eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
282 دنبال‌کننده
131 عکس
309 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️ نامه‌نگاری عجیب برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت در مخالفت با دستور صریح‌ رهبرمعظم انقلاب 🔹 رئیس کمیسیون قضایی مجلس:‌ بعد از مکاتبه برخی اعضای مجمع تشخیص با رهبرانقلاب در مورد سلب اعتبار از معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول، ایشان بیان فرمودند که"اگر مجمع تشخیص مصحلت، مصلحت یقینی مورد نظر حقیر را تصدیق نمی‌کند به تشخیص خود عمل کند." 📌کانال /سراسری https://eitaa.com/joinchat/3170697458Cfd44a7e938
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۲ نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان‌ (۲)  «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛ هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند . 👈بخش دوم؛ ۰۵ قرآن کلام خدا، راه خدا ، کشتی هدایت و نجات خدا و منبع پایان ناپذیری از منابع معرفتی و علوم الهی است که مستقیم با وحی توسط جبرائیل امین به خاتم پیامبران و امین خداوند در عالم هستی، یعنی بر حضرت محمد صلوات الله علیه فرستاده شده است که در آن هیچ خطا و اشتباهی وجود ندارد. فرازمان و فرا مکان است و پاسخگوی مسایل متنوع و متععد عصرها و نسل ها است ، به شرط آن که قرآن را از عترت جدا نکنیم. و به شرط آن که مفسر و مجری قرآن عترت، پیامبر خدا باشد. دانش آموختگان ذی صلاح مکتب اهل البیت پیامبر عليهم السلام که دقیقا یکی پس از دیگری با نام و کنیه مشخص شده اند، زیرا تجربه‌ تلخ تاریخی نشان داد که نتبجه قرآن بدون عترت می شود، ماجراهای تلخ تاریخ اسلام که مبداء انحراف آن با ماجرای سقیفه شروع شد و به دنبال آن ، ماجرای جنگ صفین و تحمیل حکمیت به امیرالمؤمنین علی علیه السلام و سپس تحمیل صلح به امام حسن و جنگ مردم مسلمان با فرزند پیامبر خود در کربلا تا الان که جدایی قرآن از عترت ، سبب غییت طولانی امام زمان عج الله تعالی الشریف شده است. حدیت ثقلین مورد تصدیق علمای عام و خاص ، علمای اهل تسنن و شیعه است. این خیلی مهم است که چه کسی مفسر و مجری معارف و فرامین الهی در قرآن باشد. نتیجه به دو گونه اسلام ختم می شود. اسلام اموی و اسلام علوی، اسلام عباسی و اسلام جعفری ، اسلام حنفی، حنبلی و شافعی و مالکی یا اسلام شیعی، و امروز اسلام ناب محمدی که آن را نظام جمهوری اسلامی ایران نمایندگی می کندیا اسلام آمریکایی که اکثر کشورهای موجود اسلامی آن را نمایندگی می کنند . اسلامی که از دهان و قلم وهابیون و داعشی ها و التقاطی ها و غرب گراها و انجمن حجتیه ای ها و شیعه انگلیسی ها بیرون می آید یا اسلامی که فریاد گر آن خمینی کبیر و دیگر علمای صالح گذشته بودند. وقتی کسی مانند خمینی کبیر می شود مفسر و مجری آیات الهی از دل آن انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران بیرون می آید که معیاری می شود برای تغییر اساسی در قطب های قدرت جهانی که اکنون در حال فروریختن نظم سیاسی موجود و برپایی نظم سیاسی جدید است. نظامی که ۴۵ ساله خار چشم سران کاخ‌سفید شده و استخوانی در گلوی تمدن و تفکر مدرنیته ، به هر حال از اصل موضوع فاصله نگیرم، 👌 این نکته که برخی از آیات الهی با هشدار و اعلام زنگ خطر شروع می شود، مانند همین آیه شریفه و همچنین با خطاب های خاص به گروههای خاص شروع‌می شود، نشان دهنده اخطاری مهم از جانب خداوند به مومنین است .در این آیه فقط مؤمنین مخاطب هستند. در مثل مانند یک پیام خصوصی و سفارشی و فوری و مهم که ازیک فرد یا جایگاهی مورد اعتماد برای دورشدن از یک خطر جانی یا مالی یا هویتی برای فرد یا گروه خاصی ارسال می شود و هشدار دهنده باشد. . خطاب این آیه این گونه است. هشدار دهنده به گروه مومنین ، پس هم حالت هشداری پیام و هم حالت خاص بودن مخاطبان‌ نشان می دهد مسئله، مسئله ی مهمی است. ۰۶ بنابر آن چه روان شناسان و جامعه شناسان در باره روح و روان و ابعاد اجتماعی انسان‌ گفته اند، اولا روح و روان ( جهان درونی ، جهان ذهنی و مانند آن ) با جهان اجتماعی انسان که از اجتماع خانواده شروع می شود و به تدریج بزرکتر می شود، این دو جهان ، یعنی جهان درونی با جهان اجتماعی هر دو در تعاملی هوشمندانه و کنش گرانه و دو سویه و به صورت دائمی در تعامل با یکدیگرند، بر یکدیگر اثر می گذارند و از یکدیگر اثر می پذیرند. ثانيا؛ نفس، با تعاریف مختلفی که از آن شده است ، نفس در آموزه های اسلامی ما‌، بنابر اقوال بزرگانی مانند آیت الله سید علی قاضی طباطبایی بزرگ ، نفس انسانی به شدت و به سهولت و با سرعت نقش پذیر است ، *خصلت تاثیر پذیری نفس زیاد* است . بویژه تا قبل از چهل سالگی و خاصه در کودکی و نوجوانی و جوانی، اگر چه تاثیر پذیری نفس تا آخرین لحظه عمر هم به اثبات رسیده است .از طرفی نفس انسان کمال خواه است، تنوع طلب است ، کنجکاو است، آسایش طلب است و صفات دیگری که دارد ، استعداد پدیرش آن و تغییر ریل آن و شکل گیری از جهان بیرونی آن که مي‌شود جهان عینی و جهان اجتماعی نیز زیاد است .
لذا خداوند حکیم ، ابتدا فرد ، فرد مومنین را مورد خطاب ویژه قرار داده است و به آنان هشدار های سنگین داده است که در وهله اول از خودتان پاسداری کنید. مراقب زبان و افکار و رفتار و خواسته ها و کلام و نوشته ها یتان باشد و در وهله دوم مراقب اهل تان یعنی همسر و فرزندانتان باشید و این مراقبت باید همیشگی و عالمانه و خردمندانه و دانش بنیان باشد .مراقبتی در فرهنگ قرآنی و با فرهنگ قرآنی و نه در فرهنگ مادی غرب ، این مراقبت در فصای مجازی امروز ، در عصر ارتباطات و اطلاعات واقعا سخت و دشوار است ، شاید به همین دلیل است که هشدار خداوند هم سخت و سنگین است . بنابراین در اولین گام‌ چاره ای نیست جز این که از خود شروع کنیم و مراقب دائمی خود باشیم و سپس خانواده خود، در غیر این صورت باید آماده پرداختن هزینه های سنگین و خسارت بار دنیایی و آخرتی آن باشیم . انتخاب با من و شماست. ان شالله این موضوع مهم را در نوبت های بعدی ادامه می دهیم. نوشته شده در پنجشنبه ۵ مهر ۱۴۰۲ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
هدایت شده از مهرعلی لطفی
7.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 مثال بسیار زیبای علامه حسن زاده آملی رحمت‌الله‌علیه پیرامون مرگ 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
هدایت شده از ابراهیم رستمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
Rostami Ebrahim : *امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) :* *در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیّه نکنید، صریح باشید* نظام اسلامی مایه‌ی افتخار است در دنیا و در داخل کسانی هستند که می‌خواهند نظام اسلامی را کم قدر جلوه دهند هستند کسانی از این قبیل اما اینها اشتباه می‌کنند و راه غلط را دارند می‌روند، بعضی‌ها عمدا و بعضی از روی ناآگاهی نظام اسلامی مایه‌ی شرف است مایه افتخار است گروه تحلیلی سیاسی قرارگاه نوح(ع) https://eitaa.com/joinchat/3667460296C0347506c91 https://splus.ir/joingroup/ADu0Y_y0hlDfdWmtrhr-QA https://rubika.ir/joing/CIBAIJHA0KHUXBFQMFLHBJOLQNENMPIS ble.ir/join/MTQwNDRmMT
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
Rostami Ebrahim : *امام خامنه‌ای(مد ظله العالی) :* *در دفاع از نظام اسلامی هیچ تقیّه نکنید، صریح باش
سکاندار انقلاب و جانشین امام زمان با صراحت و بی پرده ، تکلیف طرفدارن انقلاب و نظام را روشن فرموده اند. این تکلیف صرفا یک توصیه اخلاقی و یا یک نصیحت خیرخواهانه نیست. بلکه این تکلیف وظیفه ای فردی، سازمانی، نهادی ، شرعی و اجتماعی است، که بر دوش یکایک افرادی که در درون نظام هستند ، سنگینی می کند و باید متناسب با جایگاهی که دارند ، ببینند برای دفاع از نظام چه باید بکنند. رفتن در لاک دفاعی با توجیهات به ظاهر مصلحتی ، و یا سکوت و بی عملی و دوری از روحیه انقلابی در دفاع از نظام بی شک در تقابل با سخن و فرمان رهبری است که قطعا اگر آگاهانه و از روی اراده باشد، باید در نزد خداوند پاسخگو بود. هر یک قدم که طرفداران انقلاب عقب نشینی کنند، ضد انقلاب ده قدم جلو می آید.
هدایت شده از سعید
✳️ماهنامه " فارین افرز" از قدیمی‌ترین و معتبرترین نشریات سیاست خارجی آمریکا به زندگی سیاسی و اجتماعی آیت‌الله خامنه‌ای پرداخته است. این نخستین بار است که یک مجله معتبر آمریکایی تیتر اول و مطلب اصلیش را به مرور مواضع و جهت ‌گیری ‌های رهبر کنونی ایران اختصاص می‌دهد.در این شماره از مجله  عکس ایشان را بر روی جلدش چاپ کرده ،این کار بی‌سابقه بوده است که چهره‌ای سیاسی را به‌ صورت تکی و تمام صفحه چاپ کند. 🔸گدین روز، مدیر مسول مجله گفت : علت اختصاص مطلب اصلی نشریه به آیت‌الله خامنه‌ای، آشنایی بیشتر مخاطبان آمریکایی از رهبری ایران است که "قدرت سیاسی بسیار دارد و تصمیمات و سخنانش با پیامد های مهم منطقه‌ای و بین‌المللی همراه است." این مجله تیزهوشی و مدیریت بالای آیت‌الله خامنه‌ای را مانع تحققق اهداف غرب در مقابل ایران دانسته است. 🔸مقاله‌ (جنگ آیت‌الله): این مرد 80 ساله بی ‌سر و صدا به قدرتمندترین مرد خاورمیانه تبدیل شده است. آیت‌الله خامنه‌ای طی 30 سال رهبری‌اش، همیشه یک مشکل آزار دهنده برای رؤسای جمهور ایالات متحده بوده است 🔹 در مطلبی BBC با عنوان آیت‌الله خامنه‌ای مرد فضاهای خالی ایران: آنچه آیت ‌الله خامنه‌ای را از بسیاری از رهبران متمایز می ‌کند، نگاه منطقی و عملگرایانه او به سیاست است. 🔶روزنامه آمریکایی یو ‌اس ‌ای ‌تودی به نقل از ‌اندیشکده آمریکن اینترپرایز : بزرگترین مشکل آمریکا در ایران حضور یک «ابر حریف» به ‌نام آیت ‌الله خامنه‌ای است که نقشه راه را می‌شناسد و مردم به او اعتماد آمیخته با اعتقاد دارند.
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۳ نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان‌ (۳)  «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛ هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند . 👈بخش سوم ؛ ۰۷ نگاه منظومه ای قرآن به فرد، جامعه و به حاکمیت ( قدرت و سیاست) یکی از امتیازات منحصر به فرد قرآن، نگاه منظومه ای و منسجم ، متعادل و عالمانه به روابط بین فرد، جامعه و دولت ( حاکمیت ، سیاست ) است که کمتر مورد توجه قرآن پژوهان قرار گرفته است. در آیه شریفه مورد بحث، خطاب خاص خداوند به گروه مومنین است، این نگاه منظومه ای دیده می شود. خطاب به فرد، فرد مومنین است در عین حال خطاب به گروه و اجتماع و جامعه ی مومنین نیز هست. وظیفه مومنین را در درجه اول نسبت به خودشان بعد نسبت به خانواده شان و بعد ارتباط مومنین را با دیگران ( ناس ) را مشخص می کند و مورد تاکید قرار می دهد. طبعا اکنون که در ایران، نظامی، اسلامی حاکم است، وظیفه گروه مومنین که در راس قدرت و مسئولیت‌ و مدیریت های خرد و کلان هستند، نیز روشن می شود. ۰۸ تقلیل هویت های جمعی و اجتماعی به فردیت های جدا جدا شده و بیگانه از خود و بیگانه از دیگری و بیگانه از جامعه که در آثار برخی از جامعه شناسان نیز آمده است، این نگاه در آموزه ها و معارف اسلامی به شدت نکوهیده و سرزنش شده است. و در مقابل عبادت ها و اطاعت های جمعی و اجتماعی ستایش شده است. به عنوان نمونه میان انجام عبادات به صورت فردی و جمعی ،از نظر پاداش ها و نتایج و آثار دنیایی و آخرتی فاصله زیاد است. اسلام ضمن احترام به اصالت فرد و توجه به تفاوت های فردی و محترم شمردن تک تک نفوس و فرد فرد هر یک از مسلمانان و مؤمنين اما این تکریم فردی را با روح جمعی و حیات اجتماعی و سرنوشت گروهی جامعه به شدت گره می زند. برخلاف آموزه های علوم انسانی و اجتماعی مدرنیته که بر طبل فردیت های خصوصی شده می کوبد و نوعی انزوای اجتماعی را به افراد جامعه هدیه می دهد تا بهتر بتواند از این فردگرایی افراطی بهترین استفاده را در کالایی ساختن انسان ، کالای ساختن جامعه و کالای ساختن نیازهای انسان حداکثر سود و منفعت را ببرد و در نهایت با ساختن جامعه ای مصرفی و وابسته و معتاد به محصولات فرهنگی و اجتماعی و سیاسی و اقتصادی خود، فرد و جامعه را باهم در گرداب مادیت و پوچ گرایی غرق کند.بلایی که بویژه در چند دهه اخیر نظام سرمایه داری آمریکایی صهیونی بر سر اکثر جوامع جهان آورده است. ۰۹ از منظر معرفت اسلامی، امر کنترل و نظارت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی و فردی نیز امری منظومه ای و بهم پیوسته و وابسته است. در دیدگاه اسلام، هم فرد، هم خانواده، هم گروه دوستان و محله و شهر و مدیر و سیاست گذار و قانون گدار ، همه و همه مسئول اند و تکلیف دارند. 👌 سوره مبارکه المائدة آیه ۲ يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا لا تُحِلّوا شَعائِرَ اللَّهِ وَلَا الشَّهرَ الحَرامَ وَلَا الهَديَ وَلَا القَلائِدَ وَلا آمّينَ البَيتَ الحَرامَ يَبتَغونَ فَضلًا مِن رَبِّهِم وَرِضوانًا ۚ وَإِذا حَلَلتُم فَاصطادوا ۚ وَلا يَجرِمَنَّكُم شَنَآنُ قَومٍ أَن صَدّوكُم عَنِ المَسجِدِ الحَرامِ أَن تَعتَدوا ۘ وَتَعاوَنوا عَلَى البِرِّ وَالتَّقوىٰ ۖ وَلا تَعاوَنوا عَلَى الإِثمِ وَالعُدوانِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۖ إِنَّ اللَّهَ شَديدُ العِقابِ﴿۲﴾ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! شعائر و حدود الهی (و مراسم حج را محترم بشمرید! و مخالفت با آنها) را حلال ندانید! و نه ماه حرام را، و نه قربانیهای بی‌نشان و نشاندار را، و نه آنها را که به قصد خانه خدا برای به دست آوردن فضل پروردگار و خشنودی او می‌آیند! اما هنگامی که از احرام بیرون آمدید، صیدکردن برای شما مانعی ندارد. و خصومت با جمعیّتی که شما را از آمدن به مسجد الحرام (در سال حدیبیه) بازداشتند، نباید شما را وادار به تعدّی و تجاوز کند! و (همواره) در راه نیکی و پرهیزگاری با هم تعاون کنید! و (هرگز) در راه گناه و تعدّی همکاری ننمایید! و از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید که مجازات خدا شدید است.
این آیه هم در تایید و تقویت و تکمیل آیه مورد بحث ، نکات ارزشمندی را برجسته می کند که در اینجا شاهد بنده به دستور صریح خداوند به مومنین است که به صورت جمعی ، اجتماعی، گروهی ، تشکیلاتی در راه برقراری خوبی ها به یکدیگر کمک کنید و همکاری کنید، مشارکت اجتماعی داشته باشید، و پرهیز کنید از این که مشارکت شما برای اشاعه گناه و فساد و دروغ و تهمت و بی‌بندوباری و... باشد. ۰۱۰ امر به معروف و نهی از منکر یک امر و دستور الهی است ، یک امر عقلی است، یک امر اجتماعی است ، یک امر فرهنگی است ، یک امر حاکمیتی و حکومتی است ، یک امر فردی است ، ببینیم چگونه قرآن با آن نگاه عمیق و حکیمانه و دانش بنیانی که به مصالح فرد و جامعه و دولت دارد، همه را با نظمی معرفتی و ارزشی و هنجاری چگونه دور خود جمع می کند و آنان را منتظم می سازد. دقیقا بر خلاف فرهنگ فرعونی، که با دسته دسته کردن و گروه گروه کردن مردم بر آنان حکومت می کرد. بدون رودربایستی امروز هم هر کسی آگاهانه و هدفمند و با اراده و اختیار در آتش پان ایرانسیم، پان ترکیسیم‌، پان عربیسم‌، پان کردیسم، پان بلوچیسم ، بدمد و و با نام دفاع از اقوام و مذاهب، قوم گرایی و مذهب گرایی را اشاعه دهد، یا بدتر از این ها امروز در آتش غرب گرایی، روشنفکری بیمارگون بدمد تا بدین وسیله نظام ارزشمند جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی ایران را تضعیف کند ، اگر بدتر از فرعون و نمرود نباشد، قطعا در همان راه و مسیر قدم برداشته است. نظارت اجتماعی بدون نظارت بر خود و بدون نظارت بر خانواده خود و بر نظارت بر خویشان خود و بر دوستان صمیمی خود و بدون نظارت اجتماعی و این ها همه بدون نظارت نظام اسلامی ممکن نیست. ان شالله در نوبت های بعدی مطالب بیشتری ارائه خواهد شد . نوشته شده در روز جمعه‌، ششم مهرماه ۱۴۰۲ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
💥هشدارهای قرآنی را جدی بگیریم. ۴ نکاتی جامعه شناختی از آیه ۶ سوره تحریم در باره مسئولیت والدین در تربیت فررندان‌ (۴)  «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکُمْ وَأَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَیهَا مَلَائِکَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا یعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَیفْعَلُونَ مَا یؤْمَرُونَ». ترجمه؛ هـان اى كـسـانى كه ايمان آورده ايد! خود و اهل خود را از آتشى كه آتش گيرانه اش مردم و سـنـگ حـفـظ كـنـيـد، آتـشـى كـه فـرشـتـگـان غـلاظ و شـداد مـوكل بر آنند فرشتگانى كه هرگز خدا را در آنچه دستورشان مى دهد نافرمانى ننموده بلكه هر چه مى گويد عمل مى كنند . 👈بخش چهارم ؛ 👌 چرا نقطه آغاز هر اصلاحی ، اصلاح از خود است؟ ۰۱۱ در فرهنگ و ادبیات فاخر و غنی ما ایرانی ها گاه اشعار، ضرب المثل ها و تمثیلات و داستان های کوتاهی وجو دارد که واقعا هر یک به تنهایی دریایی از معرفت و دانش علوم اجتماعی و رفتاری را در خود جای داده است، مانند این نمونه ها؛ 👈 ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش ( جامی ) 👈هر چه بگندد ، نمکش می زنند، وای به روزی که بگندد نمک 👈تربیت نا اهل را چون گردوان بر گنبد است این یک قاعده عقلی و منطقی است که نمی توان از کسی که فقیر است و چیزی ندارد، انتظار بخشش داشت. از کسی که نابینا است، انتظار راهنمایی داشت. از کسی که تخصص و دانشی ندارد ، انتظار علم و دانش داشت. وقتی این گونه‌ است چگونه می توان از کسی که خود را نشناخته است و خودش را پیدا نکرده است و نمیداند کیست؟ قدر و منزلت او چیست؟ چرا پای به عرصه وجود گذاشته است؟ به کجا می رود؟ از چنین کسی نباید انتظار اصلاح گری و انتظار هدایت دیگری و انتظار تربیت دیگری ولو ، فرزندانش ، را داشت. ؟ 👌خداوند حکیم، سنگ بنای هر خیر و برکت و هر نوع از اصلاح گری ، و هرنوع پیشرفت و سازندگی چه فردی، اجتماعی و با نهادی و سازمانی را در این آیه شریفه، مراقبت همیشگی مومنین از خودشان می داند، پدر و مادری که خود تربیت شده و اهل دانش و مهارت های درونی و بیرونی نباشد، چگونه می تواند فرزندان خود را تربیت و راهنمایی کند؟ خداوند هشدار می دهد آن هم هشداری سخت با پیامدهای سنگین که ای گروه مؤمنین، از زن و مرد ، باید ( دستور است، توصیه اخلاقی و ارشادی نیست) باید در درجه اول پاسدار و حافظ و نگه دار نفس خودت ( دقت بفرمایید ، نفس ) باشید ، و سپس اهل خود که شامل همسر و فرزندان می شود. زیرا اگر پدران و مادران، خود را رها شده بدانند و در شرایط فعلی اهل محصولات فرهنگی و رسانه ای ماهواره ها و شبکه های اجتماعی باشند، این طبیعی است که باید منتطر فرزندان و نسلی رها شده، مصرفی ، و فاقد مهار های زندگی باشند. این چنین پدر و مادرهایی قطعا در آینده ، خانواده و فرزندانشان دچار آسیب های روحی و روانی و اجتماعی می شوند که گاه جبران ناپذیر است و در این صورت جامعه ای که برآمده از چنین خانواده‌هایی باشد، آینده ای ندارند و باید وابسته و نوکر و تو سری خور کسانی باشند که با دین و باورها و فرهنگ و هویت آنان در ستیز هستند. بی شک ، این خانواده است که آینده جامعه را رقم می زند. خداوند، عزیز و منزه و قدرتمند است، و می خواهد مومن و مومنین و جامعه ایمانی و اسلامی هم عزیز و منزه و قدرتمند باشد. لذا نقاط اصلی و بنیادین سقوط فردی ، اجتماعی و نهادی را شفاف هشدار می دهد. ۰۱۲ نکته مهم دیگر این آیه ، اشاره خداوند به * نفس * است، حالا هر تعریفی که از نفس و روح و دل و روان و جان شده باشد ، آن چه مسلم و قطعی است ، مومنین ، چه فردی و گروهی و اجتماعی و یا حاکمیتی و نهادی ، موظف شده اند که از خود ، از دل و فکر و روح و روان و آن امانتی که خداوند به آنان داده است و آن وجه ربوبی و فطری و الهی نفس و دل و روح و روان است، باید از این وجه پاسداری کند و اجازه ندهد، فرم ها ، قالب ها و فراز و نشیب های زندگی و بویژه اکنون سبک زندگی غربی ، آن وجه توجه نفس به خداوند و به عالم بقا و جهان سرمد را آرام آرام از دست آنان بگیرد و انسان دو ساحتی دنیا و آخرت ، بشود انسان تک ساحتی ، فرقي هم نمی کند، انسان غربی یا شرقی ، 👌 در اینجا یک پرسس اساسی مطرح می شود و آن این که آیا تربیت نفس انسانی ( مومنین ) باید در کدامیک از مبانی علوم انسانی و اجتماعی متداول و رایج امروزی صورت گیرد؟ آیا علوم انسانی و اجتماعی مدرن و مدرنیته می تواند مبنایی برای تربیت و رشد فردی و اجتماعی مومنین باشد؟ طبعا پاسخ منفی است ، زیرا مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی، و ارزش شناختی و روش شناختی علوم انسانی و اجتماعی غرب بر اصولی مانند امانیسم، سکولاریسم، ابژکتیویسیم و سوبژکتیویسیم بنا نهاده شده که ابن اصول و گزاره ها از بیخ و بن با اصول و گزاره های مبانی علوم انسانی و اجتماعی اسلام در تضاد است.
اغلب آن چه امروز تحت عنوان علوم اجتماعی، علوم رفتاری، علوم سیاسی و علوم ارتباطی و مانند ان در دانشگاههای ما تدریش می شود، بر اساس همان گزاره ها و مبانی معرفتی و هستی شناختی دنیای مدرن و مدرنیته است، بدون آن که نقد و بررسی شوند و بدون آن که مبانی علوم انسانی و اجتماعی متفکران مسلمان در کنار آن گفته شود و این بزرگترین خطری است که با وجودی که از زمان امام خمینی ره و سپس مقام معظم رهبری مرتب گوشزد شده است ، متاسفانه همچنان یله و رها شده است. یکی از دلایلی که دانش آموختگان این رشته ها نمی توانند با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خود ارتباط برقرار کنند، همین فرهنگ و شناختی است که علوم انسانی و اجتماعی غربی به آنان می دهد. ۰۱۳انسانی و اجتماعی معارف توحیدی و اسلامی قرآن و سنت محور و عقل گرا کاملا در تضاد است. ۰۱۳ بنابر این در اولین و مهم ترین گام باید مومنین و جامعه اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و نهادها و سازمان های ذی ربط بویژه شورایعالی انقلاب فرهنگی، وزارتخانه های آموزش و پروس علوم ، ارشاد اسلامی ، صدا وسیما و مانند آن هر یک در جایگاه و نقشی که دارند، به اصلاح نظام آموزشی و پرورشی موجود در تمامی ابعاد آن توجه جدی ، سریع قاطع و البته عالمانه داشته باشند. این نمی شود که هریک از نهادهای یاد شده ، در همان مسیر علوم‌ انسانی و اجتماعی غرب عملا حرکت کنند ، ( سند نویسی لازمه اما کافی نیست. ان شالله در نوبت های بعدی مطالب بیشتری ارائه خواهد شد . نوشته شده در روز دوشنبه ، نهم مهرماه ۱۴۰۲ ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی