💠 شبهات امامت ۲۸
🔻(پاسخ به شبهات آیه ی تبلیغ)
🔸 قسمت چهاردهم
✅ پاسخ رشید رضا
ج – در خطبه ی غدیریه، رسول خدا(صلی الله علیه وآله)خود را چند بار و به چند شکل و در قالب حدیث ثقلین مطرح کرده است.
اصطلاح ثقلین در فرهنگ اسلامى درباره ی کتاب خدا و اهلبیت رسولخدا برگرفته از کاربرد آن از طرف رسول خدا(صلی الله علیه وآله) در مراسم حجة الوداع است که در ضمن دو خطبه از خطبههاى حجة الوداع آمده است.
🔸اصطلاح ثقلین از اصطلاحات جا افتاده در متون حدیثى فریقین است که در خطبه ی غدیریه آمده است.
📚صحیح، مسلم، ج ۴، ص ۱۲۲؛ خصائص، نسایى، ص ۱۱۹؛ کفایه الطالب، ص ۵۳؛ مستدرک حاکم، ج ۳، ص ۱۶۱٫
⚜ ۱۶ روز دیگر تا بزرگترین عیدخدا باقی است، برنامه ی شما برای غدیر امسال چیست؟
🌔 @drehsanpouresmaeill
#عید_غدیر
💠 شبهات امامت ۲۸
🔻(پاسخ به شبهات آیه ی تبلیغ)
🔸 قسمت پانزدهم
✅ یکى از جملاتى که رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) درباره ی جانشینى خود در آن خطبه به کار برده اند جمله ی «من کنت مولاه فعلى مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» است.
✅ درباره ی صدور این کلام از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) باید دانست همه ی کسانى که خطبه ی غدیریه را نقل کردهاند، این جمله را آوردهاند و همه ی کسانى که سیره ی رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) را نوشتهاند اعتراف کردهاند که فرازى از زندگى پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) توقف در غدیرخم و سخنرانى در آن مکان و نزول آیه ی تبلیغ است.
✅ تواتر حدیث غدیر نزد اهل تحقیق مسلم است و به گفته جزرى شافعى از دانشمندان اهلتسنن «لا عبره بمن حاول تضعیفه ممّن لا اطلاع له فى هذا العلم»؛
📚اسنى المطالب فى مناقب على بن ابى طالب، ص۴۸
یعنی: نباید به تلاش عدهاى در تضعیف این روایت که تخصصى در علم حدیث ندارند، اعتنا کرد.
⚜ ۱۵ روز دیگر تا بزرگترین عیدخدا باقی است، برنامه ی شما برای غدیر امسال چیست؟
🌔 @drehsanpouresmaeill
#عید_غدیر
📣 وبینار آموزشی
💠 حقوق متقابل زن و شوهر در آموزه های دینی
🎙 دکتر احسان پوراسماعیل
📆 ۲۱، خرداد ماه، ۱۴۰۳
⏰ از ساعت ۱۶ تا ۱۷
🌐لینک وبینار
🔸https://meet.razavi.ir/ch/amozesh
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 شبهات امامت ۲۸
🔻(پاسخ به شبهات آیه ی تبلیغ)
🔸 قسمت شانزدهم
✅ آیا همانطور که علماى اهل تسنن مى گویند آیه ی تبلیغ در مورد مکر یهود نازل شده است؟
✍اولین کسى که آیه ی «تبلیغ» را در مورد مکر یهود تفسیر کرده، مقاتل بن سلیمان است.
📚تفسیر مقاتل بن سلیمان، ج۱، ص۴۹۱
پس از وى طبرى و بغوى و محمد بن ابى بکر رازى این قول و تفسیر را اختیار کرده اند.
📚جامع البیان، طبرى، ج۴، ص۳۰۷؛تفسیر معالم التنزیل، بغوى، ج۲، ص۵۱؛تفسیر اسألة القرآن المجید و اجوبتها، رازى، ص۷۴.
فخر رازى نیز پس از احتمالات فراوان در مورد نزول آیه ی مورد بحث، همین قول را برگزیده و تنها دلیل آن را نیز سیاق یا تناسب آیات قبل و بعد دانسته که جملگى درباره یهودیان است.
📚مفاتیح الغیب، ج۱۲، ص۵۰
در پاسخ به این ادعا مى گوییم:
🔹 اوّلا: سوره مائده آخرین سوره اى است که بر پیامبر(صلى الله علیه وآله) در حجة الوداع نازل شده است، و در آن موقع یهود شوکتى نداشته اند تا پیامبر(صلى الله علیه وآله) از آن ها خوف داشته باشد و احتیاج به محافظت و نگهبانى از آن ها داشته باشد و اگر مراد از آیه، یهود باشد جاداشت این سوره در اوائل هجرت نازل شود زیرا در اوائل هجرت که رسول خدا(علیه السلام) در شهر غربت و در بین عده معدودى از مسلمین به سر مى برد یهودیان از چهار طرف او را محصور کرده بودند - یهودیانى که جنگهاى خونینى مانند: خیبر را به راه انداختند - پس بااین وصف نمى توان شأن نزول آیه را درباره ی مکر یهود دانست.
⚜ ۱۴ روز دیگر تا بزرگترین عیدخدا باقی است، برنامه ی شما برای غدیر امسال چیست؟
🌔 @drehsanpouresmaeill
#عید_غدیر
🟢 گوهر ۳۰۶
📖 ... فَفَريقاً كَذَّبْتُمْ وَ فَريقاً تَقْتُلُونَ [بقره، ۸۷]
🔻پس عدّهای را تکذیب کرده، و جمعی را به قتل رساندید
⚜ امام عسکری(علیه السلام)می فرماید: وَ أَمَّا قَوْلُهُ تَعَالَی تَقْتُلُونَ فَمَعْنَاهُ قَتَلْتُمْ کَمَا تَقُولُ لِمَنْ تُوَبِّخُهُ وَیْلَکَ کَمْ تَکْذِبُ وَ کَمْ تُمَخْرِقُ وَ لَا تُرِیدُ مَا لَمْ یَفْعَلْهُ بَعْدُ وَ إِنَّمَا تُرِیدُ کَمْ فَعَلْتُ وَ أَنْتَ عَلَیْهِ مَوْطِنٌ.
یعنی: در این آیه منظور از تَقْتُلُونَ [میکشید]، معنایش «قَتَلْتُمْ» است (قبلاً کشتار کردید). همانطور که اگر بخواهی کسی را سرزنش کنی، به او میگویی «وای بر تو! چقدر دروغ میگویی و حیلهبازی میکنی»! منظورت این نیست که در آینده دروغ خواهدگفت و حیلهبازی خواهدکرد بلکه میخواهی بگویی «چقدر قبلاً چنین کاری را کردهای و تصمیم انجام آن را داری».
📚 علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۶، ص۲۹۰ و الإمام العسکری،التفسیر، ص۳۷۹
⚜ امام باقر(علیه السلام)می فرماید: فَفَرِیقاً مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ(علیهم السلام) کَذَّبْتُمْ وَ فَرِیقاً تَقْتُلُونَ.
یعنی: پس عدّهای از خاندان پیامبر(صلی الله علیه وآله) را تکذیب کرده، و جمعی را به قتل رساندید؟
📚 کلینی، الکافی، ج۱، ص۴۱۸ و علامه مجلسی، بحارالأنوار، ج۲۳، ص۳۷۴ و ابن شهر آشوب، المناقب، ج۳، ص۲۰۶
🌔 @drehsanpouresmaeill
💠 شبهات امامت ۲۸
🔻(پاسخ به شبهات آیه ی تبلیغ)
🔸 قسمت هفدهم
✅ ثانیاً: قرآن موجود بر اساس ترتیب نزول آن نبوده تا بتوان به سیاق آیات آن بر ظهور یک معنا تمسّک کرد.
✅ ثالثاً: سیاق بر فرض ظهور داشتن، قرینه ی مقامى است و در برابر نصّ روایات و قرینه هاى دیگر اعتبارى نخواهد داشت.
✅ رابعاً: بنا بر گفته فخر رازى، حکمى که خداوند درباره یهود نازل کرد و به قدرى بر آنان گران تمام شد که موجب تأخیر در ابلاغ آن از سوى رسول خدا(صلى الله علیه وآله) گردید، این بود: «یا أَهْلَ الْکِتابِ لَسْتُمْ عَلى شَیْء حَتّى...»
📖سوره مائده ، آیه۶۸
یعنی: اى اهل کتاب شما بر هیچ چیز نیستید تا آن که...
در حالى که قرآن پیش از این آیه در آیه ۶۴ همین سوره خطاب تندترى به یهود دارد: «وَقالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدِیهِمْ وَلُعِنُوا بِما قالُوا...»؛ یعنی: و یهود گفتند: دست خدا (با زنجیر) بسته است، دست هایشان بسته باد! و به خاطر این سخن از رحمت الهى دور شوند... پس شایسته بود که این آیه موجب نگرانى پیامبر(صلی الله علیه وآله) از ابلاغ شود نه آیه ی قبل؛ بنابراین نمى توان گفته ی فخر رازى را صحیح دانست.
📚امام شناسی در قرآن وپاسخ به شبهات ،علی اصغر رضوانی، مسجد مقدس جمکران، قم ،۱۳۸۵ش،ج۱، ص۲۶۱.
⚜ ۱۳ روز دیگر تا بزرگترین عیدخدا باقی است، برنامه ی شما برای غدیر امسال چیست؟
🌔 @drehsanpouresmaeill
#عید_غدیر