منتشر شد …
📚 «انگاره تعالی»
/فرانظریه فهم تحولات ایران در تناسب با گفتمان ترقی/
(بررسی و تحلیل چهار نظریه اصلی شناخت تحولات ایران: هویت شناسی- تجدد شناسی- انقلاب شناسی- تمدن شناسی)
🖋به قلم: دکتر موسی نجفی
📦ارسال به سراسر کشور
📞 سفارش تلفنی : ۰۳۱۳۲۳۵۱۷۰۹
https://book.icfi.ir/book?title=&publisher=%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7&distributor=&author=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C+%D9%86%D8%AC%D9%81%DB%8C&subject=&issueYear=&edition=&isbn=&bookLang=&bookType=
💬سفارش به صورت برخط: https://4soooq.ir/index.php?route=product/search&search=%D8%A7%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D9%87%20%D8%AA%D8%B9%D8%A7%D9%84%DB%8C
🏢فروشگاه مرکزی: اصفهان، خیابان طیب، کوچه سرلت، کوچه شهید امامی دوم، پ. ۲۶، طبقه اول
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
چاپ بیست و پنجم منتشر شد …
📚 «تاریخ تحولات سیاسی ایران»
/بررسی مولفه های دین، حاکمیت، مدنیت و تکوین دولت - ملت در گستره هویت ملی ایران/
🖋به قلم: دکتر موسی نجفی، دکتر موسی فقیه حقانی
📦ارسال به سراسر کشور
📞 سفارش تلفنی: ۲۲۶۰۵۰۷۳
https://book.icfi.ir/book?title=&publisher=%D8%A2%D8%B1%D9%85%D8%A7&distributor=&author=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C+%D9%86%D8%AC%D9%81%DB%8C&subject=&issueYear=&edition=&isbn=&bookLang=&bookType=
🔴 غرفه انتشارات: شبستان، ناشران عمومی، راهروی ۲۲، غرفه ۲۲
🏢فروشگاه مرکزی: خیابان ولیعصر خیابان فیاضی (فرشته) نبش چناران پلاک ۱۵
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
2_1152921504640147005.mp3
4.65M
🔊 #فایل_صوتی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
به مناسبت ۲۴ اردیبهشت سالروز قیام تحریم تنباکو و لغو امتیاز نامه رژی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔻لینک مطلب:
🌐 http://fekrat.net/?p=952
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
📍 #اختصاصی
📋 #پرونده_ویژه
♦️رژی و کمپانی #هند شرقی
🎙گفتوگو با دکتر #موسی_نجفی
🔹آیا #تنباکو یک قرارداد صرفا اقتصادی بود یا ابعاد فرهنگی و سیاسی بلند مدتی را دنبال می کرد؟
🔹برخی از احتمال ورود همه جانبه #انگلیس به ایران و پایه گذاری سازوکارهایی مانند کمپانی هند شرقی در ایران در ماجرای تنباکو سخن میگویند. این تحلیل چقدر مطابق واقع است؟
🔹قرارداد رژی، یک قرارداد صرفاً اقتصادی نبوده است، در واقع میتوان گفت تتمهی قرارداد قبلی بود.
🔹قراردادهای قبلی که انگلیسیها با ایران داشتند، مخصوصاً رویتر، نشان میدهد اینها قراردادهای سیاسی مهمی بودند.
🔹یکی از تحلیلهایی که راجع به قرارداد رویتر وجود دارد، این است که خود انگلیسها میدانستند این قرارداد قابل اجرا نیست، و وقتی هم که امضا شد خیلی تعجب کردند؛ اما این را به عنوان یک حربهی سیاسی در مقابل روسها، در دستشان نگه داشته بودند؛ وگرنه میدانستند چنین ابعادی از یک قرارداد در یک کشور، نمیتواند اجرا بشود.
🔹البته بعداً، آرامآرام قسمتهایی از آن حذف شد و نهایتاً قرارداد رژی بعد از چند سال اتفاق افتاد.
🔹اگر مجموع قراردادهایی که انگلستان داشته، از رویتر تا رژی، را بررسی کنیم، به نظر من میتوانیم نتیجهای که کمپانی هند شرقی در هند کسب کرد و آرامآرام هند را تصرف کرد، اینجا هم ببینیم.
🔹برای اینکه شرایطی که توسط کمپانی هند شرقی در هند رخ داده بود، در ایران هم رقم بخورد چند راه وجود داشت: یک راه تضعیف حکومت مرکزی بود.
🔹در هندوستان، بعد از حمله نادر به هند و از بین رفتن گورکانیان و لطمه شدیدی که حکومت هند خورد، جایِ پای خارجیها در آنجا بیشتر باز شد.
🔹دوم، ایجاد اختلاف مذهبی بین مسلمانان، هندوها و سایر گروهها بود.
🔹البته در ایران این امکان وجود نداشت، به دلیل اینکه از دوران صفویه به بعد، مذهب شیعه در ایران رسمی بود، و استعمارگران برای ایجاد اختلاف از راه دیگری وارد شدند، و آن ساختن فرقه بابیه و بهائیت بود (یعنی ازلیها و بهائی که هر دو به یک نقطه میرسیدند).
🔹بحث سوم نیز این است که تسخیر بازار اقتصادی و وابستهکردن کشور به اقتصاد بینالمللی و اروپایی هم مهم بود.
🔹برای این کار باید اقتصاد و توان داخلی را از بین میبردند.
🔹اقتصاد ایران از دوران صفویه به بعد، اقتصاد قدرتمندی بود و توانسته بود در زمینههای مختلف نظیر کشاورزی، صنعتی و حتی هنری روی پا خودش بایستد و موفق بود.
📌کانال فکرت؛
🆔 @fekrat_net
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰ادامه قبلی👆
✅ "فلسفه تحول تاریخ" در شرق و غرب تمدن اسلامی: روش استنباط عقلانیت تاریخی و تحول علوم انسانی بر اساس مقایسه و نقد سنت ابنخلدونی با بسط حکمت نوصدرایی ناشر:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی - نویسنده: علیرضا جوادزاده قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  بصیرت تاریخی: اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران ناشر:آرما پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  بصیرت تاریخی: اصول شناخت تاریخ تحولات معاصر ایران ناشر: پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۵۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۵۰۰۰۰  تاریخ معاصر ایران ناشر: پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۱۱۲۵۰۰۰ قیمت سایت:۱۱۲۵۰۰۰  اندیشه تحریم و خودباوری: تحلیل متون و اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران ناشر:موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی (موج چهارم بیداری اسلامی) ناشر:موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  تاریخ معاصر ایران(آرما) * ناشر:آرما پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۵۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۵۰۰۰۰  تاملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی ج3،نجفی،پروهشگاه علوم انسانی ناشر:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  تاملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی ج1،نجفی،پروهشگاه علوم انسانی ناشر:پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،تهران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  بنیاد فلسفه سیاسی در ایران - عصر مشروطیت ناشر:موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  انقلاب فرامدرن و تمدن اسلامی : موج چهارم بیداری اسلامی ناشر:موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰  تعامل دیانت و سیاست در ایران ناشر:موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران پدیدآور: - نویسنده: موسی نجفی قیمت:۳۰۰۰۰۰ قیمت سایت:۳۰۰۰۰۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
📚 خرید کتابهای دکتر موسی نجفی با تخفیف نمایشگاهی و ارسال رایگان
https://book.icfi.ir/book?title=&publisher=&distributor=&author=%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C+%D9%86%D8%AC%D9%81%DB%8C&subject=&issueYear=&edition=&isbn=&bookLang=&bookType=
📚📚
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰متن کتاب تاریخ تحولات به صورت صوتی توسط ایران صدا
✅رجوع شود به :
جستجو
http://book.iranseda.ir/search/?t=%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE%20%D8%AA%D8%AD%D9%8م8%D9%84%D8%A7%D8%AA%20
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تقریر درس اندیشه سیاسی دوره دکتری علوم سیاسی پزوهشگاه
✅روز چهارشنبه بیستم اردیبهشت ماه هزار و چهارصد و دو از ساعت ۱۴ تا ۱۷ توفیق حضور در کلاس درس اندیشه سیاسی دوره دکتری جناب آقای دکتر نجفی را داشتم. تاریخ به عنوان مجموعه ی گزاره هایی که در گذشته به وقوع پیوسته است از وجه تعلق به گذشته آینه ی آینده است و می توان با نظر به هستی شناسی و معرفت شناسی گزاره های تاریخی و بهره مندی از قواعد عام ( سنت های تاریخی) به شناخت آینده رفت و از تاریخ عبرت گرفت. متون تاریخی ایرانی- اسلامی از این حیث به عنوان میراث ما می تواند به غنای اندیشه ی سیاسی امروزمان بیفزاید و ضرورت شناخت گفتمان سیاسی و اندیشه ی سیاسی مندرج در متون گوناگون مانند متون فلسفی، شریعت نامه ها، اندرزنامه ها، سیاست نامه ها، اشعار و نثر های ماندگار مانند گلستان ، فتوت نامه ها و … بیش از پیش ضروری است زیرا اندیشه های سیاسی رقیب با ابزارهای گوناگون بنای تنگ نمودن عرصه را برای اندیشه ی سیاسی ایرانی- اسلامی در سر می پرورانند و به دست دادن مناط و روشی معقول و منطقی برای تعیین چارچوب های اندیشه ی سیاسی ایرانی- اسلامی بیش از پیش احساس می شود. عدالت به عنوان دال مرکزی و هسته ی اصلی اندیشه سیاسی ایرانی- اسلامی در متن هایی که مستقیم یا غیر مستقیم به موضوع سیاست پرداخته اند دستگاه فکری اندیشه سیاسی ایرانی- اسلامی را از سایر گفتمان ها و دستگاه های فکری متمایز می کند و موضوعاتی از قبیل قدرت، دولت، ملت، آزادی، مساوات، اخلاق و …ذیل عنوان عدالت تعریف می شوند و داوری در باب هر یک از مفاهیم پیشین یا نوظهور در امر سیاست با متر و مقیاس عدالت صورت می گیرد.بنابراین نمی توان با دستگاه فکری مبتنی بر لیبرالیسم یا سوسیالیسم و یا نظایر آن به داوری در باب آنچه در دستگاه فکری ایرانی - اسلامی( عدالت محور و با مختصات پیش گفته) تولید شده است نشست.
🔴نورالله اکبری دانشجوی دکتری علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰درس اندیشه سیاسی در اسلام و ایران دوره دکترای علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی - پژوهشگاه علوم انسانی - اردیبهشت ۱۴۰۲
✅دکتر موسی نجفی :
🔴ما باید بین متون کلاسیک و ابعاد و مباحث اندیشه سیاسی در اسلام با برخی معضلات و مسائل روز سیاسی مان ارتباط برقرار نماییم
کلیات و اصول اندیشه سیاسی در اسلام با محوریت عدالت در حرکت است و قطب و دال مرکزی اندیشه سیاسی در غرب با محوریت بحث آزادی به جلو می رود ؛ این مطلب یعنی دو شاخص،متفاوت برای بررسی یک حوزه مطالعاتی چگونه باید انجام گردد۰
🔵با این پیش فرض ، کسانی که از شاخص رفراندوم برای حل مسائل سخن می گویند توجه ندارند که برای نقد اندیشه سیاسی در اسلام نمی توانند از یکی از شاخصه های اصلی اندیشه سیاسی غربی به عنوان معیار سنجش محوری استفاده نمایند!
به عنوان مثال اگر پیش نماز یک مسجدی مرتکب شرب خمر گردید و از عدالت ساقط شد ، حال اهالی مسجد برای ادامه کار و مشروعیت بخشی به او نمی توانند به انتخابات و رای گیری مومنین مسجدی مراجعه کنند و بگویند برای اقامه جماعت به فرد از عدالت ساقط شده ما انتخابات گذاشتیم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش انقلاب اسلامی و تحول علوم اسلامی و انسانی - مشهد مقدس - دانشگاه علوم اسلامی رضوی - اسفند ۱۴۰۱
✅ سخنرانی دکتر موسی نجفی با عنوان :
انقلاب اسلامی و ایده تحول فلسفه تاریخ شیعی
🔴تاریخ علم در تمدن شرق و غرب عالم اسلامی
فلسفه و فلسفه مدنی و فلسفه تاریخ
تاثیرات اجتماعی و موسسین و شارحان
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰همایش داوری در ترازوی داوری
✅به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد تولد دکتر رضا داوری
🔴سخنرانی دکتر موسی نجفی :
🔵دکتر داوری : تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب
(نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ما)
🔶شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - سالن تمدن - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰به گزارش خبرنگار مهر، موسی نجفی مدیر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست «داوری» در ترازوی داوری که به همت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی صبح امروز در تالار تمدن این پژوهشگاه آغاز به کار کرد، گفت: در این نشست به بیان تجربه ام از مصاحبت با دکتر داوری میپردازم.تجلیل از بزرگان سنت حسنهای است که ما در پژوهشگاه آن را ادامه خواهیم داد. گرچه حجاب معاصریت باعث شود برخی از مطالب مغفول بماند.
✅وی ادامه داد: باب آشنایی من با دکتر داوری در همایشی بود که سی سال گذشته در دانشگاه حقوق که در خصوص فارابی برگزار شد. پس از آن هم در مقاطع مختلف خدمت ایشان رسیدیم و مباحثات و گفتگوهایی با ایشان داشتیم و از ایشان آموختیم. زمانی خدمت ایشان بودم و پرسیدم از ایشان که چرا شهید مطهری فلسفه تاریخ دارند ولی فلسفه سیاسی ندارند؟ و آن را در مقایسه با افق سیاسی ابن خلدون مقایسه کردم. ایشان نوشته من را در این خصوص خواندند و مقدمه هفت صفحهای نوشتند. همیشه نکات تاریخی ایشان برای ما رهگشا بود
🔴برای اطلاع از متن کامل رجوع شود به :
.https://www.mehrnews.com/news/5795272/%D8%B3%D9%86%D8%AE-%D8%A7%D9%86%D8%AF%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D9%88%D8%B1%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1-%D8%AF%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D8%B1%D8%AF%DA%A9%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%B9%D8%A8%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D8%AA
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔴دکتر موسی نجفی :
🔰مهمترین بخش اندیشه داوری اردکانی با انقلاب اسلامی ظهور کرده است
✅رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی بیان کرد: مهمترین خصوصیت اندیشه دکتر داوری اردکانی، عالمی جدید غیر از عالم غربی است که با انقلاب اسلامی متولد شده است.
🔴به گزارش خبرنگار ایکنا، همایش «داوری در ترازوی داوری» درباره اندیشهها و نظریات و آثار استاد رضا داوری اردکانی امروز شنبه ۶ خردادماه از سوی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.
موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در این همایش سخنرانی کرد که گزیده سخنان وی را در ادامه میخوانید:
بحث بنده راجع به تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب و نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ماست. بنده نکاتی را در چند محور بیان میکنم. اول اینکه تجلیل از بزرگان سنت حسنهای است که ما هم در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی آن را دنبال میکنیم مخصوصا تا وقتی این افراد زنده هستند این تجلیل صورت گیرد بهتر است. آشنایی بنده با دکتر داوری اردکانی به سی سال قبل برمیگردد که ایشان را برای بحثی درباره فارابی دعوت کردیم که منجر به مقالهای با عنوان «منزلت سیاست در فلسفه مدنی فارابی» شد. دکتر داوری اردکانی بر سه کتاب بنده هم تقریظ نوشتهاند.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی👆
🔰دو بُعد انقلاب اسلامی
✅نکات ایشان بر مباحث تاریخی هم بسیار راهگشا است و نوعی از تاریخ اندیشه است و ما از مباحث اندیشههای ایشان استفاده زیادی بردهایم. بنده ایشان را فیلسوف مدنی میدانم که در نیم قرن اخیر از برجستهترین کسانی هستند که در اندیشه معاصر تأثیر گذاشتهاند. وقتی مباحث ایشان در نقد غرب را هم میخوانیم به این نتیجه میرسیم که در این زمینه هم نکات دقیقی دارند.
زمانی در خانه مشروطه اصفهان مراسمی برگزار و ایشان را دعوت میکردیم. یکبار گفتند برای من بسیار عجیب است که کتاب «مقیم و مسافر» با اینکه در دفاع از مشروطه است اما در فضای لیبرالیسم قرار نگرفته است. به نظرم انقلاب اسلامی دو بُعد دارد که یکی اینکه اسلام را از حاشیه به متن آورده و نظام اسلامی را تشکیل داده و مدل پیشرفتهتر آن تمدن اسلامی است. انتظار داشتنن از یک فیلسوف که در این زمینه حرف بزند شاید انتظار زیادی باشد اما بعد دیگر انقلاب اسلامی که مغفول مانده پرسش از غرب است که در اینجا میتوان از فیلسوف و مخصوصا دکتر داوری انتظار بیان دیدگاه داشت.
ادامه 👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
ادامه قبلی 👆
🔰علت ورود به مباحث سیاسی
✅ایشان بارها و بارها گفتهاند انقلاب اسلامی در افق مدرنیته زائیده نشده و خود این انقلاب، یک پرسش از غرب است. این دیدگاه باعث شد گروهی وی را نپسندند چون دکتر داوری، بُعد دوم انقلاب اسلامی را مد نظر داشتند. توجه به فلسفه مدنی فارابی باعث میشود دکتر داوری، فلسفه را در مباحث نظری صِرف ندانند بلکه وارد مباحث روز سیاسی هم بشوند. به نظرم میتوانیم امکانات فلسفه اسلامی ایرانی را در اندیشه ایشان با جریانات اندیشه غرب به صورت توامان شاهد باشیم و در افق انقلاب اسلامی به پرسش از غرب بپردازیم و به امکانات یک انقلاب دینی و عهد جدیدی که در ایران پیدا شده توجه کنیم.
مهمترین خصوصیت این اندیشه دکتر داوری، عالمی جدید غیر از عالم غربی است که با انقلاب اسلامی متولد شده است. ایشان همواره میگفتند ذات اندیشه ایستادن در یک قسمت نیست بلکه عبور است. دکتر داوری این عبور را به ما یاد دادند و حتی میتوان با داوری از خود داوری هم عبور کرد که البته کاری مشکل است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش داوری در ترازوی داوری
✅به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد تولد دکتر رضا داوری
🔴سخنرانی دکتر موسی نجفی :
🔵دکتر داوری : تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب
(نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ما)
🔶علت تاثیر گذاری زیاد دکتر داوری در حوزه سیاست و بخصوص اندیشه سیاسی
🔷دکتر داوری به عنوان یک فیلسوف مدنی در نقد غرب و ورود تفکر فلسفی در سیاست
🔶شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - سالن تمدن - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش داوری در ترازوی داوری
✅به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد تولد دکتر رضا داوری
🔴سخنرانی دکتر موسی نجفی :
🔵دکتر داوری : تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب
(نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ما)
🔶 تاثیر گذاری اندیشه دکتر داوری در تبیین سه دوره تاریخی عصر طلایی تمدن ایرانی در اسلام و دوره دوم در قرن دهم و عصر هویت و سوم در دوره عصر انقلاب اسلامی
🔷نکته مهمی از تاثیر نگاه عمیق دکتر داوری در نقد عصر تجدد ایرانیان در عصر مشروطه و فهمی نو از کتاب مقیم و مسافر و تمسک به آزادی بدون قرار گرفتن در محدوده لیبرالیسم
🔶شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - سالن تمدن - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش داوری در ترازوی داوری
✅به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد تولد دکتر رضا داوری
🔴سخنرانی دکتر موسی نجفی :
🔵دکتر داوری : تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب
(نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ما)
🔶 آیا دکتر داوری نسبت به آثار اولیه خود نوعی تجدید نظر طلبی داشته است یا نه ؟
🔷دو بعد از انقلاب اسلامی ایران : اثبات تجدید عهد دینی و نقد غرب و تاثیر افکار دکتر داوری در بعد دوم و فهم برخی مخالفت ها با ایشان
🔶شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - سالن تمدن - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش داوری در ترازوی داوری
✅به مناسبت بزرگداشت نودمین سالگرد تولد دکتر رضا داوری
🔴سخنرانی دکتر موسی نجفی :
🔵دکتر داوری : تناسب در دو حوزه تمدنی اسلام و غرب
(نسبت گذشته با آینده برای فهم وضعیت امروز ما)
🔶 تلاقی فلسفه مدنی فارابی با اندیشه های هایدگر و دکتر فردید دو بعد مهم اندیشه دکتر داوری
🔷آیا می توان از اندیشمندان عبور کرد؟
🔶شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ - سالن تمدن - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰اظهار نظر یکی از مخاطبین محترم
✅با سلام خدمت استاد نجفی عزیز و تشکر از مطالب مفید علمی که در این کانال می گذارید ۰
غرض از،تصدیع این بود ، چون این کانال در تبادل آراء با مخاطبین رویه مناسبی را اتخاذ نموده و دو روز آخر هفته معمولا به صورت پرسش و پاسخ و یا به اظهار نظر دوستان عمدتا جوان اختصاص یافته ؛ لذا جهت مشارکت بیشتر، مطلب مهمی را که مربوط به حاکمیت جغرافیایی ایران عزیز است جهت آگاهی دوستان ارائه می دهم ۰ نکته مهم در این نگاه تاریخی ، اقتدار فعلی جمهوری اسلامی در حفظ تمامیت ارضی ایران می باشد ۰البته علت اصلی اینکه ایران در تاریخ گذشته از بخشی از حاکمیت خود محروم گشته همانا استعمار خارجی بوده است ۰
🔴نقشه ایران در 286 سال قبل
شامل گرجستان،
ارمنستان،
آران،
بحرین،
مناطق شیعه نشین عربستان،
بلوچستان
پاکستان و افغانستان
🔵در زمان پادشاهی فتحعلیشاه قاجار در طی دو عهدنامه استعماری گلستان و ترکمان چای شهرهای قفقاز از تسلط ایران خارج شد و به روسیه تعلق گرفت. عهدنامه پاریس که در زمان ناصرالدین شاه بود بخشهایی از هرات و افغانستان را به مالکیت بریتانیا درآورد!
عهدنامه آخال نیز که در زمان ناصرالدینشاه امضا شد؛ مرو و خوارزم را به روسها بخشید و این پایان بخششهای بزرگ قاجاریه به استعمار بود. آخرین قسمتی که از خاک ایران گرفته شد، بحرین بود که در سال 1970م. در زمان محمدرضا شاه پهلوی استقلال خود را اعلام کرد.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
در آستانه سیوسومین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره)، خبرنگار روزنامه ایران مصاحبهای با رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی انجام داده است که در این مصاحبه، دکتر نجفی درباره شأن فکری و نظریهپردازانه حضرت امام خمینی(ره) مواردی را مطرح کرده است که ماحصل این گفتوگو از نظرتان میگذرد:
«منشور فکری - سیاسی حضرت امام خمینی(ره)» در گفتوگو با دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی
رهبری در قامت متفکر
حضرت امام(ره) جزو معدود متفکرانی بودند که توانستند فلسفه سیاسی خود را اجرایی کنند
«حضرت امام خمینی(ره) در وهله نخست یک متفکر و نظریهپرداز است؛ کسی که میکوشد با بهره گرفتن از مرجعیت فکری و دینی خود بهعنوان ولی فقیه که شأنی نظریهپردازانه و فکری دارد و نه صرفاً بهعنوان یک رهبر سیاسی، مسائل نظام را حل کند.» این توصیف دکتر موسی نجفی، استاد تمام علومسیاسی و رئیس پژوهشگاه علومانسانی و مطالعات فرهنگی درباره شأن فکری و نظریهپردازانه حضرت امام خمینی(ره) است. او حضرت امام(ره) را از معدود متفکرانی برمیشمارد که توانست فلسفه سیاسی خود را با موفقیت پیادهسازی و اجرا کند.
برای مشروح مصاحبه رجوع شود به :
https://www.irannewspaper.ir/Newspaper/PagePDF/126375
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
👆.ادامه مصاحبه با روزنامه ایران قسمت اول
🔴جناب دکتر نجفی، اغلب از حضرت امام خمینی(ره) بهعنوان یک رهبر سیاسی که بنیانگذار یک نظام سیاسی نوین شدند، صحبت میشود، اما ایشان از شأنی فکری، فلسفی و نظریهپردازانه نیز برخوردار بودند. دستگاه فکری حضرت امام خمینی(ره) بهعنوان یک «متفکر» چه مختصاتی داشت؟
🔵حضرت امام خمینی(ره) در وهله نخست یک شخصیت فکری برجسته بودند که از سن چهل تا شصت سالگی به مسائل فکری مبادرت داشتند و «مسائل سیاسی» را فقط رصد میکردند. با اینکه نهضت بزرگی مثل «ملی شدن صنعت نفت» را پیش روی داشتند اما رد پایی از ایشان در این نهضت نمیبینیم. تقریباً در هیچ یک از جناحبندیهای نهضت و مسائل آن وارد نشدند و در هیچ کدام از جریانهای سیاسی حتی مذهبی آن زمان، مشارکت فعال نداشتند و تنها بعد از انقلاب از مرحوم آیتالله کاشانی در مقابل ملیگراها، چندین بار تجلیل کردند، اما بعد از شکست نهضت نفت و کودتای 28 مرداد، حاکمیت امریکا به جای انگلیس، رحلت آیتالله کاشانی و آیتالله بروجردی یعنی زمانی که به سن شصت سالگی رسیده بودند، ایشان وارد گود سیاست شدند و بتدریج نسبت به دخالت امریکاییها و حذف «قسم به قرآن» واکنش نشان داده و انتقادات خود را مطرح کردند. مشخص بود که انتقادات امام(ره) به این مسائل بهانه است و هدف بلندتری را مد نظر دارند که همان استقرار نظام جمهوری اسلامی است. ایشان برای همراه کردن علمای دیگر و مردم باید یکسری برنامههای کوتاهمدت و اجرایی را پیش میکشیدند تا جامعه بتدریج سیاسیتر شود و به برنامههای ایشان در مسیر تغییر رژیم اعتماد کند. سرنخ درگیری ایشان با انجمنهای ایالتی و ولایتی و مسأله کاپیتولاسیون را میتوان در کتاب «کشف الاسرار» ایشان که در دهه بیست به رشته تحریر درآمده است، ردگیری کرد.
اما بیست سال بین کتاب «کشفالاسرار» و حرکت سیاسی ایشان فاصله است. چرا؟
چون ایشان در حال رصد کردن اوضاع جامعه هستند. حساسیت ایشان نسبت به دخالت خارجیها و دینی شدن جامعه در این کتاب نمود برجستهای دارد. بنابراین، همانطور که در پرسش شما هم طرح شد، حضرت امام خمینی(ره) در وهله نخست یک متفکر و نظریهپرداز است؛ کسی که میکوشد ابتدا مسائل را متفکرانه تحلیل کند. به همین دلیل، ایشان را ابتدا به ترکیه و بعد به نجف میفرستند. آنجا هم 15 سال در کرسی مرجعیت نشسته و در کنار شخصیتهایی همچون آیتاللهالعظمی خویی و مرحوم آیتاللهالعظمی شاهرودی مشغول تدریس میشوند، ولی فضای عراق یک فضای عربی بود و به گونهای نبود که ایشان بتواند حرکتی سیاسی را رقم بزند.
بعد از انقلاب هم جنگ میشود و ایشان آنجا هم سعی میکند تا با بهره گرفتن از «قدرت اجتهاد» و «مرجعیت فکری و دینی» خود، مسائل نظام را نه بهعنوان یک رهبر سیاسی بلکه بهعنوان یک «ولی فقیه» که شأنی نظریهپردازانه و فکری دارد، حل کند. بر این اساس، میتوان برای ایشان یک «فلسفه سیاسی» قائل شد که در بردارنده راهکارهایی برای حل مسائل انقلاب و افقگشا برای آینده جمهوری اسلامی است.
🔴مهمترین مسأله در فلسفه سیاسی ایشان چیست؟
🔵در فلسفه سیاسی امام(ره) بیشتر بحث بر سر «مشروعیت نظام سیاسی» است. ایشان جزو معدود متفکرانی هستند که فلسفه سیاسی خود را پیادهسازی کردند. برخی متفکران صرفاً به یک فلسفه سیاسی به لحاظ ذهنی و تئوریک دست پیدا میکنند اما برای پیادهسازی آن فرصتی نمییابند، اما خوشبختانه حضرت امام(ره) این فرصت را پیدا کردند.
🔴«مشروعیت» یک نظام سیاسی در اندیشه ایشان، چگونه محقق میشود؟
🔵ایشان مشروعیت را از آن خدا میدانند و در واقع، در فلسفه سیاسی حضرت امام(ره) «ولایت» و «دموکراسی» با هم جمع شده است.
ادامه👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
👆ادامه مصاحبه با روزنامه ایران قسمت دوم
🔴در اندیشه سیاسی امام شرط تحقق جمهوریت نظام چیست ؟
🔵در فلسفه سیاسی حضرت امام(ره) مشروعیت نظام از مردم نیست، بلکه مشروعیت نظام از «ولایت فقیه» است و ولایت فقیه هم مشروعیت خود را از امام زمان(عج) و نظریه امامت دارد نه از خودش؛ اما مردم باید این ولایت را بپذیرند. بنابراین، فلسفه سیاسی ایشان دو جزء دارد؛ یک جزء الهی که به نظریه امامت ختم میشود و یک جزء مردمی که آن هم وجهی دینی دارد و ایشان با قبول نظریه جمهوری و تفکیک قوا، این وجه مردمی را پذیرفتند و تلفیق کردند.
🔴در تحلیل محتوای بیانات حضرت امام(ره)، واژه «مردم» بسامد بالایی دارد. اساساً «مردممداری» در فلسفه سیاسی ایشان چه مختصاتی دارد؟
🔵نگاه یک «مرجع تقلیدِ نظریهپردازِ شیعی مسلمان» غیر از نگاه یک نظریهپرداز لیبرال یا یک نظریهپرداز مارکسیست است و مختصات خود را دارد. طبیعتاً نگاه حضرت امام(ره) به «مردم» نمیتواند برآمده از تعریفی باشد که مارکسیستها یا لیبرالیستها از جایگاه مردم در یک نظام سیاسی و اجتماعی ارائه میکنند.
«مردم» در اندیشه حضرت امام(ره) به تعبیر شهید مطهری، مردمی هستند که «منِ متعالی» را طلب میکنند. تفاوت مکتب لیبرالیسم و مارکسیسم با فلسفه سیاسی امام خمینی(ره) این است که «مردم» در مکتب لیبرالیسم و مارکسیسم، سکولار هستند و اساساً دین را رها کردهاند و گاه در تقابل با آن قرار دارند، اما «مردم» در فلسفه سیاسی امام(ره) اگر رفاه، اقتصاد و آزادی میخواهند، مطالباتشان یک قید دینی هم دارد؛ یعنی رفاه، آزادی و اقتصاد را در سایه «دین» میخواهند. «مردم سالاری دینی» نه یک جمهوری تنهای سکولار و نه یک حکومت اسلامی بدون مردم است.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
👆ادامه مصاحبه با روزنامه ایران قسمت سوم
🔴 «تمدنسازی» در فلسفه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) چه جایگاهی داشت؟
🔵بیشتر مبارزات حضرت امام خمینی(ره) علیه رژیم شاه بود و بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی، جنگ شد، بنابراین ایشان بیشتر بر مشکلاتی چون تغییر رژیم پهلوی و مبارزه با صدام متمرکز شدند. بحث از «تمدن» زمانی موضوعیت مییابد که یک نظام شکل بگیرد. برای شکلگیری نظام، جنبش نرمافزاری لازم است تا نهادها بازسازی شده و در اجتماع پیاده شود، اما رحلت امام(ره) بلافاصله بعد از جنگ، باعث شد که کار «نهادسازی پیشرفته» عملاً با آیتالله خامنهای ادامه پیدا کند. بنابراین بحثهای تمدنی در فلسفه سیاسی امام(ره) اجمالی است. برپایی نظام، ایجاد قانون اساسی و... همه دغدغههایی تمدنی است اما طرح تفصیلی این مسائل و پیادهسازی آنها بعدها محقق شد. ایشان فضایی را ساختند و قاعدهای را بنا گذاشتند که ظرفیت «ایده تمدنسازی» را داشت. اگر پایهگذاری ایشان، پایهگذاری محدودی بود، ما امروز به این جایگاه تمدنی نمیرسیدیم. مقام معظم رهبری، آیتالله خامنهای، این نگاه تمدنی را از «اجمال» به «تفصیل» بردند.
🔴با توجه به مسائلی که امروزه در جامعهمان با آن مواجه هستیم به نظر شما کدام بُعد از اندیشه سیاسی ایشان میتواند برای امروز ما بیشتر راهگشا شود؟
🔵مجموعه افکار ایشان در قانون اساسی متجلی شده و تنها نمیتوان بر یک بُعد آن انگشت گذاشت. ایشان یک «نظام» ایجاد کردند و نظام نیازمند یک سلسله از مفاهیم است. بنابراین همه مفاهیمی که ایشان بویژه در قانون اساسی طرح کردند اعم از مردمسالاری، دین، نظام اسلامی و ولایتفقیه، هم نیاز امروز ما و هم راهگشای مسائل ما است. اما اصل اساسی که امروز باید محل تأمل بیشتر قرار گیرد، اصل تلفیقی است که امام(ره) بین «مشروعیت دینی» و «مقبولیت مردمی» ایجاد کردند که بسیار بدیع بود و ایشان را در حاکمیت نظام سیاسی موفق کرد و اساساً بر اساس این تلفیق بود که توانستند نظامی برپا کنند که نه لیبرال است و نه مارکسیست. این مشی فکری و منش سیاسی ایشان برای امروز ما میتواند بسیار راهگشا شود. به رغم اینکه چند دهه از رحلت امام(ره) میگذرد، اما هنوز افکارشان زنده است؛ چون تازگی، پویایی و عمق دارد، اما با این حال، باید از برخورد سطحی، حذفی یا اضافی با افکار امام(ره) پرهیز کرد. امام(ره) را باید عمقی بخوانیم تا به اصل و اساس حرف ایشان پی ببریم که البته این مهم از رهگذر تحقیقات بهدست میآید. بقیه ملل اسلامی هم محتاج شناخت بیشتر امام(ره) هستند تا بتوانند از افکار ایشان بهتر بهره بگیرند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi