eitaa logo
تسبیح۲ (کانال دکتر غفرانی)
1.1هزار دنبال‌کننده
16 عکس
102 ویدیو
169 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۸۵ دختر خانم عزیزی فرموده اند: من بارها برای مسائل مختلف نذر کردم و عهد بستم که با حجاب بشم اما متاسفانه تا به الان نتونستم به عهدهایی که بستم وفادار بمونم. متاسفانه تقریبا تمام اطرافیانم همه بی حجاب یا بدحجاب هستند. با اینکه پدرم جز نماز خواندن و نخوردن مشروب به هیچ یک از مسائل دینی پایبند نیست اما من فرد با اعتقادی هستم و ارزشهای دینی برایم اهمیت دارند اما متاسفانه مسئله حجاب برایم خیلی سخت است. در اینجا برایم دو سوال مطرح است: اول اینکه تکلیف عهد شکستن ها و ادا نکردن نذر ها چه میشود ؟ دوم اینکه چطور با حجاب بشم؟ با خودم میگم مگر نه اینکه رهبر گفتند افراد بد حجاب یک نقص دارند اون هم حجابشون هست. احساس میکنم آنقدر باید باطن خوبی داشته باشم که بتونم ظاهر خوبی داشته باشم. چون حجاب تقریبا حق الله است. این افکار اجازه نمیدهند که من به حفظ حجاب بپردازم. به ایشان عرض شد: دخترم؛ وقتی مثلا در جشن تولد، اسکناس، کتاب، قلم، ماشین حساب، گوشی همراه، لپ تاپ، کیف یا هر وسیله دیگری را به شما یا دیگران هدیه می دهند، اگر گوشه پاکت یا کاغذ کادوی آن (که هیچ ربطی به اصل هدیه ندارد) پــــاره باشد، آیا نــــاخوشایند نیست؟ یک علت مهم مجرد ماندن بیش از دوازده میلیون دختر در کشور ، « رواج بدحجابی و بی بند و باری » در کشور است. زیرا پسرها و دختران را به یکدیگر بی اعتماد و از ازدواج می ترساند و برخی از آنها را به مجرد ماندن و هرزگی کشانده است. *وقتی دختر یا پسری، به « خالق » خودش متعهد نیست آیا امکان دارد نسبت به مخلوق متعهد بمانند؟* فردی که مثل کودکان، زیبایی و ارزشمندی خود را از نامحرم نمیپوشاند و حفظ نمی کند به این معنی است که: اولا: دچار حقارت و خودکم بینی شده و برای خود حُرمت و جذابیت و ارزشی قائل نیست و مانند کودکان « *دنبال جلب توجه دیگران* » است و « *نگاه دیگران را گدایی می کند.* » ، ثالثا: او به میزان بدحجابیش، به افراد هرزه و بی بند و بار، با زبان بی زبانی اعلام می کند که شما اجازه دارید مزاحم من بشوید. پس بدحجابی، چراغ سبز نشان دادن به مزاحمین است. رابعا: فرد بدحجاب، « *توجه » افراد مؤمن* را منحرف و حق زندگی سالم را از آنان می گیرد و به *حق الناس* آسیب می زند. طبق تعالیم اسلامی، شما دختران و بانوان عزیز، « مظهر صفات جمال الهی » هستید و هر تار مو و تمام اندام و بدن شما، « أمانت الهی » و آنقدر زیبا و جذاب و دلرباست که با هر « تار موی » خود می توانید فردی را از جهنم به بهشت یا از بهشت محروم کنید و به جهنم بکشانید. پس حجاب، اعلام « *ارزشمندی* » است، حجاب، اعلام « *عاقل و بالغ و با اراده و مؤمن* » بودن است، حجاب، « *پرچم و علامت و نماد و برند* » دختران فاطمی نسب و زینبی صفت است. حجاب، یعنی: « *من، بنده خدا و مأمور جذب همسر و آسمانی کردن نگاه او و آرامش بخشیدن به محارمم هستم.* » نورچشمی عزیز؛ وقتی در کوچه و خیابان و مهمانیها، دختران بد جچاب را می بینی که « *خوشکلی و زیبایی ظاهری اندام خود را به رایـــگان در اختیار نامحرمان گذارده اند* »، شاید به « خوشکلی آنها نمره ۲۰ بدهی » اما آیا به « *عقل و اراده و ایمان و پاکدامنی* » آنها هم می توانی *با اطمینان* نمره ۲۰ بدهی؟ اگر به آنها نمره ۲۰ نمی دهی، پس لطفا خودت را با کلمات و توجیهات کودکانه، فریب نده و *فقط به احترام خودت در محضر خالقت،* تمام زیبایی های خود را فقط برای همسر و محارم خود حفظ کن *و خودت را حتما برای همسرت، تا می توانی آراسته و زیبا و خوشگل کن.* دخترم؛ اگر « *کاری خلاف عقل است* »، (نیازی به نذر و عهد و ...ندارد و) *باید فورا « ترک شود* » و اگر هم کاری « خلاف عقل » نیست، *نیازی به نذر و عهد و عذاب وجدان ندارد.* دانش آموزان و دانشجویان تنبل و ضعیف الإراده و سارقان و سیگاری ها و معتادین هم دقیقا همین توجیهات و نفسانیات و خودفریبی ها و نذر و عهدها را دارند و دائما با خودشان عهد می بندند که این دفعه دفعه آخر است و از فردا، از شنبه، از هفته یا ماه یا از ترم بعد حتما تنبلی و کار خلافشان را ترک خواهند کرد اما آن فردا هیچ وقت نمی آید. این خودفریبی ها ، « افکار » نیستند، بلکه تماما نفسانیات و وساوس شیطانی هستند و انسان فقط با « *یک اراده عاقلانه* و « *یک نــــــه مؤمنانه* » از بــند آنها رها می شود. امیدوارم اولا: با عنایت الهی و وساطت مادر نازنینمان حضرت زهرای أطهر سلام الله علیها، « *عقلانیت و اراده و ایمان* » خود را در این ماه مبارک چنان تقویت کنی که بتوانی خود را از این « *رفتار منافقانه و دینداری و اطاعت ناقص* » برهانی و تکلیفت را با خودت یکسره کنی، و ثانیا: بکوشی با ابراز « *هنر زن بودن و هنر هدایت نامحسوس* » خود، « *نکات مثبت* پدر محترمت را هم چنان به زیبایی *تشویق* کنی که « *عقلانیت و اراده و ایمان* » ایشان هم تقویت شود و ایشان هم توفیق دینداری کامل
۶۸۶ ۶۷۶ درباره نگاه بیشتر به قرآن در مفاتیح هم آمده که در این ماه شایسته است هر۳ روز یک ختم قرآن داشتن؛ نه که میسر نباشد اما با عجله و خستگی ناشی از این نحوه قرائت به نظر تان لازم است این کار را انجام داد ؟! بهترین روش برای قرائت قرآن چیست؟ با توجه به اینکه فرموده اند: سوره حمد *اُم الکتاب* و چکیده و عصاره تمام قرآن است، یا فرموده اند: خواندن سه بار سوره توحید، برابر با *ختم قرآن* است، به نظر می رسد: منظور از ختم قرآن در سه روز، « تلاش برای رسیدن به *نگاه قرآنی* است. خود قرآن می فرماید: آنچه برایتان *میسر* است قرآن را « *قرائت* » کنید که احتمالا منظور روخوانی آن نیست. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۸۷ با سلام و تبریک روز معلم ببخشید استاد وقتی مادر فرزند سی ساله اش را میبیند که روزه میگیرد ولی نماز نمی خواند تکلیفش چیست؟ سلام و رحمت الهی بر شما. شاید به این خاطر است که فرزندان از ابتدای تولدشان ندیده اند که « مادر »، نمازهایش را به « پدر » اقتدا کند و در خانه، « نماز جماعت جذابی » ندیده اند و « توضیحاتی درباره مفاهیم نماز » از هیچ جا، نشنیده اند. در هر حال باید: اولا: همان « روزه گرفتن » و دیگر « نکات مثبت » آنها را چنان زیبا و مناسب « *تشویق* » کرد که « عقلانیت و اراده و ایمان » آنها تقویت شود. ثانیا: باید والدین هنرمندانه وانمود کنند که از بی اعتنایی آنها به نماز مطلع نیستند و از فرزندانشان بخواهند که آنها را در نمازشان دعا کنند. ثالثا: به نحو منطقی و مناسب و جذابی، « مفاهیم نماز » و « کاربرد نماز »،« ثمرات نماز » میان افراد خانواده مطرح شود و اینکه « چرا نمازهای ما، ما را از فحشاء و منکر باز نمی دارد. خلاصه اینکه تا « *عقلانیت و اراده و ایمان و معرفت* » افراد درباره نماز یا روزه یا هر عبادتی، تقویت نشود، با کمترین شبهه ای، فرزندان و حتی بزرگسالان در انجام آن تردید می کنند و سست می شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۸۸ 📌همراه با نظرات شما با سلام و تبریک روز معلم استاد، منش و سکوتتان و سخنتان و تک تک کلماتی که در کنار هم قرار می دهید و جمله می شود، برای بنده درس درست زیستن است. درست فهمیدن، درست فکر کردن، درست رفتار کردن، درست تحقیق کردن و در تعادل بودن است. دعا می کنم برایتان تا خداوند یک چشم به هم زدن شما را رها نکند. 📌همراه با نظرات استاد با احترام به روح بلند شهید مطهری، رحمه الله علیه که در اسلامی شدن نهضت مردم قبل از انقلاب، نقش ارزنده ای داشتند و با ابراز تأسف فراوان از خسارتهایی که خانواده آن شهید والامقام به پیکر انقلاب می زنند، از اظهار محبت شما و سایر أعضاء محترم گروه در این ایام، بسیار سپاسگزارم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۸۹ استاد، انسان ها در تعاملاتشان با همدیگر به خاطر اختلاف نظر و خیلی مسائل دیگر ممکن از رفتار یا گفتار دیگران رنجیده خاطر شوند، با توجه به اینکه در کتاب طهارت آیت اله آملی خواندم مومنان نباید از هم ناراحت شوند. آیا این از ضعف ایمان است ؟ روانشناسی می گوید شما باید ناراحتی را به دیگران بگویید اما همین گفتن خودش ممکن باعث رنجش دیگران بشود، در منابع دینی ما در این مواقع توصیه به چگونه بودن می شود؟ هیچ پزشک ماهری، از *بیمار شدن و مراجعه مکرر افراد به او* ، هرگز « *مکدر* » نمی شود بلکه هر بار برای درمان او از تمام « علم و تجربیات » خود استفاده می کند. طلاب حوزه های علمیه، برای « *روشن شدن مباحث درسی* »، به شدت با هم « بحث » می کنند و « *علیه نظر یکدیگر»،« دلیل و برهان و سند و احتمالات مختلف » را ارائه می کنند* اما هرگز از هم دلخور و ناراحت نمی شوند زیرا که بحث آنها « جنبه شخصی و نفسانی ندارد. » لذا (همانطور که افراد « قبل از مسافرت »، از هر « ایرادی » که مکانیک به ماشین شخصی آنها وارد کند استقبال و تشکر می کنند و اصلا آن را توهین و تحقیر تلقی نمی کنند و ناراحت نمی شوند) اگر مؤمنین هم بتوانند در خانواده و در اداره و مراکز مختلف، « *خودخواهی » و « نفسانیت* » خودشان را عاقلانه و مؤمنانه مدیریت و مهار کنند و برای « بهتر زندگی » کردن، « خریدار هر تذکر و نصیحتی باشند »، هیچ دلخوری و کدورتی میانشان پدید نمی آید. امام صادق صلوات الله علیه می فرمودند: خداوند رحمت کند شخصی را که عیوب مرا به من هدیه بدهد: *رحم الله مَــن أهـــدی إلـــیّ عیوبــــی.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۰ ۶۸۰ استاد یعنی به شکل مستدل و مستند می توان گفت ولی فقیه حاضر و تمام ولی فقیه های قبل، از زمان شروع ظهور نداشتن امام زمان تا حال، منصوب خدا و مورد تایید امام هستند؟ در حال حاضر کشور های اسلامی به شکل امت اسلامی یک پارچه نیستند که یک ولی فقیه داشته باشند. آیا و در حال حاضر ولی فقیه کل امت اسلامی رهبر کشور ماست؟ امت اسلامی با توجه به این که کشورهای مختلف با قوانین مختلف اند و چند رهبر دارند یعنی چند ولی فقیه دارند؟ قبلا عرض کردم که « ولایت فقیه »، فقط: *در زمان ظهور نداشتن امام* ، نیست. *تمام أئمه أطهار* صلوات الله علیهم، *همزمان، کارگزاران متعددی در زمینه های مختلف داشته و دارند* که همگی « *منصوب الهی* » هستند و « *محدوده ولایت آنها، مشخص* » و « اطاعتشان، واجب* بوده و هست. هم اکنون بیش از چند صد مرجع و عالم مجتهد مستقل سنی و شیعه در سراسر جهان، « امام خامنه ای » را « *أعلم، أعدل، أشجع، أفقه و أولی » بر خود* می دانند. 🍃واژه: ای @dr_ghofrani2
۶۹۱ سلام استادبزرگوار. ممنون از" به اشتراک گذاری پرسش وپاسخها" تقویت عقل وایمان واراده" ازچه مسیری؟ به نظرمی رسد بارجوع به قرآن وروایات وعمل کردن گام به گام ولو کوچک به آنچه عقل مان میفهمد میتوان این اموررا ارتقاء داد. سلام و رحمت الهی بر شما. با « *پرسشهای مناسب* » و « *رجوع دادن افراد به تشخیص خودشان* »، می توان « تـــعقل و معرفت و بصیرت » افراد را در سنین و سطوح مختلف، تقویت کرد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۲ فرق عنوان با نقش چیست؟ عنوان در مرتبه بالاتری قرار دارد؟ آیا ولی عنوان است و پدر نقش؟ لطفا ابتدا خودتان « عنوان » و « نقش » را در پراید و سمند و دوغ و نوشابه و خوراکی ها و اجناس مختلف مثال بزنید و توضیح دهید. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۳ حقیقت حجی که این همه در دعاهای این ماه از خداوند متعال طلبش میکنیم چیست؟ لطفا خود شما (یا سایر أعضاء محترم) بفرمائید: « حــج » چیست؟ و « حـــاجــی » کیست؟ تا بعد ببینیم چرا در ماه مبارک رمضان باید دائما از خداوند *حج امسال و هر سال* را طلب کنیم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۴ 📌همراه با نظرات شما سلام استاد ضمن قدردانی از زحمات شما و تبریکات فراوان و تشکر مجدد اینکه در محضر شما و با استفاده از تعالیم شما نگاه کردن را به زیبایی و عمق بیشتر آموختم و جور دیگری به نماز و کتاب الهی نظر کردم اما اگر منت گذارید در اقامه کردن نماز و روزه بیشتر توضیح بفرمائید ممنون می شوم 📌همراه با نظرات استاد لطفا بفرمائید: *در قرآن، چه چیزهایی باید « إقامه » شوند؟* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۵ ۶۸۶ ببخشید استاد ، با توجه به قرار گیری در ماه مبارک رمضان، و فرصت استثنایی بهره گیری از ثواب ختم یک آیه معادل کل قرآن، آیا قرائت قرآن در این ماه ارجحیت بیش تری پیدا نمی کند؟ به دلیل این امتیاز، قرائت بیش تر در این ماه موضوعیت پیدا نمی کند؟ باتشکر « قرائـــت » یعنی چه؟ و چه فرقی با « تلاوت و ترتیل و روخوانی و صوت و لحن و تلفظ کلمات » دارد؟ 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۶ *یک استدعا* از تمام أعضاء محترم گروه، لطفا « *این گروه* » را یک « *کلاس بزرگ* » تلقی بفرمائید. پس به جای اینکه هر کدامتان، *فقط به پرسش خودش أهمیت بدهد* و فقط همان را دنبال کند، لطفا کمک کنید تا « *هر پرسش* » برای تمام أعضاء محترم گروه، به خوبی *حلاجی و ابعاد مختلفش روشن* نشده، پرسشهای دیگری مطرح نشود. لذا لازم است أعضاء محترم، *پرسش و پاسخها و نظرات یکدیگر را هم با دقت بخوانند.* وقتی پرسشهای متعدد *همزمان* مطرح می شود، لازم است « *پاسخ آن کوتاه و ناقص* » ارائه شود. پس اگر چنین *لطفـی* را ابراز کنید و پرسشهایتان را در دفترچه ای یادداشت و در فاصله زمانی مناسب تری مطرح کنید و به تمام گفتگوها عنایت داشته باشید، دیگر شاهد *پرسشهای تکراری* و *پاسخهای ناقص* نخواهیم بود. از توجهتان تشکر می کنم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۷ خانم محترمی پرسیده اند: چرا به خانمها میگید تا میتونید *خواسته ای* از شوهرتون نداشته باشید؟! ... چرا مثل *روانشناسی غرب* نمی‌گید خواسته هاتون رو با روشی درست و زیبا بیان و درخواست کنید از شوهر ... سوال بعدیم اینه: وقتی خواستمونو خیلی خوب و مهربون بگیم و با شوهرمون تعامل میکنیم و ظاهرا به نتیجه می‌رسیم اما چیکار کنیم وقتی یا می زنه زیر حرفش. یا حاضر به تعامل نباشه مثلن بگه تو باید این شرایط را تحمل کنی من درکت نمیکنم تو چرا با این مسئله مشکل داری. آیا بازم باید بهش بگیم چشم هرچی دل تو میخواد؟ این *مطیع* شوهر بودن و چشم گفتن و رضایت شوهر را لطفا با جزئیات برام روشن کنید خیلی درگیرشم. به ایشان عرض شد: *اول:* برای موفقیت در زندگی، باید ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ برای شناخت معنای زندگی، ۳ـ برای شناخت اصول و مبانی زندگی، ۴ـ برای شناخت فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « اسلامی »، ۵ـ برای شناخت نقش و تکالیف زن و شوهر در زندگی مشترک از منظر قرآن تلاش کرد و قبل از ازدواج، باید « هنر زن یا مرد بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » را به اندازه کافی، با « محارم » تمرین کرد. *دوم:* روانشناسی، یکی از چندین مظاهر « *اومانیسم* » و اصالت انسان و انکار خداست که *زمینه ترویج نظام استکباری و شیطانی* را در جوامع بشری فراهم می آورد و حداقل « *ده اصل مهم* » را « قبول ندارد » که عبارتند از : *« عقل، اراده، اختیار، روح، وحی، غیب، الهام، ملائکه، آخرت، خدا »* *سوم:* اگر انسان عاقل و مؤمن، « *إخلاص* » پیدا کند، (مثل شرکت کنندگان در کنکور و در هر آزمون و مسابقه ای،) فقط به « *ایفاء نقش خود و انجام وظائف خودش می پردازد* » و « *کمترین توقعی* » از هیچ مخلوقی نخواهد داشت. *چهارم:* اگر برای امور بنایی و تعمیراتی و خدماتی منزلتان، کارگری را یک یا چند روز، *استخدام* کنید، او « *إجــــازه: تنبلی، تلفن بازی و تماشای عکس و فیلم و اطراف و انجام هیچ کاری خارج از دستور شما* » را ندارد حتی « *اجــــازه ندارد در حین کار چیزی بخورد یا بخوابد و یا چندین بار به دستشویی برود* ». یا اگر خود شما (با هزار مدرک و تلاش و خواهش و تمنا و پارتی و ...) در اداره ای « *استخدام و متعهد* » شوید، تا سی سال، « *إجـــازه غیبت و حتی تأخیر* » ندارید و برای « *هر کــاری » باید « از مسئول آن قسمت، إجـــازه بگیرید* و باید « هر کاری را که طبق قرارداد به شما دستور می دهند، *اطاعـــت* کنید.» متأسفانه نظام استکباری موفق شده است « *قداست آسمانی ازدواج* » را بشکند و آن را برای افراد تحصیلکرده، به صورت *أمری پیش پا افتاده، تفننی، دلبخواه، فانتزی، شبیه شوخی، بازی و فقط برای فرار از محدودیتهای والدین و به آزادی و به اوج لـــذت و شادی و ولنگاری رسیدن* درآورد. لذا اکثر زنان و شوهران تحصیلکرده، « *تعهداتی* » که در خطبه عقد و عروسی و در قباله ازدواجشان، « *امضاء* » می کنند را « *یا نمی دانند و نمی شناسند* » و یا (اگر برایشان روشن شود) « *اصلا آنها را قبول ندارند* » و خلاصه اینکه تصور روشنی از « *تعهد* » ندارند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۸ ۶۹۳ 📌همراه با نظرات استاد با سلام و احترام لطفا « *تمام آن اعمالی* » که حجاج در عمره یا تمتع انجام می دهند (غسل کردن، دو حوله به خود پیچیدن، مو و ناخن کوتاه کردن ....) را مرور کنید و ببینید خود آن کارها چه « *تحولی* » ممکن است در حجاج ایجاد کند؟ و تا کنون *چه تأثیری* در میلیاردها حاجی، در طول تاریخ داشته و *چه تحولی* را در حجاجی مثل « غاصبان خلافت، معاویه، هارون و سایر خلفاء بنی امیه و بنی العباس و کوفیان و برخی از مسئولین امروز ما » *پدید* آورده است؟ چند نفر در حج به « *غدیر خم* » می رسند؟ چند نفر در حج، مثل امام حسین صلوات الله علیه به « *دعای عرفه* » می رسند؟ چند حاجی ممکن است حج را ناتمام بگذارند و « امام منصوب الهی » را تا کربلاء همراهی کنند و شهید شوند؟ چند نفر مثل حضرت امام خمینی رحمه الله علیه، حج بدون *برائــت* را اصلا حج نمی دانند؟ اگر حج رفته باشید آنجا *غالب حجاج یا در حال خواب و خوردن و خرید هستند و یا روضه گوش می دهند.* ضمنا از خودتان بپرسید: *چه شباهتی در « نماز جمعه » با « حج عمره و تمتع » هست* که فرموده اند: نماز جمعه، حج فقراء است؟ و یا در روایات فراوانی فرموده اند: فلان کار را اگر انجام دهید، ارزش فلان تعداد عمره یا تمتع را دارد. چرا؟ در آن کارها که مو و ناخن مطرح نیست. پس معلوم می شود که *« حج » هم مهجور و مظلوم مانده* و لذا چقدر درست فرموده اند که: *ما اقـــل الحجيج و اكثــــــــــر الضجيج* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۶۹۹ استاد شخصی راجب طب سنتی اسلامی حرف میزد میگفت تواسلام اومده شراب حرامه ومیگن امام صادق گفته درحرام شفانیست ولی همین اسلام تبصره آورده که اگر چیزی نبودشرایط نبود به فلان دارو نتونستی برسی فلان نشدوجان درخطربود میتونی ازحرام استفاده کنی!!!این گفته صحت داره!؟ پاسخ قرآن یک کلمه است: « *إضطرار* » در اضطرار، « *عنوان اولیه* » هر چیزی برداشته و « *عنوان ثانویه* » برای هر چیزی جاری می شود. مثلا: *اگر فردی مضطر شد، روزه خود را حتی یک ربع مانده به اذان مغرب، واجب است باز کند.* در حالت اضطرار، *اگر فقط با کشتن گروگان خودی، دشمن کشته میشود، آن خودی را می توان کشت.* 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۰ ۶۷۳ 📌همراه با نظرات استاد پاسخ « مشق شب اول »: در سوره اعلي: گروه اول: سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى‏ (۱۰) گروه دوم: وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى (۱۱) گروه اول: شرط صعود : قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى (۱۴) وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى (۱۵) گروه دوم: شرط سقوط : بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (۱۶) وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ وَ أَبْقَى (۱۷) در سوره شمس: گروه اول: قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا (۹) گروه دوم: وَ قَدْ خَابَ مَن دَسَّاهَا. (۱۰) در سوره ليل : گروه اول: فَأَمَّا مَن أَعْطَى وَ اتَّقَى (۵) وَ صَدَّقَ بِالْحُسْنَى (۶) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْيُسْرَى (۷) گروه دوم: وَ أَمَّا مَن بَخِلَ وَ اسْتَغْنَى (۸) وَ كَذَّبَ بِالْحُسْنَى (۹) فَسَنُيَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى (۱۰) در سوره بينه: گروه اول : إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نَارِ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أُوْلَئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ (۶) گروه دوم: إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ (۷) در سوره غاشیه: گروه اول: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ خاشِعَةٌ (۲) عامِلَةٌ ناصِبَةٌ (۳) تَصْلى‏ ناراً حامِيَةً (۴) تُسْقى‏ مِنْ عَيْنٍ آنِيَةٍ (۵) گروه دوم: وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ ناعِمَةٌ (۸) لِسَعْيِها راضِيَةٌ (۹) في‏ جَنَّةٍ عالِيَةٍ (۱۰) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۱ ۶۷۳ چند نمونه دیگر از گروههای « دوتایی »: در سوره مومن: گروه اول : مَنْ عَمِلَ سَيِّئَةً فَلَا يُجْزَى إِلَّا مِثْلَهَا ، گروه دوم : وَ مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَأُوْلَئِكَ يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ يُرْزَقُونَ فِيهَا بِغَيْرِ حِسَابٍ در سوره شوری: گروه اول: مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ ، گروه دوم: وَ مَن كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤتِهِ مِنْهَا وَ مَا لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِن نَّصِيبٍ (42/20) در سوره قمر : گروه اول : إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي ضَلَالٍ وَ سُعُرٍ (47) گروه دوم : إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي جَنَّاتٍ وَ نَهَرٍ (54) فِي مَقْعَدِ صِدْقٍ عِندَ مَلِيكٍ مُّقْتَدِرٍ (55) در سوره حديد : گروه اول : يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُم بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَ بِأَيْمَانِهِم بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (12) گروه دوم :‌ يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ آمَنُوا انظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِن نُّورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُم بِسُورٍ لَّهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَ ظَاهِرُهُ مِن قِبَلِهِ الْعَذَابُ (13) در سوره حاقه: گروه اول : فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَيَقُولُ هَاؤُمُ اقْرَؤُوا كِتَابِيهْ (19) گروه دوم : وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِشِمَالِهِ فَيَقُولُ يَا لَيْتَنِي لَمْ أُوتَ كِتَابِيهْ (25) در سوره جن: وَ أَنَّا گروه اول: مِنَّا الْمُسْلِمُونَ گروه دوم: وَ مِنَّا الْقَاسِطُونَ ، فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَئِكَ تَحَرَّوْا رَشَدًا. (14) در سوره انسان : إِنَّا هَدَيْنَاهُ السَّبِيلَ گروه اول: إِمَّا شَاكِرًا گروه دوم: وَ إِمَّا كَفُورًا . (3) در سوره نازعات : گروه اول: فَأَمَّا مَن طَــغَـــــــى (37) وَ آثَــرَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا (38) فَإِنَّ الْجَحِيمَ هِيَ الْمَأْوَى (39) گروه دوم: وَ أَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَ نَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَى (40) فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَى (79/41) در سوره انفطار : گروه اول: كاروان مشتاقان: إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ (13) گروه دوم: غافلان: وَ إِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ (14) يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ (15) وَ مَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ(82/16) در سوره مطففين : گروه اول : كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ (7) گروه دوم :‌ كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْأَبْرَارِ لَفِي عِلِّيِّينَ (18) در سوره انشقاق : گروه اول: فَأَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ (7) فَسَوْفَ يُحَاسَبُ حِسَابًا يَسِيرًا (8) وَ يَنقَلِبُ إِلَى أَهْلِهِ مَسْرُورًا (9) گروه دوم: وَ أَمَّا مَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ وَرَاءَ ظَهْرِهِ (10) فَسَوْفَ يَدْعُو ثُبُورًا (11) وَ يَصْلَى سَعِيرًا (12) إِنَّهُ كَانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُورًا (13) إِنَّهُ ظَنَّ أَن لَّن يَحُورَ (14) بَلَى إِنَّ رَبَّهُ كَانَ بِهِ بَصِيرًا (84/15) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۲ ۶۷۳ 📌همراه با نظرات استاد مشق شب دوم: در سوره های: ۱ـ حمد، ۲ـ (آیات اوائل) بقره، ۳ـ یونس، ۴ـ هود، ۵ـ واقعه مردم به « سه گروه » تقسیم شده اند. در سوره حمد: گروه اول: انعمت علیهم، گروه دوم: مغضوب علیهم، گروه سوم: ضالین. لطفا « سه گروه موجود در آیات چهار سوره دیگر » را استخراج و بدون هیچ توضیحی اعلام کنید. بسیار ممنون. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۳ ۶۷۱ 📌همراه با نظرات شما سلام آنچه من میدانم : از بین بردن حق مالی ،جانی و احساسیِ یک انسان توسط فرد ظالم 📌همراه با نظرات استاد سلام و رحمت الهی بر شما. « ظلم » یعنی: پشت کردن به هر چیزی از جنس « نــــور » که باعث می شود « خود فرد » در تاریکی و « ظلمت » قرار گیرد. لذا در دعای کمیل می گوئیم: ظلمتُ نفسی. پس ظلم یعنی: پشت کردن به: نور، نعمت، رحمت، لطف، محبت، علم، معرفت، تجربه و حـــق، ظلم، ظالم را به تاریکی می کشاند و « مظلوم » را با « دو گزینه » مواجه می سازد: ۱ـ اینکه او هم با گفتار یا رفتار غیر مجاز « به خودش » ظلم کند، ۲ـ یا (مانند أنبیاء و أولیاء الهی صلوات الله علیهم) با « گفتار و رفتار عاقلانه و مؤمنانه و بخشش کریمانه » برای خودش « امتیاز » به دست آورد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۴ ۶۷۳ 📌همراه با نظرات استاد پاسخ « مشق شب دوم »: آیاتی که « تمام مردم » را به « سه گروه » تقسیم کرده اند: در سوره حمد: گروه اول: أنعمت علیهم ، گروه دوم: مَغضُوبِ عَلَيهِمْ گروه سوم: وضَّالِّينَ . در سوره بقره: گروه اول : ذَلِكَ الْكِتَابُ لاَ رَيْبَ فِيهِ هُدی لِّلْمُتَّقِينَ (۲) ..... وَ أُوْلَئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (۵) گروه دوم : إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ سَوَاءٌ عَلَيْهِمْ أَأَنذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنذِرْهُمْ لاَ يُؤْمِنُونَ (۶) گروه سوم : وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَ مَا هُم بِمُؤْمِنِينَ (۸) در سوره یونس: وَ مَا كَانَ هَذَا الْقُرْآنُ أَن يُفْتَرَى مِن دُونِ اللّهِ وَ لَكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصِيلَ الْكِتَابِ لاَ رَيْبَ فِيهِ مِن رَّبِّ الْعَالَمِينَ (۳۷) گروه اول ( مومنان ): وَ مِنهُم مَّن يُؤْمِنُ بِهِ، گروه دوم ( كافران ): وَ مِنْهُم مَّن لاَّ يُؤْمِنُ بِهِ وَ رَبُّكَ أَعْلَمُ بِالْمُفْسِدِينَ (۴۰) گروه سوم ( غافلان ): وَ مِنْهُم مَّن يَسْتَمِعُونَ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تُسْمِعُ الصُّمَّ وَ لَوْ كَانُواْ لاَ يَعْقِلُونَ (۴۲) وَ مِنهُم مَّن يَنظُرُ إِلَيْكَ أَفَأَنتَ تَهْدِي الْعُمْيَ وَ لَوْ كَانُواْ لاَ يُبْصِرُونَ (۴۳) در سوره هود: گروه اول : وَ لَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَئُوسٌ كَفُورٌ (۹) گروه دوم : وَ لَئِنْ أَذَقْنَاهُ نَعْمَاءَ بَعْدَ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ، لَيَقُولَنَّ ذَهَبَ السَّيِّئَاتُ عَنِّي إِنَّهُ لَفَرِحٌ فَخُورٌ (۱۰) گروه سوم : إِلاَّ الَّذِينَ صَبَرُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ أُوْلَئِكَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ كَبِيرٌ (۱۱/۱۱) سوره واقعه : گروه اول : فَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِينَ (۸۸) فَرَوْحٌ وَ رَيْحَانٌ وَ جَنَّةُ نَعِيمٍ (۸۹) گروه دوم : وَ أَمَّا إِن كَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۰) فَسَلَامٌ لَّكَ مِنْ أَصْحَابِ الْيَمِينِ (۹۱) گروه سوم : وَأَمَّا إِن كَانَ مِنَ الْمُكَذِّبِينَ الضَّالِّينَ (۹۲) فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِيمٍ (۹۳) 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۵ با سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر منظور شما «اکثرا مشتاق مطالعه نیستند ( با دیدن و خواندن هر چیزی *طلوع* نمی کنند)» چه بود؟ با سلام و احترام به تمام شما نورچشمی های این امت بزرگ و منتظر. از « واژه های » مظلوم در ادبیات، واژه « مطالعه » است که اکثرا آن را « مصرف کتاب » و « انباشت اطلاعات در ذهن » ترجمه می کنند در حالی که این واژه همخانوادة « طلوع » و درخشش است و انسانهای رشید، دیدن و شنیدن و خواندن هر مطلبی را « بهانه ای » قرار می دادند برای « شکوفایی و ابراز خلاقیتها و اظهار نظر و نوشتن کتابها و مقالات خود ». وقتی دانشمندان در هر موردی « مطالعه » و در آن « اشراف » پیدا می کنند کارشان را با نگارش مقاله و کتاب به نتیجه می رسانند. مثلا مرحوم طبرسی علیه الرحمه، با مطالعة تفاسیر أهل تسنن، سه تفسیر بزرگ و جامع از منظر شیعه نگاشته که آخرین تفسیر نفیس ایشان « مجمع البیان » است. اولین نایب امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف در آغاز غیبت کبری، مرحوم شیخ مفید بودند که حدود ۲۰۰ جلد کتاب تحریر کرده بود و امام ایشان را « مفید » نامیدند. از کتابخانه های بزرگ ایران، کتابخانه مقام معظم رهبری است و ظاهرا تمام کتابهای آن در هر زمینه ای که حضرت آقا آن را مطالعه کرده اند حتما « حاشیه » دارد. یعنی بی تفاوت از آن نگذشته اند بلکه بهانه ای بوده برای « طلوع » و ابراز نظر ایشان. پس مطالعه، خواندن به همراه تفهّم و تفکر و تلاش برای « اشراف » بر یک مطلب و اظهار نظر منطقی و مناسب درباره آن می باشد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۶ استاد، اینکه شما می فرمائید : « فرزند بــــــرای پدر » به دنیا می آید به استناد کدام آیه است؟ خداوند در آیه ی ۲۳۳ سوره بقره می فرماید: « غذا و پوشاک و مسکن و امنیت و رفاه مادر » به عهده « آنست که فرزند برای او متولد شده »: وَ الْوالِداتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كامِلَيْنِ لِمَنْ أَرادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضاعَةَ « وَ عَلَى الْمَوْلُودِ لَــــهُ » رِزْقُهُنَّ وَ كِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ لا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلاَّ وُسْعَها ... و در ادامه آیه می فرماید: مادر نباید به خاطر فرزند، هیچ زیانی ببیند و « آنکه فرزند برای او متولد شده » هم (نباید زیانی ببیند): لا تُضَارَّ والِدَةٌ بِوَلَدِها « وَ لا مَوْلُودٌ لَــــــهُ » بِوَلَدِهِ وَ عَلَى الْوارِثِ مِثْلُ ذلِكَ ..... پس در این آیه، خداوند « دو بار » به جای کلمه « والد = پدر »، از عبارت « مولود له » استفاده کرده است که حکایت از این دارد که فرزند « مال خداست » اما « برای پدر » به دنیا می آید به این معنی که « مادر » (با اینکه بیشترین « نقش » را در رشد و هدایت فرزند دارد اما) در قبال فرزند، « هیچ مسئولیتی » حتی « مسئولیت شیردادن » را هم ندارد. 🍃واژه: ۲۳۳ @dr_ghofrani2
۷۰۷ ۷۰۶ 📌همراه با نظرات استاد 👈 أعضاء محترم گروه، لطفا یک آیه دیگر هم پیدا کنید که ثابت کند « فرزند برای پدر » است و مسئولیتش با « مادر » نیست. 👈 لطفا این « معمای بسیار شیرین و زیبا » را شما حل کنید. خداوند علیم و حکیم، از یکسو تمام « مهر و محبت » و « شیر » بچه را به « مادر » سپرده و از سوی دیگر می فرماید بچه « برای پدر » به دنیا می آید و باز می فرماید: مادر اگر نخواهد « مجاز » است به بچه « شیر ندهد »، و یا « مجاز است » برای شیردادن « دستمزد » دریافت کند. 👈آیا اینکه می توان برای شیردادن بچه « دایه » گرفت یعنی « مادر » مسئولیت دارد؟ 👈یه عضو محترمی گفته تحریف، منظورتان از « تحریف » چیست؟ آیا اسلام تحریف شده یا « مادرهای به ظاهر مذهبی » تحت تأثیر حرف روانشناسان و مشاورین، خودشان را « مسئول » و « مردان » را طلبکار کرده اند؟ 👈از منظر قرآن، « مادر » در قبال فرزند « مسئولیت » ندارد. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۸ ۷۰۷ پس شما قبول دارید که این اسلام رو با دستهای خودمون تحریف کردیم الان که اگه مادری مسئولیت پذیر نباشه به گفته شما میشه مادر به ظاهر مذهبی اینکه برخی از مسلمانان به قرآن و اسلام شعمل نکنند، اسمش « تحریف » نیست. عوامل استکبار تلاش کرده و می کنند تا بانوان را از « جهاد همسرداری » به « بچه داری » بکشانند تا بتوانند « مردان را فاسد » و « جامعه را به انحراف » برسانند. متأسفانه بسیاری از مادران فریب خورده هم تحت تأثیر إلقائات خناسان، حاضرند (به بهانه تربیت فرزندانشان) « طلاق » بگیرند اما همسرداری نکنند. و متأسفانه از « دختران متعددی » هم شنیده ام که می فرمایند: چون این پسرها احتمالا نمی توانند برای فرزندانمان !!! « پدر خوبی » باشند، پس « ازدواج نمی کنیم !!!؟؟؟» 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۰۹ تکلیف دختری که هنوز ازدواج نکرده و در بهترین رشته و دانشگاه تحصیل کرده و استعداد خیلی زیادی دارد چیست؟ در حالیکه خودش تمایلی به کار کردن نداره و میخواد به مهمترین نقش و وظیفه اش به عنوان یک زن بپردازد. اما مادرش مدام اصرار میکنه که باید سر کار بری و ازت راضی نیستم تا وقتی سرکار نرفتی... و دیگران هم سرزنش میکنند که با این همه زحمتی که برای رسیدن به این درجه علمی در این دانشگاه کردی چرا بیکاری و هیچ استفاده ای ازش نمیکنی؟ واقعا سر در گم هستم. آیا اگر کار نکنم این همه سال عمرم را تلف کرده و بی ثمر بوده ام؟ با وجود امر به اطاعت از پدر و مادر تکلیفم چیست؟ اینکه فرمودید: مادرتان و دیگر بستگان به شما اصرار می کنند که باید در جایی « اشتغال » پیدا کنید، مشکل رایجی است که بسیاری از دختر خانم ها با آن مواجه اند و زخم زبان زیادی را تحمل می کنند. اما اینکه نوشته اید: « اطاعت از پدر و مادر » واجب است »، درست نیست. قرآن اطاعت را منحصر برای خدا و رسول خدا و أئمه أطهار صلوات الله علیهم واجب نموده و درباره والدین می فرماید: اگر والدین شما را به کاری « شرک آلود » واداشتند، آنها را اطاعت « نکنید ».(اما اطاعت از آنان را مطرح نکرده است.) اطاعت از آنها ظاهرا مشروط است به اینکه أمر و نهی آنها خلاف عقل و شرع نباشد که در آنصورت شما در واقع ، حکم عقل و شرع را اطاعت کرده اید نه حکم آنها را. اما اینکه چه باید کرد؟ متأسفانه مادران زیادی و خصوصا مادران به ظاهر مذهبی که برنامه ای برای رشد و تعالی خودشان ندارند و « جهادهمسرداری » را واجب نمی دانند و شاید اصلا قبول ندارند، تحت تأثیر إلقائات روانشناسان، « مختار » بودن فرزندان و « ولایت پدر » را هم « باور » ندارند و لذا با اصرار می خواهند خودشان را به فرزندانشان « تحمیل » و در کار آنها « دخالت » کنند. لذا هر جوانی برای جدا و مستقل شدنش ابتدا بایـــد در مرحله اول: خودش را به عقلانیت و بلوغ و معرفت دینی و ادب و نشاط لازم برساند، و در مرحله دوم، بایـــد والدینش را عاقلانه و مؤدبانه و صبورانه برای جدا و مستقل شدنش، از هر نظر آماده کند. اینکه نوشته اید: « سر در گم شده ام » حکایت از این دارد که بلد نیستید با والدین نسبی خود به طور منطقی و مؤدبانه و به دور از ناراحتی و پرخاش و بداخلاقی گفتگو و آنها را إقناع کنید در این صورت در فردای ازدواج با والدین سببی خود هم نمی توانید تعامل سازنده ای داشته باشید. پس بکوشید: ۱ـ برای خودشناسی، ۲ـ فهم معنی زندگی و شناخت اصول و مبانی زندگی، ۳ـ فرق ازدواج « اسلامی » با ازدواجهای رایج، تلاش کنید تا ابتدا برای خودتان و برای والدینتان روشن شود که « جهادهمسرداری »، « مأموریتی الهی » و شغل بسیار بسیار مهمتری نسبت به مشاغل پزشکی، مهندسی، معلمی، استادی، خدماتی، منشیگری، فروشندگی .... است. اگر شهردار یا استاندار در یک « اتاق » کار می کنند یک کدبانو هم در یک « خانه » شاغل است و کار می کند اما می تواند « خانه دار = سرایدار » نباشد و با « همسرداری » عاقلانه و مؤمنانه خود، مردم کشورش را از « خیانت و وقاهت این مسئولین نالایق و دروغگو و وطن فروش » نجات دهد. جالب و دردناک اینکه برای این مادران از خودغافل مهم نیست « رشته تحصیلی » دخترشان چیست فقط می خواهند دخترشان در جایی شاغل باشد و درآمد داشته باشد حتی در فروشگاههای « زنجیره ای !!!؟؟؟) قفسه تمییز کند یا به قول آن غریق استخر فرح، به عنوان منشی و کارمند و غیره کار را برای آقایان « تلطیف » کند. متأسفانه مادران به ظاهر مذهبی، این نظر خدا که « غذا و پوشاک و مسکن و رفاه و أمنیت زن » باید به عهده مردان یا دولت باشد را قبول ندارند و دوست دارند برای خرید یک لنگ جوراب دستشان پیش شوهرشان دراز نباشد و از او برای مخارجشان التماس نکنند. در حالی که اگر زنان « هنر زن بودن » را با محارمشان به درستی تمرین کنند بدون التماس می توانند کاری کنند که شوهرشان تمام امکاناتش را بدون کمترین منتی و با افتخار در اختیار آنها بگذارد. در هر حال خداوند این والدین در هر حال محترم را در اختیار شما قرار داده تا با آنها خودتان را « ورزیده » کنید و جالب اینکه فردا هم فرزندان شما همین مصیبت را با خود شما خواهند داشت. 🍃واژه: از پدر و مادر @dr_ghofrani2
۷۱۰ چرا دو نفر زن و شوهر مسلمان و مومن به این درد جانکاه اختلافات زناشویی مبتلا می شوند و نمی توانند مسائلشان را حل کنند. خصوصا خانمِی تحصیلکرده و به ظاهر حق به جانبِ مسلمانِ طرفدار انقلاب و ... ظاهرا این خانم چون تحصیلات دانشگاهی دارد لذا: ۱ـ خودش را نمی شناسد. ۲ـ معنای زندگی و اصول و مبانی زندگی را نمی داند. ۳ـ فرق ازدواجهای رایج با ازدواج « عاقلانه و اسلامی » را مثل اکثر مردم نمی داند. ۴ـ « هنر زن بودن » و « هنر هدایت نامحسوس » را قبل از ازدواج با محارمش تمرین نکرده است. ۵ـ معنی درست « حــق » را نمی شناسد و احتمالا معتقد است که باید « حقش » را « بگیرد.» ۶- بر خلاف کلام صریح قرآن و بر خلاف قوانین تمام کشورهای جهان، (مثل غالب زنان تحصیلکرده)، خودش را « مسئول و سرپرست فرزندان » می داند و « نمی داند که فرزند برای پدر به دنیا می آید » لذا « ولایت انحصاری پدر بر فرزندان » را قبول ندارد. ۷ـ ایشان « جهادهمسرداری » را (احتمالا مانند مادرشان) یا اصلا قبول ندارد و یا روش آن را نمی داند. ۸ـ ایشان به خاطر تحصیلات دانشگاهی و تحت تأثیر إلقائات مزدوران استکبار، « *یکطرفه* » بودن تمام کارها و تلاشها و روابط و محبت ... را « *قبول ندارد* » و لذا از شوهرش « *توقع محبت* » دارد و از خدا و از خلق هم « *طلبکار* » است، افراد با این خصوصیات، معمولا نمی توانند عاقلانه و مؤمنانه « *وجوه مشترک* » خود را با دیگران بیابند و در نتیجه نمی توانند بر اساس مشترکات خود، *اختلافات* خود را با اطرافیان به حداقل برسانند و از زندگی خود لذت ببرند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۱ صحبتهای شما خیلی برای ما قابل تامل و دلنشین هست.ولی آیا اینکه همه ماخانمیم و این‌ مطالعات رو داریم چه تاثیری میتونه تو دید آقایون و خانواده ها واقعا داشته باشه که با این دید بزرگ شدن که وظیفه مادری و خانه داری و ...... من فکر میکنم رسالت بزرگتری که هست اینکه که ما فرزندانمون رو اینطور آموزش بدیم. ولی آیا در مورد آقایون و خانواده ها و اذهان مردم که زن وظیفه ای فراتر داره میشه کاری کرد؟ دونستن این موارد تنها برای خانمها هیچ مشکلی رو به نظرم حل نمیکنه. هر مخلوقی یا بر اساس غرائزش و یا بر اساس ایمانش باید « سر جایی که خداوند تعیین کرده و رضایت دارد » قرار بگیرد تا همه چیز به تدریج درست شود. ما مسئول متحول کردن جامعه نیستیم. ما فقط باید « درون » خودمان را إصلاح و متحول کنیم تا « بیرون » به زیبایی تغییر کند. خداوند قرآن می فرماید: تا « درونتان » را درست نکنید « بیرونتان » را تغییر نمی دهم. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۲ در یکی از فایل های صوتی در مورد عدم پیروی از علاقه اشاره ای فرمودید و مثال زدید که اغلب دانشجوها که بر مبنای « علاقه » رشته تحصیلی خود رو انتخاب می کنند بعد از مدتی پشیمان می شوند می خواستم توضیح بیشتری بخصوص در این مورد (که مبتلا به اکثر خانواده های دارای فرزند نوجوان و جوان می باشد) بفرمایید که چه ملاکی باید جایگزین علاقه شود تا بتوان تصمیم صحیحی گرفت؟ فرض کنید شما خیاط هستید و به شدت نیازمند درآمد، در آنصورت به دوخت « چه لباسی » و به « کدام مشتری و با چه سر و وضعی » علاقــــه خواهید داشت؟ خواهید گفت: اگر برایم « درآمد » مهم باشد « مدل لباس » و « سر و وضع مشتری » برایم اصلا فرقی نخواهد داشت. ازدواج هم همینطور است اگر جوان بخواهد « رشد » کند و « استعدادها و توانایی ها و نقش » خودش را ابراز کند و « تکلیف الهی » خودش را انجام دهد، چدر انتخاب همسر، اصلا سختگیری نمی کند و « علاقه » و « خوش آمدنهای نفسانی و ظاهری » را ملاک قرار نمی دهد. بلکه به همان « مشخصات » حداقلی که قرآن و اسلام مطرح کرده اند، اکتفا و به خالق خود إتکاء و توکل می کند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2
۷۱۴ 💥ضمن عرض سلام و صبح بخیر به تمام أعضاء مشتاق و جویای حقایق؛ در پنجمین روش « خودشناسی » عرض شد که: از « ویژگیهای خاص قرآن » اینست که « تمام مردم » را در « دو یا سه یا چهار گروه » تقسیم و « خصوصیاتِ » هر گروه را « با بیانهای مختلف » مشخص می کند تا تمام افراد بشر بتوانند با توجه به خصوصیات دقیق هر گروه، « از هر نظر » خودشان را با « ملاکها و معیارهای الهی »،« تراز » و « تنظیم » کنند و در « مسیر درست » قدم بردارند تا به « سلامت و عافیت دنیوی » و « سعادت و عزت و لذت اخروی » برسند. قرآن، حدود « دویست بار » و « بیشتر به صورت دو گروهی »، مردم را « تقسیم » کرده که اگر تمام این موارد استخراج و با هم مقایسه شوند، سطح بالایی از « خودشناسی » رخ می دهد و امکان بسیار خوبی را برای « إصلاح و خودسازی » فراهم می آورد و « واژه های مهم و کلیدی » قرآن، تبیین و تفسیر و تفهیم می شوند. اگر فردی « توفیق » این کار زیبا را پیدا کند، (شبیه آزمونهای قبل از کنکور که « رتبه احتمالی فرد » را مشخص می کند)، می تواند « جایگاه قیامتی » خودش در « پیشگاه الهی » را از همین جا ببیند: كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقينِ (۵) لَتَرَوُنَّ الْجَحيمَ (۶) ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقينِ (تکاثر/۷) به عنوان مثال: قرآن، بارها « اصحاب النار » و « اصحاب الجنه » و « خصوصیت رفتاری و اخلاقی » آنها را معرفی کرده است. قرآن، بارها و با عبارات گوناگون، « متقین » و « مؤمنین » و « کافرین » و « منافقین » و « فاسقین » و « سطوح و مراتـــــب » آنها و « خصوصیات هر سطح و مرتبه » را « مفصلا » بیان فرموده است. تمرین و مشق امروز: لطفا تمام افراد محترم گروه بکوشید: ۱ـ در سوره احزاب، اقسام « بانوان » را پیدا کنید. ۲ـ در آیات آغازین سوره بقره ببینید « متقین » چند خصوصیت و چه خصوصیتی « دارند » و « مــــن الناس »، چند خصوصیت دارند و چه خصوصیتی را « نــــدارند » که از منظر خداوند، « مؤمـــــن » تلقی نمی شوند. 🍃واژه: @dr_ghofrani2