هدایت شده از فکرت
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️تاریخچه و نقش #روحانیت در صیانت از سرمایه های ملی
🔹چه ارتباطی بین ورود روحانیت و میرزای شیرازی به مسأله تنباکو و ورود رهبر انقلاب به مسأله #تولید_ملی و حالا «#جهش_تولید» میتوان یافت؟
🔹صیانت از سرمایههایی مانند #تنباکو، #نفت وتولید ملی، چقدر به وظایف ذاتی روحانیت مربوط میشود و عملکرد فعلی علما و حوزههای علمیه در چنین مقولاتی چگونه است؟
🔹روحانیت در عرصههای ماهیتاً اقتصادی، چه وظیفه یا ظرفیت تمدنیای دارند؟
🔹ورود روحانیت در قیام تحریم تنباکو در ۱۳۰ سال پیش، با ورودی که امروز روحانیت به مسائل اقتصادی و بازار دارد، از جنبههایی مشترک، و از جنبههایی نیز متفاوت است.
🔹اولاً، مسئله در این مورد فقط بازار، سود و مسائل اقتصادی نیست. بلکه مسئلهی هویت و استقلال نیز مطرح است که این جنبه مشترک هر دو ورود روحانیت است.
🔹اگر دقت کنیم، بیداری اسلامی جریان بزرگی است که در همه جهان اسلام – در مصر، هند، ایران، عراق، لبنان و کشورهای مختلف – بوده است، و نیز یک جریان هویتزا نیز هست.
🔹در برخی از این کشورها، جنبه سلبی ابتدا خود را نشان داده است، و در یکجاهایی نیز ایجابی.
🔹وقتی به بحثهای سیاسی و تمدنی پرداخته میشود، بحثها ایجابی میشود. وقتی از تحریم سخن میگوییم، بحثها سلبی میشوند.
🔹قیام تحریم تنباکو سلبی است، البته توانسته حرکت بزرگ جهان اسلام در مورد بیداری اسلامی و هویت را عمق ببخشد و مقدمهای برای حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی باشد؛ از آن جنبه در دلِ این حرکت سلبی یک نوع ایجاب قوی هم وجود داشته است.
🔻ادامه مطلب در لینک زیر؛
🌐 http://fekrat.net/?p=917
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰فهم دیروز با تحولات امروز
🔴چرا امیرالمومنین علی علیه السلام در بین همه اصحاب و یاران بزرگوارش ، مهمترین عهدنامه تمدنی و حکومتی را به نام اصلی ترین سردارش یعنی مالک اشتر قرار داد؟
🔵قرن هاست "عهدنامه مالک اشتر " شناسنامه عدالت و حریت و منشور اساسی شیعه گردیده است ۰
🔴با فهم منزلت و تاثیر شهادت حاج قاسم سلیمانی رمز این نامگذاری تاریخی شاید کمی وضوح بیشتری پیدا نماید۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام کانال یا کتاب موثقی راجع به دوران پهلوی میخواستم اگه در دسترستون
🔰اظهار نظر و پرسش های مخاطبین محترم
✅بابت جوابی که فرمودین جدا خیلی ممنونم
اما نسبت به سوال اولی که عرض کردم
نمیدونستم داخل کانال کتبی رو معرفی کردین چون خیلی وقت نیست که وارد کانال شدم
واینکه معمولا مطالب بدون هشتگ هست پیدا کردن مطالب رو سخت تر میکنه
و این به خاطر تنبلی نیست یه مقدار زمانبره به خاطر همین مزاحمتون شدم
✅پرسش دوم :
باسلام خدمت استاد محترم لطفا در مورد. وضعیت تمدن غرب بعد از ماجرای کرونا توضیح بفرمایید؟ آیا این ماجرا باعث غلبه تمدن اسلامی نخواهد شد. نظر متفکران غرب چیست. آیا این ماجرا (کرونا) بازی جدیدی از سوی غرب جهت تسلط بیشتر بر سایر ملل نیست حتی اگر به قیمت جان صدها هزار انسان باشد؟
🔴جواب :
🔵نجفی:
به نظر و پرسش اولی قبلا در پست های،قبلی به اندازه کافی پاسخ داده شده است و توصیه مکررم باز این است با تانی و دقت (مثل تورق نمودن صفحات یک کتاب،) به منابع معرفی شده قبلی توجه نمایید و اگر بعد از پیدا نمودن و مراجعه به منابع تاریخی مذکور پرسشی داشتید ، بپرسید ۰
اما در مورد کرونا و بحث تمدنی پس از به نظرم هنوز زود است که به طور قطعی در این باره اظهار نظر نمود ۰ البته جهان پسا کرونا را می توان از حیث فلسفی ، اخلاقی ، سیاسی و حتی عرفانی مورد بررسی قرار داد ؛ هر یک از ابعاد گفته شده تا به حال در محافل علمی و اجتماعی و حتی،مذهبی داخلی و خارجی کم و بیش مورد اشاره و گفتگو قرار گرفته ولی هنوز تا کارهای علمی و تحقیقی،عمیق،و همه جانبه فاصله زیادی را باید طی نمود ؛ یک علت این امر هم این است که جهان هنوز این بحران بزرگ را پشت سر نگذاشته فلذا نمی تواند از اکنون همه ابعاد و جنیه ها و سرنوشت آن را تحلیل و قضاوت نهایی بنماید و این کوه یخی،هنوز همه عظمت و ابعادش را آشکار ننموده است ؛ اما برای مراجعه به برخی ابعاد تمدنی و یا آینده پژوهی رجوع به منبع زیر مفید می باشد۰
انشاالله 👇👇
https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
👇👇👇ادامه و جهت رجوع
هدایت شده از حبیباله بابائی
بیماری کرونا ویروس چهارمین تهدید برای بشریت است که از بحران تمدنکاپیتالیستی ناشی میشود. این بحران با وضعیت شهرنشینی، جهانیسازی، تغییر آب و هوا، تنشهای مدنی، و تغییر ماهیت انتقال بیماری بین انسانها و حیوانها، در حال افزایش است. اگر این بحرانِ تمدن در دهه های آتی مورد توجه قرار نگیرد، فروپاشی جامعه صنعتی اجتنابناپذیر خواهد بود و ممکن است بشریت دوامی پیدا نکند، همانطور که پیش از این هم اپیدمیها به زوال تمدنها منتهی شدهاند. برای غلبه بر بحران، باید از تمدن فراتر رفت، گونههای از خودبیگانگی اجتماعی را از بین برد، و فرایند بیگانهشدن از طبیعت را نیز خاتمه داد.
https://www.resilience.org/stories/2020-03-27/the-coronavirus-pandemic-as-the-crisis-of-civilization/
@Habibollah_Babai
🔰تراز تمدنی عهدنامه امام علی علیه اسلام به مالک اشتر نخعی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
رژی و کمپانی هند شرقی.mp3
4.65M
🔊 #فایل_صوتی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=952
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔹آیا #تنباکو یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلند مدتی را دنبال می کرد؟
🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه #انگلیس به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هند شرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن میگویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟
🔹قرارداد رژی، یک قرارداد صرفاً اقتصادی نبوده است، در واقع میتوان گفت تتمهی قرارداد قبلی بود.
🔹قراردادهای قبلی که انگلیسیها با ایران داشتند، مخصوصاً رویتر، نشان میدهد اینها قراردادهای سیاسی مهمی بودند.
🔹یکی از تحلیلهایی که راجع به قرارداد رویتر وجود دارد، این است که خود انگلیسها میدانستند این قرارداد قابل اجرا نیست، و وقتی هم که امضا شد خیلی تعجب کردند؛ اما این را به عنوان یک حربهی سیاسی در مقابل روسها، در دستشان نگه داشته بودند؛ وگرنه میدانستند چنین ابعادی از یک قرارداد در یک کشور، نمیتواند اجرا بشود.
🔹البته بعداً، آرامآرام قسمتهایی از آن حذف شد و نهایتاً قرارداد رژی بعد از چند سال اتفاق افتاد.
🔹اگر مجموع قراردادهایی که انگلستان داشته، از رویتر تا رژی، را بررسی کنیم، به نظر من میتوانیم نتیجهای که کمپانی هند شرقی در هند کسب کرد و آرامآرام هند را تصرف کرد، اینجا هم ببینیم.
🔹برای اینکه شرایطی که توسط کمپانی هند شرقی در هند رخ داده بود، در ایران هم رقم بخورد چند راه وجود داشت: یک راه تضعیف حکومت مرکزی بود.
🔹در هندوستان، بعد از حمله نادر به هند و از بین رفتن گورکانیان و لطمه شدیدی که حکومت هند خورد، جایِ پای خارجیها در آنجا بیشتر باز شد.
🔹دوم، ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان، هندوها و سایر گروهها بود.
🔹البته در ایران این امکان وجود نداشت، به دلیل اینکه از دوران صفویه به بعد، مذهب شیعه در ایران رسمی بود، و استعمارگران برای ایجاد اختلاف از راه دیگری وارد شدند، و آن ساختن فرقه بابیه و بهائیت بود (یعنی ازلیها و بهائی که هر دو به یک نقطه میرسیدند).
🔹بحث سوم نیز این است که تسخیر بازار اقتصادی و وابستهکردن کشور به اقتصاد بینالمللی و اروپایی هم مهم بود.
🔹برای این کار باید اقتصاد و توان داخلی را از بین میبردند.
🔹اقتصاد ایران از دوران صفویه به بعد، اقتصاد قدرتمندی بود و توانسته بود در زمینههای مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و حتی هنری روی پا خودش بایستد و موفق بود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
دکتر موسی نجفی
🔰تراز تمدنی عهدنامه امام علی علیه اسلام به مالک اشتر نخعی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/
🔰تذکر مفید و تکمله علمی یکی از مخاطبین محترم
✅به دنبال مطلبی راجع به بحث تمدنی فرمان مشهور امام به مالک اشتر یکی از مخاطبین محترم نکته ای علمی به نقل از مقام معظم رهبری را یادآوری نمودند ؛ در اینجا مطلب مذکور را نقل می نماییم :
✅در نامهی امیرالمؤمنین علیهالسّلام به مالک اشتر، چهار نکتهی اصلی هست - همین عهدِ مالک اشتر که به غلط «عهدنامه» میگویند و من خواهش میکنم شما که رادیو و تلویزیون هستید، این کلمهی عهدنامه را تکرار نکنید، چون از آن غلطهای عوامانهی زشت است. عهدنامه در فارسی یعنی نامهای که متضمّن معاهدهای بین دو نفر است، مثلاً عهدنامهی ترکمانچای یا یک عهدنامهی خوب یا بدِ دیگر. در عربی کلمهی عهد یعنی فرمان: «عَهْدُ علىٍّ الی مالک اشتر»، یعنی فرمان حکومتی امیرالمؤمنین به مالک اشتر. امام نامهای نوشته که متضمّن فرمانِ حکومت است؛ یعنی حکم اوست. امروز ما حکم میگوییم، مثل حکم ریاست سازمان آقای لاریجانی. بنابراین من خواهش میکنم که در صدا و سیما ممنوع کنید تا کسی عهدنامه نگوید. از این آقایانی هم که میآیند آنجا حرف میزنند، خصوصی بخواهید که عهدنامه نگویند. نه اینکه بگوییم یک اشکال اساسی ایجاد میکند، بلکه این از قبیلِ پاس داشتن درستگویی و درست نویسی است...
بیانات رهبری در دیدار مسئولان سازمان صدا و سیما
۱۵ بهمن ۱۳۸۱
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=7227
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش های مخاطبین محترم
پرسش اول :
سلام در رابطه با مطلب قبل ، برخی بر شاه تهماسب می تازند که با این کار باعث ضرر اقتصادی ایران شده و ایران رو از تجارت سرشار با انگلستان که می توانست بازاری برای صادرات محصولات ایران باشد محروم کرده است ! پاسخ چیست ؟
✅پرسش دوم و سوم
عرض سلام و با آرزوی قبولی طاعات استاد عزیز
راجع به دو پست اخیر سوال داشتم
🔵اول اینکه رفتار شاه طهماسب نسبت به دیگر پادشاهان صفوی از جمله شاه عباس کبیر با انگلیس و دول استعماری اندکی متفاوت است همونطور که شاه عباس برای نابودی پرتغالیها از انگلیسیها کمک گرفت آیا میتوان هردورفتار رو درست بدونیم و ازشون تقدیر کنیم؟
🔴دوم هم راجع به هویدا! آقای محسن رفیقدوست در خاطراتشون دارن که بعد از انقلاب با هویدا در زندان دیداری داشتن که هویدا اونجا میگه من حرفای زیادی برای گفتن دارم اگه میخواید منو اعدام کنید دیرتر اعدام کنید ولی متاسفانه عجله کردند
همچنین امام بعد از اعلام بیطرفی ستاد کل ارتش به امرای امضا کننده بیطرفی امان میدن اما تعدادیشون اعدام میشن
با توجه به این خاطره آیا بعد از انقلاب دادگاه اسلامی طبق اصول اداره میشد و بازجوییها کامل صورت میگرفت یا اینکه در اعدام خائنین عجله میکردند؟
🔴جواب :
🔵نجفی :
در مورد پرسش،اول که ناظر به مطلب مربوط به آب کشیدن دربار شاه طهماسب و تحقیر نمایندگان اروپایی است ؛ این مطلب را بیشتر از جنبه هویتی و احساس شخصیت و عزت طلبی ملی دوره صفویه در برابر اروپاییان نقل نمودم و مقایسه آن با تحقیر بعدی که در دوران پهلوی پدر و پسر نسبت به ایرانیان صورت گرفت ، میتواند ارزش استقلال را در برابر وابستگی در دو دوره از تاریخ و نظام سیاسی در ایران شاهد بود ۰
اما در مورد ابعاد اقتصادی و یا سیاسی قضیه توجه داشته باشید منافع ایران در دوران مذکور بین عثمانی های متجاوز و اروپائیان ضعیف ولی حیله گر در نوسان بوده است و همین تمرکز و تعصب درست بر استقلال و هویت داخلی در دوره بعد از طهماسب، باعث شد شاه عباس صفوی ، ایران را به یکی از قدرتمندترین و ثروتمندترین کشورها تبدیل نماید و میوه این استراتژی بجا را بچیند۰
🔶اما در مورد پرسش بعدی یعنی بحث استعمار اسپانیا و پرتغال و یا انگلیس می توان گفت که اروپای استعمارگر قبل از انقلاب فرانسه با اروپای متجاوز بعدی علیرغم برخی شباهت ها ، در نوع نگاه به جهان و مقوله فرهنگ و هویت سایر ملل تفاوتهایی دارد چرا که در قرون اخیر صدور فکر و آئین با استعمار و تجاوز همزاد و همراه میشود؛ در حالی که اروپای عصر صفوی چنین قدرت فکری و برتری روانی را فاقد بوده و دول مسلمان به آنها به عنوان وارثان صلیبیون نگاهی متمایز و بیشتر منفی داشتند۰
🔷اما در مورد بحث هویدا و اعدام های اول انقلاب ، صرف نظر از مطالب جزئی و اقوال احساسی و یا مظلوم نمایانه معمولا سلطنت طلبانه ، آنچه مهم است تطبیق شرایط انقلابها در سالیان اولیه پیروزی با یکدیگر است۰ در این مورد در یکی از پست های قبلی همین کانال این مطلب را با توجه به نکته مذکور توضیح داده ام و مرور دوباره آن مطلب خالی از لطف نیست ۰👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰افق و آرمان انقلاب فراتر از ذهنیت و عمل انقلابیون
✅ازنکات و مطالب گفته شده در هفته های اخیر و بخصوص بعد از بیانیه گام دوم رهبری و همچنین انتصاب رییس جدید قوه قضائیه دو مطلب زیاد به گوش می رسد؛ یک مطلب البته فکری و نظری تر و یک مطلب هم سیاسی تر و عوامانه تر بوده و ریشه آن هم به دوران انتخابات بر می گردد، البته انتصاب جدید رییس قوه قضائیه فرصت طرح این شبهه را برای گرگهای خارج نشین دوباره فراهم نمود ؛ هر چند مطلب تا این سطح می تواند خیلی هم مهم نباشد ، ولی متاسفانه اذهان جوانان کمتر متعمق و گاه سطحی و یا برخی مردم ناراحت از گرانی می تواند تا حدودی از این شبهات مشوش شود ۰
🔴مطلب اول: عده ای ثبات و آرامش فعلی و عقلانیت حاکم را با دهه و سالیان اول انقلاب مقایسه کرده و برخی تندرویها و یا کاستی های طبیعی و یا حتی ندانم کاریهای افراد خاص آن زمان را به حساب ذات و اندیشه انقلاب اسلامی گذاشته و نتیجه می گیرند که انقلاب دیگر تمام شده و یا امروز از گذشته خود شرمنده گردیده است ۰ از طرف دیگر گروهی ، اهداف بلند طراحی شده در بیانیه رهبری و یا موضوعاتی مثل تمدن نوین اسلامی و غیره را مطالبی عنوان می کنند که در ذهن انقلابیون اولیه نبوده و سرنگونی نظام پهلوی ربطی به این آرمانها و اصول و ادبیات جدید نداشته و ندارد ؟ !
🔵در جواب به این دو پرسش و یا دو شبهه باید گفت در مقام تطبیق و مقایسه ، دو پدیده واحد را میتوان باهم مقایسه کرد؛ مثلا دهه اول انقلاب اسلامی را با اوایل انقلاب فرانسه و یا دهه اول انقلاب روسیه باید مقایسه نمود و در این دو انقلاب می دانیم، صدها هزار نفر کشته شدند و گیوتین های انقلاب فرانسه در بین خود غربیها امری مشهور و تاریخی است ۰ در ادامه میتوان دید، این لیبرالیسم و اعلامیه جهانی حقوق بشر از دل چنین انقلاب خونینی بر آمده است ۰ انقلاب روسیه و کشتار بلشویکها که اصلا روی تمام جنایات بشری را سفید کرده است ! پس برخی مسائل خشونت آمیز اوایل انقلاب اسلامی و بخصوص مورد خاص کشته شدن تعدادی که غالبا به مبارزه مسلحانه پرداخته آنهم وقتی هشت استان کشور در جنگ با صدام درگیر بوده و برخی از آنها نقش سربازان و ستون پنجم دشمن متجاوز را بازی میکردند، چیزی نیست که بتوان انقلابی عظیمی مثل انقلاب اسلامی را به آن سنجید و آسیب شناسی ذاتی نموده و به خشونت متهمش کرد۰
♦️ولی متاسفانه آن کسانی که این حرفها را به جوانان کمتر مطالعه کرده میگویند، میدانند که برخی از آنان اصلا یا تاریخ نخوانده اند و یا از اصول اولیه سیاست و یا قواعد انقلابها کمترین اطلاعی ندارند۰ اگر ماشین زمان به عقب بر می گشت و از انقلابیونی که پای گیوتین های انقلاب فرانسه صحنه های خونین اعدام مخالفین را می دیدند ، کسی می پرسید شما میدانید انقلاب شما مدعی ظرفیت صدور اندیشه لیبرالیسم و آزادی و اعلامیه جهانی حقوق بشر می باشد ! مسلما آنها در کمال ناباوری از چنین آینده ای متعجب می شدند۰
🔷اصولا انقلابها هر چه اصیل تر باشند از درون خودشان ظرفیتی را آزاد می کنند که بسیار فراتر از اذهان انقلابیون و اعمال خشونت آمیز اولیه آنان و فراتر از زمان خود آن انقلابهاست ؛ لذا اصول مطرح شده در بیانیه گام دوم رهبری نه شعارهایی جدید و طراحی شده توسط ایشان بلکه بیان واقعیات و ظرفیت هایی است که انقلاب اسلامی در سال ۵۷ آنرا از بطن جامعه ایران اسلامی آزاد نمود و امروز چشمان با بصیرت ناخدا به بیان و عمق دهی و فضاسازی طبیعی (و نه صرفا مهندسی شده ) آن اقدام نموده است ۰
♦️ از این مقدمات نتایجی می توان گرفت که اهم آن به طور خلاصه این است : با انقلاب اسلامی ظرفیت و ارزشهایی تجلی یافت و ظهور اجتماعی پیدا نمود که حتی بسیاری از خود انقلابیون آن را درک نمی کردند و یا شاید نوعی ادراک اجمالی نسبت بدان داشتند؛ لذا انقلابیون نسل اول هر چند این انرژی عظیم را خود آزاد نمودند ولی برخی اشتباهات و خطاها و سطحی نگریها و یا حتی توبه کردنهای بعدی برخی از آنها از ذات و اصالت انقلاب اسلامی جدا دیده می شود و نمیتواند مستمسکی برای نقد ذاتی انقلاب قرار گیرد ۰
پایان بخش اول
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰نظریه "انقلاب هویتی" متعالی تر و اصیل تر از "هویت انقلابی" است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi