eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
876 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
👆👆 🔰کتاب علما و رژیم رضاشاه ✅نویسنده: حمید بصیرت‌منش انتشارات: عروج 1376  ، شامل   600 صفحه 🔴 فهرست: تئوری و عملکرد علمای شیعه امامیه  در برابر حکومت، ساختار کلی حکومت رضاشاه، رویدادها تحولات و نهادهای اجتماعی فرهنگی سیاستهای مذهبی حکومت، تغییر پوشش مردان و زنان، روحانیون و تغییر رژیم، علمای عتبات عالیات، علما و روحانیون قم، علما و روحانیون تهران، اصفهان، آذربایجان، فارس، بروجرد، بوشهر، گیلان، مازندران، خراسان، واکنش روحانیون در برابر تغییر لباس و کشف حجاب.  کتاب فوق به بررسی ساختار کلی رژیم رضاشاه و تاثیرات آن بر سیاستهای فرهنگی و مذهبی و واکنشهای روحانیون در طول 16 سال سلطنت حکومت پهلوی اول می‌پردازد. در این پژوهش نکاتی چون: اهداف کلی سیاستهای فرهنگی و میزان موفقیت رژیم در نیل به این اهداف و واکنش روحانیون در برابر مجموع سیاستهای فرهنگی، تأثیر سیاستهای فرهنگی بر جامعه و به ویژه در رابطه میان مردم و روحانیون مطرح گردیده است. 🔵و همچنین پاسخ این پرسش که «چرا برخلاف جنگ جهانی اول، روحانیون ایران به هنگام ورود متفقین در شهریور 1320 مخالفتی بروز ندادند؟» مورد توجه نگارنده بوده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰معدل کارنامه سیاستمداران بیشتر با تاریخ است تا سیاست ✅قضاوت نهایی در مورد کارنامه و معدل سیاستمداران نه بر عهده سیاستمداران است و نه دشمنان و دوستان شان ، بلکه بعد از گذشت زمانی پرونده به دست مورخین می رسد و سرو کار سیاستمدار به نقد بی رحم تاریخی می افتد ؛ اما از آنجا که "محکمه تاریخ " هم حب و بغض و خطای انسانی خاص خودش را دارد این پرونده مدام با اسناد و مدارک و بازپرس های متفاوت به دست قضات مختلف رسیده و آنان نیز هر یک به فراخور دانش و زاویه دید خود رایی صادر می کنند (که البته دقیق تر و پخته تر از رای سیاسیون است ) و احتمالا وقتی سیاستمدار بیچاره هفت کفن را پوساند ، رای نهایی که نوعی "اجماع تاریخی" است با احتیاط فراوان سر بر می آورد ؛ اجماعی که یا در منطقه سفید و یا سیاه و یا در قسمت خاکستری است ۰ 🔵معنای این سخنان نه نسبیت و شاخص نداشتن ملاک قضاوت در تاریخ و سیاست بلکه به معنای احتیاط داشتن و عجول و سطحی و احساسی نبودن در دعوای خدمت و خیانت و مثبت و منفی بودن کارنامه مردان سیاست است ۰ 🔴۰ شاید از این نظر بتوان نسبت قضاوت اولیه سیاست و قضاوت ثانویه در تاریخ را به دادگاه بدوی و دادگاه تجدید نظر شبیه دانست ۰ پس در مورد سیاستمداری که تازه صندلی ریاستش را ترک کرده زیاد نباید جدال نمود ، چون محل حل این نزاع بیشتر از آنکه در سیاست باشد با تاریخ است ؛ تاریخی که غالبا و قاعدتا در قضاوت ، باانصاف تر و معتدل تر و دقیق تر از سیاست عمل می کند ۰ تاریخ فقط یک عیب دارد و آن این است که خیلی صبور است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سالروز تخریب قبور مقدس بقیع (یوم الهدم) ‌ ✅وهابیان در هشتم شوال سال ۱۳۴۴ هجری قمری حرم امامان بقیع را ویران کردند. این روز به «یوم الهدم» (روز ویرانی) مشهور است. تخریب بناها در بقیع توسط جریان وهابیت در عربستان سعودی برای از بین بردن اماکن زیارتی بود. تا آن زمان بر روی مقبره پیشوایان و سایر بزرگان اسلام که در مدینه مدفون بودند گنبدها و بناهایی قرار داشت. پس از تسلط وهابیان بر مدینه آن‌ها ضمن تخریب قبور آثاری که بر روی قبور قرار داشت را نیز از بین بردند. 🔴بقیع اولین مزاری است که به دستور رسول اکرم (ص) توسط مسلمانان صدر اسلام ایجاد شد. ابن اثیر می‌گوید: «بقیع در لغت به محل وسیعی که دارای درخت یا ریشه درخت باشد، گفته می‌شود و چون مکان بقیع پیش از آن دارای درخت غرقد و ریشه‌های آن بود، پس از قطع این اشجار نیز با همان اسم معروف شد. » در بقیع اولین کسی که از انصار به خاک سپرده شد، «اسعد بن زراره» و از مهاجران «عثمان بن مظعون» بوده است. 🔵همچنین بقیع مدفن چهار امام مظلوم شیعه امام حسن (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر(ع) وامام جعفر صادق (ع) است. همچنین قبرچند تن از همسران پیامبر(ص) و نیز عباس عموی پیامبر و فاطمه بنت اسد؛ مادر حضرت علی بن ابی‌طالب، ‌ حضرت ام البنین؛ مادر حضرت اباالفضل العباس(ع) و برخی دیگر از بزرگان اسلام در بقیع قرار دارد http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰سند تاریخی ارزشمند از تلاش و سیاست یکی از علمای شیعه در برابر تخریب کامل قبور مطهر بقیع (دستخط ملک عبدالعزیز پادشاه عربستان به آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول) ✅ هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع است۰ کمتر از یک صد سال قبل که وهابیت با نوعی تفکر بدوی و وحشیانه به سراغ قبور بقیع آمد، مرحوم آیت الله شیخ عبدالرحیم صاحب فصول با تیزبینی متوجه شد که علیرغم هماهنگی بین حکومت آل سعود با روسای دینی فرقه وهابیت و تقسیم وظایف بین آن دو در داخل عربستان ، تفاوت مشی و اختلاف سیاسی نیز بین عبدالعزیز به عنوان پادشاه با روسای مذهبی وهابی دیده میشود ، فلذا برای جلوگیری از محو کامل محل قبور و نشانه گذاری برای حفظ آنها در وضع حداقلی ، تلاش سیاستمدارانه در خور تحسینی را شروع نمود۰ مرحوم صاحب فصول بعد از مذاکره با پادشاه توانست دستخطی تاریخی که به نحوی نوعی سند اعتراف به احترام به اماکن مقدسه است از موسس آل سعود اخذ کند . به متن سند توجه نمایید : ✅متن عربی نامه: من عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل فیصل الی حضرة الفاضل المحترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. السلام علیکم و رحمة الله و برکاته. فاننا نؤکد لکم ان القبة النبویة لم یمسّها أحد بسوء، و لم یخطر ببالنا قط أن نمسّها بسوء و انّ للرسول صلّی الله علیه و سلم حرمة لدینا لا تدانیها حرمة. أما مسائل القبور و ما یتعلق بها من البناء فنحن کما أخبرناکم متّبعون لامبتدعون و نحن مستعدون للنزول علی حکم علماء المسلمین من جمیع المذاهب. و أما عدا ذلک فننظر فیه فسنأمر بتنظیف القبور و تسویة ما لم یسوّ منها التسویة الشرعیة مع اقامة سور علیها لحفظها من الدنس. و نحن نؤکد لکم أیضا انّا لانمنع أحدا من زیارة القبور ما دام الزائر یتبع فی زیارته الطریقة الشرعیة و الاداب الدینیه و قد أمرنا بتحریر هذا لتنشروه علی الملاء . هذا ما لزم بیانه و الله یحفظکم. محل مهر ✅ترجمه فارسی سند: از عبدالعزیز پسر عبدالرحمن آل فیصل بسوی حضرت فاضل محترم الشیخ عبدالرحیم صاحب الفصول. سلام بر شما و رحمت خدا و برکات او. و بعد تأکید می‌کنیم برای شما که قبه پیغمبری را احدی به بدی دست نخواهد زند و هرگز چنین چیزی به خاطر ما خطور نکرده است که کسی به بدی به آن دست بزنند (یعنی تخریب نخواهد شد). و برای پیغمبر حرمتی قائل هستیم که قابل مقایسه با هیچ حرمتی نیست. اما مسائل قبور بقیع و آنچه از بنا متعلق به آن است، ما چنان چه به شما خبر دادیم، تابع شریعت اسلامیم، نه اهل بدعت، ما آماده‌ایم که از نظر شخصی مذهبی خود صرف نظر نموده، اوامر علمای مسلمین را از هر مذهب که باشد محترم بشماریم. اما راجع به مذاکرات دیگر به زودی نظریه خود را برای شما بیان می‌کنیم. پس بزودی امر می‌کنیم که قبور بقیع را نظیف نموده و صاف کنند، مطابق آنچه در شرع جایز است، با کشیدن دیواری در اطراف آن که از پلیدی حفظ شود و باز برای شما تأکید می‌کنیم که ما منع نمی کنیم هیچ کس را از زیارت قبور بقیع. تا وقتی که زائرین طریق شرعیه و آداب دینیه را در زیارت پیروی کنند. ما دستور دادیم تا این نوشته شده در میان مردم انتشار یابد. این چیزی است که بیان آن لازم بود. خداوند شما را حفظ کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ برای شناخت شخصیت‌های بزرگِ دارای اندیشه‌های بزرگ، گاه باید دهه‌ها بگذرد. باید دهه‌ها بگذرد تا غبارِ تاریخ از چهره این شخصیت‌ها زدوده شود و دنباله تأثیرات حرکت‌هایشان سنجیده شود. و امام(ره) چنین شخصیتی است. مردی که با گذشت بیش از سه دهه از درگذشتش، تحلیلگران از حرکتش می‌گویند و می‌نویسند و از تأثیری که این پیرمردِ نستوه بر جهان گذاشت. برای سخن گفتن درباره این تأثیرات، چه کسی بهتر از دکتر موسی نجفی؟ استادتمام فلسفه سیاسی و اندیشمندی که بخشی از عمر خود را در تکاپوی تبیین تمدن اسلامی گذرانده است؛ تمدنی که آرزوی دست‌یابی به آن را امام(ره) در دل ما زنده کرد. مخاطبان گرامی را به مطالعه این گفتگو دعوت می‌کنیم. https://www.dana.ir/1614479👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه دکتر نجفی درباره فلسفه سیاسی امام خمینی ‌‌‌ (قسمت اول : نظم جهانی) ✅جناب استاد نجفی! هنری کیسینجر در کتاب «نظم جهانی» به تأثیرات حرکت امام(ره) بر آن‌چه که خود از نظم جهانی مدنظر دارد پرداخته است. به طور طبیعی نگاه کیسینجر، نقص‌هایی مبنایی دارد اما این پرسش می‌تواند پراهمیت باشد که جهانِ پس از امام(ره)، دستخوش چه تغییراتی شده است؟ 🔴 وقتی از امام سخن می‌گوییم باید این نکته را درنظر آوریم که امام، تنها یک شخص نیست بلکه یک تفکر است. گاه، برخی افراد در دنیا مطرح می‌شوند اما نه از منظر اندیشه‌شان بلکه از منظر شخصیتشان. طبعا با ظهور چنین شخصیت‌هایی، یک جریان بزرگ تاریخی متولد نمی‌شود. گاندی، به رغم آن که شخصیت بزرگی است اما در دایره شمول این توصیف قرار می‌گیرد. بر همین اساس، مدل انقلاب گاندی، یک مدل جهانی نیست و نمی‌توان گفت که این مدل در خارج از مرزهای هند یا مذهب هندوها کارایی دارد. کار گاندی البته نوعی مبارزه منفی بود اما آن‌چه او کرد، با مختصات و شخصیت مردم هند  سازگاری دارد. سخن گفتن از گاندی، سخن گفتن از یک شخص است ولو آن که این شخص، به سمبل ملت خود تبدیل شده باشد. گاندی، بیرون از مرزهای هند، پیامِ درخوری برای مردم جهان ندارد و نمی‌تواند یک «الگوی مبارز» باشد. امام(ره) اما با وجود آن که شخصیتا نیز در جهان مطرح است اما نام او با یک انقلاب گره خورده است؛ انقلابی که هم سمبل یک ملت و یک مکتب است و هم پیام جهانی دارد. به تازگی، در آمریکا و در ایالتی که یک فرد سیاه‌پوست به دست مأمور پلیس کشته شد، در تظاهرات‌ها و اعتراضات، تصاویر شهید قاسم سلیمانی در دست برخی از معترضان مشاهده شد. 🔶🔶 انقلاب امام(ره) مستظهر به اسلام بود🔶 این امر نشان می‌دهد که «قاسم سلیمانی» صرفا یک «شخص» نیست؛ بلکه مردم در این شخص چیزی یافته‌اند که به کارِ مقابله با نژادپرستی می‌آید. این شاخصه در مکتب گاندی یا مکاتب کمونیستی، مفقود است. امام(ره) انقلابی را به راه انداخت که مستظهر به اسلام بود و هست. ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که امام(ره) انقلابی را اختراع کرده است؛ چنین نیست؛ بلکه پشتوانه امام(ره)، اسلام است؛ منتها اصیل‌ترین روایت و قرائت از اسلام که مکتب اهل‌بیت(ع) باشد. وقتی جایی تصویر امام(ره) و شهید قاسم سلیمانی در دست معترضان به رفتار نژادپرستانه قرار می‌گیرد، یعنی نسبت برقرار کردن انقلاب اسلامی و مکتب تشیع با مقابله با نژادپرستی. فطرت سیاه‌پوست آمریکایی و آفریقایی و دانشمند اروپایی پیام اسلام را درمی‌یابد. زنده کردن این پیام، کار امام(ره) است. تا پیش از انقلاب اسلامی، نمی‌توان موردی کامل از انقلاب دینی یافت. 🔶🔶 انقلاب اسلامی و نظم 400 ساله‌ی وستفالی🔶 انقلاب اسلامی به رهبری امام(ره)، بازگشت دین به دنیایی است که سکولاریسم در آن حرف اول را می‌زند. در زمانه امام(ره) لیبرالیسم و مارکسیسم، دنیا را بین خود تقسیم کرده بودند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی، این نظم وستفالی را نشان می‌دهد. نظم وستفالی مربوط به 400 سال پیش است و اروپایی‌ها آن را برساختند. آن‌گونه که خود کیسینجر مدعی است، این نظم را نه کمونیسم برهم زد و نه امپراتوری‌های بزرگ؛ حتی دو جنگ بزرگ جهانی را نیز نتوانست این نظم غربی را دگرگون کند. در فصل‌های سوم و چهارم کتاب نظم جهانی، تنها از یک رویدادِ خارج از نظم وستفالی یاد می‌شود و آن، انقلاب اسلامی است. کیسینجر البته به سبب سوابق یهودی‌اش و نیز به سبب آن که به هر روی یک تئوریسین غربی است، نمی‌خواهد به عمق این مسأله اعتراف کند و به همین خاطر، جریان انقلاب اسلامی را با آن‌چه که آن را «بنیادگرایی» می‌خواند، مخلوط می‌کند؛ یعنی رفتارهایی که جهان از داعش و طالبان شاهد بوده است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی (قسمت دوم : حضور دین در عالم سکولار) ✅ آیا کیسینجر از درک تفاوت اندیشه حاکم بر انقلابِ امام با بنیادگرایی مذهبی ناتوان است یا عامدانه می‌کوشد که مرز میان این دو را کم‌رنگ کند؟ 🔴 او می‌فهمد که در ایران با یک «نظام سیاسی» روبروست؛ حال آن که داعش و طالبان و... اساسا نظام سیاسی نیستند. کیسینجر و امثال او، تفاوت تشیع و تسنن را می‌فهمند. جریان‌های بنیادگرا و داعش‌گونه به طور بنیادی نسبتی با تشیع ندارند. کیسینجر در کتاب نظم جهانی به اندیشه‌های علوی و مهدوی تشیع اشاره می‌کند اما به هر حال به عنوان فردی که بیرون از دایره اسلام ایستاده است، گمان نمی‌کنم این مسائل را به خوبی درک کند. 🔶🔶انقلاب اسلامی؛ تنها رویدادی که نظم وستفالی را زیر سوال برد🔶 با این همه، او معترف است که انقلاب اسلامی، تنها انقلابی است که توانسته است نظم وستفالی را زیر سوال ببرد و سخن آخرش این است که باید با این انقلاب کنار بیاییم! تکرار می‌کنم؛ کیسینجر تئوریسینی است که معتقد است نظم وستفالی برای 400 سال خدشه‌ای نپذیرفته است؛ حتی با وجود ظهور آلمان نازی و فرانسه و آمریکا و مکتب لیبرالیسم و کمونیستیم. 🔵انقلاب اسلامی نه به شرقِ مارکسیست وابسته بود و نه به غربِ لیبرالیست. هرچند هر دو قرائت از این انقلاب صورت گرفته است؛ بدین معنا که گروهی بودند قرائت سوسیالیستی از انقلاب را پروردند و گروهی دیگر بودند که قرائت لیبرالیستی از انقلاب را پیش گرفتند. هردو گروه هنوز هم هستند. کما این که برخی هم‌اکنون نیز می‌کوشند که احکام اسلامی را با تفسیر سوسیالیستی روانه ذهن مخاطبان خود کنند و برخی دیگر می‌کوشند قواعد اسلام را لیبرالیستی تفسیر کنند. 🔶🔶حرکت امام(ره)؛ زنده کردن دین در عصر سکولاریسم🔶 زادگاه انقلاب و خاستگاه امام(ره) نه لیبرالیستی بود و نه مارکسیستی بلکه پایگاه امام(ره) و انقلاب، پایگاهی دینی و شیعی بود. از این جنبه، حرکت امام(ره) یک پدیده نوظهور بود:«زنده کردن دین در عصر سکولاریسم» میشل فوکو در مقاله «ایرانی‌ها چه رویایی در سر دارند» می‌گوید ایرانی‌ها ما را به نکته‌ای توجه می‌دهند که 400 سال از آن غفلت کرده‌ایم و آن بازگشت معنویت به متن زندگی ماست. ✅ جناب استاد نجفی! بیایید تصور کنیم، امام خمینی(ره) در عصر ما ظهور نمی‌کرد؛ آن‌گاه جهانِ امروز ما چگونه بود؟ 🔴 این پرسش در حیطه فلسفه تاریخ می‌گنجد. اگر این پرسش را پیش روی خود امام(ره) و مفسر اصلی اندیشه ایشان، یعنی شهید مطهری می‌گذاشتیم، آن‌گاه از پاسخشان درمی‌یافتیم که آن‌ها معتقد نیستند که انقلاب‌ها را اشخاص ایجاد می‌کنند. اشخاص، مظهر و نماد انقلاب‌ها هستند. بر مبنای اندیشه شهید مطهری، انقلاب‌ها به مثابه یک کشتی بادبانی هستند؛ باد که می‌وزد، کشتی طبیعتا باید در جهت آن حرکت کند. ناخدای کشتی، رهبر انقلاب است. رهبر انقلاب کسی است که بادبان‌های کشتی را در جهت مقصد تنظیم می‌کند. تفاوت ناخدا و غیرناخدا در چیست؟ ناخدا طوفان را و باد را و دریا را می‌شناسد و کشتی را به سمت مقصد می‌برد. امام(ره) نیز مردم را و مکتب را و جهان را و فطرت انسان را می‌شناخت و با این شناخت‌ها، انقلاب خود را آغاز کرد. اما اگر بنا باشد که رهبران، انقلاب را ایجاد کنند، حضرات ائمه معصومین(ع) برای ایجاد انقلاب اولی‌ترند؛ بنابراین انقلاب به صرف وجود رهبران بزرگ ایجاد نمی‌شود بلکه باید شرایط موردنیاز برای آن نیز فراهم شود. باغبانِ خوب، درخت را ایجاد نمی‌کند! باغبانِ خوب به خوبی شرایط رشد گیاه و درخت را پایش می‌کند. می‌توان گفت امام(ره) باغبانی است که به موقع اقدام می‌کند. این که امام(ره) چگونه زمان و چگونگی عمل را فهمید و دیگران درنیافتند، به نبوغ رهبران مربوط است. 🔶🔶 بر عرشه ایستاده‌ست، پیری که ناخدا شد!🔶 فهم امام(ره) در برخی موارد حتی با فهم همگنان خود در حوزه علمیه تفاوت‌های جدی دارد. طبیعتا فهم رهبران، همواره بالاتر است و اساسا به همین خاطر، رهبر می‌شوند. تفاوت ناخدای کشتی با دیگران نیز بر همین گونه است. ناخداست که احتمال گرفتار شدن در امواج یا فرارسیدن در طوفان را می‌فهمد. باغبان است که مسیرِ از دانه تا درخت را می‌شناسد. امام(ره) با توجه به شرایط زمانه‌ی کشور و با شناختی که از اسلام و مکتب اهل‌بیت(ع) و مردم داشت، توانست حرکت انقلاب را رهبری کند و این یک امتیاز بزرگ است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی ‌‌ (قسمت سوم: ساحت تحریف امام) ✅جناب استاد نجفی! ما بخت آن را یافته‌ایم که زمانه ظهور مردی را درک کنیم که به یک معنا در دنیا شرار افکنده و تأثیری پیش‌رونده بر جهانِ ما گذاشته است. طبیعی است که برخی بخواهند چهره چنین شخصیتی را مشوه و اندیشه او را تحریف کنند. از نگاه شما اساسی‌ترین مولفه تحریف امام(ره) چیست؟ 🔴 در این زمینه با مجموعه‌ای از تحریف‌ها روبرو هستیم. در ابتدا برخی کوشیدند تا حرکت ناخداوار امام(ره) را کم‌اهمیت جلوه دهند. سپس کوشیدند تا امام(ره) را در چارچوب ایران محدود کنند و بگویند او یک رهبر ملی بود و تمام شد! آن‌ها به سرعت دریافتند که این کوششی باطل است؛ چه آن که در پاکستان، هند، آفریقا و دیگر نقاط، صدای حق‌خواهی بلند شده و مردم عکس امام(ره) را سرِ دست گرفته‌اند. آن‌گاه گفتند که امام(ره) و اندیشه‌اش به دردِ مبارزه می‌خورد و نه زندگی! این تفکر، پیش‌زمینه القائاتی است که در جریان بیداری اسلامی صورت گرفت. به نام اسلام، حکومت‌های دست‌نشانده را ساقط کنید اما آن‌گاه که می‌خواهید از نو حکومت بسازید، باید به قواعد لیبرالیسم تن در دهید! استفاده از اسلام برای مبارزه، آری؛ اما استفاده از اسلام برای زندگی و نظام‌سازی، نه! اما گونه خطرناک تحریف در حوزه تمدن‌سازی مطرح می‌شود؛ آن‌جا که برخی می‌گویند امام(ره) و اندیشه‌اش نمی‌تواند تمدنی بزرگ بسازد. از نگاه آن‌ها، نهایت کارِ امام(ره)، ایجاد یک نظام سیاسی است؛ نظامی که می‌کوشند آن را سیاه جلوه دهند. می‌گویند این نظام مردم را به وادی تیره‌روزی کشانده است و نمی‌تواند پیامی جهانی و تمدنی داشته باشد. 🔶🔶داعش و جریان‌های بنیادگرا؛ کاریکاتورِ انقلاب اسلامی!🔶 بیشتر آن‌چه که کینه‌ورزانه علیه نظام گفته می‌شود به سبب زیر سوال بردن توان تمدنی این نظام است. دراین راستا یکی از اقدامات دشمنان علیه ایران، کاریکاتور ساختن از انقلاب است؛ کاریکاتورهایی مثل داعش و جریان‌های بنیادگرا. خواستند بگویند که اسلامِ اصیل، همین اسلامی است که انسان را سر می‌بُرد و مُثله می‌کند. باز هم به زودی دریافتند که نمی‌توان چنین حکمی داد. آن‌ها می‌دانستند که اندیشه شیعی، بنیان کار امام(ره) است. ضمن آن که مردم جهان دیدند که سنگین‌ترین درگیری با داعش و بنیادگرایان(به طور مثال در سوریه) از جانب انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد؛ طبعا بدخواهان نمی‌توانستند انقلاب را با این جریانات در یک قاب بنشانند. اتفاقا کشورهای طرفدار غرب، طرفدارِ داعش و بنیادگرایان نیز هستند؛ مثل عربستان سعودی و ترکیه. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی (قسمت چهارم : فلسفه تمدنی انقلاب اسلامی) 🔶🔶کار تمدن‌سازی با شعار سامان نمی‌گیرد🔶 🔴 تکرار می‌کنم؛ خطی که این تحریف‌گران دنبال می‌کنند، خطِ نفی قدرت تمدن‌سازی حرکت امام(ره) است. در مقابل، ما به حرکت پیوسته و آرام و عالمانه‌ی اندیشمندان نیاز داریم. این کار با شعار سامان نمی‌گیرد. شما وقتی می‌توانید از تمدن سخن بگویید که در هنر، سینما، تئاتر، زندگی شهری و... الگوهایی ارائه کنید که انسانِ غربی، حسرت ببرد. مجموعه این الگوها در معنویت و رفاه اجتماعی و... یک تمدن را می‌سازد. محل نزاع این‌جاست که برخی نمی‌خواهند این چهره تمدن‌ساز از اسلام و امام دیده شود. ✅  در این زمینه، در داخل با چه چالش‌هایی روبرو هستیم؟ 🔴 مسأله این است که برخی در داخل کشور، اساسا چقدر انقلاب را قبول دارند. چه بسا برخی در دل باور داشته باشند که امام و انقلاب، به درد براندازی نظام شاهنشاهی می‌خوردند و بس، نه بیشتر. جریانات ملی و نهضت آزادی و جبهه ملی و... چنین رویکردی داشتند. آن‌ها می‌خواستند شاه برود اما جمهوری اسلامی نمی‌خواستند. برخی نیز جمهوری اسلامی می‌خواهند منتها با قرائت لیبرالیستی و پروتستانتیستی! این جریانات، البته جریانات تمدن‌ساز نیستند. ما پنجه در پنجه تمدن غرب افکنده‌ایم اما آن‌ها جرأت ادعای تمدن‌سازی را ندارند. از دیدگاه شما، دولت آقای حسن روحانی، دولتی است که اعتقادی به مسائل تمدنی داشته باشد؟ قرائت این دولت از همه‌چیز غربی است! دولت نه به جبهه مقاومت اعتقادی دارد و نه به این که این تمدن می‌تواند جاری و ساری باشد؛ همفکران دولت به دنبال یک ژاپن اسلامی هستند که در این زمینه هم موفق نبوده‌اند. 🔶🔶تمدن‌سازان طالبان آرامش‌اند🔶 از این گذشته به این نکته نیز باید توجه کرد که کشوری که خواهان تمدن است، خواهان آرامش نیز هست؛ حال آن که دشمنانِ این اندیشه، دقیقا مخالفِ مسیر آرامش حرکت می‌کنند. آن‌ها نمی‌خواهند کشورها، لحظه‌ای آرامش داشته باشند؛ قضایای سوریه را ایجاد می‌کنند، عراق را به آشوب می‌کشند، مرزها را ناامن می‌کنند، در اهواز مردم را به رگبار می‌بندند، این‌جا و آن‌جا بمب‌گذاری می‌کنند و... آن‌ها هستند که نمی‌خواهند این کشور و این منطقه آرامش داشته باشد؛ این ما هستیم که خواهان آرامشیم. آن‌ها می‌دانند که هرچه زمان بگذرد، انقلاب اسلامی بیشتر قدرت می‌گیرد. ما در صلح بهتر می‌توانیم سخن‌مان را به جهان برسانیم تا در آشوب. کار امام(ره)، نقدِ «وضع موجود» برای حرکت به سمت «وضع موعود» بود ✅ اگر بخواهید از یک منظر آینده‌پژوهانه به امام(ره) بنگرید، از دیدگاه شما جهان، یک قرن دیگر چه تصویری از شخصیتی به نام روح‌الله خمینی در ذهن خواهد داشت؟ 🔴 انقلاب و شخصیت‌های اصلی آن با هم قرین‌اند. اگر این انقلاب نباشد، شخصیت‌های آن هم دیده نمی‌شوند. امام(ره)، رئیس و معمار یک جریان است. این جریان البته جریانی افول‌کننده و از بین‌رفتنی نیست. کار امام(ره)، بازگشت به دین در جهانِ دین‌زدایی است. این کار، حداقل و حداکثری دارد. در حقیقت حرکت امام(ره)، نقد وضع موجود برای حرکت به سمت وضع موعود بود. 🔶🔶 رهبر انقلاب و تکمیل پازل حرکت امام(ره)🔶 ✅ پس از امام(ره)، یک شخصیت کاریزماتیک و اندیشمندِ دیگر، جانشین ایشان شد. از نگاه شما رهبر انقلاب، چگونه پازل حرکت امام(ره) را تکمیل می‌کند؟ 🔴 عمر امام(ره) کفافِ به نظاره نشستن بسط اسلام در عصر ما را نمی‌داد. طرح امام(ره) که بخش زیادی از آن در جنگ تحمیلی گذشت، به اجمال باقی ماند. بسط این تفکر در ابعاد مختلف، کار رهبر معظم انقلاب بود. از جنبه‌ای می‌توان این امر را به رابطه اهل‌بیت(ع) و پیامبر(ص) تشبیه کرد. این امامت بود که می‌توانست نبوت را تفسیر کند و تفصیل دهد. طبعا تفسیر و تفصیل آن‌چه پیامبر(ص) از جانب خداوند آورد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به یک انسان 250 ساله نیازمند بود. انقلاب اسلامی نیز همین‌گونه است و اگر بخواهیم آینده و اوج آن را در عبارتی خلاصه کنیم باید از «تمدن اسلامی» یاد کنیم. ✅ به عنوان نکات پایانی، سخن شما را با ما، نسل امام‌ندیده، می‌شنویم. 🔴 شما نسلی در آب هستید و لازم نیست به جستجوی آب برآیید. بسیاری از جوانان نمی‌دانند که در چه زمانه مهمی زیست می‌کنند و چه موهبت بزرگی در اختیار آن‌هاست. اگر عمیق‌تر به زمانه خود بنگرند و زمانه خود را با تاریخ گذشته در قیاس آورند –اگر خط انحرافی انفجار اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی بگذارد- به شاخص‌ها دست می‌یابند و ارزش‌ها به درستی درک می‌کنند. یک سیاه‌پوستِ آمریکایی این ارزش‌ها را به خوبی درمی‌یابد و نشر این ارزش‌ها، روزافزون خواهد بود. بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم. من هم از شما و همکارانتان تشکر می‌کنم. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanaj
🔰چهارمین نشست گفتمانی نسل سرنوشت با عنوان : ✅مروری بر فلسفه سیاسی بنیانگذار انقلاب اسلامی 🔴با حضور دکتر موسی نجفی 🔵از طریق کلاس مجازی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅چطور با وجود اینکه جریان معتزله نقش محوری و علمی در زمان مامون و خلفای بعدی که دوره حرکت تمدن اسلامی بود،داشت و اینکه مقابل ائمه و مکتب تشیع مکتب سازی میشد و به نام ارتباط تمدنها و ارتباط با دستاوردهای سایر علوم،یونان زدگی و انحرافات عقیدتی ایجاد شد و در عین بی توجهی به شیعه و ائمه هدی و شهادت امام رضا،از علمای اعتزالی و ایرانی غیر مسلمان و رومی حمایت میشد،تمدن اسلامی حرکت بسمت جلو و نقطه عطفی برای تمدن سازی داشت و شروع فعالیت های تمدنی مسلمین شد؟چطور با وجود اینکه معتزله محوریت داشت و این جریان با مبانی اصیل شرعی و عقل قدسی تضاد دارد ولی توانست در بحث تمدن سازی بیاید و نقطه عطف تمدن اسلامی در ان دوره بشوند؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : با سلام و تشکر ، به نظرم پرسش شما به صورت کلی و جزیی دارای نکات درست و نادرست توامان می باشد ۰ خود شما مقدماتی را مفروض گرفته و بعد آنها را با هم ترکیب نموده و سپس نوعی نتایج تمدن شناسانه از آن نتیجه گرفته اید ۰ مهمترین نکته که خودش،قابل بحث است این است که ما جریان معتزله را مساوی عقل گرایی تصور نماییم و غلبه مقطعی آنان را بر اشاعره موجد نوعی جریان تمدنی بدانیم ۰ تمامی این مفروضات اثبات نشده و به نظر غیر دقیق بوده و بیشتر ناشی از نوعی تطبیق ناقص عقل گرایی در جهان اسلامی با دنیای غربی است ۰ در این رابطه برخی مستشرقین بی تاثیر نبوده و سعی نموده همان نقشی را که فیلسوفان و جریان راسیونالیسم در تحولات فکری و علمی بعد از رنسانس غرب داشته اند در تاریخ فرهنگ اسلامی شبیه سازی نموده و معادل این عقل گرایی را یا در فلسفه اسلامی و یا در جریان کلامی معتزله بسط و نشر دهند ۰ البته کسی نمیتواند منکر جریان عقل گرایی در توسعه تمدن اسلامی شود ولی این عقل گرایی را تماما به نوعی شبیه سازی و یا معادل سازی با تمدن غرب نمودن ، کاری غیر پژوهشی و غیر علمی است ۰ از طرف دیگر جریان عقل گرایی در توسعه تمدن اسلامی میتواند در عرفان و فقه و حتی اخلاق و برخی دیگر از معارف قابل تحقیق و بسط باشد ۰ کتاب نظام عقلانیت سیاسی اسلام و جایگاه آن در تمدن نوین اسلامی اثر دکتر رضا غلامی نکات مفیدی برای بحث مذکور دارد که مراجعه به آن را به عنوان منبع شناسی به نشانی زیر توصیه می نمایم ۰👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 کتاب «نظام عقلانیت سیاسی اسلام و جایگاه آن در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی» ✅اثر حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی انتشارات آفتاب توسعه (ناشر اختصاصی آثار مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا) . این کتاب در ۳۹۹ صفحه در قطع رقعی در ۴ فصل معنا، مبنا و سیر تطور عقلانیت،‌ عقلانیت اسلامی، عقلانیت سیاسی اسلام و تمدن نوین اسلامی و جایگاه و کارکرد نظام عقلانیت سیاسی اسلام در شکل‌گیری آن به رشته تحریر در آمده است. 🔴در قسمت پیشگفتار آمده است: عقلانیت اسلامی از شعب و شاخه‌های متعددی برخوردار است که مهم‌ترین آن‌ها، عقلانیت سیاسی است. واقعیت این است که اگر بتوان عقلانیت اسلامی را نوسازی کرد، به تبع آن، عقلانیت سیاسی اسلام نیز نوسازی شده است و امکان دستیابی به عقلانیت سیاسی به مراتب قوی‌تر و کارآمدتر وجود دارد. با ورود به بحث عقلانیت سیاسی اسلام، جدای از بحث نسبت دین و دنیا و همچنین دین و سیاست که تعیین موضع درباره آن اجتناب‌ناپذیر است، ۲ دکترین اصلی یعنی «دکترین امامت» و «دکترین خلافت» رخ نمایی می‌کنند.  🔵نویسنده معتقد است: جامعه‌سازی و حتی دولت‌سازی در عالم اسلامی که مقدمه شکل‌گیری تمدن اسلامی است، به شدت به نحوه مواجهه ما با عقلانیت به ویژه در ساحت عمل بستگی دارد. از همین جهت، پیوند بحث نظام عقلانیت سیاسی اسلام با تمدن نوین اسلامی، نه فقط می‌توانست بحث از عقلانیت را از شکل انتزاعی و تئوریک محض خارج کند، بلکه آثار تحول و نوسازی عقلانیت اسلامی به خصوص در عرصه عمل را تا حدی ملموس نماید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔶🔶🔶عیارسیاست ورزی در تاریخ شیعه به مناسبت ۱۳ شوال سالروز رحلت مرحوم آیت الله العظمی بروجردی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه پژوهشی گروه تاریخ و اندیشه معاصر - موسسه امام خمینی - قم - ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ ✅موضوع جلسه : ✅پرسش هایی در مسیر جامعیت و تکمیل یک تحقیق ارزشمند 🔴دکتر نجفی : برای دوستانی که کار پژوهشی دارند طرح ده پرسش،تحقیقی ضروری است در این جلسه به دو پرسش اشاره می کنیم : 🔶پرسش اول آنکه هر یک از شما طی این سالها وقتی که به کار تحقیقی مشغول هستید چه مراحلی را در ذهن خود برای فتح قله پژوهش،طی می نمایید ؛ البته منظور راههای مرسوم روش،تحقیق نیست بلکه تجربه شخصی هر یک از اعضای گروه نسبت به موضوعات پژوهشی مراد است ۰ 🔷پرسش دوم : شما دوستان گروه تا این مرحله توانسته اید مسیری را تاکنون طی نمایید ولی از این مرحله به بعد نیز باید مراحلی را بروید ، هدف نهایی شما و "استراتژی کلی" تحقیق برای کار اصلی و محوری خودتان را چگونه بازتعریف و نسبت سنجی می نمایید ؟ 🔶قرار شد اعضای گروه در این مورد فکر نموده و تجربه علمی سالیان اخیر خود را نسبت به این پرسش ها مورد نقد و بررسی قرار دهند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطارنسل سرنوشت به خانه مشروطیت رسید 🔷️ چهارمین جلسه از نشست های گفتمانی 🇮🇷"نسل سرنوشت"🇮🇷 🔶️ با محوریت: مروری برفلسفه سیاسی بنیانگذار انقلاب 💎 با حضور دکتری علوم سیاسی
🔻 «مشروطه و چالش تجدد» سه شنبه ساعت ۱۶ سید هاشم | موسی 🎊🎊 هنگام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 مشاهده در سایت: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
🔰پرسش های مخاطبین محترم : ✅پرسش اول من میخواستم یک سیر مطالعاتی درباره تاریخ طی کنم. به صورت فردی یا همراه دوستان. علاقه مون حول انقلاب و اسلام هست. پیشنهاد شما چیه چی بخونیم ؟ از کجا شروع کنیم بهتره؟ درباره تاریخ . بیشتر صدر اسلام. یا 500سال اخیر . فک کنم صدر اسلام مهمتر باشه نظر شما چیه؟ لطفا راهنمایی کنید؟ ✅پرسش دوم سلام ببخشید یک سوال درمورد شبهه ای که اخیرا پاسخ دادید،داشتم اساسا دادگاه هویدا و حکمش را عادلانه و از لحاظ حقوقی،قانونی میدانید؟ آیا قاتل هویدا در دادگاه شناسایی و محاکمه شد؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از دوستان پرسشگر ، در جواب پرسش اول می توان گفت که نفس تاریخ خواندن اولی تر و مهمتر از نوع و زمان تاریخ مورد مطالعه است ؛ اینکه کسی بتواند نوعی زاویه دید عمیق و نگاه تاریخی داشته باشد در نوع زندگی و البته شخصیت و حتی مطالعات علوم انسانی و غیر علوم انسانی وی تاثیر زیادی خواهد داشت ۰ بینش تاریخی در نهایت به انسان اعتدال و انصاف و نوعی عقلانیت و فهم می دهد ۰ موارد گفته شده اگر با تداوم و دقت مطالعاتی و پژوهشی همراه و ممزوج شود فرقی نمی کند که تاریخ معاصر خوانده شود یا صفویه و یا تاریخ صدر اسلام ؛ هر مقطع تاریخی ارزش خاص خود را داشته و بصیرت عام و خاص،خودش،را در پی خواهد داشت ۰ نکته مهم دیگر این است که مطالعه تاریخ قرون اولیه اسلامی،میتواند با صفویه خوانی و مشروطه شناسی همزمان و به طور موازی خوانده شود ۰ در هر حال جنس این مطالعات مشترک و زمان آنها متفاوت است ۰ 🔶در مورد پرسش،دوم هم قبلا توضیح داده ام ولی در ادامه می توان اضافه نمود که هویدا یک فرد بهایی بوده که ۱۳ سال نخست وزیری یک شاه وابسته به استعمار را در کارنامه سیاسیش،دارد و از طرفی هویدا از نظر اخلاقی مشهور به همجنس بازی بوده ؛ لذا حکم اعدام چنین فردی در هر شرایطی مطابق شرع و عقل درست بوده است ؛ چه رسد به اینکه در اول یک انقلاب ، چنین فردی با قاضی ویژه ای مثل آقای خلخالی روبرو گردد ، نتیجه معلوم است و البته فرجام قضیه هم صرف نظر از برخی شایعات و حواشی و شرایط خاص اول انقلاب به نظر حکم اعدام برای وی ، عادلانه و درست بوده است ۰ موفق باشید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
🔻 امروز ساعت ۱۶ 🔸سید هاشم | موسی 🎁🎁 ایام پخش: تخفیف ۷۰٪ برای ثبت نام در درس-گفتگوهای «دین و سیاست» با کد covid19 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool
ادامه قبل👆👆 🔰در این درس-گفتگو چه می‌گذرد؟ ✅دوران مشروطه خواهی تقریبا آغاز دورانی است که متفکران جامعه ایران با مظاهر تمدن نوین آشنا شده بودند و به قدر توان و آشنایی خود، درباره ابعاد مختلف آن مانند علم، فن، سیاست و حکومت می‌اندیشیدند. این دوران، دوران آغاز نزاع‌های فکری-سیاسی-اجتماعی نیز هستند. این دیدگاه‌ها و این نزاع‌ها همگی در یک عنصر مشترک بودند و آن عنصر؛ یافتن نسبتی میان داشته‌های فکری و فرهنگی (سنت، دین، عقاید و ...) و عناصر دنیای جدید است. 🔴خود رخداد مشروطه خواهی نیز عرصه عملکرد و فعالیت این جوانه‌های فکری بود. روحانیون کاملا سنتی (و در بیانی متحجر)، روحانیون تحول‌خواه و نواندیش، طبقه انتلکتوئل و روشنفکر مرتبط با میراث‌های دینی و سنتی و روشنفکران رادیکال چند نام برای تقسیمی پر ابهام در فعالان سیاسی و ایدئولوگ‌های فکری این زمان هستند. این جریانات با اخذ دیدگاهی نسبت به سنت و دیدگاهی نسبت به تمدن مدرن وارد کارزار تحولات سیاسی شده بودند و هر کدام نیز به سهم خود اثراتی داشتند. 🔶اما ما اکنون پس از گذر نزدیک به یک قرن می‌توانیم به تحلیل این دیدگاه‌ها بپردازیم. برخی معتقدند تجدد خواهی برآمده از سنت عمیق فکری-دینی با آگاهی مناسب (البته طبیعتا غیر کامل) از شرایط و عناصر دنیای جدید توانست مسیر جدیدی را در مقابل جامعه ایرانی قرار دهد و رشد این بیداری و آگاهی افق تمدن اسلامی را در پی دارد. 🔴مشاهده در سایت: 🌐 AzadFekriSchool.ir 🆔 @AzadFekriSchool http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰توصیه و هشدار یکی از مخاطبین محترم به کانال مدرسه آزاد فکری ✅اگه با این مجموعه در ارتباط هستین بهشون پیشنهاد بدین اگه محبت میکردین عوض استفاده از نرم افزارهای صهیونیستی در نرم افزارهای داخلی این بستر علمی رو فراهم میکردن شاید بهتر بود و اینکه حداقل اگه اونجا فعالیت میکنن اینجا هم مطالب رو بار گذاری کنن تا ما هم استفاده کنیم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دکتر #موسی_نجفی در برنامه #چهارسو: ▫️«رهبر انقلاب کتاب #سید_قطب را با تلخیص ترجمه کرده اند، اما ایشان در سیری که داشته اند بیشتر تحت تأثیر امام هستند تا سید قطب و یا لااقل این سیر را طی کرده اند. ▫️در خلأ فکری دوره تبعید امام و ممنوعیت آثار ایشان، نیروهای انقلابی برای حفظ شعله انقلابی از مصریان کمک گرفتند و کتاب های آنان را مورد توجه قرار دادند. ▫️با نزدیک شدن به ایام پیروزی انقلاب، به تدریج تلاش های علمای قم مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری بیشتر مورد توجه قرار گرفت و دیگر آثار سید قطب کمتر دیده شد. ▫️ورود اندیشمندانی مانند سید قطب به فضای فکری ایران چندان عمیق نبود، چرا که اولاً با وجود اشتراکات در تقریب مذاهب و وحدت جهان اسلام و مقابله با غرب، به دلیل اهل تسنن بودن آنان و هویت شیعی ایران، قرائتها از یکدیگر متفاوت بود. ▫️ایران دو تجربه بزرگ نیز داشت که مصر از آن برخوردار نبود و به همین دلیل آثار مصری ها و عرب ها در ایران عمق لازم را پیدا نکرده و از یک جایی حذف شد که آن دو عبارت بود از تجربه نظام نسبتاً دینی قدرتمند با #صفویه، و دیگری جریان #مشروطیت.» ➖➖➖➖➖ ✅ برنامه اینترنتی چهارسو: @chaharsootv
4_5996669261781664268.mp3
1.49M
🔰تاریخ_سیاسی_امامان_شیعه: بصیرت افزایی در سیره سیاسی ائمه اطهار علیهم السلام ✅تحول از انسداد نظامی به عمل سیاسی و انتقال به حرکت فرهنگی در تاریخ اسلام http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و نظر پیرامون تمدن نوین اسلامی - نشست تخصصی اساتید برگزیده علوم انسانی - بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳ بهمن ۹۸ ✅دکتر نجفی : تمدن نوین اسلامی علیرغم تعامل و داشتن عناصر مشترک با سایر تمدنها به تقویت و ذات هویت شیعی و ایرانی ما هم مرتبط است 🔵نقد و اشکال : 🔴دکتر قاسمی استاد علوم سیاسی دانشگاه : تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی می‌تواند داشته باشد  قاسمی نیز در بخش دیگر این نشست گفت: برای بحث تمدن به دو عنصر ایرانیت و شیعه در ارائه اشاره شد؛ وقتی بر روی الزامات تمدن صحبت می‌شود در واقع تمدن نگاه فرا سرزمینی و حتی فرا مذهبی می‌تواند داشته باشد که اگر بخواهد شکل بگیرد محدودیت آن در یک جغرافیا، مکان و درون یک مذهب، ممکن است مبانی را تغییر دهد. برخی سعی دارند انقلاب اسلامی را به عنوان یک انقلاب تمدن ساز و به عنوان یک انقلاب ایرانی یا شیعی معرفی کنند و از این طریق بعد فرا بین المللی آن را محدود کنند؛ با تعریف شما چطور می‌توان با مخالفان صحبت کرد. 🔵جواب نقد : 🔴دکتر نجفی : بنده بر اساس هویت تاریخی ملی به تمدن نگاه می‌کنم و مسأله ما هم تکفیری نیست بلکه "تقریبی" است. آیا می‌توان از تمدن صرف نظر کرد و چرا گفته می‌شود تمدن غرب و تمدن مسیحی اینها باید پاسخ داده شود؟ تمدن‌ها مشترکاتی دارند و قانونمند هستند و ویژگی‌های خاص خود را هم دارند. این ویژگی‌ها همان طور که تمدن‌ها را به اسلامی و غربی متمایز می‌کند چه اشکالی دارد که تمدن اسلامی به شیعی - اسلامی و یا سنی - اسلامی متمایز شود ؟! کما اینکه در نمونه تاریخی هم تمدن صفوی ها، سلجوقی و جمهوری اسلامی تفاوت هائی داشته اند؛ این امر به اصل تمدن ضربه نمی‌زند.۰ همان‌طور که گفته می‌شود تمدن غربی پس می‌توان گفت تمدن شیعی و اسلامی و تمدن سنی و ویژگی‌های تمدن‌ها می‌توانند جنس و فصل داشته باشند که باید آنها را به فصل شناخت و از طرفی جامعیت فرهنگ اسلامی در نظر اهل بیت(ع) و تشیع بیشتر خود را نشان می‌دهد. این تفاوت‌ها حالت تعصب و تفاخر و اختلاف ندارد؛ یکی از ویژگی‌های تمدن داشتن ظرفیت بالا است که فرهنگ‌های مختلف را در خود جذب کند و نباید حذف شود. 🔴به نظرم برای تعمیق مطالعات تمدنی پژوهشگران و علاقمندان این حوزه مناسب است کتاب خوبی که اخیرا به کوشش دوست دانشمندم دکتر حبیب الله بابایی نشر یافته است، خدمت دوستان معرفی نمایم ۰👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از حبیب‌اله بابائی
کتاب اسلام تمدنی حاصل مقالات الهیاتی تمدنی در چهار شماره از مجله نقد و نظر در طول چهارسال گذشته است که در قالب کتابی بیش از ۸۰۰ صفحه منتشر می‌شود. بسیاری از مقالات گرد آمده در این مقاله صرفا مقالات فردی نبوده، بلکه در یک فرآیند جمعی مورد گفتگو و ارزیابی قرار گرفته است. بی شک کتاب "اسلام تمدنی" که حاصل مشارکت گروهی از پژوهشگران تمدن است،افق‌های جدیدی را در مطالعات تمدنی خواهد گشود. @Habibollah_Babai