eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
175 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۱۰۹ خانمی متاهل ۳۱ ساله هستم. مدتی عصبی و بی حوصله هستم....... هیچی حالم خوب نمیکنه احساس نفرت نسبت به خودم دارم از حالم متنفرم و واقعا احتیاج به کمک دارم. سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ تحصیلات شما در چه زمینه ای است؟ ۲ـ چند اولاد دارید؟ و در چه سنی هستند؟ ۳ـ از چه زمانی با خود *درگیر* شده اید؟ آیا به محدودیتهای کرونا مربوط است؟ ۴ـ نظر *همسر* محترم شما درباره رفتار و اخلاق شما چیست؟ ۵ـ آیا با خانواده، به *تفریح* و *پارک* و *پیاده روی* و *مسافرت* می پردازید؟ ۶ـ آیا *وضع مالی* خانواده شما مناسب است؟ ۷ـ آیا با *والدین نسبی* و *سببی* خود ارتباط دارید؟ واکنش آنها با شما چگونه است؟ ۸ـ چقدر *مهمان* دارید؟ و چقدر مهمانی *می روید؟* ۹ـ آیا *داروئی* مصرف می کنید؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۰ نظرتون راجع به این آیه و پیامش چیست؟ هَلْ جَزَاءُ الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﺁﻳﺎ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﻧﻴﻜب ﺟﺰ ﻧﻴکی ﺍﺳﺖ؟ برداشت عموم از این آیه اینست که: *کارِ خوب کن* تا *خوبی ببینی* تا خداوند، عوض و پاداش آن را به تو بدهد. اما ظاهراً این آیه، *پیامِ* مهمتری دارد. به نظر می‌رسد این آیه می‌فرماید: *جزایِ إحسان، خودِ إحسان* است نه چیز دیگر. زیرا *هیچ چیز دیگری،* اصلا نمی‌تواند *پاداشِ* آن باشد. یعنی: خودِ آن *إحسان* کردن، *پاداشِ آن* است. پس آیه از *معادل یا معامله* حرف نمی‌زند. *پیام* آیه اینست که: همان *کارِ زیبا* ، *پنجره‌ای* رو به *بهشت* و *مظهر* أسماء الحُسنایِ الهی شدن است. پس « خودِ نماز و دعا »،« پاداش » است. خودِ « الله أکبر » گفتن، « پاداش » است. *فرزند سالم* بهترین پاداش هر *مادر بارداری* است، *تابلوی زیبا* بهترین پاداش هر *نقاشی* است، *محصول با کیفیت،* بهترین پاداش هر *تولید کننده* است .... در واقع *هر ذکر و عبادت و هر کارِ زیبائی،* انسان را فوراً به *أحس الحال* می‌رساند. لذا *حضرت سجاد* صلوات الله علیه در مناجات *الذاکرین* می‌فرمایند: *وَ مِنْ اَعْـظَمِ النِّـعَمِ عَلَیْنا* ، *جَرَیانُ ذِکْرِکَ عَلى‏ اَلْسِنَتِنا* ... (و از بزرگترین نعمتهاى تو بر ما همین جریانِ یاد تو بر زبان ماست.) پس مؤمنِ *با حال،* دنبالِ پاداش نسیه* نیست. *رسول أکرم* صلی الله علیه و آله هم در معنای *إحسان* فرمودند: *الإحسانُ أنْ تَعْبُدَ اللهَ کأنّکَ تَــراه* (احسان یعنی: چنان خدا را بندگی کنی که انگار او را می‌بینی.) پس *مُحسن،* مؤمنِ بصیر و با حالی است که همواره خودش را در *محضر* خدا می‌بیند. قرآن می‌فرماید: ... *إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَريبٌ مِنَ الْمُحْسِنينَ* (أعراف/۵۶) (... همانا *رحمتِ ‏خدا،* نزدیکِ *محسنین* است.) چرا؟ چون *معیتِ الهی* با آنهاست: *إِنَّ اللَّهَ مَــعَ الَّذينَ اتَّقَوْا وَ الَّذينَ هُمْ مُحْسِنُونَ* (نحل/۱۲۸) (همانا ‏خداوند با آنانست كه تقوا دارند و با آنان که أهل زیباآفرینی اند.) 👈واژه: ۵۶ ۱۲۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۰۸۵ #پرسش آیا می شود نماز جماعت رو به همسر اقتدا کرد در صورتی که می دونیم ایشون عا
۳۱۱۱ استاد در ادامه صحبت هاتون اینکه در نماز جماعت و اقتدا ب همسر اگر میدانیم قرائتش مشکل داره چگونه است؟ یعنی در حالی که ب ایشان اقتدا می کنیم نیت نماز مستحبی داشته باشیم و بعد نماز واجب را بعداً فرادا بخوانیم؟ خب اینطوری ک ممکن بیشتر ب آقا بر بخورد و ناراحت بشه با سلام و احترام. ۱ـ به نظر می رسد *حساسیت افراطی* بر *نحوه تلفظ* کلمات نماز، عقلا و شرعا، *مجاز* نباشد. زیرا با اینکه *تلفظ جناب بلال حبشی* ایراد داشت اما مادر نازنینمان *حضرت فاطمه زهرا* سلام الله علیها، أذان او را ترجیح می دادند و ظاهرا معصومین صلوات الله علیهم هم چنین حساسیتی را مجاز نمی دانستند. ۲ـ چرا؟ زیرا اکثر *غیر عربها* هرگز *نمی توانند* کلمات را مانند *عربها* تلفظ کنند. مثلا برخی از هموطنان عزیز *ترک* زبانمان، *غفرانک* را *کفرانک* تلفظ می کنند، و این اشکال، *ایراد در قرائت* آنها تلقی نمی شود. ۳ـ ضمن اینکه یادگیری تلفظ نسبتا درست حدود *چهل کلمه* کار سختی نیست و طی چند دقیقه می توان آنها را یادداد و یا فراگرفت. ۴ـ نکته مهم اینست که به نظر می رسد: *نحوه تلفظ* کلمات، اصولا غیر از *قرائت* مفاهیم نماز است، زیرا خوارج نهروان و معاویه و عُمر سعد و شمر و صدام و سنی آمریکائی و شیعه إنگلیسی، *تلفظ* کلماتشان ایرادی نداشته و ندارد و *مخارج* حروف را درست رعایت می کردند، اما *قرائت* آنها درست نبود و نیست. ۵ـ مشکل مسلمین این نیست که *ولاالضالین* را به اندازه اتوبان قم *نمی کشند* مشکل اینست که بسیاری از نمازگزاران، به فرمایش قرآن، *عامداً* ، *ساهون* و آلوده به انواع *فحشاء* و *منکر* و *رذائل* هستند. ۶ـ پس بانوان مؤمن (اگر عظمت نماز جماعت با همسرشان را بدانند)(و اگر بخواهند و دنبال بهانه گیری نباشند،) حتما با *هنر هدایت نامحسوس* خود به راحتی می توانند موجبات *اصلاح* تلفظ همسرشان را فراهم آورند. مثلا می توانند از همسرشان (و از فرزندانشان) خواهش کنند که *خواندن* آنها را بشنود و ایرادشان را بگوید. (مثل آن دو نازنینی که با *وضو* گرفتنشان، وضوی پیرمردی را هنرمندانه اصلاح کردند)(مثل کار زیبائی که مادر عزیز من در کودکی با من انجام دادند. که خداوند رحمتشان کند.) ۷ـ ضمنا *نیت* (واجب یا قضاء یا مستحبی) نمازهای شما را چگونه ممکن است *دیگران* بفهمند؟ ۸ـ آیا بانوان *حساس* از *تلفظ* خودشان *اطمینان* دارند؟ آیا تلفظ تمام *أئمه جمعه و جماعات* درست است؟ و آیا اگر تلفظ آنها ایرادی داشته باشد در *مقبولیت* نماز مأمومین آنها، خللی ایجاد می شود؟ 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۲ .. بعد از ازدواج، ارتباط با پدر و مادر چطور باشه که هم به زندگی مشترک صدمه ای وارد نشه و هم بتونیم به پدر و مادر نیکی کنیم؟ مصادیق نیکی به پدر و مادر در زمان تجرد و تاهل، تفاوتی دارد یا خیر؟ ۱ـ بعد از ازدواج، هر گونه ارتباط با بستگان و دوستان و همسایگان، فقط به *توافق* زوجین بستگی دارد. ۲ـ *إحسان،* (به معنی: زیباشناسی، زیباگزینی، زیباآفرینی) نسبت به والدین، همیشه واجب است و ظاهرا هیچ ربطی به *ازدواج* فرزندان ندارد. ۳ـ اگر دو سه سال اول ازدواج، محل سکونت زوج جوان از والدینشان، *دور* باشد، معمولا بهتر است. ۴ـ اما اگر زوج جوان، *نزدیک* والدین نسبی یا سببی خود زندگی می کنند، آنها باید با توافق یکدیگر برای رفت و آمدشان با والدین، حتما *برنامه* داشته باشند زیرا رفت و آمد *بی رویه،* باعث ایجاد *توقع* و *دخالت* می شود و معمولا *حواشی تلخی* را به دنبال دارد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:* إن شاء الله تعالی *جلسه سوم* کلاس: *مفاهیم قرآن از زبان قرآن* امروز: *یکشنبه ۹ آبان ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶:۱۵* برگزار می شود و به این پرسشها می پردازیم: ۱ـ *إقامه نماز* در زندگی انسان، چه *ضرورتی* دارد؟ ۲ـ در آیاتی که با « يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا » شروع می شوند، *مخاطب* کیست؟ ۳ـ چرا *آیه ۳۳ سوره ۳۳* إقامه نماز را بر *زنان* واجب می کند؟ ۴ـ *تزکیه* یعنی چه؟ *زکات* چیست؟ و چه ارتباطی با هم دارند؟ ۵ـ کدام *خواص* جامعه، أهل *إقامه نماز* و *إیتاء زکات* هستند؟ ۶ـ *عوارض* قبول نشدن *نماز و زکات* کدامند؟ ۷ـ *زکات بانوان* منسوب به نبوت، *چیست؟* *نشانی* کلاس: https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 ضمنا مطالب این کلاس در *گروه زیر* بارگذاری می شود: *ble.ir/join/MGU1MmFiMW*
۳۱۱۳ اگر پیامبر و اهلبیت به دنیا نمی اومدند چی میشد؟چرا برای شهادت شدنشون سوگواری و برای تولدشان جشن ...؟ ۱ـ متأسفانه در برخی از کشورها، *خانواده* متلاشی شده و افراد زیادی در غرب و شرق عالم، *بی خانمان* هستند، یعنی هم والدین و بستگان مشخصی ندارند و زندگی آنها *بی خاطره* و *بدون گذشته* است و هم *بی فرزند* هستند و *آینده روشنی* هم ندارند. ۲ـ اما *مسلمانان* تنها مردم *با خانمان* جهان هستند که خود را از نسل حضرت *آدم و حوا* می دانند و *خانواده* برایشان *مقدس* است و زندگی آنها به عنوان *ذریه* أنبیاء و أولیاء الهی، در خیلی از روزهای سال با خاطرات *میلادها* و *شهادتها* در آمیخته و *افق آینده* را برایشان دائما *روشن تر* می کند و به زندگی آنها *أنگیزه* و *رونق* می بخشد. ۳ـ تمام أنبیاء و أولیاء الهی و خصوصا رسول أکرم صلی الله علیه و آله و أئمه أطهار صلوات الله علیهم، *آباء و اجداد* حقیقی ما هستند و ما *بدون آنها* هرگز *مجوز ورود به عرصه حیات* را پیدا نمی کردیم. ۴ـ قرآن در پایان سوره حج می فرماید: *پدر* شما حضرت *ابراهیم* (است که) شما را *مسلمان* نامید: مِلَّةَ *أَبيــــــــــــــــكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ* مِنْ قَبْلُ ... (حج/۷۸) ۵ـ پس اگر آن عزیزان به عنوان *واسطه تمام فیوضات الهی* نبودند، ما و شما *افتخار حضور* در محضر الهی را نمی یافتیم. پس بر تمام آنان درود. 👈واژه: ۷۸ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۴ ما از بچگی وقتی پدرم نماز میخوندن به تقلید از مادرم به پدرم اقتدا میکردیم، بعد از ازدواج هم وقتی منزل پدرم مهمان هستیم همه خواهر برادرها و دامادها همگی به پدرم اقتدا میکنیم. وقتی منزل پدر همسرم هستیم با اینکه ایشون روحانی هستند و در مجالس عمومی امام جماعت هستند اما در منزلشان کسی به ایشان اقتدا نمیکند، من مواقعی که شرایطم مهیا باشه به پدر همسرم اقتدا می کنم. آیا این کار من درست هست؟ آیا من باید در منزل پدر همسرم هم همچنان به همسرم اقتدا کنم؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما بانوی مؤمن. ۱ـ آفرین به شما که نمازهایتان را با محارمتان به جماعت می خوانید. ۲ـ از آنجا که *امام جماعت* باید (در آن مکانی که قرار دارید) *خیر الموجودین* باشد، پس باید ببینید کدامیک از آن عزیزان *شرائط بهتر و بیشتری* دارند و به ایشان إقتدا کنید. ۳ـ اینکه دیگران *توفیق* إقتدا کردن به پدر سببی شما را *ندارند* نباید *مانع* اقتدا کردن شما به ایشان باشد و چه بهتر که دیگران را هم هنرمندانه به این اقدام خداپسندانه و *وحدت بخش* و عامل *همدلی* و *پر برکت* دعوت و تشویق کنید. ۴ـ اگر *پدر سببی* شما بر همسر محترمتان، *اولویت* دارند پس باید به ایشان إقتدا کنید و همسرتان را هم با خود همراه کنید. ۵ـ اما اگر همسر محترم شما به خاطر مثلا *اشکالات سیاسی* به پدر خود إقتدا *نمی کند* پس شما هم باید تابع همسرتان باشید. امیدوارم بتوانید با طرح *یک پرسش مناسب و زیبا* خصوصا در *میان* نماز مغرب و عشاء (که توصیه شده میانشان *فاصله* باشد)، در *کاربردی* شدن مفاهیم نورانی نماز در خانواده خود موفق باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۵ استاد گفتی که تو خونه کاری ها رو به بچه ها وشوهر هم بدیم انجام بدن پس پیامبر خدا چه طوری کارها رو خودشون انجام می‌دادند یا حضرت زهرا ‌(س)؟ سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ به نظر شما برای *استاد آزمایشگاه* آیا بهتر است *آزمایشات* دروس پزشکی و فیزیک و شیمی را *خودش* انجام دهد و دانشجویان *فقط نگاه کنند،* یا بهتر است *دانشحویان* آن آزمایشات را انجام دهند و استاد فقط *نظارت* داشته باشد؟ ۲ـ کدام روش برای استاد *بهتر* و *راحت تر* است؟ و کدام روش برای *دانشجویان* بهتر و *مفیدتر* است؟ ۳ـ اگر *دانشجویان* آزمایشات را انجام دهند (هر چند که ممکن است حوادثی رخ دهد، اما) قطعا و حتما برای آنها *مفیدتر* است. اما اگر استاد انجام دهد (شاید برایش راحت تر باشد اما) دانشجویان چیزی فرا نمی گیرند. ۴ـ *خانه* از منظر اسلام، باید محل *کارورزی* فرزندان *تحت نظارت مادر* باشد و مادر باید با *نگاه* و *خطوط چهره* و *کلام شیرین* خود، فرزندانش را در *کـــارآمــــــوزی* یاری کند. چنین بانوئی، *ربابه البیت* نامیده می شود زیرا می تواند چندین فرزند و عروس و داماد و نوه و خدمتکار را *هنرمندانه* در انجام کارهای متنوع منزل، *مدیریت* کند. (هر چند که ممکن است فرزندان، کار را به خوبی انجام ندهند، یا غُر بزنند، یا بهانه بیاورند، ....) ۵ـ متأسفانه بسیاری از *مادران تحصیلکرده و بی حوصله* برای نجات از *غُرزدن* یا *بد* کار کردن فرزندان و یا به خاطر *دلسوزی نفسانی* خود، تمام کارهای منزل را فقط خودشان انجام می دهند و هنوز به پنجاه سال نرسیده، از انواع *بیماری* ناله می کنند و بازار پزشکان و درمانگاهها را گرم می کنند و برخی از آنها، *میگرن* و *واریس* و مشکل *دیسک کمر و گردن* و دیگر بیماریهای خود را به عنوان *کلاس* !!! برای یکدیگر تعریف می کنند. ۶ـ شاید شنیده باشید که أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم *کارهای شخصی* خودشان را خودشان انجام می داده اند (و از سر سفره داد نمی زدند: خانم آب بیار، نان بیار، .... ) اما آن بهترین خلق خدا، *کارهای متنوع خانه* را حتی با *خدمتکاران* خود *تقسیم* و با هم همکاری می کردند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
۳۱۱۶ یکی از دوستان قدیمی در گروهی دوستانه، اعلام کرده که دیگر مسلمان نیست و ....آیا غیر از دعا کردن برایش می توانم کاری انجام دهم؟ ۱ـ لطفا به این نکته خوب توجه کنید که آن فرد، قطعا و حتما *قبلا* هم *مسلمان* و *تسلیم عقل و شرع* نبوده، بلکه به خاطر *والدین مسلمان،* خودش را مسلمان *می پنداشته* است. ۲ـ او، *رفتارهای مذهبی* را *دین* می پندارد اما قطعا و حتما (مانند غالب مردم مذهبی) معنای درست *دین* را *نمی داند* و *نمی داند* که *فطرت* او *دینی* و *دین* او *فطری* و در *ذات* اوست و او (و هیچ فرد دیگری) هرگز هرگز هرگز نمی تواند خودش را از *فطرتش* جدا کند و نمی تواند *بی دین* شود، هر چند که می تواند مثل اکثر مردم جهان، *متدین* نــــــــــباشد. ۳ـ به عنوان مثال از او بپرسید: آیا *صداقت* را *دوست* داری یا *دروغ* را؟ *وفاداری* را دوست داری یا *بی وفائی* را؟ *احترام* را دوست داری یا *بی حرمتی* را؟ *خوش اخلاقی* و *محبت* و *فداکاری* را دوست داری یا ....؟ او قطعا و یقینا *گزینه درست* را انتخاب می کند. ۴ـ اولا: *رفتار* (درست یا غلط) چند نفر *مذهبی* برای او خوشایند نبوده و او با *اعلام بی دین شدنش* می خواهد *نفرت* خود را از آنها نشان دهد و از مذهبی ها، (به خیال خودش) *انتقام* بگیرد. ثانیا: او احتمالا جوان است و موفقیت تحصیلی و شغلی و هنری *ندارد* و تحت تأثیر عواملی، (مثل فشار اعصاب خردکن احتمالا مادرش) می خواهد *آزاد* و *رها* باشد و *احساس مسئولیت* نکند و *متعهد* به رعایت *حلال و حرام* و *نماز و روزه* و *نجس و پاکی* و *حجاب و عفاف* و *محرم و نامحرم* نباشد. ۵ـ علاوه بر موارد فوق، ظاهرا این فرد، *نیاز به جلب توجه* هم دارد و ضمنا می خواهد بگوید: *شما* أعضاء مذهبی گروه هم برای *ضرورت* دینداری، دلیلی ندارید. زیرا *هیچ* فردی *بی بند و بار* شدن خودش را *داد* نمی زند و به دیگران، *اعلام* نمی کند. ۶ـ شاید با روش *موافق درمانی هنرمندانه و صبورانه* بتوانید اسباب *تحول* ایشان را فراهم آورید. (بدون اینکه هیچ نکته منفی از موارد بالا را به ایشان نسبت دهید.) یعنی: ایشان را کاملا *تأئید* و از برخی *رفتار* مذهبی ها *انتقاد* و شما هم *اعلام بی دینی* کنید و دائما از خودتان (و یا از أعضاء گروهتان) *معنای* کلمات را بپرسید و بهتر اینکه با یک نفر *آشنا* در گروه (به نیابت از آن فرد)،(با توافق قبلی) به *جدل* بپردازید تا تمام زوایای پنهان بحث برای همه أعضاء گروه من جمله آن فرد، روشن شود. امیدوارم موفق باشید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
#قطرات_بارانی_۳۰۹۷ 👈 رو جلدی کتاب *تعلیم و تربیت در خدمت امپریالیسم فرهنگی* 👈 #کتاب #تعلیم #تربیت
۳۱۱۷ این کتاب را از کجا می تونم تهیه کنم؟ و آیا نمیشه این کتاب را شرح بدهید؟ این کتاب را فقط در کتابخانه های بزرگ باید جستجو کنید. از اینکه فرصت شرح این کتاب نسبتا قطور را ندارم، عذرخواهی می کنم. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2
با سلام و احترام و برای *یادآوری:* إن شاء الله تعالی، *جلسه چهارم* کلاس: *پیشران زندگی چیست؟* امروز: *دوشنبه ۱۰ آبان ماه* از ساعت: *۱۵* تا: *۱۶:۱۵* برگزار می شود و به موارد زیر می پردازیم: ۱ـ چرا انسان نیازمند نیروی محرکه و *پیشران* است؟ ۲ـ چرا *دنیا،* جای *بدی* نیست؟ (از نهج البلاغه) ۳ـ مهمترین *خصوصیت* عناصر دنیا چیست؟ ۴ـ *زیانبارترین معاملات* در دنیا کدامند؟ (از قرآن) ۵ـ *سودآورترین معامله* در دنیا چیست؟ (از قرآن) ۶ـ *موفق ترین فروشنده* در دنیا کیست؟ (از قرآن) ۷ـ *عذاب آورترین معامله* در دنیا چیست؟ (از قرآن) ۸ـ *بهترین مردان* چه خصوصیاتی دارند؟ (از قرآن) ۹ـ *زینت* چیست؟ ۱۰ـ *فریب شیطان* برای کیست؟ (از قرآن) نشانی کلاس: (با ظرفیت ۲۰۰ نفر) https://tadabbor.quranetratschool.net/ch/m-ghoran110 ضمنا صوت و مطالب این کلاس، در گروه زیر بارگذاری می شود: ble.ir/join/YzhhMDIzM2
۳۱۱۸ آیا دختر به پسری گفته من سر عقد طلاق گرفته ام میتونه برای زندگی اعتماد باشه سلام و رحمت الهی بر شما نورچشمی عزیز. ۱ـ هیچ انسان *غیر معصومی* (حتی خود *شما* ) قابل اعتماد نیست. ۲ـ *فردای* هیچ انسان *غیر معصومی،* گرانتی و *ضمانت* ندارد و بهشتی یا جهنمی بودن هیچ فرد غیر معصومی، قابل پیش بینی نیست. ۳ـ پس قرار نیست در ازدواج به *همسرتان* تکیه کنید بلکه شما باید با *خودشناسی* و شناخت *معنا و اصول زندگی* و شناخت ازدواج *اسلامی* و شناخت *نقش و وظائف* خودتان، فقط به *خالق* خود و *قرآن* و *سفیران* او و به « عقلانیت و اراده و ایمان و تعهد » *خودتان* اعتماد کنید. امیدوارم در ازدواج *عاقلانه* و *اسلامی* موفق باشید. إن شاء الله تعالی 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام @dr_ghofrani2