سیاست مدرس و امیرکبیر.m4a
6.9M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام و عرض ادب خدمت استاد گرانقدر
سوالاتی از محضرتان داشتم.
یک نگاه کلی در صحیفه ی امام و پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری مرا متوجه ، نکته ای کرد.
توجه امام خمینی (خصوصا) و امام خامنه ای به مرحوم مدرس و امیر کبیر
قابل مقایسه هم نیست❗❓
در عوض مرحوم هاشمی ، درباره ی امیر کبیر کتاب نوشته اند
و به جناب هاشمی لقب امیرکبیر زمان خودش را دادند.
۱●چرا وزن دادن امام به مدرس چنان پر رنگ و به امیر کبیر در حد نادیده گرفتن است؟
۲• فرق نگاه امام و جناب هاشمی نسبت به مدرس و امیر کبیر ، در کدام اندیشه یا عملکردهای این دو شخصیت بوده؟
۳•آیا امتداد تفکر مدرسی و تفکر امیر کبیری ، به نگاه انقلابی امام خامنه ای و نگاه برجامیزه کردن ایران می انجامد؟
۴•نام این جریان فکری سیاسی چه خواهد شد؟
اگر ما یک جریان انقلابی و یک جریان ضد انقلاب داریم
تقسیم بندی این تفکر مسلما ذیل تفکر انقلابی نیست
آیا کل این جریان ضد انقلاب و لیبرال است یا در ادامه دچار ،انشعاب خواهند شد؟
🔻🔸صحبت شما درباره ی این که جناب ظریف را لیبرال نمی دانید ، ذهن من را مشغول کرد
و مقالات متفاوت درباره امیر کبیر ، سوالات بعدی را ایجاد نمود.
ممنون می شوم اگر جواب پرسش مرا بدهید
خدا خیرتان بدهد.
✅پاسخ :
نجفی:
لطفا به پاسخ شفاهی بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر و پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
جناب استاد نجفی
به نظر شما ، با توجه به نامه ی علامه طهرانی به امام خمینی درباره ی پیش نویس قانون اساسی ،
در جامعه ی کنونی که ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی ، مشکلات فراوانی بر ای مردم ایجاد کرده اند ، آیا می شود نظرات ایشان را اجرا کرد و تغییراتی در قانون اساسی ایجاد کرد ، که به بسط ید بیشتر ولی فقیه بینجامد ، یا الان زمان مناسبی نیست و شبه ی استبداد به وجود می آید؟
آیا بهتر نبود در همان اول انقلاب ، قوای حاکمیت جوری برنامه ریزی می شد که ظاهرش هم شبیه غربی ها نباشد و برخی مردم سالاری دینی را با دموکراسی خلط نکنند؟
آیا شیوه ای دیگر غیر انتخابات و جود دارد برای مشارکت حداکثری مردم در مسائل سیاسی اجتماعی ، که هم اکثر آحاد جامعه با مشارکت فعال برای سرنوشت خود ذیل قوانین دین و ولایت فقیه تصمیم بگیرند و اشکالات نظام کنونی انتخابات و معضلات پس از آن به وجود نیاید؟
آیا بهتر نیست نخبگان فکری ما ، برای بستر سازی تمدن نوین اسلامی ، راهکارهایی ارائه کنند ، ذیل سبک زندگی اسلامی ، که هم مشارکت سیاسی اجتماعی را به دنبال داشته باشد ، ولی ظاهرا با نظامات غربی تفاوت داشته باشد چنان که در جوهر و مبانی متفاوت است.و همه ی شووءن فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی جامعه را دربر بگیرد ، آن گاه ذیل آن نظامات جدید اداره ی اجتماع ، مشکلات فرهنگی ، سیاسی و اقتصادی را رفع کنند؟
🔴جواب :
نجفی :
مطلبی که اظهار نموده اید در جای خود محل تامل است ؛ ولی دنیای سیاست و اقتصاد خیلی صبر و حوصله ندارد تا کسی برایش بهترین نسخه را بپیچد و دشمنان و عوامل گریز از مرکز هم فرصت نمیدهند تا کشور بدون قانون و برنامه باشد؛ البته همه اینها دلیل بر این نیست که وضع فعلی و یا قانونی که دارد اجرا میشود ، بدون عیب و نقص بوده و نباید اصلاح گردد۰ البته ضعف هر قانون و برنامه ای نه بر روی کاغذ بلکه در مقام عمل و اجرا معلوم می شود؛ مثلا همین مواردی که شما استناد نموده اید در صحنه عمل و در منظر دید عمومی معلوم گشته است۰ لذا خود درک این نقاط ضعف گامی به جلو می باشد ۰
🔵موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅با سلام و ضمن تبریک ایام دهه فجر، و #چهل_سالگی_نقلاب
این روزها فضای حقیقی و سایبری پر از بیان دستاوردهای چهل ساله ی انقلاب شده!!
خیلی خوبه اما ای کاش در کنار تبیین دستاورد های سخت افزاری انقلاب در حوزه های علمی و تکنولوژیک ،به بیان دستاورد های تمدنی آن هم کمی پرداخته میشد!
گرچه فکر کنم چهل سال در مقیاس زمانی تمدنی کم باشد،اما آیا نمیتوان دستاوردها، ضعف ها و چالش های تمدن سازی در این چهل سال رو بیان کرد؟
یا لااقل دستاوردهای انقلاب در حیطه ی #علوم_انسانی چه از لحاظ تربیت نیرو و چه تولید محتوا رو خیلی مشتاقم از زبان شما بشنوم.
به خصوص فهم مهم ترین چالش هایی که در آینده در مسیر تمدن سازی با آن مواجهیم در چهل سالگی انقلاب خیلی ضروری است(به این امید که به شناخت بهتر وظیفه و عمل به اون با تطبیق بیشتر برنامه ریزی ها منجر بشه،لاقل برای شخص خودم!)
ممنون میشم از نظرتون بهره مندم کنید🌷
✅پاسخ
نجفی
با سلام و تشکر از پرسش یا پرسشهای خوبتان ، در پاسخ باید بگویم که جواب درست و کافی این سوالات بسیار وسیع و به اندازه عمر چهل ساله نظام می باشد۰
اگر بخواهم به یک نکته کلیدی ولو به اجمال در این باره اشاره داشته باشم میتوانم بگویم مهمترین دستاورد تمدنی نظام و انقلاب این است که نفس طرح مسئله تمدن و توجه همزمان و توامان به دو تمدن اسلامی و تمدن غربی و نسبت صحیح بر قرار کردن بین این دو خودش دستآورد عظیمی است ۰ و طرح درست ابعاد این صورت مسئله بذاته از پاسخی که احتمالا میخواهیم بدهیم به مراتب مهمتر و دشوارتر است ؛ لذا طی نمودن و فهم این گام اساسی و مهم اولیه میتواند ارزش مراحل بعدی را هم معلوم نماید۰ توجه داشته باشید تمدن غربی و طرفدارانش در سراسر جهان، قرنهاست رقیبی در قد و قواره آن نمی شناسند؛ بنابراین تحقق آنچه گفته شد را دست کم نگرفته به ارزشهای درون آن بیشتر فکر کتید ۰
🔴موفق باشید
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرگزاری فارس، گفتگوی این هفته «زاویه» با موضوع «تحلیل نظری انقلاب اسلامی» و با حضور دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشکده فرهنگ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر تقی آزاد ارمکی، استاد جامعهشناسی دانشگاه تهران، چهارشنبه 10 بهمن ماه ساعت 21 از شبکه 4 سیما پخش شد.
✅موسی نجفی در ابتدای برنامه گفت: نگاه من به انقلاب به صورت یک تابلوی ثابت نیست بلکه به شکل یک فیلم است. در فیلم برای فهم یک صحنه نیاز دارید صحنه های قبل را ببینید و همچنین باید فیلم را کامل تا آخر ببینید تا ببینید صحنه های بعدی چیست. در تبیین نظری انقلاب شاید به 3 مرحله بتوان فکر کرد: مرحله جنبش و نهضت، مرحله نظام و درنهایت آینده پژوهی انقلاب. وقتی درباره پدیده انقلاب صحبت می کنیم باید ببینیم در حوزه چه رشته ای داریم صحبت می کنیم. به نظر می رسد رشته های علوم سیاسی، تاریخ و جامعه شناسی را شامل می شود. بهتر است بگوییم از یک پدیده بین رشته ای داریم صحبت می کنیم. اگر بخواهیم ابن خلدونی فکر کنیم شاید بتوانیم بگوییم از یک علم جدید داریم صحبت می کنیم. نباید انقلاب را با خواسته های آنی آن زمان مردم فقط بررسی کرد. ایمان مردم مثل انبار باروت می ماند. گاهی اوقات برای انفجار تنها نیاز به یک جرقه دارد. رهبران جامعه باید تلاش کنند این انبار باروت نم نکشد و الا با جرقه های مختلف هم اتفاقی نخواهد افتاد. از طرفی این که ابزار تحلیل ما چیست مهم است. اگر انقلاب اسلامی یک پروسه است باید ببینیم در دل چه چیزی تعریف می شود.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰سخنرانی دکتر نجفی در نشست فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی :
✅فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و نظریه پردازیهای مدرن
🔴پژوهشگاه علوم انسانی - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - سالن اندیشه
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
26.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰شبکه ۴ سیما - برنامه زاویه - بهمن ۱۳۹۷
✅مناظره دکتر نجفی با دکتر تقی آزاد ارمکی پیرامون مبانی نظری انقلاب اسلامی
🔴دکتر نجفی :
♦️انقلاب به مثابه یک قاب عکس یا یک فیلم متحرک
🔷ماهیت انقلاب اسلامی
🔶آنچه ایرانیان می خواستند
♦️با کدام علم می توان انقلاب اسلامی را شناخت۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
موسی نجفی در انتها گفت: انقلاب اسلامی یک انقلاب هویتی است ولی در ایستگاهی این هویت انقلابی شد چون رژیم پهلوی با ذات این هویت مشکل پیدا کرد و آن را دچار مشکل کرد. اما این همه ماجرا نبود. انقلاب آرام آرام هویت خود را نشان داد و نسبت به جهان مدرن دارد واکنش های خودش را نشان می دهد که می تواند علاوه بر حالت سلبی حالت ایجابی نیز داشته باشد.
موسی نجفی در ادامه اظهار داشت: از زاویه دیگری به نکات ایشان می خواهم بپردازم. سوال اینجاست که مردم چرا این اهداف را داشتند؟ اینجا به فرهنگ و هویت می رسیم و این که روح جامعه ایرانی مستقل است. این مسأله در یک زمان شکل نمی گیرد. نکته دیگر این که پهلوی ها تنها نظام ایران هستند که وابسته اند. زشتی وابستگی خانواده پهلوی را کاملاً در همه آن ها می بینیم و چیزی نیست که قابل تطهیر باشد. چرا حساسیت ما به وابستگی را برخی از همسایگان ما مثل عربستان ندارند؟ این به هویت عمیق تاریخی ما بر می گردد. سوال اینجاست آیا انقلاب ما هویتی است و یا هویت ما انقلابی است؟ قسمتی از هویت ما، انقلابی است
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰ماهیت سه گانه عصر پهلوی و تقابل ذاتی آن با ذات هویت ایرانی
✅ برای شناخت هویت انقلاب باید ماهیت پهلوی را بفهمیم و این که چرا هویت ما در مقطعی به این صورت شد. ما می توانستیم بدون انقلاب و فقط با یک نظام دیگر سرنگونی رژیم پهلوی را داشته باشیم، مثل خیلی از کشورها و مثل تمامی حکومت های پیشین ایران. در نظام مشروطه هم رژیم قاجار سرنگون نمی شود چرا؟ چون ماهیت نظام قاجار با پهلوی فرق می کرد و برای حفظ هویت نیاز به سرنگونی آن نبود.
مشروطه خواهان بیشتر به خودشان نهضت می گفتند. چون آن را ادامه ندادند از دل آن حکومت رضاخانی درآمد. انقلاب اسلامی متکامل تر از مشروطه است. بخش هویت انقلابی مهم است که چرا به شکل انقلابی خود را نشان داد؟ وابستگی سیاسی پهلوی باعث شد فرهنگی را ترویج کنند که فرهنگ خودشان نبود. پهلوی یک مثلت است: سکولاریسم، ایران باستان و شبه مدرنیته.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نشست تخصصی فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
✅دکتر نجفی :
🔵آرمانهای ذاتی یک انقلاب بسیار جلوتر از افکار و عمل انقلابیون است ۰
🔴برخی افعال و اعمال سالیان اولیه انقلاب نمی تواند به عنوان محک و شاخص ابعاد و ارزشهای انقلاب اسلامی باشد چنانکه گیوتین های انقلاب فرانسه میزان ارزیابی حقیقت افکار و آرمانهای لیبرالیسم نیستند۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅سلام و عرض ادب
جناب استاد نجفی
🔴من چندین کتاب شما را خوانده ام . و با نظریه ی هویت ملی شما آشنا هستم .
فهم نظریه ی هویت ملی ، باعث درک بهترم از ادبیات فارسی و به ویژه شاهنامه شد و مهم تر از آن باعث فهم فرمایشات امام خامنه ای درباره ی پیش روندگی انقلاب ، رویش های انقلاب و پایبندی مردم به نظام شد.
قبل آشنایی با نظریه ی هویت ملی با این که می
دانستم رهبری بدون دلیل حرف نمی زنند و مبالغه نمی کنند ،اما چون با مقوله ی هویت ملی آشنا نبودم ، نمی توانستم زاویه ی دید ایشان راتشخیص بدهم.و کنه فرمایشات ایشان برایم نامکشوف بود.
سخنان ایشان که ملت ایران در طول تاریخ موحد بوده اند، انقلاب هر روز بالنده تر می شود، مردم انقلابشان را دوست دارند ، حماسه ی ۹ دی در تاریخ ماندگار شد یا این که ملت ایران در تاریخ بی نظیر است ، بیشتر برای من جمله های تحسین برانگیز بود تا جمله های حقیقی و برآمده از جریان تاریخی مبارزه حق و باطل .
🔵با این که من کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری را سال ها قبل خوانده بودم ، دید جریانی درباره ی حق و باطل را از قبل داشتم و انقلاب اسلامی را امتداد عاشورا و زمینه ساز ظهور می دانستم ولی ناشناخته بودن ، هویت ایرانی ، حلقه مفقوده ، درک کنه جریان انقلاب اسلامی ایران در مسیر حق بود.
آشنایی با نظریه ی هویت ملی دریچه ای تازه را بر روی من گشود .
♦️حلقه ای از سلسله الذهبی که قبل از آن با مهدویت و غرب شناسی آغاز شده بود و دید جریان شناسانه از انقلاب اسلامی را برایم به ارمغان آورده بود.
اما پرسشی پررنگ در این میان بی جواب مانده بود.
چرا ایران ؟و چطور ایرانی این نقش را ایفا کرده؟
🇹🇯شاهکار نظریه ی هویت ملی این جملات بود که سرزمین جغرافیایی فلات ایران ، وطن مردمانی شد عدالت خواه و حقیقت طلب و موحد ، که با بن مایه های توحیدی و زبان فارسی ، اسلام و تشیع ، از افق ولایت فقیه طلوع کرد و به سوی ظهور رهسپار شد.
انقلاب اسلامی حلقه ی وصل سلسله ی جلیله انبیا به سلسله خاندان اهل بیت شد.
خداوند متعال به شما جزای خیر دهد.
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام بر استاد عزیز
استاد میخواستم نظر شما درباره کتاب "ایران بین دو انقلاب " رو بدانم.
چون قصد دارم این کتاب رو مطالعه کنم. میخواستم قبلش نظر شما رو درباره این کتاب بدانم
از لطف شما ممنونم
🔴جواب :
نجفی :
با سلام لابد جمله مشهور آن حکیم صاحب اندیشه را شنیده اید که گفته بود هر نوشته ای به یکبار خواندنش می ارزد ۰
در ضمن قبلا در همین کانال شیوه علمی خودم را درباره اینگونه پرسشها بیان نموده ام و معتقدم من قرار نیست به جای شما فکر کنم تا شما نخوانید!! بلکه مطالعه کنید و فکر کنید، اگر مطلب و برداشت خاصی داشتید با من طرح نمایید۰البته مذاق علمی من با تحلیل های یکسویه و خاص امثال کتاب مذکور متفاوت است اما شناخت افکار و نظریات مختلف ولو انحرافی نهفته در این کتب را لازم میدانم ۰ نظریات درست و دقیق در مقایسه با این نظریات بهتر نمایان می گردد۰
در آخر هم به شما توصیه میکنم اگر این کتاب را نخواندید، البته هیچ اتفاق خاصی نمی افتد، فقط این نکته را در نظر بگیرید که چنانچه حال و حوصله خواندن و مطالعه ندارید لازم نیست دنبال دلیل و مدرک و بهانه باشید ۰
موفق و پر نشاط باشید۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi