eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
876 عکس
360 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅محکوم کردن اساس "دینی" انقلاب به بهانه چند نفر سودجو و بخاطر اینکه در منصب قبلی شان به آنها "حاج آقا " می گفتند ، مثل این است که کسی "معیار بودن" عمار و سلمان و ابوذر را کنار زند و به جای آن اعمال اشعث و ولید و طلحه و مغیره بن شعبه را نماد و شاخص راستین اسلام و مسلمانی معرفی کند! 🔴 کسانی که امروز به بهانه دستگیری چند مفسد و با عنوان "فساد سیستماتیک" به اصل نظام اسلامی حمله می کنند خوب است با خواندن تاریخ سیاسی اسلام در نیم قرن نخست با منطق امام علی علیه السلام کمی آشنا شوند و بیشتر تدبر کنند که چرا امام در برابر باند فاسد اموی و دستگاه تبلیغی معاویه در شام دو جریان را مقابل هم معرفی می کند و فریاد می زند : 🔵أینَ إخوانِیَ الّذینَ رَکِبوا الطَّریق ، وَ مَضَوا عَلى الحَقّ ؟ کجایند برادران من که راه حق را رفتند؟ أین عمّار، أین ابن تیهان، أین ذُو الشهادتین؟ عمار کجاست؟ ابن تیهان کجاست؟ ذوالشهادتین کجاست؟ و از طرف دیگر در جبهه نفاق به معرفی باطن چهره هایی مثل اشعث و مغیره بن شعبه پرداخته و می فرماید : "مغیره چیزی از آخرت را نمی‌گیرد؛ مگر آن زمان که برای او دنیا را به دنبال داشته باشد"۰. و یا به اشعث فرمود : لعنت خدا و لعنت لعنت‌کنندگان بر تو باد ‌ای متکبر، متکبرزاده منافقِ پسر کافر، 🔴وقتی امروز نماد و پرچمداری چون حاج قاسم سلیمانی داریم چرا عده ای اصرار دارند وانمود کنند از اکبر طبری ها میتوان "ماکت" برای انقلاب اسلامی ساخت !! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
30.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما ✅دکتر نجفی : 🔴تقسیم بندی فرهنگی - سیاسی دوران امامت حضرت امام رضا علیه السلام 🔵آثار برتری فرهنگی امامت بر خلافت در اواخر قرن دوم http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
35.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه ضیافت رضوی - شبکه ۴ سیما ✅دکتر نجفی : 🔴طبقه بندی و تیپ شناسی خلفا و تفاوت مقابله جریان امامت با آنها 🔵تفاوت خلفای عباسی با بنی امیه از نظر مشروعیت سازی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام.یک سوالی بین افراد مطرح میشه مبنی بر اینکه امام خمینی هنگامی که در پاریس بودند گفته اند که به حوزه قم برمی گردم و رهبر و رئیس جمهور نخواهم شد. می خواستم بدانم این جمله صحیح است یا نه اگر صحیح است چرا امام به حرفشان عمل نکردند؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : اینکه چنین جمله و با چنین الفاظی بیان شده باشد ، بنده حضور ذهن ندارم و بایستی به مجموع نظرات و مصاحبه های ایشان در پاریس،رجوع نمود ؛ اما نکته مهم که دوستان بایستی توجه کنند ، دقت نمودن بر فضای ماه های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و فرهنگی که عموم مردم به آن عادت داشتند است ؛ زمینه ای که دارای نوعی فرهنگ شاهی و شاه مداری بود و هیچ چیز دیگری با آن برابری نمی کرد ۰ حتی در کتاب کشف اسرار امام خمینی که در اوایل دهه بیست نگارش یافته و یا در لحن و خطابه های اوایل در دهه چهل این ملاحظه در مورد فرهنگ عمومی شاهی دیده میشود ۰ بعدها که امام توانستند با انقلاب اسلامی این باور غلط را شالوده شکنی،نمایند باز برای جایگزینی آن با نظریه ولایت فقیه و یا نظام جمهوری می بایستی به مرور زمان این مطلب به اصطلاح جا افتاده و مقبولیت عام یابد۰ از طرفی از جمله تبلیغات منفی آن زمان ، یکی هم این بود که مگر امام خمینی میخواهد شاه بشود ؟!! در این موارد امام نیز به اجمال می فرمود که من طلبه ساده ای هستم و قم رفتن برایم مهمتر از این است که به جای شاه بنشینم ؛ اما با پیروزی انقلاب در سال ۵۷ و سهم خواهی گروهک های لیبرال و مارکسیست و ملیون و احزاب سیاسی ، و البته ضعف دولت موقت ، امام کم کم به این نتیجه رسیدند که مباحث نظام سیاسی اسلامی اگر در قانون اساسی طرح جدی و محوری نشوند خطر عقیم ماندن و استحاله انقلاب اسلامی در برابر سایر مدعیان پر مدعا جدی خواهد شد؛ لذا به نظر من این نهادسازی اسلامی ثانویه( یعنی رهبری ولی فقیه به صورت نهادینه و با مشروعیت قانون اساسی ) با طرح نفی اولیه حکومت شخص امام ( به عنوان شخص و شخصیت و نه نهاد ولایت فقیه ) با همدیگر مانعه الجمع نبوده و باید در سیر تحولات تاریخی و تطور اندیشه سیاسی امام و انقلاب بررسی و مشاهده شود۰ 🔶 در حقیقت شخص امام در مرحله اول به عنوان رهبر جنبش و نهضت اسلامی شناخته میشوند ، اما در مرحله دوم یعنی نظام سازی جمهوری اسلامی ، شخص امام خمینی به لحاظ شخصیتی موضوعیت رهبری نظام را ندارد بلکه این "ولی فقیه" است که رهبر نظام جمهوری اسلامی است و از قضا این جایگاه ولایت فقیه با امام خمینی یکی میشود ۰ اما نکته مهمی که امام بخوبی به آن وقوف داشت مسئله تجربه مشروطیت است که در مرحله نهضت ، علما رهبری انقلاب را بر عهده داشتند ولی در مرحله "نظام سازی" با دخالت اجانب از گردونه سیاست خارج شدند و کار مشروطه بعد از آن به کودتای رضاشاهی و سلطه رژیم پهلوی ختم گردید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی : ✅دو شاخص مهم در 🔴شناخت و فهم و تحلیل 🔵 تحولات معاصر ایران http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 امتناع و تناقض نظریه انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی (نقد فلسفه سیاسی) ✅یک پرسش مهمی که می تواند هر پژوهشگر و یا دانشجوی علوم سیاسی و یا محقق دانش اجتماعی را کنجکاو و حساس نماید این است که علیرغم بحرانی جلوه دادن شرایط جامعه امروز ایران و بی ثبات وانمود کردن اساس نظام اسلامی ، چرا لیبرالیسم - سکولاریسم ظاهرا ایرانی علیرغم ژست اپوزوسیون ، بسیار تلاش می کند در نهادهای سیاسی و فرهنگی نظام جمهوری اسلامی حضور و نفود داشته باشد ؟ 🔴جواب اصلی این پرسش به ناتوانی و امتناع انقلاب پسا انقلاب اسلامی با ماهیتی لیبرال باز گشت می کند ۰ این تفکرات و جریانها چون فاقد قدرت برانگیختگی مردمی و برپایی انقلاب واقعی از پایین به بالا هستند ، لذا ژست تحول خواهی انان نیز بیشتر کاریکاتوری به نظر می رسد تا واقعی !! بنابراین اساس و معین کار آنان در این تحول خواهی عبارت از: الف : دلخوش،کردن به ناکارآمدی دولت ( دولتی که تاکنون در یک بده بستان با آن بوده و به نوعی مثل گاو شیرده در این هفت سال برای این جریانها عمل نموده است۰ ) و البته برجسته کردن نقاط ضعف قوای دیگر و سوء استفاده کردن از برخی ابراز نظرات سخیف برخی مسئولین در این زمینه قابل توجه است ۰ ب : ماهی سیاسی و فرهنگی گرفتن از آب گل آلود نارضایتی و شرایط فشار اقتصادی مردم ج : استفاده از انحطاط اخلاق اجتماعی و تحریک احساسات جوانانه و شبهات فضای مجازی ۰ این عوامل و چند مسئله دیگر مثل تحریم و فشار خارجی و ۰۰۰ مجموع سرمایه های جریان و یا گروههایی هست که میخواهند نوعی شعار براندازی و تحول در آینده انقلاب اسلامی را رقم بزنند۰ اما این جبهه فکری و سیاسی دو نکته کلیدی را فراموش کرده اند : 🔷۱ - با تمسک به فلسفه سیاسی لیبرالیسم نمیتوان یک نظریه انقلاب اجتماعی و تحول سیاسی بنیادین تولید نمود ؛ و حداکثر کاری که اینها میتوانند انجام دهند نوعی نسخه برداری از انقلابهای رنگین است ؛ شبه انقلابهای فرمایشی که البته بیشتر در جوامع کمونیستی و بسته جواب داده و تعمیم ان در یک جامعه مذهبی برخوردار از یک انقلاب حقیقی ناممکن است ۰ 🔶۲ - سرمایه گذاری کردن بر روی انحطاط اخلاقی و شبهات فکری و هیجانات جوانان و خلاء های اجتماعی و ناکارآمدیهای اقتصادی و سیاه نمایی و شبهه میتواند جامعه را مدتی مشغول و در مواقعی به تلاطم بیندازد ، ولی از دل همه این عوامل و شرایط ، انقلابی زائیده نخواهد شد ۰ در حقیقت از نظر فلسفه سیاسی و به لحاظ شرایط تاریخی ما نمی توانیم انقلاب لیبرالیستی پسا انقلاب اسلامی داشته باشیم ۰ از نظر تجربه تاریخی هم تحولات دو دهه پس از شکست نهضت مشروطیت نه تنها منجر به آزادی و آزادیخواهی در جامعه ایرانی نشد بلکه دستاوردهای نهضت بزرگ مشروطه نیز قربانی کودتای یک قزاق مستبد و وابسته به استعمار خارجی گردید ۰ بعدها نظریه پردازان "حلقه برلین" و دوستان همفکرشان از این استحاله و شکست با عنوان "استبداد منور " استقبال نمودند۰! و در حقیقت با این کار پاداش خود را از کودتا و دوران پس از آن تمام و کمال دریافت نمودند ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم ✅سلام و عرض ادب خدمت استاد عزیز 🔴چه موقع باید مراجع بزگوار وارد گود شوند و اعتراضاتی نسبت به وضع فعلی و برجام نافرجام داشته باشند؟ اصلا از اینها هم که بگذریم ایا نباید از نائب امام معصوم دفاع کنند؟ در مقابل نامه های آقای موسوی خوئینی... خواهشا جوابم رو بدید این شبهات داره منو میخوره 🔴جواب 🔵نجفی: با سلام و تشکر ، جواب پرسش،شما ربط زیادی به مباحث علمی و محتوای این کانال ندارد و پاسخ آن تخصص تاریخی و فلسفی و یا سیاسی خاصی نمی خواهد۰ این پرسش بیشتر مربوط به موضوعی خاص در وضعیتی ویژه هست ۰ آنچه به نظر من می رسد جواب شما در سه سطح قابل بررسی است : 🔶اول : در سطح کلی و نظری و آن مربوط است به رابطه مراجع با ولی فقیه و برداشتی که آن بزرگواران از این جایگاه دارند ۰ این را در نظر داشته باشید دانش فقهی این مراجع مانند ولی فقیه است ؛ اما "فقیه حاکم " علاوه بر دانش فقهی برای اداره کشور به تجربه و توانمندیهای دیگری هم نیازمند است و این تجربه و درگیری مستقیم با سیاست و جامعه بین الملل و اقتصاد و معیشت مردم مورد دقت مراجع در این نسبت سنجی و رابطه هست و نقش و تاثیر اجتماعی مراجع را از ولی فقیه متمایز می سازد ۰ 🔶دوم : در سطح مصداقی و اینکه لفظ "مراجع" شامل یک نفر نمی شود و هر کدام از این بزرگواران چون به اصطلاح فقیه و یا مجتهد جامع الشرایط هستند به اجتهاد خود عمل می کنند و لذا هر یک عمل اجتماعی متناسب با آرای فقهی خود را دارند و بکار بردن لفظ مراجع در اینجا کمی نا موجه و نامتناسب به نظر می رسد۰ البته اگر کسی بخواهد این پرسش را در قالب علمی تری مطرح نماید باید از نظرات و موضع یک نفر مرجع مشخص پرسش کند۰ یادآوری این نکته شاید مناسب باشد که آقای خویینی ها از نظر علمی و یا حوزوی در وزن و یا جایگاهی قرار ندارد تا لازم باشد مراجع عالیقدر شیعه وارد اظهار نظر رسمی در مورد کارهای وی بشوند ۰ در سالیان گذشته ایشان به عنوان یک روحانی تندرو مطرح بوده و در این چند دهه هم از نظر علمی و فکری اثر و یا کتاب قابل توجهی که نامش را در محافل دانشگاهی و حوزوی طرح نماید از وی مشاهده نشده است ؛ با این تفاصیل چه لزومی به ابراز نظر مراجع است ! 🔶سوم : موضوع خاص نامه آقای خوئینی ها موضوعی مقطعی و تقریبا سیاست موجی می باشد که بزرگ نمایی آن در فضای مجازی انجام شده و معمولا به مذاق شبکه های ماهواره ای خوش می آید و همینطور که خودتان میتوانید مشاهده کنید این موضوع زبانزد مردم کوچه و بازار نبوده و نیست و برای نسل جوان هم چون این شخص،بیشتر در سایه بوده ، شناختی از اسم و رسمش ندارند ۰ 🔷با این نکات گفته شده معقول نیست شبهه جدی داشته باشید آنهم در حدی که بخواهد شما را بقول خودتان "بخورد" و از خواب و خوراک بیندازد! بنا بر این با خیال آسوده و بدون اینگونه شبهات و این نحو دغدغه ها به زندگی خود با آرامش،و اطمینان خاطر ادامه دهید و با خردورزی و عمق یافتن بیشتر در سیاست نگذارید اینگونه هیجان های زودگذر (که معمولا هدف این گونه نامه هاست ) روی افکارتان تاثیر منفی داشته باشد ۰ البته هر چه نگرش سیاسی خود را از سطح روزمره گی سیاسی به اندیشه سیاسی ارتقا بدهید نه تنها مسائل اصلی را از فرعی و حاشیه ساز بهتر تشخیص می دهید، بلکه میزان ارزش این مطالب جزوی را هم بهتر درک می کنید ۰ از نظر من اینگونه نوشته ها ، بیشتر فرار به جلو و آدرس غلط دادن جریانی است که شهامت پاسخگویی عملکرد خودش را نداشته و نمی خواهد عواقب طرفداری و سهیم بودنش در دولت فعلی را در چند سال اخیر بازگو نماید ۰ موفق باشید http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - تیر ماه ۱۳۹۹ ✅موسی نجفی : ماجرای تجدد ملی و هویت شیعی نظام سیاسی در عهد صفویان http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
✅گروه سیاسی پژوهشکده تحقیقات راهبردی در قالب سلسله نشست‌های راهبرد ایرانی برگزار می‌کند: ❇️نشست «الزامات سیاست‌های هویتی در جمهوری اسلامی ایران» سخنرانان: دکتر بیژن عبدالکریمی/ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی دکتر موسی نجفی/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دکتر حمید هوشنگی / عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) زمان: چهارشنبه / ۱۸ تیر ۱۳۹۹ / ساعت ۱۵ الی ۱۷ مکان: خیابان طالقانی، تقاطع حافظ، روبه‌روی وزارت نفت، پلاک ۳۷۶، پژوهشکده تحقیقات راهبردی، سالن اجتماعات پخش زنده از اینستاگرام پژوهشکده تحقیقات راهبردی instagram.com/isr_acir ورود برای عموم با قید استفاده از ماسک آزاد است. https://t.me/iranianstrategy
‌ 🔰نظریه انقلاب هویتی ✅ موسی نجفی : اینکه بحث "انقلاب هویتی" اصیل تر از "هویت انقلابی" است به معنای مهم ندانستن و یا تاکید بر ضروری نبودن اصل انقلاب نیست ، بلکه این بحث به معنای " تقدم و تاخر " داشتن وسیله از هدف است ؛ در بطن " نظریه انقلاب هویتی " در ابتدای امر "انقلاب" و بعد از آن "نظام سیاسی" و در آخر "تمدن نوین اسلامی" در ترازی تکاملی هر یک در سطحی نمایان می شوند و هر یک با مرحله بالاترش، پیوستگی و تداخل و امتزاج وجودی دارد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم : با سلام خدمت استاد نجفی عزیز ، در بحث حضور دکتر ظریف در مجلس ، آقای دکتر زیبا کلام استاد دانشگاه مطلبی نوشته که حاوی این است که سیاست صدور انقلاب فراتر از مرزهای ما به منافع کشور آسیب زده و ما بایستی فقط به داخل کشور توجه داشته باشیم به نظرم این خط فکری در مقابل آموزه های این کانال و افکار حضرتعالی است؛ برای همین هم گزیده مطلب دکتر زیبا کلام را خدمت تان ارسال تا از نقطه نظراتتان مطلع گردم باتشکر:." 👈 دکتر صادق زیباکلام، استاد علوم‌سیاسی دانشگاه تهران، در یادداشتی تلگرامی نوشت: ✍ ای کاش به‌جای آن رویکرد محقرانه و ملتمسانه در قبال تندروها، ایشان برای یک‌بار هم که شده در طول قریب به چهل سال عمر دیپلماتیک‌شان حاضر می‌شدند بایستند و به‌جای آنکه قربان صدقه تندروها بروند، که با وی مهربان باشند و او را تایید کنند؛ به آنها می‌گفتند که چه کسی امروز می‌بایستی پاسخگو باشد. من یا شما؟ ✍ من باید پاسخگو باشم یا شما که با سیاست‌های خارجی‌تان، کشور را به این روز انداخته‌اید؟ من بایستی پاسخگو باشم یا شما که چهل سال است با اصرار بر ایدئولوژی آمریکاستیزی، غرب‌ستیزی، استکبارستیزی، تیشه بر ریشه منافع ملی کشور زده‌اید؟ ✍ چقدر و تا به کی مملکت بایستی تاوان اصرار شما بر پیشبرد صدور انقلاب، شعار نابودی اسراییل و مرگ بر آمریکا را بپردازد؟ 🔴جواب 🔵نجفی : با سلام و تشکر از شما دوست عزیز برداشت شما صحیح است که مطلب ارسالی درست نقطه مقابل نظرات ارائه شده در این کانال است ۰ در این رابطه چند نکته را متذکر میگردم : 🔶اول : البته من با سبک نوشته و نحوه استدلال آقای زیبا کلام کاری ندارم ، ایشان در مواقعی از مقدماتی که خودشان در بحث فراهم می کنند به نتایجی که میخواهند می رسند یا بهتر بگویم مقدماتی که قبلا نتیجه اش را خودشان آن طور که میخواستند اثبات کنند می نویسند! و الحمدالله در این کار هم تبحر خاصی پیدا نموده اند ۰ 🔶دوم : در پاسخ به مطلب مذکور ، ابعاد مختلفی را می توان در تاریخ انقلابها ذکر نمود؛ مثلا آیا کشور فرانسه با انقلاب فرانسه و صدور فکری آن به سرتاسر جهان ضرری نمود و یا اینکه اعتبار بین المللی بیشتری کسب نمود و یا اینکه تنزل مقام یافت؟ 🔶سوم : نفوذ فکری و معنوی و حتی مادی در کشورهای دیگر از ارکان قدرت ملی و بالتبع ازدیاد منافع ملی است ؛ در این رابطه گاهی کشوری کالای صنعتی و گاهی محصولات کشاورزی و زمانی افکار و ایده ای خود را صادر می کند؛ مثلا میلیاردها دلاری که در هالیوود سرمایه گذاری شده ، آیا غیر از این است که میخواهد زندگی به سبک امریکایی و یا غربی را الگویی جهانی نماید؟ و یا حتی در کارتون سازی برای بچه ها این امر رایج بخوبی دیده می شود۰ این مطلب حتی در بین خود کشورهای غربی هم نوعی رقابت پنهان ایجاد نموده می توان رقابت جهانی بین مثلا کارتون پلنگ صورتی با کارتون تام و جری را شاهد مثال آورد و البته دهها رقابت دیگر مثل اولویت داشتن زبان فرانسه با زبان انگلیسی که چه هزینه های گزافی تا همین امروز به پایش ریخته شده است تا در کشوری ثالث موسسه زبان ایجاد شود۰ 🔶چهارم : اگر نفوذ در بین کشورهای دیگر بد است چرا امریکا و اروپا میلیارد دلار خرج می کنند تا در منطقه ای خارج از مرزهای خود حضور حتی نظامی داشته باشند؟ و گاهی حتی میلیاردها خرج می کنند تا در کشوری هزاران کیلومتر دورتر پایگاه نظامی درست کنند؛ مثلا همین پایگاه امریکایی عین الاسد در بغل گوش خودمان در عراق با چه منطقی ایجاد شده و برای منافع ملی امریکا چه سودی دارد که دمکرات و جمهوری خواه حاضر به ترک و انهدام آن نیستند؟ چرا عربستان و ترکیه و قطر چنین سرمایه عظیمی را در سوریه و لیبی و سایر کشورها برای نفوذ بیشتر خرج می کنند ؟ آیا غیر از این است که منقعت اقتصادی و اعتبار سیاسی این نفوذ فراملی به قدرت و امنیت ملی این کشورها کمک زیادی می نماید۰ اصلا پدیده استعمار در شکل قدیم و جدیدش مگر غیر از این معنایی دارد! مثلا انگلستان از نفوذ در هندوستان دنبال چه چیزی بود و آن همه هزینه مالی و انسانی را چرا نمود ؟ 🔶پنجم : انقلاب اسلامی به ایران قدرتی داده است که نه تنها در بین همسایگان مسلمانش در منطقه بلکه در خارج از آسیا و در افریقا و حتی امریکای لاتین هم صدایش شنیده می شود؛ در حقیقت نفوذی که امثال عربستان و ترکیه و یا حتی امریکا و اروپا با صرف مبالغ سنگین برای دیده شدن در کشورها هزینه می کنند ایران به برکت انقلاب اسلامی در سطح بین المللی با کمترین هزینه به دست آورده است۰ نفوذ شعائر انقلاب بزرگ اسلامی در یمن و عراق و لبنان و ۰۰۰ باعث شده که استراتژیست های مطرح غربی حتی از ظهور رقیبی جدی در نظم جهانی سخن بگویند ؛ در این رابطه دوستان را به خواندن کتاب نظم جهانی هنری کی سینجر توصیه می نمایم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousana
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰قدرت جهانی انقلاب اسلامی در نظریه مهمترین استراتژیست و سیاستمدار امریکایی (نظم جایگزین ، نظم چهار صد ساله صلح وستفالی) ✅یکی از ویژگیهای مهم انقلاب اسلامی ایران ابعاد جهانی و تاثیر بین المللی آن است ؛ اما جالب است ابعاد واقعی این مسئله را از زبان بزرگترین استرتژیست امریکا یعنی هنری کیسینجر در فصل چهارم کتاب نظم جهانی او بشنویم ۰ وی معتقد است نظمی که بر عالم سیطره یافته است ، معلول معاهده وستفالیا اروپا از ۱۶۴۸ میلادی تاکنون بوده و هست ؛ اما انقلاب اسلامی به دنبال ایجاد "نظمی جدید" بیرون از این نظم کهن چند صد ساله اروپایی است ۰ کیسینجر می نویسد : آیت الله خمینی معتقد بود خوانشی از قرآن ، جامعه را به سوی ایجاد نظم جهانی حقیقتا مشروع رهنمون میشود۰۰۰با انقلاب ایران ، جنبشی اسلام گرا که به سرنگونی نظام وستفالی همت گذاشته بود بر کشوری متجدد حاکم شد و اعلام کرد که اعتقاد و تعهدی به چنین نظامی (نظم جهانی وستفالی) ندارد و در پی جایگزینی آن است۰ https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، هفتمین نشست از سلسله نشست‌های راهبرد ایرانی با عنوان «الزامات سیاست‌های هویتی در جمهوری اسلامی ایران»، عصر امروز (چهارشنبه ۱۸ تیرماه) در پژوهشکده تحقیقات راهبردی مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد. ادامه 👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆 موسی نجفی، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این نشست گفت: اینکه نظریه پردازهای ما به دنبال کارهای اجرایی راه بی‌افتند و نیروهای اجرایی متقابلاً در نظریه‌پردازی ورود کنند، امر خطرناکی است. وی با بیان اینکه هویت ملی چیزی نیست که وجود نداشته باشد تا بخواهیم آن را بسازیم، گفت: هویت ملی ما در طول تاریخ ساخته شده و ما محصول آن هویت هستیم. نجفی با بیان اینکه برخی از ملت‌ها جعلی هستند ولی ما یک ملت واقعی هستیم و افتخار می‌کنیم، گفت: شاید مردم به اهمیت این موضوع توجه نداشته باشند ولی متوجه ایرانی بودن خود هستند و آداب و رسوم را به‌جا می‌آورند. نجفی ادامه داد: هویت مثل ارکستری است که سازهای مختلفی دارد و رهبر ارکستر همه سازها را هماهنگ می‌کند. وی با بیان اینکه در ذات ایرانیان نوعی عدالت‌طلبی وجود دارد، گفت: با ظهور اسلام روح ایرانیان به آرامش رسید.  نجفی در ادامه گفت: ملت ایران در طول تاریخ فهمید که حامل اسلام غیر از خود اسلام است. به همین خاطر از خلافت به ولایت رسید. مردم می‌فهمند که در اسلامِ اهل‌بیت اتفاق دیگری رخ می‌دهد. ۹ قرن طول طول کشیده تا ایرانیان به چنین فهمی برسند. نجفی با اشاره به لایه‌های مختلف هویت ایرانی گفت: هم‌اکنون مقدس‌ترین نقطه کشور، حرم امام رضا(ع) است. حافظیه شیراز هم نماد زبان و ادبیات ماست و تخت جمشید نیز نماد قومیت ملت ماست. بنابراین بین آستان قدس، حافظیه و تخت جمشید، اختلافی نیست و هرکدام نماد عصری از تاریخ ما هستند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درس دیروز برای سیاست امروز ✅پیش بینی شهید مدرس در مورد عدم فهم قرادادها و معاهدات و عواقب سوء آن برای ملتی که این موارد را نفهمند ۰ 🔴درسی که امروز با همه وجود در مورد فرجام برجام به اثبات رسید ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
36.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰برنامه پندار - شبکه ۴ سیما - تیر ماه ۱۳۹۹ ✅موسی نجفی : پرسش عباس میرزا از ژوبر فرانسوی و تحلیل و نقد آن به عنوان نخستین پرسش جدی ایرانیان درباره تجدد و فرنگ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 #کلیپ_مستند جذاب «دلایل سقوط آندلوس» 👤 استاد رائفی‌پور ⛔️ ماجرای آندلوس یک هشدار تاریخیه ‼️ 📌آندلوسیزه کردن ایران، پروژه‌ایه که هم اکنون در حال اجراست. 📌 چه شد که مسلمانان پس از «800» سال آندلوس رو از دست دادند⁉️ ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔰پرسش و درخواست یکی از مخاطبین محترم ✅سلام علیکم خواستم بدونم دلائلی که آقای رائفی پور برای سقوط آندلس میاره چقدر سندیت و اعتبار داره با شخص ایشون کار ندارم خواستم اعتبار خود استدلال رو بدونم (منظورم اینکه با ایشون خصومت شخصی ندارم)👆👆👆 🔵جواب: 🔴نجفی :👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
جواب پرسش بالایی 👆👆👆 با تشکر از دوست عزیز اول از همه عرض کنم من در این کانال معمولا در این موارد اظهار نظری نمی کنم اما پرسشگر عزیزی که این مطلب را ارسال نمودند تا به حال سه مرتبه و با سماجت خاصی اصرار به پاسخ دارند ؛ با این وصف از سر ناچاری جواب می دهم۰ 🔵مطلب ارسالی اجمالا مطلب خوب و مفیدی است و عواملی که ذکر شده کم و بیش در کتب مربوط به سقوط اندلس آورده شده است و از این نظر فکر نمی کنم به سخنران محترم نقدی وارد باشد ۰ اما من در این موارد کمی در تحلیل هایم سخت گیر تر و پیچیده تر نگاه می کنم و برخی ملاحظات خاص خودم را دارم مثلا : 🔴هر چند سقوط اندلس یکی از وقایع درد آور تاریخ اسلامی است ، ولی دقت کنیم پایه گذاری اسلام در اندلس از همان اول توسط امرا و خلفای فاسد و در ادامه چند دهه بعد توسط بقایای فراری بنی امیه گذاشته شد؛ در حقیقت با قلع و قمع امویها توسط عباسی ها ، شاخه ای از این خاندان منحوس به اروپا و همین اندلس می روند این اتفاق در اوایل قرن دوم روی داده و درست در زمان کم و نزدیک قبل ازسقوط بنی امیه در سال ۱۳۲ هجری قمری رخ داده است ۰ 🔵نکته دیگر در ماهیت این فتوحات توسط مسلمین و حرص خلفا در این کشورگشایی هاست۰ البته این فساد در حکومت و رقابت در قدرت در اندلس دلیل بر رد سلحشوری قهرمانان تاریخی این فتوحات نیست و جنایات زشت صلیبیون وحشی و اروپاییان متجاوز در قرون بعدی و نسل کشی آنان در اندلس قابل توجیه نبوده و نیست ؛ مطلب ما آسیب شناسی حکومتی در درون تمدن مغرب اسلامی است و این مسئله از،ارزشهای والای تمدن اسلامی مغرب اسلامی کم نمی کند ۰ مطلب دیگر اطلاعات اندک ما از بسیاری از ماجراهای مغرب اسلامی است ما ایرانیان و حتی بسیاری از ممالک مشرق اسلامی در مورد مغرب اسلامی حساسیت و نگاه ویزه ای نداشته و نداریم ۰ در مورد برخی از وقایع مهم تاریخی دیگر هم همینطور است ؛ چنانکه ما ایرانیان نسبت به جنگهای صلیبی تقریبا هیچ علقه و روایت و یا شاهد تاریخی بومی مهمی نداشته و نداریم و قهرمانان و دشمنان این جنگها را تقریبا در سطح ملی نمی شناسیم ۰ در مورد فتح قسطنطنیه هم که تقریبا نیم قرن قبل از صفویه هست مطلب درست همینطور است ؛ لذا جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس در "وجدان تاریخی" ما ایرانیان در سطح والایی نبوده و هنوز هم نیست ۰ 🔶البته این مطلب برای این نیست که بگویم اینها مهم نیستند بلکه میخواهم این نکته را متذکر شوم که این وقایع مهم تاریخی در سرنوشت قرون گذشته ایران تاثیر مستقیمی نداشته است و برای همین هم متفکران و چشمان تیز بین ایرانی به این وقایع توجه ننموده و اهمیت درخوری به آن ندادند۰ 🔷من سقوط اندلس را از عوامل شمرده شده مذکور در فیلم ارسالی بسیار ریشه دارتر می دانم و سه واقعه تاریخی : جنگهای صلیبی و فتح قسطنطنیه و سقوط اندلس را به هم مرتبط و در یک خط سیر تاریخی می بینم و عوامل برشمرده شده در کلیپ مثل شرابخواری و زنا و قمار را هر چند از عوامل انحطاط اندلس می دانم ولی این عوامل نه "علت" بلکه "معلول" علل عمیق تری است که انشاالله در فرصت مناسب به آن خواهم پرداخت ✅نکته مهم آخر آنکه نگاه ما شیعیان به تحولات رسمی جهان اسلام ، بخاطر نقد به "نظریه خلافت" و عدم مشروعیت آن و نداشتن قداست حکومت خلفا با نظر رسمی مورخین گروه مقابل تفاوت های مهمی را نشان می دهد و این مسئله در (تحلیل و حساسیت و نسبت ) ما با مسائل مرتبط با این حوزه تاثیر گذاشته است ۰ این مهم را در تطبیق های تاریخی مان با مسائل امروز حتما باید رعایت نماییم ۰ ضمنا این نکته را هم در نظر داشته باشید تحلیل مسائل مهم تحولات تاریخی با برشمردن صرفا "عوامل تاریخی" یک مطلب است و بردن بحث به سطح "فلسفه تاریخ" امر دیگری است ۰ موفق باشید۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰آفت قرادادهای بزرگ و بده و بستانهای قدرتهای جهانی ✅درس دیروز برای سیاست امروز 🔴در تاریخ سیاسی ایران از قرارداد بارون ژولیوس رویتر به عنوان یکی از قراردادهای ننگین و بد نام می برند ؛ قراردادی که تتمه آن بعدها تبدیل به قرارداد رژی گردید و قیام تحریم تنباکو به لغو آن منجر شد ۰ اما صرف نظر کردن از محتوای قرارداد رویتر برخی کارشناسان و محققین متعمق در تاریخ معتقدند قرارداد رویتر با این طول و عرض و گستردگی اصلا قابل تحقق و اجرا نبوده است!! پس سوال اینجاست که چرا انگلیس اصرار به انعقاد چیزی داشته که شانیت عملیاتی شدن نداشته است ؟ 🔵جواب این پرسش این است که انگلیس این قرارداد را همچون شمشیر دو لب و برگ برنده در مقابل رقیب روسی نگه داشته و در معامله جهانی با روسها از آن به عنوان نوعی امتیاز بر سر میز مذاکزه استفاده نمود ۰ 🔶در مورد قراردادهای بزرگ همچون قرارداد جنجالی ایران و چین علیرغم برکات و ارزشهای اولیه ( مثل دور زدن تحریم ها و نگاه به شرق برای رقابت با غرب ) بایستی مراقبت نمود که بلایی که انگلیس ها یک قرن و نیم قبل سر ما در آوردند ، امروز چینی ها با ما همان رفتار را تکرار نکنند و این قرارداد به معامله ای بین چین و امریکا مبدل نشود و طرف چینی با فروختن این برگ برنده ، امتیازی از طرف غربی مطالبه نکند ۰ البته اگر دیپلمات ها و سیاستمدارهای زیرکی داشته باشیم ، نفس وجودی این قرارداد هم میتواند به تنهایی قدرت مانور و وسعت عمل ما را در برابر شیاطین غربی افزایش دهد ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰گفت و گو روزنامه قدس با دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به مناسبت دهه کرامت ✅مولفه های مکتب سیاسی حضرت امام رضا علیه السلام در افق تمدن اسلامی 🔴انسان 250 ساله یعنی ظهور حقیقتی واحد و ممتد در قطعه های بهم پیوستة زمان واینک ظهور فرهنگ علوی تا نهضت حسینی در قاموس تمدن رضوی؛ پیوند تفکر وسیاست، اندیشه و حاکمیت یعنی تبلور آرمان و غایت. تمدن رضوی مبتنی بر راهبرد پذیرش ولایتعهدی به مثابة پیوند دوبارة رهبری فکری و سیاسی منصرف از پارادایم خلافت و سلطنت گزاره یست که با دکتر موسی نجفی حول آن گفت و گو کردیم، در ادامه بخشی از این گفت و گو را می خوانید. ادامه👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه 👆👆👆👆 🔵آقای دکتر آیا میتوان پذیرش ولایت عهدی را زمینه ساز حیات مکتب سیاسی شیعی در بستر تمدن رضوی دانست؟ 🔶بله، در واقع خاستگاه تمدن اسلامی شیعی، وحی و از جمله اهداف آن پذیرش ولایت انسان کامل به غایت تحقق و دستیابی به حیات طیّبه است و این مهم محقق نمی شود مگر در بستر حاکمیت سیاسی اسلام، گویی در نظام معرفتی شیعی، پیوندی ناگسستنی میان مکتب فکری و ساختار سیاسی وجود دارد، تمدن رضوی نمود عینی این وابستگی است. بی تردید انحراف از امامت در تاریخ اسلام به سوی خلافت سپس سلطنت زمینه ساز گسست میان رهبری فکری و سیاسی بوده است، اما اصلاحات سیاسی امام رضا علیه السلام با توجه به خلاء مشروعیت در حکومت مامون عباسی منجر به پیوند دوبارة فکر و سیاست گردید. به اعتقاد بنده پذیرش ولایت عهدی از سوی ایشان در شرایط تقیّه نبود، بلکه امام علیه السلام قصد مامون را به خوبی دریافته بود که او در پی حل خلاء مشروعیت از طریق ولایت عهدی است، لذا ایشان با معرفت به چنین قصدی از ناحیة مامون، ولایتعهدی را فرصتی برای مکتب سازی همه جانبه و بروز تمام عیار مکتب سیاسی اسلام می دانستد و از این فرصت کمال استفاده را کردند. اگر چه قبل از امام رضا علیه السلام، تمدن شیعی با منطق علوی شکل گرفت و در دوران تبدیل امامت به خلافت راهبرد تمدنی سکوت را، و در دوران تبدیل خلافت به سلطنت راهبرد تمدنی قیام را بر می گزینند اما در دوران ولایتعهدی امام رضا علیه السلام نه تنها سلطنت از خلافت دور می شود بلکه مشروعیت کل جریان خلافت نیز زیر سوال می رود، و به اعتقاد بنده ازهمین نقطة تاریخی، تمدن شیعی فصلی نوظهور و شکوفا را در قالب تمدن رضوی آغاز و خود را از جریان خلافت جدا می کند. تمدن رضوی تنها صورتی از تمدن اسلامی است که با وجود امام معصوم علیه السلام ابعادی مقدس پیدا میکند و در سیری استعلایی، به را خود ادامه می دهد. تاثیر های شگرف این تمدن بر ملت سازی ایرانیان و دمیده شدن روح تقدس در حکومت، به تعریف جدیدی از هویت ملی ایرانیان منجر می شود که سرانجام آن عدالت مهدوی است. به عنوان جمع بندی در پاسخ به سوال اول می توان با برشمردن ویژگی های دوران امامت امام رضا علیه السلام پاسخی صریح تر به سوال شما داد و آن اینکه؛ دورة امامت ایشان دارای دو شاخصة مهم بود: ادامة همان سیرة ائمه علیهم السلام بعد از قیام کربلا یعنی بازسازی فرهنگ جامعة اسلامی، به عبارتی واقعة کربلا زمینه ساز نجات فرهنگی اسلامی از خطر نابودی قرار گرفت البته در دوران امام رضا علیه السلام ارتقاء فرهنگی در قالبی جدید تداوم یافت، و دیگری دورة ثبات بنی عباس و آغاز تضعیف سیاسی آنها بر اساس جنگ های پنج ساله. گرچه دربارة پذیرش ولایت عهدی توسط امام منافع زیادی را بر میشمارند از جمله مبارزة منفی علیه دستگاه، برملا کردن داعیة شیعه، استفاده کردن از دستگاه تبلیغاتی خلافت و ایجاد رابطة عمیق با مردم اما در واقع ایشان با علم امامت میدانستند که یک سال پس از پذیرش ولایتعهدی بیشتر واجد حیات مادی نیستند لذا آن را پذیرفتند و همان فرصت کوتاه را برای ضربه زدن به انحراف خلافت موروثی مناسب دیدند. در مقابل مامون با آن تصمیم، همة مشروعیت خلفای عباسی را زیر سوال برد حتی در حکم ولایت عهدی نوشت: « این شخص از آل علی، بهتر از ماست. او زاهد ترین و عادل ترین مردم است». 🔴 بنابراین میتوان پذیرش ولایت عهدی را راهبردی سیاسی با افقی تمدنی بر شمرد، اساسا ماهیت مکتب سیاسی امام رضا علیه اسلام چه بود؟ و ولایت عهدی چه نسبتی با آن دارد؟ 🔶بله، برای درک بهتر شرایط ولایتعهدی ایشان و فهم سیره و روش سیاسی امام رضا علیه السلام در برابر حکومت عباسی و به طور خاص مامون می توان شاخصه هایی از جمله؛ اثبات اصل امامت و مقدم دانستن هدف بر وسیله که بتبع آن منطق اثبات غاصبانه بودن خلافت گفتمان سیاسی امام را سامان می دهد، شفاف سازی مبارزة منفی علیة دستگاه پیچیده و وسیع مامون عباسی با تاکید بر اجباری بودن سفر امام ادامه👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه👆👆👆 اسنکاف شدیداز پذیرش دعوت مامون و معلّق کردن پذیرش ولایتعدی به عدم دخالت در امور، بیان فضایل اهل بیت علیهم السلام با بهره گیری از فضای فرهنگی بدست آمده و رجحان علمی امام بعد از مناظرة ایشان با متفکران ادیان مختلف همچنین پیوند قلبی امام با مردم دانست. بنابراین امام از خلاء قدرت سیاسی در مدینه تا دورة ولایتعهدی و پس از آن نهایت استفاده را کردند و به ترویج الگوها، نمادها و مناسک صحیح و وحیانی و بازسازی نهادهای اجتماعی پرداختند. بر این اساس میتوان ماهیت مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام را ممزوج دانستن رهبری فکری و سیاسی دانست، در واقع بنی عباس چون دستاویزی مشروع برای حکومت بر مومنان نداشتند، به ناچار دست به دامان امام رضا علیه السلام شدند و به شیعه گرایش پیدا کردند. این خلاء مشروعیت در دوران امامت امام رضا علیه السلام کاملا نمایان شد و ایشان نیز بیشترین استفاده را از این فرصت تاریخی کردند، نتها حقانیت امام علی علیه السلام و ائمه اطهار علیهم السلام را اثبات کردند بلکه سنت های فراموش شدة آنها را احیا کردند و فرآیندی به نام فرهنگ و تمدن رضوی را آغاز کردند. ایشان در پشت کاغذ ولایتعدی خود نوشته اند: « مامون حق ما را که دیگران نشناخنتند، شناخت» و این جمله بیش از آنکه تعریف از مامون باشد، نکوهش کسانی است که حق اهل بیت علیهم السلام را نشناخته اند. به عبارتی مکتب رضوی حلقة وصل مکتب علوی و نهضت حسینی به تمدن مهدوی است. طرح مکتب سیاسی امام رضا علیه السلام نشان داد که قیام امام حسین علیه السلام فقط جنبة نفی حکومت ندارد بلکه در درون آن اثبات نظام ایده آل اسلامی هم وجود دارد. مکتب رضوی، نوعی مدینة فاضلة دینی به رهبری امام معصوم و انسان کامل است که دو عنصر تفکر و اعتدال مقوّم آن است. ایشان چون فضای گفت و گو را مناسب دیدند، از این باب وارد شدند تا نشان دهند مبانی فرهنگی اصیل اسلامی عمیق تر از فرهنگی است که خلفا آوردند. امروز هم قرار نیست به دوران پیش از نظام سازی برگردیم؛ چرا که تغییر مسیر از عقلانیت خشونت سیاسی ایجاد می کند، مطلبی که متاسفانه دنیای اسلام معاصر به آن مبتلاست. بنابراین اگر میان ما و تمدن غرب گفت و گو شکل بگیرد بهتر است چرا که فرهنگ برتر از آن ماست. 🔴شما خواستگاه تمدن شیعی را وحی دانستید، بر این اساس عبودیت، انسان سازی و حیات طیّبه را اهداف آن بر شمردید، منشا تحقق این اهداف در جامعه چیست؟ 🔶به طور کلی «مدینه النبی» و معیار های آن، کامل ترین الگوی تمدنی برای تمدن اسلامی و مسلمانان است. بنابراین اوج اقتدار تمدن اسلامی، تحقق حقایق اسلام در همة سطوح بشری است؛ از این رو تبلور آرمان و غایت تمدن اسلامی در گرو توسعة کمّی و کیفی فرهنگ اسلامی و شکل گیری جامعة اسلامی، حاکمیت سیاسی اسلام، شکل گیری منطق تولید علم مبتنی بر منطق وحی و فراهم شدن فضای عقلانیت اسلامی، تولید علوم، ارائه محصولات علمی، ساخت ابزار های کارآمد و تامین نیاز های معیشتی جامعة اسلامی است. در واقع تمدن اسلامی شکل جامع و فراگیری از اسلام در ابعاد سیاسی، فرهنگی، اجتماهی، اجرایی، سیاسی، منطقی، فلسفی، علمی و کاربردی است. این تمدن همچون هر تمدن دیگری تدریجی، تشکیکی و واجد لایه های مختلفی است؛ بنابراین زمانی کاملا تحقق می یابد که بتوان این چهار مرحله را بر پایة توحید و معنویت در سایة شریعت و ولایت طی کند و در بستر عقلانیت اسلامی در جهت تولید علم و توسعة اماکانات مادی و رفاه اجتماعی گام بردارد. به هر حال گویی برای تحقق همة ابعاد و شاخصه های تمدن اسلامی به یک عامل خاص و نیرو محرکة قوی احتیاج است و به اعتقاد بنده آن «وجود انسان کامل؛ یعنی امام معصوم علیه السلام» است و این فصل تمایز تمدن اسلامی در قاموس شیعی با سنّی است. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi