eitaa logo
روح‌الله ایزدخواه 🇮🇷
3.2هزار دنبال‌کننده
391 عکس
222 ویدیو
1 فایل
#روح‌الله_ایزدخواه فرزند انقلاب اسلامی نماینده مردم ایران در مجلس یازدهم و دوازدهم سیاست‌پژوه، عدالتخواه، جهادگرا عضو کمیسیون اقتصادی مجلس لینک ها👇 🔗 https://zil.ink/drizadkhah
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👤 روح‌الله ایزدخواه: 🔹 انقلاب اسلامی در اقتصاد هنوز به وقوع نپیوسته است! 🔗 مشاهده فایل کامل در آپارات: https://aparat.com/v/TjIag 🌐 @dr_izadkhah
10.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👤 روح‌الله ایزدخواه: 🔹 مهار تورم و رشد تولید، نوعی جهاد است و جهاد یک امر همگانی است. 🔹 همه باید نقش خود را در این جهاد پیدا کنند و کسی نباید منتظر هیچ ارگانی بماند. 🌐 @dr_izadkhah
درباره مناظره اقتصادی در جهان‌آرا ابوالفضل اقبالی مناظره یک ساحت علمی و نظری دارد که افراد با سطح سواد خود در آن قضاوت می‌شوند و یک ساحت رسانه‌ای دارد که رفتار و گفتار افراد در آن تعیین کننده است. در مناظره دیشب بلاشک دکتر موسی غنی‌نژاد پیروز رسانه‌ای مناظره بود و دکتر مسعود درخشان عملکرد بسیار بدی داشت. اما در صحبت‌های دکتر غنی‌نژاد چندتا نکته قابل مناقشه وجود داشت که عرض می‌کنم. سه محور مهم در صحبت‌های دیشب دکتر غنی‌نژاد وجود داشت که عبارتند از: ۱. چپ‌انگاریِ اقتصاد اسلامی دکتر غنی‌نژاد در ابتدای سخنان خود، علت‌العلل چالش‌های اقتصادی کشور را ابتنای اصول اقتصادیِ قانون اساسی کشور(به‌ویژه اصل ۴۳) بر رویکردهای مارکسیستی و چپ در اقتصاد دانست. ایشان در اینجا عامدانه و با هوشمندی برای مخاطب تلویزیونی یک ساده‌سازی در تقسیم‌بندی رویکردهای موجود در اقتصاد انجام می‌دهند. به این ترتیب که هرکس برای دولت(حاکمیت) شان مداخله در اقتصاد در نظر می‌گیرد تبار مارکسیستی دارد! و هرکس مخالف مداخله دولت در اقتصاد است تفکر لیبرالی دارد. و لذا براساس این دوگانه‌ی بسیط و نادقیق، اصل ۴۳ قانون اساسی کشور را سوسیالیستی دانسته و با یک تحریف تاریخی، تنظیم این اصول را به چپ‌های اول انقلاب نسبت می‌دهد و از جزوات حزب توده به عنوان رفرنس سخن خود استفاده می‌کند! چنین تقسیم‌بندی بسیط و تقلیل‌گرایانه از نظریه‌های اقتصادی توسط دکتر غنی‌نژاد صرفا کارکرد سیاسی و رسانه‌ای برای برچسب‌زدن به طرف مقابل دارد و فاقد مبنای علمی است. رویکردهای موجود در اقتصاد در نسبت به مقوله مداخله دولت‌ها، طیفی از نظریه‌های مارکسیستی، لیبرالیستی و اسلامی را شامل می‌شود که تفاوت‌های دقیقی با یکدیگر دارند و به این سادگی نمی‌توان آنها را یک کاسه کرد. ۲. علم‌انگاریِ(به‌معنای ساینس) اقتصادِ مدرن دکتر غنی‌نژاد اصرار داشت که به صحبت‌های دکتر درخشان برچسب ایدئولوژی و شعار بزند و سخنان خودش را علمی جلوه دهد. در حالیکه خود ایشان بهتر از هر کسی واقف هستند که اقتصاد، فلسفه‌ای است که گاهی امتداد ریاضیاتی نیز پیدا کرده است. همین نظریه اقتصاد بازار که ایشان از آن دفاع می‌کنند بیشتر از آنکه ماهیت علمی(scientific) داشته باشد، ایدئولوژی محض است و بنیان‌های فلسفی و الهیاتی دارد. تمام بحث‌های فون هایک درباره مفاهیمی چون آزادی، قانون، نظم و... ایدئولوژی است. حال اگر کسی چون پروفسور مسعود درخشان با آن سوابق علمی و تئوریک، از کسی چون امام خمینی(ره) نقل قول بیاورد متهم به شعرخوانی می‌شود، اما اگر دکتر غنی‌نژاد که خودشان مدت‌ها از مدافعان رویکردهای مارکسیستی در اقتصاد بودند، الان از لیبرال‌هایی چون فون هایک نقل قول بیاورد، می‌شود بحث اصولی و علمی! کسی هم نمی‌پرسد که اعتبار و مشروعیت گزاره «قانون نظم خودجوش است» با کدام محک علمی سنجیده شده است؟ ۳. جداانگاریِ قلمرو دین و اقتصاد دکتر غنی‌نژاد در پایان مناظره یک پرسش مشهور و فراگیر در فضای عمومی جامعه را از پرفسور درخشان مطرح می‌کنند که شما چرا در مباحث اقتصادی از امام خمینی(ره) یا مقام معظم رهبری رفرنس می‌آورید؟ ایشان بلاشک فقیه و دین‌شناس هستند اما چون تخصص اقتصادی ندارند، نظرشان در این عرصه قابل استناد نیست! حال سوال من از آقای غنی‌نژاد این است که شما چه درک و شناختی از دین دارید که براساس آن قلمرو اقتصاد را از قلمرو دین جدا کردید؟ این که همان شبهه رایج سکولاریسم در دهه 70 است که فقه و دین را محصور در ارتباط فردی ما با خدا می‌دانست و معتقد بود کار سیاست و اقتصاد و علم را باید به متخصصان خودش واگذار کرد و دین و روحانیت باید مشغول نماز و روزه مردم باشند! پس احکام اجتماعی و اقتصادی اسلام که اتفاقا حجم وسیع‌تری از احکام فردی را به خود اختصاص داده چه می‌شوند؟ حرمت ربا، قاعده نفی سبیل، انفاق، خمس و زکات، الگوی مصرف و... اینها ناظر به اقتصاد نیستند؟ جالب است که خود ایشان در ابتدای مناظره صراحتا می‌گویند در قانون اساسی ما ردپایی از اصول اقتصادی اسلام نیست! یعنی می‌دانند که در اسلام ابواب متعدد و اصول بسیاری ناظر به ساماندهی وضعیت اقتصادی جامعه داریم. خب پس اگر کسی دین‌شناس باشد به این امور نیز واقف است و نظراتش درباره اقتصاد مسموع است.
نقطه آغاز مبارزه فرهنگی میان اقتصاد لیبرال و اقتصاد اسلامی بالاخره صداوسیما پس از ۳۳ سال، از لاک تغافل نسبت به کودتای اقتصادی تکنوکراتها درآمد و مجال داد تا مبارزه فکری و فرهنگی میان سردمداران اقتصاد وارداتی رایج در کشور با اصحاب فکری و فرهنگی اقتصاد اسلامی، علنی شود و در مقابل چشم مردم قرار بگیرد. این شروع جانانه را به فال نیک میگیریم و از مدیران عدالتخواه صداوسیما می‌خواهیم با همین دست فرمان ادامه دهند تا بالاخره معلوم شود زیربنا و روبنای نسخه‌های اقتصادی فلج‌کننده انقلاب اسلامی چه بوده است. @dr_izadkhah
ضرورت غبارروبی از فصل اقتصادی قانون اساسی 🔺در مناظره درخشان - غنی‌نژاد، ضرورت بازخوانی و بلکه غبارزدایی از فصل اقتصادی قانون اساسی یعنی اصول ۴۳ تا ۵۵، با نگاه انقلابی و عدالت‌گرا آشکار شد. 🔻دیگر نباید شاهد تداوم الگوهای شکست‌خورده‌ای چون خصوصی‌سازی رفاقتی باشیم و آنوقت بانیان وضع موجود، بجای توضیح درباره نسخه‌های عمل‌شده‌ی خود، به اصول عمل‌نشده‌ی قانون اساسی در اقتصاد، بتازند و الگوی ابداعی و زمین‌مانده‌ی انقلاب یعنی اقتصاد مقاومتی را مارکسیستی بدانند و باز هم انقلابیون را در میدان حکمرانی و اجرا خلع سلاح کنند. 🔹 در کنار اصل ۴۴، باید سیاست کلی اصل ۴۳ در اقتصاد مردمی و اصل ۴۵ در انفال و قوانین دائمی آنها هم تدوین و تصویب شود. @dr_izadkhah
هدایت شده از محسن قنبریان
مناظره جهان آرا .mp3
562.4K
تحریف چرا ⁉️ • دکتر در مناظره با پرفسور اصول اقتصادی قانون اساسی (بخصوص اصل۴۳و۴۴) را ملهم از کتاب "راه رشد غیر سرمایه داری" اولیانوفسکی شمردند و شهید مظلوم را هم صد درصد چپ خواندند! • جالب اینکه انتشار کتابهای مورد معرفی شان مقدم بر قانون اساسی نیست! پیشنویس قانون اساسی ۲۴خرداد۵۸ منتشر و کار تدوین اولیه (توسط تیم دکتر حبیبی) قبل از آن انجام شده بود! • بدتر، تحریف محتوایی است: نظریه راه رشد غیر سرمایه داری را "اقتصاد را دست دولت بدهید!" می شمارد؛ برای القای این همانی، علنا اصل۴۳ را تحریف می کند و می گوید ملهم از آن نظریه است و همه چیز دست دولت است! ❗️درحالیکه اصل۴۳ بخصوص بند۲ آن دقیقا برعکس آن نظریه است! بخوانید: 《برای تأمین استقلال اقتصادی جامعه و ریشه کن کردن فقر و محرومیت و برآوردن نیازهای انسان در جریان رشد، با حفظ آزادگی او، اقتصاد جمهوری اسلامی ایران بر اساس ضوابط زیر استوار می‌شود:... ۲.تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسائل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی‏، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورتهای حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد...》 - برگرداندن تعاونی ها در اصل۴۴ به دولت و غیر اسلامی خواندن ایندو اصل هم قابل نقد جدی است که مجال دیگری می طلبد! ☑️ @m_ghanbarian
10.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 چرا تغییر رویکرد اقتصادی، آغاز نمی‌شود؟ 🔸گفت‌و‌گویی با دکتر درخشان 🔺 تصمیم‌گیران ما مقهور فضای کارشناسی هستند 🔺 دانشگاه‌ها نمی‌خواهند از چارچوب کتاب‌های درسی فراتر بروند 🔺 نیاز به جریان‌سازی فکری داریم هرچند خیلی‌ها درمقابل ما موضع بگیرند. @dr_izadkhah
هدایت شده از فریاد خوزستان
🔴 نامه سرگشاده بیش از ۳۰ تشکل دانشجویی خوزستان به رئیس جمهور؛ 🔹حذف دانشجویان و‌ نخبگان از هفت سفر استانی به خوزستان برای فرار از پاسخگویی و بایکوت مطالبات واقعی مردم است 🔴 آخرین اخبار فوری و مسائل مهم خوزستان را از کانال دریافت کنید: 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/1933312000Cd6b376f134
5.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 مبارزه‌ با اژدهای هفت‌سرِ فساد... ⚠️ با گذشت ۲۰ سال از فرمان مبارزه بی‌امان با فساد، و تصریح رهبر انقلاب مبنی بر عدم تحقق آن، می‌توان گفت یک خط انحراف عملی از در حاکمیت رخ داده است. ⛔️ به تعبیر دیگر، درست است که فساد، سیستمی نیست؛ اما فسادستیزی هم سیستمی نبوده و هنوز به برنامه اصلی و لایتغیر قوا تبدیل نشده است! ⁉️ چرا؟ 1⃣ : مبارزه با فساد، صرفا زمانی که جناح مقابل حاکم است؛ و اغماض از فساد، زمانی که کار دست آدم‌های خودمان است! 2⃣ : غفلت از ساختارها و سازوکارهای مولد فساد، بدلیل نداشتن نظریه مبنا در حکمرانی عادلانه و تقلیل فساد به جرایم و تخلفات موردی 3⃣ : رواج شبهه تضعیف نظام درصورت مبارزه با مفاسد حاکمیتی(!) و سیل بهتان به فسادستیزان و مطالبه‌گران 4⃣ : ترس فعالان فرهنگی و اجتماعی از ورود به میدان فسادستیزی، بدلیل هجمه علیه عدالتخواهی (انگ عدالتخواری و خوارجی) 5⃣ : مبارزه با فساد، همچون سایر آرمان‌های انقلابی، امری اجتماعی و نیازمند مردمی‌سازی است؛ اما مردم در فسادستیزی هنوز مَحرمِ سیاسیون نشده‌اند! 🔶 یک تحرک اساسی برای استقرار فسادستیزی، هم در حاکمیت و هم بستر جامعه، نیاز داریم تا این امر از فردمحوری و توصیه‌درمانی و برخورد موردی، خارج شده و به اراده و رویه جاری نظام در بطن سیستم حاکمیت تبدیل شود. @dr_izadkhah
🔴 وزارتِ بی‌سیاست ولی پرسیاستگذار ! 🔹 همه ناطقین امروزِ مجلس از مخالف وزیر گرفته تا مدافع، تاکید داشتند که فاطمی‌امین، پاکدست و پرکار و بااخلاق بود. او بخاطر مسئله شخص خودش برکنار نشد؛ پس چوب چه چیزی را خورد؟! 🔺 اصلی‌ترین علت ذکرشده استیضاح، معضلات خودرو بود. حال، سوال بنیادی این است که اساساً سیاست صنعت خودرو در جمهوری اسلامی چیست که وزیر باید مجری آن باشد؟؟ ▪️ بعد از ۵۰ سال هنوز معلوم نیست که مونتاژ خودرو خارجی، امر مطلوبی هست یا نه و ما را خودروساز می‌کند یا خیر؟ ▪️ هنوز قوای سه‌گانه نمی‌دانند سالانه چند خودرو فرسوده باید حتما و تحت هرشرایطی اسقاط شود؟ ▪️ هنوز بر سر نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پایه در بورس کالا سیاست نهایی روشن نیست. 🔺و ده ها مثال دیگر که نشان می‌دهد تولید و وزارت صمت، اساساً سیاست روشنی ندارد و داریم دور خود می‌چرخیم. 🔶 این بی‌سیاستی رابگذارید درکنار وجود چندین نهاد تصمیم‌گیر درحوزه صمت (وبطور خاص خودرو): ❕مجلس شورای اسلامی ❕هیات وزیران ❕مجمع تشخیص ❕بانک مرکزی ❕ستاد تسهیل ❕شورای رقابت ❕شورای عالی بورس ❕سازمان حمایت ❕سازمان تعزیرات حکومتی ❕سازمان بازرسی ❕سازمان ملی استاندارد ❕سازمان محیط زیست ❕نیروی انتظامی ❕اتاق بازرگانی ❕و .... ⁉️ یک وزیر چگونه باید نظر این همه نهاد را هم‌آهنگ کند؟! این است که تحولات اساسی در حوزه تولید به نتیجه نمی‌رسد. 🔹 اگر در صنایع نظامی موفق هستیم، چون اولاً سیاست روشنی دارد و ثانیاً حرف آخر را یکی می‌زند. 👈 حکمرانی تولید، باید متحول شود. @dr_izadkhah