كمك دارند، به نيازمندان کمک نميكنند: وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ.
10ـ قلبي بيمار، زباني دروغگو، دلي نابينا دارند و حريمشكني هستند: يُخَادِعُونَ اللّهَ وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ مَا يَخْدَعُونَ إِلاَّ أَنفُسَهُم وَ مَا يَشْعُرُونَ(9) فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ (10) ... قَالُواْ إِنَّا مَعَكْمْ إِنَّمَا نَحْنُ مُسْتَهْزِؤُونَ (14) اللّهُ يَسْتَهْزِىءُ بِهِمْ وَ يَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ (بقره/15)
11ـ با بد اخلاقی و عیبجویی از دیگران دنبال دنیاطلبی و غارت مردم هستند: وَيْلٌ لِّكُلِّ هُمَزَةٍ لُّمَزَةٍ (1) الَّذِي جَمَعَ مَالًا وَ عَدَّدَهُ (104/2)
12ـ أهل شرك، كفر، ظلم، بغي، فسق، جور، تعدي، فساد، فحشاء و منكرند.
13ـ از تذکر و رجوع به علم و عقل خودشان، گريزانند و حسابرسی آخرت را باور ندارند: فَمَا لَهُمْ عَنِ التَّذْكِرَةِ مُعْرِضِينَ (49) كَأَنَّهُمْ حُمُرٌ مُّسْتَنفِرَةٌ (50) فَرَّتْ مِن قَسْوَرَةٍ (51) بَلْ يُرِيدُ كُلُّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ أَن يُؤْتَى صُحُفًا مُّنَشَّرَةً (52) كَلَّا بَل لَا يَخَافُونَ الْآخِرَةَ (53)
14ـ دلسوزي ديگران برايشان تلخ است و خيرخواهان را دوست ندارند: ... وَ لَكِن لاَّ تُحِبُّونَ النَّاصِحِينَ
15ـ دوست دارند به خاطر كار خوبي كه انجام ندادهاند تشويق شوند: وَّ يُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ
16ـ به خاطر « غفلت قلبی »، با هر چیزی « بازی » می کنند: وَ هُمْ يَلْعَبُونَ (2) لاهِيَةً قُلُوبُهُمْ
17ـ « مختار بودن » همسر و فرزندان و اطرافیانشان را قبول ندارند و در امور شخصی دیگران تجسس و خودشان را به دیگران « تحمیل » می کنند: وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً
18ـ با خودخواهی و خودپرستی و غرور و تکبر، دیگران را تحقیر می کنند: لا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ عَسى أَنْ يَكُونُوا خَيْراً مِنْهُمْ وَ لا نِساءٌ مِنْ نِساءٍ عَسى أَنْ يَكُنَّ خَيْراً مِنْهُنَّ.
تسبیح ۱ (کانال دکتر غفرانی)
#متن پیاده شده نهج البلاغه جلسه یازدهم دوره اول
#قطرات_بارانی_۲۴
🌷اطلاعیـــــــــــــــه:
ضمن عرض سلام و احترام به تمام أعضاء محترم گروه:
1ـ برای « حضــــور در فعالیتهای معرفتی و فرهنگی پشت جبهه رزمایش اربعین »
و یا برای « ظهـــــور فعال و با نشاط و مفید در این رزمایش عظیم »،
با استعانت از بارگاه الهی، تمام اعضاء گروه بکوشیم از امروز تا ده روز آینده، « زیارت اربعین » را در « ده بخش »، حفظ کنیم
تسبیح (کانال دکتر غفرانی):
#قطرات_بارانی_۲۵
بخش اول: (پنج سلام)
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَ حَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَ نَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَ ابْنِ صَفِیِّهِ اَلسَّلامُ عَلىَ الْحُسَیْنِ الْمَظْلُومِ الشَّهیدِ اَلسَّلامُ على اَسیرِ الْکُرُباتِ ؟ وَ قَتیلِ الْعَبَراتِ ؟
بخش دوم: (تشهد اول)
اَللّهُمَّ اِنّى: 1ـ اَشْهَدُ اَنَّهُ وَلِیُّکَ وَ ابْنُ وَلِیِّکَ وَ صَفِیُّکَ وَ ابْنُ صَفِیِّکَ الْفاَّئِزُ
بِکَرامَتِکَ اَکْرَمْتَهُ بِالشَّهادَةِ وَ حَبَوْتَهُ بِالسَّعادَةِ وَ اَجْتَبَیْتَهُ بِطیبِ الْوِلادَةِ
خدایا من گواهى میدهم که آن حضرت ولىّ تو و فرزند ولىّ تو بود و برگزیدهات و فرزند برگزیدهات بود که پیروز شد
که به بزرگداشت خودت، گرامی¬اش کردى بآ شهادت و مخصوصش داشتى به سعادت و برگزیدى او را به پاکزادى
بخش سوم: (ادامه تشهد اول)
وَ جَعَلْتَهُ سَیِّداً مِنَ السّادَةِ وَ قآئِداً مِنَ الْقادَةِ وَ ذآئِداً مِنْ الْذادَةِ وَ اَعْطَیْتَهُ مَواریثَ الاْنْبِیاَّءِ
وَ جَعَلْتَهُ حُجَّةً عَلى خَلْقِکَ مِنَ الاْوْصِیاَّءِ فَاَعْذَرَ فىِ الدُّعآءِ وَ مَنَحَ النُّصْحَ وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ
و قرارش دادى سروری از سروران و از رهبری از رهبران پیشرو و از آنان که از حق دفاع کردند
و میراث پیمبران را به او دادى و از اوصیایى که حجت تو بر خلقت هستند قرارش دادى
او نیز در دعوت مردم جاى عذر و بهانهاى باقی نگذاشت و بیدریغ خیرخواهى کرد و جان خود را در راه تو داد
بخش چهارم: (علت قیام امام)
لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الْجَهالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ
(چرا ؟) تا برهاند بندگان تو را از (گردابِ) جهالت و نادانى و سرگردانى (در وادى) گمراهى
وَ قَدْ تَوازَرَ عَلَیْهِ مَنْ 1ـ غَرَّتْهُ الدُّنْیا 2ـ وَ باعَ حَظَّهُ بِالاْرْذَلِ الاْدْنى 3ـ وَ شَرى آخِرَتَهُ بِالثَّمَنِ الاْوْکَسِ 4ـ وَ تَغَطْــــرَسَ ، 5ـ وَ تَرَدّى فى هَواهُ ، 6ـ وَ اَسْخَطَکَ وَ اَسْخَطَ نَبِیَّکَ
(همان مردم عهدشکنی) که همدست شدند علیه او ، همان¬ها که : دنیا فریبشان داد و سعادتشان را به ناچیزی فروختند و آخرتشان را با بهایى اندک عوض کردند و تکبر ورزیدند و در هوس غرق شدند و تو و پیامبرت را به خشم آوردند
7ـ وَ اَطــــاعَ مِنْ عِبادِکَ اَهْلَ 1ـ الشِّقاقِ، 2ـ وَ النِّفاقِ، 3ـ وَ حَمَلَةَ الاْوْزارِ، 4ـ الْمُسْتَوْجِبینَ النّارَ
و (حمایت و) پیروى کردند از میان بندگانت آنهایی را که اهل دو دستگى و نفاق بودند و بارهاى سنگین گناه به دوش داشتند و مستحق آتش بودند
بخش پنجم: (پایان تشهد اول)
فَجاهَدَهُمْ فیکَ صابِراً مُحْتَسِباً حَتّى سُفِکَ فى طاعَتِکَ دَمُهُ وَ اسْتُبیحَ حَریمُهُ
او (که چنان دید) صبورانه با آنها مبارزه کرد تا خونش در راه پیروى تو ریخته شد و حریم مقدسش شکسته شد
اَللّهُمَّ ؛ فَالْعَنْهُمْ لَعْناً وَبیلاً وَ عَذِّبْهُمْ عَذاباً اَلیماً
خدایا ؛ پس آنها را لعنت کن به لعنتى گریبانگیر و عذابشان کن به عذابى دردناک
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یَابْنَ سَیِّدِ الاَوْصِیاَّءِ
سلام بر تو اى فرزند رسول خدا، سلام بر تو اى فرزند آقاى اوصیاء
بخش ششم: (تشهد دوم و سوم)
2ـ اَشْهَدُ اَنَّکَ اَمینُ اللهِ وَ ابْنُ اَمینِهِ عِشْتَ سَعیداً وَ مَضَیْتَ حَمیداً وَ مُتَّ فَقیداً مَظْلُوماً شَهیداً
گواهى دهم که به راستى تو امانتدار خدا و فرزند امانتدار اویى سعادتمند زیستى و ستوده از دنیا رفتى و گمگشته و ستمدیده و شهید درگذشتى
3ـ وَ اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مُنْجِزٌ ما وَعَدَکَ وَ مُهْلِکٌ مَنْ خَذَلَکَ وَ مُعَذِّبٌ مَنْ قَتَلَکَ
و شهادت مى¬دهم که خدا به راستى وفا کند بدان وعدهاى که به تو داد،
و به هلاکت رساند آن را که دست از یاری¬ات برداشت و عذاب کند آنکه تو را کشت
بخش هفتم: (تشهد چهارم و پنجم)
4ـ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ وَفَیْتَ بِعَهْدِاللهِ وَ جاهَدْتَ فى سَبیلِهِ حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ
فَلَعَنَ اللهُ مَنْ قَتَلَکَ وَ لَعَنَ اللهُ مَنْ ظَلَمَکَ وَ لَعَنَ اللَّهُ اُمَّةً سَمِعَتْ بِذلِکَ فَرَضِیَتْ بِهِ
و شهادت می¬دهم که تو به خوبى وفا کردى به عهد خدا، و جهاد کردى در راه او تا مرگت فرا رسید
خدا لعنت کند آنکه تو را کشت و خدا لعنت کند آنکه به تو ظلم کرد و لعنت کند مردمى که اینها را شنیدند و بدان راضى بودند،
بخش هشتم: (تشهد پنجم و ششم)
اَللّهُمَّ اِنّى 5ـ اُشْهِدُکَ اَنّى وَلِىُّ لِمَنْ والاهُ وَ عَدُوُّ لِمَنْ عاداهُ بِاَبى اَنْتَ وَ اُمّى یَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ
خدایا تو را شاهد مىگیرم که من دوستم با آنکه دوست اوست و دشمنم با آنکه دشمن اوست پدرم و مادرم به فدایت اى فرزند رسول خدا.
6ـ اَشْهَدُ اَنَّکَ کُنْتَ نُوراً فىِ الاْصْلابِ الشّامِخَةِ وَ الاْرْحامِ الْمُطَهَّرَةِ
لَمْ تُنَجِّسْکَ الْجاهِلِیَّةُ بِاَنْج
اسِها وَ لَمْ تُلْبِسْکَ ال
ْمُدْلَهِمّاتُ مِنْ ثِیابِها
گواهى دهم که تو به راستى نورى بودى در پشت پدرانى بلند مرتبه و رحمهایى پاکیزه
که آلودهات نکرد اوضاع زمان جاهلیت به آلودگیهایش و در برت نکرد از لباسهاى چرکینش
بخش نهم: (تشهد هفتم و هشتم و نهم)
7ـ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ مِنْ دَعاَّئِمِ الدّینِ وَ اَرْکانِ الْمُسْلِمینَ وَ مَعْقِلِ الْمُؤْمِنینَ ؟
و گواهى دهم که به راستى تو از پایههاى دین و ستونهاى محکم مسلمانان و پناهگاه مردمان با ایمان هستی
8ـ وَ اَشْهَدُ اَنَّکَ الاْمامُ الْبَرُّ التَّقِىُّ الرَّضِىُّ الزَّکِىُّ الْهادِى الْمَهْدِىُّ،
و گواهى دهم که تو به راستى پیشواى نیکوکار با تقوا و پسندیده و پاکیزه و راهنماى راه یافتهاى
9ـ وَ اَشْهَدُ اَنَّ الاْئِمَّةَ مِنْ وُلْدِکَ کَلِمَةُ التَّقْوى وَ اَعْلامُ الْهُدى وَ الْعُرْوَةُ الْوُثْقى وَ الْحُجَّةُ على اَهْلِ الدُّنْیا
و گواهى دهم که همانا امامان از فرزندانت روح و حقیقت تقوا و نشانههاى هدایت و رشتههاى محکم (حق و فضیلت) و حجتهایى بر مردم دنیا هستند
بخش دهم: (تشهد دهم)
10ـ وَ اَشْهَدُ اَنّى بِکُمْ مُؤْمِنٌ وَ بِاِیابِکُمْ مُوقِنٌ بِشَرایِعِ دینى وَ خَواتیمِ عَمَلى وَ قَلْبى لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ اَمْرى لاِمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ وَ نُصْرَتى لَکُمْ مُعَدَّةٌ حَتّى یَاْذَنَ اللَّهُ لَکُمْ
و گواهى دهم که من به شما ایمان دارم و به بازگشتتان یقین دارم با قوانین دینم و عواقب کردارم و دلم تسلیم دل شما است و کارم پیرو کار شما است و یاری ام برایتان آماده است تا زمانی که خدا در ظهورتان اجازه دهد
فَمَعَکُمْ مَعَکُمْ لامَعَ عَدُوِّکُمْ صَلَواتُ اللهِ عَلَیْکُمْ وَ على اَرْواحِکُمْ وَ اَجْسادِکُمْ وَ شاهِدِکُمْ وَ غاَّئِبِکُمْ وَ ظاهِرِکُمْ وَ باطِنِکُمْ آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ
پس اگر با شما هستم (باید همیشه) با شما باشم نه با دشمنان شما درودهاى خدا بر شما و بر ارواح شما و پیکرهایتان و حاضرتان و غایبتان و آشکارتان و نهانتان * آمین اى خدای جهانیان.
#قطرات_بارانی_۲۶
🌷در پاسخ به این پرسش که:
« جامعــترین و کوتـاه ترین تعریف » برای « امــام » (منصوب خدا) چیست؟
🌿 امام (منصوب الهی)، فرد بسیار عزیزی است که « هیچ استعداد ناشکفته » ندارد.
پس « مأموم »، باید فرد « عزت طلب و عاشق و مشتاقی » باشد که می کوشد « مجازترین و مفیدترین و زیباترین و بیشترین بروزات و ظهورات » را « در هر فرصتی » داشته باشد.
یک جمله کوتاه است از « دعای کمیل »
حتی اسرع الیک قی میادین السابقین .......