eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.6هزار دنبال‌کننده
924 عکس
389 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
23.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰نشست تخصصی هویت ملی و تمدن نوین اسلامی در بیانیه گام دوم رهبری - سالن اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی - تیر ماه ۱۳۹۸ ✅دکتر نجفی : زنجیره به هم پیوسته واژه ها در تمدن نوین اسلامی و روح حاکم بر آن۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نقد و ارزیابی تقابل غیر دقیق دو نظریه در نظم جهانی دکتر نجفی - پژوهشگاه علوم انسانی - تیر۱۳۹۸ ✅از نظر نویسنده محقق و کهنه دیپلمات امریکایی هنری کیسینحر، نظم جهانی به دو شکل ممکن است یکی نظم از بالا که به وسیله مذهب و یا توسط امپراطوری های بزرگ حاصل می شده است و نمونه تاریخی این نظم ، امپراطوری مقدس رم و پاپ و خلیفه مسلمانان و تزار روسیه و فرمانروای چین میتوانند در این گروه ارزیابی گردنند و نظم دیگر بیرون از مذهب و یا یک قدرت و یا فرمانروای برتر و از پایین و از اتحاد و خردورزی کشورهای یکسان تشکیل می گردد و پیشتاز آن اروپای پس از وستفالی است؛ تقابل این دو نظم در حال و آینده جهان حتمی است۰ در این تقسیم بندی خاص و تقریبا هر کس مثل ما نیست دشمن ما و یا با دشمن ماست هرگونه اعاده و قدرت یافتن دین در عرصه عمومی و اجتماعی و سیاسی و ترک برداشتن سکولاریسم مقابله با نظم جهانی است که اروپاییان چند صد سال است آن را الگوی عالم می دانند و حتی پدیده زشت و کریه استعمار و جهانگشایی های خود را در پرتو آن و تعادل در قدرت بین کشورهای بزرگ توجیه می نمودند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه : ✅بحث پیرامون هویت فرهنگی به هویت تمدنی و بحران فرهنگی به بحران تمدنی چرا هویت فرهنگی ما به بحران تمدنی مبدل شده است http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام استاد چند ماه قبل،فایل تصویری کوتاهی که به نظر میرسید در نقد دیدگاه اخیر دکتر داوری مبنی بر ناامیدی نسبی ایشان از آینده اتقلاب اسلامی (بر خلاف گذشته)... است،در کانال منتشر کردید،اما متاسفاته فایل مذکور کوتاه و تقطیع شده و به همین دلیل مقداری مبهم و غیر واضح بود.لطفا اگه ممکنه توضیحی وافی در این مورد ارائه فرمایید. ✅جواب 🔴نجفی : با تشکر از شما ، به نظرم قضاوت علمی نمودن در مورد افراد و بخصوص،متفکران کار ساده ای نیست و با استناد به یک و یا دو جمله از سخنرانی هایشان نمی شود به دیدگاه های آنان رسید۰ در مورد فیلسوف عزیز و متفکر معاصر دکتر رضا داوری به نظرم بکار بردن واژه "ناامیدی از اینده" تعبیر مناسب و منصفانه ای نیست؛ هرچند ایشان در آثار متاخرشان نسبت به آثار دهه شصت و هفتاد کمی محتاط تر و البته گاهی متفاوت تر در مورد مسائل نظر می دهند، ولی این مسئله تا حدودی می تواند به تحولات و رشد انقلاب اسلامی و "نسبت " و مواجهه عمیق تر آن با غرب مرتبط باشد ؛ از طرفی مسائل در دهه اول انقلاب در حالت اجمالی تر و ساده تر و ابتدایی تر دیده می شد ولی اکنون تفضیلی تر و پیچیده تر و دشوارتر به نظر می رسد ؛ همپای این تحولات و صورت مسئله ، طبیعی است متفکر ژرف نگر ما نیز با ادبیات متفاوت و خاص تری سخن می گوید، بخصوص دکتر داوری که هیچگاه در کتب خودشان ساده و راحت و حتی گاهی صریح سخن نمی گفتند و همیشه مخاطب را به تامل و تفکر دعوت کرده و با زبان بی زبانی به خواننده آثارشان نشان می دادند که برای فهم برخی از این مطالب باید زحمت کشیده و با "زنجیره ای از مفاهیم " همراهی و همدلی و انس نشان داد ۰ این نکته را از شما پرسشگر محترم می پذیرم که در برخی از مسائل مثل "علوم انسانی اسلامی" دیدگاه های ایشان با غالب و یا حتی "قالب" نظرات رایج متفاوت است و البته ما دیگر کاملا با داوری دهه شصت و هفتاد روبرو نیستیم۰ ولی این همه پیچیدگی و تحول و خصوصیات هر چه باشد معنای ناامیدی از آینده را نمی دهد۰ 🔶به هر حال اگر موفق شدید و می توانید سیر آثار دکتر داوری را با آرامش و تامل مطالعه و حتی مباحثه نمایید و زیاد به حواشی مربوطه توجه نکنید ۰ در پایان نکته ای که در اثر سالیان متمادی شاگردی و مجالست با ایشان داشته ام، با شما در میان می گذارم و آن موضوع "فهم کلیدی" این نکته است که : دکتر داوری "رندی علمی" خاص خودش را دارد۰ 🔵موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅یک سوال:ببخشید نظرتون در مورد شیخ فضل الله نوری چیه؟ به نظرتون او با مشروطه مشکل داشت؟ دلیل اعدام او توسط مشروطه خواهان چی بود؟ ✅جواب : 🔴نجفی : با سلام خدمت شما ، در مورد شهید آیت الله شیخ فضل الله نوری و نظریه مشروطه مشروعه و همچنین شهادت ایشان قبلا در کانال مطالبی قرار داده بودم ، با توجه به ایام سالگرد شهادت شیخ و همچنین سالگرد نهضت مشروطیت ایران مناسب دیدم از امروز تا هفته آینده ، تعدادی از پرسشهای مشابه قبلی و مطالب مربوط به شیخ شهید و مشروطه را آورده تا دوستان بازخوانی نمایند ۰ 🔵ذکر این نکته ضروری است از نظر بنده ، جریان مشروطه مشروعه و جریان مشروطه اسلامی که امثال آخوند خراسانی و علامه نائینی و رجال و علمای بزرگ دیگر در آن حضور داشتند هر دو جریان ارزشمند و ضد ظلم و ضد استعمار بوده اند ؛ منتها فضای مسموم و غیر شفاف مطبوعاتی و سفارتی خارجی آن زمان نگذاشت این دو جریان (که هر دو هم به نوعی بیداری اسلامی تلقی می شدند) همدیگر را علیرغم برخی تفاوتها درست ببینند و حرف و منطق هم را کاملا درک نمایند !!👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
6.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در جواب دانشجویی که پرسید شیخ فصل الله نوری با اصل آزادی مخالف بود ، به تبیین مراحل سه گانه نظریه شیخ در مشروطیت پرداخت۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅چرا شیخ شهید به هیچ سفارت خانه خارجی نرفت ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری ✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال ✅با سلام خدمت استاد ارجمند یک سوال ریشه ای و پایه ای تحلیل ساز که در رابطه با جریان شناسی سیاسی و اجتماعی ایران ؛ ذهن بنده را به خود مشغول ساخته این است که؛ آیا می توان ریشه های فکری و جریانی دو جریان سیاسی مسلط بر سپهر سیاسی کنونی ایران یعنی اصلاح طلب و اصولگرا را زنجیره ای ادامه دار از دو نحله فکری بوجود آمده در ایران پس از مشروطه یعنی _مشروطه خواهان مترقی خواه_ که در آن دوران به انگلستان و نماینده غرب مدرن در ایران قرابت فکری و سیاسی خاصی داشتند و جریان مقابل آنان یعنی _سنت گرایان مشروعه خواه_ دانست؟ اساسا وجه اشتراک و یا تمایز پارادایمی این دو جریان سیاسی فعال کنونی در ایران با آن دو جریان نوپای دوران مشروطه در چیست؟ و سوال دیگر در همین رابطه اینکه ؛ اگر این دو جریان، زنجیره ای ادامه دار از آن دو جریان سیاسی هستند ، در دوران مابین مشروطه و انقلاب اسلامی تحت چه عناوین سیاسی شناسایی و دسته بندی می شوند در عرصه تئوریک و آکادمیک؟ با تشکر. مح۰۰۰ هستم از علاقه مندان به مطالب پربار شما ✅✅جواب : نجفی : با سلام و تشکر از دوست و همراه ارجمند کانال که پرسش نسبتا سنگینی را مطرح کردند۰ در جواب میتوانم بگویم چنین ریشه یابی شفافی بین این دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب با نوع نسبتا مشابه آن در مشروطه اشتباه است و چنین ریشه یابی تاریخی نمیتواند خیلی دقیق و علمی باشد ۰ اما به چه دلیل : ✅هر چند انقلاب اسلامی با نهضت مشروطه شباهت های بسیاری دارد ولی روند مشروطه و تحولات آن و حتی نیروهای اجتماعی و سیاسی درون مشروطه با انقلاب اسلامی تفاوتهای بسیاری دارند ؛ البته این عدم تطابق دلیل نمیشود ما از برخی شباهت ها و مشابهت ها درس و عبرت و تجربه کسب نکنیم ۰ بارها تکرار کرده ام که تاریخ به لحاظ "وقایع " تکرار ناپذیر است ولی از نظر "اندیشه تاریخی " فرا زمانی و فرا مکانی می باشد ۰ خود مشروطیت ریشه عمیق و مهم انقلاب اسلامی است و بسیاری از مباحث "هویتی" و ملی و تجدد خواهی و اندیشه های اجتماعی و سیاسی و تاثیرخارجی برای سیاست آنروز نه تنها مهم است بلکه نشناختن آنها برای امروز ما به منزله نشناختن امور اولیه سیاسی و فکری است ؛ شایان ذکر است در طول این صد و ده سال مسائل و عوامل جدیدی در تاریخ ایران رخ نموده است ولی خود این بستر جدید هم بدون زمینه های مشترک مشروطه نمیتوانسته درست ردیابی شوند ؛ مثلا مسئله کشف حجاب در دوران رضاخانی هر چند حدود سه دهه بعد از مشروطه مطرح شد ولی نقاط مشترک و ریشه های فراوانی در مشروطه و نوگرایی افراطی عصر مشروطه داشته است ۰مسئله نگاه به غرب و استعمار و علم غربی و تجدد و سنت و نوگرایی و دخالت خارجی و بسیاری مسائل دیگر هم به این منوال است ۰ در مورد خاص پرسش شما این مطلب علاوه بر شرایط گفته شده به نظر می رسد دو جریان سیاسی فعلی (که البته حدود و ثغور و مبانی اندیشه سیاسی هر یک جای حرف و حدیث بسیار دارد) ، بیشتر با شرایط خاص انقلاب اسلامی تطبیق دارند تا با ریشه هایی در مشروطیت ! البته جریان اصول گرا تنها در جریان مشروعه خواه مشروطه دیده نمیشود بلکه طیف وسیعی از مشروطه خواهان نیز نه تنها متشرع بودند بلکه از افراط و غرب زدگی برخی مشروطه خواهان نیز خود را مبرا می دانستند ۰ در هر حال هر چند دو جریان دمکرات ها و اعتدالیون در مشروطه در ظاهر با برخی دیدگاههای اولیه جریانات سیاسی امروز شبیه می آیند ولی در نهایت موارد اختلاف و تمایز بیشتر است ۰ البته از نظر نویسنده ناچیز این سطور نوعی شبیه سازی و شاید ارتباط آنهم خیلی کلی و دور اندیشانه تر برای ریشه یابی وجود دارد که فراتر از اشخاص و احزاب و جریانات اجتماعی و سیاسی است و آن نگاه به" غرب" و نسبت بین ما و غرب است ۰ از این منظر نه دو طیف بلکه نواری رنگی از طیف ها از مشروطه به بعد وجود دارند که هر یک به "نسبت سنجی" بین ما و غرب نشسته اند ۰ اینکه جریانات و اشخاص چه میزان با حقیقت غرب آشنا باشند و یا استعمار در نظر آنان چه جایگاهی داشته و دارد و یا تجدد غربی را چگونه تفسیر کنیم و یا اینکه هر یک از اینها چگونه بر هویت ملی تاثیر می گذارد از جمله مسائل مهمتری است که امروز را به دیروز و به فردا متصل کرده و ریشه یابی و جریان شناسی ما را عمیق تر می نماید۰ 🔴جواب و پژوهش در کشف این نسبت ( ما و غرب ) میتواند تصویر روشنتری از جریان شناسی دهه های اخیر ایران به ما بدهد؛ تصویری که در قاب خود امروز و دیروز را با هم به ما نشان میدهد۰ 🔴موفق باشید https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
21.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰بصیرت تاریخی برای سیاست امروز ✅دکتر نجفی در برنامه زاویه شبکه ۴ : آیا می شود دعواهای امروز را به عصر مشروطه برد ؟ گسستگی یا پیوستگی اندیشه ها و وقایع ؟ https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد ماه ، یک صد و سیزدهمین سال مشروطیت ✅آسیب شناسی مشروطیت ایران و "عیار نقد" 🔴چه کسی و با چه شاخصی میتواند نقاد باشد ؟ چرا گاهی جای نقد کننده و نقد شونده عوض می گردد!؟ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi