرق: *شعور* و *هوش* و *دقت* و *فهم* و *درک* و *فکر* و *عقل* ، فرق: *زیبایی* و *خوشگلی* ، و فرق: *نیاز* و *خواست* و فرق صدها واژه دیگر با واژه های مترادف آنها متأسفانه برای غالب مردم و حتی برای اکثر خواص، روشن نیست.
🍃واژه: #غلط_مصطلح
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۱
#پرسش
سوالی در خصوص انواع شخصیت داشتم که به برون گرایی و درون گرایی تقسیم می شه.
گفته می شه که هر شخصی به طور ذاتی یا با شخصیت برون گرایی و یا درون گرایی متولد می شه و چون ذاتی و خدادی هست، قابل تغییر نیست.
این دیدگاه روانشناسی چقدر درست هست و اگر درسته آیا با مبانی اسلام سازگار هست که بپذیریم با شخصیت خاصی به طور ذاتی متولد می شیم و نمی تونیم تغییرش بدیم؟
خودم با توجه به مبانی اسلام به نظرم می آد، متولد شدن با شخصیت ذاتی خاص که نتونیم تغییرش بدیم، نوعی جبر محسوب می شه و اصلا با بحث اختیار انسان سازگار نیست، مخصوصا اینکه ما تا اخر عمر وقت داریم در رشد شخصیتی خودمون تلاش کنیم و بهتر شیم و اشتباهات خودمون رو اصلاح کنیم.
#پاسخ
آفرین به شما که عاقلانه *بوی جبر* را از این مزخرفات استشمام کردید.
ابتدا باید بدانید که *روانشناسی* زائیده *اومانیسم = اصالت انسان* است و آن را *علیه* خداپرستی پدید آورده اند، لذا ۱ـ خدا، ۲ـ روح، ۳ـ عقل، ۴ـ اختیار، ۵ـ اراده، ۶ـ الهام، ۷ـ وحی، ۸ـ غیب، ۹ـ ملائکه، ۱۰ـ آخرت را اصلا قبول ندارد و کاملا در خدمت *استکبار جهانی* و *نظام های شیطانی* است.
بنابراین افرادی که هنوز مسیر *روشن و نورانی قرآن و اسلام* را نیافته اند و دوست دارند یا ملزم به *حرکت در فضای مه آلود و تاریک* هستند، باید *تمام نظریات* روانشناسان و جامعه شناسان را با *شک و تردید* بررسی کنند.
زیرا *این عوامل استکبار* گاهی *ادعاهایی* می کنند که *أنبیاء و أولیاء الهی* صلوات الله علیهم چنین ادعاهایی نداشته اند.
به عنوان مثال: همین که شما فرمودید: گفته می شه هر شخصی *به طور ذاتی* یـــــا با شخصیت *برون گرایی* و یا *درون گرایی* متولد می شه و چون ذاتی و *خدادادی* هست، پس *قابل تغییر نیست.*
به نظر شما روانشناسی که خدا را قبول ندارد چگونه از طرف خدا و از کدام منبع چنین ادعائی را مطرح می کند؟
آیا اینکه *قابل تغییر نیست* به معنی *نفی اراده و اختیار و عقل* و *انکار حکیمانه بودن ارسال أنبیاء و أولیاء الهی* و *بیهوده بودن کار خداوند* و ..... و *تلقین جبر* نیست؟
آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *تعریف واحد و روشنی* از *شخصیت* دیده اید؟
آیا شما در کتابهای روانشناسی تا کنون *فرق خوی و خُلق* را دیده اید؟
پس لطفا به جای اینکه تلاش کنید *نظریات نفسانی و ناقص و استکباری و شیطانی* آنها را با *قرآن* تطبیق دهید و درست یا غلط بودن آنها کشف کنید، بکوشید از ابتدا *هر حقیقتی* از *سرچشمه* بنوشید.
🍃واژه: #شخصیت
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۲
با سلام و احترام به شما أعضاء محترم گروه جوانان مهدوی و والدين امانتدار.
*چهل و یکمین* پذیرائی *موکب قرآنی* ما اینست:
لطفا بفرمائید: آیا به آنچه *می دانیم* ، *ایمان* می آوریم؟ یا *ایمان* می آوریم تا *بدانیم؟*
*حی علی التفکّر*
🍃واژه: #ایمان
@dr_ghofrani2
#قطرات_بارانی_۱۶۶۳
بانوی محترمی از أعضاء گروه فرموده اند:
من از تولد فرزند دومم چادر رو برداشتم..چون بسیار برام سخت بود..بچه بغل. یه بچه دستش تو دستم..کیف و وسایل..
حالا شاید بهانه باشه اما واقعا برام سخت بود..
در ضمن شوهرم همیشه ابراز میکرد شیک و مرتب و محجبه باش و ترجیحش بدون چادر بود.
من همیشه لباس بلند و گشاد میپوشم با روسری های بلند. اما خیلی از اوقات تردید دارم که آیا حجابم درسته یا نه؟ و این خیلی اذیتم میکنه. مادرم هم از اینکه من چادر سر نمیکنم خیلی ناراحت هستن.
به ایشان عرض کردم:
۱ـ حجاب، یک « واجب عقلی است » که « شرع هم آن را تأئید و تاکید و تکمیل کرده » است.
پس « چادر »، هیچ « ضرورت شرعی » ندارد و « چادر زنان ایران » هم از زمان « حضرت زردشت علیه السلام » است که با چادر عربی، فرق دارد و حجاب با مانتو و روسری، طبق نظر مراجع محترم، هیچ ایرادی شرعی ندارد.
۲ـ اما یکی از جلوه های جذاب و حماسی عاشوراء اینست که حضرت اباالفضل العباس علیه السلام، « پرچمـــــدار و علمـــــدار » سپاه کوچک اما با شکوه اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه بودند.
و الآن پس از انقلاب اسلامی، « چادر »،« یک پرچم » و « خار چشم حامیان استکبار » شده است در حالی که قبل از انقلاب چادر مشکی اصلا چنین خاصیت و ارزشی را نداشت.
بنابراین با اینکه وضع الآن شما هیچ ایراد شرعی ندارد اما اگر بخواهید جلوه و پرچمدار شکوه مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها باشید و به فرزندان عزیزتان « با اراده » و « مؤمن » بودن خود را (بدون کلام) إثبات کنید، بهتر و زیباتر اینست که دو رکعت نماز با توجه بخوانید و با تسبیح حضرت فاطمه سلام الله علیها نگاهتان را به آسمان برسانید و « زحمت بسیار سنگین چادر » (آن هم در گرمای تابستان) را مؤمنانه و صبورانه (نه به خاطر حرف این و آن) و فقط بخاطر رضایت الهی بپذیرید و صف ملائکه ای که به فرمان الهی به کمک شما خواهند آمد را در کنار خود ببینید و به احترام این افتخار و برای « تولد مجدد خودتان » جشن بگیرید.
امیدوارم شما بانوان عزیز و با اراده و مؤمن، همواره شادکام و موفق و عاقبت به خیر باشید.
🍃واژه: #حجاب
@dr_ghofrani2
با سلام و احترام
جلسه یازدهم *مفاهیم قرآن*
امروز ۹۹/۹/۲۱ ساعت ۱۵ الی ۱۶:۱۵
لینک کلاس مفاهیم قرآن استاد غفرانی: ⬇️
https://live.quranetratschool.net/ch/mafahime-ghoran-agh-dr-ghofrani
سلام واحترام
● امروز دوشنبه ۲۲دیماه ۹۹ از ساعت ۱۵ الی ۱۶:۱۵
زندگی به سبک سوره الرحمن
https://live.quranetratschool.net/ch/zendegi-arahman-agh-dr-ghofrani