eitaa logo
دکتر موسی نجفی
4.4هزار دنبال‌کننده
878 عکس
361 ویدیو
12 فایل
کانال اطلاع رسانی اندیشه ها و آثار دکتر موسی نجفی, استاد, مولف و محقق عرصه های علوم سیاسی, تاریخ معاصر, هویت و تمدن
مشاهده در ایتا
دانلود
ادامه قبلی 👆👆 ( روزنامه جهاد اکبر، سال اول،شمارة 30 - اول رمضان 1325 - ص6. ) 🔰به موقف عرض حضور مبارک اعليحضرت اقدس خلافت پناهي ـ خلّد‌الله ملکه و سلطانه ـ مي‌رساند از آنجايي که آسايش کافة مسلمين پيوسته مکنون خاطر رحمت مظاهر مبارک بوده است، در مقام جسارت برآمده که اين مطلب مسلم است که همه وقت دولت علّيّة عثماني و دولت علّيّة ايران، متحد و قرآن مجيد آنها و پيغمبر اکرم آنها ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ يکي و بحمدالله هيچ‌‌وقت دوئيّت فيما‌بين نبوده و نيست. در اين صورت، چندي است واقعة اروميه و سُوج بلاق، اسباب وحشت و اضطراب اهالي ايران گرديد. و انتشار دارد که از طرف دولت علّيّة عثماني، متعرض اهالي اروميه و سوج بلاق و اطراف شده‌اند. واضح است که بدون اطلاع خاطر مبارک است؛ لهذا داعي در مقام خيرخواهي و دولت‌خواهي، استدعا مي‌نمايد که از طرف قرين الشرف اعليحضرت خلافت پناهي ـ خلّد الله ملکه ـ مرحمت مخصوص در آسودگي اهالي آن حدود مبذول شده، رعيت و عساکر عثماني، متعرض ايرانيان نشوند. و حکم به تسوية اختلافات سرحديه فرمايند. موجب مزيد دعاگوئي و تشکر داعي و عموم علماي اعلام و کافّة اهالي ايران خواهد شد. انتظار عاجل مرحمت مخصوص دارم. زياده جسارت است. باقي، امر الاقدس الاعلي مطاع. 🔵خادم مذهب جعفري شيخ محمدتقي نجفي جهاد اکبر در ادامه آورده است : 🔴پاسخ سفير دولت عثماني در تاريخ 2 صفر 1326، که متضمن جواب سلطان عثمانی چنين است: 🔶اصفهان خدمت ذي‌سعادت جناب مستطاب شريعتمدار فخرالمجتهدين و ذخرالموحدين سرکار حجةالاسلام آقاي نجفي ـ سلمه الله تعالي ـ عرض مي‌شود: اولاً: اميدوارم وجود سعادت‌نُمود جناب مستطاب شريعتمدار عالي، در کمال سلامت و سعادت است. ثانياً: با احترام تمام، زحمت‌افزا مي‌شود عريضه[اي] که از طرف آن ذات عالي سده سنّيه اعليحضرت قوي‌شوکت اقدس‌همايون پادشاهي ـ خلّد الله ملکه و سلطانه ـ ‌عرض شده بود، به واسطة سفارت کبرا، ارسال به مقام دادم و از عرض پيشگاه ذات مقدس ملوکانه گذشته، اين طور جواب رسيد: عريضه که به مقام همايوني عرض و ابراز گرديده بود ، حسيات آن موجب  محظوظيت گرديده و از طرف حکومت سنّيه در حق دولت علّيّة ايران، هيچ فکر و نيت خصمانه نبوده و نيست. و محض اين که بعضي اختلافات حادثه در حدود، توليد گرديد، مقرر گرديد که تحقيقات مشترکه اجراء گردد و از طرف حکومت سنيه سعادت‌مآب، ظاهرپاشا با هيأت تحقيقه که در تحت رياست معزي اليه است، تعيين و در آن اول اعزام گرديد و چند ماه است در انتظار ورود هيأت تحقيقة ايران مي‌باشد. با اينکه در اين نزديکي محتشم‌السلطنه با هيأت تحقيقه که در تحت رياست ايشان مي‌باشد، اعزام شده است. بناء عليه، براي اروميه مذاکرات و تحقيقات دولت علّيّة عثماني اصلاً سببيت در کار نبوده است و انشاءالله همان طوري که مرقوم فرمودند، القاي تفريحات الزم است. ارادة سنّيه جناب خلافت پناهي هم همين‌طور اقتضا مي‌کند و عنقريب مذاکرات و تحقيقات حدوديه به حسن خوبي قرين تسويه خواهد شد. زياده عرضي ندارم. ايام افارت مستدام باد. 🔶مصلحت‌گذار سفارت سنيه.  محمد رفري (روزنامه جهاد اکبر، شماره 42 ( 23 صفر 1326)، http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰شباهت فن دیپلماسی با هنر تجارت (کاشتن سانتریفوژهای داخلی و برداشت در مذاکرات خارجی) ✅قضیه جالب و غرور آفرین توقیف کشتی کره ای در خلیح فارس و عقب نشینی و التماس خفت بار میراث خواران سامسونگ و ال جی و جومونک !! یکبار دیگر اثبات نمود که فن دیپلماسی مثل هنر تجارت است تاجری معتبرتر و موفق تر است که علاوه بر تجربه اقتصادی از سرمایه و امکانات بیشتری هم برخوردار باشد ۰ دیپلماتی موفق تر است که از پشتوانه و ابزار قدرت و امکانات بیشتری بر سر میز مذاکره برای چانه زنی برخوردار باشد۰ وگرنه با هزار لبخند و پلتیک اما با دست خالی چیزی عاید کشور نمی شود ۰ در مذاکرات قبلی برجام هزاران سانتریفوژ "کاشته" شده در دولت قبلی برای مذاکره و فروش وجود داشت تا در دولت برجامی "برداشت" و معامله شود! 🔴اشتیاق یک طرفه و خود را محتاج مذاکره نشان دادن ، معنایش دست خالی دولت در هر گونه مذاکره ای است ؛ وگرنه دپیلمات های کار کشته غربی طمع معامله با کالای با ارزش تری (مثل موشکها) را در سر می پرورانند!! 🔶بدون داشتن این سرمایه ها و پشتوانه های ملی که توازن یک ملت در برابر اجانب است ، لبخند دیپلمات بر سر میز مذاکره بیشتر تلخند یا زهر خند محسوب می گردد ! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰توجه بیشتر به تاریخ در بین ملل متمدن دنیا 🔴نکات مهم مقام معظم رهبری درباره اینکه غربی ها به شخصیت ها و نکات ریز تاریخی شان خوب توجه می کنند و آنها را برجسته می نمایند و ما هم نباید از این امر غفلت نماییم و شخصیت هایی که در برهه ای از زمان یک عظمتی از خود نشان داده اند را مورد توجه علمی در سطح ملی قرار دهیم ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰درخواست و اظهار نظر دو نفر از اساتید مخاطب محترم ✅با عرض سلام و احترام خدمت استاد گرانقدر دکتر موسی نجفی 🔴اخیرا فیلمی در فضای مجازی به صورت گسترده منتشر شده که برشی از نشست "مشروطه و چالش تجدد" در مدرسه آزاد فکری می باشد. از آنجائیکه بنده افتخار حضور در این نشست را داشتم، وظیفه خود می دانم که چند نکته را ذکر نمایم: اولین نکته ایی که بنظر می رسد، در این برش از نشست، متاسفانه اخلاق رعایت نشده و صرفا استدلال یک طرف گفتگو را طرح کرده و خبری از دلایل و منطق متقن جنابعالی که ما در تمام نشست شاهد آن بودیم، نیست. البته بارها شاهد چنین نشر غیر منصفانه ایی در این طیف فکری بوده ایم! دوم اینکه، آنچه در نشستی که بیش از دو ساعت به طول انجامید، مشهود بود، تفاوت در پارادایم فکری دو طرف گفتگو است. بنظر بنده، برجسته ترین نکته نشست مذکور، صراحت و شجاعت هر دو طرف گفتگو در بیان و دفاع از پارادایمی بود که عمیقا بدان معتقد بودند. اما باید توجه نمود که دو جریان فکری کاملا متفاوت و در بسیاری موارد متضاد را نمی توان در کلیپی چند دقیقه ایی خلاصه نمود. لذا این نشان از مقاصد سیاسی به جای مقاصد علمی در باز نشر این کلیپ دارد. 🔶با تشکر دکتر بتول یوسفی ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔵استاد گرامی جناب آقای دکتر نجفی با سلام و احترام به استحضار می رسانم اخیرا کلیپی در رسانه ها منتشر شده و باز نشر می گردد که مربوط به مناظره جنابعالی و جناب دکتر هاشم آقاجری نظریه پرداز اصلی و تندروی اصلاح طلبان است. با توجه به اینکه این مناظره توسط مدرسه آزاد فکری برگزار شد و بنده نیز در آن جلسه حضور داشتم متاسفانه متوجه شدم فیلم مذکور تقطیع شده و پاسخ های شما به اظهارات دکتر آقاجری بصورت ناقص منعکس شده است. بخصوص در بحث مشروعیت که در مواجهه با سوال و طرح مساله دقیق شما جناب آقاجری به ناچار پرده را کنار زده و به صراحت نصب الهی حضرت امیر علیه السلام و وصایت آن حضرت را انکار نموده و اصرار بر مسئله را علت اختلاف مسلمانان ذکر کردند. انکار همراه با عصبانیت جناب هاشم آقاجری در حوزه عمل و اندیشه نیز جلوه کرد در حوزه عمل لیوان آب( البته ناخواسته) توسط ایشان سرنگون شد. و در وادی اندیشه جناب آقاجری گفتند من یکبار حکم اعدام گرفته ام پس بگذارید با صراحت بگویم!! و در پاسخ به اظهار شما که آیا اعدام هم شدید ؟ گفتند: نه !!( خنده حضار) همچنین پاسخ شما در جواب به انکار وصایت حضرت امیر علیه السلام از سوی نامبرده نیز جالب توجه و شنیدنی است که تقاضا دارم جهت استفاده عموم متفکران و اندیشمندان آن را به قلم یا بیان خودتان ( برگرفته از اصل فیلم مناظره ) تکرار نمایید. ضمنا فیلم گزینشی مذکور را که بیشتر در برخی شبکه های عمدتا خاص فکری و سیاسی!! منتشر شده را جهت اطلاع و پاسخ مناسب خدمتتان ارسال می کنم. 👇👇👇 🔶دکتر سید رضا حسینی ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ 🔴جواب : 🔵نجفی : با تشکر از دقت و یادآوری و نکته سنجی دو استاد محترم ، به هر حال همانطوری که متذکر شدید فیلم مذکور که پخش گسترده ای در سطح عمومی داشته کاملا گزینشی بوده و قبل و بعد آن عمدا حذف شده است ۰ البته قبلا فایل کامل صوتی این جلسه در همین کانال قرار داده شده و البته اگر توفیق باشد برخی از قسمت های دیگر هم به صورت فیلم کوتاه آورده خواهد شد ۰ در اینجا قسمت قبل از این کلیپ گزینشی را به عنوان یکی از مقدمه های بحث اصلی می آوریم۰ انشاالله ذکر این نکته و توجه به آن مهم است که محور اصلی این مناظره در مورد زاویه نگرش اندیشه ترقی (از نظر دکتر آقاجاری ) با اندیشه تعالی ( از نظر دکتر نجفی ) می باشد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👆👆👆ادامه قبلی 🔰فیلم گزینش شده در شبکه های اجتماعی مناظره دکتر موسی نجفی با دکتر هاشم آقاجاری ✅بحث مشروعیت و مقبولیت بحث نظریه وصایت و دمکراسی 🔶یکی از قسمت های مقدماتی که در کلیپ بالایی حذف شده است ۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰مناظره دکتر موسی نجفی و دکتر هاشم آقاجاری - قسمتی از مقدمه بحث اصلی ✅موضوع : مشروطیت و چالش تجدد در ایران برگزار کننده مدرسه آزاد فکری - دانشگاه صنعتی شریف 🔴صورت مسئله اصلی در تاریخ تحولات و سیاست معاصر ایران چگونه تفسیر می شود ؟ 🔵نسبت ما و غرب در نگاه سنت گرایان و غرب گرایان چگونه تفسیر می شود ؟ 🔴تفاوت زاویه نگاه اندیشه تعالی با اندیشه ترقی http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 ژن سیاسی اروپایی - امریکایی خون شویی بعد از خون ریزی (درس دیروز برای سیاست امروز) ✅یکی از جنایت های بزرگ و دردآور در تاریخ سیاسی ایران ، ماجرای قتل تاثرانگیز میرزا تقی خان امیر کبیر است ؛ عاملین این قتل را یک سه ضلعی تشکیل می،داد : سفارت انگلیس و مهدعلیا مادر شاه و سیاسیون فاسد و خائن بقول یکی از مطلعین آن زمان ، دکتر « پولاک» اتریشی درباره امیرکبیر می نویسد : «پول‌هایی را که می‌خواستند به او رشوه بدهند و نمی‌گرفت، صرف کشتن او شد»، ... اما نکته جالب اینجاست بعد از شهادت امیر کبیر در حمام فین کاشان ، وزیر خارجه انگلیس در اعتراض به ایران این عمل را جنایتکارانه توصیف می کند و این در حالی است که دست پلید دو نفر از کارمندان سفارت انگلیس در تهران در قطع رگ حیات راد مرد تاریخ ایران در کاشان در منابع و مدارک معتبر تاریخی ضبط است ۰ این یعنی 🔶خون شویی بعد از خون ریزی 🔴همین درس حیله گرایانه را در ابعاد وسیع تر در قصه داعش می توانید ببینید ؛ در حالی خود غربیها این گروه تروریست خون آشام را درست کرده اند و همواره آنان را مورد حمایت مالی و تسلیحاتی قرار داده و می دهند ؛ همزمان ائتلاف بین المللی ضد داعش تشکیل داده و سخن از نابودی آنان می نمایند!! این پرسش تاریخی همچنان آزاردهنده مطرح است : با این سوابق ، چگونه می توان به غرب اعتماد نمود ؟! و یا اصلا چرا باید اعتماد نمود ؟! تاسف آورتر این است که برخی مدیران ما غرب جدید را با اشخاص می سنجند و به رفتن آن یکی و آمدن دیگری دلخوش می نمایند! http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousana
🔰پرسش های مخاطبین محترم درباره عصر و حکومت صفویان ✅مدتهاست که دوستان و مخاطبین کانال پرسش هایی را از زوایای مختلف درباره صفویه مطرح می نمایند ؛ در این زمینه بخصوص بخاطر برخی ریشه ها و تشابهاتی که با امروز وجود دارد در فضای مجازی شبهات و نقل قولهای فراوانی ذکر می گردد در پرسش و پاسخ این هفته به طرح چند نمونه از این پرسش ها و نقل برخی از این شبهات پرداخته و سپس در این زمینه در مجموع پاسخ می دهیم : 🔴پرسش اول : ضمن آرزوی سلامتی و توفیقات روزافزون، ظاهرا 29 دیماه سالروز وفات شاه عباس اول است. ناظر به تفاوتی که رهبرانقلاب بین برخی پادشاهان صفوی می گذارد و شاه اسماعیل و شاه طهماسب را متفاوت می دانند؛ سوالاتی به ذهن حقیر رسید. اولا جایگاه شاه عباس در تمدن اسلامی دوره صفویه چیست؟ وثانیا چرا رهبر انقلاب تفاوت می گذارند آیا شاه عباس در نیت یا در عمل فردی و سیاسی قابل دفاع نیست؟ ثالثا بنظرحضرتعالی مواجهه ما در با شاه عباس و بطور کلی با صفویه چطور باید باشد؟ 🔵پرسش دوم : سلام روز بخیر بنده به خاطر موضوع پایان نامه م که ظرفیت تمدن سازی شیعه هست میخواستم رو نظریات علمای بزرگ عصر صفویه کار کنم و نظریات سیاسی و حکومتی اگه داشتن را استخراج کنم امکام دارد استاد گرامی به من راهنمایی کنند چه کتابهایی میتونم مطالعه کنم؟ 🔴پرسش سوم : سلام و وقت بخیر از استاد این سوال رو دارم. این نکات در مورد شاهان صفوی صحت داره؟ پادشاهان صفوی، از موقعیتی قدسی‌گونه برخوردار بودند. گفته می‌شد آن‌ها معصوم هستند و علم لدنی، اقبال خاص شاهی، توانایی انجام دادن معجزه و پیش‌گویی آینده را دارند. خانه شاه مقدس و محل بست بود. اشیایی که با شاه تماس داشتند، مقدس می‌شدند و قدرت شفابخشی داشتند. شاه به سبب برخورداری از چنین موقعیتی، به خودش اجازه می‌داد تا احکام شریعت را نادیده بگیرد و مرتکب منکرات شود. مردم از نفرین شاه می‌ترسیدند. دست زدن به فرمان‌های شاه و نقاشی چهره او ممنوع بود 🔵پرسش چهارم با عرض سلام و خسته نباشید این مطلب که دنبال بیان افول علمی ایران هست ، البته بیشتر بیانگر کل جهان اسلام می باشد ولی بطور خاص اشاره به دوره صفویه دارد ، و نظر جمعی را بیان می نماید که علت عقب افتادگی ایران را در دوره صفویه جست و جو می کنند و این سلسله را مقصر اصلی قلمداد می نمایند ، البته با مقایسه ایران صفوی و عثمانی و گورکانی و سلسله های ماقبل صفوی از حمله مغول تا صفویه انسان به این نتیجه می رسد که این افول مختص به ایران نبوده و مختص به صفویه نبوده است پس علت افول علمی ایران چه بوده وسلسله صفویه در این بین چه نقشی داشته است ؟ با تشکر 🌹 🔴پرسش پنجم سلام یه سری مطالب درمورد دوران صفویه درفضای مجازی پخش شده میخواستم بدونم چقدرصحت داره.متن براتون میفرستم ادامه👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆 یکی از شبهات فضای مجازی : ✅*حقایق غیر قابل انکار از تشیع صفویه* نکته ی غمناکی که در تاریخ ما وجود دارد این است که از آغاز دوران صفویه که مذهب تشیع در ایران رسمیت یافت، دیگر هیچ دانشمند بزرگی مانند خیام و ابوعلی سینا و رازی و... ظهور نکرد. دیگر شاعر و ادیب بزرگ و مطرحی مانند حافظ و سعدی و فردوسی و... ظهور نکرد. گویی از بدو تاسیس صفویه روح ایران و ایرانی سرخورده و پژمرده شد، و دیگر از آن شور و سرزندگی خاص ایرانی خبری و اثری نماند. آخوندها با حمایت و پشتیبانی شاهان و حکام صفوی و قاجار، چنان مردم را غرق در جهل و خرافه کردند که به جرات میتوان گفت سطح هوش و تفکر متوسط ایرانیان در دوران قاجار از اقوام عقب مانده‌ی کنونی پایین تر بود، . به نظر من یکی از دلایلی که بعد از روی کار آمدن صفویه، روح ایرانی سرخورده و افسرده شد و شکوفایی و سرزندگی خود را از دست داد، رسمیت یافتن مذهب تشیع در ایران است. کودک شیعه مذهب در جامعه ای رشد می کند که سه چهار ماه در سال در حال سوگواری و آه و ناله است. کودک شیعه مذهب چشمش را که باز می کند مردم، تلویزیون و تریبون های رسمی کشورش را می بیند که عزادار و گریان و نالان هستند، افرادی را می بیند که با گریه و زاری، زنجیر و قمه و گِل بر سینه و سر و صورت خود می زنند و این موضوع "شکست" را در ذهن و مغز کودک نهادینه می کند. این گریه و زاری ها توی سر خود کوبیدن ها ما شیعیان را انسان‌هایی بی‌هویت و افسرده بار آورده و به همین جهت از حکومت صفویه به‌بعد فرهنگ‌و اخلاق مان شبیه همان‌هایی شد که ما تقلیدشان را کردیم. دیگر دانشمند و یا ادیب و ستاره شناس و ریاضی دان و پزشک و ... در ایران ظهور نکرد؛ و این شد که شادترین، پویا ترین و سرزنده ترین مردمان دنیا به عصبی ترین، غمگین ترین و افسرده ترین مردم تبدیل شدند. این متن متضمن تحلیل‌و نقد علمی‌و آکادمیک اربابان معرفت‌و اصحاب قلم است، و قابل تعمق. باشد که بیندیشیم و ملتی را از این جهل بی‌پایان نجات دهیم. 🌹🙏 ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆👆👆 ✅شبهات فضای مجازی ⭕️ داستان غم انگیز دو ساعت شرقی و غربی ✍️ علی مرادی مراغه ای 🔻 امپراتور فرانسه، پس از تصرف سرزمين ژرمن ها با مردمى جاهل از قبيل اسلاوها كه در ماوراى رودخانۀ الب سكونت داشتند همسايه شده بود، می نویسد با ‏ پادشاه فرانسه روابط دوستانه داشت مردی هم دانش دوست بود و هم اهل عيش و طرب و شطرنج را دوست می داشت. بناى شهر طرطوس را به نسبت داده ‌اند که به مهندسى ابوسليمان آنرا ساخت.[سفرنامه شاردن...ج‏۵ ص ۱۹۴۵[ ▫️اما به میزانی که دانش دوست بود و ما شاهد ظهور نبوغ ها و دانشمندان در قلمرو او هستیم در مقابل در همین زمان، در غرب مردم در بربریت کامل بودند تعيين وقت را از طلوع و غروب آفتاب تنظيم می کردند اما وقتی هوا ابری می شد نظم اجتماعى و اقتصادى بهم می ریخت و آواز خروس نيز ملاك روشن شدن هوا و صبح بود .[ تاريخ اجتماعى ايران، راوندی...ج‏۷ ص۶۰۰] در این زمان، يك ساعت ديوارى پاندولى به ‏ پادشاه فرانسه هديه می دهد که موجب اعجاب اروپائيان می گردد به نوشته برخی منابع، ساعت هدیه را در جلوی کاخ نصب کردند اما وقتی ساعت در سر موعد مقرر زنگ زد مردم با بیل و تبر به آن هجوم آورده و آنرا شکستند چرا که فکر می کردند روح شیطانی در آن حلول کرده است! ▪️اما چند صد سال بعد درست در دوران که غرب شروع به ، پیشرف و اکتشافات می کند ایران و شرق به خواب قرون می رود بار دیگر همین حادثه عجیب ساعت تکرار می شود و این مصادف است با دوران شاه .[اسناد و مكاتبات سياسى ايران، از سال ۱۰۳۸ تا ۱۱۰۵ ق...ص۲۲۴] این بار، هنگامی که در غرب غول هایی چون ها ظهور می کردند صفوی چنان در غرقاب خرافات فروغلطیده بود که وقتی قحطی و طاعون، بسيارى از مردم ایران را كشت درباریان صفوى که مثلا قوه عاقله و قشر باسواد جامعه بودند گناه اين پيشامدهاى ناگوار را در این دانستند که ساعت تاجگذاری شاه سعد نبوده است! لاجرم شوراى عالى دربار نظر دادند كه مراسم تاجگذارى بايد تجديد شود و نام پادشاه نيز عوض شود تا اثر نحوست باطل گردد! در كاخ چهل ستون در ۲۰ مارس ۱۶۶۸ مراسم انجام گرفت و "حاج آقا حسين خوانسارى " خطبه خواند و شاه را دعا كرد. پادشاه صفوى نامش را از به تغيير داده و در جریان مراسم نیز، گبرى را به تخت سلطنت نشانده بودند تا همه نحوست ها بر سر او ريزد و همين كه ساعتِ سعد فرا رسيد، گبر بيچاره گريخت و شاه صفوى بر تخت نشست. این شاهِ خرمقدس، هر چند از اداى هیچ مراسم مذهبى غفلت نداشت! و در رمضان، سراسر روزه می گرفت در قربان، به دست خويش شتر نحر می كرد و هر روز پيش از سپيده ‏دم برای نماز به مسجد می رفت اما در عین حال، در شراب، تریاک و مخصوصا عياشي ها چنان افراط می کرد که ناحيه ‏اى در پشت جلفا را در عرض سه سال، بيش از صد بار قرق کرد و هر دختر و یا زن شوهرداری را می پسندید به حرمسرای عریض و طویلش منتقل می کرد. ▫️اما برگردم به داستان غم انگیز ساعت که این بار در ایران و حتی دوبار اتفاق می افتد! وقتى در اثر اسراف و عیاشی های بی حد و حصر، خزانه خالى شد و شاه ایران چنان به امساك و خست گرويد که حتى از پرداخت مقررى زنان دربارش نیز برنمی آمد!. در همین زمان، سفير همان فرانسه چند قرن پیش، هديه ‏اى استثنايى و ارزنده بدو تقديم كرد كه وضع ستارگان و حركت آنان را بر طبق نظر نشان می داد. شاه ، بدون توجه به اهميت و تازگى علمى آن، پرسيد آيا از طلا ساخته شده؟ و هنگامى كه فهميد از طلا نيست آنرا دور انداخت! يكبار دیگر، پادشاه سوئد ساعتى فرستاده بود به شكل هرم به ارتفاع چهارپا. اين ساعت شاهكارى بود از تزئينات و مجسمه‏ هاى زيبا كه زمان را نشان می داد. چون شاه مفلوک و بی چیز صفوی فقط در پی طلا برای تامین هزینه عریض و طویل حرمش بود همین که فهمید ساعت از چينى بوده نه طلا، دورش انداخت! می نويسد كه اين ساعت را كه با هزاران رنج و زحمت از سرزمين هاى دور و كشورهاى مختلف به ايران رسانده بودند، ديدم كه در گوشه تاريكى بى‏ مصرف افتاده...[ اسناد و مكاتبات سياسى ايران...ص ۲۲۸] ▫️و ساعت همان لحظه لحظه هاست که با مدیریت خوب، می تواند بزرگترین موهبت و متضمن خوشبختی یک جامعه باشد اما شوربخت مردمی که قدر ساعت و زمان را نمی دانند... و این بدبختی نه ایران می شناسد و نه فرانسه...! ادامه 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆👆👆 🔵جواب 🔴نجفی : با تشکر از دوستان و پژوهشگرانی که موارد ذکر شده را با ما به صورت پرسش و یا انعکاس شبهات مطرح نمودند ۰ ما در ضمن پست های قبلی در مورد صفویه کم و بیش بحث نموده و منابع و کتبی را هم معرفی کرده ایم ؛ در اینجا برخی اصول کلی درباره صفویه ذکر می گردد ۰ البته یادآوری این نکات به معنای توجیه و یا رد و اثبات پرسش های مطروحه نبوده و نیست و قدر مسلم صفویان مثل هر سلسله ای مصون از اشتباه و خطا نبوده و در مواقعی هم عملکردشان قابل دفاع نمی باشد ؛ اما آنچه در کلیت تحلیل مان مهم است "عهد صفویه" است و نه اشخاص و ماجراها وقایع خاص ۰ عصر صفوی در یک جمع بندی کلی دارای ویژگی های مهمی است : اول : استقلال ایران در مساحتی بیش از دو برابر ایران امروز و برانداختن حکومت های خود مختار محلی ۰ دوم : رسمیت دادن به مذهب شیعه و ترویج آن در سراسر کشور۰ سوم : این استقلال سیاسی و جغرافیایی در کنار استقلال مذهب شیعه بین قدرتهای سنی مذهب و همسایه های قلدری چون عثمانی و ازبک و غیره ، ایران را از دایره خلافت بیرون کشید و باعث شد ایران در بین کشورهای اسلامی معاصر از سابقه استقلال و تمامیت ارضی ریشه دارتری برخوردار گردد و رشد ملی و شکوفایی بیشتری را در طی قرون اخیر از خود نشان دهد ۰ چهارم : رشد زبان فارسی و فرهنگ ایرانی ۰ چنانکه متون مهم ادب فارسی و متفکران و شاعرانی مثل فردوسی و حافظ و سعدی و مولوی و بسیاری دیگر از قرون و ازمنه قبلی دوباره در این زمان در سایه استقلال و امنیت صفویان مطرح شده و دیده شوند ۰ این مسئله در کنار حفظ میراث عظیم اسلامی در فلسفه و عرفان و هنر و حتی فقه و ادبیات و تفسیر و ۰۰۰نوعی درخشش علمی دوباره را برای ایران به ارمغان آورد ۰ و دوام ۲۳۰ ساله این حکومت بهترین دلیل بر غلبه عوامل حیاتی بر عوامل انحطاط در یک نظام سیاسی است ۰ پنجم : صفویه علاوه بر حفظ و انتقال میراث علمی عظیم گذشته به دوره بعدی ، در متن خودش هم بزرگانی نظیر شیخ بهایی و ملا صدرا و علامه مجلسی را پرورش داده که در فلسفه و ریاضیات و عرفان و فقه چیزی از بزرگان قرون قبلی کم نداشتند۰ به این موارد و فهرست خدمات ، شهرسازی و هنرهای مختلف و صنایع گوناگون را هم می توان افزود ۰ آبادانی و مدنیتی که حاصل این دوران است به حدی بوده است که در گزارش های مورخین و سفرنامه نویسان اروپایی بخوبی این وضعیت در رقابت با اروپا و رنسانس (البته در وجوه خاص خودش) آشکار می شود و آنها نظم و انتظام و آبادانی شهرهای بزرگ ایران آن زمان را با بزرگترین شهرها و پایتخت های اروپایی مقایسه نموده و گاه به برتری و شکوفایی این طرف حکم داده اند۰ 🔶اما امان از عقده کم بینی و تقلید و سطحی نگری برخی مورخین و نویسندگان که خود تحقیری و یا مقاصد غیر علمی و یا اجنبی زدگی و یا مخالفت شان با نظام جمهوری اسلامی اجازه دیدن این حقایق را نداده و ذکر برخی اعمال زشت و کردار ناپسند پادشاهان و یا درباریان نالایق و یا جنگ قدرت که همیشه بوده و هست را مستمسک قرار داده و این مقطع تاریخی تقریبا مثبت و باعظمت را سیاه و منحط نشان می دهند ؛ این در حالی است که در تواریخ کشورهای همسایه مثل ترکیه همین دوران را درباره عثمانی ها از نو بازسازی و بازخوانی کرده و با افتخار نصب العین سیاست داخلی و خارجی شان قرار داده اند۰ البته در جواب کلی پرسش های دوستان می توانم بگویم ، ما به خوبی می توانیم از تمدن عصر صفویه سخن بگوییم و از بسیاری از دست آوردهای آن برای هویت و تجدد و سیاست و فرهنگ امروز خود در بازسازی و رسیدن به تمدن نوین اسلامی استفاده کنیم ۰ این نکته را دوباره تاکید میکنم که دفاع از عصر صفوی مساوی دفاع از افراد و یا حاکمان آن نیست؛ همانطوری که عملکرد آقایان روحانی و خاتمی و هاشمی و احمدی نژاد و بنی صدر به عنوان روسای جمهور مساوی و تراز و شاخص معدل عصر انقلاب اسلامی نبوده و نیست ، در مورد گذشته هم می توان اینگونه اندیشید۰ هر چند به نظر می رسد کشورداری و دست آوردهای عظیم رفاه و توسعه ملی اشخاصی مثل شاه عباس صفوی برتر از خیلی از دولتمردان فعلی! می باشد۰ شاید گذشت زمان به ما بیاموزد دوره صفویان را می توانیم آسیب شناسی نموده و با ذکر درست و دقیق نکات و اشتباهات آنان ، از تکرار آن اشتباهات تاریخی جلوگیری نماییم ۰ این نکته را بهتر است همواره مدنظر داشته باشیم که تاریخ در حکم شناسنامه ما می باشد، خطی خطی کردن و یا پاره کردن صفحات شناسنامه فقط به هویت و شخصیت ما ضربه می زند۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰برنامه جهان آراء - شبکه افق - ۹۹/۱۱/۱۱ ✅موضوع : فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی 🔴دکتر موسی نجفی : 🔶در مورد قضاوت و یا محاکمه مسئولین ناکارآمد زیاد عجله نکنید 🔷گذشت زمان حقایق را بیشتر روشن می کند چون مسائل پشت پرده و خاطره نویسی ها قسمت های تاریک را روشن می کند 🔶تاریخ در نهایت به اجماع می رسد و اشتباهات را نشان می دهد 🔷برخی مسئولین و مدیران وقتی از مسئولیت می افتند حرفهایشان حتی ارزش شنیدن هم ندارد و خیلی زود فراموش می شوند http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔺آنچه در برنامه امشب «جهان آرا» گذشت (به نقل از اکانت توئیتر برنامه) 👈 دکتر موسی نجفی نظریه‌پرداز و استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه: 🔰 انقلاب اسلامی بر خلاف نظریه‌پردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفه‌ای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمی‌کرد. 🔰انقلاب اسلامی از هیچ انقلاب قبل از خود پیروی نکرد بلکه انحصار انقلابی را از مارکسیسم بیرون آورد. 🔰به عقیده هنری کیسینجر، مردم ایران با انقلاب اسلامی توانستند منافع نظم وستفالی را به دست بیاورند ولی تا آنجا که توانستند نظم نوین جهانی را با چالش مواجه کردند. 🔰متمدنان غربی مدعی نظم جهانی، فقط برای خودشان این نظم را داشتند وگرنه رفتار آنها با مستعمره‌ها گویای همه چیز هست. 🔰برخی مدیران کشور ریشه‌هایی از تفکر انجمن حجتیه را به سبک غربی دارند، آنها فکر می‌کنند نمی‌توان از این جلوتر رفت و این همان اندیشه حجتیه‌ای است در حالیکه انقلاب بن بست ندارد. 🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد 🔰 🔰 🆔@ofogh_tv 🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻ویژگی خاصی که موجب شد انقلاب ایران تا امروز دوام بیاورد 👈 دکتر موسی نجفی در برنامه «جهان آرا»: انقلاب اسلامی بر خلاف نظریه‌پردازان غربی، واکنش به معضلات نبود، بلکه دارای فلسفه‌ای عمیق و سیاسی و خاص خود بود وگرنه تا امروز تداوم پیدا نمی‌کرد. 🔰 🔰 🆔@ofogh_tv 🆔 @JahanaraOfoghtv
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰پرسش و پاسخ مجری برنامه جهان آراء با دکتر نجفی : 🔴امیر حسین ثابتی : به نظر شما مهمترین آسیب شناسی انقلاب اسلامی در این چهار دهه تاکنون شامل چه مسائلی می شود ؟ 🔵پاسخ دکتر نجفی : رشد انقلاب اسلامی و عقب ماندن مسئولین و مدیران حتی در سطح روسای جمهور http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰رمز تحقق حداکثری یک آرمان ✅یکی از علل موفقیت بیشتر تحقق عملی اندیشه سیاسی امام خمینی نسبت به زعمای بزرگ دوران مشروطیت این است که امام راحل با اصول و شاخص های نظری غرب وارد دنیای سیاست و سایر مدعیان حکومت نگردید ؛ از این روی در موقع "انقلاب و براندازی" شاه از قواعد و افق و روشهای انقلاب مارکسیستی استفاده ننمود ۰ 🔴 در مرحله تثبیت "نظام" جمهوری اسلامی هم از اصول و ارزشهای لیبرالیسم فاصله متعادل و منطقی را جهت حفظ استقلال آرمانهایش رعایت نمود ۰ 🔵واضح است که در عصر حاضر ضرورت این فاصله گذاری و استغنا و هویت یابی برای مرحله" تمدن سازی" بیشتر احساس می گردد ؛ چرا که لازمه بسط و تفضیل یک نظریه ، استقلال در مسیر است۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی : ✅ علیرغم تفاوت ماهوی قرارداد ترکمنچای با برجام ، آنچه بند مربوط به حق قضاوت کنسولی یا همان کاپیتولاسیون در قرارداد ترکمنچای را با مکانیسم ماشه در برجام به یک نقطه می رساند همانا "دست برتر غرب" نسبت به طرف ایرانی است ۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰شبکه افق - برنامه گام دوم ✅دکتر نجفی : ارتباط انقلاب اسلامی و ایران 🔴انقلاب اسلامی ایران را ابتدا به یک قدرت منطقه ای و سپس به قدرت جهانی رسانده است۰ 🔵انقلاب اسلامی از ایران شروع شده ولی در انحصار ایرانیان نیست و آرمانی جهانی و فرا ملیتی دارد۰ این ماجرا در ایران پایان نمی پذیرد۰ http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین محترم : ✅با سلام کسانی که به این مطلب عقیده دارند انقلاب اسلامی رو هم یک پارادوکس میدونند چون انقلاب یک مفهوم مدرن هست و اسلام متعلق به سنت ، پس انقلاب اسلامی نداریم و اصلا این واژه هیچ مفهومی ندارد اگر توضیحاتی بفرمایید ممنون میشم؟ 🔴جواب : 🔵نجفی : اینکه تفسیر و ماهیت هر انقلابی را در محدوده مدرنیته محدود و محصور می کنید ، کمی عجیب است ! بهتر است این طور بگوییم که انقلابها را می توان به دو نحو تفسیر کرد : مدرن و غیر مدرن البته در یک دستگاه ذهنی منسجم و عمیق همه تحلیل ها و تحولات به "اندیشه ترقی" بر نمی گردد و فلسفه تحول تاریخ فقط با دیدگاه ترقی در اندیشه غربی ختم و خلاصه نمی شود ، بلکه در فلسفه الهی تاریخ می توان با "نظریه تعالی" هم به تحولات و از جمله به ماهیت انقلابها پرداخت ۰ 🔶نکته دیگر اینکه اگر انقلابها صرفا امری مدرن هستند پس حرکت ها و نهضت های گذشته که مربوط به دوره قبل از مدرنیته بوده اند نامشان را چه باید بگذاریم؟ مثلا نهضت سربداران یا نهضت قزلباشان نام شان چیست ؟ و اصولا فرق حرکت های ساختار شکن اجتماعی و سیاسی گذشته با تحولات دنیای جدید در کجاست ؟ 🔷البته یک نکته را باید توجه نمود که ما می توانیم سنت را به دو صورت بررسی کنیم : سنت ماقبل مدرن و سنت مابعد مدرن در نوع دوم هر چند سنت اصل و اصیل است ولی عناصری از عالم مدرن را در خود قرار داده است ؛ این مسئله می تواند در مبحث و موضوع انقلاب اسلامی مورد توجه و مطالعه واقع گردد ۰ 🔶در آخر توجه داشته باشید انقلاب اسلامی در عالم و محدوده مدرنیته اتفاق نیفتاده است ولی در تقابل مطلق با مدرنیته هم نیست و همچنین انقلابی پست مدرن هم نمی باشد( به خلاف نظر میشل فوکو ) بلکه انقلاب اسلامی ، انقلابی "مابعد مدرن " و فراتر از مدرن محسوب می گردد و بخاطر اینکه در ذات خودش ضد سکولار بوده و دین را نه در حاشیه زندگی بلکه در متن حیات و سعادت بشر می بیند ، با سیر عالم جدید و ماهیت ناسوتی آن نمی تواند سازش و امتزاج کلی و ریشه ای داشته باشد ۰ در این زمینه دوستان را به مطالعه کتاب انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی ( موج چهارم بیداری اسلامی) دعوت می نمایم ۰ 👇👇👇 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi https://ble.ir/drmousanajafi https://rubika.ir/drmousanaafi
🔰 این کتاب، در چهار بخش تنظیم شده اند. در بخش اول با عنوان «بیداری اسلامی در گسترۀ تاریخ ایران»، این چهار موج ترسیم می شوند: موج اول، نهضت های اسلامی قبل از مشروطیت؛ موج دوم بیداری اسلامی، با تحریم تنباکو آغاز می شود و منتهی به نظام های سیاسی مشروطیت می گردد؛ موج سوم، نهضت ها و حرکت های اسلامی بعد از مشروطیت را شامل می گردد و با نهضت ملی شدن صنعت نفت، پایان می یابد. موج چهارم از حدود سال ۱۳۴۰ و با حرکت انقلابی حضرت امام (ره) آغاز می گردد و تاکنون ادامه می یابد و نظام جمهوری اسلامی، تفصیل آن است. هرچند این نظام، خود اجمالی از تفصیلی است که در عصر ظهور حضرت حجت (عج)، محقق خواهد شد. این چهار موج، نشان می دهد که نجفی، در پسِ حوادث تاریخی، تبیینی مبتنی بر فلسفۀ تاریخ شیعی ارائه می دهد. به همین جهت، در فصل دوم با عنوان «نظریه پردازی و انقلاب اسلامی ایران»، موج چهارم را وا می کاود. «پرسش از غرب در ساحت بیداری اسلامی»، «فلسفۀ قیام عاشورا با فلسفۀ انقلاب اسلامی»، «انقلاب اسلامی، بنیاد شالوده شکنی در نظریه پردازی غرب» سه مقاله ای است که محتوای آن، همگی مبتنی بر تبیین این نکته است که انقلاب اسلامی ایران، هرچند، در واکنش به مدرنیته به وقوع پیوسته، اما متکی بر مبانی دینی است و لذا، انقلابی فرامدرن است که در ذیل تاریخ دینی فهم می شود. این انقلاب، نظریه پردازی غربی را در همۀ حوزه ها به چالش کشید و لذا، نجفی می کوشد تا در بخش های سوم و چهارم، نسبت فضای مابعدانقلابی را به گونه ای بدیع تشریح کند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰 ایجاد تمدن نوین اسلامی، الگویی دولت سازی ✅انقلاب اسلامی ایران که ریشه در فرهنگ و اندیشه ناب اسلامی دارد در دهه پنجم عمرش، به دنبال ایجاد تمدنی نوین و ارایه الگویی برای دولت سازی در دنیاست. 🔴به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز اصفهان؛ دکتر موسی نجفی استاد و کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه در بیانیه گام دوم هم جامعه سازی و هم دولت سازی مطرح است گفت: دولت سازی باید کمک کند به جامعه سازی و الزامات آن ارتقاء سطح آگاهی و تعمیق و گسترش ولایت به معنای همبستگی عمیق و گسترده بین آحاد مردم است. این کارشناس و استاد علوم سیاسی با بیان اینکه تاریخ نشان داده ایرانی‌ها برای الگوسازی حکومت اسلامی در غرب آسیا و بین ملل مسلمان برترین و مجرب‌ترین هستند گفت: تجربه مدنی ایرانی‌ها از لحاظ استقلال و هم پارلمان به خاطر نهضت مشروطیت و هم دولت صفوی تاریخ خوبی داریم. وی با بیان اینکه تجربه تاریخی ملت ایران موجب درک مدنی آن‌ها و در نتیجه تداوم انقلاب شده گفت: مردم به خاطر این عقلانیت هنوز به این انقلاب اعتقاد دارند. http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi