eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
17 عکس
102 ویدیو
175 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
چطور میتونیم روزانه با مفاهیم قران انس داشته باشیم؟ ۱ـ همین *انس با کلام الله* را بارها از *خود خداوند* بخواهید. ۲ـ از مجموعه آیاتی که هر روز می‌خوانید بر روی *یک آیه* یا *یک واژه* دقیق شوید و آن آیه یا واژه ها را با همسر یا فرزند یا برادر یا خواهر و با اطرافتان و حتی با تلفنی، *مطرح* کنید و درباره آن از اینترنت و کتابها و اساتید *تحقیق* کنید و بکوشید *کاربرد عملی* آن را در زندگی روزمره خود *بیابید.* ۳ـ خیلی بهتر است که هر روز آن آیه یا واژه خاص و هر چه درباره آن می‌خوانید یا می‌شنوید را در *دفتر مخصوصی* بنویسید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... این ی امتحان؟ یا تقدیر الهی؟ چرا باید وقتی بعد سه سال همه چی داشت درست نی شد این اتفاق بیوفته ؟ چرا ۱۵ سال خواستگار این مدلی نداشتم و الان دو تا دارم که نمی دونم چی کار کنم و چه کاری درست ...خیلی مستأصل و سر درد گم هستم سلام و رحمت الهی بر شما. ۱ـ حتما *پدرتان* را که بر شما *ولایت* دارد در جریان بگذارید و *توکلتان* فقط به *خالقتان* باشد، إن شاء الله آنچه *خیر* است خداوند از زبان پدرتان برایتان مطرح می‌کند. انسانی که عاقلانه خود را در معرض *آزمون الهی* می‌بیند و مؤمنانه *توکل* دارد، با مراجعه دو خواستگار *دیوانه* نمی‌شود. ۲ـ *گمان* شما نسبت به *شرائط* خواستگار *دوم* فقط بر مبنای *شنیده‌ها* و *اطلاعاتی* است که به شما رسیده اما هرگز نمی‌توانید نسبت به آنها *یقین* داشته باشید. ۳ـ *آینده‌* افراد با *امروزشان* فرق دارد که آن آینده را هم شما *خبر* ندارید. ۴ـ به احتمال قوی، شما نسبت به خواستگار اول، هیچ *تعهد شرعی* ندارید و *مراجعات متعدد* افراد *نمی‌توانند* آنها را *محق* و شما را *متعهد* کند. او قرار است پدرتان را راضی کند و ممکن است پدر شما پس از چند سال راضی نشود و این ایرادی ندارد. ۵ـ چیزی که باید خیلی خیلی خیلی *نگران* آن باشید اینست که *مبادا* و *مبادا* و *مبادا* خود شما از *آمادگی لازم* برخوردار نباشید و نتوانید از این فرصت، *قدردانی* کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد لطف میکنید معنی جبار و قهار که نام های خداست رو بگید.مگه میشه خداوند قهار و جبار باشه؟ ۱ـ *غلبه* تفوق *ظاهری* بر چیزی است. (مثل پیروزی عمر سعد ملعون بر سپاه اندک حضرت امام حسین صلوات الله علیه.) ۲ـ *قهر* غلبه *حقیقی* بر چیزی است. (مثل: پیروزی قطعی *قیام* حضرت امام حسین صلوات الله علیه، علیه تمام جبهه باطل و نفاق) ۳ـ حضرت *أمیرالمؤمنین* صلوات الله علیه می‌فرماید: اگر *قاهر* باشید بعد از *مرگتان* هم *زنده* خواهید بود. اما اگر *مقهور* باشید در زمان *حیاتتان* هم *مرده* و بی خاصیتید. *فَالْمَوْتُ فِي حَيَاتِكُمْ مَقْهُورِينَ وَ الْحَيَاةُ فِي مَوْتِكُمْ قَاهِرِينَ.* ۴ـ *جبار* یعنی *جبران کننده،* و چون *فقط* خالق آفرینش بر *تمام* جهان *قهاریت* دارد، پس *فقط* او می‌تواند *شکستگیهای قلبی* ما را *جبران* کند و آن را *جوش* دهد و تمام جبارین دیگر چون *قهار* نیستند، لذا *زورگو* و *دیکتاتور* و عامل *فساد* هستند. ۵ـ حضرت سید الساجدین امام سجاد صلوات الله علیه در *مناجات المفتقرین* می‌فرمایند: خدایا؛ دلشکستگی من جز با لطف و مهربانی تو پیوند نمی‌خورد: *اِلهى‏ کَسْرى‏ لا یَجْبُرُهُ اِلاَّ لُطْفُکَ وَ حَنانُکَ،* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
چرا ترجمه های مختلف آیه۱۹ سوره نساء رو اینگونه ترجمه کرده اند که نساء را زنان شوهرمرده معرفی کرده. درصورتیکه قرینه ای چیزی که من بفهمم این نساء شوهر خود را از دست داده اند در آیات قبل و بعد نمیبینم. به نظر من ترجمه درست اینگونه ست: ای کسانی که ایمان آوردید بر شما حلال نیست که نساء را در حالیکه اکراه دارند از شما، به ارث ببرید! يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَن تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا وَلَا تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُوا بِبَعْضِ مَا آتَيْتُمُوهُنَّ إِلَّا أَن يَأْتِينَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَيِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن كَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَىٰ أَن تَكْرَهُوا شَيْئًا وَيَجْعَلَ اللَّهُ فِيهِ خَيْرًا كَثِيرًا ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ! ﺑﺮﺍﻳﺘﺎﻥ ﺣﻠﺎﻝ ﻧﻴﺴﺖ ﻛﻪ ﺯﻧﺎﻥِ ﺷﻮﻫﺮ‌ﻣﺮﺩﻩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺭﺙ ﺑﺒﺮﻳﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻳﻦ ﺑﻬﺎﻧﻪ، ﺍﺯﺩﻭﺍﺝ ﺑﺎ ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﺭﺍ ﺣﻖّ ﺧﻮﺩ ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ. چون بحث *ارث* مطرح شده پس شامل *فرزندان* می‌شود و *ازدواج* پسران با *همسران دیگر پدر* که *مادر خوانده‌* محسوب می‌شوند را *ممنوع* کرده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
بچه مدرسه ای هامون که میگیم بهشون امشب شب قدره بیاید بریم مراسم میگن شنبه امتحان داریم سخته باید بخونیم. چجوری به این مراسم ببریمشون لطفا در *بهار قرآن* اصل *مختار* بودن *هر فرد* را بپذیرید و رعایت کنید، پس هرگز *نباید* فرزندان (آنهم کودکان) را به کاری *مجبور* کنید. بکوشید اگر کاری را هم *لازم* می‌بینید برایشان *رغبت* ایجاد کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ... با توجه به اینکه این آیات سوره فجر رو اکثریت به امام حسین علیه السلام نسبت میدهند، چطور افعال به کار رفته مونث هستند ۱ـ انسان در واقع جز *یک نفس* چیزی ندارد و همه مظاهر یک *نفس* هستیم: *خَلَقَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ* ۲ـ *نفسانیت* انسان یک أمر *وهمی* و *خیالی* است و وجودی نیست. ۳ـ آن *نفس مطمئنه* در *وجود مقدس* آن حضرت برای تمام مردم، *تبلور عینی* پیدا کرده است. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
... صوتها رو گوش میدم یا در کلاس حضور دارم میخوام خلاصه برداری کنم ولی نمیدونم چطور ... لطفا اگر *مجرد* هستید از *کتابهای ازدواج* خلاصه برداری کنید و اگر *متأهل* هستید کتاب *فردای ازدواج* و *عشق و اختلاف* و یا *از سیادت تا وزارت* را خلاصه برداری کنید. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد نشانه های دشمن خدا چیه و اگر این دشمن خدا برادر انسان باشه چه جوری باید از مودت و دوستی بپرهیزیم؟یعنی صله رحم نکنیم یا فقط در دل دوستدارش نباشیم؟ ۱ـ ظاهرا *دشمن خدا* هر فردی است که اولا: *ضروریات دین* را *قبول* ندارد. ثانیا: آنها را علنا *انکار* و *تکذیب* می‌کند. ثالثا: *حدود الهی* و *تعالیم قرآنی* و *احکام شرعی* را رعایت نمی‌کند، رابعاً: با *خدا* و *أولیاء الهی* و *مقدسات* سر *جنگ* دارد و با آنها رسما و بصورت تشکیلاتی، *مبارزه* می‌کند. ۲ـ دشمنان خدا امروز *دولت آمریکا* و *دولت إنگلیس* و *صهیونیسم* و *داعش* و *سازمان منافقین* هستند اما *تشخیص* دشمن خدا از میان *بستگان* به این سادگی نیست و با صرف *مخالفتهای شفاهی* یا *رعایت نکردن ظاهری* و *تخلفات فردی* اجازه نداریم شخصی را *عدو الله* بپنداریم. ۳ـ ارتباط با *دشمن* نباید بصورت *مودت* باشد. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
آیا ارجعی برای نفس مطمئنه منظور این است که هر گاه نفس ما به مقام رضایت رسید حتما قبل آن و بعد آن خداوند از ما راضی شده و در همان لحظه صورت این نفس به وجه الله نظر می کند؟ در صورتی که غالب ترجمه ها ارجعی را به مرگ معنا کرده اند سوال دوم بنده راجع به ارتباط رضایت و نفس مطمئنه است....آیا مقام رضایت مختص نفس مطمئنه است ؟بعبارتی اگر مومنی دچار عدم رضایت شود علت را در نفس خود جستجو کند... سلام و رحمت الهی بر شما و دقت مؤمنانه شما. ۱ـ ظاهرا فعل *ارجعی* فقط برای نفسی است که *اطمینان* در آن *استقرار* یافته و *قطعی* و *دائمی* شده است. ۲ـ برخی از اصحاب و مجاهدین صدر اسلام و در دوران أئمه أطهار صلوات الله علیهم و در طول انقلاب، از *اطمینان* خوبی برخوردار بودند اما (مثل *کوهنوردی* که به نزدیکی *قله* رسیده اما لحظه‌ای دچار *غفلت* و *خطا* می‌شود و *سقوط* می‌کند،) متأسفانه در مواجهه با یک *فتنه،* دچار *تزلزل* شدند و *کافر* و *جنایتکار* از دنیا رفتند. ۳ـ شاید بخاطر *تغییرات محتملی* که برای *هر انسانی* رخ می‌دهد، *مترجمین* و *مفسرین* این *حالت ثابت* را به *بعد* از *مرگ* تعبیر کرده‌اند. در حالی که *حضرت امام حسین* صلوات الله علیه در مواجه با *سخت‌ترین شرائط* در روز عاشوراء این *اطمینان قطعی* را از خودشان به نمایش گذاشتند و با *متزلزل* نشدن، آن صفت را در خودشان *اثبات* نمودند. 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
استاد، در قران منظور از دوبار میراندن چیست؟ قالُوا رَبَّنا أَمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أَحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إِلى خُرُوج مِنْ سَبِیل». *آیه ۱۱ سوره غافر* احتمالا *گذر* از مرحله *خاک* بودن برای *انسان* شدن را *مرگ اول* و *حیات اول* و *گذر* از *دنیا* برای ورود به *برزخ* و *آخرت* را *مرگ دوم* و *حیات دوم* می‌داند. ظاهراً *آیه ۲۸ سوره بقره* این نظر را تأئید می‌کند: *كُنْتُمْ أَمْواتاً فَأَحْياكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْيِيكُمْ* 👈واژه: 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز بیست و پنجم ماه مبارك رمضان:* *"اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِيهِ مُحِبّا لِأَوْلِيَائِكَ* وَ *مُعَادِيا لِأَعْدَائِكَ"* ("خدايا؛ در اين روز و ماه، مرا مشتاق کارگزارانت و دشمنِ دشمنانت قرار ده،") نکته اول: از *ویژگی‌ها* و *نشانه‌های* هر *موجود زنده‌ای،* داشتن *جذب* و *دفع* است که هر قدر *تجلّی حیات* در آن موجود *بیشتر* باشد، حتماً *دوستی* و *دشمنی* هم در رفتار او، *نمایان‌تر* می‌شود. نکته دوم: *تمام* افراد بشر از منظر قرآن، در *دو* جبهه *حق* و *باطل* قرار می‌گیرند که یکی از مشخصات بارز آنها، *اختلاف* در *دوستی‌ها* و *دشمنی‌ها* و *حُب* و *بُغض* آنهاست. نکته سوم: یکی از *تعهّدات روشن شیعیان* که بارها إعلام می‌شود، موضعگیری *دشمنانه* و *دوستانه* آنها با *خودی‌ها* و *بیگانگان* است: *اِنّى سِلمٌ لِمَن سالَمَکُم* وَ *حَربٌ لِمَنْ حارَبَکُم* (زیارت عاشوراء) پس اکنون در این ماه مبارک رمضان، *یکی* از کارهائی که برای إثبات *مسلمان* و *مؤمن* و *شیعه* بودنم و برای قطعی شدن *تقرّبم* به *بارگاه الهی* باید انجام دهم اینست که *جهت‌* و *مواضعم* را با *أولیاء حقّ* (که مهمترین آنها، أئمه أطهار صلوات الله علیهم و نوّاب خاص و عام آنها در هر زمانند،) و با *أهل باطل* (که مهمترین آنها، طاغوتیان و مشرکین و کفّار و منافقین و مُفسدینند،) از هر نظر، *روشن* و *شفاف* کنم. زیرا *دوستی* با *أولیاء تو* تنها راه *دوستی با توست* و این *محبّت قلبی،* فقط با *دشمنی عملی* با *دشمنان تو* از هر نظر *اثبات* می‌شود. پس *محبّت واقعی* و *عداوت عملی* هر فرد، باید هم زندگی او را *إصلاح* کند و هم *جهتگیری مکتبی* و *خطّ مشی کلی زندگی* او را نسبت به اطرافیانش مشخص‌کند. پس *تمام* دوستیها و دشمنیها، رابطه‌ها و قطع رابطه‌ها، پیوستن‌ها و گسستن‌ها، محبّت‌ها و دشمنی‌ها، موافقت‌ها و مخالفت‌های *فرد مؤمن،* باید بر مبنای *انگیزه الهى* و *تعالیم مکتبی* او باشد. مؤمن هرگز نباید مثلِ *أکثر مردم،* حُب و بُغض و دوستی‌ و دشمنیش بر مبنای *منافع مادی* و *دنیوی* و *عقده‌ها* و *کینه‌هاى فردى* و *غرور* و *ذهن آشفته* و *توقّعات خودخواهانه* او باشد. پس من با این *دو تقاضا* باید *تولّى* و *تبرّى* خودم را *روشن* کنم و بفهمم که هر چند این *دو* به عنوان *فروع دین* معرفی می‌شوند، اما در واقع، *مهمترین اصول زندگی* انسانند و *نباید* در حدّ *دوست داشتن* و *دوست نداشتن* متوقّف بمانند، بلکه باید به *دوستى کردن* و *دشمنى کردن* منجر شوند. لذا *حضرت رسول أکرم* صلی الله علیه و آله می‌فرمایند: *محکمترین دستگیره* در زندگی، *دوستى* و *دشمنى* در راه خدا و *تولّى با اولیاى خدا* و *بیزارى از دشمنان خدا* است. پس خدایا؛ کمکم کن تا محبّت و *کشش قلبیم* را به *کارگزاران تو* که خود را در *حصن ولایت تو* قرار داده‌اند و از *حمایت* و *هدایت تو* برخوردارند، *روزافزون* کنم تا با این *محبت مؤمنانه،* من هم از *برکات* و *نورانیت* و *هدایتِ* آنها برخوردار شوم و *عضویت* من در *جبهه حق* و *حزب الله،* قطعی شود و در زمینه‌سازی *ظهور آخرین حجّت تو* و *استقرار عدالت* و *أمنیت فراگیر* در *جهان،* من هم *سهیم* باشم. *"مُسْتَــنّا بِسُنَّـــةِ خَاتَمِ أَنْبِيَائِـــكَ"* ("و مرا به راه و روش پایانبخش پيامبرانت آراسته ساز.") خدایا؛ *سومین* تقاضای من اینست که کمکم کنی تا: اولا: من *خاتم الأنبیاء* صلی الله علیه و آله را به عنوان *قرآن مجسم* و *مهمترین کارگزار* و *ولی* تو *بشناسم* و *بپذیرم* و بکوشم *تمام* ابعاد اخلاقی و رفتاری و آداب اجتماعی و معاشرت‌ در خانواده و جامعه و *زندگیم* را با *گفتار* و *رفتار* ایشان، *تطبیق* دهم. چون تو فرمودی: *قُلْ: إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني‏ يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ* (آل‌عمران/۳۱) ثانیاً: کمکم کن تا من هم با *تبعیت کامل* از ایشان، به افتخار *معیت* با ایشان برسم و *حُب* و *بُغض* و *موضعگیری* موحدانه‌ای داشته باشم: *مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ* (فتح/۲۹) *"يَا عَاصِـــــــمَ قُلُـــوبِ النَّبِيِّـينَ"* {"اى نگهبان و نگهدارنده قلوب پيامبران (از هر غفلت و انحرافی)"}‏ 👈واژه: ۲۵ 🔻 ما را می توانید در رسانه های زیر دنبال کنید: ایتا، بله، سروش، واتساب، تلگرام، سایت، اینستاگرام، ایمو، روبیکا @dr_ghofrani2
*دعای روز بیست و ششم ماه مبارك رمضان:* *"اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُورا"* ("خدايا؛ تلاشم در این روز و ماه را مفید قرار ده.") نکته۱: تمامِ کارگران و کارکنان *کار* می‌کنند اما *سعی* آنها *برابر* نیست زیرا *أنگیزه* و *دغدغه* برخی از آنها در انجام *کار* بیشتر است. به *مجموعه دغدغه‌ها* و *حالتِ کارکردنِ* هر فرد، *سعی* می‌گویند. نکته۲: افراد در *بانکها* پول *ذخیره* می‌کنند و امیدوارند وقت نیاز از آن استفاده کنند، اما اگر با مراجعه به بانک ببینند حسابشان *موجودی* ندارد، عصبانی و *معترض* می‌شوند، اما وقتی ببینند که *چک‌هائی* که در حال *غفلت* و *مستی* کشیده‌اند، حسابشان را خالی کرده، چاره‌ای جز *حسرت* ندارند. کشاورز، باغبان، صنعتگر، مخترع و مؤمن هم برای رسیدن به * نتیجه* مطلوب، *سعی* و *تلاش* می‌کنند اما اگر بعداً ببینند که کارشان با *آفتی* یا *اشتباهی* از بین رفته و *ثمری* ندارد و *زیانکار* شده‌اند، *پشیمان* و *افسرده* ‌شده و *زجر* می‌کشند. نکته۳: *سرنوشت* انسان در قیامت، به *نحوه تلاش* او در دنیا بستگی دارد: *وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏* (نجم/۳۹) *وَ أَنَّ سَعْيَهُ سَوْفَ يُرى* (نجم/۴۰) *مصلّین* ، *صائمین* و *خیرین* هم منتظر *پاداش* این همه *نماز* و یکماه *گرسنگی* ، *تشنگی* و *مجاهدات* خویشند، امّا خیلی *دردناک* است اگر بعداً *ببینند* که پرونده اعمالشان *خالی* است و *آتش* یا *آفتی* تمام زحماتشان را از بین برده و به هیچ *پاداشی* نرسیده‌اند. پس چون *مخاطب دعاها و نمازها، خودم هستم،* با این تقاضا که: خدایا *سعیم* را *مشکور* قرار بده، به *خودم هشدار* می‌دهم که: *اولا:* باید خیلی *مراقب* باشم تا *زحماتم* را با غفلت و جهالت و گناه، *هدر* ندهم، زیرا *غیبت* یا *ظُلم* یا *تهمتِ* من، (به همسر یا افراد دیگر)(دقیقا مثل چک بانکی) *اندوخته* مرا به *حساب* آن *غیبت‌شونده* یا *مظلوم* و یا *متّهم* منتقل می‌کند. پس خیلی باید *نگران* ظاهر و باطنم باشم زیرا مثل آن صاحبان باغ، شاید *بُخل* من، *باغم* را *بسوزاند* یا *تمام زحمات سالها تحصیل* خود را با *فراموشی* از دست بدهم: *هَلْ نُنَبِّئُكُمْ بِالْأَخْسَرينَ أَعْمالاً؟* (۱۰۳) *الَّذينَ ضَلَّ سَعْيُهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا* .. (کهف/۱۰۴) *ثانیا:* پزشکان هم گاهی به بیمارانشان، *پرهیز* می‌دهند اما یکماه گرسنگی، تشنگی و روزه‌های من، برای لاغر شدن یا بهبود گوارش و جوارح بدنم *نیست،* بلکه *سعی* من در این ضیافت، باید *رام کردن هوای نفسم* باشد تا در بقیه سال، *تمایلات طبیعی* و *نیازهای غریزی* مرا *اسیر* خودشان نکنند. نکته۴: باید بدانم که *شرط قبولی* هر *سعی* و *تلاشی* در پیشگاه الهی، *آگاهانه* ، *عاقلانه* ، *مؤمنانه* ، *مخلصانه* و *مجاز* بودن آن و منزّه بودن از *ریا* ، *تکبّر* ، *توقّع* ، *منّت* و *أذیت* است: *يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لاتُبْطِلُوا صَدَقاتِكُمْ بِالْمَنِّ وَ الْأَذى‏* (بقره/۲۶۴) *"وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُورا وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولا وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُورا"* ("و گناهم را مورد آمرزش قرار ده و اعمالم را بپذير و عيبم را پوشيده نگهدار.") نکته۵: قرآن می‌فرماید: *تمام مردم* در *رهن* رفتار خویشند: *كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ* (مدثر/۳۸) لذا *حضرت رسول أکرم* صلی الله علیه و آله در آخر ماه شعبان فرمودند: با *استغفار* در این ضیافت، *خود* را از *گرو* درآورید و با *سجده آگاهانه* پشتتان را از *بار* گناه *سبک* کنید: *أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ أَنْفُسَکُمْ مَرْهُونَةٌ بِأَعْمَالِکُمْ، فَفُکُّــــوهَا بِاسْتِغْفَارِکُمْ* وَ *ظُهُورَکُمْ ثَقِیلَةٌ مِنْ أَوْزَارِکُمْ فَخَفِّفُـــوا عَنْهَا بِطُولِ سُجُودِکُمْ.* نکته۶: در *وسط دعای ابوحمزه ثمالی،* (به خودم) می‌گویم: خدایا؛ *چُرت* من در *نماز* و *مناجات شبانه* بخاطر *ده تخلّف* من در روز بوده، پس اینکه شب یا سحر اصلا *بیدار نمی‌شوم* یا *شوق نماز* ، *روزه* و *عبادت* ندارم حتماً أثر *گناهان بزرگتر* من است. پس در این ماه باید *خودآگاه* شوم تا *قدر سحر* را بفهمم زیرا *هر که سحر ندارد از خود خبر ندارد* و باید *استغفار* را *بفهمم* (و خود فریبی نکنم) و به آن *عمل* کنم و *سجده آگاهانه* را *بفهمم* و *عاشقانه* به آن *عمل* کنم تا به *تشهّد* و مقام *شهید* و به آن *قدر* و *اعتباری* برسم که بتوانم *خود* را از *رهن گناهانم* درآورم و *پشتم* را سبک کنم. نکته۷: باید از خدا متشکر باشم که برای *گناهان* من *بـو* قرار نداده و إلاّ أحدی مرا تحمّل نمی‌کرد و از همین خدای *ستار العیوب* باید عاجزانه *بخواهم* که *عیوبم* را تا *پاکسازی* و *متحوّل* شدنم بپوشاند و برای *اجابت* دعایم باید از *افشاء عیوب دیگران* بپرهیزم. *"يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ"* ("اى شنواترين شنوايان") چه اشتباه بزرگی است اگر بپندارم تو صدایم را نمی