eitaa logo
دکتر ابوالقاسم فاتحی هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی
288 دنبال‌کننده
131 عکس
311 ویدیو
23 فایل
این کانال برای ارائه تحلیل ها، دیدگاهها، گزارش ها و اخبار مربوط به مسائل اجتماعی ایران با رویکرد علمی و انتقادی و ارایه راهبردها و راهکارهای پیشنهادی در چهارچوب مبانی، اهداف و گفتمان‌ انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران و قانون اساسی ایجاد شده است
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از اخبار مقاومت اسلامی
🔴فرانسه در حال اعزام ادوات سنگین و نیروی زمینی گسترده به اوکراین است @akh_moq_is
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ------ خداوند تبارک و تعالی، پس از جنگ احد در مورد جایگاه شهدا می فرمایند: (ای پیامبر)هرگز گمان مبر آنها که در راه خدا کشته شدند، مرده اند، بلکه زنده اند و نزد پروردگارشان روزی داده می شوند منبع: قرآن، سوره آل عمران ، آیه۱۶۹ ----- ۱۴۰۳/۱/۲
هدایت شده از اخبار مقاومت اسلامی
▪️زندگی نامه حضرت 🔹خدیجه(س) فرزند خویلد و از خانواده ای خوش اصل و نسب بود. 🔹قبل و بعد از اسلام به پاکی و اخلاق_پسندیده شهرت داشت. 🔹قبل از اسلام، پیرو دین حنیف حضرت ابراهیم(ع) بود. 🔹۲۸ سال داشت که با رسول الله(ص) ازدواج کرد. 🔹خدیجه، زنی راستگو و بهشتی، امین و مجاهد، همواره مورد تکریم رسول الله قرار می گرفت. 🔹فاطمه(س)، دختری بهشتی تربیت یافته حضرت خدیجه است. 🔹طبق گزارش ابن عساکر با آنکه در میان عرب رسم سپردن فرزند به دایه وجود داشت، اما ایشان، شخصا به دخترش حضرت فاطمه(س) شیر داد و از کسی کمک نگرفت. 🔹خدیجه، سختی های زیادی در راه اسلام به ویژه در شعب ابی طالب کشید. 🔹در راه اسلام دارایی های خود را تقدیم اسلام کرد. وی خانه ای با حیاط بزرگی داشت که در خدمت اسلام و مسلمانان بود. 🔹خدیجه، در سال دهم بعثت و کشیدن رنج شعب ابی طالب درگذشت. 🔹در عظمت آن حضرت همین بس که وقتی جبرئیل امین بر پیامبر اکرم(ص) وارد می گردید، عرض می کرد: «سلام پروردگار و درود من را به خدیجه برسانید.» ▪️ابن هشام، السيرة النبوية، ج1، ص188؛ ▪️ابن عبدالبر، الاستيعاب فى معرفة الأصحاب، ج4، ص1817. ▪️ابن کثیر، البدایه و النهایه، ج2، ص294- 293.» ▪️یعقوبی، التاریخ، ج2، ص20، 32؛ ▪️ابن سعد، الطبقات الكبرى، ج1، ص10 ▪️ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج3، ص128. ♦️با تقدیم صلوات بمحضر مبارکشان نشر دهید @akh_moq_is
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ----- امام علی علیه‌السلام در مورد ویژگیهای فرد پرهیزگار می فرمایند: پرهیزگار را می بینی که: آرزویش نزدیک، لغزش هایش اندک، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراکش کم، کارش آسان، دینش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده و خشمش فروخورده است. مردم به خیرش امیدوار ، و از آزارش در امانند منبع: نهج‌البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ، صفحه ۴۰۵, خطبه ۱۹۳ ----- ۱۴۰۲/۱/۳
👌 به عنوان یک مسلمان ایرانی که‌ به‌ یکپارچگی کشور عزیزمان علاقه داربم و دوست داریم سرافرازانه و مردانه و شرافتمندانه خود و فرزندانمان در این آب و خاک زندگی کنیم ، باید به مسئولیت اجتماعی خود در برابر نفرت پراکنی و ناامیدسازی و دروغ پراکنی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی ، عمل کنیم اگر امروز به خواب رویم، فردا با لگد داعشی های صهیونیست مرام بیدار می شویم ، در باز نشر آن همه وظیفه داریم 👇 🎥 افشاگری منظرپور، سردبیر سابق BBC از پشت‌‌پرده پروژه‌ رژیم صهیونیستی و سازمان مجاهدین برای افکارسازی در فضای مجازی فارسی زبان! محمد منظرپور: 🔺فیواستار و ترند شدن برخی مطالب توئیتر مخصوصا در پروژه "زن‌زندگی‌آزادی" توسط سیستم امنیتی سایبری اسرائیل و سازمان مجاهدین خلق صورت می‌گیرد! عوامل شبکه اینترنشنال جزئی از این پروژه‌ها هستند!
