🔰یک اتفاق علمی خوب در عالم سیاست
(به مناسبت دهه کرامت )
✅روز سه شنبه ۲۶ تیرماه برای من و برخی از فارغ التحصیلان و پژوهشگران علوم سیاسی اتفاق خوبی در خیابان پاستور رخ داد که جای آن در عرصه سیاسی کشور و بخصوص اصول گرایان واقعی بسیار خالی بود.
برگزاری نشست تخصصی علمی در دفتر آقای دکتر جلیلی، با حضور دکتر موسی نجفی و دکتر همایون، با محوریت کتاب «تمدن رضوی» تألیف دکتر نجفی، همان گفتگو و اتفاق مبارکی است که کمتر میان اهل علم و سیاست به شکلی واقعی رخ میدهد. اهل تفکر نظر به «آرمانها و مبانی» دارند و مرد سیاست توجه به «واقعیتهای گریزناپذیر»! اگر فقط در عرصه نظر غور کنیم، ایدآل طلبیِ خیالپرداز می شویم و اگر صرفاً اقتضای «امر واقع» را در نظر بگیرید، باید دست از اصول و آرمانها کشید و رنگ جماعت جهانی می شویم؛ پس دیالوگ میان دو ساحت «نظر و عمل» گریزناپذیر است! که البته، با کمال تأسف، بسیاری از مدیران به دلیل شتغال به امور مهم!! فرصت تفکر، مطالعه و حتی گفتگو با اهل تفکر را ندارند و این فاصله آنقدر زیاد شده که گاهی تصور میشود که اساساً حرف همدیگر را نمی فهمند!!
و اما! موضوع گفتگوی دیروز، نظر به آینده انقلاب اسلامی و آرمانی داشت که میتواند مسیر حرکت امروز را مشخص نماید و شاخصی برای تعیین اولویتها در عرصه عمل و اقدام باشد. شکل گیری تمدن نوین اسلامی، مسئله ی دهه چهارم انقلاب است که پس از طی مراحل نهضت، انقلاب و نظام، طرح شده و لذا باید به آرامی پا به عرصه ی تفصیل گذاشت و از ظهور تفکر اسلامی در عرصه تمدنی سخن گفت.
این تمدن، پشتوانه ی تاریخی مستحکمی در قرون اولیه اسلام داشته که نظریه «تمدن رضوی» امکان استفاده از تجربه و تراث اسلامی با حضور انسان کامل را برای احیای تمدن اسلامی فراهم می نماید.
🔴تدوام این گفتگوها می تواند امید افزایش عقلانیت در عرصه اقدام را بیشتر کرده و خوشبختانه آقای دکتر جلیلی و دکتر نجفی با گفتگو و محاوره ای جالب بین "تاریخ و فلسفه سیاسی" با "تجربه و عمل گرایی و دیپلماسی متعهدانه" خط بصیرت معناداری را بر قرار نمودند که در نوع خود جذاب و دیدنی بود و جدا در ما امید تازه ای ایجاد نمود۰
کاش این نوع گفتگوها ادامه یابد و سایر اساتید دانشگاه و سیاستمداران طراز انقلاب راه روشن تری را به جوان ترها بیاموزند۰
بتول یوسفی (دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی)
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نشست تخصصی تمدن شناسی در سیره انسان۲۵۰ ساله و آینده انقلاب اسلامی
✅با حضور دکتر سعید جلیلی و دکتر موسی نجفی و محققین و دانشجویان دکتری علوم سیاسی
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین :
✅سلام و عرض ادب
وقتی سخن از پیشرفت میکنیم و میگوییم نظام حمهوری اسلامی استقلال و پیشرفت دارد اما عملا بسیاری از مردم نظام فعلی را با حکومت های حوزه خلیج فارس بعد و پس از انقلاب مقایسه میکنند و زمانی این همه مدرنیته را در دبی می بینیم چگونه پیشرفت در ایران را توجیه کنیم حتی در دوره پهلوی نیز پیشرفت خوبی در صنعت و راه اهن داشتیم؟
✅جواب :
نجفی:
با تشکر از پرسشگر گرامی از طرح پرسشی که متاسفانه امروز در خیلی از اذهان ساده رسوخ نموده است ، اما به نظر قبل از جواب به این سوال بایستی بگویم خود این پرسش دقیق نبوده و دارای نکات انحرافی و غلط اندازی می باشد ۰
یک نکته این است که کسانی که اینگونه به مسائل نگاه میکنند چه" عیاری" و چه خط کشی برای بررسی دارند ؟ اصولا در حرفهای کلی و نقل های بدون عدد و رقم می شود هر چه خواست ، گفت و چون سند و آمار و میزانی نیست ، کسی هم پاسخگو نیست !
کشور عربستان و سایر کشورهای خلیج فارس چه پیشرفت واقعی و دست آورد علمی و دانشگاهی داشته و دارند!! که بخواهند با ایران مقایسه شوند! کدام صنعت مادر و یا زیر ساخت ملی پیشرفته ای داشته اند که بتوان به آنها حسرت خورد ؟!
پیشرفت و توسعه یکی از ابعادش اقتصاد است ولی ابعاد مهمتر توسعه در سیاست و فرهنگ هم متجلی است : حتی برخی صاحب نظران موفقیت در توسعه اقتصادی را معلول توسعه سیاسی و فرهنگی می دانند ؛ کدامیک از این کشورهایی که حسرت مدرنیته شان را می خورند مشارکت سیاسی در حد و اندازه ایران دارند؟ اکثر این کشورها دارای رژیم های پادشاهی و امیر نشین های قرون وسطی هستند و مطبوعات آزاد و یا نهادهای مستقل مدنی که لازمه توسعه است را دارا نمی باشند۰
ایران فعلی علیرغم همه آسیب های مدیریتی و بین المللی و مشکلات عدیده داخلی هنوز هم قدرت اول منطقه است و عربستان و اسرائیل هر زمانی که بخواهند کمی با ایران سرشاخ و یا رویارویی نمایند خیلی زود به دامن بزرگترشان یعنی امریکا فرار میکنند۰ انقلاب اسلامی ایران یک انقلاب فرا منطقه ای و یک عامل تاثیر گذار جهانی است و شما این عظمت را در سطح دشمنی با ایران میتوانید مشاهده کنید ۰
🔴البته باز تاکید میکنم عظمت ذاتی و تاریخی انقلاب اسلامی دلیلی بر ضعف مدیران و توحیه برخی سیاست های غلط فعلی نیست و اصولا این خبط ها عرضی بوده و به ذات انقلاب اسلامی مربوط نمیشود ۰ نکته آخر این است که بین پیشرفت و توسعه با تکامل و رشد بایستی تفاوت قائل شد۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰سه عنصر سازندۀ سياست مطلوب در تاريخ اسلام؛
(هويت، تقريب و استقلال)
✅نشست تخصصی علوم سیاسی و تاریخ با حضور دكتر موسي نجفي، دكتر سعيد جليلي و دكتر محمد هادی همایون
وقتی آقای دکتر سید رضا حسینی به بنده اطلاع داد كه جلسه نقد کتاب تمدن رضوی در روز سهشنبه مورخ 26/4/1397 برگزار خواهد شد، هم تعجب کردم و هم خوشحال شدم. تعجب کردم از اینکه چه زود این کتاب جای خود را در محافل علمی باز کرده است؛ طوری که جلسه نقد و بررسی برای آن ترتیب داده میشود و از سوی دیگر خوشحال شدم چون مجددا به استقبال کتابی میروم که طي چند ماه گذشته يكي دو بار آن را خوانده بودم. معالوصف در یک روز گرم تابستانی با چند تن از دوستان و استاد ارجمندم آقای دکتر نجفی- مؤلف کتاب - همراه و راهی دفتر آقای دکتر جلیلی شدیم. هوا بسیار گرم بود و کولر اتومبيل هم خراب؛ اما همراهي با آقای دکتر نجفی و شوخيطبعيهاي ايشان کمک کرد که زمان را حس نکنیم. سرانجام به محل موردنظر رسیدیم چند لحظهاي گذشت تا دوستان میزبان برسند. ابتدا آقاي دکتر محمد هادي همایون وارد شدند و لختي بعد آقای دکتر سعيد جلیلی با همان سادگی و صميميت همیشگی از راه رسیدند. پس از احوالپرسیهای معمول، آقای دکتر نجفی از ايده اصلي خود و قراردادن مکتب رضوی در قالب فلسفه سیاسی سخن گفتند و ضمن اشاره به انحراف دوگانۀ تاریخ اسلام، يعني انحراف از امامت به خلافت در ماجرای سقیفه و از آنجا به سلطنت یزید در سال 61 ه.، قیام امام حسین(ع) را مقاومتی در مقابل انحراف دوم (سلطنت) قلمداد، و ولایتعهدی امام رضا(ع) را بازگشتی به امامت و لرزاندن پایههای خلافت معرفی کردند . مؤلف کتاب، مكتب رضوی را حقیقتي دانست كه بهدرستي نظام علوی و نهضت حسینی را به۷ مهدویت متصل كردهاست. ايشان اشاره كردند كه امام رضا(ع) کار بسيار بزرگی انجام دادند؛ زیرا از یک سو ما را به مبدأ تاریخ اسلام بردند و از سوی دیگر ظهور مهدویت را به آیندگان مژده دادند. ایشان در ادامه تأثیرات فراوان امام رضا(ع) بر ایرانیان را در سفر تاریخی از مدینه به مرو برشمردند.
در انتها نقطۀ مرکزی این کتاب از سوي مؤلف آن، تأكيد بر حقیقت نبوت، امامت و ولايت عنوان شد که خلافت در ظاهر تا مدتی جای آن را گرفته بود اما فرهنگ رضوی ریشۀ آن را خشکاند.
مهمترین بخش صحبتهای نگارندۀ کتاب جايي بود كه از تاريخ اسلام به دوران حاضر رسيديم؛ دوراني كه در آن از نسبت جامعۀ اسلامی و جامعۀ مسلمانان سخن بهميان آمد و بهزعم نويسنده اين نسبت ميتواند سه مشخصه داشته باشد: يعني تقریبی، هویتی و مستقل باشد. جایی که بحثهای هويتي شیعه و سنی و مسائل مربوط به تقریب بسیار مهم جلوه میکند و حساسیتهای فراوانی در پی دارد.
انتظار این بود که پس از بیانات آقای دکتر نجفی، نقدهای آقای دکتر همایون و آقاي دکتر جلیلی را بشنویم اما بیش از اینکه نقدي مطرح شود با کتاب و نويسنده آن همدلي صورت گرفت. البته ایرادهای جزئي به کتاب وارد شد؛ ازجمله اینکه تمدن، واژهاي قرآنی و اسلامی نیست و بهتر است بهجای آن از «مُلک» استفاده شود. البته تمدن از نظر آقاي دکتر همایون معنایی فراختر داشت و حتی دامنه های آن به دوران حضرت نوح(ع) نيز کشانده شد. تأکید ایشان بر این بود که تمدن اسلامی برروی بنیانهای اخلاقی عاشورا استوار است. البته آقای دکتر جلیلی نیز واژۀ تمدن را كامل ندانستند چون آن چیزی که در اسلام است، اقتضائات ديگري دارد. ایشان تأکید داشتند که در بررسی تمدن رضوی همۀ حقیقت رضوی بايد مورد توجه قرار گیرد و براي اين مهم به عنوان مثال ميتوان به «زیارت جامعه» مراجعه کرد.
🔴 در پايان ميتوان گفت كه در مباحث آقای دکتر نجفی، وقوع انقلاب اسلامی ايران همواره بهعنوان نقطۀ عطفی در تاریخ معاصر و تاريخ اسلام قلمداد میشود؛ فلسفۀ وجودی مکتب رضوی یعنی بازگشت به اصل امامت و ولایت دريچهاي به روي ما ميگشايد كه تا قبل از اين نيمهباز بود. رخداد انقلاب اسلامی، نوعي گشودگي و بازگشت به ذات نبوت و اصل امامت و ادامۀ مسیري است كه تمدن شیعی را به مهدويت ميرساند؛ نقطهاي که همۀ انحرافات مادی و معنوی در هم میشکند و خورشید ولایت به دست صاحب اصلیش ظهور خواهد کرد
🔵امیر اعتمادی بزرگ ( دانشجوی دکتری علوم سیاسی )
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰محورهای اصلی سخنان دکتر موسی نجفی در اجتماع سراسری دانشجویان طرح معرفتی اسلام ناب ۳۰ تیر ماه ۹۷
✅سخنان دکتر نجفی طی دو جلسه در جمع دانشجویان نحبه طرح اسلام ناب در تاریخ شنبه ۳۰ تیر ماه در اردوی آبعلی انعکاس خوبی برای مخاطبین داشت و این موضوع از سوالات بسیار زیاد در جلسه و بیرون از آن کاملا مشهود بود به خلاصه این جلسه علمی پرشور و جوان گرا اشاره می کنیم :
🔷- بحث تمدن اسلامی و مقایسه بین تمدن اسلام و غرب از موضوعاتی است که نسل جوان پرسشگر در محیط دانشگاهی به صورت تمام و کمال با آن روبروست و لذا از طرح جدی و عمیق آن استقبال شایانی می نماید ۰
🔵- دانشجوی نخبه و فکور در پی بحث های عمیق تر و ملموس تر است و بخصوص مسائلی که به نحوی با هویت و شخصیت و منزلت ایران و انقلاب و اسلام ارتباط بیشتری داشته باشد ۰
🔶- در این جلسه این نکته تاکید شد که ما باید "صورت مسئله" خود را داشته باشیم و خودمان صورت مسئله خودمان را "طرح" نماییم ، وگرنه در جواب دادن به صورت مسئله ای که دیگران طرح کرده اند نمیتوان امید پیروزی کامل و شفافیت حقیقت داشت ۰
⚫️- ما برای غلبه بر فضاسازی مجازی دشمن و القای یاس و انحطاط و سیاهی باید به تاریخ و تحولات گذشته رجوع کنیم تا بفهمیم انقلاب اسلامی چه کار بزرگی درمقابل قدرتهای سلطه گر انجام داده است ۰
🔷- امروز ما کمبودهای بسیاری داریم که البته باید از منظر خودمان آسیب شناسی شود ولی بسیاری از این مشکلات مربوط به ذات انقلاب اسلامی نیست و در حوزه "عرضیات " و نه "ذاتیات " قرار می گیرد و لذا ریشه آن از سوء مدیریت ها و انحرافات اشخاص نشآت می گیرد و احتمالا با برنامه ریزی درست قابل درمان و حل شدن است ۰
🔷- بحث "تمدن برتر " و ملاک های آن و اینکه" تعلق تمدنی" بالاتر از "تعلق فرهنگی" است به عنوان "عیاری" برای نقد دولتمردان و سیاسیون مطرح گردید ۰
🔵- از مسائل مهم، پرسش هایی بود که دانشحویان در مورد نقش موثرتر خود متناسب با رشته تحصیلی شان برای اشاعه تمدن برتر داشتند ؛ پرسش هایی که نشان از مسئولیت پذیری لااقل بخشی از جوانان کشور دارد ۰
🔷- از نکات جالب جلسه احساس خوب دانشحویان در مقابله با "احساس تحقیر شدگی" بود ؛ احساسی که همراه با نفرت از استعمار و اجنبی و اجنبی زده گی بروز می کرد ۰
♦️- دانشحویان مثل بسیاری از آحاد مردم از اوضاع نابسامان اقتصادی ناراحت بودند ولی به خلاف روند حاکم بر کوچه و بازار ، به دنبال علل منطقی و علمی قضیه بودند و نه عقده گشایی سیاسی ۰
-🔴" بصیرت سیاسی" دانشجویان بالا بود این را می شد از نقدها و حتی احساسات ضد دولتی شان فهمید و جالب تر آنکه اینها بخوبی بین دولت و اصل نظام مرز بندی می نمودند ؛ و این همان نکته اول این نوشته است که ما در نقدها باید عیار خود را داشته باشیم و صورت مسئله خودمان را خودمان طرح کنیم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰دکتر نجفی در اردوی سراسری دانشجویان طرح معرفتی اسلام ناب :
✅برای نقد سیاست ها و درک شرایط موجود " عیار" و "صورت مسئله" خود را داشته باشید ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت دهه کرامت
✅منزلت نگاه تمدنی در تاریخ انسان ۲۵۰ ساله و ضرورت بحث تمدن رضوی
https://eitaa.com/drmousanajafi
کتاب تمدن رضوی و افتخار با سعادت یکی از جوایز برتر جشنواره کتاب سال رضوی - با حضور تولیت آستان قدس رضوی - مشهد - سالن بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی - ۳۱ تیرماه ۱۳۹۷
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت دهه کرامت و ولادت امام هشتم
✅رمز ولایتعهدی امام : اصلاح نظام سیاسی - مشروعیت زدایی از نظام خلافت - اثبات برتری امامت - ابطال دومین انحراف بزرگ تاریخ اسلام
https://eitaa.com/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰به مناسبت ولادت حضرت امام رضا (ع)
✅رمز ولایتعهدی امام : اصلاح نظام سیاسی - مشروعیت زدایی از نظام خلافت - اثبات برتری امامت - ابطال دومین انحراف بزرگ تاریخ اسلام
https://eitaa.com/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
نشست علمی نقد و بررسی کتاب تمدن رضوی با حضور دکتر سعید جلیلی، دکتر موسی نجفی (نویسنده کتاب)، دکتر هادی همایون و جمعی از صاحب نظران پژوهشگران حوزه تاریخ و تمدن برگزار شد.
مشروح خبر:
کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇
@saeedjalily ✅
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
🔻اهم سخنان دکتر جلیلی در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «تمدن رضوی»:
🔹در تعریف برخی مفاهیم، دکتر نجفی جرات خوبی به خرج داده که جدای از موافقت یا مخالفت با تعریف این مفاهیم، اصل چنین جسارتی قابل توجه است.
🔹«اندیشه» وقتی در عرصه واقعیت نیز نمود داشته باشد، سیر تمدنی خود را پیدا می کند از این رو وقتی سخن از «تمدن رضوی» می شود، باید مبتنی و مستند به تمام «حقیقت رضوی» باشد.
🔹جا دارد تا در تکمیل چنین کتابی بسیاری از تعابیر زیارت جامعه کبیره درباره امام رضا علیه السلام تبیین شود. مثلا تبیین شود که ایشان در آن دوران چگونه «ساسه العباد» بوده اند؟
🔹نباید فراموش کرد که هدف از این مباحث، الگو گیری برای امروز است و اگر تمدن را امتداد و بروز عملی یک اندیشه بدانیم، باید با استفاده از اندیشه دینی و حقیقت رضوی به سوی تمدن اسلامی حرکت کنیم.
🔹طبق تاکیدات مکرر مقام معظم رهبری آهنگ حرکت نظام جمهوری اسلامی به سوی رسیدن به تمدن اسلامی است و ان شالله این مباحث و کتاب ها بتواند در این زمینه راهگشا باشد.
🔻کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇
@saeedjalily ✅
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅مردم به کارهای من افتخار میکنند، ولی چون من، از ضعیفی من بی خبرند. چه کردهام که قدر و قیمت جنگجویان مغرب زمین را داشته باشم؟ چه شهری را تسخیر کردهام و چه انتقامی توانستهام از تاراج ایلات خود بکشم؟...
از شهرت فتوحات قشون فرانسه دانستم که رشادت قشون روسیه در برابر آنان هیچ است، معالوصف تمام قوای مرا یک مشت اروپایی(روسی) سرگرم داشته، مانع پیشرفت کار من میشوند...
نمیدانم این قدرتی که شما(اروپاییها) را بر ما مسلط کرده چیست و موجب ضعف ما و ترقی شما چه؟ شما در قشون جنگیدن و فتح کردن و بکار بردن قوای عقلیه متبحرید و حال آنکه ما در جهل و شغب غوطهور و بندرت آتیه را در نظر میگیریم. مگر جمعیت و حاصلخیزی و ثروت مشرق زمین از اروپا کمتر است؟
یا آفتاب که قبل از رسیدن به شما به ما میتابد تأثیرات مفیدش در سر ما کمتر از شماست؟
یا خدایی که مراحمش بر جمیع ذرات عالم یکسان است خواسته شما را بر ما برتری دهد؟ گمان نمیکنم. اجنبی حرف بزن! بگو من چه باید بکنم که ایرانیان را هشیار نمایم.
جملات تأمل برانگیز عباس میرزا ولیعهد فتحعلیشاه قاجار به ژوبر سفیر وقت فرانسه در ایران.
🔴سوالم از استاد اینه که آیا واقعا این جمله که از عباس میرزا ولیعهد فتحعلی شاه نقل قول میشه، درسته و منبعش معتبره؟
🔵جواب :
نجفی :
با تشکر از دوست گرامی بابت پرسش خوبشان ، باید عرض کنم این جملات را ژوبر از قول عباس میرزا نقل می کند و ظاهرا اکثر کسانی که به آن استناد می کنند از این منبع اخذنموده اند :
منبع: کتاب «مسافرت در ارمنستان و ایران» نوشته آمِده ژوبر، برگردان علیقلی اعتماد مقدم، تهران: بنیاد فرهنگ ایران، ص 95
بنابراین متن اصلی نامه عباس میرزا در صورت صحت با برداشت و نوعی برگردان و شاید نقل به مضمون ژوبر از قول عباس میرزا متفاوت است ۰ اینکه ما تا چه حد محبوریم به خاطر نبود اصل سند و یا منبعی غیر از ژوبر به این نقل اعتماد کنیم خودش محل بحث و گفتگوست !!
اما به فرض صحت و یا استناد درست تاریخی آن ، به نظرم این نقل برای ژوبر فرانسوی حاوی اثبات نوعی برتری طلبی اروپایی و البته فرانسوی و عقب ماندگی ایرانیان از زبان خودشان باشد ۰ من در مورد متن نامه و دقیق بودن حتی قضاوت منسوب به عباس میرزا نظر خاصی ندارم اما به نظر مطلبی که در این استناد تاریخی برایم مهمتر از خود نامه است و بیشتر انسان را به فکر فرو می برد دو مطلب است:
اول : ژوبر و بعد از او ژنرال گاردن خوب می دانستند که ناپلئون بناپارت در مورد اجرای پیمان" فین کن اشتاین" به ایران خیانت کرد و بخاطر پیمانی که کمی بعد با روسها علیه انگلیس منعقد نمود ، از کمک دادن به ایران طفره رفته و در آخر هم ایران و عباس میرزا را در برابر روسها تنها گذاشته و باعث شکست ایران از روس و قرارداد گلستان گردید ۰ بنابراین شک من از این است که این نامه در فرض صحت حاوی مطالب دیگری هم از سوی عباس میرزا علیه فرانسویان باشد و از طرفی نوعی فرار به جلو طرف فرانسوی در توجیه بدعهدی شان هم باشد، تا نشان دهند علت شکست ایران از روس نه پیمان شکنی فرانسه بلکه عقب ماندگی نظامی خود ایرانیان ( با استناد به عباس میرزا) بوده است۰
دوم : استناد به این نامه دستاویزی شده است که جریان ایدئولوژیک غربی در ایران معاصر از آن مرثیه ها به سرایند و این "عقده کهتری " را توجیهی بر آغاز تاریخ بیداری ایرانیان دانسته و از آن مکتب سازی کنند و یک جریان تاریخی فکری و نگاه نامتعادل نسبت به غرب از دل آن در آورند ۰ در این مورد و به عنوان مثال می توانید به کتاب" مکتب تبریز" نوشته دکتر جواد طباطبایی و یا نوشته های آقای آبراهامیان و استفاده ایدئولوژیکی که از این نامه در کتب آنها وجود دارد ، مراجعه نمایید ۰ البته دنباله این خط را به مرحوم امیر کبیر و سپس میرزا حسین خان سپهسالار می کشانند ؛ کمترین آسیب این خط کشی ذهنی و غیر دقیق تاریخی درهم کردن رجال خوشنام و بدنام تاریخی در یک صف و استعمار غرب را کم رنگ نمودن است ۰
🔴من در نقد این جریان سازی حضرات ، حرفهای زیادی دارم که از حوصله این مقاله بیرون است ؛ ولی کسانی که مایل به دنبال نمودن و ادامه این بحث هستند به کتاب" فلسفه تجدد در ایران " مراجعه نمایند ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
کتاب فلسفه تجدد در ایران
مولف : موسی نجفی
ناشر کتاب : شرکت چاپ و نشر بین الملل
شابک : 964-304-157-3
نوع جلد : جلد نرم
قطع : رقعی (21*14)
سال نشر : 1385
شمارگان : 3000
چاپ جاری : 3
تعداد صفحات : 218
تاریخ ثبت : شنبه 13 مهر 1387
تاریخ ویرایش : شنبه 9 آبان 1394
کد : 263
38,000 ریال 34,200 ریال افزودن به سبد خرید
مواجهه با غرب و مدرنیته
 معرفی کتاب
جریان نوگرایی در ایران با دو جریان جدا و منفک از هم قابل بررسی است؛ یکی تحول و نوزایی بومی و ملی که در کتاب حاضر با نام «تجدد» از آن یاد شده است و دیگری نوزایی و تحولی که از پی ورود مغرب زمین به ایران مطرح شده و در تحقیق حاضر با عنوان «مدرنیته» و یا «مدرنیزاسیون» از آن یاد می شود.
نهضت های اسلامی بیدار گرایانه که بعد از صفویان تا به امروز به وجود آمده است، قسمت مهم آن با فلسفه تجدد در ایران و دوشاخه شدن در بعد ملی و بعد غربی در ارتباط است، در سرنوشت سه نهضت تاریخی مهم ایران یعنی نهضت مشروطیت، قیام ملی شدن صنعت نفت و انقلاب اسلامی،این امر قابل رؤیت است. در واقع فلسفه تجدد در ایران مسأله ای پیچیده، دقیق و دارای ظرافت های فکری و تاریخی و حتی سیاسی- اجتماعی بسیاری است. بررسی این مسأله علاوه بر توجه به زوایا و نکات و مسائل فراوان و فراهم آوردن مواد و منابع اولیه و متنوع که گاه بسیار ناهمسان و ناهماهنگ هستند، نوعی دسته بندی و بازیابی و بازسازی فکری و عملی را نیز لازم خواهد داشت و این هدفی است که دکتر موسی نجفی در این پژوهش خود دنبال می کند.
۱۰ فصل این کتاب، بیش از آنکه بخواهد جواب و یا راه حلی برای «فلسفه تجدد در ایران» به دست دهد، «طرح صحیح صورت مسأله تاریخی ما» است.
صورت مسأله ای که لااقل از دو قرن قبل تاکنون همچنان توانسته به عنوان اصلی ترین و پر جاذبه ترین حوزه های فکری، اجتماعی و سیاسی دیدگاه صاحب نظران را به خود مشغول کند.
فلسفه تجدد و ماهیت تاریخی آن در ایران
• تجدد ملی و مدرنیته در تعامل فکری - تاریخی ایران و اروپا
• طرح تجدد ایرانی میرزا تقی خان امیرکبیر و ذهنیت تاریخی و صورت مساله امروز ما
• نقد اصول تمدن سکولار و مدنیت غرب
• اصول تمدن سازی و تطبیق ماهیت تمدن غرب و اسلام
• و..
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰گردهمایی مدرسه تمدن نوین اسلامی - اردوی آبعلی - ۳ مرداد ۱۳۹۷
✅دکتر نجفی : ما به خلاف گفته هانتیگتون قائل به لبه خونین تمدنها نیستیم ۰
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰نسبت جامعه عصر مشروطه با جامعه امروز ایران
✅ماهیت جامعه ایرانی در سه سطح متفاوت
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت یک صد و سیزدهمین سال نهضت مشروطیت
✅ماحصل تاریخی مشروطیت : تحول در مردم - گردش نخبگان - ورود ایران به عهدی جدید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۴ مرداد ماه ، یک صد و سیزدهمین سال مشروطیت
✅آسیب شناسی مشروطیت ایران و "عیار نقد"
🔴چه کسی و با چه شاخصی میتواند نقاد باشد ؟
چرا گاهی جای نقد کننده و نقد شونده عوض می گردد!؟
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅چرا شیخ شهید به هیچ سفارت خانه خارجی نرفت ؟
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅تهمت تمامیت خواهی و استبداد نمایی مذهبیون میراث عصر مشروطه برای امروز
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅پایداری تا پای دار : گزارش تاریخ از لحظه اعدام شیخ شهید در میان سوت و کف و هلهله
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰به مناسبت ۱۱ مرداد ماه سالروز شهادت آیت الله حاجی شیخ فضل الله نوری
✅سیاست استعمار انگلیس علیه نفوذ کلام و تفکر رهبران اصیل و آزادیخواهان واقعی در مشروطیت ایران
https://eitaa.com/drmousanajafi
🔰پرسش یکی از مخاطبین
✅سلام استاد
تازه کتاب تمدن رضوی رو مطالعه کردم
دیدگاه تمدنی شما حتی نسبت به زیارت برام جالب بود
اتفاقا یه دعا که خیلی به بحث شما ربط داره و نشون دهنده ی ارنباط تمدن رضوی و مهدوی است؛دعا برای امام زمانه که امام رضا به اهل بیتشون دستور میدادن جمعه ها بخونن
واقعا مطلبی که فرمودین ادعیه برای ارتباط وثیق فرهنگی بین افراد و مبانی اصیل و خود انسان کامله توش موج میزنه استاد برای بحث جمگ تمدن ها و نظریه پایان تاریخ که بهش چند جا اشاره کردین کتاب مختصر و مفید میشه معرفی کنید؟
🔴جواب
🔵نجفی:
با تشکر از دوست گرامی و خواننده عزیز ، به عرض میرسانم که در مورد بحث تمدن رضوی بحث و عمق مطلب بسیار فراتر از مطالب گقته شده است آنچه در این کتاب مطرح است فقط فتح باب و عناوین اولیه است که می بایستی بر روی تک تک آنها فکر شده و ایده پردازی شود ۰ در مورد نظریه برخورد تمدنها و یا جنگ تمدنها ابتدا بایستی به بررسی کتاب و سپس شخص هانتیگتون پرداخت در این مورد میتوان گفت :
✅ساموئل هانتینگتون، استاد برجسته کرسی «حکومت» و مدیر مؤسسه مطالعات استراتژیک دانشگاه هاوارد امریکا است و سابقا رئیس جامعه علوم سیاسی امریکا و از مؤسسان مجله سیاست خارجی بوده است.
شهرت جهانی او بیشتر بخاطر نظریه «برخورد تمدنها»ی اوست، اما مقاله حاضر به این نظریه نمیپردازد بلکه موضوع آن کتابی از این نظریه پرداز امریکایی است که براندازان و تجدیدنظر طلبان و یا به تعبیر خودش «اصلاح طلبان» آن را کتاب مقدس خود میدانند؛ کتابی که چهره حقیقی هانتینگتون را هر چه بیشتر نمایان میکند. او در پس چهره علمی، فعالیتهای سیاسی خود را همراه با «هنری کیسینجر»، «برژینسکی» و «استالی هافمن» در شورای روابط خارجی امریکا آغاز کرد که اصلیترین نهاد رهبری سیاست خارجی امریکا است. او همچنین سمتهای سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی متعددی را از سال ۱۹۶۹ تاکنون عهده دار بوده است. این مقام ارشد امریکایی، ایران را کشوری اقتدارگرا و غیردموکراتیک معرفی میکند که مانند سایر کشورهای این چنینی باید شیوه حکومت آن تغییر یابد و به سمت دموکراسی شدن و لیبرالگرایی گام بردارد، لذا در کتاب خود به نام Third Wave (موج سوم) به ارائه دستورالعملهایی برای سرنگونی و یا تغییر شکل چنین حکومتهایی میپردازد!۰
🔷♦️اما منابعی که به بررسی نظریه برخورد تمدنها و نقد آن پرداخته به فارسی و غیر فارسی به کتب و مقالات زیادی میتوان ارجاع داد، ولی به عنوان نمونه این کتاب را معرفی می نماییم :
نظریه برخورد تمدنها: هانتینگتون و منتقدانش
هانتینگتون، مجتبی امیری وحید (مترجم)، مجتبی امیری (ویراستار)
ناشر: وزارت امور خارجه، موسسه چاپ و انتشارات
تاریخ نشر: 02 تیر، 1386
تعداد صفحه: 288
موفق باشید
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰۱۴ مرداد یک صد و دوازدهمین سال مشروطیت
✅مشروطیت ریشه تاریخی مهم انقلاب اسلامی است
https://eitaa.com/drmousanajafi