eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
171 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۲۸۹ 🌷مگر والدین با رفتارشان و نوع تربیتشان بر شخصیت فرزندشان اثر نمی گذارند. مثلا بچه ای که در یک خانواده خلافکار مثل دزد، معتاد. آیا می شه انتظار داشت اون فرزند سلامت باشه و زندگی عاقلانه را انتخاب کنه؟ با سلام و احترام و تبریک این ایام نورانی اینکه فرموده اید: « مگر والدین با رفتارشان و نوع تربیتشان بر شخصیت فرزندشان اثر نمی گذارند؟» 🌿پاسخ قرآن: خیر است. *هر انسانی به خاطر داشتن « عقل و فطرت» قطعا « مختار » است*. بر خلاف إلقاء روانشناسان و جامعه شناسان (که محصول توهم اومانیسم هستند) والدین و وراثت و محیط و دوستان و دشمنان و ابلیس و.... همگی « زمینة » آزمایش ما را فراهم می آورند و اما ما را به کاری « مجبور » نمی کنند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۰ با عرض سلام و ادب و تبریک ایام ولادت پدر امت امیر مؤمنان علی علیه السلام 🌷عبارت کتاب از سیادت تا وزارت صفحه۱۶۴ به چه معناست؟ 👇👇 «بین او و حدی از حدود کفر فاصله ای نیست» این یعنی ایده آل است؟ ب نظر میاد ک وقتی فاصله ای نباشه یعنی کافر شده با سلام و احترام و تبریک این ایام نورانی به شما و تمام افراد گروه شما. 🌾 فردا از ایام الله و سالروز « شکافته شدن کعبه » به افتخار مادر شوهری که هم نام عروس عزیز خود بود و میلاد فرخنده « قبله نما » بشریت و روز « تجلیل از مقام پدر » است. پس همگی برای سلامتی فرزند بزرگوار ایشان و آخرین حجت الهی که اکنون « پدر امت » هستند دعا کنیم و فردا « روز پدر » را به نایب عزیزشان مقام معظم رهبری حضرت آیه الله خامنه ای تبریک عرض کنیم و سلامتی و اقتدار روزافزون ایشان را از خداوند منان مسئلت کنیم. 🌿 احتمالا منظور آن حدیث اینست که: از یکسو فرزندان، بسیار « زودرنج » و « آسیب پذیر » و « نازَک = شکننده » هستند و از سوی دیگر بشر بر « صراط » از مو باریکتر قرار دارد، لذا والدین نباید با فشار بیش از توان آنها، آنها به » کفر = خودخواهی » و « شرک = ناشکری » بکشانند و هُل بدهند. والدین نباید با فشار نامتعارف به فرزندان (در هر زمینه ای مثل: نماز و روزه و حجاب) آنها را به رفتاری بکشانند که به « عاق والدین » و « خانواده گریزی » گرفتار شوند. 🌷پرسش: پذیرش کدام توصیه ی والدین برای فرزندان « خیلی گران و سنگین » است و زور دارد؟ 🌿احتمالا: کارهایی که والدین خودشان « با رغبت و به درستی » انجام نمی دهند وقتی از فرزندان انجام همان کارها را می خواهند، آنها را به دین گریزی، خانواده گریزی و به کفر و شرک و گناه وامی دارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۱ 🌾 سلام استاد و تشکر از زحماتتون ممنون از اینکه ما را ملزم می کنید که فکر کنیم و جواب بدیم حتی اگه اشتباه باشه استاد راستشو بخوای گاهی از جواب های پیش پا افتاده و غلط خود خجالت می کشم در مقابل جواب های دوستان. چون من مثل خیلی ازدوستان گروه سواد علمی قرآنی ندارم و بیسواد هستم ولی چون وظیفه ام می دونم حد اقل تشکری که میشه کرد و بی احترامی نشود، سعی می کنم جواب بدم ولی بعدش که جواب نهایی را در گروه می گذاری. قشنگ تو ذهن ام می مونه وانگار حک می شود و دیگه فراموش نمی کنم. 🌴 با سلام و احترام و تبریک این ایام نورانی در سال های بسیار دور زمانی که تازه « جزء سی قرآن » برای آموزش قرآن در دبستان ها توزیع شد، به حضرت آیه الله بروجردی عرض شد که: بچه های دبستانی، حرمت قرآن را رعایت نمی کنند و این کتابچه قرآنی گاها کثیف می شود و یا زیر دست و پا می افتد. حضرت آیه الله بروجردی رحمه الله علیه فرمودند: *چون « قصد آموزش در کار است، اشکالی ندارد.* پس: این گروه، کانون « تمرین اظهار نظر » و محل « تمرین تفکر و اندیشیدن » است پس قرار نیست به اظهار نظرات من و شما، « نمره » داده شود. پس لطفا « بدون تحقیر خود » و « بدون کمترین دغدغه ای » در تمام مسائل مطرح در گروه به راحتی إظهار نظر بفرمایند. امیدوارم همگی عاقبت بخیر شویم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۲ 🌾 سلام و درود خداوند بر شما 🌷اما استاد به نظرتون بد نیست در (قطرات بارانی۲۸۷) از خداوند طلبکار باشیم اخه ما هر چه داریم از اوست چطور می توانیم طلبکار باشیم؟ آیا منظورتان آمادگی است؟ 🌿با سلام و احترام و تبریک این ایام نورانی شما کاملا درست فرمودید: کلمه ی « طلبکاری » زیبا و درست نیست پس بهتر است همان کلمه ای که در دعا هست را به کار ببریم و آن « *طالـــــــب* » و « *تشــــنه* بودن » است. *انسان « طالب »، (مثل فرد تشنه) بسیار « مشتاق تر از « طلبکار » است.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۳ 🌾سلام و رحمت و برکات و تحیت الهی بر شما اساتید و سروران و بزرگواران عزیز و محترم؛ سالروز میلاد فرخنده و نورانی مولود کعبه، معجزه بزرگ آفرینش و قبله نمای بشریت و فرزند عزیز حضرت فاطمه بنت أسد و برادر و وصی رسول أعظم صلی الله علیه و آله و همسر بی همتای حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها، حضرت أمیرالمؤمنین امام علی بن ابی طالب صلوات الله علیه ، بر شما شیعیان و دوستداران أهل البیت صلوات الله علیهم أجمعین، مبارک باشد و إن شاء الله تعالی ما و شما از متمسکین به ولایت آن امام همام باشیم و خداوند به عظمت وجودی آن قرآن ناطق، امت اسلامی و تمام بشریت امروز جهان را از این بلیه و آفت دست ساز افراد شیطان صفت به سلامت برهاند. با عبارت های زیبای خود، بزرگواری خودتان را إثبات و من تهیدست را شرمنده کردید. خداوند منان، تمام دعاهای خیر شما را برای رهبر معظم و حکیم و عزیزمان که امروز محور امید مستضعفان جهان هستند، إجابت فرماید و وجود بسیار بسیار ارزشمند ایشان را تا ظهور آخرین حجتش مقتدرانه حفظ فرماید. إن شاء الله تعالی 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۴ 🌴آهای أهالی محترم گروه حمد و سپاس و تشکر بی پایان به پیشگاه خداوند مهربانی که امروز را هم به من و شما « *فرصت زندگی* » بخشید. صبحتان بخیر و عیدتان مبارک. 🌷پرسش « موکب اربعینی » امروز ما اینست: قرآن، دو بار این « دعا » را مطرح فرموده است: .... وَ اللَّهُ يُحِبُّ *الصَّابِرينَ* (۱۴۶) وَ ما كانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَنْ قالُوا: رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنا وَ إِسْرافَنا في‏ أَمْرِنا وَ *ثَبِّــتْ أَقْدامَـــنا* وَ انْصُرْنا عَلَى الْقَوْمِ الْكافِرينَ (۱۴۷) فَآتاهُمُ اللَّهُ ثَوابَ الدُّنْيا وَ حُسْنَ ثَوابِ الْآخِرَةِ وَ اللَّهُ يُحِبُّ *الْمُحْسِنينَ* (آل عمران/۱۴۸) .... صابرین، افرادی هستند که سخنی جز اين ندارند که بگویند: خدایا گناهان ما و حریم شکنی های در كارهایمان را بیامرز و *گامهاى ما را استوار نگهدار* و ما را علیه افراد خودپرست و كافر ، حمایت فرما .... بفرمائید: برای تحقق « ثَبِّــتْ أَقْدامَـــنا » (خصوصا در روابط خانوادگی)، چه باید کرد؟ برای اینکه « *تمام اقدامات » انسان در طول زندگی و در مسیر « حق »، « ثابت » بمانند* چه چیزی باید « ثابت » بماند؟ لطفا یک پاسخ کوتاه قرآنی و یک پاسخ بسیار کوتاه توضیحی برای آن بفرمائید. حی علی التفکر 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۵ 💥اطلاعیه: مقام معظم رهبری که خداوند ایشان را از جمیع بلایا حفظ فرماید، برای استفاده مؤمنین از برکات و فضائل اعتکاف امروز و فردا و پس فردا، فرمودند: در هر سه روز نماز حضرت جعفر بن ابی طالب خوانده شود. نماز آن بزرگوار به این صورت است که: دو نماز دو رکعتی خوانده می شود که: در رکعت اول بعد از حمد سوره زلزال و در رکعت دوم بعد از حمد سوره عادیات و در رکعت اول نماز دوم بعد از حمد سوره نصر و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده می شود. و قبل از رکوع در هر چهار رکعت *پانزده بار تسبیحات اربعه* و در رکوع و بعد از رکوع و در سجده اول و بعد از سجده اول و در سجده دوم و بعد از سجده دوم در هر چهار رکعت هر کدام *ده بار تسبیحات اربعه* خوانده می شود. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۶ 🌴 ما شاء الله و هزاران آفرین به شما که امروز به برکت مولود کعبه به وجد آمده اید و با پاسخ های بسیار پر نکته و زیبا و منطقی و قرآنی و عرفانی خود گروه را نورباران کرده اید. از یکایک شما سروران عزیز بسیار سپاسگزارم. 🌷پرسش این بود که برای تحقق «*ثَبِّــتْ أَقْدامَـــنا* (خصوصا در روابط خانوادگی)، چه باید کرد؟ یا: « برای اینکه تمام اقدامات انسان » در مسیر « حق »، « ثابت » بمانند چه چیزی باید « ثابت » بماند؟ 🌿جمع بندی پاسخ های شما این است که: اگر « *افکار و باورها و اعتقادات* » زنان و شوهران (و افراد مجاهد و انقلابی) در مواجهه با حوادث مختلف و فراز و نشیب زندگی، تغییر و افول نکنند و دچار شک و تردید و ارتداد نشوند و خلاصه اگر « *قول و ایمان* » آنها « *با تقوا و صبر و استقامت در حمایت از ارزش های الهی* »،« ثابت » بماند، قطعا « أقدام » و « إقدامات » آنان نیز در تمام زمینه ها، « ثابت » می ماند. اما اگر « *نظرات* » زن و شوهر (و افراد جامعه)، « *خودخواهانه* » باشد و مستدل و مستند و عمیق نباشد، آنها دچار « *ریـــزش* » شده و بر خلاف « اقدامات اسلامی و انقلابی قبلی » خود عمل خواهند کرد و به « ضدیت » با باورهای قبلی خود می پردازند و. صدقات و برکات و اقدامات مفید خود را باطل و بی ارزش می کنند و زیانکار می شوند. 🍃واژه: ۲۹۴ @dr_ghofrani2
۲۹۷ 🌾 هفته پیش این پرسش در گروه مطرح شد که: 🌷چرا در ماه رجب و پس از هر نمازی، حدود ۱۵۰ بار من باید از خداوند بخواهم که « *تمام خیر دنیا » و « تمام خیر آخرت* » را به « *مـــــن* » بدهد؟ « تمام خــــیرها » را برای چه مقصودی باید بخواهم؟ و تمام خیرها به چه درد من می خورد؟ 🌴با تشکر از پاسخ های متنوعی که أعضاء محترم گروه مطرح کردند و با اینکه دو بار پرسش مجددا توضیح داده شد اما احتمالا جز برای دو سه نفر ، ظاهرا پرسش به خوبی برای سایر عزیزان روشن نبود و نشد. 🌿 در هر حال به نظر می رسد که « عظمت ماه رجب » در فرصتی است که برای « *خودشناسی و خودسازی* » برای « رجبیون » فراهم می آورد. و یکی از مهمترین درس های خودشناسی اینست که: انسان این *لیاقت و قابلیت و ظرفیت و استحقاق* را دارد که اگر بخواهد میتواند « *مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی* » و « *مظهر اراده و أمــــر الهی* » و « *خلیفه* » خداوند و « *ربــــانی* و مظهر ربوبیت الهی » و « *رحمت لــلــعالمین* » باشد. مثل *حضرت ذوالقرنین* عجل الله تعالی فرجه الشریف که خداوند « *اجازه تصرف در هر چیزی* » را به ایشان سپرده: (إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَ آتَيْناهُ مِنْ كُـــــلِّ شَيْ‏ءٍ سَبَباً ) و ایشان را کفیل تام الإختیار خود قرار داده و « پاداش و مجازات تمام افراد بشر » را هم به ایشان واگذار فرموده: (...قُلْنا يا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَنْ تُعَذِّبَ وَ إِمَّا أَنْ تَتَّخِذَ فيهِمْ حُسْناً کهف/۸۶)( إیاب الخلق الیکم و حسابهم علیکم .../زیارت جامعه) پس چنین انسانی برای رسیدن به چنان مقام عرشی و جایگاه والایی و رسالت و وراثت جهانی، باید « تمام افکار و گفتار و رفتار و اخلاق و مواضعش »،« خیــــر و خوب و پاک و آیت و حجت الهی » باشد و هیچ « شر و شرارتی » از او صادر نشود و حتی « محتمل » هم نباشد * .... تا جایی که اصلا « *هیچ فرقی میان او با خداوند جز مخلوقیتش » نباشد* .... لذا در یکی از دعاهای نورانی ماه رجب باید (به خودمان بفهمانیم و) بگوئیم: اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِمَعانِى *جَمِيــــــــعِ مَـــا يَدْعُــــوكَ بِهِ وُلاةُ أَمْــــرِكَ* ...... *لَا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَها إِلّا أَنَّهُمْ عِبادُكَ وَ خَلْقُكَ* .... خدایا، از تو می‌خواهم، به‌ حق مفاهیم هر چیزی که متولیان أمر تو تو را به آن می‌خوانند، آنان که امین راز تو هستند ..... هم آنان که معادن کلمات تو و پایه‌های توحید تو و آیات تو و مقامات تو ... هستند ..... و بین تو و آن‌ها هیچ فرقی نیست جز اینکه آنان بندگان و مخلوق تو هستند ... که اگر مؤمن در ماه رجب به چنین شناختی از جایگاه حقیقی خود برسد، در ماه شعبان با تمام وجودش از خداوند تقاضا می کند که: خدایا؛ مرا از (تعلق و وابستگی و دلبستگی و اسارت) هر چیزی غیر از خودت، رها کن: .... *الهی هب لی کمال اإنقــــــطاع الیک* ... پس در این ماه عزیز هر روز پنج بار باید به خودم تفهیم کنم که « مـــن » چنین جایگاه و استحقاقی دارم، پس اگر هنوز به آن نرسیده ام، به خاطر: « غفلت و جهل و جهالت و از خودبیگانگی » و « تنبلی و سستی » و « نفسانیت و خودخواهی و خودپرستی » خود من می باشد. اینکه از رسول اعظم صلی الله علیه و آله نقل شده که فرموده اند: می خواستم. همه مثل امیرالمومنین باشند معلوم می شود که این استحقاق برای هر زوجی فراهم و ممکن است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۸ 🌾سلام استاد بزرگوار پیشنهاد می کنم قسمت هایی از دروس را که صلاح می دانید بصورت آنلاین یا صوتی برگزار کنید و دوستان در پایان مباحث سوالات خود را بپرسند 🌴 دکتر غفرانی: با تهاجم این « *ویروس دست ساز تحصیلکرده های زرنگ و ممتاز مدارس غیر انتفاعی و دنیاطلب* » و « خانه نشین شدن اکثر مردم »، متأسفانه « درگیری زن و شوهرها هم به اوج خودش رسیده » لذا کثرت و حجم پرسشهای خصوصی آنقدر زیاد است که متأسفانه چنین تمرکز و فرصتی را برایم باقی نمی گذارد. 🌷استاد یعنی چون زن و شوهر، اوقات بیشتری رو در کنار هم هستند اختلافاتشون هم بیشتر می شه؟ چرا اینجوریه؟ چقدر به عدم خودشناسی و منیت مربوطه؟ از چند نفرم پرسیدم، می گفتن کلا هر وقت زمان بیشتری رو با همسرمون هستیم، یه دعوا پیش میاد و از الان موندن عید امسال رو که قرار هست، دید و بازدید نرن، تو خونه چیکار کنند تا دعواشون نشه یا کمتر شه. سلام و رحمت الهی بر شما. 🌿وقتی افراد خانواده (مثل این ایام) بیشتر در کنار یکدیگرند، « بروز و ظهور اختلافاتشان »، بیشتر می شود. در واقع « بد اخلاقی » مثل ویروس پخش می شود و بقیه را هم درگیر می کند. همانطور که افراد برای « مبتلا نشدن به ویروس »، ماسک می زنند و دست و صورت خودشان را ضد عفونی می کنند، هر کدام از افراد خانواده که « عاقل تر و بالغ تر و فهیم تر و مؤمن تر » است باید برای « دو مقصود » بیش از سایرین « مراقب خودش » باشد. ۱ـ دیگران را با بداخلاقی خود آلوده نکند، ۲ـ خودش به بیماری بداخلاقی دیگران مبتلا نشود. برای « کاهش اختلافات » و « افزایش تفاهم و همدلی و همکاری » پیشنهاد می شود: ۱ـ « *قصد و نیت* » گفتگوی خود را بر مبنای « *تکریم و تجلیل و تحسین* » خداپسندانه بگذارید. ۲ـ « *حساسیت های* » یکدیگر را زیرکانه بیابید و به آنها توجه کنید و احترام بگذارید. ۳ـ « *مشترکات* » خود را با طرف مقابلتان کشف و بیان و « *نکات مثبت* » را تشویق و تقویت کنید. ۴ـ از « *پُر حرفی* و جدال لفظی » و « *نیش و کنایه و تحقیر* » بپرهیزید. (خصوصا بانوان) ۵ـ با « *پرسش های ساده و هنرمندانه* »،« زمینه *تفکر و تعقل* » افراد را فراهم آورید. ۶ـ برای انجام کارهای خانه، از همسر و فرزندان، « *کمک بخواهید* » اما کاری را به آنها « *تحمیل* » نکنید. ۷ـ دنبال « *أحسن الحال* » باشید و نگذارید « *خاطرات تلخ گذشته* » مرور و مطرح شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۲۹۹ 🌾 با سلام و احترام و تشکر ویژه از استاد گرانقدر بابت پاسخ های عالی و جامعتان 🌷الان ما عالم شدیم که باید برای تحمل زحمات و آزار اطرافیان چنین تفکری داشته باشیم ولی هنوز عالم بی عمل هستیم چرا با این همه علمی که به این مطالب داریم نمیتوانیم حریف نفس سرکش شویم و باز در جایی که باید به علممان جامع عمل بپوشانیم هنرش را نداریم ؟ برای پیدا کردن هنر عمل به علم چکار باید کرد؟ سلام و رحمت و برکات الهی بر شما. 🌿« *علم یا دانش »، چون فقط جنبه ذهـنی دارد لذا باعث « مسئولیت پذیری » نمی شود* و لباس « عمل » نمی پوشد. اما اگر شخص در آن مورد به حدّی از « *معرفت و شناخت عقلی و باور و اطمینان قلبی* » برسد که خودش را در معرض « *سئوال و پاداش و مجازات الهی* » ببیند و به « *اراده و عزم و ایمان* » دست پیدا کند در آن صورت « آن علم » حتما « عمل آفرین » می شود. پس تمام سیگاریها و معتادینی که می دانند کارشان « زیان آور » است و فرزندانشان را از آنها منع می کنند چون « عقلانیت و اراده و عزم و ایمان » خود را تقویت نکرده اند لذا کار زشت و مضر خود را ترک نمی کنند. پس باید بکوشیم « عقلانیت و اراده و عزم و ایمان » خود را آنچنان تقویت کنیم که همواره خودمان را در معرض « نگاه ذره بین خداوند سمیع و بصیر » و « مسئول » ببینیم تا علممان برایمان محترم شود و عامل به علممان باشیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۳۰۰ 🌷این تصور در من همیشه وجود داشته، فقط کسانی به این درجات عالی میرسند که از هر نظر ، محیط زندگی ، فضای خانوادگی ، کلا هر عامل موثر در انحراف یا تعالی آدمیزاد ، در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارند !! 🌿اینکه فرمودید: « فقط افرادی به این درجات عالیه میرسند که محیط زندگی و فضای خانوادگی و شرایط بسیار مطلوبی دارند » ، « کلام عاقلانه و مؤمنانه و درستی نیست » زیرا « هیچیک از أنبیاء و أولیاء الهی » در شرائط مطلوب نبودند بلکه کوشیدند شرائط مطلوب را برای رشد و تکامل و تعالی مردم فراهم آورند. این إلقاء روانشناسان و جامعه شناسان است که برای تقویت مستکبرین و تضعیف مستضعفین و بر خلاف پیام صریح أنبیاء الهی و کلام روشن قرآن، انسان را « محصول وراثت و محیط » و « مجبور » می پندارند. انسان عاقل و مؤمن که می کوشد « حجت و آیت الهی » شود، « منفعل و جوگیر » نیست بلکه محیطش را با « بیان مستدل و مستند و روشن خود » نورانی می کند. « خوب بودن در شرائط خوب »، اصلا زیبا نیست، اما « خوب بودن در شرائط بد مثل حضرت آسیه سلام الله علیها » بسیار زیبا و ستودنی » است. 🍃واژه: @dr_ghofrani2