🛑 در طی چهل و خورده ای سال اخیر، شش پروژه روی ایران اجرا شد، که پنج تای آن عبارت اند از: ۱- چماق و هویج ۲- پلیس خوب پلیس بد ۳- مکانیسم ماشه ۴- شک و بهت ۵- قورباغه پخته 🔹️همه این پروژه ها روی ایران اجرا شد ولی اون جور که باید کیفیت لازم رو نداشت، در سال ۱۳۸۶ بعد از اینکه بوش، ایران رو به عنوان محور شرارت معرفی کرد، نیکلاس برنز در کنگره، استراتژی آنفولانزا نیویورکی رو روی ایران اجرا کرد. 🔻این استراتژی، برگرفته از قضیه سیگار در دوران ادوارد برنیز بود، و بر پنج اصل استوار بود ۱- نفرت در میان مردم ۲- نفرت علیه مسئولین ۳- نفرت علیه اصل نظام و انقلاب ۴- نفرت علیه ایرانی بودن ۵- نفرت علیه اسلام. 🔺هر کدوم از این اصل ها، خودش پروژه مفصلی داره
👌انقلاب و نظام و کشور را باید با شناسنامه امثال شهید علی اکبر جزی ،به جوانان و نسل آینده معرفی نه مفسدان و اشرافی ها و تکنوکرات ها و لیبرال ها و حقوق بگیران نجومی و ......👇 🔷 امروز ۳ فروردین سالروز شهادت اوست! آیا نام او را شنیده اید؟ 🔸در تاریخ ۱۳۶۱/۱/۲ مسابقه بزرگی میان جبهه حق و باطل شکل گرفت.صدام حسین و فرماندهان از یک سو و سید روح الله خمینی (ره) و فرماندهانش از سوی دیگر رو در رو شدند🔸دراوایل جنگ، ۲۵۰۰ کیلومتر از خاک کشورا به اشغال دشمن درآمد و هر روز خبر ناراحت کننده ای از مناطق اشغال شده کشور به گوش می رسید🔸ارتش با ۳۵ گردان و سپاه نیز با ۱۰۰ گردان و در آن طرف عراق با ۷ تیپ زرهی، ۲۰ تیپ پیاده و۱۰ گردان توپخانه که معادل با حدود ۸۰ تا ۱۶۰ هزار نیرو بود وارد عمل شدند🔸مهم ترین اهداف ما در این عملیات عبارت بود از ۱_ آزادسازی بخش های وسیعی از غرب دزفول، شوش و اندیمشک و ده‌ها روستا، ۲_ خارج کردن شهرهای دزفول، شوش و اندیمشک از تیررس آتش توپخانه عراق، ۳_ دور کردن آتش دشمن ازجاده اهواز به اندیمشک🔸قرار بود که این عملیات روز اول فروردین اجرا شود اما دشمن در روز ۲۹ اسفند دو حمله غافلگیرانه انجام داد و در جلسه میان فرمانده نیروی زمینی ارتش (صیاد شیرازی) و فرمانده سپاه (محسن رضایی) اجرای عملیات با تردید مواجه شد که محسن رضایی به دلیل نگرانی از شنود در خصوص جلسه پیش رو و همچنین حفظ محرمانگی آن، با یک فروند جنگنده و در حالی که در کابین عقب و پشت سر خلبان نشسته بود سریعاً خود را به تهران و محضر امام خمینی (ره) رساند تا از ایشان کسب تکلیف نماید. 🔸حضرت امام به ایشان فرمودند: «بروید که ان‌شاءالله پیروزید، اما اگر خواستید، استخاره کنید.» بعد از آن استخاره انجام شد و سوره فتح و آیه «إِنَّا فَتَحنَا لَكَ فَتحَا مُّبِينٗا _ به راستى ما براى تو پيروزى آشكارى فراهم آورديم» آمد و به این دلیل نام این عملیات هم «فتح‌المبین» انتخاب شد. بعداً ثابت شد که نه تنها نام این عملیات، بلکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی نیز به لحاظ مادی و استراتژی نظامی این عملیات حقیقتاً «فتح المبین» و فتح الفتوح جبهه های حق محسوب شد!🔸النهایه: ۱_ ۲۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک کشور شامل ده‌ها بخش و روستا، سایت ۴ و ۵ رادار، جاده مهم دزفول به دهلران آزاد شد، ۲_ نیروهای اسلام در منطقه غرب شوش و دزفول به مرز نزدیک شدند، ۳_ شهر‌های دزفول، اندیمشک و شوش و مراکز مهمی همچون پایگاه هوایی دزفول از تیررس توپخانه دشمن خارج شد، ۴_ به چاه های نفت ابوغریب در ارتفاعات تینه عراق دسترسی حاصل شد، ۵_ بیش از ۴ لشکر، ۳۶۱ دستگاه تانک و نفربر، ١٨ فروند هواپیما، ۳۰۰ دستگاه خودرو، ۵۰ توپ و ۳۰ دستگاه مهندسی ارتش عراق منهدم شد، ۶_ سیصد و بیست دستگاه تانک و نفربر، ۵۰۰ دستگاه خودرو، ۱۶۵ توپ، ۵۰ دستگاه مهندسی و مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات انفرادی از ارتش عراق به غنیمت گرفته شد، ۷_ بیش از پانزده هزار نفر از نیرو‌های دشمن به اسارت درآمد، ۸_ بیش از پانزده هزار نفر از نیروهای دشمن کشته و بیش از ده هزار از آنان زخمی شدند و حتی صدام حسین نیز در شرف اسارت قرار داشت و با خودرو حامل زخمی ها از منطقه فرار کرد! ♦️اما حقیقت ماجرا چه بود؟ 🔸سنگر تیربار بعثی ها بر روی یک تپه قرار داشت که چون با بتن و استحکامات سخت آهنی ساخته شده بود به سادگی قابلیت انهدام را نداشت و یکی از تیربارچی های آنها همه رزمنده ها را در یکی شیار زمین گیر و چند صد نفر را شهید و زخمی کرده بود. نزدیک بود که دستور عقب نشینی صادر شود و هیچ چیز به فکر هیچ‌کس نمی رسید تا اینکه ناگاه سر کالیبر آن تیربار به سمت آسمان رفت و گلوله ها برای مدتی به سمت ماه و ستاره ها شلیک شدند! 🔸بچه ها از این فرصت استفاده و خود را به آن سنگر رسانده و با پرتاب نارنجک تیربارچی را به درک واصل کردند 🔸فردا صبح و زمانی که آن منطقه تثبیت شد همه با صحنه عجیبی روبرو شدند! یکی از رزمنده ها که در آن شیار قرار داشت و گلوله آن تیربار به شکمش وارد و همه روده هایش بیرون زده بود، خود را به بالای آن تپه رسانده و در حالی که با دست چپ خود روده هایش را‌ گرفته تا بیشتر بیرون نزند، با دست راستش لوله سرخ تیربار را گرفته و به سمت آسمان هدایت کرده بود تا بچه ها بتوانند با نزدیک شدن به آن تیربارچی را از پای درآورند و به دلیل داغ بودن لوله آن تیربار، دست وی تا کتف ذغال شده و همانگونه بر تیربار خشک شده بود و آن کسی نبود جز شهید علی اکبر جزی
جوانان و کار فرهنگی (۱) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی ( ۱) نوجوانان و جوانان به عنوان نسل های در حال رویش ، کانون محوری مطالعات نسلی هستند. بحث اصلی در مطالعات نسلی انتقال ارزش های فرهنگی و انتقال آداب و رسوم اجتماعی و سنت هایی است که مقوم و ستون فقرات هویت فرهنگی جامعه هستند ، از نسل فعلی و موجود به نسل آینده، نوجوانان و جوانان در دوره ای متفاوت از دوره والدین و نسل پیشین خود به دنیا می آیند و رشد می کنند و نگاهشان رو به جلو و به آینده است. ‌ هویت نسلی، در عین حالی که عناصری از سنت و عناصری از والدین و نسل پیشین را با خود حمل می کند ، اما به لحاظ اقتضای دوره جوانی و نوجوانی و تغییرات فرهنگی و تغییراتی که تکنولوژی در جامعه ایجاد می کند، این هویت نسلی ، می کوشد تا ابژه های نسلی متفاوت و نه لزوما متضاد با نسل پیشین را خود بسازد. همان کاری که نسل های دهه ۴۰ تا دهه ی ۷۰ با نسل های پیش از خود کردند. آنان کاری کردند که در تاریخ تسلی پیش از خود ، هرگز سراغ نداشتند، انقلاب کردند، فاتح جنگ تحملی شدند. ایران را در بسیاری از دانش های روز دنیا سربلند کردند.، از مدافعان حرم تا امنیت تا سلامت و در دیگر ساحت های اجتماعی و سیاسی مورد نیاز خوش درخشیدند و اکنون نیز امید اصلی و سرمایه های اصلی کشور و نظام و ایران هستند. موضوعی که دشمنان خوب فهمیدند، اما برخی دوستان هنوز نفهمیده اند. ریش سفیدان که اگر چه ناخواسته و نا دانسته گاهی جوانان را مورد بی مهری و غصب نسلی خود قرار می دهند. اما به یاد داشته باشیم در بیانیه گام دوم رهبری عزیز و حکیم، جوانان را ،سرمایه های اصلی و پیش ران و امید گام دوم انقلاب اسلامی معرفی کردند. پس در اولین گام واجب است تمامی کسانی که به درست یا نادرست، با دلیل و بی دلیل ، از روی شایستگی یا روابط و آشنایی در مصدر کارهای فرهنگی اعم از سطح کلان تا خرد قرار گرفته اند، عالمانه دوره نوجوانی و جوانی را بشناسند. هر حرکت و رفتار بدون شناخت درست و بدون داده های معتبر علمی از دوره جوانی و مناسبات نسلی ،دورشدن از هدف است. شناخت هویت نوجوانان و جوانان از ابعاد روان شناختی، جامعه شناختی، فلسفی، انسان شناختی و فرهنگی و خاصه از منظر دانش فطرت شناسی و حق جویی نسل جوان از اوجب واجبات است برای کسانی که در مصدر مسئولیت ها و برنامه ریزی ها و اقدامات فرهنگی کشور از بالا تا پایین قرار گرفته اند. گام دیگر ، شناخت درست از کار فرهنگی است . مغز کار فرهنگی ، اندیشه های علوم انسانی است. اندیشه هایی که بتواند دو ساحت طبیعت و فطرت جوان را با هم گره بزند. بازخوانی مستمر اندیشه های علوم انسانی در تمامی رشته ها و گرایش ها و شاخه های آن در مراکز دانشگاهی و حوزوی است. باز خوانی بر اساس مبانی و مبادی فرهنگ و معارف اسلامی ، فرهنگ و سنت ایرانی، فرهنگ و تفکر انقلاب اسلامی با هدف مسئله شناسی، زمان و زبان شناسی نسلی و پاسخگویی به نیازهای و سئوالات روز نسل جدید و رفع مشکلات معیشتی، و زیست افتخارآمیز و هویت ساز نسلی ، از مهم تربن وظایف وزارتخانه های علوم ،تحقیقات و فناوری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه است که باید گفت متاسفانه علی رغم برخی توفیقات پراکنده ، همچنان راهبرد مغفول نظام جمهوری اسلامی ایران است. نوشته شده در روز شنبه چهارم فروردین ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
جوان و کار فرهنگی ( ۲ ) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی (۲) جوان و دوره جوانی به دلیل شرایط جسمی و روحی که دارد ، منبع انرزی ،نشاط، تحرک ، اعتماد به نفس ، کنجکاوی ، پرسشگری، روحیه عدالت خواهی، ظلم ستیزی، خلاقیت، تنوع طلبی ، و سادگی و صفا ، دو دلی برای حقیقت جویی و به قول شهید مطهری شک مقدس است. جوان از یک طرف به دنبال کسب منزلت اجتماعی و کسب موقعیت و هویت خود در آینده است که اگر نشانه های رسیدن به آن را در جامعه و فضای اجتماعی پیرامونی خود بيابد، امیدوارانه به آینده نگاه می کند و رفتارهای خود را بر آن اساس تنظیم می کند . و اگر نشانه های کسب منزلت اجتماعی و هویتی خود را در آینده نیابد، بر اساس نوع تربیت خانوادگی و نوع جامعه پذیری که شده است ، یا منزوی، یا کج رو ، یا تندروی مثبت یا تندروی منفی ، و یا همرنگ جماعت می شود. در آموزه های اسلامی ما آمده است که بهترین ها را نثار جوانان کنید مشخص است که این بهترین ها عمومیت دارد که به نظر بنده مهمترین آن ، اطمینان به جوان نسبت به آینده اوست ، بویژه از منظر نیازهای سطح اول و نیازهای ثانوی جوان امروز، فقط فرزند خانواده نیست ، جوان امروز فرزند انبوهی از اطلاعات و ارتباطاتی است که به سهولت و با سرعت و با گستردگی و تنوع و جذابیت در ۲۴ ساعت در اختیار او قرار می گیرد. ساختارهای سنتی خانواده ، به شدت تغییر کرده است و والدین ، جایگاه مرجعیت تربیتی خود را تا حدود زیادی از دست داده اند. آن روح صفا و پاکی دوران جوانی و این عرصه های ریا و تزویر و فریبکاری شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، فضای مجازی را به فضایی واقعی برای از خودبیگانگی جوانان تبدیل کرده است. اگر چه همه ی ماجرا فقط جنبه های آسیبی فضای مجازی نیست، به شرط آن که شبکه های اجتماعی و فضای مجازی درست مدیریت شود. خوب ، حالا با این چهارراه های بزرگ اطلاعاتی و ارتباطی و شاهراه های بزرگتر از آن کار فرهنگی چگونه باید باشد تا پنجره طلایی جوانی جمعیتی به پنجره و قفس آهنین جوانی جمعیت تبدیل‌ نشود؟ به نطر بنده نوع رویکرد و نوع نگاه به این سوال بسیار مهم است، زیرا ما را به نوع معرفت شناسی و نوع روش شناسی حل آن راهنمایی می کند. آن چه بنده بدان رسیده ام ، رفتن به نوع معرفت شناسی برخاسته از معرفت جهان مدرن که بر سه پایه اومانیسم، سکولاریسم و سوبژکتیویسیم است ، خطاست ، زیرا تجربه آن در غرب و اروپا برای جوانان شکست خورده است . اما این که بخواهیم بدون بازنگری اندیشمندانه در میراث فکری و فرهنگی گذشته خود و بدون استفاده از تجارب مثبت جهانی ، همچنان با همان رویکرد گذشته و یا سطحی نگری و با التقاط معجونی از فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی و ایرانی را مکانیک دار و نه ارگانیک وار و اندیشمندانه، مخلوط کنیم ، این هم خطاست و بجز افزدون به سرگردانی سرمایه های عظیم جوانان حاصل دیگری ندارد. بهترین مثال پیش روی آن ، گسترش بی رویه دانشگاهها،و رشته های علوم انسانی در سه دهه اخیر در کشور است که جای تعجب آن این است که همچنان پاشنه درب بر همان روال سابق می چرخد. نوشته شده در روز یکشنبه ، پنجم فرودین ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi
سلام علیکم صبح زیبایتان به خیر ----- امام علی علیه‌السلام در مورد ویژگیهای فرد پرهیزگار می فرمایند: پرهیزگار را می بینی که: آرزویش نزدیک، لغزش هایش اندک، قلبش فروتن، نفسش قانع، خوراکش کم، کارش آسان، دینش حفظ شده، شهوتش در حرام مرده و خشمش فروخورده است. مردم به خیرش امیدوار ، و از آزارش در امانند منبع: نهج‌البلاغه،۱۳۸۱، ترجمه‌ی مرحوم دشتی ، صفحه ۴۰۵, خطبه ۱۹۳ ----- ۱۴۰۲/۱/۳
جوان و کار فرهنگی (۳) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی( ۳) ناگفته نماند کار فرهنگی و فرهنگ ، تعلق سنی ، جنسی، قومی ، نژادی و مذهبی خاصی ندارد ، و همه ی این گروهها را در برمی‌گیرد، البته با لحلظ کردن موقعیت و شرایط هریک از گروههای یاد شده ، اما چون موضوع اصلی این یادداشت‌ها صرفا جوان و کار فرهنگی است ، بحث ما بر روی جوان تاکید دارد . جوانان ایرانی ( دهه۷۰ به بالا ) محصول خانواده و جامعه ایرانی هستند که با چهار فرهنگ مواجه بوده اند. فرهنگ ریشه دار و کهن چند هزار ساله ایرانی از پیش از اسلام تا کنون، فرهنگ عمیق و تعالی بخش اسلام از حدود ۱۴۰۰ سال پیش تا کنون ،فرهنگ جدید غرب از حدود ۴۰۰ سال پیش تا کنون و فرهنگ انقلاب اسلامی از ۴۵ سال پیش تاکنون ، طبیعی است که تاثیر هرکدام از این فرهنگ ها در ساختار شخصیتی و اجتماعی و فرهنگی خانواده ها و خاصه جوانان ایرانی متفاوت است. تاکید و مورد بررسی ما نوجوانان و جوانان دهه ی هفتاد به بالا است . کسانی که اکنون در دامنه سنی بین ۱۸ تا ۳۳ سال قرار دادند که اگر بخواهیم نوجوانان را نیز بدان اضافه کنیم از دامنه سنی ۱۵ تا ۳۳ سال می شوند. از نظر کمیت این گروه سنی حجم زیادی از جمعیت ایران را تشکیل می دهند و از نظر کیفیت ، تاثیر گذارترین گروه در آینده کشور هستند. اکنون پرسش بنیادین این است که برای رفع نیازهای اولیه و ثانویه این گروه ، برای رشد شخصیتی و آموزش های مهارتی و بخصوص آموزش رفتارهای فرهنگی این گروه، دستگاه‌های مسئول اعم از دستگاه‌های سیاست گذاری، برنامه‌ريزی و اجرا ( قوه مجریه,،) چه برنامه های اثربخش و اقع گرایانه ای دارند که بتواند با این گروه وسیع و متنوع و با مطلوبیت ها و ذائقه های متفاوت فرهنگی ، ارتباط برقرار کند و پیام های فرهنگی را نه فقط به صورت کلیشه ای و خشک در متون درسی یا کلاس ، به آنان منتقل کند. 👈مختصات کار فرهنگی تاثیر گذار آن چه عرض می شود برخاسته از تجربه زیسته علمی و عملی نویسنده است . از فرهنگ تعاریف گوناگون و متنوع ارایه شده که گاهی تا سیصد تعریف هم گفته اند که بنای بنده ، بحث نطری و بررسی پیشینه آن نیست ، به یکی از این تعاریف که بفکر می کنم‌ بیشترین تناسب را با بحث بنده دارد ، اشاره می کنم ادامه آن در یادداشت شماره ۴ نوشته شده توسط مدیر کانال یکشنبه ، پنجم‌ فروردین، ۱۴۰۳ https://eitaa.com/drfatehi .
جوان و کار فرهنگی (۴) چیستی جوان و چیستی کار فرهنگی( ۴) اگر فرهنگ را معرفت مشترکی بدانیم که لایه های تو در تو دارد که از جهان بینی به عنوان اولین و پنهانی تربن لایه شروع می شود و سپس به معرفت شناسی ( لایه دوم ) و به ارزش شناسی( لایه سوم ) و در نهایت به لایه بیرونی ، لایه هنجاری می رسد ، کار فرهنگی برای جوانان اگر چه یک امر بهم پیوسته است که هر چهار لابه را دربر می گیرد ، اما آن چه برای جوان مهم است، سطح هنجاری کار فرهنگی است، جوان امروزی کاری به لایه های پیشین فرهنگ ندارد ، برای جوان امروز جامعه ما اعم از دانش آموز ، دانشجو، شاغل ، بیکار و....سطح هنجاری کار فرهنگی مهم است ، قضاوت او در باره ما ،از قضاوت در سطح هنجاری کار فرهنگی ما شروع می شود. کلام‌ ما، زبان بدن ما، رفتارما ، سبک زندگی ما ، نوع تعاملات و نوع کنش گری های فردی،اجتماعی و سیاسی ما، نوع منش و روش ما ،از مهم ترین سطح هنجاری کار فرهنگی همه کسانی است که در این نظام و در این کشور و در این جامعه مسئولیتی را بر عهده دارند. فرقی هم نمی کند مسئولیت در کدام بخش، یا کدام قوه باشد . بزرگ یا کوچک باشد. جا دارد در اینجا این سخن امیرالمؤمنین علی علیه را به خاطر بیاوریم که فرمودند: أَیهَا النَّاسُ إِنِّی وَ اللَّهِ مَا أَحُثُّکمْ عَلَی طَاعَةٍ إِلَّا وَ أَسْبِقُکمْ إِلَیهَا وَ لَا أَنْهَاکمْ عَنْ مَعْصِیةٍ إِلَّا وَ أَتَنَاهَی قَبْلَکمْ عَنْهَا - «ای مردم به خدا سوگند شما را به هیچ طاعتی تشویق نمی کنم مگر قبلاً خودم آن را انجام می دهم و از هیچ کار خلافی باز نمی دارم مگر این که پیش از شما از آن دوری جسته ام.» و یا امام صادق فرمودند: «کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِالْخَیرِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ لِیرَوْا مِنْکمُ الِاجْتِهَادَ وَ الصِّدْقَ وَ الْوَرَعَ - مردم را به غیر زبان (بلکه با کردار) خود به خیر و نیکو کاری دعوت کنید، مردم باید کوشش در عبادت و راستگویی و پرهیزکاری شما را ببینند.» شکاف بین قول و عمل هر کسی و ولو کوچکترین مسئولیتی داشته باشد بزرگترین عمل ضد فرهنگی است که از چشم تیز بین جوان دور نیست. در جامعه ی شیکه ای و اطلاعاتی و ارتباطی امروز که با سرعت برق و باد و در گستره ای از کنج خانه ها نا سطح معابر و شهرها و کشورها ، اطلاعات در آن تولید و بازتولید و منتشر می شود، فقط سطح هنجاری رفتارهای فرهنگی برخاسته از صداقت، علم ، عقلانیت ، حکمت است که می‌تواند ماندگار شود و بر سایر سوژه ها غلبه کند .امام خمینی، یک نفر بود ، تنهای تنها ، اما چون به تمام معنا کوهی از اخلاص، علم ،عقلانیت، حکمت و عمل صالح بود ، توانست دنیا را تکان دهد ،توانست معادلات قدرت را دگرگون سازد . پس از رحلت امام خمینی، این مکتب خمینی بود و هست که پرچم آن به دست با کفایت رهبری عزیز و شجاع و مظلوم مقتدر تا به امروز ، در همان مسیر ، طی طریق می کند. اما متاسفانه به دلیل عدم مراقبت برخی از خودی ها در رفتارهای هنجاری خود ، جوان و غیر جوان منفعل و بی تفاوت و بعضا رادیکال شده اند. آنان اساس اسلام و انقلاب را با رفتارهای هنجاری( باید گفت ناهنجاری ) این دست از کارگزاران قضاوت می کنند . اگر چه کم نیستند کارگزاران به تمام معنا پاکدست ، ساده زیست ، مردمی، با علم و اصیل ، اما زمانه ، زمان ضریب گرفتن ناهنجاری های فرهنگی در رسانه ها است . نوشته شده در روز یکشنبه، پنجم فروردین، ۱۴۰۳، توسط مدیر کانال ، ابوالقاسم فاتحی دهاقانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه‌طباطبایی https://eitaa.com/drfatehi