eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
912 عکس
376 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅با سلام می خواستم نظر استاد رو در باره این متن بدونم: 📝📝📝 وقتی امام خمینی شهید رجایی را سرزنش کرد ✍️خاطرۀ کیومرث صابری فومنی (گل آقا) ✅آقای بعد از بدبختیهایی که ما سر جریان بنی‌صدر کشیدیم به ریاست جمهوری انتخاب شد. آقای فرانسوا میتران انتخاب آقای رجایی به ریاست جمهوری را تبریک گفت. آقای رجایی از من خواست که جواب تبریک میتران را نیز بنویسم و من هم نوشتم که بله شما به من تبریک گفتی و از آن طرف پاریس را کرده‌اید مرکز ثقل ضد انقلاب (زمانی که منافقین آنجا بودند)؛ ✅متنی که من نوشتم متن غیر دیپلماتیک بود. از آن طرف هم ما مشتهای مان را بلند کردیم و مرگ بر امریکا، مرگ بر فرانسه، برای اینکه مسعود رجوی آن جاست و غیره گفتیم. یک روز در دفترم نشسته بودم که آقای رجایی فشاری روی شانه من داد؛ نگاه کردم دیدم که رنگش پریده است. «چی شده؟» گفت: «تو نمی‌دانی چه کار کردی؟ گوشی امام از من کشید که در عمرم کسی این جور با من برخورد نکرده بود.» گفتم: «مگر امام چی گفتند؟ سر چی؟ خدایا چه خلافی کرده‌ایم؟» گفت: «راجع به آن اطلاعیۀ جواب میتران.» امام به من گفتند: «یک کسی به تو تبریک گفته است، تبریک عرض می‌کنم، تو به عنوان یک مسلمان باید بگویی متشکرم. تو چه جوری می زنی تو دهان رئیس جمهور یک مملکت؟ ادبمان کجا رفته است؟» گفتم: «امام خودشان می‌گویند مرگ بر امریکا، ملت زیر سایه امام این جوری بگویند: مرگ بر فرانسه، آن وقت اگر ما بنویسیم این جوریه!؟ حتماً باید پیش امام بروی!» شهید رجایی رفت و بعد از ملاقات با امام پیش من آمد و این دفعه دیگر خوشحال؛ گفتم: «چی شد؟» گفت: «من رفتم به امام گفتم آقا! مشاور فضول ما این جوری می‌گوید.» گفتند: «مشاور فضول تو هم درست می‌گوید، هم کارشان غلط است. من یک آخوند هستم اینجا نشسته‌ام حرف می‌زنم. من چه کاره هستم؟ من در عالم اسلام برای مسلمانانها باید حرف بزنم و حرف می‌زنم؛ ولی تو پست سیاسی قبول کردی تو رئیس جمهور مملکتی. رئیس جمهور مملکت باید به عرف سیاسی عمل کند. در عرف سیاسی جواب می‌دهی اما حق توهین که نداری. در حالی که اگر کسی به تو گفت تبریک عرض می‌کنم هر کس بوده باشد تو باید بگویی متشکرم؛ تمام! دوستت است از او تعریف می‌کنی؛ دوستت نیست می‌گویی متشکر آقا.» دیدم راست می‌گوید. 🔴جواب 🔵نجفی پرسش شما مشابه بسیاری دارد و معمولا این روزها در فضای مجازی از این دست سوالات و نقل قولهای نسبتا خاص زیاد مطرح می شود ؛ ولی شما دوست عزیز در مورد پرسش های مشابه قبل از اینکه درست یا غلط بودن آن را از نفر سوم بپرسید ، عادت کنید کمی هم محقق و پرسشگر باشید و از کسی که این متن را برایتان فرستاده تقاضای منبع کنید؟! خود این کار نوعی برخورد علمی و درست به موضوعات رایج است و درسی که به اشخاص پخش کننده اینگونه مطالب (گاه درست و گاه کذب ) می دهید این است که قبول و یا رد کردن خود را به ارائه منبع معتبر و درست مشروط نموده اید ۰ 🔷اگر از این راه اولیه به نتیجه نرسیدید از یک نفر فرد مطلع پرسش نمایید ۰ اما به هر حال به نظر می رسد بر طبق نظر شواهد محدود بیان کننده این خاطره خاص ، ظاهرا کلیت مطلب درست به نظر می رسد ؛ اینکه می گوییم کلیت مطلب برای این است که گاه مطلب در صورت نقل به نقل شدن و گذشت زمان و یا بخاطر سلیقه ویژه ناقل حاوی جزئیات خاص و یا بر عکس بدون برخی از جزئیات مهم نقل می شود و گاهی هم این مطالب با مقدمه و یا نتایجی گفته می شود که معلوم می شود نقل و مطلب تاریخی مذکور برای اثبات نظریه دیگری گفته شده است ۰ 🔶 در مورد مطلبی که پرسیدید دو نکته را برای ذهنیت دادن به شما می گویم : نکته اول آنکه از امام نکات نغز و عمیقی صادر شده که متاسفانه بخاطر کوتاهی فکری برخی ناقلان تا مدتها درست فهمیده نمی شده است ۰ نکته دوم این است که در نقل های دهه شصت و اوایل انقلاب مسائل و فضای حاکم بخصوص،شرایط جنگی و بمباران شهرها را حتما در نظر داشته باشید ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi. https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅ نارسایی نظری نقد فلسفه سیاسی لیبرال در مقابل الهیات سیاسی انقلاب اسلامی ایران http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰۲۴ شعبان سالگشت رحلت مرجع بزرگ شیعه آیت الله العظمی میرزا محمد حسن شیرازی صاحب حکم مشهور تحریم تنباکو می باشد ۰ این شخصیت بزرگ آغازگر نهضت بیداری اسلامی در جهان تشیع و ایران می باشد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰چرا متون علمی و تاریخی اروپایی ، فتح قسطنطنیه را سقوط می نامند؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکترای علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی - درس تخصصی فلسفه تاریخ - دی ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : در سطح نازل "تحلیل سیاسی" که تا حدود زیادی هر کسی از زاویه دید خود انجام می دهد ، نمی توان انتظار مبانی فکری و منطق استواری داشت ؛ اما اگر این سطح تحلیل مبتنی بر نوعی اندیشه و یا "فلسفه سیاسی" باشد مطلب عمیق تر و دارای چارچوب محکم تر و منطق و استدلال منظم تری می شود اما باید توجه داشت که همانطور که فاصله بین اندیشه سیاسی با تحلیل سیاسی وجود دارد ، می توان اندیشه سیاسی را هم در آئینه و زمینه و افق "فلسفه تاریخ" مورد تعمق و بررسی قرار داد و این نگاه ضابطه مند به تحولات تاریخی است که می تواند اندیشه سیاسی را جلوه و دارای ابعاد وسیع تر نشان دهد ۰ 🔴 متاسفانه دانشجویان مقطع دکتری رشته های علوم اجتماعی مثل تاریخ و جامعه شناسی و علوم سیاسی کمتر این ضرورت و پشتوانه علمی را دارا می باشند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم جناب استاد. ضمن تشکر بابت مطالب خوب تون درباره تمدن اسلامی که در کانال قرار دادید، سوالی به ذهنم رسید. رهبر انقلاب در دیدار سال گذشته(97)با عزیزان تمدن پژوه، شما را دعوت به تقویت نگرش تمدنی در میان مردم کردند. اولا نگرش تمدنی یعنی چه؟ ثانیا چطور میشود آنرا تقویت کرد؟ ثالثا آیا طی یکسال گذشته، اقدام ویژه ای در زمینه تقویت نگرش تمدنی در میان مردم انجام شده و آیا پیشنهاد اجرایی خاصی دارید؟ از بذل توجه و پاسخگویی حضرتعالی سپاسگذارم🌹 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از شما ، جواب این پرسش ها مفصل و دارای ابعاد بسیاری است ۰ برای رسیدن به تمدن و بخصوص یک تمدن "دینی متعالی" باید در همه زمینه ها تلاش نمود و برنامه نظری و عملی توامان ارائه داد ؛ قبلا در پست ها و پرسش های قبلی همین کانال گفته بودیم که تمدن در ساده ترین تعریف ، تجلی و ظهور عملی فرهنگ و عینیت یافتن آن است ؛ از آنجایی که تمدن یک "کلان روایت" است لذا فرهنگی که به ظهور می رساند ابعاد گسترده ای دارد و همه متفکران و صاحبان رای و اندیشه در همه رشته ها میتوانند نگاه تمدنی و به هم پیوسته داشته باشند ۰ 🔶برای ما ترویج این سطح از نگرش در این مقطع انقلاب اسلامی تدوین متون و منابع جهت آشنایی اولیه جامعه است ، کاری که در جای خود شایسته و ضروری است؛ چرا که با این سطح از تفکر و روابط و مدنیت است که میتوان متوجه بینش و فهم مباحث تمدنی گردید ۰ از جمله این کارهای مفید تهیه کتب و نوشته های علمی و قابل فهم در همه سطوح علمی است ؛ رسالتی که این کانال هم خود را ملزم به تحقق بخشی از آن می داند ۰ ما هم به سهم خودمان در این مسیر هر چه بتوانیم کتب سودمند و مفید معرفی می نماییم ؛ از جمله این کتب درس گفتارهای تمدن نوین اسلامی نوشنه دوست خوبمان آقای دکتر فرزاد جهان بین است ۰ کتابی که در حالی که ساده و روان نوشته شده ولی وزانت علمی خود را حفظ نموده و به شکل درسی و تربیتی میتواند مورد استفاده رشته های مختلف قرار بگیرد۰ دوستان توجه نمایند موضوع تمدن صرفا نظری و ذهنی نیست بلکه این مطالب باید مسیری به سمت زندگی مردم پیدا نماید و این راهی است که همه صاحب نظران در بحث تمدن باید به آن توجه نمایند و این مهم از نظر کتاب مذکور دور نمانده است؛ به عناوین این کتاب بیشتر توجه کنیم ۰👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 درس‌گفتار تمدن نوین اسلامی تألیف فرزاد جهان بین، عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد - ۱۶۸ صفحه -شمارگان هزار نسخه و در قطع وزیری، انتشارات آفتاب توسعه ✅این کتاب متن پیاده شده و ویراسته اولین دوره تربیت مدرس تمدن نوین اسلامی است که در تیر و مرداد ۱۳۹۸ ویژه اساتید دانشگاههای تهران به ارائه شد. کتاب درس گفتار تمدن نوین اسلامی در هشت فصل و دوضمیمه، سازمان یافته است.معناشناسی تمدن و فرهنگ، تمدن اسلامی، تمدن نوین اسلامی،مناسبات فرهنگ و تمدن، تحلیل وصف نوین، تبیین تفصیلی مراحل ۵ گانه تحقق تمدن نوین اسلامی، تمدن اسلامی؛ پروسه یا پروژه، مقایسه ۴ کشور مدعی تمدن سازی در جهان اسلام و مقایسه ایران و آمریکا بر اساس مؤلفه های تمدنی از جمله بخش های این کتاب است. 🔴در این کتاب تلاش شده است تبیین جامع و دقیقی از تمدن نوین اسلامی ارائه و به مهمترین مسائل در این زمینه پرداخته شود. این کتاب حاصل سالها تلاش علمی و تاملات مولف در حوزه تمدن نوین اسلامی است و به محضر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، تقدیم شده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅موسی نجفی : از نکات عمیق تاریخ صدر اسلام که قابل تامل بسیار است شورش و شبه انقلابی است که علیه خلیفه سوم حادث شد و درنهایت عثمان در آن حرکت کشته شد ؛ اما نکته عبرت آموز در این تحولات این است که افرادی با بصیرت مثل مالک اشتر و عمار یاسر این حرکت را (که می توانست به نوعی انتظام و وحدت جامعه اسلامی را بر هم بزند) در مسیر درست قرار دادند و در نهایت در بین ابرهای فتنه ، جلوه امامت حضرت امیر المومنین علی علیه السلام آشکار شد و یکبار دیگر علیرغم تبلیغات مسموم بنی امیه علیه اسلام اصیل ، جامعه اسلامی دوباره رهبر راستین خودش را درک نمود ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تاریخ_و_هنر ✅درباره فیلم "فتح قسطنطنیه 1453" بازگشت رویای امپراطوری عثمانی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
13.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تاریخ_و_هنر 🎥🎥فیلم ترکیه ای"فتح قسطنطنیه 1453" قسمت اول بازگشت رویای امپراطوری عثمانی 👆👆👆👆👆👆 https://t.me/drmousanajafi http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰فیلم ترکیه ای"فتح قسطنطنیه 1453" قسمت دهم ✅ فتح قسطنطنیه که در متون غربی،از آن به سقوط قسطنطنیه یاد میشود واقعه تاریخ مهمی است که پایان قرون وسطی و آغاز عصر جدید اروپاست ۰ منتها غرب انتقام این شکست را چند دهه بعد با سقوط اندلس تلافی نمود ۰ این مقطع تاریخی هر چند دست مایه حکام متعصب حزب حاکم بر ترکیه فعلی شده است و از آن برای مقاصد جاه طلبانه در کشورهای همسایه مثل سوریه سوء استفاده می کنند، ولی در هر حال صحنه مهم و به یاد ماندنی در تقابل جهان اسلام با دنیای غرب است و سیلی محکمی است که از مسلمانان خورده اند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم : ✅پرسش اول : راستی سوالی داشتم مکمل کتاب "فلسفه تحول تاریخ(در شرق و غرب تمدن اسلامی)" رو میخواستم بدونم... چه کتابایی که همسو به گفت و یافت این کتاب است رو مطالعه کنیم؟ ✅پرسش دوم : سلام به استاد نجفی عزیز. مصاحبه تان با خبرگزاری ایگنا در نقد کتاب آقای سلیمانی را مطالعه کردم. لطف بفرمائید مفهوم دو واژه «فلسفه نظری تاریخ» و «فلسفه انتقادی تاریخ» را توضیح دهید. ممنون. 🔴جواب : 🔵نجفی : 🔰این دو پرسش به طور جداگانه از سوی دو مخاطب محترم رسیده و این طور صلاح دیدم با هم مطرح نمایم ۰ کتاب فلسفه تحول تاریخ در حقیقت نوعی بحث پیرامون عقلانیت تاریخی در تفکر اسلامی است و برای همین ابن خلدون به عنوان متفکر تاریخی مغرب اسلامی و استاد مطهری بخاطر تعمق در مباحث فلسفه تاریخی در شرق اسلامی با یکدیگر مقایسه و نسبت سنجی شده اند ۰ لذا شما اگر میخواهید به منابع و متون دیگری برای گسترش مطالعات خود در این زمینه رجوع کنید به کتب مربوط به شرح و بسط تفکر ابن خلدون و برای استاد مطهری هم به چهار جلد کتاب "فلسفه تاریخ" ایشان میتوانید مراجعه فرمایید؛ البته برای شناخت بیشتر ابن خلدون مطالعه دو کتاب از دو شارح برجسته اش مناسب تر است ؛ یکی" فلسفه تاریخ ابن خلدون" از محسن مهدی و دیگری "اندیشه واقع گرای ابن خلدون" از ناصف نصار ۰ توصیه مهمی که به دوستان جوان و محقق دارم این است که خواندن فلسفه تاریخ و فهم قواعد آن را حتما در سیر مطالعات فکری خود قرار دهند و در این زمینه مطمئن باشند یکی از راههای تعمق داشتن در تاریخ و نظریه پردازی ، فهم درست و مداوم عقلانیت تاریخی است ۰ ✅در مورد پرسش دوم در فصل دوم کتاب فلسفه تحول تاریخ مفصل سخن گفته ام ؛ ولی در اینجا همین قدر میتوانم بگویم که فلسفه نظری تاریخ بیشتر نگاه کلان و گسترده نظری به تاریخ و تحولات آن را شامل میشود و از دل آن قواعد و اصول کلی تحول و تبدل تاریخی استنتاج می گردد ؛ در حالی که در فلسفه انتقادی تاریخ ما از نوعی فلسفه تاریخ شماره ۲ سخن میگوییم۰ البته گروهی روشهای نقد کلی در تاریخ و حتی تاریخ تحلیلی را جزو فلسفه انتقادی تاریخ برشمرده اند۰ و بحث از چرایی و چگونگی تحولات را مربوط به فلسفه انتقادی تاریخ می دانند۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi