eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
877 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰تقی از توپ خالی شاه نمی ترسد (از توپ خالی ناصرالدین شاهی تا توپ خالی امریکایی ) ✅به مناسبت ۱۳ تیر ماه ، یکصد و ششمین سال رحلت مرحوم آیت الله العظمی آقا نجفی اصفهانی ✅روزی ناصرالدین شاه به خاطر یک مسئله ای مرحوم آیت الله شیخ محمد تقی آقا نجفی اصفهانی را به تهران احضار کرد، اما ایشان نمی پذیرفتند اما با اصرار علمای تهران و با احترام و استقبال مردم به تهران آمده و در ساعت مقرره در شمس العماره برای ملاقات شاه رفت، ولی او که از این ملاقات ناراضی بود، یکی از علمای اصفهان را با خودش به عمارت شمس العماره برده و در آن جا تا آمدن شاه مشغول مباحثه شدند! شاه وارد شد، ولی آن دو نفر گرم مباحثه بودند و کمترین توجهی نداشتند! با این که معتمد الدوله پیش دوید و ورود اعلیحضرت قدر قدرت را اطلاع داد، باز تعمداً آقا نجفی به روی خودش نیاورد تا شاه به آنها نزدیک شد. ناگهان آقا نجفی سر بلند کرد و با لهجه اصفهانی گفت: « شاه شومائید؟ » شاه از این عمل که توهین عمدی نسبت به او بود سخت برآشفته شد بدون اعتنا و تکلم با آقا نجفی، برگشت و از تالار قصر خارج شد و در حالی که با کلمات زننده و تند خود تهدید می کرد بیرون رفت. غضب شاه، اتابک و رجال درباری را سخت به وحشت انداخت و مضطرب گردید. آقا نجفی هم برخاست و عصازنان راه خود ر ا گرفت که برود. اتابک با رنگ پریده متوحشانه پیش دوید و گفت: آقا چرا این طور فرمودید؟ امروز اختیار جان و مال تمام مملکت در اختیار اعلیحضرت است. این عمل اگر برای شما فرضاً خطر نداشته باشد برای ما بسیار خطرناک است. آقا نجفی که به در خروجی قصر نزدیک می شد و این کلمات تهدید آمیز وزیر اعظم را می شنید، ناگهان چشمش به توپی که در آنجا کار گذاشته بودند افتاد. بدون توجه به تهدیدات صدر اعظم، کلام او را قطع کرد و با لحن تمسخرآمیز گفت: آقای صدر اعظم باشی! این درازه چی است؟! صدر اعظم : این توپ است. آقا نجفی : توپ چی است؟ از همان توپ هایی که بچه ها بازی می کنند؟ صدر اعظم : نخیر. این توپی است که در آن باروت می ریزند و آتش میزنند. آقا نجفی : باروت چی است؟ در قرآن فقط هاروت و ماروت است، باروت چیست؟ صدر اعظم : باروت دانه های سیاهی است که وقتی آتش به آن برسد منفجر می شود. آقا نجفی : وقتی توپ آتش گرفت چطور می شود؟ صدر اعظم : اگر به هر کس گلوله اش برسد، قطعه قطعه خواهد شد. آقا نجفی پیش رفته و جلو توپ ایستاده و می گوید: آقا صدر اعظم بفرمائید به این توپ در برود و مرا قطعه قطعه کند. اتابک اعظم : این توپ خالی است و حالا در نمی رود! آقا نجفی نگاه تمسخر آمیزی به اتابک انداخته و در جواب تهدیدهای او می گوید: به شاه بگویید که: " تقی از این توپ خالی شاه نمی ترسد!!" 🔴برگرفته از کتاب حکم نافذ آقانجفی ، تهران ، انتشارات موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران ، ۱۳۹۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
پرسش یکی از مخاطبین محترم 🔰عرض سلام و ادب و احترام سالها قبل در یکی از کتب شهید مطهری( که احتمالا از سخنراییهای ایشون بود) خوندم که ایشان نقش ایرانیان را در سقوط اندلس دخیل میدانستند ومعتقد بودند که ایرانی ها در سقوط اندلس سهیم بودند درخواست من از شما اینه که در صورت امکان این مورد را توضیح داده وبفرمایید که ایا امروز ما شامل تکرار این وضعیت برای خودمان هستم ( به حکم سنت الهی) سپاسگزارم از شما ✅جواب : ✅نجفی : با تشکر از پرسشگر محترم ، مطلبی که فرمودید یعنی سقوط اندلس ، تا جایی که من به یاد دارم از نظر استاد مطهری تمدن اسلامی اندلس از مهمترین ادوار و نشانه های پیشرفت و شکوه تمدن اسلامی در مقابل مغرب زمین است و ایشان سقوط آن را در کتاب انسان و سرنوشت جزیی مهم از عوامل "انحطاط مسلمین" می دانند ؛ اما به نظرم ، ایشان در جایی نگفته اند که ایرانیان در این سقوط و انحطاط مقصر می باشند ۰ چرا ؟ چون اولا مرحوم استاد مطهری ، انحطاط و سقوط اندلس را از نظر داخلی به یک سلسله عوامل درون زای فساد و تباهی فکری و اجتماعی پیوند زده و از نظر عامل بیرونی ، خود اروپائیان و صلیبیون متعصب به قدر کافی انگیزه و نفرت و خوی وحشی گری نسبت به اسلام و مسلمین داشته اند و اسناد و مدارک تاریخی نیز به اندازه کافی در این زمینه وجود دارد ۰ ✅و اما در مورد نقش ایرانیان ، مطلب عجیب و ادعایی سخت غیر علمی را مطرح می نمایید ؛ چرا که همگی می دانیم سقوط و یا "فتح قسطنطنیه" توسط سلطان محمد دوم ملقب به سلطان محمد فاتح در سال ۱۴۵۳ میلادی صورت گرفته است و در مقابل این پیروزی بزرگ مسلمین علیه غرب صلیبی ، آنان نیم قرن بعد در سال ۱۴۹۲میلادی بر اندلس مسلط گشتند و به نوعی تحقیر سقوط قبلی را با آزار و شکنجه و فشار و تضییقات فرهنگی مسلمانان بزعم خود جبران نمودند ؛ اما نکته قابل توجه اینجاست که در این زمان در شرق عالم اسلامی ، ایران صفوی حتی ظهور هم ننموده است و طلوع صفویان و استقلال مجدد ایران در سایه مذهب تشیع بعد از این تحولات تاریخی است و البته ایران تا دهه های آتی به امور داخلی خودش دل مشغول داشته و از طرفی نیروی قدرتمند و البته طماع و ایدئولوژیک یعنی امپراطوری عثمانی هم بین ایران صفوی و اروپا جدید همچون دیواری آهنین حائل بود و لذا ایران نه از نظر توان نظامی و یا موقعیت سیاسی و اجتماعی و نه از نظر جغرافیایی در شرایطی نبوده است که بخواهد تاثیری در اندلس داشته باشد ۰ ✅اما درباره سنت" تکرار تاریخ "می توان گفت اگر شرایط و عوامل، مشابه بوده و مانع و عامل بازدارنده و تاثیر گذار جدیدی در کار نباشد ، این اتفاقات ، تکرار میشود ؛ هر چند به نظرم سیر حکومت و تمدن در مشرق اسلامی بخصوص ایران شیعی تفاوتهای زیادی با مغرب اسلامی و اندلس داشته و دارد و از این نظر شبیه سازی کاملی شاید صورت نگرفته باشد ۰ البته تفاوت زمانه و تحول ماهیت دشمنی "غرب صلیبی" با "غرب سکولار" هم بایستی در نظر گرفته شود ۰ 🔴لازم به یادآوری است تاثیرات و تبادلات علمی بین مغرب اسلامی با مشرق اسلامی خود سخن دیگری است و فصل مهمی در تاریخ علم اسلامی است ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi
🔰۱۲ شهریور روز شهادت رئیسعلی دلواری 🔴 با گذشت بیش از یک قرن پس از شهادت رئیس علی دلواری قهرمان خطه جنوب ایران علیه استعمار انگلیس می توان ثابت نمود آزادیخواه واقعی بودن و همزمان علیه بریتانیا قیام نمودن قابل جمع است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درسی تاریخی از دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی دلواری علیه استعمار انگلیس: ✅ اعتماد نکردن به آلمان علیه مبارزه با انگلیس و اصولا غیر قابل اعتماد بودن اروپائیان درس اول استعمار شناسی است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰جایگاه تاریخی و استکمالی مکتب جعفری (به مناسبت شهادت امام جعفر صادق (ع)) ✅مکتب جعفری حلقه واسط و رابط اصلی بین "نظام علوی" با" تمدن رضوی" است ۰ در حقیقت آنچه که تکمیل کننده "نهضت حسینی " و حاکمیت دینی اهل بیت (ع) در سیر از "اجمال" به "تفضیل" برای رسیدن به عهد دینی است همان بسط معارف و علوم اسلامی است که در مکتب جعفری تبلور یافته است و در ادامه این "سیر متعالی" انسان ۲۵۰ ساله، همانا تمدن رضوی است که معنا و مفهوم تازه و ظرفیت والا و بدیعی را در خط امامت نمایان می سازد ؛ خطی که با "نظریه مهدویت" به اوج کمال خود می رسد۰ مکتب جعفری نشان دهنده نشاط علمی و ضرورت اجتهاد فرهنگی و نظری برای حفظ هویت مستقل شیعه در چشم انداز تمدن برتر است۰ 🔴برگرفته و خلاصه شده از فصل چهارم کتاب تمدن رضوی https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مناظره دکتر نجفی با دکتر زیبا کلام ⭕️⭕️ بیشترین اسامی و نام ها در بین مردم ایران کدام است ؟ ✅چه خوب می شد اگر همه ادعاها به این واضحی قابل بررسی و اثبات بود۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
"امیرعلی" و "فاطمه" درصدر نام‌های منتخب ایرانیان ثبت ۷۶۴ هزار واقعه ولادت و ۱۸۱ هزار فوت در ۶ ماهه اول سال در کشور @befahmim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰ضرورت بینش تمدنی در تاریخ حیات انسان ۲۵۰ ساله و تاریخ سیاسی اسلام https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰درسی از فلسفه تاریخ برای سیاست امروز (به مناسبت ۲۱ تیر ماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد در تاریخ و مسئله "نم " نکشیدن ایمان مردم!! در سیاست امروز) ✅ما معمولا عادت کرده ایم در ایام خاص و وقایع مهم ، یادی از آن موضوع خاص بنماییم و مانند ویترین خاک گرفته یک مغازه قدیمی ، درش را باز کنیم و بعد از گردگیری سالیانه دوباره درش را ببندیم؛ اما اگر بدانیم برخی وقایع تاریخی تا چه حدی در حیات فکری و ذهنیت امروز ما موثرند، شاید به وقایع گذشته مانند میراثی گرانقدر و با ارزش نگاه می کردیم ۰ مثال مهم یکی از این وقایع تاریخی ، گرامیداشت روز ۲۱ تیر ماه سالروز قیام مسجد گوهرشاد مشهد و شکستن ارعاب پلیسی قزاق قلدری است که با دست خارجی ، شاه ایران شده بود ۰ اما با همه ارزشهایی که این روز بخصوص در ارتباط با حجاب و عفاف دارد و صدها نکته ظریف دیگر که همگی چون گنجی ارزشمند در حافظه ایران و ایرانی مانده است، مسئله قیام گوهرشاد دارای یک نکته "فراتاریخی" و در حقیقت نوعی" فلسفه تاریخی" عمیق است که از زمان خودش جدا شده و به عصر و زمانه ما پیوند می یابد۰ و اما آن نکته مهم و درس تاریخی : ✅قیام مسجد گوهر شاد در اوج استبداد و سرکوب رضاخانی اتفاق افتاد و در زمانی که به اصطلاح "استبداد منور ایرانی " متشکل از دو جزء ، قلدری شاه و فرنگی مآبی حلقه برلین فکر می کردند چیزی به نام سنت و فرهنگ دینی وجود ندارد که به نقد و تا چه رسد به "نفی" برنامه های آنان بپردازد ، ولی به ناگاه از دل توده های با ایمان مردم و به طور خودجوش ، در مقدس ترین نقطه ایران یعنی حرم امام رضا (ع) نغمه مخالفت بلند گشت و چون واقعی و از قلب و روح یک ملت سرچشمه گرفته بود ، صدایش شنیده شد و هر سال در تاریخ نغمه اش بلند و بلندتر گردید ۰ اما درس سیاسی شفاف امروزی این واقعه این است که کسانی در بین رجال سیاسی و فرهنگی و حتی صاحب نظران از سر سطحی اندیشی و نشانه های غلط علمی فکر می کنند سکوت همراه با نجابت مومنین و دینداران در هیاهوی فضای مجازی و مطبوعاتی و رسانه ای ، نشان از خاموشی و یا سستی و یا از بین رفتن این سرمایه عظیم و عمیق و مستور ملی دارد۰ تجربه تاریخی به ما میگوید این افراد سخت در اشتباهند چرا که این نیرو و آتشفشان عظیم ایمان و باور ملی و دینی هر وقت که احساس خطر نموده ، درست از نقطه ای که کسی فکرش را هم نمی کرده است ظهور نموده است ؛ همچنانکه نویسنده بخت برگشته مقاله روزنامه اطلاعات علیه امام خمینی در سال ۱۳۵۶ و دهها نفر دیگر هم فریب این سکوت را خوردند و فکر کردند حادثه و واقعه دیگری در کار نیست و این آتشفشان واقعا خاموش شده است۰ 🔴 اما در آخر فقط می ماند ذکر یک نکته که جناب سید حسن مدرس آن مرد بزرگ تاریخ هشدار داده و به نظرم باید به درستی شنیده شود، سید معتقد است که: باید این انبار باروت (ایمان و اعتقادات مردم)را حفظ کنیم و مواظب باشیم این "ایمان ملی" نم نکشد وگرنه با صدها جرقه و شعله منفجر نخواهد شد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین سلام ممنون از مطالب مفیدتون ✅آیا استاد نجفی به منظور دانستن تاریخ و فهم درست تاریخ و تحلیل صحیح آن، سیر مطالعه تاریخی ارائه داده اند هم برای تاریخ خوانان و هم برای کسانی که می خواهند توی تاریخ متخصص بشوند اگه ارائه دادند لطف کنید در کانال بگذارید! اگه نه، لطفا از ایشون درخواست کنید این کار رو بکنند تا تاریخ خوانان و تاریخ دانان استفاده کنند ممنونم 🔰جواب نجفی ✅با تشکر از خواننده و پرسشگر گرامی به عرض می رسانم که قبلا در مورد مطالعه تاریخ مطالبی را عنوان کردم ولی چون در ایام تعطیلات و سفارش اکید رهبر عزیز هم به دوستان جوان بیشتر مطالعه تاریخ است لذا این پرسش زیاد تکرار میشود ؛ ۱ - البته اولین توصیه بنده به دوستان علاقمند به تاریخ این است که در مطالعه تاریخ عجله نکنند و با آرامش و پیوسته و به صورت مداوم این مطالعه را دنبال نمایند در حقیقت برای تاریخ خوانی یک قسمت مجزا و مهم در زندگی علمی خود باز نمایند و آن را به صورت کم ولی دائم ادامه دهند ۲ - مطالعه تاریخ سه بخش دارد : تاریخ نقلی ، تاریخ تحلیلی ، تاریخ فکری و نظری ؛ مطالعه هر کدام از این سه بخش راه خود را دارد و بخصوص که دو تای اولی مقدمه سومی (تاریخ اندیشه) است ولی متاسفانه برخی دوستان جوان ، عجول بوده و بدون مقدمات اولی به سراغ این قسمت نظری تر می روند ۳ - تاریخ خوانی با تاریخ دانی و تاریخ پژوهی فرق عمده و رتبی و کیفی دارد ؛ لذا دوستان جوانتر بایستی چند سالی فقط در مرحله اول یعنی تاریخ خوانی باقی باشند ۴-در ابتدای خواندن تاریخ ، از اظهار نظرهای شتاب زده و هیجانی خوداری نموده و بخصوص تاریخ را با استاد مورد اعتماد و صادق بخوانید و دست تان را در هر دستی نگذارید چرا که رهزن فکر و غارتگر ایمان در این مسیر بسیار زیاد است و شگل گیری اولیه فکری در برداشت های بعدی نقش مهمی دارد ۵ - آنچه به توانایی و استطاعت من مربوط میشود و برای رساندن این بار و مسئولیت به مقصد لازم است در مراحل اولیه ، خواندن دو کتاب تاریخ معاصر ( کتاب "تاریخ معاصر ایران" که کتابی است با حجم کمتر چاپ نشر آرما و کتاب" تاریخ تحولات سیاسی ایران" که کتاب قطورتر و بزرگتر است و چاپ نشر موسسه تاریخ معاصر) و چون این دو اثر تالیف دو نفر است و دکتر حقانی هم در تالیف آن نقش داشته اند لذا کتاب تا حدود زیادی حاوی دو تخصص تاریخ و اندیشه سیاسی است بنابراین هر سه حوزه یعنی تاریخ نقلی و تاریخ تحلیلی و تلریخ فکری را شامل میشود البته بعد خواندن درست هر یک از این دو منبع میتواتید با مراجعه به صدها منبع معرفی شده در کتاب و با راهنمایی اساتید به سایر مباحث عمق بیشتری بدهید اگر بعدا و در مراحل بعدی پرسشی باشد از جوابگویی مضایقه ای نداشته و ندارم ولی فعلا به همین مقدار بسنده می کنم ۰ 🔴موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰نظریه "تمدن نوین اسلامی" طرحی در برابر "نظم نوین جهانی" است https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰از اعتدالیون مشروطه تا جریان منادی اعتدال امروز (عبرت تلخ از سیره سیاسی و ترور آیت الله سید عبدالله بهبهانی) ✅۲۵ تیر ماه سالروز شهادت سید عبدالله بهبهانی فرصت خوبی برای مرور تاریخ فکری و پنهان تر مشروطه است ؛ در این میان بررسی مجدد شخصیت های عصر مشروطیت می تواند برای امروز راهگشا باشد. پیروزی فرقه افراطی دمکرات و سپس نفوذ انگلستان در برخی نهادها و افکار مشروطه خواهان و در نهایت غلبه سلطنت پهلوی دست به دست هم داد تا تاریخ مشروطه و بالتبع برخی بازیگران عصر مشروطه بر اساس منافع و سیاست های گفته شده تفسیر و تعبیر شوند. هر چند وقوع انقلاب اسلامی توانست برای مدتی این جریان تاریخ نگاری را از انحصار در آورد، ولی بی تجربه گی این گروه و سپس هجمه شرق شناسی نوین به آنان تفکر رسمی حاکم بر مشروطه و تاریخ نگاری سکولار، دوباره جنگ را به آزمونی جدید مبدل نمود و این بار تاریخ و اندیشه های مشروطه آزمونی شد، برای اثبات خدمت و خیانت و عبرت ها و دعواهایی که سیاست به تاریخ حواله می داد. در این رابطه طبیعی است که منزلت و نقش و تاثیر شخصیت های تاریخی ثابت نمانده و در این کشمکش ها جا به جا می گردد ؛ یکی از این شخصیت های تاثیر گذار مرحوم آیت الله سید عبدالله بهبهانی است. وی به دو دلیل مورد توجه تاریخ نگاری مشروطه قرار گرفته بود: اول اشتباه و تحلیل نادرست و خطای بزرگ او در شکستن حکم تحریم تنباکوی میرزای شیرازی که دربار شاه و عوامل کمپانی رژی سخت از آن استقبال کردند و دوم خط به اصطلاح" اعتدالی" که از وی در برابر علمای مشروعه خواه درست نمودند. تا اینجای کار سید عبدالله در تاریخ نگاریها پر رنگ است اما به هر حال او عالم دینی است و حتی از نظر شخصیتی با صلابت و قوی، به نحوی که در برخی منابع به او لقب "شاه عبدالله" داده اند؛ اما جریان به اصطلاح اعتدالیون بعد از بیرون رفتن جریان مشروعه خواه یک مدعی گردن کلفت و خطرناک و فرصت طلب دیگر هم پیدا کرد و آن هم فرقه افراطی دمکرات و یا به تعبیر آن زمان اجتماعی - عامیون بود. گروهی که طیف وسیعی از جوانان پرشور مشروطه را در خود جا داده ولی دارای سران افراطی و حتی نزدیک به سیاست های خارجی داشت و اتفاقا این افراد با نفوذ کلی روحانیون با هر گرایش چه مشروعه و چه مشروطه را برای خود خطرناک می دانست و قتل علمای بزرگ مشروطه و از صحنه خارج کردن آنان بیشتر در تاریخ حول نام آنان می چرخد. لذا نقش سید شهید بخاطر دو مطلب مذکور به ناگهان در تاریخ مشروطه رنگ می بازد و خیلی ظریف و سربسته به قتل او اشاره شده و پرونده اش را می بندند. خوب معلوم است اینگونه نورافکن انداختن بر تاریخ و روشن و تیره نشان دادن صحنه چقدر خاص و با جهت صورت گرفته است و درس هایی که این تاریخ به ما می دهد چقدر میتواند یک طرفه و سطحی باشد. 🔴من نمیدانم موضوع قتل یا ترور و یا از همه مهمتر شهادت سید عبدالله بهبهانی چقدر میتواند کفاره اشتباه تاریخی بزرگ او در قیام تنباکو باشد ؛ ولی فکر می کنم و می دانم داستان بلند زندگی آن فقید سعید بخصوص آخر کارش می تواند درس عبرت مهمی برای برخی مدیران بلند پایه فعلی بخصوص در قوه مجریه باشد، تا بیشتر فکر کنند و عبرت بگیرند و به دوستی ها و دشمنی های شان با دقت زیادتری توجه کنند۰ این شباهت سازی از این رو به ذهن متبادر میشود که برخی از این گروه های سیاسی معاصر هم خودشان را مثل گروه سید عبدالله بهبهانی ، اعتدالی و از اعتدالیون می دانند و گروه رقیب را تندرو و افراطی!! والله اعلم https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰یک اتفاق علمی خوب در عالم سیاست (به مناسبت دهه کرامت ) ✅روز سه شنبه ۲۶ تیرماه برای من و برخی از فارغ التحصیلان و پژوهشگران علوم سیاسی اتفاق خوبی در خیابان پاستور رخ داد که جای آن در عرصه سیاسی کشور و بخصوص اصول گرایان واقعی بسیار خالی بود. برگزاری نشست تخصصی علمی در دفتر آقای دکتر جلیلی، با حضور دکتر موسی نجفی و دکتر همایون، با محوریت کتاب «تمدن رضوی» تألیف دکتر نجفی، همان گفتگو و اتفاق مبارکی است که کمتر میان اهل علم و سیاست به شکلی واقعی رخ میدهد. اهل تفکر نظر به «آرمانها و مبانی» دارند و مرد سیاست توجه به «واقعیتهای گریزناپذیر»! اگر فقط در عرصه نظر غور کنیم، ایدآل طلبیِ خیالپرداز می شویم و اگر صرفاً اقتضای «امر واقع» را در نظر بگیرید، باید دست از اصول و آرمانها کشید و رنگ جماعت جهانی می شویم؛ پس دیالوگ میان دو ساحت «نظر و عمل» گریزناپذیر است! که البته، با کمال تأسف، بسیاری از مدیران به دلیل شتغال به امور مهم!! فرصت تفکر، مطالعه و حتی گفتگو با اهل تفکر را ندارند و این فاصله آنقدر زیاد شده که گاهی تصور میشود که اساساً حرف همدیگر را نمی فهمند!! و اما! موضوع گفتگوی دیروز، نظر به آینده انقلاب اسلامی و آرمانی داشت که میتواند مسیر حرکت امروز را مشخص نماید و شاخصی برای تعیین اولویتها در عرصه عمل و اقدام باشد. شکل گیری تمدن نوین اسلامی، مسئله ی دهه چهارم انقلاب است که پس از طی مراحل نهضت، انقلاب و نظام، طرح شده و لذا باید به آرامی پا به عرصه ی تفصیل گذاشت و از ظهور تفکر اسلامی در عرصه تمدنی سخن گفت. این تمدن، پشتوانه ی تاریخی مستحکمی در قرون اولیه اسلام داشته که نظریه «تمدن رضوی» امکان استفاده از تجربه و تراث اسلامی با حضور انسان کامل را برای احیای تمدن اسلامی فراهم می نماید. 🔴تدوام این گفتگوها می تواند امید افزایش عقلانیت در عرصه اقدام را بیشتر کرده و خوشبختانه آقای دکتر جلیلی و دکتر نجفی با گفتگو و محاوره ای جالب بین "تاریخ و فلسفه سیاسی" با "تجربه و عمل گرایی و دیپلماسی متعهدانه" خط بصیرت معناداری را بر قرار نمودند که در نوع خود جذاب و دیدنی بود و جدا در ما امید تازه ای ایجاد نمود۰ کاش این نوع گفتگوها ادامه یابد و سایر اساتید دانشگاه و سیاستمداران طراز انقلاب راه روشن تری را به جوان ترها بیاموزند۰ بتول یوسفی (دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی) https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی تمدن شناسی در سیره انسان۲۵۰ ساله و آینده انقلاب اسلامی ✅با حضور دکتر سعید جلیلی و دکتر موسی نجفی و محققین و دانشجویان دکتری علوم سیاسی https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین : ✅سلام و عرض ادب وقتی سخن از پیشرفت میکنیم و میگوییم نظام حمهوری اسلامی استقلال و پیشرفت دارد اما عملا بسیاری از مردم نظام فعلی را با حکومت های حوزه خلیج فارس بعد و پس از انقلاب مقایسه میکنند و زمانی این همه مدرنیته را در دبی می بینیم چگونه پیشرفت در ایران را توجیه کنیم حتی در دوره پهلوی نیز پیشرفت خوبی در صنعت و راه اهن داشتیم؟ ✅جواب : نجفی: با تشکر از پرسشگر گرامی از طرح پرسشی که متاسفانه امروز در خیلی از اذهان ساده رسوخ نموده است ، اما به نظر قبل از جواب به این سوال بایستی بگویم خود این پرسش دقیق نبوده و دارای نکات انحرافی و غلط اندازی می باشد ۰ یک نکته این است که کسانی که اینگونه به مسائل نگاه میکنند چه" عیاری" و چه خط کشی برای بررسی دارند ؟ اصولا در حرفهای کلی و نقل های بدون عدد و رقم می شود هر چه خواست ، گفت و چون سند و آمار و میزانی نیست ، کسی هم پاسخگو نیست ! کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت واقعی و دست آورد علمی و دانشگاهی داشته و دارند!! که بخواهند با ایران مقایسه شوند! کدام صنعت مادر و یا زیر ساخت ملی پیشرفته ای داشته اند که بتوان به آنها حسرت خورد ؟! پیشرفت و توسعه یکی از ابعادش اقتصاد است ولی ابعاد مهمتر توسعه در سیاست و فرهنگ هم متجلی است : حتی برخی صاحب نظران موفقیت در توسعه اقتصادی را معلول توسعه سیاسی و فرهنگی می دانند ؛ کدامیک از این کشورهایی که حسرت مدرنیته شان را می خورند مشارکت سیاسی در حد و اندازه ایران دارند؟ اکثر این کشورها دارای رژیم های پادشاهی و امیر نشین های قرون وسطی هستند و مطبوعات آزاد و یا نهادهای مستقل مدنی که لازمه توسعه است را دارا نمی باشند۰ ایران فعلی علیرغم همه آسیب های مدیریتی و بین المللی و مشکلات عدیده داخلی هنوز هم قدرت اول منطقه است و عربستان و اسرائیل هر زمانی که بخواهند کمی با ایران سرشاخ و یا رویارویی نمایند خیلی زود به دامن بزرگترشان یعنی امریکا فرار میکنند۰ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرا منطقه ای و یک عامل تاثیر گذار جهانی است و شما این عظمت را در سطح دشمنی با ایران میتوانید مشاهده کنید ۰ 🔴البته باز تاکید میکنم عظمت ذاتی و تاریخی انقلاب اسلامی دلیلی بر ضعف مدیران و توحیه برخی سیاست های غلط فعلی نیست و اصولا این خبط ها عرضی بوده و به ذات انقلاب اسلامی مربوط نمیشود ۰ نکته آخر این است که بین پیشرفت و توسعه با تکامل و رشد بایستی تفاوت قائل شد۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰سه عنصر سازندۀ سياست مطلوب در تاريخ اسلام؛ (هويت، تقريب و استقلال) ✅نشست تخصصی علوم سیاسی و تاریخ با حضور دكتر موسي نجفي، دكتر سعيد جليلي و دكتر محمد هادی همایون                                                             وقتی آقای دکتر سید رضا حسینی به بنده اطلاع داد كه جلسه نقد کتاب تمدن رضوی در روز سه‌شنبه مورخ 26/4/1397 برگزار خواهد شد، هم تعجب کردم و هم خوشحال شدم. تعجب کردم از اینکه چه زود این کتاب جای خود را در محافل علمی باز کرده است؛ طوری که جلسه نقد و بررسی برای آن ترتیب داده می‌شود و از سوی دیگر خوشحال شدم چون مجددا به استقبال کتابی می‌روم که طي چند ماه گذشته يكي دو بار آن را خوانده بودم. مع‌الوصف در یک روز گرم تابستانی با چند تن از دوستان و استاد ارجمندم آقای دکتر نجفی- مؤلف کتاب - همراه و راهی دفتر آقای دکتر جلیلی شدیم. هوا بسیار گرم بود و کولر اتومبيل هم خراب؛ اما همراهي با آقای دکتر نجفی و شوخي‌‌طبعي‌هاي ايشان کمک کرد که زمان را حس نکنیم. سرانجام به محل موردنظر رسیدیم چند لحظه‌اي گذشت تا دوستان میزبان برسند. ابتدا آقاي دکتر  محمد هادي همایون وارد شدند و لختي بعد آقای دکتر سعيد جلیلی با همان سادگی و صميميت همیشگی از راه رسیدند. پس از احوال‌پرسی‌های معمول، آقای دکتر نجفی از ايده اصلي خود  و قراردادن مکتب رضوی در قالب فلسفه سیاسی سخن گفتند و ضمن اشاره به انحراف دوگانۀ تاریخ اسلام، يعني انحراف از امامت به خلافت در ماجرای سقیفه و از آنجا به سلطنت یزید در سال 61 ه.، قیام امام حسین(ع) را مقاومتی در مقابل انحراف دوم (سلطنت) قلمداد، و ولایت‌عهدی امام رضا(ع) را بازگشتی به امامت و لرزاندن پایههای خلافت معرفی کردند . مؤلف کتاب،  مكتب رضوی را حقیقتي دانست كه به‌درستي نظام علوی و نهضت حسینی را به۷ مهدویت متصل كرده‌است. ايشان اشاره كردند كه امام رضا(ع) کار بسيار  بزرگی انجام دادند؛ زیرا از یک سو ما را به مبدأ تاریخ اسلام بردند و از سوی دیگر ظهور مهدویت را به آیندگان مژده دادند. ایشان در ادامه تأثیرات فراوان امام رضا(ع) بر ایرانیان را در سفر تاریخی از مدینه به مرو برشمردند. در انتها نقطۀ مرکزی این کتاب از سوي مؤلف آن، تأكيد بر حقیقت نبوت، امامت و ولايت عنوان شد که خلافت در ظاهر تا مدتی جای آن را گرفته بود اما فرهنگ رضوی ریشۀ آن را خشکاند. مهم‌ترین بخش صحبتهای نگارندۀ کتاب جايي بود كه از تاريخ اسلام به دوران حاضر رسيديم؛ دوراني كه در آن از نسبت جامعۀ اسلامی و جامعۀ مسلمانان سخن به‌ميان آمد و به‌زعم نويسنده اين نسبت مي‌تواند سه مشخصه داشته باشد: يعني تقریبی، هویتی و مستقل باشد. جایی که بحثهای هويتي شیعه و سنی و مسائل مربوط به تقریب بسیار مهم جلوه می‌کند و حساسیتهای فراوانی در پی دارد.  انتظار این بود که پس از بیانات آقای دکتر نجفی، نقدهای آقای دکتر همایون و آقاي دکتر جلیلی را بشنویم اما بیش از اینکه نقدي مطرح شود با کتاب و نويسنده آن هم‌دلي صورت گرفت. البته ایرادهای جزئي به کتاب وارد شد؛ ازجمله اینکه تمدن، واژه‌اي قرآنی و اسلامی نیست و بهتر است بهجای آن از «مُلک» استفاده شود. البته تمدن از نظر آقاي دکتر همایون معنایی فراخ‌تر داشت و حتی دامنه های آن به دوران حضرت نوح(ع) نيز کشانده شد. تأکید ایشان بر این بود که تمدن اسلامی برروی بنیانهای اخلاقی عاشورا استوار است. البته آقای دکتر جلیلی نیز واژۀ تمدن را كامل ندانستند چون آن چیزی که در اسلام است، اقتضائات ديگري دارد. ایشان تأکید داشتند که در بررسی تمدن رضوی همۀ حقیقت رضوی بايد مورد توجه قرار گیرد و براي اين مهم به عنوان مثال مي‌توان به «زیارت جامعه» مراجعه کرد. 🔴 در پايان مي‌توان گفت كه در مباحث آقای دکتر نجفی، وقوع انقلاب اسلامی ايران همواره به‌عنوان نقطۀ عطفی در تاریخ معاصر و تاريخ اسلام  قلمداد می‌شود؛ فلسفۀ وجودی مکتب رضوی یعنی بازگشت به اصل امامت و ولایت دريچه‌اي به روي ما مي‌گشايد كه تا قبل از اين نيمه‌باز بود. رخداد انقلاب اسلامی، نوعي گشودگي و  بازگشت  به ذات نبوت و اصل امامت و ادامۀ مسیري است كه تمدن شیعی را به مهدويت مي‌رساند؛ نقطه‌اي که همۀ انحرافات مادی و معنوی در هم میشکند و خورشید ولایت به دست صاحب اصلیش ظهور خواهد کرد 🔵امیر اعتمادی بزرگ ( دانشجوی دکتری علوم سیاسی ) https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰محورهای اصلی سخنان دکتر موسی نجفی در اجتماع سراسری دانشجویان طرح معرفتی اسلام ناب ۳۰ تیر ماه ۹۷ ✅سخنان دکتر نجفی طی دو جلسه در جمع دانشجویان نحبه طرح اسلام ناب در تاریخ شنبه ۳۰ تیر ماه در اردوی آبعلی انعکاس خوبی برای مخاطبین داشت و این موضوع از سوالات بسیار زیاد در جلسه و بیرون از آن کاملا مشهود بود به خلاصه این جلسه علمی پرشور و جوان گرا اشاره می کنیم : 🔷- بحث تمدن اسلامی و مقایسه بین تمدن اسلام و غرب از موضوعاتی است که نسل جوان پرسشگر در محیط دانشگاهی به صورت تمام و کمال با آن روبروست و لذا از طرح جدی و عمیق آن استقبال شایانی می نماید ۰ 🔵- دانشجوی نخبه و فکور در پی بحث های عمیق تر و ملموس تر است و بخصوص مسائلی که به نحوی با هویت و شخصیت و منزلت ایران و انقلاب و اسلام ارتباط بیشتری داشته باشد ۰ 🔶- در این جلسه این نکته تاکید شد که ما باید "صورت مسئله" خود را داشته باشیم و خودمان صورت مسئله خودمان را "طرح" نماییم ، وگرنه در جواب دادن به صورت مسئله ای که دیگران طرح کرده اند نمیتوان امید پیروزی کامل و شفافیت حقیقت داشت ۰ ⚫️- ما برای غلبه بر فضاسازی مجازی دشمن و القای یاس و انحطاط و سیاهی باید به تاریخ و تحولات گذشته رجوع کنیم تا بفهمیم انقلاب اسلامی چه کار بزرگی درمقابل قدرتهای سلطه گر انجام داده است ۰ 🔷- امروز ما کمبودهای بسیاری داریم که البته باید از منظر خودمان آسیب شناسی شود ولی بسیاری از این مشکلات مربوط به ذات انقلاب اسلامی نیست و در حوزه "عرضیات " و نه "ذاتیات " قرار می گیرد و لذا ریشه آن از سوء مدیریت ها و انحرافات اشخاص نشآت می گیرد و احتمالا با برنامه ریزی درست قابل درمان و حل شدن است ۰ 🔷- بحث "تمدن برتر " و ملاک های آن و اینکه" تعلق تمدنی" بالاتر از "تعلق فرهنگی" است به عنوان "عیاری" برای نقد دولتمردان و سیاسیون مطرح گردید ۰ 🔵- از مسائل مهم، پرسش هایی بود که دانشحویان در مورد نقش موثرتر خود متناسب با رشته تحصیلی شان برای اشاعه تمدن برتر داشتند ؛ پرسش هایی که نشان از مسئولیت پذیری لااقل بخشی از جوانان کشور دارد ۰ 🔷- از نکات جالب جلسه احساس خوب دانشحویان در مقابله با "احساس تحقیر شدگی" بود ؛ احساسی که همراه با نفرت از استعمار و اجنبی و اجنبی زده گی بروز می کرد ۰ ♦️- دانشحویان مثل بسیاری از آحاد مردم از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراحت بودند ولی به خلاف روند حاکم بر کوچه و بازار ، به دنبال علل منطقی و علمی قضیه بودند و نه عقده گشایی سیاسی ۰ -🔴" بصیرت سیاسی" دانشجویان بالا بود این را می شد از نقدها و حتی احساسات ضد دولتی شان فهمید و جالب تر آنکه اینها بخوبی بین دولت و اصل نظام مرز بندی می نمودند ؛ و این همان نکته اول این نوشته است که ما در نقدها باید عیار خود را داشته باشیم و صورت مسئله خودمان را خودمان طرح کنیم ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در اردوی سراسری دانشجویان طرح معرفتی اسلام ناب : ✅برای نقد سیاست ها و درک شرایط موجود " عیار" و "صورت مسئله" خود را داشته باشید ۰ https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت دهه کرامت ✅منزلت نگاه تمدنی در تاریخ انسان ۲۵۰ ساله و ضرورت بحث تمدن رضوی https://eitaa.com/drmousanajafi
کتاب تمدن رضوی و افتخار با سعادت یکی از جوایز برتر جشنواره کتاب سال رضوی - با حضور تولیت آستان قدس رضوی - مشهد - سالن بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷ https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت دهه کرامت و ولادت امام هشتم ✅رمز ولایتعهدی امام : اصلاح نظام سیاسی - مشروعیت زدایی از نظام خلافت - اثبات برتری امامت - ابطال دومین انحراف بزرگ تاریخ اسلام https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع) ✅رمز ولایتعهدی امام : اصلاح نظام سیاسی - مشروعیت زدایی از نظام خلافت - اثبات برتری امامت - ابطال دومین انحراف بزرگ تاریخ اسلام https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
نشست علمی نقد و بررسی کتاب تمدن رضوی با حضور دکتر سعید جلیلی، دکتر موسی نجفی (نویسنده کتاب)، دکتر هادی همایون و جمعی از صاحب نظران پژوهشگران حوزه تاریخ و تمدن برگزار شد. مشروح خبر: کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇 @saeedjalily
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
🔻اهم سخنان دکتر جلیلی در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تمدن رضوی»: 🔹در تعریف برخی مفاهیم، دکتر نجفی جرات خوبی به خرج داده که جدای از موافقت یا مخالفت با تعریف این مفاهیم، اصل چنین جسارتی قابل توجه است. 🔹«اندیشه» وقتی در عرصه واقعیت نیز نمود داشته باشد، سیر تمدنی خود را پیدا می کند از این رو وقتی سخن از «تمدن رضوی» می شود، باید مبتنی و مستند به تمام «حقیقت رضوی» باشد. 🔹جا دارد تا در تکمیل چنین کتابی بسیاری از تعابیر زیارت جامعه کبیره درباره امام رضا علیه السلام تبیین شود. مثلا تبیین شود که ایشان در آن دوران چگونه «ساسه العباد» بوده اند؟ 🔹نباید فراموش کرد که هدف از این مباحث، الگو گیری برای امروز است و اگر تمدن را امتداد و بروز عملی یک اندیشه بدانیم، باید با استفاده از اندیشه دینی و حقیقت رضوی به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم. 🔹طبق تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری آهنگ حرکت نظام جمهوری اسلامی به سوی رسیدن به تمدن اسلامی است و ان شالله این مباحث و کتاب ها بتواند در این زمینه راهگشا باشد. 🔻کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇 @saeedjalily
🔰پرسش یکی از مخاطبین ✅مردم به کارهای من افتخار می‌کنند، ولی چون من، از ضعیفی من بی خبرند. چه کرده‌ام که قدر و قیمت جنگجویان مغرب زمین را داشته باشم؟ چه شهری را تسخیر کرده‌ام و چه انتقامی توانسته‌ام از تاراج ایلات خود بکشم؟... از شهرت فتوحات قشون فرانسه دانستم که رشادت قشون روسیه در برابر آنان هیچ است، مع‌الوصف تمام قوای مرا یک مشت اروپایی(روسی) سرگرم داشته، مانع پیشرفت کار من می‌شوند... نمی‌دانم این قدرتی که شما(اروپایی‌ها) را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ شما در قشون جنگیدن و فتح کردن و بکار بردن قوای عقلیه متبحرید و حال آنکه ما در جهل و شغب غوطه‌ور و بندرت آتیه را در نظر می‌گیریم. مگر جمعیت و حاصلخیزی و ثروت مشرق زمین از اروپا کمتر است؟ یا آفتاب که قبل از رسیدن به شما به ما می‌تابد تأثیرات مفیدش در سر ما کمتر از شماست؟ یا خدایی که مراحمش بر جمیع ذرات عالم یکسان است خواسته شما را بر ما برتری دهد؟ گمان نمی‌کنم. اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم. جملات تأمل برانگیز عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار به ژوبر سفیر وقت فرانسه در ایران. 🔴سوالم از استاد اینه که آیا واقعا این جمله که از عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه نقل قول میشه، درسته و منبعش معتبره؟ 🔵جواب : نجفی : با تشکر از دوست گرامی بابت پرسش خوبشان ، باید عرض کنم این جملات را ژوبر از قول عباس میرزا نقل می کند و ظاهرا اکثر کسانی که به آن استناد می کنند از این منبع اخذنموده اند : منبع: کتاب «مسافرت در ارمنستان و ایران» نوشته آمِده ژوبر، برگردان علیقلی اعتماد مقدم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران، ص 95 بنابراین متن اصلی نامه عباس میرزا در صورت صحت با برداشت و نوعی برگردان و شاید نقل به مضمون ژوبر از قول عباس میرزا متفاوت است ۰ اینکه ما تا چه حد محبوریم به خاطر نبود اصل سند و یا منبعی غیر از ژوبر به این نقل اعتماد کنیم خودش محل بحث و گفتگوست !! اما به فرض صحت و یا استناد درست تاریخی آن ، به نظرم این نقل برای ژوبر فرانسوی حاوی اثبات نوعی برتری طلبی اروپایی و البته فرانسوی و عقب ماندگی ایرانیان از زبان خودشان باشد ۰ من در مورد متن نامه و دقیق بودن حتی قضاوت منسوب به عباس میرزا نظر خاصی ندارم اما به نظر مطلبی که در این استناد تاریخی برایم مهمتر از خود نامه است و بیشتر انسان را به فکر فرو می برد دو مطلب است: اول : ژوبر و بعد از او ژنرال گاردن خوب می دانستند که ناپلئون بناپارت در مورد اجرای پیمان" فین کن اشتاین" به ایران خیانت کرد و بخاطر پیمانی که کمی بعد با روسها علیه انگلیس منعقد نمود ، از کمک دادن به ایران طفره رفته و در آخر هم ایران و عباس میرزا را در برابر روسها تنها گذاشته و باعث شکست ایران از روس و قرارداد گلستان گردید ۰ بنابراین شک من از این است که این نامه در فرض صحت حاوی مطالب دیگری هم از سوی عباس میرزا علیه فرانسویان باشد و از طرفی نوعی فرار به جلو طرف فرانسوی در توجیه بدعهدی شان هم باشد، تا نشان دهند علت شکست ایران از روس نه پیمان شکنی فرانسه بلکه عقب ماندگی نظامی خود ایرانیان ( با استناد به عباس میرزا) بوده است۰ دوم : استناد به این نامه دستاویزی شده است که جریان ایدئولوژیک غربی در ایران معاصر از آن مرثیه ها به سرایند و این "عقده کهتری " را توجیهی بر آغاز تاریخ بیداری ایرانیان دانسته و از آن مکتب سازی کنند و یک جریان تاریخی فکری و نگاه نامتعادل نسبت به غرب از دل آن در آورند ۰ در این مورد و به عنوان مثال می توانید به کتاب" مکتب تبریز" نوشته دکتر جواد طباطبایی و یا نوشته های آقای آبراهامیان و استفاده ایدئولوژیکی که از این نامه در کتب آنها وجود دارد ، مراجعه نمایید ۰ البته دنباله این خط را به مرحوم امیر کبیر و سپس میرزا حسین خان سپهسالار می کشانند ؛ کمترین آسیب این خط کشی ذهنی و غیر دقیق تاریخی درهم کردن رجال خوشنام و بدنام تاریخی در یک صف و استعمار غرب را کم رنگ نمودن است ۰ 🔴من در نقد این جریان سازی حضرات ، حرفهای زیادی دارم که از حوصله این مقاله بیرون است ؛ ولی کسانی که مایل به دنبال نمودن و ادامه این بحث هستند به کتاب" فلسفه تجدد در ایران " مراجعه نمایند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi