11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در جلسه نقد کتاب سقوط شاه نوشته دکتر صلواتی - ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ :
✅نسبت انقلاب به رژیم شاه مثل عمل جراحی و در آوردن غده است البته بیمار بعد از عمل عوارض دارد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
✅تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰۳۰ مرداد سالروز بزرگداشت علامه ملا محمد باقر مجلسی
✅دکتر نجفی:
🔵تلاش علمی و اجتماعی علامه مجلسی در تدوین بحارالانوار میتواند بسط فرهنگ شیعی یا همان نشانه تمدن عظیم اسلامی باشد ۰
🔴برداشت مرحوم دکتر شریعتی از سیره علامه مجلسی فاقد عیار هویتی و بینش تمدنی است و با واقعیات تاریخی منطبق نمی باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با عرض سلام خدمت استاد بزرگوار
بنده طلبه سطح سه هستم از اعضای مدرسه تمدن نوین اسلامی. میخواستم موضوع پایان نامه ام رو در تاریخ و تمدن نوین اسلامی بنویسم چند تا موضوع خوب و مناسب میخواستم پیشنهاد بدید لطفا، موضوعاتی که جدید و قابل کار کردن باشه و البته تو گروه تاریخ هم تصویب بشه به عنوان پایان نامه...خیلی ممنون.
✅جواب :
نجفی:
با سلام و آرزوی موفقیت برای شما و سایر علاقمندان و پژوهشگران بحث تمدن اسلامی ، از اینکه در این موضوع میخواهید پایان نامه خود را بنویسید برایتان آرزوی موفقیت دارم؛ اما در مورد اینکه چه عنوانی برای پایان نامه در خصوص این حوزه فکری به شما معرفی کنم؟ بایستی خدمت تان عرض کنم من به دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد هم که مستقیما شاگرد خودم بوده اند و چنین درخواستی دارند ، از جواب صریح طفره رفته و به ذکر کلیات اکتفا می کنم و گاهی هم به شوخی به آنها میگویم ، اینکه من برای شما موضوع پایان نامه یا رساله دکتری پیشنهاد بدهم مثل این است که به من بگویید برای ما یک همسر انتخاب کن !!در حالی که درستش این است در مقام مشورت چند نفر را با خصوصیات خاص به من معرفی کنید و بگویید از بین این موارد کدامیک را انتخاب کنیم ؟ این یعنی در حقیقت شما در محدوده خاصی به نتیجه رسیده اید ولی در چند مورد و اولویت اصلی مشورت می کنید !در مورد پایان نامه و رساله قرار نیست من جای شما فکر کنم و رساله بنویسم؛ بلکه این شما هستید که بایستی با موضوع تحقیق ارتباط برقرار کنید و پایان نامه ای را بر اساس علائق و اولویت های ذهنی و فکری خود به سرانجام مطلوب برسانید۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰لطفا در رابطه با صحت و سقم این مطلب، اظهار نظر بفرمایید!
✅جواب : آقای باستانی پاریزی و ادوارد براون و شرق شناسان منبع معتبر تاریخی برای صفویه نیستند ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام خدمت استاد ارجمند
یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟
اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟
و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟
با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما
✅✅جواب :
نجفی :
با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل :
✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰
🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰
🔴موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰کفه سنگین نقش و حضور مردم در مشارکت سیاسی و تحولات اجتماعی مهمترین امتیاز عصر مشروطیت نسبت به سایر ازمنه تاریخ ایران و میراثی ماندگار برای امروز است۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰ایرانیان و جدا کردن اندیشه از حامل آن
✅ایرانیان همانطور که اسلام را از عرب جدا نمودند ؛ علم جدید و تکنولوژی را هم از سلطه غرب جدا می دانند
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰جمع بندی یک روزنامه نگار آزادیخواه عصر پهلوی اول از شخصیت رضاشاه پهلوی
✅با توجه به فضای کاذب رسانه ای در مورد نوعی تطهیر و پاک سازی نظام پهلوی و بخصوص شخص رضاخان ، به نظر می رسد انتشار اسناد متقن و موثق در این مورد بسیار مهم است ؛ در این رابطه نظر شخصیت های مستقل و غیر وابسته به نظام پهلوی جالب است مرحوم سید اسدالله رسا از مدیران آزادیخواه جراید اواخر قاجاریه و عصر پهلوی است ؛ وی که سالها شکنجه و حبس را در دوره پهلوی تجربه کرده و از یاران شهید مدرس و دوستان مستقل ملیون در نهضت نفت بوده ، جراید"قانون " و "عرفان" را اداره می کرده است ۰
از ویژگی های مهم این روزنامه نگار این است که با شخصیت شاه پهلوی از نزدیک آشنا بود ۰
مرحوم رسا در یک یاداشت خواندنی در روزنامه قانون در مورد نفوذ روحانیت در ایران به شاه تذکراتی می دهد و در یک جمع بندی بعدها در مقاله ای در روزنامه عرفان در مورد یاداشت ذکر شده و شخصیت رضاشاه به نکات جالبی اشاره میکند و می نویسد :
من در آن اوقات با اقلیت و مرحوم مدرس کار می کردم ولی چون پرده خصومت به طور شدید بالا نرفته بود گاهی به وسیله بستگان نزدیک شاه و یا در موقع ملاقات تذکراتی به او می دادم برای همین هم یادم هست یادداشت موثری در روزنامه قانون نوشتم ؛ این یادداشت در سردار سپه که در عین ستمگری دارای قلب ساده ای بود، بی نهایت تأثیر کرد و به جای اجرای سریع خیالات و تصمیمات شیطانی ، مذاکره شروع شد و جریانی که به جای خود توضیح خواهم داد، پیش آمد.
🔰🔰متملقین مانند حلقه انگشتر دور سردار سپه را گرفته و هر روز با نیرنگ تازه ای خودشان را به او نزدیک تر می کردند و مردی که احتمال می رفت، قدرت و توانایی او از لحاظ تامین انتظام و امنیت به حال کشور مفید باشد، به میل و اراده خود به حرکت درآورده و مدتها مقاصد و نیات سوء خویش را که جنگ با رقبا و جمع مال بودند، به بهترین صورتها در پناه وی اجرا می کردند.
🔰🔰 سردار سپه مکرر با حضور عده ای زیاد اعتراف میکرد متملقين به او دروغ میگویند ولی "طبع مداهنه پسند بشر" (قابل توجه برخی مسئولین فعلی) که وی هم از آن بهره کامل داشت، اجازه نمی داد خود را از وجود متملقين پاک کند و مستقیما با مردم و افکار مردم آشنا و مربوط شود۰
سردار جنگ وقتی فرمانده کل قوا و وزیر جنگ و نخست وزیر بود، پیش از دوره پادشاهی خود قدرت به خرج می داد و مردم را آنقدر "مرعوب " ساخته بود که هیچ کس نمی توانست جز به میل و اراده او با او حرفی بزند و سخنی بگوید.
📙📙نقل از یاداشت های سید اسدالله رسا در روزنامه عرفان سال ۱۳۲۲
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تاریخ_سیاسی
✅امام علی علیه السلام و تبدیل فرصت خلافت به حقیقت امامت و اعلان عمومی گواهی صحابه به "حدیث غدیر" و فراموش و تحریف نشدن این واقعه مهم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام مباحث و آثار مرحوم منذر را در كدام سطح ارزيابي مي كنيد؟
✅جواب:
نجفی :
برای جواب به این پرسش ، شما را ارجاع می دهم به مطلبی که چند ماه قبل در تلگرام به مناسبت سالگرد فوت مرحوم آقای منذر نوشتم لذا آن مطلب را در اینجا دوباره با هم بازخوانی می کنیم :
💎جریانشناسی تاریخی و بصیرت سیاسی : ضرورت ریشه یابی مجدد استعمار انگلیس در ایران
( بررسی خط تاریخی ضد انگلیسی یک مورخ به مناسبت فعال شدن جریانات انگلیسی اخیر )
✳️🔰این روزها سالگرد فوت دوست قدیمی یعنی مورخ پر تلاش مرحوم استاد علی ابوالحسنی منذر است ۰ نام ایشان با نام استاد و مرشدش مرحوم لنکرانی قرین است ۰
مرحوم شیخ حسین لنکرانی سرنخ جریانی است که میتواند برای دهه معاصر (علیرغم برخی اشکالات و شذوذات) درسهای خوبی داشته باشد. من خودم پنج سال آخرِ عمر مرحوم لنگرانی را درک کردم و ایشان را از نزدیک دیدم و این را یک فرصت خوب در تاریخ زندگی خودم تلقی می کنم. ایشان نزدیک 100 سال عمر داشت و پنج روز بعد از فوت امام خمینی(ره) یعنی در خرداد سال 1368 درگذشت۰
تاثیر خط تقابل با استعمار، غربزدگی و التقاط از نکات خوب این خط تاریخی است که البته با ادبیات خاص خودش عجین است.
✳️🔰✳️ مبارزه با «وهابیت»، «کسرویگری»، «بهاییگری» از دیگر خصلتهای مرحوم لنکرانی است که در مقدمهای که بر کتاب «خاطرات مستر همفر» نوشته کاملاً پیداست. در آثار استاد ابوالحسنی هم نقد «بهاییت»، «تاریخنگاری سکولار»، «وهابیمآبی» و «استعمارشناسی» دیده میشود. اصولاً «جریانشناسی تاریخی» و «بصیرت سیاسی» از اشتراکات و پیوندهای مرحوم لنکرانی و استاد ابوالحسنی است.
خط ضد انگلیسی و ضد استعماری در آثار آقای منذر، از کتاب «جنگهای ایران و روس» فراتر رفته و به یک «جریانشناسی» خیلی خوب و بیان «خط موازنه منفی در تاریخ ایران» تبدیل شده است. ایشان از «عباس میرزا» و «قائم مقام فراهانی» به «امیر کبیر» رسیده و از آنجا تا «میرزای شیرازی» و «شیخ فضلالله» و «جریان مشروعه» پیش میآید. البته بحث را تا حدودی به «شهید مدرس» و «نهضت نفت» و حتی دکتر مصدق و تا «امام خمینی(ره)» هم میرساند. به نظر من در ریشهیابی جریانشناسی موازنه منفی ایشان، که از «جنگهای ایران و روس» و «مجاهدات فقها» شروع شده، ایشان بیش از موازنه منفی، اساساً خط خدمت را از خیانت جدا میکند. یعنی این بحث تاریخی ضد استعماری ایشان در کنار موازنه منفی، تبدیل به یک «جریانشناسی تاریخی» شفاف و قوی شده و نوشتههای ایشان را فارغ از ادبیات خاص دهه 60، در دهه چهارم انقلاب خواندنی کرده و میتواند در ریشه یابی و فهم وقایع امروز به ما کمک کند.
✳️🔰✳️ دومین تاثیر در بحث «ضدیت با استعمار» و جنبه «ضد انگلیسی بودن» این خط تاریخی است. این در نگاه مرحوم لنکرانی و مرحوم ابوالحسنی به صورت یک اصل جدی قابل پژوهش است ؛ وقتی آقای ابوالحسنی درباره «شیخ فضلالله نوری»، «گاندی»، «محمد مسعود» یا دیگران مینویسد، به نظر میآید نخِ تسبیح از نظر ایشان، بحث ضد انگلیسی و ضد استعماری اینهاست. در «نهضت تنباکو» و انحراف «مشروطه» هم به اقدامات انگلستان توجه خوبی داشت و از این منظر هم نوشته هایش خواندنی و قابل استفاده است۰
فواید آشنایی نسل حاضر با استعمار انگلیس این است که تاریخ استعمار انگلیس کم رنگ شده و نسل امروز ما، بیشتر ضد آمریکایی شده است و شاید خیلی نقش انگلیس را مهم نمیبیند؛ چون در کشور ما، استعمار بعد از کوتای 28 مرداد از «انگلیس» به «آمریکا» منتقل شد. اما آقای لنکرانی حیله های سیاست انگلیس را از نزدیک خوب لمس کرده بود؛ قرارداد «وثوقالدوله» و سلطنت پهلوی و مسائل دیگر را از نزدیک دیده بود۰
✳️🔰✳️ من مطالعه آثار آقای ابوالحسنی را به علاقمندان تاریخ سفارش میکنم چون تاکید این کتب بر استعمار انگلیس این نکته مثبت را دارد که شناخت جریان استعمار در کشور ما را عمیق تر می نماید ؛ مطلب حساسی که امروز خیلی سطحی شده و یا اصلا دیده نمی شود. هر چند به نظر می رسد این توجه بایستی در دهه چهارم «انقلاب اسلامی» خیلی عمیقتر میشد، ولی این بحث خیلی مورد توجه واقع نگشت و حتی گاه به دعواهای جناحهای سیاسی تبدیل گشت در حالی که شناخت استعمار، مسئله بسیار مهم و عمیقی ملی است که نیاز همیشگی ملل مشرق زمین و بخصوص کشورهای اسلامی است۰ نوشتههای استاد منذر میتواند شباهت «استعمار انگلیس» و «آمریکا» و تفاوتش را بخوبی نشان بدهد ؛ چون این دو استعمار کهنه و نو تفاوتهای زیادی با هم دارند.و این شناخت نیاز جدی تحلیل گران با بصیرت امروز ما می باشد ۰ من هر چند نگاهم به تاریخ معاصر با استاد ابوالحسنی اشتراکات زیادی دارد ولی زاویه بررسیم با ایشان متفاوت است ؛ با این وجود خواندن آثار تاریخی استاد را به دوستان جوان در یک سیر مطالعاتی عمیق و ممتد توصیه می نمایم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
معرفی دو کتاب تاریخی از استاد منذر : یکی در مورد عصر مشروطیت و دومی راجع به محمد مسعود و دوره نهضت نفت و وقایع بعد از شهریور ۲۰
https://eitaa.com/drmousanajafi