eitaa logo
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
2.1هزار دنبال‌کننده
520 عکس
30 ویدیو
618 فایل
دکتر محمد جعفر غفرانی
مشاهده در ایتا
دانلود
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
پیاده شده نهج البلاغه جلسه نهم دوره اول
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
👈 👈 نوع فایل: 👈زمان: #۸۵دقیقه 👈 موضوع: خانواده پویا 👈 : -اربعین #خائن 👈دوم مردادماه ۹۸
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
👈 👈 نوع فایل: 👈 موضوع: خانواده پویا 👈 : -اربعین #خائن 👈دوم مردادماه ۹۸
👈 👈 نوع فایل: 👈زمان: #۸۷دقیقه 👈موضوع: 👈 واژه: 👈۶مردادماه۹۸
یافاطمه ... 🔰 *ادامه جلسات ازدواج چرا و چگونه؟ (جوانان مهدوی و والدین امانتدار) * ✅ ویژه جوانان مجرد یا متاهل و پدران و مادران عزیزی که فرزندان جوان مجرد یا متاهل دارند ⏰ زمان: پنج شنبه ۱۰ مردادماه، از ساعت ۱۰ تا ۱۲:۴۵ 🎙 با حضور استاد غفرانی 📍 مکان: سهروردي شمالی، خيابان ميرزا زينالی شرقی، هتل پرشين پلازا 🚗 پارکینگ هتل هم فراهم است. 🔹 شرایط شرکت: محدودیت خاصی ندارد، اما عضویت در کانال زیر الزامی است. 🔻 کانال ثبت نام: ▫️ ble.im/AmanatDaran @QuranEtratSchool www.QuranEtratSchool.ir
پرسش اول: آزادی یعنی چه؟ پاسخ آزادی: یعنی « رها بودن » و « محدود و مکلّف نبودن » و « هیچ چهارچوبی و هیچ تعهدی نداشتن ». که این آزادی، نه برای خداوند و نه برای مخلوق، « امکان ندارد » و « محال » است. قطعا از خداوند « فقط رحمت » صادر می شود و تمام رحمت الهی، عالمانه، حکیمانه، عادلانه و مقتدرانه است و قطعا جاهلانه و ظالمانه نیست و از هر نقص و نیازی منزه و مبرّاست. انسان هم « مخلوق » است و هر مخلوقی، قطعا « محدود » است (و عبث و سُدی و رها نیست) و انسان حتی اینقدر « آزاد » نیست که « آزادی » را « عاضادی » یا « عاذادی » و یا « عاظادی » بنویسد. سئوال: پس چرا أمیرالمؤمنین صلوات الله علیه در نامه 31 نهج البلاغه می فرمایند: وَ لَا تَكُنْ عَبْدَ غَيْرِكَ وَ قَدْ جَعَلَكَ اللَّهُ حُــــــرّاً (بندة غیر از (عقلِ) خودت نباش زیرا خداوند تو را (میان عقل و نفس) آزاد آفرید) پاسخ: انسان به خاطر « مختار » بودنش در هر لحظه و در هر شرائطی، با « دو گزینة » مواجه است و می تواند به هر چیزی و به هر اقدامی بگوید: آره یا خیر. این « مجبور نبودن در انتخابِ یکی از این دو گزینه » (که زمانش حتی از ثانیه هم خیلی کمتر است)، به آزادی تعبیر شده اما او حتما « مجبور » است فقط « یکی » از دو گزینه را و حتما « عواقب » آن را بپذیرد. پرسش دوم: محدودیت یعنی چه؟ جلوگیری از رفتارهای دلخواه و انحراف و بی رویه بودن، که هر محدودیتی ممکن است عاقلانه یا جاهلانه ، عالمانه یا غافلانه ، محکم یا متشابه ، مرئی یا نامرئی ، مادی یا معنوی ، .... باشد. اگر انسان با خودشناسی، « مقصد، مقصود، محبوب، معشوق و معبود » پیدا کند حتما دنبال « جهت » و « راه » مشخصی می گردد و برای رسیدن به آن « مطلوب »، قطعا خودش را عاقلانه، عالمانه، عارفانه و مؤمنانه، « محدود » می کند تا وقت و انرژی او در مسیرهای انحرافی و بی راهه ها، تلف نشود و « زودتر » به مقصودش برسد. پرسش سوم: اسارت یعنی چه؟ پاسخ: بازداشتن انسان از رشد و بالندگی و مانع تلاش او برای رسیدن به اهداف یا مقاصدش شدن. پرسش چهارم: کدام آزادی خوب یا بد است؟ پاسخ: آزادی برای انتخابهای عاقلانه، خوب است اما آزادی برای انجام کارهای « دلخواه » خوب نیست. پرسش پنجم: کدام « محدودیت » خوب یا بد است؟ پاسخ: محدودیتهای عاقلانه و مؤمنانه، باعث « رشد » و « سلامت » انسان و حیوان و گیاه می شوند، اما محدودیتهای جاهلانه و خودخواهانه و نفسانی، باعث « اسارت » و « بردگی » انسان می شوند. پرسش ششم: آیا ازدواج، آغاز محدودیت و پایان اسارت است؟ یا: آغاز اسارت و پایان آزادی؟ پاسخ: اگر ازدواج اسلامی باشد پایان اسارت نفس و آغاز محدودیتهای عقلانی و وحیانی است و باعث می شود که زندگی در جهت تقرب به « حی قیوم »،« شروع » شود ، اما اگر ازدواج عاقلانه و اسلامی نباشد، انسان، همچنان اسیر نفسانیت خود می ماند و به انواع انحراف و تخلف و آلودگی و افسردگی گرفتار می شود و به هیچ مقصد متعالی و زیبا و پایداری نمی رسد. التماس صلوات