دکتر نجفی - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰تناقص "رویکرد دمکراسی" با "رویکرد استراتژیک" در هژمونی امریکایی نظم جهانی
✅از جمله نکات مهم یا بهتر بگوییم ادعاهای علمی و استراتژیک هنری کیسینجر در مورد تناقضات بقای نظم وستفالی با هژمونی امریکا این است که با قدرت یافتن و فاصله گرفتن امریکا از متحدان و مدعیان اروپایی اش که وارث و صاحبان اصلی وستفالی بوده و هستند این نکته هر چه بیشتر به چشم می آید که "توازن قدرت" دیگر مبنای بقای وستفالی نمیتواند باشد و به جای آن بزعم کیسینجر اصول دمکراسی این مشروعیت زایی نظم وستفالی را ضمانت میکند ؛ اما دهها مثال از کودتاهای نظامیان در غرب آسیا و سایر نقاط جهان و حمایت از رژیم هایی دیکتاتور مثل عربستان سعودی نشان میدهد که این ادعای دمکراسی خواهی در برابر مفهومی دیگر به نام حفظ منافع و امنیت ملی رنگ می بازد ۰ لذا این کهنه دیپلمات برای حل پارادوکس به وجود آمده از خلق مفهومی به نام " رویکرد استراتژی " برای جانشینی (و یا بهتر بگوییم رقیب نیرومند) رویکرد دمکراسی استفاده کرده و استفاده از ان را مشروع جلوه می دهد ؛ این سیاست بین الملل دنباله روی از همان چیزی است که ماکیاولی در قرون قبلی در کتاب شهریار برای غرب تجویز و یا بهتر بگوییم کشف و یا پیش بینی کرده بود ؛ این همان اصالت قدرت و فدا کردن تمام اصول اخلاقی به پای منفعت است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام علیکم
باتشکر از استاد و وقتی که برای مخاطبان میگذارند.
یک سوال داشتم:
بحث "تمدن" از چه زمانی و از طریق چه اندیشمندانی در جهان اسلام مطرح شد؟
لطفا منابعی نیز معرفی فرمائید.
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر از شما ، اینکه تاریخ دقیق این مسئله را بتوانم بگویم معلوم نیست ۰ اما اگر منظور شما مفهوم تمدن و توجه به نوعی مدنیت پیشرفته و قانونمند باشد ، به نظرم این موضوع از همان ابتدای مدینه النبی نطفه و مراحل اولیه اش، شکل گرفته است و هر چه مسلمانان در داخل خودشان و در مراوده های خارجی با تمدنها و ملل دیگر جلو رفتند زندگیشان از حالت ساده و بسیط اولیه به سمت پیچیده تر شدن و تمنای ایجاد شهرهای بزرگ میل بیشتری پیدا نمود ۰
🔶 این مراودات تا جایی جلو رفت که کم کم برخی علوم و یا فنون و حتی آداب و فرهنگهای دیگر نیز وارد جامعه و سبک زندگی مسلمین شد و این مسئله ابتدا از نخبگان مسلمان شروع و سپس به برخی اقشار دیگر نیز رسید ۰ البته همه این تاثیر و تاثرات به نحوی نبود که "دست برتر " اسلام و قرآن و آداب اسلامی ولو در ظاهر در اکثر بلاد اسلامی دچار فراموشی گردد ؛ این در حالی بود که البته التقاط و انحراف و یا حتی تحریف نیز در این تلاقی به طور طبیعی دیده میشود هر چند مسلمین اغلب تاثیرگذار بوده اند ۰
🔶از طرف دیگر این بحث در کلمات و لسان امامان معصوم علیهم السلام در ابعاد مختلف قابل پیگیری است و بخصوص در کلمات و خطب امام علی علیه السلام قابل رویت است ۰ در بین متفکران مسلمان ابن خلدون در مقدمه مشهورش به این بحث در قالب یک علم جدید بخوبی توجه کرده است ۰ اما مباحث مبسوط تر در این رابطه در قرون متاخرتر در تماس جهان اسلام با تمدن غربی بیشتر و مبسوط تر خود را نشان داده است۰
🔶البته ابعاد این مسئله نه در یک علم و یا یک متفکر خاص بلکه در تمامی جامعه مدنی اسلامی باید مد نظر قرار بگیرد ۰ در این رابطه مطلبی نیز در یکی از سخنرانی هایم دارم که به این بحث غنای بیشتری می دهد ۰ انشاالله 👇👇
متشکرم ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
32.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی در هم اندیشی اساتید و متخصصان دانشگاه علوم پزشکی ایران - تلاقی تمدن اسلامی و تمدن غربی - ۱۶ تیرماه ۱۳۹۸ - کتابخانه مرکزی دانشگاه :
✅تفسیر سخن استاد مطهری در رابطه با نسبت فرهنگ با تمدن و بحثی پیرامون چرایی و چگونگی متمدن شدن
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی دولتمردان امروز و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
6.17M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰دکتر نجفی : به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس
✅مدرس شاخص واقعی" تدبیر و اعتدال" است و این با "غیرت و شجاعت " کامل می شود و نه با سازش و ضعف مقابل استعمار گران زیادخواه۰ برای همین او الگوی یک سیاستمدار موفق در تاریخ ایران است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰دکتر نجفی : به مناسبت ۱۰ آذر سالروز شهادت سید حسن مدرس
✅به چه کسانی رجال یا شخصیت سیاسی می گویند؟
🔴چرا شخصیت ها در هر دهه باید نسبت به قبل عمیق تر شوند؟
🔵ویژگی شخصیت سیاسی برای دهه پنجم انقلاب اسلامی چیست ؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی در نشست تخصصی پژوهشکده اندیشه سیاسی و تمدن اسلامی - آذر ماه ۱۳۹۸ :
✅از مسائل مهمی که در موضوعات اصلی سیاست داخلی و بخصوص سیاست خارجی (که رقیب و یا کشوری دیگر حضور دارد ) مطرح است ، توجه به این نکته ظریف و حساس است که خود صورت مسئله سیاسی و یا موضوع مورد توافق سیاسی هر چند به ظاهر ثابت و ایستاست ولی،در واقع در حال تحول و حتی تکامل است ۰ این یعنی هر چند شما به ظاهر با پدیده واحدی در سیاست و یا روابط بین الملل سر و کار دارید ولی در حقیقت کنشکران و بازیگران و تاثیر گذاران اصلی مدام دستخوش تغییر و رشد و یا انحطاط میگردند۰
عدم توجه به این شناور و متحول بودن سیاست ، گاهی فاجعه بار بوده و قرارداد و یا توافقی که در یک مقطعی صورت گرفته در مقطع بعدی ضرر و زیان و تخریب بسیاری به بار آورده است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم
✅سلام استاد
در تاریخ اندیشه سیاسی ایران،چه رابطه ای میان سه مفهوم «خلافت»،«ظل الله» و «فره ایزدی» برقرار بوده است؟این سه مفهوم چه نقاط اشتراک و افتراقی دارند؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
با سلام و تشکر و عذرخواهی از تاخیر پاسخ و البته ظاهرا مدتی است در خود پیام رسان ایتا هم مشکلاتی بخاطر کثرت اعضای جدید و نبود امکانات فنی به وجود آمده ( متاسفانه این اختلال در نظم در ارتباط با مخاطبین در مواقعی در همین کانال هم دیده میشود ؛ مثلا تعداد بازدیدها و مراجعات به درستی معلوم نیست۰ ) این سوال تا حدودی زیادی باید با پیش زمینه های اندیشه سیاسی اسلامی و البته تاریخ اندیشه سیاسی در ایران همراه باشد ۰
🔶مفهوم "فره ایزدی" مربوط به اندیشه سیاسی ایران باستان و بیشتر در ارتباط با اندیشه "ایرانشهری" قابل مطالعه است ؛ ولی مفهوم "ظل الله" به نوعی برگردان و شاید معادل سازی ناقص آن در دوره اسلامی باشد ۰ این نکته را هم در نظر داشته باشید ما در سیر اندیشه سیاسی در اسلام و ایران متونی به نام سیاست نامه نویسی یا سیرالملوک و یا آثارالوزراء و یا دستور الوزراء نویسی داریم که میشود در مورد مفهوم ظل الله به این متون مراجعه نمود ۰
🔶 در مورد "خلافت " این مفهوم مربوط به تاریخ صدر اسلام است و فراز و فرودهای بسیاری را طی نموده است و بخصوص در متون کلامی اهل تسنن از کلیدی ترین مفاهیم اعتقادی و سیاسی است ۰ اگر بخواهید به یک کتاب تاریخی و نظری کهن در ارتباط با مفهوم خلافت و سلطنت و مفهوم ظل الله و فره ایزدی رجوع کنید ، کتاب "سیاست نامه" خواجه نظام الملک طوسی از مهمترین این آثار است ۰ خود من هم در این مورد در کتاب "مراتب ظهور فلسفه سیاست در تمدن اسلامی" در ذیل متون سیاست نامه نویسی در این باره بحث نموده ام ۰
🔴موفق باشید👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆
🔰کتاب سیاستنامه یا سیرالملوک،
✅کتابی است به زبان فارسی در آیین فرمانروایی و کشورداری و اخلاق و سیاستِ پادشاهان پیشین، نوشتهٔ خواجه نظامالملک طوسی. این کتاب از آثار مهم نثر فارسی در قرن پنجم هجری است. سبک نگارش کتاب ساده و روشن و خالی از تصنع از تکلف است، و از شاهکارهای زبان فارسی بهشمار میآید. محتوای این کتاب به فره ایزدی، سیاستمداری به عنوان راهکار و تدبیر امور باور دارد.
🔴نظامالملک نگارش کتاب را به فرمان ملکشاه سلجوقی آغاز کرد و در دورهٔ سلطنت محمد بن ملکشاه (۴۹۲–۵۱۱) به پایان رسانید. (هیوبرت دارک ـ مصحح سیاست نامه ـ در مقدمه اش بر این کتاب (ص ۲۴–۲۵)، سال نگارش نیمه اول آن را ۴۷۹ هجری و سال نگارش نیمه دوم آن را ۴۸۴ هجری دانستهاست). قطعههای گوناگون کتاب که از منابع مختلف گردآوری شده، شامل اندرزهای نویسنده، منقولات از قرآن و احادیث و گفتههای مشاهیر، حکایتهایی در بارهٔ شاهان و وزیران و امیران است، و برخی حکایتهای بلند آن دارای مکررات و حشو و زوائد است.
سیاستنامه در سال ۱۸۹۱ به همت شارل شفربه زبان فرانسه ترجمه و در پاریس منتشر شد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
14.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰جلسه بحث آزاد بسیج اساتید پژوهشگاه علوم انسانی درباره ناآرامی های اخیر - سالن اندیشه - آذر ۱۳۹۸
✅دکتر نجفی : بیراهه تبدیل نارضایتی اقتصادی به بحران سیاسی و براندازی با تبلیغات و رسانه و دخالت خارجی و ضرورت هوشیاری ملی و عقلانیت و تدبیر
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درک وضعیت تاریخی ملت های ایران و فرانسه نسبت به انقلاب اسلامی و انقلاب فرانسه
دکتر موسی نجفی
✅از نکات مهم در مورد انقلاب فرانسه در اواخر قرن ۱۸ و سپس قرن ۱۹ این مسئله است که انقلاب فرانسه شعارهایی جهانی داشت ، ولی کانون آن کشور فرانسه بود ؛ حال این انقلاب در سطح ملی می بایست منافع ملت فرانسه را تامین کند و یا به اصول فراملی خودش بیندیشد ؟ و اصولا فرانسویها با چنین پرسشی چگونه مواجه شدند؟
اینکه کدامیک از این دو دیدگاه اولویت داشته است موضوع مهمی است که میتواند به نحوی صورت مسئله امروز ما هم باشد ۰ فرانسه با انقلاب فراملی خود توانست از افق جغرافیایی یک کشور و حتی یک قاره فراتر برود و برای شعارهای انقلاب خودش رسالتی جهانی قائل گردد۰ و البته کشور فرانسه نیز در اثر پیوند با این انقلاب در شمار قدرتهای درجه اول اروپایی قرار گرفت۰
🔴این صورت مسئله میتواند در مورد ماهیت انقلاب اسلامی و ایران به عنوان یک کشور، دوباره محل تامل و تفکر قرار گیرد ؛ نام ایران بدون انقلاب اسلامی در چارچوب یک ملت مثل سایر ملل آسیایی و با انقلاب اسلامی به صورت فراملی و فراقاره ای، مطرح میگردد۰ به راستی یک ایران دوست واقعی عظمت نام ایران را در کدام یک از این دو سطح و نگرش بهتر میتواند جستجو نماید ؟
تاریخ انقلاب های بزرگ متضمن این نکته است که اگر مردم کشور میزبان و یا کانون یک انقلاب بزرگ پایداری نموده و این طفل تازه متولد شده را به درستی در دامان خود رشد دهند ، هم کشورشان رشد نموده و هم آن انقلاب بزرگ در همه جهان با نام آن ملت گره می خورد و این مطلب خودش بزرگترین اعتبار بین المللی است ۰
🔵این راه پر افتخار و این موقعیت تاریخی که همیشه در دسترس یک ملت نیست ، چند آسیب و دشمن بزرگ دارد که به سه مورد آن اشاره می کنیم :
اول : گرگهایی که در خارج از کشور منتظر طعمه هستند و از اینکه انقلاب اسلامی از زیاده خواهی های آنان جلوگیری کرده ، عصبانی و ناراحتند ۰
دوم : مردم ساده دلی که عینک نزدیک بینی به چشم زده و از تشخیص گوهری که خداوند در دامانشان گذارده ، عاجزند و صد البته افق های متعالی دورتر را هم نمی توانند ببینند۰
سوم : برخی مدیرانی که از موج انقلاب بالا آمده اند اما بی تدبیری و بی کفایتی خود را از کیسه انقلاب و ارزشهای آن هزینه کرده و می کنند و یا اینکه همیشه عقب تر از انقلابی هستند که مدعی مدیریت و اجرای ارزشهای آن هستند۰
🔴در خاتمه بایستی گفت همانطور که اسلام متعلق به اعراب نبوده و نیست ، انقلاب اسلامی هم در انحصار ایرانیان نمی باشد ؛ اما از آنجایی که این امر فراملی یعنی انقلاب اسلامی در عصر جدید ، به نوعی با فطرت بشر گره خورده ، لذا مرزهای جغرافیایی و ملی گرایی را پشت،سر گذاشته و به امری بین المللی و جهانی مبدل گردیده است؛ اما در این فرایند الیته اولین برکات و اعتبار و نعمت و دستآورد نثار کشور میزبان می شود و بدین وسیله به طور مرموزی از این میهمان نوازی اولیه تشکر می نماید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi