🔰به مناسبت ۱۰ آذر ماه سالروز شهادت آیت الله سید حسن مدرس :
✅دیانت در سیاست بالاتر از دین در سیاست است
🔴دکتر موسی نجفی : اینکه مدرس گفته : دیانت ما عین سیاست ماست ، شاید معنای وسیع تر و عمیق تر از این جمله را می دهد، اگر می گفت "دین" ما عین سیاست ماست ۰ "دیانت" اعتقاد قلبی و عملی و واقعی است ۰ در سیاست امروز ما می بینیم برخی در نظر و گفته ، ورود دین در سیاست را قبول دارند ولی متدین به این مطلب نیستند ۰ یک از عللی که سیاستمداران غربی سیاست های خود را با تلاش و جدیت به پیش می برند این است که متدین و عامل به همان عقیده ای (سکولار) هستند که قبول دارند ۰ در حقیقت جمله شهید مدرس می تواند نقد برخی مدیران در چهار دهه گذشته و ریشه بسیاری از ضعف ها و ناکارآمدهای سیاست در ایران باشد ، چرا که متدین بودن و دیانت داشتن در سیاست بالاتر از صرفا دین را قبول داشتن است ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰همایش ملی نفوذ و سلطه
✅چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۲
مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی
🔴دکتر موسی نجفی : فلسفه شناخت استعمار:
🔶اندیشه خود برتری پنداری اروپا محور در مقابل هر سه مرحله نهضت و نظام و تمدن اسلامی مورد نفی واقع شده است۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
2_1152921504640003511.m4a
4.94M
🔰پرسش یکی از مخاطبین کانال
✅سلام استاد
سوالی در مورد مطلبی که چندی پیش در مورد کتاب انسان ۲۵۰ساله منتشر کردید داشتم.
اساسا نشانه های رشد یک جامعه چیست؟چگونه میتوان به رشد جامعه ی مدینه قائل شد،در حالی که شواهد تاریخی و قرآنی خلاف آنرا نشان میدهند.آیا جامعه ای که چند بار در اموری که مربوط به ولایت پیامبر صلی الله علیه و آله مورد عتاب خداوند قرار گرفته،جامعه ای رشد یافته ست؟ آیا جامعه ای که در مقابل دستور صریح پیامبر صلی ا.. علیه و آله در روز غدیر ایستادگی میکند و به فرموده ی معصوم علیه السلام اغلب آنها مرتد (به معنای خودش) شدند،نشانه ای از رشد در آنها میتوان یافت؟ جامعه ای که چند سال پس از این به عنوان برده با یزید بیعت میکند و خلاصه جامعه ای را که نشانه های انحطاط آن در تاریخ پس از پیامبر صلی الله علیه و اله بسیار یافت میشود،نمی توان رشد یافته دانست.البته نمی توان منکر تحول و رشدجامعه ی مدینه پس از ظهور اسلام شد،اما به دلایلی به تدریج سقوط کرد و به نظر میرسد این انحطاط و سقوط،به نحو بارز در افرادی که در راس فرایند غصب ولایت حضور داشتند،ظهور یافت.
✅جواب :
نجفی : به پاسخ شفاهی در بالای صفحه مراجعه نمایید۰👆👆👆
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰دکتر موسی نجفی :
✅کار بزرگ و جریان ساز یعنی اینکه "سیاست مقدس" مهمتر از "سیاست راهبردی" است مگر آنکه خود برنامه مقدس همان برنامه راهبردی ما باشد۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰سعادت دیدار با متفکر برجسته و فیلسوف معاصر دکتر رضا داوری
✅روز دوشنبه ۲۰ آذر ماه استاد و فیلسوف و متفکر برجسته جناب آقای دکتر رضا داوری از سر لطف و محبت به پژوهشگاه علوم انسانی تشریف آوردند ؛ این دیدار علاوه بر ابراز تجدید ارادت و علاقه همیشگی بنده به ایشان ، حاوی نکات و بهره وری علمی فراوانی نیز بود که در سخنرانی پر بارشان در پژوهشگاه انعکاس داشت ؛ همچنین در این مراسم از غرب شناس معاصر دکتر کریم مجتهدی استاد فلسفه و محقق برجسته نیز به عنوان استاد نمونه علوم انسانی تجلیل و تکریم به عمل آمد ۰ خداوند این دو خورشید فروزان عالم علم و اندیشه را محفوظ بفرماید ۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
مراسم رونمایی از سه اثر دکتر رضا داوری اردکانی بهمناسبت فرا رسیدن هفته پژوهش، 20 آذرماه 402 در تالار تمدن پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد و دکتر موسی نجفی، رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به برخی زوایای وجودی پژوهشگاه و حوزههای فعالیت این مرکز علمی و پژوهشی اشاره کرد.
دکتر نجفی در ابتدای سخنانش ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: به برجستهترین استاد علوم انسانی کشور، استاد داوری اردکانی خوشآمد عرض میکنم همچنین هفته پژوهش را به چهار نسل از محققان علوم انسانی که در جلسه حضور دارند، تبریک عرض میکنم.
دکتر نجفی با اشاره به شخصیت برجسته دکتر داوری ادامه داد: دکتر داوری تأثیرگذارترین فرد علوم انسانی شاید در نیمقرن اخیر یا جزو چند نفر تأثیرگذار کشور باشند که این تأثیر فقط در رشته فلسفه نبوده و در سایر رشتهها و جامعه علمی کشور هم مؤثر بودند. همچنین استاد داوری نسبت منطقی و فکورانهای با تحولات نیم قرن اخیر کشور، یعنی انقلاب اسلامی دارند.
برای مطالعه مشروح مباحث رجوع شود به :
https://www.ihcs.ac.ir/fa/news/24729/دکتر-نجفی-با-علوم-انسانی-باید-مشکلات-و-اولویت-ها-را-بهتر-بفهمیم
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousa
41.31M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی دکتر موسی نجفی در مراسم افتتاحیه هفته پژوهش،و تجلیل از استاد دکتر رضا داوری - پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - ۲۰ آذر ۱۴۰۲
✅دکتر داوری تاثیر گذارترین متفکر دانشگاهی در دهه های اخیر است
🔴در آثار و منش دکتر داوری نسبتی عمیق با انقلاب اسلامی وجود دارد
🔵با توجه به نسبت دو حوزه تمدنی اسلام و غرب ما به ادبیات فاخر و نگاه نافذ ایشان می توانیم توجه داشته باشیم۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰تکثر فرهنگی و اجتماعی : پروسه تمدنی یا پروژه مدرن؟
✅پرسش:
آقای دکتر! اکنون، تکثر فرهنگی مشخصی در جامعه ما مشهود است. به نحوی که آدم احساس میکند آن یکپارچگی قبلی – که ذیل بحث هویت و از اجزاء مهم نظریات شما هم بوده و هست- دیگر وجود ندارد. این شهود و این احساس شاید در سالهای اخیر و به خاطر برخی ناامیدی های پیش آمده، تشدید شده است؛ و حتی برخی جریانات مذهبی و انقلابی احساس میکنند که انقلاب دیگر راهش را درست نمیرود. این را چطور میتوان توضیح داد؟ آیا بحث اخیر شما با عنوان تعلق تمدنی و تعلق فرهنگی، با این چالش نسبت دارد؟
🔴پاسخ:
✅دکتر نجفی:
یک تکثر، تکثر حاصل از رشد انقلاب و به صورت پروسه ای بوده است که اتفاقا نامطلوب هم نیست و به آن یکپارچگی هویتی هم ضربه نمی¬زند. اما از آن طرف هم ما دچار هژمونی غرب هستیم. تمدن غرب یک هژمونی خیلی سنگین تکنیکی در دنیا دارد و قدرتمند است و هنوز هم مخصوصاً بعد از فروپاشی قطب کمونیست یکهتاز میدان است. نه صرفاً آمریکا. به هر حال مدرنیته و تجدد در عالم حاکم است و خیلی از ابزارهای دنیا، ارتباطات، اقتصاد، منابع زیرزمینی و روزمینی، جنبش نرمافزاری، هنر و سینما دست اوست و اینها چیزهای کمی نیست. خب این هژمونی در جمهوری اسلامی هم که از اول مدلش، مارکسیستی نبود که درها را ببندد، رخنه کرده است و طبیعی است که در جامعه تکثر ایجاد کند.
پس تکثری که داریم از دو جهت است. یکی از زاویه رشد خود انقلاب. خود انقلاب ذاتاً یک حوزه زیست فراایرانی دارد. انقلاب که محدود به ایران نیست؛ بلکه در ایران مأوا گرفته است. اگر ما با جریان بیداری اسلامی نگاه کنیم، بیداری اسلامی صرفاً مال ایران نیست اما در ایران به رشد بالایی رسیده است که حالا دلایل زیادی دارد که چرا ایران؟ (یکی از دلایل، تشیع ایرانیان است. ولی فقط این نیست). فلذا این تکثر ناشی از فراملی بودن هم هست. اساسا مذهب خودش یک حالت فراملی دارد. مثل خود تمدن غرب. تمدن غرب صرفاً اروپایی نیست صرفاً آمریکایی نیست. خود آنها هم جهانی میدانند. هر چه حوزه زیست یک تمدن وسیعتر باشد حد اعتبارش هم بیشتر میشود. این در مورد انقلاب اسلامی نکته خوبی است واین حوزه زیست وسیع را شامل میشود. پس جهت اول تکثر، تکثر طبیعی و ذاتی شد که بر اثر رشد انقلاب به وجود آمده است. و اتفاقا تعلق تمدنی، تعلق های فرهنگی متعددی را در خود جای می دهد. و جهت دوم یک تکثر پروژهای و پروژهگونه که به وسیله تمدن غرب تحمیل میشود. این دو را باید از یکدیگر تفکیک کرد.
البته پروژهها نمیتوانند پروسهها را نابود کنند. فقط میتواند به تعویق بیندازد.
برشی از کتاب "فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما". نوشته موسی نجفی
جهت اطلاع بیشتر رجوع شود به :👇👇👇
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
🔰فلسفه انقلاب اسلامی و آینده ما
مؤلف:
موسی نجفی
ناشر: آرما
ویراستار:
سمیهسادات حسینی
سال چاپ: 1398
نوبت چاپ: 1
تیراژ: 1000 نسخه
تعداد صفحات: 360
✅توضیح کتاب:
کتاب حاضر، تلاشیاست برای ارایه و معرفی فلسفه انقلاباسلامی، انقلابی که از دل سنت است، نو است و البته مبتلای به مدرنیته و از همین رو اقتضائات بسیار خاص و کمنظیری دارد. باشد که این اندیشه و تقریر، در کنار اندیشههای دیگری که چنین ثمرهای دارند، توضیح و بسط و رشد پیدا کنند تا انقلاباسلامی ایران راه خودش را با روشنی بهتری طی کند و حکیمان و شاعران و مجاهدان راه انقلاب، هویت راه برنده ایران شیعی را اینبار و در زمان ظهور حیات متناسب با انقلاباسلامی در هنگامه ابتلای به عالم مدرن، بیشتر و بهتر نشانمان دهند.
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
🔰به مناسبت ایام فاطمیه
✅بحث "مشروعیت" در دو نظریه "وصایت" و "خلافت"
( نشانه گذاری و نقش بی بدیل حضرت فاطمه سلام الله علیها در شناساندن امامت و ولایت و جریان شناسی در سرچشمه های انحراف)
🔴در مسئله بسیار مهم جانشینی پیامبر اکرم (ص) دو نظریه عمده وجود دارد:
۱ - نظریه نصب یا "وصایت " که امامت و ولایت و عصمت را شامل میشود ۲- نظریه" استخلاف " که مفاهیمی مثل "خلافت" و" اجماع " و "اهل حل و عقد " و حتی شورا و بیعت را در هم بر میگیرد ۰
🔹🔸🔹 در تاریخ اسلام و قرون بعدی تا به امروز بحث "مشروعیت" در هر دو نظریه از جمله مباحث سرنوشت ساز شیعه و سنی بوده است ؛ اما در این میان یک شاهد معتبر و زنده تاریخی از همان ابتدا توانست مشروعیت نظریه اول یعنی ولایت و جعلی بودن نظریه دوم یعنی خلافت را به طور شفاف و دقیق نشان دهد و آن حیات کوتاه ۷۵ و یا ۹۵ روزه و سپس شهادت حضرت فاطمه (سلام الله علیها) بعد از رحلت نبی اکرم (صلی الله علیه و آله) است ؛
🔸🔹🔸 جدا شدن این دو خط عقیدتی از همدیگر و غصبی و انحرافی بودن جریان حاکم سیاسی فقط در قالب انتقادات و نوحه سرایی و خطبه خوانی دختر بزرگوار پیامبر میسر گردید و سپس مخفی بودن قبر مطهر و اجازه نداشتن خلیفه و باند حاکم در تشیع جنازه ، عدم مشروعیت نه تنها شخص خلیفه بلکه اصل جایگاه خلافت را در مقابل وصایت نشان داد ۰
🔹🔸🔹اگر نشانه گذاریهای حضرت فاطمه (سلام الله علیها ) در حقانیت امامت نبود شاید تبلیغات خلفا تا دهه ها و حتی قرون بعدی با مقدس جلوه دادن و مشروعیت سازی خلیفه و خلافت به عنوان تنها گزینه جانشینی ، وجود داشتن نظریه اصلی و رقیب دیگری را تا ابد منکر می شدند و یا آن را ساخته تاریخی قرون بعدی شیعه وانمود می کردند۰
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi
https://rubika.ir/drmousanaafi
34.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰سخنرانی دکتر رضا داوری به مناسبت هفته پژوهش در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی - آذر ۱۴۰۲
🔴قسمت اول
http://mousanajafi.ir
https://eitaa.com/drmousanajafi
https://Sapp.ir/drmousanajafi
https://ble.ir/drmousanajafi.
https://rubika.ir/drmousanajafi