هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰مصاحبه درباره فلسفه سیاسی امام خمینی
(قسمت چهارم : فلسفه تمدنی انقلاب اسلامی)
🔶🔶کار تمدنسازی با شعار سامان نمیگیرد🔶
🔴 تکرار میکنم؛ خطی که این تحریفگران دنبال میکنند، خطِ نفی قدرت تمدنسازی حرکت امام(ره) است. در مقابل، ما به حرکت پیوسته و آرام و عالمانهی اندیشمندان نیاز داریم. این کار با شعار سامان نمیگیرد. شما وقتی میتوانید از تمدن سخن بگویید که در هنر، سینما، تئاتر، زندگی شهری و... الگوهایی ارائه کنید که انسانِ غربی، حسرت ببرد. مجموعه این الگوها در معنویت و رفاه اجتماعی و... یک تمدن را میسازد.
محل نزاع اینجاست که برخی نمیخواهند این چهره تمدنساز از اسلام و امام دیده شود.
✅ در این زمینه، در داخل با چه چالشهایی روبرو هستیم؟
🔴 مسأله این است که برخی در داخل کشور، اساسا چقدر انقلاب را قبول دارند. چه بسا برخی در دل باور داشته باشند که امام و انقلاب، به درد براندازی نظام شاهنشاهی میخوردند و بس، نه بیشتر. جریانات ملی و نهضت آزادی و جبهه ملی و... چنین رویکردی داشتند. آنها میخواستند شاه برود اما جمهوری اسلامی نمیخواستند. برخی نیز جمهوری اسلامی میخواهند منتها با قرائت لیبرالیستی و پروتستانتیستی!
این جریانات، البته جریانات تمدنساز نیستند. ما پنجه در پنجه تمدن غرب افکندهایم اما آنها جرأت ادعای تمدنسازی را ندارند. از دیدگاه شما، دولت آقای حسن روحانی، دولتی است که اعتقادی به مسائل تمدنی داشته باشد؟ قرائت این دولت از همهچیز غربی است! دولت نه به جبهه مقاومت اعتقادی دارد و نه به این که این تمدن میتواند جاری و ساری باشد؛ همفکران دولت به دنبال یک ژاپن اسلامی هستند که در این زمینه هم موفق نبودهاند.
🔶🔶تمدنسازان طالبان آرامشاند🔶
از این گذشته به این نکته نیز باید توجه کرد که کشوری که خواهان تمدن است، خواهان آرامش نیز هست؛ حال آن که دشمنانِ این اندیشه، دقیقا مخالفِ مسیر آرامش حرکت میکنند. آنها نمیخواهند کشورها، لحظهای آرامش داشته باشند؛ قضایای سوریه را ایجاد میکنند، عراق را به آشوب میکشند، مرزها را ناامن میکنند، در اهواز مردم را به رگبار میبندند، اینجا و آنجا بمبگذاری میکنند و... آنها هستند که نمیخواهند این کشور و این منطقه آرامش داشته باشد؛ این ما هستیم که خواهان آرامشیم.
آنها میدانند که هرچه زمان بگذرد، انقلاب اسلامی بیشتر قدرت میگیرد. ما در صلح بهتر میتوانیم سخنمان را به جهان برسانیم تا در آشوب.
کار امام(ره)، نقدِ «وضع موجود» برای حرکت به سمت «وضع موعود» بود
✅ اگر بخواهید از یک منظر آیندهپژوهانه به امام(ره) بنگرید، از دیدگاه شما جهان، یک قرن دیگر چه تصویری از شخصیتی به نام روحالله خمینی در ذهن خواهد داشت؟
🔴 انقلاب و شخصیتهای اصلی آن با هم قریناند. اگر این انقلاب نباشد، شخصیتهای آن هم دیده نمیشوند. امام(ره)، رئیس و معمار یک جریان است. این جریان البته جریانی افولکننده و از بینرفتنی نیست. کار امام(ره)، بازگشت به دین در جهانِ دینزدایی است. این کار، حداقل و حداکثری دارد. در حقیقت حرکت امام(ره)، نقد وضع موجود برای حرکت به سمت وضع موعود بود.
🔶🔶 رهبر انقلاب و تکمیل پازل حرکت امام(ره)🔶
✅ پس از امام(ره)، یک شخصیت کاریزماتیک و اندیشمندِ دیگر، جانشین ایشان شد. از نگاه شما رهبر انقلاب، چگونه پازل حرکت امام(ره) را تکمیل میکند؟
🔴 عمر امام(ره) کفافِ به نظاره نشستن بسط اسلام در عصر ما را نمیداد. طرح امام(ره) که بخش زیادی از آن در جنگ تحمیلی گذشت، به اجمال باقی ماند. بسط این تفکر در ابعاد مختلف، کار رهبر معظم انقلاب بود. از جنبهای میتوان این امر را به رابطه اهلبیت(ع) و پیامبر(ص) تشبیه کرد. این امامت بود که میتوانست نبوت را تفسیر کند و تفصیل دهد.
طبعا تفسیر و تفصیل آنچه پیامبر(ص) از جانب خداوند آورد، به تعبیر رهبر معظم انقلاب، به یک انسان 250 ساله نیازمند بود. انقلاب اسلامی نیز همینگونه است و اگر بخواهیم آینده و اوج آن را در عبارتی خلاصه کنیم باید از «تمدن اسلامی» یاد کنیم.
✅ به عنوان نکات پایانی، سخن شما را با ما، نسل امامندیده، میشنویم.
🔴 شما نسلی در آب هستید و لازم نیست به جستجوی آب برآیید. بسیاری از جوانان نمیدانند که در چه زمانه مهمی زیست میکنند و چه موهبت بزرگی در اختیار آنهاست. اگر عمیقتر به زمانه خود بنگرند و زمانه خود را با تاریخ گذشته در قیاس آورند –اگر خط انحرافی انفجار اطلاعات در شبکههای اجتماعی بگذارد- به شاخصها دست مییابند و ارزشها به درستی درک میکنند.
یک سیاهپوستِ آمریکایی این ارزشها را به خوبی درمییابد و نشر این ارزشها، روزافزون خواهد بود.
بابت وقت ارزشمندی که در اختیارم قرار دادید، سپاسگزارم.
من هم از شما و همکارانتان تشکر میکنم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanaj
🔰محور جمهوریت ذیل قانون اساسی
دکتر موسی نجفی
✅کسانی که می گویند جمهوریت نظام لازمه اش شرکت همه سلائق و نظریات از،همه جناح های فکری و سیاسی است ، هر چند در نگاه اولیه درست می گویند ولی شرط دوم را فراموش کرده اند و آن این است که همه این تنوع و تحولات بایستی ذیل بزرگترین محور وحدت و میثاق ملی یعنی قانون اساسی انجام گردد ۰
🔴در همه دنیا و پیشرفته ترین دمکراسی ها نیز رئیس دولت بایستی برای اجرای قانون اساسی سوگند یاد نماید ؛ چرا که او چگونه می تواند حافظ قانونی باشد که خودش آن را از اساس قبول نداشته باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰تاریخ و سیره سیاسی امامان شیعه
✅سیره ائمه (علیهم السلام ) و بخصوص امام صادق علیه السلام برای شیعیان و پیروان ولایت در الگوی فراگیری همه علوم و فنون و معارف برای داشتن "دست برتر" در جامعه و تمدن اسلامی بوده است ۰ این مورد الگوی مناسبی برای وضعیت فعلی انقلاب اسلامی می باشد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰شاخص ارزیابی با کدام فرهنگ سیاسی ؟
( اسلام یا لیبرالیسم یا سوسیالیسم)
دکتر موسی نجفی
✅چقدر نابجا و حتی مضحک بود وقتی مارکسیست ها با زنجیره مفاهیم محدود حوزه فکری شان به نقد لیبرالیسم و جهان سرمایه داری می پرداختند !؟
🔴به همین طریق شاخصه های فرهنگ سیاسی لیبرال در نقد نظام دینی شیعه و جمهوری اسلامی تا چه اندازه غیر واقعی و سطحی می تواند باشد ۰
🔵این مسئله از زاویه اساسی تری هم قابل بررسی است و آن هم این نکته است که کلیات و اصول اندیشه سیاسی اسلامی با اندیشه سیاسی غرب محورها و مبانی مستقل و ارزشهای متفاوت و خاص خودشان را در زنجیره ای از مفاهیم دارند ؛ به عنوان مثال محوریت و مرکز در اسلام حول مفهوم عدالت و در غرب پیرامون آزادی در نوسان و تغییر است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅حقیر ترک زبان هستم اهل آذربایجانشرقی سوال بنده در مورد تفکر ایرانشهری بود؟ علت رواج این نوع تفکر ایا از سوی حکومت است یا جناح ها و ایا گفتارها و عملکردهای دکترحدادعادل موجب تحریک اقوام دیگر نمیشود؟ وامثال ما چگونه باید در مورد این تفکر باهمزبانان خود گفتگو کنیم نشان دهیم تفکر اصیل انقلابی برابری انسانهاست؟
🔴جواب :
🔵نجفی:
با سلام و تشکر از شما پرسشگر گرامی ، در مورد بخش اول سوال تان قبلا در مورد اندیشه ایرانشهری در پست های قبلی همین کانال نکاتی را گفته ام که میتوانید مراجعه نمایید ۰ این نکته را هم اضافه کنم اندیشه ایرانشهری گاهی از منظر یک اندیشه تاریخی نگریسته می شود و از این نظر مثل سایر اندیشه های درخور توجه در تاریخ روی آن بحث می شود و سیری از تاریخ فکری این مرز و بوم است ؛ ولی زمانی این اندیشه ایرانشهری ، جنبه سیاسی و جناحی آن برای گروهی از سکولارها و متولیان اندیشه غربی مورد بازنمایی و بازخوانی مهندسی شده قرار می گیرد ، در این صورت جنبه تفاخر قومی پیدا نموده و تعصبات نژادی و ناسیونالیستی آن از جنبه واقعی و تاریخی اش جلو افتاده و بخصوص زمانی که عده ای بخواهند آن را در مقابل اسلام قرار دهند این مسئله از جنبه علمی و پژوهشی نیز جدا می افتد و به نوعی وسیله سیاسی مبدل می گردد۰
🔶در مورد بخش دوم پرسش تان یعنی مسئله فرهنگستان زبان فارسی ، شما باید قبول کنید که "زبان ملی" یک ملت با زبان برخی قومیت ها ممکن است متفاوت باشد ؛ همچنان که مذهب رسمی یک کشور منافاتی با وجود سایر مذاهب و حتی ادیان الهی در آن سرزمین ندارد ؛ اما برای ارتباط برقرار کردن بین افراد یک کشور ، همیشه از یک زبان مشترک رسمی استفاده می گردد وگرنه با وجود چند زبان رسمی در سطح ملی ، ارتباط افراد در زیست بوم یک کشور قطع می گردد ۰ در ضمن زبان از اجزا و ارکان مقوم ملیت در یک کشور است و بدون آن هویت ملی به طور جدی آسیب می پذیرد ۰ این نکته را هم حتما قبول دارید که هویت ملی از هویت قومی و منطقه ای قوی تر و والاتر است همچنانکه هویت تمدنی از هویت فرهنگی برتر است ۰ البته ذکر این نکته هم مهم است که حفظ زبان ملی جهت ارتباطات ملی و فراقومی و به کار بردن آن در محاورات و مکاتبات کشوری مانع به کار بردن السنه محلی و قومی در مناسبات محلی و قومی خاص یک منطقه نیست ؛ همچنانکه هر چند مذهب رسمی کشور ایران شیعه اثنی عشری است ولی مذاهب حنفی و یا شافعی و حتی ادیان مسیحی و ارمنی و یهودی نیز در انجام مراودات داخلی و عقیدتی خودشان در محدوده های خاصی کاملا آزاد و مختار هستند ۰ در پایان مطالعه کتاب هویت شناسی👇👇 و دقت در مباحث نظریه پردازانه و تاریخی آن را مجددا توصیه می کنم ۰
موفق باشید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰هویت شناسی ایرانیان در قرون اخیر
✅در سیر تاریخی هویت در ایران باید توجه داشت که سه عنصر مذهب شیعه و زبان فارسی در منطقه جغرافیایی فلات ایران تناسب و نسبت جدیدی را در قالب یک ملت و دولت مستقل شکل دادند ۰ در این راستا هر چند عناصر بسیار دیگری هم نقش داشتند ولی مهم این است که تمامی این عناصر و اجزا در خدمت یک کل به هم پیوسته قرار گرفتند و این روند بعد از،پنج قرن تاریخی هم چنان لایه مرکزی و هسته اصلی هویت ملی ایران را تشکیل می دهد ۰
کتاب هویت شناسی ، موسی نجفی ، ص ۳۱
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تراز ادبیات "نقد" در انتخابات
(نقد درون گفتمانی یا برون گفتمانی ؟)
دکتر موسی نجفی:
✅انقلاب اسلامی در دهه پنجم خود بیش از هر زمانی محتاج نقد دلسوزانه و منطقی و درست است ؛ منتها چنین نقدی اولین شرطش این است که به اصطلاح "درون گفتمانی" باشد ۰
🔴 همان طور که در فضای جنگ سرد، نقدهای دو اردوگاه مارکسیستی و لیبرالیستی و ادبیات و معیارهای بکار رفته هر یک علیه دیگری فاقد اعتبار و جواب از سوی دیگری بود؛ امروز نیز نقد و ادبیات و منطق عالم جدید با ایدئولوژی اندیشه ترقی و سکولار نیز در بیان و نوع و میزان آسیب های دهه پنجم انقلاب اسلامی درون گفتمانی تلقی نمی شود و نسبت سنجی و واقع بینی لازم را دارا نمی باشد ۰
🔵جالب است بدانید نقدهای امام امیرالمومنین علی علیه السلام در نقد سه خلیفه با منطق و درون گفتمان اسلام و قرآن صورت می گرفت ولی بر عکس در زمان خلافت حضرتش ، تمام مخالفت های قاسطین و مارقین و ناکثین با شمشیر و قلدری و خارج از گفتمان دینی تحقق یافت ۰ حتی خوارج نیز که ظاهری دینی داشتند در مقابل صبر و منطق امام و یارانش فقط خشونت و شمشیر را می شناختند البته این به غیر از بی بصیرتی و دست پنهان شامیان و حیله های باند اموی بود که ماهیت اصلی شعارهای خوارجی بود ؛ مانند سپاه داعش که امروز بیرق شان با چوب و وزش باد سازمانهای جاسوسی غربی به اهتزاز در آمده و حرکت می کند۰
🔶لذا نقد و یا بهتر بگوییم نفی لیبرالیسم سکولار غربی و شاخه ظاهرا دینی شان یعنی سلفی های بنیادگرا دو روی یک سکه بوده و درون گفتمان عالم دینی نبوده و نیست و در نقد جریان بیداری اسلامی و انقلاب اسلامی ایران فاقد وجاهت و ارزش منطقی می باشند۰ این مسئله در ادبیات نقد انتخابات اخیر از سوی غربگریان بیشتر محل دقت و تامل است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰مسئولیت مدنی پاسخگویی
دکتر موسی نجفی:
✅گروهی از حامیان فکری دولت دوازدهم که از همکاران دانشگاهی ما هستند و به اصطلاح از خواص نواندیش محسوب می گردند، به بهانه تک صدایی ، جزو دلواپسان !! شده و از تحریم انتخابات ۲۸ خرداد می گویند ؛ این در حالی است که این افراد به جای فرار به جلو ، مسئولیت مدنی شان ایجاب می کند که به جای "آینده هنوز نیامده" بهتر است نسبت،به "گذشته قبلا آمده" پاسخگو بوده و بخاطر مسیر غلطی که هشت سال قبل به مردم نشان دادند، بیشتر تامل کرده ، لااقل کمی سکوت نمایند !
انتقاد از طبیب بعدی جواب درمان غلط طبیب قبلی نمی تواند باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از کانون غرب شناسی و اندیشۀاسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹تاريخ #تجدد در ايران، تاريخ بیتاريخی ماست؛ چرا كه از گذشته خود بريده شده و در تاريخ جديد غرب نيز شريك اصلی نبوده و اصولاً نمیتوانستيم شريك جديی باشيم. تجدد واقعی و اصيل در ايران وقتی بومی میشود، كه ما بتوانيم بر اين بیتاريخیگری غلبه كنيم و اين در ذات و ماهيت انقلاب اسلامی، قابل رويت است. در اين صورت آيا نظريهپرداز غربی، اين انقلاب را در حالت و فرض بیتاريخی میبيند يا نه؟ يعنی آيا اين انقلاب برای اين به وجود آمده كه بر اين بیتاريخیگری عصر تجدد سده اخير، غلبه كند يا نه؟ نظريهپردازی غربی در اين صورت اگر بخواهد به اين مهم بپردازد، بايد بپذيرد كه معنای خروج از بيتاريخی كه فلسفه اصلی انقلاب اسلامی است، به معنای خروج از حاشيه تاريخ غربی است و اين به معنای خروج از مدرنيته و لوازم غربی ديدن عالم است. نظريهپرداز غربی اين خروج از حاشيه به متن را چگونه میخواهد توضيح دهد و در چنين شرايطی اين متن را چگونه غير از متن اصلی و غربی شدن تمام عالم میبيند؟ اينها همه به نحوی به معنای شالودهشكنی در عالم مدرن و مبانی آن خواهد بود كه نظريهسازان غربی، با آن خود را بيگانه نشان میدهند.
#دکتر_موسی_نجفی
@KanooneQarbshenasiAndisheIslami
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰انحصاری کردن و جناحی نمودن آزادی ( درسی از نهضت مشروطیت برای امروز)
✅در نهضت مشروطه جریانهای سیاسی و اجتماعی به دو گروه مستبد و مشروطه خواه تقسیم می شدند ؛ اما به مرور زمان و با نفوذ افراد وابسته به انجمن های سری و اشخاص فرصت طلب به مناصب و کارهای سیاسی مشروطه هر کسی که میخواست به نحوی مخالفش را از میدان به در ببرد؛ از تهمت مستبد بودن به رقیب سیاسی استفاده می کرد۰ در این مورد چند ملاحظه مطرح است :
🔶اول : تقسیم بندی تمامی جریانهای یک نهضت به دو گروه و دو عنوان قدر مسلم درست و دقیق نبوده است ۰
🔷دوم : برداشت های مختلف و قرائت های متفاوت از اهداف یک حرکت اجتماعی امری طبیعی است اما اینکه یک گروه ، مفاهیم خوب و مثبت را به خود نسبت دهد و الفاظ زشت و منفی را به رقیب ، کاری ناشایست تلقی میشود ۰
🔶سوم : برخی مشروطه خواهان افراطی حتی نسبت به سایر مشروطه خواهان هم اینگونه بوده و به محض آنکه کسی با برداشت های تند و عجولانه آنان همراه نمی شد به او و تفکرش لقب مستبد را الصاق می کردند ۰
🔷چهارم : گذشت زمان در دو و یا سه دهه بعد و آغاز استبداد رضاخانی خیلی زود صداقت گفتار هریک و "عیار" دو جریان استبداد و مشروطه را معلوم نمود ۰
🔶پنجم : در آینه مشروطه، میتوان امروز در ایران معاصر پس از انقلاب اسلامی به عیار واقعی آزادی و آزادیخواهی بهتر پی برد و ضمن جدا کردن آزادی خواهی طبیعی از "لیبرالیسم وارداتی" به برخی از تقسیم بندیهای کاذب و دو قطبی های غیر واقعی با دید بهتر و عالمانه تری نگریست ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰انقلابهای بزرگ : رکود یا صعود
✅انقلابها گاهی مسیر مشترک و شرایط و یا محدویت های تقریبا یکسانی را تجربه می کنند۰ از مسائل مهم در تاریخ انقلاب فرانسه آن است که انقلاب فرانسه خیلی زود با سرنوشت و جاه طلبی های ناپلئون بناپارت گره خورد و با شکست او فرانسه شرایط سخت رکود و حتی فرسودگی را پیش روی خود دید۰ در این شرایط ، عقلانیت مردم باعث شد در عین حالی که از دستاوردهای انقلاب فرانسه حمایت و صیانت می نمودند، ولی به عنوان عضوی قدرتمند در شرایط نظم جدید اروپا ظاهر شوند ۰
✅این صورت مسئله به نظر می رسد میتواند در مسیر هر انقلاب بزرگی قرار بگیرد تا ضمن غلبه بر شرایط سخت رکود (بخوانید تحریم و فشار) با صیانت از دستآوردهای قبلی و ظرفیت های نهفته انقلابش ، این شرایط خاص را طی نموده و قدرتمندانه در بین دیگر کشورها ظاهر شود۰ البته در مورد انقلاب فرانسه و اوج گیری زمانبر آن در دهه های بعد از معاهده وین این نکته جالب دیده میشود که فرانسه هر چند از جاه طلبی ها و کشورگشایی های ناپلئون بناپارت برای مدتی دست کشید ولی هرگز از توان و ظرفیت و ارزشهای فرامکانی و فرا زمانی کشوری که انقلاب فرانسه در آن رخ داده عقب نشینی ننمود و همیشه بزرگی و عظمت انقلاب خود را تا به امروز به رخ اروپا و سایر کشورهای جهان می کشد ۰ از این منظر این مسئله میتواند با نگاهی به گذشته و ذات هر انقلاب بزرگی مدنظر انقلاب اسلامی معاصر در کشور ایران هم باشد و این همان رمزی است که انقلابهای بزرگ مشکلات را حل ، و فراتر از زمان و مکان صدورشان می روند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajaf
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴ارتباط ونسبت بین نحوه تحلیل تاریخ اسلام با تحلیل انقلاب اسلامی ایران و نقش آن در بصیرت امروز ما
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴بصیرت افزایی از تاریخ اسلام
🔵تقسیم بندی تاریخی مهم و محتوایی از چهار دوره و سبک و سیره و حیات سیاسی امامان معصوم علیهم السلام بر اساس نظر کتاب انسان ۲۵۰ ساله
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴بصیرت افزایی از تاریخ اسلام
🔵شرایط سیاسی و مقدمات فرهنگی در آستانه امامت حضرت رضا علیه السلام
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام
🔵مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام به چه معنا است ؟
و چرا مدینه فاضله امامت بالاتر مدینه فاضله فیلسوفان است ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه توحید خانه - شبکه ۴ سیما - ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - موزه آستان قدس رضوی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴اندیشه سیاسی در تاریخ اسلام
🔵مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام و مسئله ولایتعهدی چگونه بحران مشروعیت برای نظریه خلافت و سلطنت ایجاد نمود و چه دستآورد عظیمی برای تاریخ اسلام در بر داشت ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅حقیر ترک زبان هستم اهل آذربایجانشرقی سوال بنده در مورد تفکر ایرانشهری
🔰نظر تکمیلی یکی از مخاطبین محترم
✅باتشکر از استادخوبم نجفی عزیز و سپاس از حوصله حضرتعالی ! قارداش در پاسخگویی در بخش دوم طوری سخن راندید که گویی مخاطبتان یک شخص نفرت پراکن قومی یا تجزیه طلب هست!!!! نخیر استاد بنده به عنوان یک ترک زبان سالهاست از نوشته های شما در مبارزه با مدرنیته نهایت استفاده را کردیم و شما را جامع تر از جریان فردیدی دیدم اما استادحقیر دانش آموخته الهیات دانشگاه قمم سالهاست مبارزه دارم با جریان تجزیه طلب ها انواع اقسام تلخی ها و تهدیدها دیدیم و حتی ضرب چاقو از طرف هم تجزیه طلب ها خوردم بنده انتظار پاسخ مناسبی داشتم که راهکار برای کوچکترین شاگردتون ارائه بدید در رسمیت شناختن زبان رسمی کشور مشکلی نداریم واصلا معتقدد به چن زبانی بودن زبان رسمی نیستیم درد امثال بنده این است که آیا تحریک کردن گسل های قومی و تمرکز گرایی از طرف برخی بظاهر مسئولین انقلاب اسلامی کار ما ها که ما معتقد به راه امام بزرگوار هستیم سخت نیمکنه ؟ شما بعنوان آنالیزگر آسیب های مدرنیته بر جوامع دینی رواج تفکر فرهنگستانی را نوعی ایرانشهری بومیی شده ناسیونالیست الحادی که میوه مدرنیته باشد نمیدانید ؟ فرق نوع حکمرانی جمهوری اسلامی با حکومت طاغوتی مگر در مبارزه با همه ارکان مدرنیته نبود حکومت طاغوتی بتبع خوی مدرنش دچار مسئولان ناسیونالیست و فاشیست بود اما در انقلاب اسلامی عدالت اسلامی را با معرفت دینی مروج است اما این طرح امامین انقلاب کجا و رفتار فرهنگستان کجا ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
سلام و ارادت خدمت استاد عزیز و فرهیخته جناب دکتر نجفی
✅انصافا وقتی سخن و سخنرانی براساس تفکر و تعقل باشد ، مطالب هم خواندتی هستند و هم شنیدنی ، مدت زیادی بود جنابعالی در رسانه ملی حضور نداشتید تا اینکه در برنامه جهان آرا توسط مجری خوب و توانمند و انقلابی به رسانه دعوت شدید و آن تحلیل خوب و دقیق را از انقلاب انجام دادید که کمتر کسی را دیده ام که چنین تفسیری از سیر انقلاب را داشته باشند ، خودم برنامه را دانلود کردم و یک بار دیگر مطالب را گوش دادم
🔴مطالبی که جنابعالی به آنها اشاره میکنید ، باتوجه به کم شدن مطالعه در جوانان و کلا مردم رو به فراموشی می روند و با اندک تلنگری مجددا آن مطالب باید مرور شوند، چون مردم ما حافظه تاریخی خوبی ندارند چون ابتدائا اهل مطالعه نیستند ، بنظر میرسد وجود استادی همچون شما رسالتی دارید برای بازخوانی انقلاب چه حوادث قبل از آن و چه بعد از آن ، اگر رسانه ملی از وجود شما بیشتر استفاده می برد ، مردم هم بهره وافی و کافی می بردند بخصوص اینکه مطالبی که از روی ایمان علم و فرهیختگی و با بیان عالمانه بیان شود بسیار تاثیر گذار تر خواهند بود، لطفا و خواهشمندم بیش از این رسانه ای تر باشید البته نمیگویم در رسانه ها نیستید ، خود رسانه هم باید به طرف شما بیاید و زبان ما در این خصوص قاصر است و سعی خواهیم کرد با نشر مطالب شما در گروههای مختلف ، مبلغ حرف خوب شما باشیم
🔵مطلب بعد تحلیل انقلاب ، بخصوص تحلیل تسخیر لانه جاسوسی و اسناد آن است که حقیر مطالب لانه را در سالهای ۷۶ و ۸۰که در دانشگاه شهید چمران اهواز در حال تحصیل مقطع کارشناسی بودم ، اسناد را در کتابخانه انجمن اسلامی بصورت جسته و گریخته با حیرت میخواندم که چرا مطالب موجود در اسناد بازنشر و تحلیل نشده اند چون همان زمان حزب منحله مشارکت داشت افکار نهضت آزادی گونه خود را در فضای سیاسی بازگو میکرد ، مطالب اسناد آنقدر شفاف بود که فقط احتیاج به بازخوانی برای نسل جوان داشت ، بدون هیچ روتوش و ... ، اگر چنانچه صلاح دانستید در این خصوص مطالبی را در گروه مطرح بفرمایید ، ببخشید مطالبم طولانی شد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰گروه فرهنگ و سیره رضوی - بنیاد پژوهشهای اسلامی - مشهد مقدس - خرداد ۱۴۰۰
دکتر موسی نجفی :
✅ بنیاد پژوهش در حقیقت نوعی
موسسات تحقیقاتی جدیدی هستند که بایستی به غیر از انتشار آثار مفید برای حوزه و دانشگاه و جامعه ، برای دهه پنجم انقلاب اسلامی نیز مطالب و دستاوردهای علمی داشته باشند این امر میسر نمی گردد مگر آنکه گروههای پژوهشی این نهاد با توجه به مناسبات و شرایط روز و تحولات انقلاب اسلامی شکل بگیرد و نوعی هماهنگی بین آنها از نظر همپوشانی علمی ایجاد گردیده شود۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز
✅تفاوت عملکرد مدیران سالم با مدیریت افراد ناصالح در آسیب شناسی جامعه اسلامی قرن اول و شباهت آن و تاثیر آن با شرایط امروز ما۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دور باطل و فقر واژه ها در لیبرالیسم ایرانی
دکتر موسی نجفی :
✅لیبرال های وطنی در مقابل نظام دینی که مدام به استبداد و انحصار متهمش می کنند یک مشکل و بن بست تئوریک دارند و آن این است که در فلسفه لیبرال از انقلاب به معنای براندازی و ساختارشکنی خبری نیست ، آنان از یک طرف ، مزایای قوه مجریه و دولت را خواهانند و از طرفی فاقد "نظریه انقلاب" هستند لذا جبرا به اصطلاح روغن ریخته را نذر امامزاده می کنند ؛ ژست مخالف و قهر می گیرند ولی همیشه در سهم خواهی و استفاده از مزایای دولتی پیشتاز و حریص هستند۰ وقتی هر دو راهی برای آنها بن بست باشد ( نه توانایی انقلاب مردمی و نه کنار رفتن از قدرت ) لاجرم پشت شعار و ایده رفورم یا همان اصلاحات قرار می گیرند، در این میانه هم حالت نه قهر و نه آشتی یا همان طلبکار بودن را ادامه می دهند ، فرصت طلبانه میخواهند شریک امکانات نظام شده و با سیاست یک بام و دو هوا ، فقدان و محال بودن توانایی نظریه انقلاب را زیرکانه پنهان و یا بهتر بگوییم معامله کنند۰ به نظر می رسد لیبرالیسم برانداز ایرانی فاقد مبانی نظری منطقی و روشن برای توصیف یک نظام دینی شیعه که تقریبا شبیه هیچ نظام سیاسی در جهان نیست ، می باشد ۰ این عجز فلسفی در لیبرالیسم دینی و فقر واژه ها در مورد لیبرالیسم سکولار نیز قابل تسری است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما -
✅موسی نجفی :
سه ضلع مثلث در ایران عصر صفوی تا امروز تغییری زیادی نکرده است
هویت ملی و تجددبومی و مدنیت شیعی
البته این مثلث نقطه مقابلش می شود :
بحران هویت و تجددظلی و مدنیت عرفی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم. یکی از اصلی ترین سرچشمه های انحرافات در جامعه ، دولت و فرهنگ ایران پس از جنگ تحمیلی، افکار مرجئهء جدید به ویڑه عبدالکریم سروش است. مجالی برای ورود مصداقی به مطالب مرجئی به ویڑه کارکردهای حداقلی دین و هم موضع عشق زمینی و نیز سازگاری اسلام و تشیع با لیبرال دموکراسی و همچنین قربانی کردن عدالت در برابر توسعه و نوسازی (مدرنیزاسیون) نیست و قصدم نگاهی کلی به دیدگاه فقاهتی اسلامی و دیدگاههای مخالف است: اقتصای رحمت خدا این است که به انسانها رشد بدهد. چنانکه اگر نظام آموزش و پرورش را حذف کنند یا معلمان بدون تلاش و زحمت دانشجویان به همهء آنها نمره بدهند و به کلاسهای بالاتر بفرستند، لطفی در حق آنها نکرده اند، چون رشدشان نداده اند. انسان برای غذا و پوشاک و ارضای نیاز جنسی و تولید مثل (زادآوری) نیاز به کار و تلاش دارد و همهء اینها مستلزم پذیرش و انجام دادن یک سری وظایف است (چه آن وظایف را خدا تعیین کند چه دولتها و چه عرف هر جامعه.). برای دفاع از خود در مقابل بیماریها، صدمات ناشی از حوادث، رفتارهای آسیب رسان بعضی از اعضای نابهنجار و مجرم یا کجرو درون هر جامعه، حوادث طبیعی مثل زلزله و رانش زمین و آتش سوزی جنگلها و مراتع، تروریسم، تحریم، محاصره، جنگ و سایر تهدیدکننده های حیات بشر، او هم به قوانین مختلف نیاز دارد، هم به مؤسسات و سازمانهای بهداشتی، اقتصادی، امدادرسانی، پڑوهشی، امنیتی، نظامی و غیره، و هم به مجریان و ناظرانی برای کارکرد درست آن مؤسسات و سازمانهای عمومی و تخصصی. حال اگر دولتی اعلام کند که از امروز ما همهء قوانین را لغو میکنیم. هیچ وظیفه ای را بر کسی تحمیل نمیکنیم. هیچ مؤسسه و سازمانی وجود نخواهد داشت که برای کسی محدودیت ایجاد کند. هیچ مجری و ناظری نخواهیم داشت که ارادهء دولت را بر مردم تحمیل کند و... ما چنین دولتی را دولت خوب و مهربانی نخواهیم دانست،،
مصطفی امه طلب،
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر علمی یک از مخاطبین محترم
✅کتابی که برای دیپلماتها و دیپلماسی اندیشان، مفید و بینش آفرین است
🔴کتاب «تاریخ تحولات سیاسی ایران»، نوشته دکتر موسی نجفی و دکتر موسی حقانی بسیار جالبتوجه بوده و خواندن دقیق آن برای کارگزاران سیاست خارجی، دیپلماتها و دیپلماسی اندیشان سازنده و جهت بخش است. این اثر ۷۰۰ صفحه ای دارای امتیازات خاص از جمله موارد ذیل است:
🔶۱. بدون ورود به جزئیات تحولات تاریخی، کتابی به تمام معنا «تحلیلی- جامعه شناسانه» است و به چاپ شانزدهم نیز رسیده است.
🔷۲.گرچه نقطه تمرکز آن صفویه، قاجاریه و پهلوی است اما به طور مقدماتی تحولات اساسی سیاسی- فکری ایران را از عهد مادها تا صفویه بحث میکند و از این رو خواننده تصویری اساسی از کلیت تاریخ ایران ماقبل صفویه نیز بدست می آورد. تقسیم بندی فصول بیشتر موضوعی است و خواننده اسیر اطلاعات جرئی تاریخی وقایع نگارانه نمی شود. نوشتار به تعبیر ابن خلدون واقعا مایه عبرت است.
🔶۳ - کتاب توسط دو صاحبنظر انقلابی با علایق ایدئولوژیک نگاشته شده و قرائتی متفاوت از مستشرقین و روشنفکران ازجمله صاحبنظرانی مانند طباطبایی تا مرحوم فیرحی و دیگران بدست می دهد. بویژه اینکه قرائت آنها از تاریخ معاصر سنخیت خاصی با عینک و رویکردامامخمینی(ره) و مقام معظم رهبری دارد. از این رو قاعده مندی فکری آنها را در اختیار ما قرار میدهد و کمک میکند مبانی برخی حساسیتهای جدی رهبری معظم درباره روابط خارجی و غرب را بهتر درک کنیم. مثلا کار میرزا مهدی که از کمپانی هند شرقی آمده بود، ترساندن مقامات ایران از قدرت انگلیس بوده.( اکنون هم تاریخ تداوم دارد و مواضع رهبری در مقابل تهدیدات) یا آقاخان نوری ماموریت داشت در جنگ هرات اینقدر بر دیپلماسی و تاخیر در جنگ اصرار کند تا قشون انگلیس به سواحل جنوب برسد. آنگاه با چرخش،دیپلماسی را کنارگذاشته و تشویق به جنگ میکند.
🔷۴. کتاب، تاریخ نفوذ غرب و ایفای نقش جاسوسان انگلیسی، یهودیها و بهائیت را از آغاز قاجار و در نقاط عطفی مانند شکست زندیه، جنگهای ایران و روس، جدایی هرات، جنبش تنباکو، مشروطیت، قدرت گرفتن رضا خان، کودتای ۲۸ مرداد تا اقتدار محمد رضا را تشریح میکند. از افراد نفوذی از ابراهیم کلانتر گرفته تا میرزا مهدی خان، فرخ خان، اقاخان نوری، ایلچی بیک، انجمن باغ میکده، فراماسونهای مطیع لندن مانند فروغی و مهره انگلیسی مانند قوام، بهاییهایی مانند عین الملک هویدا و نقش او در همکاری با انگلیس در انتخاب رضاخان را توضیح داده و تبعیت روشنفکران مشروطه خواه ایرانی مانند فروغی، داور، تیموتاش از لندن و چرخش از آزادی خواهی در زمان قاجار به حمایت از استبداد منور رضا خانی را نام برده و وضعیت آنها را بررسی میکند. این فراز یعنی گردش روشنفکران قجری حول شمع انگلیس را، قاطبه روشنفکران امروزی سانسور میکنند.
🔶۵. ازدیگر نقاط مهم اثر، توضیح و تشریح قاعده مندی و اصول فکری- سیاسی روحانیت، روشنفکران، دربار و استعمار در تاریخ معاصر است. مثلا نویسندگان نشان می دهند که علما طرفدار استبداد نبوده اند اما جهت منع نفوذ اجنبی و صیانت از مذهب با حاکمان همراهی کرده اند. اما زمانی که استبداد و استعمار با هم بوده اند، علما در مقابل استبداد ایستادند که نمونه بارز آن تحریم تنباکو بود.
🔷۶. نویسندگان شیفته میرزای شیرازی و شیخ فضل اله هستند و شیخ را از نظر بصیرت سیاسی، درک غرب و درک تحولات عینی و ریز ایران؛ بسیار بلند مرتبه تر از هم قطاران معرفی میکنند. من اولین بار از طریق این کتاب روح رویکرد شیخ را درک کرده و گردونه ای که شیخ رابطه خود را با مشروطیت و مشروطه خواهان تنظیم میکرد را متوجه شدم.
🔶۷. نویسندگان روایتی متفاوت از روایت شایع در باره کسانی مانند جمال واعظ، خرقانی، صور اسرافیل و ملک المتکلمین ،فروغی و قوام بدست می دهند و استدلال می کنند که آنها همیشه آدم انگلیس و فراماسون بوده اند. دغدغه آنها هم آزادی نبوده بلکه ضدیت با دین و مبارزه با قاجار جهت ترویج غرب گرایی بوده است چراکه قاجار پایه شیعی قویی داشت. شکست ایران از روسیه بویژه در جنگدوم را به علت خیانت عمال انگلیس امثال ایلچی بیک( یهودی حقوق بگیر انگلیس که در زمان گلستان مذاکره کننده ارشد و در زمان ترکمانچای وزیر خارجه بود)میدانند چراکه در ماههای آغازین جنگ دوم، ایران همه سرزمینهای از دسته رفته را بازپس گرفته بود. اما خیانت کمر اردوی ایران را شکست.
🔷۸.امر مسلم اینکه ما برای تعالی فکری خود باید بتوانیم خود را در معرض دیدگاههای مختلف قرار دهیم. نیز شایسته است روح جهان بینی رهبران انقلاب را با مطالعه اینگونه منابع بهتر درک کنیم.
🔺نعمت اله مظفرپور-کانال اندیشه سیاسی و دیپلماسی
#نجفی_حقانی
https://t.me/Andishe_Diplomacy
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
مؤلفان:
موسی نجفی، موسی فقیهحقانی
ناشر: موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران
زبان: فارسی
سال چاپ: 1384
نوبت چاپ: 16
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 770
قطع و نوع جلد: وزیری (شومیز)
شابک 10 رقمی: 9646357504
شابک 13 رقمی: 9789646357501
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi