نجفی در مراسم گرامیداشت هفتهی پژوهش پیشنهاداتی را درباره انتشار دانشنامه علوم انسانی برای جوانان با هدایت دانش آموزان دبیرستانی و نسل جوان مطرح کرد.
به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم گرامیداشت هفتهی پژوهش ۲۱ آذرماه ۱۴۰۰ در سالن استاد بیرشک پژوهشکده دانشنامهنگاری برگزار شد.
👇👇👇ادامه
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆
🔰به گزارش ایسنا، دکتر موسی نجفی ، ۲۱ آذرماه در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش که در پژوهشکده دانشنامهنگاری پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، با اشاره به دو تفکر مهمی که در مورد ایران وجود دارد، ادامه داد: ما در کشورمان دو تفکر داریم که هر کدام از این دو تفکر قابل احترام هستند. تفکر اول؛ کشور را در حال انحطاط میبیند و معتقد است ایران در ۵۰ سال گذشته، نه تنها جلو نرفته که بلکه عقب هم رفته است. دلایلی هم دارند که ممکن است سیاسی، اقتصادی، نظامی و ... باشد. تفکر دیگر؛ برخلاف آن میگوید که کشور رو به تکامل است و استقلالی که در سال ۵۷ با انقلاب اسلامی کلید خورد، رشد خودش را کرده و به دوره تمدنی رسیده است.
🔵نجفی افزود: اگر بخواهیم تاریخ علم ایران را به صورت یک منحنی رسم کنیم، این منحنی با منحنی تاریخ علم اروپا متفاوت است. ما مانند اروپا عصر باستان، قرون وسطی و عصر جدید، نداریم. شاید محور ما، محوری پنج درجهای شود که دارای سه اعتلا و دو انحطاط باشد. یکی از دورههای انحطاط که همان دوره مغولی است. بسیاری از بزرگان ما در دوره انحطاط بودند و با ابتکارات خود، اعتلای دوره بعدی را همین فرهنگسازان رقم زدند و نگذاشتند شیرازه جامعه از هم گسیخته شود. همانها مغولها را تربیت کرده و از آن قوم مهاجم، مردمان متمدن و سازنده ساختند.
🔴رییس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، با ذکر این نکته که خود را جزو گروه فکری دوم میداند، گفت: با توجه به تاریخ ایران در دوره مشروطه، قاجار و پهلوی، فکر میکنم که ایران از نظر استقلال به جایگاهی رسیده که این استقلال را در گذشته نداشته است.
وی با بیان اینکه عنصر ابتکار و نوآوری مهمترین اصل تمدن است و همچنین یکی از عناصر پژوهش هم خلاقیت است، تصریح کرد: اگر پژوهش، خلاقیت نداشته باشد، پژوهش نیست تقلید است. اگر تعلق ما به گروه فکری دسته اول است؛ فرهنگ جای خودش را دارد و خلاقیت را برای احیای اعتلا در سالهای بعد نیاز داریم و اگر متعلق به تفکر دوم هستیم که برای پژوهش نیاز به خلاقیت داریم.
🔶نجفی با اشاره به اهمیت نسل جوان، تاکید کرد: اگر میخواهیم نسل بعد محقق و مبتکر شوند، باید از نوجوانی برای آنها فکری کنیم. از مدارس علوم انسانی تهران جمعی را جمع کنیم و دانشآموزان دبیرستانی یک مجله علوم انسانی را تهیه کنند و به آنها امکانات بدهیم و این مجله در دبیرستانها برای نسل جوان توزیع شود.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش تمدن نوین اسلامی ؛ ماهیت چرایی و چگونگی تحقق دولت اسلامی
✅سخنرانی دکتر موسی نجفی
ساعت ۹ و ۴۰ دقیقه
https://vc1.viannacloud.ir/rnmyz84lfoou/
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅در برخی از کانال ها پرسشی تاریخی - سیاسی مطرح شده است که به نظرم آمد ممکن است پرسش بعضی از دوستان جوان این کانال هم باشد ، فلذا به پاسخ دادن مختصر نسبت به آن اقدام نمودم ۰ متن پرسش و پاسخ اینگونه است :
🔴 یک سوال بی جواب!
ظاهرا حدود ۷۰ سال پیش اسراییل و متحدانش طی معاهده ای قسمتهای زیادی از کشور دوست و برادر ، فلسطین را اشغال کردند و ما تا به امروز برای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم فلسطین اسراییل را به رسمیت نمیشناسیم و با این کشور ظالم مسابقه هم نمیدهیم.
از طرفی حدود یک قرن قبل از آن واقعه هم کشور روسیه طی معاهده ای ظالمانه در دو نوبت قسمتهای زیاد از خاک مردم مسلمان ایران را اشغال و به خاک خود ضمیمه کرد !!!!
حال چگونه است که ما کشوری که خاک خودمان را اشغال کرده به رسمیت میشناسیم اما کشوری را که خاک دیگران را تصرف کرده به رسمیت نمیشناسیم؟
اگر کسی جوابی بدهد ، مرا یک عمر بنده خود کرده است
ادامه 👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰🔰جواب پرسش🔰🔰
✅این سوال کمی رنگ" سفسطه" دارد؛ روسیه یک کشور جعلی نیست که ما آن را به رسمیت بشناسیم و زمان مورد بحث تحت حکومت تزارها با ما جنگ می کردند، پس وجود داشتند؛ ولی دشمن متجاوز بودند؛ اما اسرائیل یک کشور واقعی نیست۰
✅در ثانی تجاوز روسها مربوط به بیش از دویست سال قبل است در حالی که تجاوز اسرائیل به روز است و دشمن بالفعل ما می باشد
✅ما هر چند از دست دادن بخشی از قفقاز و افغانستان و بلوجستان را ناگوار میدانیم ولی اگر بخواهیم ادعایی داشته باشیم باید معاهدات بین المللی را پاره کرده و به راه صدام حسین برویم البته در این راه دیگر کشورها بخصوص عربهای خلیج فارس ادعاهایشان را با وقاحت بیشتری مطرح می کنند
✅اما نکته آخر که بعضی هموطنان به ظاهر ملی گرا مطرح می کنند و به نوعی منافع ملی ما را بدون جهان اسلام و در تقابل با آن می بینند، باید بدانند که نفوذ بین المللی ما ایرانیان و قدرت ملی فعلی ما در حال حاضر و درجه اول بخاطر سکنی گزیدن انقلاب اسلامی در سرزمین ایران است و این عامل قدرت فرامنطقه ای و جهانی به ما داده است و بقول غربیها باعث شده ایران در پایتخت های عربی و اسلامی بغداد و بیروت و دمشق و صنعا و بحرین و غیره نفوذ فرهنگی داشته باشد و اتفاقا "نفوذ تمدنی" حتی ایرانی ما هم از این طریق ممکن شده است ۰ تاریخ اثبات کرده است محدود نمودن ایرانیان در چارچوب دیوارهای ایران نه تنها فایده ندارد بلکه حتی کشورهای کوچک را هم نسبت به ایران به طمع می اندازد ؛ فلذا همانقدر که "ایران تاریخی" یک واقعیت است "ایران اسلامی شیعی" هم پانصد سال است به شکل در هم تنیده شده ای "هویت ملی" ما ایرانیان شده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰همایش تمدن نوین اسلامی ؛ ماهیت چرایی و چگونگی تحقق دولت اسلامی
۲۴ آذر ۱۴۰۰ - دانشگاه شاهد
✅دکتر موسی نجفی
فهم عمیق تر تمدن نوین اسلامی از نگاه نظریه تکامل در فلسفه تاریخ می تواند افق های جدیدی را نسبت برای نسبت سنجی و الیته آسیب شناسی زمان معاصر داشته باشد ۰
🔴 برای مطالعه مشروح سخنرانی ها و موضوعات مراسم رجوع شود به :👇👇
http://shahed.ac.ir/news/Pages/%D9%BE%D9%86%D8%AC%D9%85%DB%8C%D9%86%20%D9%87%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4%20%D9%85%D9%84%DB%8C%20%D8%AA%D9%85%D8%AF%D9%86%20%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86%20%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C%20%D8%A8%D8%B1%DA%AF%D8%B2%D8%A7%D8%B1%20%D8%B4%D8%AF.aspx
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👆👆
🔰موسی نجفی :
🔰فهم تمدن نوین اسلامی با نظریه تکامل در فلسفه تاریخ عمق می یابد
✅در این مراسم دکتر نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی که به صورت مجازی در این مراسم حضور داشت، به بیان سخنان خود پرداخت و بیان کرد: دو نگاه نسبت به وضعیت فعلی کشورمان وجود دارد نخست نگاهی که از سوی سیاسیون خارج از کشور القاء میشود و آن هم این است که جمهوری اسلامی به دلیل مسائل اقتصادی، گرانی و تحریم در وضعیت انحطاط، فروپاشی، ناپایداری و سراشیبی سقوط قرار دارد؛ اما در مقابل این دیدگاه، دیدگاه اعتلاء و تکامل است که رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی آن را کلید زدند.
🔴ایشان با بیان اینکه به نظر میرسد رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع تمدن نوین اسلامی بحث تکامل را در انقلاب اسلامی کلید زدند، افزود: طرح موضوع تمدن نوین اسلامی هم پاسخی به اغراض سیاسیون داخل و خارج از کشور است و هم یک تئوری بدیل برای اینکه جامعه، کارگزاران و مدیران بتوانند یک وضعیت سنجی نسبت به قبل از انقلاب، انقلاب، و آینده انقلاب داشته باشند.
🔵رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: در قاعده تکامل ما باید خود را برای تحول آماده کنیم؛ اما باید بدانیم که تحول در دولت اسلامی و جامعه اسلامی با چه ابزاری صورت میگیرد. معتقدم طرح موضوعاتی همچون جنبش نرم افزاری، تحول علمی، تحول علوم انسانی، اقتصاد مقاومتی و سبک زندگی همگی بیانگر یک حرکت تکاملی در انقلاب اسلامی هستند.
🔴دکتر نجفی با بیان اینکه برای تحقق عملی مباحث مرتبط با تمدن نوین اسلامی که در دانشگاهها و از جمله دانشگاه شاهد مطرح میشوند باید راهی وجود داشته باشد تا دولتمردان و کارگزاران نظام هم با این مباحث انس بگیرند و هم آنها را اجرایی کنند، اظهار کرد: هر دولتی که روی کار باشد اعم از اصول گرا و غیر اصولگرا نیازمند به مباحث تمدنی و نظری است چرا که این مباحث مانند نخ تسبیح عمل میکنند و عدم وجود آنها موجب میشود تا هر عملی که کارگزاران انجام میدهند از هم گسسته شوند. با این اوصاف ما نباید به گونهای عمل کنیم که مباحث مطرح شده در دانشگاهها صرفا به صورت نظری ارائه شوند و مسئولان اجرایی ما که در عرصه دولت سازی حضور دارند راه خود را بروند.
🔵رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: دانشگاهها باید راهکارهایی ارائه کنند تا مباحث مربوط به تمدن نوین اسلامی به ویژه در دوره کنونی که دولت و مجلس خود را نزدیک به این مسائل میدانند بیشتر به گوش مسئولان برسند.
دکترنجفی با بیان اینکه دولتمردان هیچ گاه نباید خود را بی نیاز از مباحث نظری بدانند، چون اگر غرق مسائل اجرایی شوند هیچ گاه فرصت نخواهند کرد که نقشه راه ترسیم کنند، اضافه کرد: تمدن نوین اسلامی یک نقشه راه برای دولتمردان و حتی برای آینده انقلاب است.
🔶ایشان در پایان سخنان خود افزود: یکی از اهداف مهم انقلاب اسلامی بحث پیوستگی تمدن گذشته، حال و آینده اسلامی است؛ لذا باید به بحثی که رهبر معظم انقلاب اخیرا در رابطه با تحول در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردند از این منظر نگاه کنیم؛ چرا که هم اکنون مقصد ما که همان تحقق تمدن نوین اسلامی است مشخص است، اما راههای رسیدن به این مقصد، مراحل و راههای تحقق عملی آن هنوز مشخص نشده و ما دستورالعمل مشخصی در این رابطه نداریم به این معنا که آیا همه دولتمردان ما باید یک جا به این بحث توجه کنند و یا هر وزارتخانهای به صورت جداگانه باید تکالیف خود را انجام بدهد؟ پس باید این خلاء رفع شود و تقاضای این کار باید هر چه بیشتر از سوی دانشگاهیان خود را نشان دهد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جلسه درس دکترای علوم سیاسی
۲۸ آذر ۱۴۰۰ - پژوهشگاه علوم انسانی
✅دکتر موسی نجفی :
🔴در آخرین جلسه درس فلسفه تاریخ در دوره دکتری رشته اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی ضمن جمع بندی کتاب انگاره تعالی ، به بحث آینده پژوهی انقلاب اسلامی در دهه چهارم و پنجم انقلاب اسلامی توجه شده و فصل سوم کتاب در مورد فلسفه انقلاب اسلامی به بحث گذاشته شد ۰ از نکات مهم علمی این جلسه، تفکر بر روی این نکته بود که چطور می توان ابعاد مختلف نظریه تعالی را در رساله های دکتری دانشجویان مورد استفاده قرار داد ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین محترم:
✅باسلام
🔵خدمت استاد نجفی عزیز
یک درخواست عاجزانه دارم از خدمتتون، اگه امکان داره یک کرسی تدریس در فضای مجازی آغاز کنید تا ما هم از وجود شما و اساتید محترم بهرمند شویم.
واقعاً جای شما عزیزان در این فضا خالیه.
ممنونم ازتون
✅ پرسش،یکی از مخاطبین:
🔴استاد برای اینکه تاریخ اسلام و تاریخ معاصر رو خوب بفهمم با درک کامل بفهمیم یه سیری بهم معرفی میکنید؟
جواب
نجفی
با سلام و تشکر از هر دو نفر مخاطب محترم
قبلا مشابه این پرسش پاسخ داده شده ، و حتی کتبی هم برای فهم این سیر تاریخی در پست های قبلی همین کانال معرفی گردیده است ؛ ولی مهمترین نکته که مکرر تکرار نموده ام این است که اگر بخواهید بینش و فهم تاریخی داشته باشید ( و از این نظر بین تاریخ اسلام با تاریخ معاصر تفاوتی نیست ) بایستی مطالعه تاریخ را جزیی از برنامه زندگی خود قرار دهید و به این روش مداومت نمایید؛ در این صورت بعد مدتی احساس می کنید با مسائل با عمق بیشتر و ریشه یابی جدی تری مواجه شده اید ۰ البته نکته مذکور شرط لازم است ولی شرط کافی نیست ۰
🔶موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰عالم ضد سلطه و دیکتاتوری
✅به مناسبت ۴ دی ماه سالروز شهادت آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی
🔴حضرت آیتالله خامنهای:
«مرحوم حاج آقا نورالله اصفهانی مرد بسیار روشنبین، آگاه و متوجه به ابعاد سلطهی بیگانه است. مبارزات مرحوم حاج آقا نورالله در دو بخش تقسیم میشود؛ بخش مقابلهی با خارجی؛ و بخش مبارزهی با استبداد. لیکن با رضاخان هم که ایشان مبارزه میکند، گویی برایش کاملا روشن است که رضاخان پیشکردهی همان خارجی است.» ۱۳۸۴/۰۵/۱۵
🔵«درس و عبرت»،بخش تاریخ پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR به مناسبت سالگرد درگذشت حاج آقا نورالله اصفهانی (رضواناللهتعالیعلیه)، براساس این بخش از بیانات رهبر انقلاب؛ لوح «عالم ضد سلطه و دیکتاتوری» را منتشر میکند.
🔶برای مطالعه مشروح بیانات مقام معظم رهبری درباره شهید حاج آقا نورالله رجوع کنید به :
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3301
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰۴ دی ماه سالگرد شهادت آیت الله حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی
✅مقام معظم رهبری :
اینکه حاج آقا نورالله از فهم سیاسی بالا برخوردار و از زمان خودش جلوتر بود علتش شناخت عمیق وی از ابعاد "استعمار خارجی" در ایران و راههای مقابله با آن بود ۰
🔶پیام مقام معظم رهبری به کنگره بزرگداشت آیت الله حاج آقانورالله در تاریخ ۱۵ / ۵ / ۱۳۸۴
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰۶ دی ماه سالروز درگذشت استاد علی اکبر پرورش
✅استاد پرورش در کلام دکتر موسی نجفی
پویش مجازی #یک_نسل_پرورش
گرامیداشت یاور صدیق انقلاب ، استاد علی اکبر پرورش
https://instagram.com/yavareseddiq
https://t.me/YavareSeddiq
https://eitaa.com/YavareSeddiq
#اصفهان #ایران #پرورش #استاد_پرورش #سیاست #فرهنگ #معنویت #عقلانیت #ولایت #اخلاق #خاطره #وزیر #مجلس
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی :
مراتب سه گانه اصلاحگری در جامعه اسلامی (صالح و مصلح)
🔶اصلاح اخلاقی و فردی
🔶اصلاح اجتماعی
🔶اصلاح سیاسی
✅با این شاخص ، اولین شرط ورود سیاستمداران به میدان اصلاح اجتماعی و فرهنگی و برنامه ریزی سیاسی ، همانا صالح و راستگو بودن و سلامت نفس داشتن و البته دوری از هرگونه فسادی است۰
🔵همانقدر که سیاسیون بی تقوا و بی اخلاق و ناصالح به نظام سیاسی ضربه می زنند ، افراد ساده دل و ظاهرالصلاح که از پیچیدگی فضای سیاست دورند می توانند در اینگونه مواقع مضر و ضربه زننده و آلت دست دشمن باشند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰ادامه پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم و با آرزوی سلامتی در رابطه با آدم خواری در دوره صفوی ل
🔰تکمله و اظهار نظر علمی یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
خیلی ممنون استاد گرامی از توجه به سوالات و پاسخکویی به مخاطبان
در مورد شایعه آدم خواری توسط قزلباشان به نکته ای می شود اشاره کرد، در دو اثر مهمی که ضد قزلباشان نوشته شده است، یعنی "رساله الاحکام الدینیه فی تکفیر قزلباش" حسن شیروانی و "النواقض الروافض" مخدوم شریفی ؛ هیچ اثری از اتهام اکل میت و مردار و ... در این دو اثر که از اتهام زنی و دروغ زنی چیزی کم نگذاشته اند نیست؛ این دو تن که از ایران گریخته و آواره عثمانی شدند و کینه ای شتری از صفویه دارند، این که چنین اتهامی را مطرح نکرده اند درحالی که دروغ هایی مانند ازدواج شاه تهماسب با خواهرش را مطرح کرده اند، و از هر دروغ بهتانی دستاویزی برای تخریب و تکفیر بهرجسته اند مطمئنن در صورت وجود شایعه این مطلب نه وقوعش آن را نقل می کردند، خود این سکوت شاهدی برای جدید بودن آن شایعه است، که ساخته نسلهای بعدی صفویه ستیزان بوده است .
با کمال تشکر از استاد
و آروزی سلامتی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پیشنهاد یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و احترام
ضمن عرض تشکر و خداقوت
🔴خواستم تشکر صمیمانه خودم را راجع به تذکرات و بیان وقایع تاریخ معاصر که در کانال منتشر میشود را خدمت استاد محترم داشته باشم.
اما یک پیشنهاد هم داشتم؛
باتوجه به کثرت اسامی و وقایع تاریخ معاصر اگر یکسال تمامی وقایع خوب کار شود برای تمام عمر یک فرد هرچند دانشجوی تاریخ نباشد کفایت خواهد بود.
فلذا تقاضا میشود یک بسته جامع راجع به وقایع معاصر به طور کامل، در یک دوره یکساله در کانال حاضر ایجاد و با قوت انجام شود.
بازهم از مطالب به روز کانال کمال تشکر را از استاد خودم دارم.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰مصاحبه دکتر موسی نجفی با بنیاد شهید حاج قاسم سلیمانی
✅قهرمان از قلب مردم برمیخیزد
قسمت اول :
🔴تشییع حاج قاسم ؛جلوه ای از زیست تمدنی اسلامی
🔵یکی از اتفاقات مهم و غیرقابل چشم پوشی کشور ما در چهل سال گذشته تشییع باشکوه شهید سلیمانی بوده است. از منظر تاریخی و تمدنی چنین تشییع باشکوهی چگونه قابل تحلیل است؟ نسبت جامعه ایران با قهرمانان ملی خود در طول تاریخ چگونه بوده است؟
🔶قبل از شروع بحث باید تصریح کنم بنده به ایشان قلبا علاقهمند هستم و ارادت دارم و با طرح مباحث نظری در مورد تشییع باشکوه شان قصد دارم به ایشان ادای دین کرده باشم.
🔷مقدمهای که باید در اینجا بیان کنم این است که شخصیت شهید حاج قاسم سلیمانی را نمیتوان بهعنوان یک فرد و تنها در نظر گرفت، بلکه باید او را در جریان انقلاب مدنظر قرار داد. فرض کنیم اگر این تیپ شخصیت با همین ویژگیها فرمانده ارتش سوریه یا فلسطین بود، انقلاب اسلامی در پشت او قرار نداشت باید او را در مختصات دیگری بررسی میکردیم؛ بهطورمثال، احمدشاه مسعود در افغانستان یک قهرمان ملی است ولی در افغانستان نهضت آن مانند انقلاب اسلامی نیست یا نهضتهای اسلامی که ما آن را به بیداری اسلامی تعبیر میکنیم در کشورهایی که رخ میدهند در مرحله ابتدایی قرار دارند اما انقلاب اسلامی دیگر یک نهضت نیست، از مرحله نهضت گذشته است و توانست نظام شاهنشاهی را سرنگون کند و خودش نظام تازهای را بنیان نهد. این نظام به سمتی میرود که از قوه به فعل تبدیل شود و برخی از ارزشهای اسلامی را نهادینه کند.
درباره حاج قاسم شخصیت ایشان جدا از این انقلاب نیست و باید او را در همین روند و فرآیند دید. در تاریخ اسلام نیز با شخصیتی همچون مالکاشتر نخعی روبهرو هستیم. یکی از ویژگیهای مهم مالکاشتر این است که او شیعه و از یاران حضرت علی (ع) است. اگرچه این ویژگی بسیار مهمی است اما در جریان حکومت علوی قرار میگیرد و بعد از خلیفه شدن حضرت علی(ع) سپهسالار لشکر او شد. ما با سه مالک روبهرو هستیم؛ یکی شخصیت شجاعی که ریاضتهای زیادی کشیده است؛ دوم، مالک اشتری که در جریان علوی دیده میشود و در زمان تقیه حضرت همزمان با حکومت خلفای سهگانه است و سوم، مالک اشتری که پس از خلیفگی حضرت علی(ع) در کنار او قرار میگیرد و در جریان حکومت اسلامی به فعالیت میپردازد. سومین بعد شخصیتی او را باید با مختصات حکومت علوی نگریست. مالک اشتر با هر سه جریان قاسطین، مارقین و ناکثین همچون حضرت علی(ع) در جدال بود. اگرچه میتوان گفت در جنگ نهروان ایشان دیگر زنده نبودند ولی چون خوارج از دل جنگ صفین بیرون آمدند میتوان گفت با آنها نیز در جنگ بوده است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
ادامه مصاحبه 👆👆
🔰قسمت دوم :
✅در مورد شهید سلیمانی هم همین تحلیل قابل ارائه است:
بعد اول اینکه شخصیت فردی بسیار خوبی دارند و منحصربهفرد هستند که الان بیشتر به همینها پرداخته میشود که با رزمندگان چه رفتاری داشتند یا با خانواده خود انسان متواضعی بودند و به مظلومان کمک میکردند.
قاسم سلیمانی دیگری هم داریم که فرمانده جنگ است و در مسیر رهبری حرکت میکند؛ و سومین وجه یک قاسم سلیمانی دیگر هم داریم که فرمانده لشکر قدس است و صفات فردی او در این نقش بیشتر جلوه مییابد و این سه قاسم سلیمانی است.
سپاه قدس نیرویی است که در کنار جمهوری اسلامی قرار دارد که تحول تمدنی ایجاد کرده است. پیش از آن واحد برون مرزی سپاه حتی جنبههای منفی هم داشت و اطرافیان آقای منتظری هم در آن بودند که زمانی دردسرساز شد ولی حاج قاسم توانست با یک برنامهریزی اعتماد مسلمانان را جلب کند و به بازسازی جایگاه سپاه بپردازد. همین برنامهریزی داشتن و اینکه ایشان بهدرستی خلأ انقلاب را در بعد بینالمللی آن حس کرد جنبه تمدنی داشت. انقلاب اسلامی خودش یک انقلاب ۱۰۰درصد ایرانی نیست، مرکز آن ایران است. از این جنبه شبیه انقلاب فرانسه است، این انقلاب به ایران یک قدرت بینالمللی داده است، مانند انقلاب فرانسه که به فرانسه یک قدرت بینالمللی داد و قدرتی که داده است فرانسوی نیست، از جنس جهان است. ایران هم همینطور است، قدرتی که از انقلاب گرفته قدرتی ایرانی نیست، جنسی مکتبی دارد. درست است که پایگاه آن ایران است و ایرانیها آن را حمایت میکنند اما جنس آن جهانی است، از جنس اسلام است و اسلام نیز وطن نمیشناسد ولی فعلا با ایران شناخته میشود؛ مانند انقلاب فرانسه که با فرانسه شناخته میشود ولی نمیتوان به آن انقلاب فرانسوی گفت. سردار سلیمانی نیز باید در این مختصات دیده شود، ایشان توانستند بین انقلاب اسلامی و جنبه ایرانیت آن وجه اشتراک به دست بیاورند. قهرمان ملی بودن او نیز در همین جا دیده میشود. او توانسته است درحالیکه بعد جهانی دارد، بعد ایرانی خودش را هم نشان دهد. او از منطقهای هم برمیخیزد که در دعواهای ملی ایران نقش مهمی نداشته، همیشه اصفهان، تبریز، تهران، شیراز و ... در این کشمکشهای سیاسی و ملی دیده میشدند و از جایی ظهور کرده که قبلا در این چالشها نبوده است. او قهرمان ملی است که از کرمان برخاسته و شخصیتش همه ایران را فرا گرفته است، این نیز برمیگردد به ویژگی انقلاب اسلامی ایران بودن آن و هر دو جنبهاش با هم رشد کرده است. باید او را سه قاسم سلیمانی بشناسیم ولی در مجموعه و محدوده انقلاب اسلامی در همه ابعاد انقلاب هم نهضت هم نظام و هم تمدن باید به آن نگاه شود.
🔶برخی از روشنفکران و متفکران فعلی جامعه ما اصرار دارند شخصیت شهید سلیمانی را از جریان انقلاب و نظام جدا کنند و سپس به تحلیل آن بپردازند. در واقع صرفا مولفه های ملی را در تحلیل خود دخالت می دهند نه اسلامی و ایدئولوژیک را. این مقوله چگونه قابل نقد است؟
🔷 کسانی که چنین حرفی میزنند که قاسم سلیمانی فقط یک قهرمان ملی است اسلام را نشناختهاند، تشیع و اسلام مرزی نیستند و نمیتوان آنها را در مرز محدود کرد؛ کما اینکه انقلاب فرانسه ادعای وطنی ندارد.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
.
🔰ادامه مصاحبه :
✅قسمت سوم
🔴دوم اینکه اندیشه هایی از این دست _ مثل مقوله ی ایرانشهری _ که این افراد مطرح میکنند جنبه بینالمللی ندارد و داخلی است. آنها این قهرمان ملی را محدود میکنند به یک کشور. بلاتشبیه مثلا چگوارا شخصیتی مربوط به حوزه آمریکای لاتین است اما کمونیستها او را چهره چریک جهانی کردند. اندیشه ایرانشهری از اسم آن مشخص است که ایرانی است و برگشتی هم به قبل از اسلام دارد، چگونه میتوان اسلام ۱۴۰۰سال را در ذات ایرانی جستوجو نکرد و آن را نادیده گرفت. در اندیشه ایرانشهری یک نوع نژادپرستی وجود دارد اما فقط ایرانی در نظر گرفته میشود و غیرایرانی خیر. درصورتیکه وقتی ما از انقلاب اسلامی صحبت میکنیم یک مسلمان آفریقایی، مراکشی یا عرب یا اندونزیایی هم همان قدر خود را سهیم میدانند و این حرکت را ایران شروع کرده و افتخار برچسبهای آن بر دوش ایرانی است و به ایران و ایرانی بیشتر قدرت میدهد. جنبه ایرانی بودن آن بیشتر اینگونه نشان داده میشود. مثلاً اسرائیلیها که با ما مشکل دارند و با قاسم سلیمانی بهخاطر جنبه انقلاب اسلامی بودن قاسم سلیمانی مشکل دارند که آنها را میترساند وگرنه آنها با ایرانی بودن و ملیگرایی ما مشکلی ندارند.
🔵دومین نکته در مورد بحث تمدنی است. یکی از ویژگیهای تمدن این است که هرچه تمدنی عمیقتر و اصیلتر باشد، زیست تمدنی آن وسیعتر میشود یعنی از ملیتهای مختلف تشکیل میشود؛ مثلاً تمدن غرب بهعنوان یک رقیب یا یک هژمونی جهانی فعلا وجود دارد، چه تمدنهایی مثل آلمانی، انگلیسی، فرانسوی و غیره ذیل زیست تمدنی غرب جمع میشوند. تمدن اسلامی چه به معنی گذشته و چه چیزی که الان جمهوری اسلامی آن را بنا نهاده است زیر یک ملت قرار نمیگیرد. در تمدن اسلامی گذشته، ایرانیها، اعراب، آفریقاییها و غیره بودند؛ مثلاً تا جایی که اسلام پیشرفت داشت مثلاً تا اندلس، ابنرشد، ابنخلدون، ابنعربی، فارابی و غیره همه از ملیتهای مختلف برخاستند؛ این خود نشان از تمدن اسلامی است. وقتی از نظام جمهوری اسلامی صحبت میکنیم یعنی ایران وقتی از تمدن جمهوری اسلامی صحبت میکنیم یعنی همه دنیا، هر جایی که مسلمانی وجود دارد.
در قضیه شهید سلیمانی جنبه بینالمللی آن در تشییع جنازه ایشان بیشتر از همیشه رو شد؛ البته در زندگی ایشان نیز میبینیم که چه در فلسطین و چه در جاهای دیگر با استکبار مقابله کرده است ولی در تشییع این کاملاً جلوه کرد. در عراق، سوریه، افغانستان، فلسطین، بحرین و همه جا خود را نشان داد؛ این زیست تمدنی شبیه راهپیمایی اربعین شد و جنبه تنوع ملیتها خود را به خوبی نشان داد. در راهپیمایی اربعین، اگرچه مخصوص شیعیان است ولی در همین راهپیمایی، ما حتی مسیحیان را هم میبینیم که میآیند.
🔶این مقوله در مراسم تشییع امامخمینی(ره) نیز خودش را نشان داد. برخی میخواهند زیست انقلاب اسلامی را محصور کنند و میگویند این فقط انقلاب شیعی است، درصورتیکه نه شیعی نیست، بلکه اسلامی است و منحصر در تشیع نیست. با تلاشهای ایشان در فلسطین یا در کشورهای دیگر و حتی در افغانستان که آنها همه شیعه نیستند و ظاهراً ایشان در هندوستان برای غیرمسلمانان نیز فعالیت داشت. زیست تمدنی انقلاب اسلامی در شخصیت ایشان شکل دیگری از خود را نشان داد. شهادت ایشان به دست ترامپ نیز به نوعی مواجهه تمدنی اسلام و غرب شد و چون قاتل ایشان نفر اول غرب و رییسجمهور آمریکا بود این تقابل بهطور کامل دیده شد.
در تشییع جنازه بروز این تقابل در لایههای مردمی و عیان دیده شد. آنان خواستند که این قضیه را بهوسیله تروریستها پنهان کنند ولی نتوانستند. اینکه ابومهدی هم همراه ایشان بود نوعی وحدت در بین ایران و عراق ایجاد کرد اما ابومهدی جزو انقلاب اسلامی حساب نمیشود. عکس ابومهدی در کشورهای دیگر دیده نمیشود و حاج قاسم تنهاست. در ایران و عراق عکس این دو کنار هم قرار میگیرد ولی در کشورهایی مانند فلسطین و جاهای دیگر عکس تنها شهید سلیمانی وجود دارد. همین نشان میدهد که شخصیت او ورای انقلاب اسلامی و در مختصات زیست تمدنی شناخته میشود و مثلاً در افغانستان ابومهدی اصلاً شناختهشده نیست. ابومهدی هم سردار انقلاب اسلامی در عراق است ولی ایرانی بودن سردارسلیمانی شاخصه اصلی اوست. اینکه سردار سلیمانی بیشتر دیده شد و ابومهدی با اینکه فرد متفکری است در حاشیه قرار می گیرد، به زیست حاج قاسم و زیست تمدنی انقلاب اسلامی برمیگردد.
ادامه👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰ادامه مصاحبه
✅قسمت چهارم
🔶تشییع جنازه نوعی اظهار ارادت به قهرمان ملی است. در ۳۰۰سال اخیر نسبت بین مردم و قهرمانان ملی را چگونه تعریف میکنید؟ چگونه مردم آنها را استقبال، بدرقه و تشویق میکردند؟
🔷قهرمانان ملی ما اغلب سرنوشت دردناکی داشتند. آنها مرتباً مورد بغض و کینه اطرافیان حکومتها قرار میگرفتند. معمولاً برخی کینهتوز، حقیر و بخیلاند و از اینکه این افراد بهیکباره شاخص میشدند حسادت میکردند و در بسیاری از موارد از سر توطئه و سعایت کشته میشدند. مثلاً رئیسعلی دلواری آن هم با توطئه و در اثر سعایت دیگران کشته شد و یک آدم خودفروخته او را شهید کرد. آنها با مظلومیت کشته شدند و بعد بهمرور زمان ابعاد شخصیتیشان شناخته شد. آنها اوج گرفتند چون سعایتها کنار رفت و چهرهشان بیشتر مشخص شد. نکته مهم دیگری که در بین این سرداران ملی ازجمله ستارخان، رئیسعلی دلواری و حتی میرزا کوچکخان مشاهده میشود آن است که بیگانگان به استقلال ملی آنها چشم داشتند و جلوی اجنبی آنها قدعلم کردند؛ برای مثال، ستارخان به جملهای اشاره میکند که در محاصره تبریز از زنی شنیده بود که میگفت خاک میخوریم ولی خاک نمیدهیم و این جمله او را متاثر کرده بود چو او فردی برجسته بود. این سرداران از دل مردم برخاستهاند. در مقاطعی سعی شد این قهرمانان ایدئولوژیک شوند، جناح سکولار مشروطه تلاش داشتند تا ستارخان را در مقابل علمای مشروطه قرار دهند ولی این اتفاق نیفتاد چون این سرداران اغلب افراد مذهبی بودند؛ مثلاً رئیسعلی دلواری نیز فرد متدینی بود و آنها نسبتبه علما ارادت داشتند. مردم به این افراد باوری داشتند که در آنها حس عزتطلبی و قهرمانی را زنده میکرد. در شخصیت قاسمسلیمانی این حس دوباره زنده شد. وجه شبه قاسم سلیمانی با قهرمانان ملی مانند رئیسعلی دلواری، ستارخان و میرزا کوچکخان این بود که دوباره حس عزتطلبی را در بین مردم زنده کرد و او نیز به دست بیگانگان کشته شد. مردم میخواهند نفرت خود را از بیگانه نشان دهند، اینها اصیلاند چون با بیگانه مقابله کردند و مردم این را خوب درک میکنند. یکی از انگیزههای تشییع میلیونی حاجقاسم عزتطلبی در برابر بیگانه است. ملت ایران حالت سلحشوری دارند چون ملتی قدیمی هستند و تحمل نمیکنند که بیگانهای که توپ و تانک دارد به خاک آنها تجاوز کند. در تشییع جنازه شهید سلیمانی کسی شناسنامهاش را نشان میداد که هیچگاه رأی نداده ولی در تشییع جنازه او شرکت کرده بود؛ زیرا حس غرور ملی او زنده شده بود. مردم به فردی که پاکدست است و از خانه و کاشانه خود حفاظت میکند و به بیگانه حساس است علاقهمند هستند. زمانی به آقای ظریف نسبت قهرمان دیپلماسی داده بودند، در کانالم نوشتم که با سکه نمیتوان قهرمانسازی کرد و این کار در دست دولتها نیست. قهرمان از قلب مردم برمیخیزد کما اینکه قهرمانتراشی آنها فروریخت، هم برجام آنها و هم خودشان. باید جنبه بیگانهستیزی در او پدیدار شود. قهرمانتراشی هرگز جواب نمیدهد، مردم اگر نخ اجنبی در لباس کسی باشد تشخیص میدهند چون حساس هستند.
ادامه👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
.
🔰ادامه مصاحبه
✅قسمت پنجم:
🔶میزان علاقه و دلبستگی مردم به جایگاه و شخصیت شهید سلیمانی از لحاظ هویتی چگونه قابل تبیین است؟
🔷 هویت چند شاخه دارد؛ هویت قومی، هویت ملی و هویت دینی. او از کرمان برخاسته بود اما کرمان دارای قومیت خاصی نیست. شاید کرمانیها او را بیشتر دوست داشته باشند ولی کرمانی بودن چندان مهم نیست چون کرمانیها دنبال جداییطلبی نیستند و خود را جدا از هویت ملی نمیدانند و کرمانیها مرزنشین نیستند. هویتهای قومی ذیل هویت ملی مطرح میشوند. هویت قومی در ایران اینقدر قدرت ندارد که بتواند هویت ملی را زیر سوال ببرد. خیلیها میخواهند این کار را بکنند مانند پانترکیسمها، پانعربیسمها و غیره اما شکست خوردهاند. هویت ملی ایشان بهخوبی دیده شد و بهخاطر کرمانی بودن یا نبودن کسی در تشییع ایشان شرکت نکرد و تشییع جهانی او برخاسته از هویت دینی او بود. هویت قومی کمرنگ و سپس هویت ملی و دینی پررنگ وی باعث شد که همه با هر نگرشی به دنبال جنبه هویتی موردنظرشان خود را به حاج قاسم گره زدند. انقلاب اسلامی هم با هویت ملی و دینی دیده میشود. وقتی سخن از انقلاب اسلامی ایران است هویت ملی دیده میشود ولی وقتی میگوید هویت خود انقلاب اسلامی؛ جهانی است. این جنبهها در مقابل هم نیستند بلکه مکمل هم هستند.
🔶جامعه ایران بعد از قاسم سلیمانی بدون قهرمان شده است؟
🔷هیچ جامعهای بدون قهرمان نمیشود و فعلا قاسم سلیمانی با مشخصههای موردنظر این عصر و نسل جایگاه قهرمان ملی را دارد و حس عزتطلبی را مردم را اقناع و اشباع کرده ولی ممکن است نسلهای بعدی قهرمان خودشان را بنابر نیازهای جامعه خود بخواهند و 50سال بعد قهرمان تازهای که ممکن است نظامی نباشد و روحانی یا دانشمند و ... باشد، ظهور کند. این پروسهها تاریخی است و در گذر زمان از بین نمیرود. نه آنکه کسی بیاید و جای او را بگیرد، بلکه جایگاه او وجود خواهد داشت.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰ایسنا/قزوین
✅ رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی گفت: حاج قاسم قهرمان ملی و بیگانهستیز بود و اجازه نداد بیگانگان غرور ملی را خدشهدار کنند. در حال حاضر دشمنان تلاش دارند راه این سردار ملی را کمرنگ جلوه داده یا تحریف کنند. اگر تنها به شخصیت و اخلاق حاج قاسم بپردازیم این الگوی ملی کمرنگ خواهد شد اما باید بگویم که شهید سلیمانی یک جریان بزرگ است.
موسی نجفی در اختتامیه همایش «مقاومت و جهان آینده» که امروز سه شنبه ۱۴دی در دانشگاه بینالمللی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار کرد: همان طور که میدانید رهبر معظم انقلاب گفتند شهید سردار سلیمانی قهرمان ملی و شخصیت بینالمللی بود.
وی ادامه داد: رمز این محبوبیت چیست؟ در تاریخ مشروطه ستارخان یا رئیسعلی دلواری قهرمانان ملی بودند اما شخصیت بینالمللی نداشتند. باید علتی فراملی وجود داشته باشد تا شخصیتی بینالمللی شود که در این مقوله اسلام علت اصلی است، اسلام جنبه انسانی، بینالمللی و فراتر از کشورها دارد.
🔶مشروح سخنرانی 👇👇
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/21972
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (س) بعد از رحلت نبی اکرم (ص) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (س) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi